Sat Nav op de motor……..

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Sat Nav op de motor……..

Bericht door romo » 27 apr 2011, 22:15

Naar aanleiding van de motormeet en het tripje naar Tecklenburg……….

Sat Nav op de motor is toch ook wel verekte handig, welk type moet het worden? Hoe zit het met gesproken aanwijzingen? Is dat hoorbaar? Hoe zit het dan met gehoorbescherming? Waar haal je de stroom vandaan? Voor een noob makkelijk te gebruiken c.q. routes in te voeren?

Kom maar weer met ervaringsdeskundigheid………..gooi het er maar in………



ps; TomTom kunnen we gevoegelijk skippen lijkt me………………. :lol:

mark m
Berichten: 149
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:25
Locatie: Meppel

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door mark m » 27 apr 2011, 22:29

Eind vorig jaar stond er een test in de motoplus. Kan hem desgewenst wel even inscannen.

indien gewenst moet je me maar ff pb'en dan kan ik hem mailen...



Ik geloof dat de garmin een goed alternatief is voor de Tomtom :mrgreen:

Gesproken navigatie :bignews: is wel mogeliijk, weet alleen niet precies hoe...

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door wjn » 27 apr 2011, 23:45

Garmin schijnt het beste te zijn voor routes, meer routepunten mogelijk per route en meer routes beschikbaar.

Met een TomTom is dat op te lossen door meerdere routes op te slaan. Uit eigen ervaring, de TomTom Rider (2nd) laat maar een x-tal routes zijn, ook al heb je er meer in staan / op gezet. Hoeveel precies weet ik niet, maar de lijst stopt gewoon ergens. Onafhankelijk van het aantal routepunten per route.

Voor beiden zijn er programma's waarmee je routes kunt maken en dan in het juiste formaat kunt opslaan en naar de navi kunt uploaden.

Tomtom is wat makkelijker bedienbaar dan de Garmin. En stootvast (ik heb de mijne al diverse keren laten vallen :oops: ).

En Robert, er zijn ook wel vergelijkingen te vinden op het net :wink:

Ik weet trouwens niet wat BMW zelf normaal heeft of aanbiedt...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door romo » 28 apr 2011, 07:13

BMW biedt een "eigen" systeem aan, maar is feitelijk een Garmin Zumo 660 (iets in die richting althans), maar vraagt daar, hoe kan het ook anders, daar de hoofdprijs voor...............

Ik had me reeds ingelezen op het motorforum, idd genoeg over te vinden, maar uiteraard ook benieuwd naar deskundigheid alhier.......

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door Ruud » 28 apr 2011, 08:37

Garmin! TT heeft daar in het verleden nooit aan kunnen tippen, hoe het met de nieuwe modellen zit weet ik niet.

BMW gebruikt idd Garmin-apparaten om daar hun logo op te plakken en wat extra knoppen toe te voegen. BMW heeft zelf erg nette montage mogelijkheden voor verschillende motoren. Of dat er ook voor de S1000RR is weet ik niet. Dan zou je kunnen gaan shoppen voor een ram-mount!

Geluid gaat via een bluetooth headset waarvoor je, wederom, goed bij BMW kunt shoppen voor de systeemhelmen. Hoe het met jouw BMW-helm zit weet ik dan weer niet.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door wjn » 28 apr 2011, 09:26

Bij de tomtom rider zit (zat?) een ram-mount en bluetooth headset voor het geluid.

Maar ik gebruik dat eigenlijk nooit, gebruik navigatiesystemen nog steeds puur als kaart en neem de routeaanwijzingen over (dus de richting waarheen je moet gaan, dorp of stad staat aangegeven en over hoeveel km de volgende afslag is).

Dus rechtsaf en dan een éénrichtingstraat de verkeerde kant in zal me niet gebeuren :wink:

En ik weet niet welke argumenten Ruud heeft, maar gebruiksgemak van een TomTom is gewoon beter dan van een Garmin (heb ze allebei nl.)

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door Ruud » 28 apr 2011, 11:18

wjn schreef:Bij de tomtom rider zit (zat?) een ram-mount en bluetooth headset voor het geluid.

Maar ik gebruik dat eigenlijk nooit, gebruik navigatiesystemen nog steeds puur als kaart en neem de routeaanwijzingen over (dus de richting waarheen je moet gaan, dorp of stad staat aangegeven en over hoeveel km de volgende afslag is).

Dus rechtsaf en dan een éénrichtingstraat de verkeerde kant in zal me niet gebeuren :wink:

En ik weet niet welke argumenten Ruud heeft, maar gebruiksgemak van een TomTom is gewoon beter dan van een Garmin (heb ze allebei nl.)
Gebruiksgemak heb ik het niet over als ik zeg dat Garmin beter is dan TT. Mogelijkheden van het apparaat wel..

Nadelen TT
- Beperkt aantal waypoints
- Blijkbaar een beperkt aantal routes
- Als je een waypoint mist gaat de software naar het einde van de route

Let wel: dit is in de tijd geweest dat de Zumo660 net nieuw was.

Daarnaast heeft Garmin een completer pakket aan producten waardoor het mij als fabrikant meer aanspreekt. Ik kan mijn fietscomputer met dezelfde software gebruiken als een Garmin navigatie-unit. Beetje het one-stop-shop-principe dus.

TT heeft overigens een bochtige-wegen-optie sinds een tijd, hoe bevalt dat in de praktijk?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door Knot » 28 apr 2011, 11:22

Nienke had het erover dat je een apart stuk software of kaarten in een tomtom one (goedkoop / autoversie) kon laden waarbij je motorwegen (geen snelweg, veel bochtjes etc) de voorkeur kon geven. Zelf een beugel maken of opzoeken op internet en je bent voor een eerlijk(er) bedrag klaar.

Spraak hoeft van mij niet, wordt ik gek van, alleen beeld onder de kuipruit en gaan. Keertje een afslag missen is toch niet erg, kom je vanzelf weer op t juiste pad terecht.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door Roy » 28 apr 2011, 11:42

Ik ben lid van de MotoPlus, dan kan je online elk artikel terug lezen. In MotoPlus nr. 3 van dit jaar stond een vergelijkingstest van 5 verschillende systemen. Ik heb er even een PDF'je van gemaakt voor je Robert:

KLIK HIER VOOR DE PDF

wachtwoord is "df"

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door Knot » 28 apr 2011, 12:21

Pak m meteen ff mee, bedankt.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door wjn » 28 apr 2011, 12:26

Die test geeft het wel aardig weer.

Met de eerste TomTom Rider waren er nog geen goede programma's om de route's voor de TomTom te maken, maar dat is nu ook geen bezwaar meer.

Het aantal routepunten per route is in de praktijk genoeg voor een rit totdat je sowieso ff wilt stoppen.

Als je een routepunt mist, probeert ie je daar steeds weer heen te sturen, totdat je dicht genoeg bij bent, of het volgende routepunt dichterbij is, of dat je handmatig aangeeft dat je naar het volgende routepunt wilt.

Je kunt ook op een willekeurig punt op je route starten of het omgekeerd rijden. Best wel veel mogelijkheden :wink:

Het kunnen opslaan van de daadwerkelijke gereden route is voor mij geen meerwaarde.

Ik kan me voorstellen dat als je een aantal weken op de motor op vakantie gaat, en alle routes wilt meenemen, een Garmin een betere keus is. Die is tenslotte meer voor dat soort dingen gedacht, een TomTom is in eerste instantie een (auto) navigatie systeem, en dat doet ie in de praktijk erg goed.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door romo » 28 apr 2011, 19:57

Zo ziet het er ergfraai uit IMHO;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


http://www.fvlproducts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door romo » 28 apr 2011, 20:13

BMW Navigator IV moet €750,-- kosten :oops:

Een Garmin Zumo 660 (zelfde ding maar zonder die 4 extra knoppen op markpaats nieuw tussen de €529,-- en €549,--

Zonder gesproken aanwijzingen lijkt het me op een motor gevaarlijk en risicovol, ik hou de ogen liever op de weg. Dus moet er ook een blauwe tand head setje bij, maar dat werkt natuurlijk nooit met otoplastieken, of wel?

Ik zal me nog eens laten voorlichten door de dealer…….. :hmmm:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door romo » 28 apr 2011, 20:22

Zo kan je moeder je ook in het verkeer zeer streng toespreken……………of een zekere Koos S :lol: :roflol:

http://www.garmin.com/garmin/cms/us/ont ... oicestudio" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door wjn » 28 apr 2011, 21:06

romo schreef: Ik zal me nog eens laten voorlichten door de dealer…….. :hmmm:
Je beste vriend :roflol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door romo » 28 apr 2011, 21:12

wjn schreef:
romo schreef: Ik zal me nog eens laten voorlichten door de dealer…….. :hmmm:
Je beste vriend :roflol:

Hehehe, gaat me voornamelijk om het geluid/gesproken aanwijzing (vind ik zelf essentieel ivm veiligheid), en of de combinatie met gehoorbescherming dan wel kan……….ook dat is uiterst belangerijk…...

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Sat Nav op de motor……..

Bericht door Roy » 28 apr 2011, 21:17

Gehoorbescherming en communicatiesetje gaan iig perfect samen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten