


van autoblog.nl
In het oosten van het land schijnen ze meerdere keren per week toe te slaan. De steenmarter, 50 jaar geleden bijna uitgestorven, sinds een paar jaar aan een opmars bezig. Zijn missie: het vinden van rubbers en slangetjes en ze stuk bijten.
Het probleem bestaat al langer. Er zijn ook meer kleine zoogdieren die graag wat rommelen onder je motorkap, ik heb ooit eens een hele verzameling walnoten onder de motorkap gevonden. De reden voor het doorknagen van leidingen en rubbers is voor mij nieuw: blijkbaar gebruiken veel fabrikanten visolie bij de productie. Daar zit, weliswaar minimaal, natuurlijk een luchtje aan. Een luchtje waar kleine schooiers/roofdiertjes op af komen.
Vooral Duitse fabrikanten zijn al aardig met het probleem in de weer geweest. Mercedes timmert de hele motorruimte dicht, bij Audi en BMW kan dit blijkbaar tegen meerprijs (nog nooit op een optie-lijst zien staan?). Ford schijnt de slangetjes ook gewoon zonder visolie te kunnen maken.
Mocht je auto volzitten met visolie, of als je vaak last hebt van vreemde storingen in de auto is er gelukkig hoop. Om te beginnen: onderhoudt je auto eens fatsoenlijk. Liggen de problemen dan toch aan factoren van buitenaf (marters), dan kan je je blok onder stroom zetten of anti-marter-spray kopen. Hinderlijk geluid schijnt ook te werken