De toch wel verrassing van Geneve,
buiten dat Wiesmann met de spyder kwam,
bracht het van orgine RWD Alfa Romeo na vele jaren FWD , eindelijk een paar jaar terug een RWD sportscar uit, echter veuls te duur maar wel bijzonder, de Alfa Romeo 8c.
maar nu schijnt er wat in de planning te zijn voor productie (als de vraag genoeg blijkt) om vele autominded people tevreden te kunnen stellen, and looks to die for, maar ook een gewicht waar Colin Chapman nog ff z'n duim voor boven de grond zou uitsteken ter goedkeuring van.
de prachtige Alfa Romeo 4c GTA was/is te bewonderen op de Geneve autobeurs
Wereldprimeur voor Alfa Romeo 4C Concept
Op de 81e Internationale Autoshow van Genève beleeft de Alfa Romeo 4C Concept zijn werelddebuut. Het nieuwe komt begin volgend jaar op de markt en is gebaseerd op de klassieke formule van een tweepersoons, achterwielaangedreven coupé met middenmotor. De lengte van zo'n vier meter en een wielbasis van minder dan 2,4 meter resulteren in compacte afmetingen en een wendbaar rijgedrag. De duidelijke, onderscheidende carrosserielijnen zijn ook terug te vinden in het interieur, waar het design en de bedieningsapparatuur het sportieve karakter van de Concept weerspiegelen.
Voor de Alfa Romeo 4C Concept zijn technologie en materialen overgenomen van de 8C Competizione, zoals carbon, aluminium en achterwielaandrijving. Ook is gebruikgemaakt van techniek van Alfa Romeo-modellen die momenteel op de markt leverbaar zijn: de 1.750 turbobenzinemotor met directe injectie, de transmissie met dubbele, droge koppeling 'Alfa TCT' en de Alfa DNA selector.
Bij de Alfa Romeo 4C Concept ligt de nadruk op een laag gewicht, bereikt door het intensieve gebruikmaken van carbon. Het koetswerk is volledig van carbon vervaardigd terwijl voor het onderstel achter en voor de kreukelzones veelvuldig gebruik is gemaakt van aluminium. Het uiteindelijke resultaat is een belangrijke gewichtsvermindering tot minder dan 850 kg, alsmede de optimalisering van het zwaartepunt.
De benaming '4C Concept' verwijst naar 1.750 cc turbo viercilinder benzinemotor, die ruim 200 pk levert. Deze motor is in meer extra-sportieve productiemodellen terug te vinden, zoals in de Giulietta Quadrifoglio Verde, en heeft geavanceerde technologieën zoals directe brandstofinjectie, dubbele continu variabele kleptiming, een turbocharger en het controlesysteem dat een turbogat voorkomt.
Deze krachtbron is gekoppeld aan de nieuwe 'Alfa TCT' automatische versnellingsbak met dubbele droge koppeling, die enkele maanden geleden is geïntroduceerd in de MiTo. Ook de Giulietta zal binnenkort leverbaar worden met deze transmissie.
De 1.750 turbo benzinemotor zorgt in de 4C Concept voor een topsnelheid van ruim 250 km/u; de acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt 5 seconden in beslag.
De Alfa Romeo 4C Concept heeft een wielophanging, quadrilateraal vóór en McPherson achter. Deze toepassing belooft samen met de achterwielaandrijving en de buitengewoon gunstige gewicht/pk-verhouding veel rijplezier. Daarbij speelt ook de optimale gewichtsverdeling van 40% op de vooras en 60% op de achteras, een belangrijke rol.
De Italianen lijken ook trots te zijn op hun laatste creatie (en terecht denk ik)
zie ook de Italiaanse vlag op de spiegels
ik las ergens dat die motor in een bepaalde alfa zelfs 235pk zou hebben? dan zou het op het gewicht wat nu bekend is (850kg) een leuk karretje worden
en de prijzen die gemeld worden klinken ook bij ongelofelijk, so fingers crossed.
de beurs auto schijnt een soort matt rood te zijn? strange color.
die achterlichten lijken wel afterburners, mooi te zien in de video.
Re: Alfa Romeo 4c GTA (nu nog een concept)
Geplaatst: 03 mar 2011, 12:25
door Robertdj
Zeer fraai! Hopelijk wordt het een bereikbaar karretje.
Re: Alfa Romeo 4c GTA (nu nog een concept)
Geplaatst: 03 mar 2011, 12:37
door Harrie
Is dezelfde motor als in de Guilietta QV
Re: Alfa Romeo 4c GTA (nu nog een concept)
Geplaatst: 03 mar 2011, 13:02
door GTRene
Harrie schreef:Is dezelfde motor als in de Guilietta QV
dat zou opzich mooi zijn>
Het blok is slechts 1749 cc groot, wat het officieel een 1.7′tje maakt. Dankzij de directe injectie, verstelbare nokkenassen en de turbo komt het blok op een gezonde 235 pk en 340 Nm koppel.
echter in de QV schijnt het niet zo'n lekkere combo, maja veul zwaarder en het programma ecu staat dan heel anders>>
In zekere zin is het wel een klassiek turboblok: onderin gebeurt er relatief weinig en van hele hoge toerentallen wil het 1750 blok ook niet veel weten. Bij 5500 tpm is de gang er al een beetje uit. Heel super aan het gas hangt het blok ook niet, hoewel dat een uitgebreider betoog behoeft. De Giulietta is standaard uitgerust met het Alfa DNA systeem, dus ook de QV. In standje Normal is de gasrespons saai en zompig, terwijl in Dynamic de boel weer zenuwachtig wordt. Alsof je na een langdurige operatie aan je voet, met klompen aan probeert te doseren. Ik kan je één ding vertellen: dat behoeft gewenning. Iedere keer weer als je achter het stuur stapt.
dat stuk gata dan over deze auto die natuurlijk heel anders is en het motormanagment nog alle kanten op kan
Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk niet dat ze deze auto gaan maken..
Lichter dan een Lotus, die op basis van jaren lightweight ervaring en traditie gebouwd wordt.
Prijs die niet veel hoger (zelfs lager?) ligt dan Lotus.(lotus zelf geeft aan de elise niet meer in de lightweight vorm te kunnen produceren tegen de huidige prijs).
Technieken die nergens in de huidige productielijn te vinden zijn (carbon, alu chassis etc)
18" jetsers met dikke remmen onder een lightweight... zou kunnen, maar het valt me wel op..
Als het ze lukt dan zou het superoverwinning zijn qua engineering. Maar ik gok op 60k Euro voor belastingen, bij 1200kg en max 300 exemplaren. Pak em beet een Artega GT maar met 4 cyl. blok
Re: Alfa Romeo 4c GTA (nu nog een concept)
Geplaatst: 03 mar 2011, 15:10
door GTRene
ja die prijs voor het gebodene is vrij apart, lees laag (which is nice ofcorse)
wellicht maken ze gebruik van de nwe technieken die zijn gebruikt bij de carbon legera of hoe heette die superlichte carbon Lambo...het zit allemaal in de Fiat groep toch?
scheen dat het met die techniek 10x (oid) sneller gaat en dus heel wat goedkoper en sneller geproduceerd kan worden.
Daarbij gebruiken ze de bodem? of onderstel uit de Fiat groep, dus delen zijn goedkoper en is meer van...?
zou wel een stunt zijn, een beetje de Fiat X1/9 van destijds, sportief en goedkoop.
we wachten maar weer af, ben wel heel erg benieuwd
wellicht is die motor ook redelijk schoon en komt er voor ons ook niet veel BPM en Co2 over...
trouwens 2013 vervalt BPM toch? als die Co2 dan erg gunstig is kan het meevallen
Re: Alfa Romeo 4c GTA (nu nog een concept)
Geplaatst: 03 mar 2011, 15:28
door Michel P
Het Fiat concern heeft natuurlijk wel meer middelen dan Lotus, dus het zou best mogelijk kunnen zijn. Juist omdat men meer volume kan maken. Een uitgebreid dealer netwerk heeft in Europa.
Voor die prijs zou het een verkoophit kunnen worden.
Daily drive in een spaardiesel of hybride, en fun kilometers is een 4C
Michel
Re: Alfa Romeo 4c GTA (nu nog een concept)
Geplaatst: 03 mar 2011, 16:12
door Harrie
Het platform zou van de KTM X-bow zijn.
Re: Alfa Romeo 4c GTA (nu nog een concept)
Geplaatst: 03 mar 2011, 18:14
door GTRene
Harrie schreef:Het platform zou van de KTM X-bow zijn.
zou maar zo kunnen voor deze...
zie inderdaad vreemde specs
De 4C Concept is volgens de fabrikant gebaseerd op de klassieke formule van een tweepersoons, achterwielaangedreven sportcoupé met middenmotor. Een lengte van niet meer dan vier meter en een wielbasis van 2,4 meter draagt bij aan de wendbaarheid van de auto. Veel is er gebruikgemaakt van koolstofvezel (gehele carrosserie) en aluminium (onderstel en kreukelzones). Bij de realisatie van de 4C Concept lag de nadruk namelijk op een zo laag mogelijk gewicht met als gevolg een gunstige pk/gewichtsverhouding. Uiteindelijk is 4 kg/pk bereikt en met de 200 pk uit de bestaande 1.750 TBi-motor maakt dit een wagengewicht van slechts 800 kg. Voor de overbrenging zorgt de TCT-versnellingsbak met dubbele droge koppelingsplaten, die enkele maanden geleden is geïntroduceerd in de MiTo.
2012 van de band
Over productieplannen meldt Alfa trots het volgende: De 4C niet enkel en alleen is bedoeld om te schitteren op de Autosalon van Genève. Volgend jaar zal op de markt worden gebracht en zal hij bijdragen aan de wereldwijde groei van ons merk.
:banaan:
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 03 mar 2011, 18:30
door Linds155
gaaf dingetje vind ik het!!! alleen de binnekant vind ik dan weer iets minder geslaagd..
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 03 mar 2011, 20:51
door Maik
Van autoweek (en zij weten alles natuurlijk ):
De 4C Concept, die in Genève staat, is een tweezits coupé. De aandrijving wordt verzorgd door de 1,75-liter TBi benzinemotor. Deze stuurt z’n 250 pk naar de achterwielen. De 4C Concept heeft een TCT-transmissie met dubbele, droge koppeling. De sprint naar 100 km/h kost vijf seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Ook de DNA-knop ontbreekt niet.
De Alfa Romeo 4C Concept is net als z’n grote broer 8C opgetrokken uit aluminium en koolstofvezel. Het gewicht is zeer laag: minder dan 850 kilogram.
Het mooiste komt nog: Alfa Romeo heeft de 4C in de productieplanning opgenomen. In 2012 komt de sportieveling al op de markt. Wellicht niet met een dure koolstofvezelconstructie, maar nog steeds met een laag gewicht. De prijs zonder belastingen wordt 45.000 euro.
Dat gewicht gaat echt niet gehaald worden, trust me... Ik denk 1000kg ofzo.
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 03 mar 2011, 23:19
door GTRene
als ze met die nwe techniek komen geleend van Lambo of dat carbon versterkte vezel iets? dan kan het gewicht nog meevallen, zou al blij zijn als het werkelijke gewicht onder de 950kg komt, alles meer is
trouwens ben al uren aan het proberen, heb zelfs een PC cleaner online aangeschaft (men PC was zoooo traag en gewone dingen hielpen niet meer zo na 4 jaar ofzo)
anyway...pc iets sneller maar doet het nog niet...zal dus ergens anders aan liggen...kan de foto's niet doorklikken>> bij jullie ook niet?
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 04 mar 2011, 00:54
door ErikMartijn
Gaat prima hoor bij mij Rene, misschien toch eens moderniseren?
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 04 mar 2011, 09:15
door GTRene
ErikMartijn schreef:Gaat prima hoor bij mij Rene, misschien toch eens moderniseren?
net weer geprobeerd...het kan nog steeds niet bij mij, ze hebben ook een nieuw systeem.
ik kan dus niet bladeren door de foto's
waar kan dat aan liggen?
heb windows XP media ofzo...verder geen extra words? of wat ook (not a pc nerd)
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 04 mar 2011, 17:46
door GTRene
heb zojuist google Chrome gedownload (ik houd niet zo van verandering ivm men kop )
en verrek, nu doet ie het wel :banaan:
moet wel ff wennen aan men nwe beelden en mogelijkheden, best lastig met dat korte termijn geheugen
magoed, dan doen we er maar langer over.
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 04 mar 2011, 20:01
door Michel P
Bron autoblog.nl
10 must-know details van de Alfa 4C
Alfa Romeo 4C Concept
Volgens onze 24-uurs Poll is de Alfa 4C de beste conceptcar uit Genève, en terecht! Het zal eens tijd worden dat Alfa weer met een leuke auto komt, daarom zetten we even de 10 meest interessante weetjes van de 4C op een rij…
Een jaar geleden
De eerste geruchten over een eventuele Alfa 4C stammen uit maart 2010, exact een jaar geleden. Er was sprake dat de auto te zien zou zijn op het Pebble Beach concours, maar dat was niet het geval.
Veel overeenkomsten met de 8C
Voor de Alfa Romeo 4C Concept zijn technologie en materialen overgenomen van de bekende 8C Competizione, zoals carbon, aluminium en achterwielaandrijving. De 8C was echter een gelimiteerd model, dat zal bij deze 4C niet het geval zijn.
Laag gewicht
Bij de Alfa Romeo 4C Concept ligt de nadruk op een laag gewicht. De gewicht-pk verhouding van nog geen 4 kg/pk moet resulteren in een uitstekende wegligging en een perfect weggedrag. Het koetswerk is volledig van carbon vervaardigd terwijl voor het onderstel achter en voor de kreukelzones veelvuldig gebruik is gemaakt van aluminium. Het uiteindelijke resultaat is een belangrijke gewichtsvermindering tot minder dan 850 kilo, alsmede de optimalisering van het zwaartepunt. Beide karaktereigenschappen dragen bij aan de wegligging, wat met name op bochtige wegen tot uiting komt.
Achterwielaandrijving
De 4C is gebaseerd op de klassieke formule van een tweepersoons, achterwielaangedreven coupé met middenmotor.
Op basis van een KTM X-bow
De Alfa 4C staat op het onderstel van de KTM X-Bow, vandaar de zeer compacte afmetingen. Voordat de auto in productie gaat zullen er echter nog wel wat aanpassingen nodig zijn aan het chassis. De Italiaanse chassis-maker Dallara heeft geholpen bij de ontwikkeling en volgens de laatste geruchten zijn ze van plan om zelf ook een tweezits sportwagen te bouwen.
Viercilinder turbo
De benaming ‘4C Concept’ verwijst naar de 1.750 cc turbo viercilinder benzinemotor, die ruim 200 pk levert. Deze motor is in meer extra-sportieve productiemodellen terug te vinden, zoals in de Giulietta Quadrifoglio Verde, en maakt gebruik van technologieën zoals directe brandstofinjectie, dubbele continu variabele kleptiming, een turbocharger en het revolutionaire controlesysteem dat een turbogat voorkomt. De krachtbron is gekoppeld aan de nieuwe ‘Alfa TCT’ automatische versnellingsbak met dubbele droge koppeling, die enkele maanden geleden is geïntroduceerd in de MiTo.
Optimale gewichtsverdeling
De Alfa Romeo 4C Concept heeft een uiterst verfijnde wielophanging, quadrilateraal vóór en McPherson achter. Deze toepassing moet samen met de achterwielaandrijving en de gunstige gewicht/pk-verhouding zorgen voor meer rijplezier. Belangrijk daarbij is de optimale gewichtsverdeling van 40% op de vooras en 60% op de achteras.
Volgend jaar in productie!
Deze auto is niet enkel en alleen bedoeld om te schitteren op de autoshow, hij zal volgend jaar op de markt worden gebracht! Alfa heeft plannen om in vijf jaar 15.000 tot 20.000 units van de 4C coupe te maken. Daarnaast zullen er nog eens 5.000 tot 10.000 units roadster versies gemaakt worden, die komen waarschijnlijk onder het Abarth-label op de markt…
Wereldwijd model
In 2012 gaat Alfa Romeo weer auto’s in de VS verkopen, waaronder deze 4C. Uiteraard zullen de Amerikanen er andere velgen onder zetten, zoals we gewend zijn. Ook zullen er rond die tijd waarschijnlijk een Giulia en een nieuwe midi-SUV op de Amerikaanse markt komen.
De prijs
Alfa Romeo heeft laten vallen dat een Europese prijs van 45.000 euro realistisch is, dat is echter exclusief belastingen. Wat de auto straks in Nederland gaat kosten is nog niet duidelijk, maar je hebt alvast een indicatie…
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 04 mar 2011, 21:03
door GTRene
nice, al zal straks het chassis van een iets vriendelijker (minder duur) materiaalmix gemaakt worden neem ik aan?
anyway, 45K ex speciale tax is netjes natuurlijk...immers zo'n motor is ook niet zo'n Co2 beul lijk me.
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 12 sep 2011, 20:51
door GTRene
oooooo
door de glimmerij heenkijkende zeg ik, laat maar komen
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 12 sep 2011, 20:53
door Metchu
godverdomme! subliem!
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 12 sep 2011, 22:25
door Rupie
Subliem, lol. Ziet er wel funky uit
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 13 sep 2011, 13:49
door Sperdy
woow! me like ..
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 20 sep 2011, 15:21
door 2000USA
Que bella!
Re: Alfa Romeo 4c GTA wellicht 2012 al op de markt...
Geplaatst: 01 okt 2011, 11:48
door Sperdy
Echt een super leuke kar. Voor mijn gevoel beetje Lotus doelgroep, maar dan veel meer user-friendly. En rond de 900 kilo met middenmotor. wow! Die indruk heb ik. Hopenlijk niet al te 'el-cheapo' in elkaar gezet, want daar heeft Alfa een handje van. Ik vind de prijs verdacht laag namelijk ... het moet vanuit de lengte of vanuit de breedte.