Big Machines.. the real stuff

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door JP » 28 feb 2022, 08:56

De meeste die je zag waren toch de 124 ? Daar heeft er eentje een paar jaar op Maastricht-Aachen gestaan…en die was al groot !!

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door smiley » 28 feb 2022, 09:09

Voor de beeldvorming.

Airbus A380-800 72 lang, 79 breed
Antonov AN-124 69 lang, 73 breed
Antonov AN-225 84 lang, 88 breed

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Martijn M » 28 feb 2022, 09:12

Er is er 1 gebouwd, en 1 was er in opbouw maar nooit afgerond.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Tom » 04 mar 2022, 09:53

smiley schreef: 27 feb 2022, 17:35 De Antonov An-225 is niet meer :cry:
https://www.nu.nl/economie/6186634/groo ... lk_wrapper
Beelden, dat ziet er niet best uit:
https://twitter.com/BNONews/status/1499 ... BWahKEBCbA

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Martijn M » 04 mar 2022, 10:34

Nee die is wel klaar. Zonde. Er staat nog een kale AN225 body in een loods buiten Kiev... Als die niet plat gaat is er nog een kans op een return in de toekomst.

https://edition.cnn.com/travel/amp/anto ... index.html

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door smiley » 04 mar 2022, 11:06

Ik ben bang dat er voorlopig helemaal niks meer uit Oekraine komt.
De projecten die de AN-225 nodig had heb ik ook niet helemaal helder.
Ie passen ze ook in een 380-800, of zijn er nu projecten die op de boot moeten, of verkleind worden om in een 380 te passen?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Ferdi » 11 mar 2022, 14:22

Als er al full freighters van de A380 beschikbaar zijn mis je nog altijd de enorme neus die van de 225 open kon.
Laatste keer dat die laatste op Schiphol stond ben ik erin geweest, naast een bak ruimte had die ook z'n eigen kraan om spullen door het ruim heen en weer te bewegen.
Moest direct daarna in een 747-400 freighter zijn en dat was maar een ukkie dan.

Ik denk dat veel dingen nu per boot zullen gaan.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Tom » 24 apr 2022, 19:29



Wat vet dit :)

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Gijzert » 25 apr 2022, 07:57

Fuck. En in Nederland maar klagen over Lelystad airport....

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door HJ2 » 25 apr 2022, 16:54

Hahaha full afterburners!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Andry » 25 apr 2022, 18:48

Dit draadje heb ik gemist geloof ik, terwijl ik alleen maar voor 'big machines' werkzaamheden uitvoer(de) :)

https://www.tugspotters.com/app/content ... 9-10-2020/

Ik hier nog heel wat uren aan gewerkt , WPQR's + PWHT (lasmethodekwalificaties ) ontwikkelen voor de zwenklagers van de 2 x 10.000 mT tubcranes. De zwenklagers zijn inhouse in NL ontworpen, gelast, gemachineerd en in segmenten naar China getransporteerd. Een extra kotterbank is nog speciaal aangeschaft om deze delen te machineren.

Een zwenklager met een diameter van 30.000mm (30 meter) :)
Laatst gewijzigd door Andry op 25 apr 2022, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Martijn_bmw » 25 apr 2022, 19:21

WoW dat is ook bizar groot Andry :)

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Tom » 25 apr 2022, 19:26

Heel vet :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door JP » 25 apr 2022, 19:27

Als je echt veel tijd over hebt.....wat machtig, die grote schepen, boorplatformen en hoe het allemaal heet en dat het meeste van dat groot spul, altijd uit Nederland komt..... :thumbup:


Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3555
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door HJ2 » 25 apr 2022, 19:31

Mooi man!

Ik ben wel eens op de Thialf geweest
Echt indrukwekkende techniek

Ook op zo’n gevaarte bij Braunschweig geweest, daarzat ook een flink taatslagertje op hoor. Geen 30 meter, maar toch een enorm ding met ballen als skippyballen.

(Kom d’r maar in)

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door matthyssie » 26 apr 2022, 11:04

Wat een techniek, gaaf! :love:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Andry » 28 apr 2022, 09:56

JP schreef: 25 apr 2022, 19:27 Als je echt veel tijd over hebt.....wat machtig, die grote schepen, boorplatformen en hoe het allemaal heet en dat het meeste van dat groot spul, altijd uit Nederland komt..... :thumbup:
Waar, maar het is niet altijd goed...

De planning was een loadtest van 5500 ton, en de 'Engineered in Holland' haak begaf het bij 2600 ton.





https://ocean-energyresources.com/2020/ ... -accident/

FAT (Factory Acceptance Test) anyone?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door matthyssie » 28 apr 2022, 10:00

Pffff, dat zijn absurde gewichten en krachten.

Hoe kan het dan dat zo'n haak breekt bij nog lang niet het doelgewicht?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Bert ///M3 » 28 apr 2022, 10:28

Saipem 7000 heeft onlangs ook zo'n ongelukje gehad tijdens 5 jaarlijkse classing test in Noorwegen.

Je ziet dat eerste schip behoorlijk op 1 oor gaan ndat de load afgebroken is. Die gewichten zijn zo zwaar dat ze tegenballasten moeten terwijl ze het stuk oppakken. Bij zo'n ongeluk is het dus niet alleen het heismateriaal wat voor schade zorgen kan maar als zo'n kraanschip ineens op 1 oor gaat dan verschuift er ook van alles aan boord etc.

Bij de meeste maatschappijen mag er ook geen onnodig personeel aan boord zijn tijdens het hijsen van een zwaar stuk.

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Arstey » 28 apr 2022, 10:51

Destijds tijdje meegewerkt in de haven van Vlissingen voor het eerste deel van het windmolenpark op de Dodger Bank.
Daar werden de buizen gelost van de boot met 2 maal een Mammoet kraan van 450 ton, dan mochten wij ook een 45 min. in de kantine gaan zitten tijdens het lossen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 829
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Andry » 28 apr 2022, 11:30

matthyssie schreef: 28 apr 2022, 10:00 Pffff, dat zijn absurde gewichten en krachten.

Hoe kan het dan dat zo'n haak breekt bij nog lang niet het doelgewicht?
Of geen FAT of geen NDO achteraf de FAT mocht dit wel zijn uitgevoerd. Ergens heeft een schakel in de QA/QC keten het begeven. Foutje die in de honderden miljoenen loopt aan reparatiekosten.

3D WAAM (wire&arc manufacturing) is trouwens de laatste techniek om oa. haken te fabriceren. Alleen in kwalitatief opzicht alleen al is het veel beter dan smeedstukken.

https://www.huismanequipment.com/en/abo ... d_printing

https://www.huismanequipment.com/en/med ... rane-hooks

@bertM3

Mainhoist wire brak, heb je filmpje gezien?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door matthyssie » 28 apr 2022, 13:55

Gave technieken zeg!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Bert ///M3 » 28 apr 2022, 14:11

Andry schreef: 28 apr 2022, 11:30
matthyssie schreef: 28 apr 2022, 10:00 Pffff, dat zijn absurde gewichten en krachten.

Hoe kan het dan dat zo'n haak breekt bij nog lang niet het doelgewicht?
Of geen FAT of geen NDO achteraf de FAT mocht dit wel zijn uitgevoerd. Ergens heeft een schakel in de QA/QC keten het begeven. Foutje die in de honderden miljoenen loopt aan reparatiekosten.

3D WAAM (wire&arc manufacturing) is trouwens de laatste techniek om oa. haken te fabriceren. Alleen in kwalitatief opzicht alleen al is het veel beter dan smeedstukken.

https://www.huismanequipment.com/en/abo ... d_printing

https://www.huismanequipment.com/en/med ... rane-hooks

@bertM3

Mainhoist wire brak, heb je filmpje gezien?
Yep gezien. Collega van mij heeft het live gezien, dat Fjord waar het gebeurde is net naast Stavanger.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door Tom » 24 okt 2022, 13:14


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Big Machines.. the real stuff

Bericht door JP » 24 okt 2022, 13:16

Zeker geen milieuzone daar :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], alt, Eric Z, Gijzert, Joost H., Martijn M, Semrush [Bot], TLRS en 157 gasten