205 S16, e34 535i, e34 525i 24v

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3675
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

205 S16, e34 535i, e34 525i 24v

Bericht door Paskal » 22 sep 2006, 12:40

De titel zou voor een leek echt onbegrijpelijk zijn, maar de forumgangers hier zullen ongetwijfeld begrijpen waarop ik doel :) Zo niet, dan zou de tekst hieronder wat duidelijkheid moeten geven.

205 S16
Toen ik een jaar of 18 was (inmiddels een aardige geleden) sprak de 205 Gti me al aan. Het liefst in het rood, met zijn spatbordverbreders, mooie standaard 1.9 velgen, half leren bekleding, leren stuur etc. zou dat mijn eerste auto moeten worden. In september 1996 was het dan zover en stond de 205 Gti op mijn naam. De teller stond toen op 100.000. Via het internet kwam ik in contact met mede-liefhebbers van dit kleine bommetje en via de Peugeot Gti Club kwam ik in 1997 voor het eerst op de Nürburgring. De 205 Gti werd verbouwd en voorzien van vol leer, dikke stereo etc. Totdat ik ergens in 2000 besloot om met een vriend van me een dagje naar de Ring te gaan.

Van het één kwam het ander en aangezien de teller inmiddels op 250.000 stond, vond ik het tijd voor een motorconversie. Een 2.0 S16 uit de 306 met andere chip en dus zo’n 160 pk moest het worden. Een moderne en betrouwbare motor zou het moeten zijn. Het blok beviel prima en omdat ik inmiddels een andere auto voor woon-werk-verkeer had en ik steeds vaker op de Ring kwam, besloot ik de 205 te strippen. Met kleine stapjes werd het een Ring-auto zoals hij nu is. Inmiddels zijn de volgende aanpassingen verricht:
- volledig gestript
- Sparco deep dish stuur
- 2x Sparco kuipstoel
- rolkooi
- Koni geel schokdempers icm Apex veren
- 309 draagarmen en aandrijfassen voor meer camber
- 309 achteras (grotere spoorbreedte)
- 307 remklauwen, schijven en blokken
- accu verplaatst naar achteren
- brandblusser van een GT3-RS

Met de auto in deze set-up rij ik inmiddels 5 jaar op de Nürburgring waarbij ik inmiddels zo’n 700 probleemloze rondes heb afgelegd. Bij de opbouw heb ik vele zaken vernieuwd zoals koelslangen, rubbers in de ophanging e.d. en daar heb ik de afgelopen jaren veel profijt van gehad. Ik heb in al die rondes slechts twee problemen gehad in de vorm van wiellagers die in korte tijd kapot gingen en een bobine die een keer de geest gaf. Het wiellagerprobleem is opgelost door de verstralers te verwijderen waardoor koele rijwind op de binnenkant van de wielen terecht komt. Het bobine-probleem was uiteraard simpel opgelost door een andere bobine te plaatsen. Al met al kan ik dus wel zeggen dat het een zeer betrouwbaar autootje is gebleken.

Totdat ik op 14 september dit jaar ’s avonds de auto startte en een backfire een gat in het inlaatspruitstuk sloeg. Ik heb nog een reserve-spruitstuk liggen dus dat is weer snel gefixed. Ernstiger lijkt echter het probleem met het verschil in camber links en rechts. Met de 309-draagarmen zou dat 1,2 grd negatief per zijde moeten zijn, maar bij mij is het -0,4 links en -2,0 rechts. Aangezien hier bij een 205 niks aan af te stellen is, lijkt het alsof het hele gebeuren opgeschoven/getordeerd is. Komende winter ga ik eens kijken of dit oplosbaar is en zo ja dan komt er o.a. een nieuw onderstel onder omdat het Koni-geel inmiddels versleten is. Mocht hij helemaal krom blijken dan zal er iets anders moeten komen en komt er een einde aan het inmiddels 10-jarige bezit van deze auto die nu al boven de 350.000 km staat.

[img::]http://www.ring-world.nl/Foto's/Mijn%20 ... /205-5.jpg[/img]

Meer foto’s van de 205 vind je hier


E34 535i
In novermber 2003 zag ik een droom verwezenlijkt door de aanschaf van een 83-er 911 Turbo. In verband met aanschaf van een ander huis en de nodige verbouwplannen daaraan moest de 911 in het voorjaar van 2006 echter het veld ruimen. Tot dat moment reed ik woon-werk-verkeer ook in de race-205, maar dit was verre van ideaal. Zonder isolatie moet ik op lange afstanden oordoppen in om hoofdpijn te voorkomen en er staat water bij de pedalen na een regenbui. Hij is daardoor enorm vochtig en in de winter moest ik aan de binnenzijde krabben. Na verkoop van de 911 ben ik gaan zoeken naar een leuke goedkope woon-werk-auto. Ik had geen zin in een saaie auto en uiteindelijk viel mijn oog op een e34 535i.

De auto stond te koop bij een handelaar in Schijndel en was helemaal dealer-onderhouden, voorzien van onderhoudsboekjes en zag er voor zijn leeftijd (1989) goed uit. Na een proefrit was ik verkocht en de volgende dag stond hij op onze oprit. Ik dacht met de auto niet zo heel veel km te gaan rijden, maar de auto rijdt zo goed dat we nu altijd de 535 pakken in plaats van de Primera. Ik heb de auto nu een half jaar en heb er zo’n 12.000 km bij gezet. Ik kan een heel verhaal ophangen over hoe goed en fijn de auto wel niet is, maar het komt nagenoeg overeen met het verhaal van Dennis Cavallino dus lees zijn topic en je kent mijn verhaal ook. Ik ben in ieder geval heel blij met deze heerlijke auto. Het verbazingwekkende vind ik dat alles in de auto het doet. Van de elektrische ramen en schuifdak tot de cruise-control, van de boordcomputer tot de links en rechts gescheide climate-control. Bij een Peugeot uit dat jaartal is de helft losgetrild en de ander helft verdwenen :)

Ik ben niet zo’n originaliteitsfreak als Dennis dus ik heb een aantal upgrades gedaan die de auto in mijn ogen ten goede komen: M5-velgen, een M-stuur en leren M-pook zijn verbeteringen die ook eenvoudig weer ongedaan gemaakt kunnen worden waardoor de auto weer origineel is. De originele radio (zonder voorkeurtoetsen e.d.) zit er overigens nog wel in. De 535 bevalt dermate goed dat mijn vriendin haar Nissan in zou willen ruilen voor een andere e34 535i. Het is dat de Primera ook helemaal geen slag verkeerd slaat anders was hij al weg geweest.

[img::]http://www.ring-world.nl/Foto's/Mijn%20 ... -velg1.JPG[/img]

Meer foto’s van de 535 vind je hier


E34 525i 24v
De 205 was helaas aan een voorlopig einde gekomen door een backfire. Komende winter wil ik e.e.a. repareren en kijken of de 205 qua onderstel nog te redden is, maar tot die tijd leek het me toch wel leuk om nog een Ringtool te rijden. Via het forum nurburgring.nl kwam ik een e34 525i 24v-klepper tegen voor een schappelijk bedrag. De 525 is een heel andere concept dan de 205 dus dat leek me wel een uitdaging.

De 525 is al grotendeels Ringproof gemaakt. Hij is in zeer vergaande mate gestript. Het dashboard is er niet meer waardoor ook ventilatie en verwarming verdwenen zijn. Zelfs de bumpers zijn eraf geweest en zijn volledig ontdaan van alle overtollige ijzer wat ook een kilo of 30 zou schelen. Verder zitten er rondom nieuwe Bilstein P8 schokdempers onder in combinatie met Apex-veren. Alle rubbers in de ophanging zijn vervangen door stugger spul van Mayle. Tenslotte zit er ook nog een kooi in de auto en is hij voorzien van twee Sabelt kuipstoelen. Waarschijnlijk zit er ook een korter diff in want 4.000 tr bij 130 in het uur lijkt me rijkelijk veel :)

Ik heb de auto nog maar kort, maar heb er al weer de nodige uurtjes ingestoken: bestuurdersstoel exact goed zetten, bijrijdersstoel omlaag, 6 punts 3” Sabelt-gordels gemonteerd, strip rechter achterdeur gemonteerd en een helm/gereedschapsbak (in ruimte waar normaal res.wiel lig) gemaakt. In het weekend van 1 oktober kijgt hij zijn vuurdoop waarbij na drie lange dagen Ring zal blijken hoe hij bevalt. Inmiddels heb ik ook al een set turbine-velgen aangeschaft zoals die destijds op de M5 werden geleverd. Waarschijnlijk ga ik die van de winter een opknapbeurtje geven om ze daarna op de 525 te monteren. Hieronder een foto van een M5 met die velgen en daaronder mijn 525.

[img:750:437]http://img107.imageshack.us/img107/6389 ... gen1xs.jpg[/img]

[img::]http://www.ring-world.nl/Foto's/Mijn%20 ... CF0008.JPG[/img]

Meer foto’s van de 525 vind je hier
Laatst gewijzigd door Paskal op 23 sep 2006, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 sep 2006, 12:59

Wist niet dat je de 205 al zo lang had joh.. eerst patsen met leer en subwoofers en daarna pas aan het echte werk beginnen.. haha.. zo was ik ook hoor vroeger.

Mooi wagenparkje toch zo. Alleen 205 + 525 als ringtools lijkt me toch teveel, dan hebben jullie 4 auto's staan...

Ik zeg de rwd 525i en kom maar op met die powerslides op een natte Nordschleife, maarja, ieder zn ding.

Succes met nalopen van de 205 deze winter Paskal!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2006, 14:15

Stuk voor stuk fijne auto's. Echt bizar hoelang jij met de 205 hebt lopen Ringen! Hopelijk gaan de andere auto's minstens zo lang me, zo niet nog veel langer.

De 525 heeft sinds 'ie bij ons weg is, de aanpassingen gekregen die hij nodig had. Alle mensen die zoeken naar een E30 325 voor trackdays e.d., adviseer ik om ook een E34 525 24v te overwegen, minstens zo leuk, dubbel zo duurzaam en 10 keer zo stoer.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 sep 2006, 16:24

Dennis, misscien is dat wel een plan voor mij, als ik de M3 GT eruit wil doen om m te sparen vwb risico/crashes etc en echt los wil gaan op de Ring.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 22 sep 2006, 16:36

Zo'n 205 is top Paskal, gaaf dat ie al zolang meegaat. Volgende keer wil ik echt meerijden op de ring, de vorige keer zag ik je pas op het einde toen we al van plan waren een hapje te gaan eten.

Collega van mij is al een hele tijd bezig met een 205, gaat echt supergaaf worden en ziet er super uit. Misschien ken je hem van 205 club.
www.gtrallyteam.nl site met foto's van het hele project. Zijn 205 is straks echt tot de kleinste details aangepakt. Werkelijk alles is uit elkaar geweest.

Gebruikersavatar
Erik-Jan
Berichten: 319
Lid geworden op: 26 aug 2006, 20:32

Bericht door Erik-Jan » 22 sep 2006, 17:53

Mooi verhaal, heb jouw website in mn favorieten.
Ik mag altijd graag je ringverslagen lezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Godspeed, Google [Bot] en 106 gasten