Hand geschakeld of automaat?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Hand geschakeld of automaat?

Bericht door romo » 16 sep 2006, 14:09

Hoe zijn de meningen hier verdeeld?

Ik zal zelf niet zo snel voor een automaat kiezen ( hoewel ze wel duidelijk verbeterd zijn, zie ook commentaar auto pers op de automaat van de nieuwe 335i)
Mogelijk wel SMG of DSG?

Voor en nadelen?................schieten maar weer.......................

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 sep 2006, 14:21

Als ik een nieuwe M3 zou kopen (kans is klein) dan zou ik zeker weer SMG nemen. Ik ben en nu zo aan gewend dat ik de meerwaarde van het systeem optimaal benut. Je aandacht kun je ook meer focussen op het rijden ipv het schakelen. Schakelen met de flippers kost gewoon minder tijd, en je kunt de auto beter beheersen als het echt snel gaat. maw je benut veel beter het snelheidspotentieel van de auto.

Wat ik er over heb gelezen schakeld de automaat in de 335i ook erg snel. Maar echt automaat rijden, vind ik echt niks.

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04
Contacteer:

Bericht door Cupra R » 16 sep 2006, 15:33

Voor de afstanden die ik rijd is een handbak mooi. Ik rij dan ook bijna alleen maar funkilometers.
Maar stel ik zou net zoals velen steeds weer in de ene na de andere file komen dan echt wel een automaat. Pas weer een file na lange tijd meegemaakt toen ik in de randstad moest zijn en na 30 keer koppelen ontkoppelen binnen een paar minuten was ik dat toch wel beu. In die gevallen is een automaat een perfect alternatief.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 16 sep 2006, 16:23

Handbak is het mooist!
Mijn 850i is voorzien van een automaat, maar had liever een handbak gehad. Hoewel, is toch wel cool.

Gelukkig een handbak erbij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 sep 2006, 16:27

Hangt gewoon van de auto af denk ik. Een dikke 760i zou ik niet met een handbak willen. Omgekeerd zou ik een M3 niet met een automaat willen, maar met een SMG bak of handbak.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 sep 2006, 16:41

Bert heb jij wel eens in een e46 M3 met SMG bak gereden ? In vergelijk tot de e36 M3 SMG ?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 sep 2006, 16:50

Nee. Maar het zal wel een stuk sneller gaan. Ik weet niet of het soepeler is in de lagere toeren, die E36 SMG bakken klappen nogal als je bij 2500 RPM schakeld oid, je moet eigenlijk minstens 3500~4000 RPM rijden en dan opschakelen.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 16 sep 2006, 17:38

Bij een E46 met smg kun je het schakelpatroon zelf kiezen. 5 verschillende geloof ik. Bij het hoogste standje gaat het alleen op hoge snelheid lekker. Als je gewoon rustig rijdt voldoet standje 1, dan schakeld hij bijna net zo soepel als een automaat. Wat je wel merkt met de E46 smg dat in welke stand je ook rijd, terugschakelen naar 1 erg onconfortabel gaat, zelfs bij 35km/h gaat het nog niet soepel!
Het lijkt net of er iemand anders op de rem trapt...

Hey Rico kun jij eens uitleggen hoe launch controll werkt? Ik dacht: standje 5, sport knop aan, met je ene voet de rem met de andere het gas in en dan de rem loslaten???
Laatst gewijzigd door Topfuel op 16 sep 2006, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 sep 2006, 17:52

DSG op een M3 bestaat (nog) niet, wel SMG

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 sep 2006, 17:53

Ik weet wel hoe het systeem werkt, maar zelf geen ervaring mee :)

Launch control is programma S6 selecteren, daarvoor moet je DSC helemaal uit hebben. Dan pook naar voren duwen, vol gas geven. Systeem houd dan zelf toerental op 3500 RPM. Loslaten en je bent weg.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 16 sep 2006, 17:57

romo schreef:DSG op een M3 bestaat (nog) niet, wel SMG
Spelfoutje :oops:

Bij een M5 kun je de launch control zelf instellen:


http://video.google.nl/videoplay?docid= ... ch+control

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 16 sep 2006, 18:46

Een paar maal gebruiken en toe aan nieuwe onderdelen :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 sep 2006, 00:55

TopFuel schreef:
Hey Rico kun jij eens uitleggen hoe launch controll werkt? Ik dacht: standje 5, sport knop aan, met je ene voet de rem met de andere het gas in en dan de rem loslaten???
Ik heb geen ervaring met launch control. vind het niet nodig om de techniek zo op zijn donder te geven voor 10 seconden kicks.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 17 sep 2006, 02:54

Rico v Velzen schreef:
TopFuel schreef:
Hey Rico kun jij eens uitleggen hoe launch controll werkt? Ik dacht: standje 5, sport knop aan, met je ene voet de rem met de andere het gas in en dan de rem loslaten???
Ik heb geen ervaring met launch control. vind het niet nodig om de techniek zo op zijn donder te geven voor 10 seconden kicks.
Jah daar heb je wel gelijk in, goed voor de techniek is het niet, ik heb al wat verhalen gehoord over e46's met kapotte smg bakken door het veelvuldig schakelen op de sportiefste stand en te vaak gebruik maken van de LC.

Ik hoop dat ze het bij de M5 & M6 wat dat betreft beter voor elkaar hebben.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2006, 04:18

En toch zou ik het eens proberen :) Jouw SMG is echt niet stuk na 1 keer LC gebruiken :)

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 17 sep 2006, 12:30

Ik heb nu een C180 automaat en bevalt me zeer goed!

Heerlijk relaxed rijden.


Maar als ik wat sprotiever wil rijden mis ik de handbak wel!

Gelukkig kan ik met deze automaat schakelen, en gaat hij niet soms vanzelf een versnelling hoger.

Scheelt weer als je een driftje wil maken.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 17 sep 2006, 12:55

Bert ///M3 schreef:En toch zou ik het eens proberen :) Jouw SMG is echt niet stuk na 1 keer LC gebruiken :)

Is ook niet de eerste keer... Pilotado Andre de Vires .....heeft het al uitvoerig getest .....ROFL (sorry Rico kon het ff niet laten om deze erin te koppen)


Maar euhm, waneer kunnen we je nu eens op de Ring fotograferen met die M3 ?
Ik zal er zelf ook nog paar keer zijn in oktober.
Kom van die paar rondjes krijg je echt geen steenslag. En anders gewoon een lakstiftje kopen :wink:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 17 sep 2006, 13:32

Altijd een hanbak voor een automaat voor mij.DSG en SMG niet meegerekend.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 sep 2006, 18:39

Rebel als er nog een Friese delegatie heen gaat ben ik er wel bij, alleen durf ik niet zo goed.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 sep 2006, 18:50

TopFuel schreef:Ik hoop dat ze het bij de M5 & M6 wat dat betreft beter voor elkaar hebben.
Jawel hoor, je kunt maar één keer zo starten en dan moet de boel afkoelen. Is dan electronisch geblokkeerd.

Ik moet zeggen dat DSG heerlijk rijdt, ik hou er alleen niet van hoe de bak terugschakeld, nl. door eerst tussengas te geven en dan netjes in te koppelen. Is wel heel erg safe, maar kost gewoon een seconde. Het opschakelen is heel erg netjes voor elkaar.

Ik hou het maar op handbakken, ook al is dat in de file soms lastig. (Daarom heb ik nu ook een job waarbij ik nooit of nauwelijks in de file sta.)

Met mn eigen auto kan ik vanaf 60 in de 6e versnelling gewoon lekker meekomen, zonder dat ik hoef te schakelen. Dus eenmaal op de snelweg is het helemaal geen probleem.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 17 sep 2006, 19:04

Rico v Velzen schreef:Rebel als er nog een Friese delegatie heen gaat ben ik er wel bij, alleen durf ik niet zo goed.
Ik wil wel mee rijden hoor :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten