Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9351
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 30 sep 2022, 10:19

tomgtr schreef: 30 sep 2022, 08:52 De hoge USD is dan weer niet zo best voor US export. Trump probeerde hem ook krampachtig laag te houden. De gestegen rente plus dat meeste ontwikkelingslanden het meest aan schuld in USD hebben gaat echt behoorlijk pijn doen. Ik denk dat het nett nett overal pijn doet. In USA voor export in ontwikkelinslanden onhoudbare leningen en in europa wakkert het de inflatie aan.
Denk het ook. De FED geeft signalen dat het niet van plan is om te buigen wat betreft rente verhogingen dus ik zie de aandelenmarkt ook nog wel een stukje lager gaan de komende tijd.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3421
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 25 nov 2022, 01:32

Bert ///M3 schreef: 30 sep 2022, 10:19
tomgtr schreef: 30 sep 2022, 08:52 De hoge USD is dan weer niet zo best voor US export. Trump probeerde hem ook krampachtig laag te houden. De gestegen rente plus dat meeste ontwikkelingslanden het meest aan schuld in USD hebben gaat echt behoorlijk pijn doen. Ik denk dat het nett nett overal pijn doet. In USA voor export in ontwikkelinslanden onhoudbare leningen en in europa wakkert het de inflatie aan.
Denk het ook. De FED geeft signalen dat het niet van plan is om te buigen wat betreft rente verhogingen dus ik zie de aandelenmarkt ook nog wel een stukje lager gaan de komende tijd.
AEX
30.09.2022 - 640,62
24.11.2022 - 722,74

:duh: ... vind het niet vervelend maar begrijp het niet ...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26701
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Martijn_bmw » 25 nov 2022, 08:13

Booooh schreef: 25 nov 2022, 01:32
Bert ///M3 schreef: 30 sep 2022, 10:19
tomgtr schreef: 30 sep 2022, 08:52 De hoge USD is dan weer niet zo best voor US export. Trump probeerde hem ook krampachtig laag te houden. De gestegen rente plus dat meeste ontwikkelingslanden het meest aan schuld in USD hebben gaat echt behoorlijk pijn doen. Ik denk dat het nett nett overal pijn doet. In USA voor export in ontwikkelinslanden onhoudbare leningen en in europa wakkert het de inflatie aan.
Denk het ook. De FED geeft signalen dat het niet van plan is om te buigen wat betreft rente verhogingen dus ik zie de aandelenmarkt ook nog wel een stukje lager gaan de komende tijd.
AEX
30.09.2022 - 640,62
24.11.2022 - 722,74

:duh: ... vind het niet vervelend maar begrijp het niet ...
indd bijzondere ontwikkeling tegen alle andere economische trends in...

Elise
Berichten: 7293
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 25 nov 2022, 08:25

Booooh schreef: 25 nov 2022, 01:32 AEX
30.09.2022 - 640,62
24.11.2022 - 722,74

:duh: ... vind het niet vervelend maar begrijp het niet ...
Zwaargewicht ASML (telt mee voor een kleine 15%) heeft het wel heel goed gedaan in die periode, een kleine 35% in de plus.
Als je die eraf zou halen dan is het nog steeds een stijging, maar flink minder dan de 13% stijging die er nu staat.

edit:
Net ff uitgerekend, zonder de weging van ASML zou de stijging van de AEX 6,6% geweest zijn.
Nog steeds anders dan je zou verwachten overigens..... en wellicht krijgen we nog een eindejaarsrally.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9351
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 25 nov 2022, 08:53

Door specifieke data te pakken kan je natuurlijk verschillende percentages genereren. Trend voor de afgelopen periode is nog steeds down.

December Fed FOMC comments en CPI data gaan de drivers zijn voor hoger of lager.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Gijzert » 02 dec 2022, 13:03

Afbeelding

Tsja. Laatste half jaar niet echt omlaag.
Bijlagen
Capture.JPG
Capture.JPG (31.14 KiB) 3601 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door MParallel » 23 sep 2023, 22:48

Goh, dit draatje zover gezakt?

Shell vandaag sinds lange tijd weer boven de €30.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 29 sep 2023, 17:23

Wat gebeurde met KLM. Was bijna een Penny stock, werd en swap ingezet, en verloor 15% wie bedenkt en keurt zo iets goed. Was te voorspellen.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door De fiscalist » 29 sep 2023, 21:16

MParallel schreef: 23 sep 2023, 22:48 Goh, dit draatje zover gezakt?

Shell vandaag sinds lange tijd weer boven de €30.
Heb er maar eens wat van verkocht,…. Toch een beetje winst nemen na aankoop voor op 14 en later nog een pluk op 10…

Begon wat overwogen te raken in de portefeuille dus stuk Shell eruit en nasdaq100 tracker erin voor betere spreiding risico’s.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3421
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 30 sep 2023, 01:04

Toevallig de 27e ook wat verzilverd, maar ook nog wel wat aangehouden, het dividend blijft altijd goed bij Shell.

Ik zit te denken aan wat uitbreiding/spreiding met wat vaatjes Whiskey, iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door De fiscalist » 30 sep 2023, 08:46

Whiskey is geen belegging… maar speculatie, net als crypto.

- brengt van zichzelf geen enkel rendement, geen dividend, geen rente of andere vergoeding
- alle potentie moet komen uit koerswinst,
- wel kosten

Als je wil speculeren prima, dan kunnen alle schaarse dingen in aanmerking komen.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door HansD » 30 sep 2023, 08:53

De fiscalist schreef: 29 sep 2023, 21:16
MParallel schreef: 23 sep 2023, 22:48 Goh, dit draatje zover gezakt?

Shell vandaag sinds lange tijd weer boven de €30.
Heb er maar eens wat van verkocht,…. Toch een beetje winst nemen na aankoop voor op 14 en later nog een pluk op 10…

Begon wat overwogen te raken in de portefeuille dus stuk Shell eruit en nasdaq100 tracker erin voor betere spreiding risico’s.
Hier ongeveer hetzelfde. Mijn inleg van tafel gehaald (GAK iets boven de € 13) en rest 'gratis' laten staan 'voor de eeuwigheid'. Woensdag -te vroeg- NN bijgekocht en kijk naar iets van obligaties/Rabo certificaten voor de spreiding.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 30 sep 2023, 09:54

De fiscalist schreef: 30 sep 2023, 08:46 Whiskey is geen belegging… maar speculatie, net als crypto.

- brengt van zichzelf geen enkel rendement, geen dividend, geen rente of andere vergoeding
- alle potentie moet komen uit koerswinst,
- wel kosten

Als je wil speculeren prima, dan kunnen alle schaarse dingen in aanmerking komen.
Is ook een beetje emotie. Een familielid van mij heeft het met wijnen; heeft ook een paar exclusieve wijnsoorten ergens in het buitenland liggen, leuk voor de heb maar uiteindelijk zijn er vele factoren welke je beoogde rendement compleet teniet kunnen doen. Heb het zelf met een auto in mijn collectie welke ik puur voor 'de winst' over een paar jaar wens te behalen maar uiteraard is het niets anders dan een wilde speculatie. Had er ook een extra pluk aandelen voor kunnen kopen maar vind het ook leuk om nog eens drie keer per jaar een rondje mee te gaan rijden. Wanneer de economie als een kaartenhuis in elkaar zou zakken of de benzine straks ineens 3 euro per liter zou gaan kosten bestaat de kans groot dat het beoogde rendement als sneeuw voor de zon zou verdwijnen.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Rnd » 30 sep 2023, 11:38

Shell blijft hier gewoon in de portefeuille. Dividend is goed en de wereld kan voorlopig niet zonder fossiele energie. Klimaatgekte is vooral een westers dingetje en daar komt men nog wel van terug.

Wie wil speculeren, kan nu instappen in Bitcoin en Ethereum. De zogenaamde Bitcoin halving staat gepland voor april 2024 en is meestal het begin van een nieuwe crypto hype. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst uiteraard.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Wouter81 » 30 sep 2023, 12:27

Yep, Bitcoin indeed. Er komen naast de halving ook veel Bitcoin ETF’s aan (nog geen goedkeuring in de VS maar dat is een kwestie van tijd). Mooie ingrediënten voor een nieuwe bullrun.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9351
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Bert ///M3 » 30 sep 2023, 13:43

Rnd schreef: 30 sep 2023, 11:38 Shell blijft hier gewoon in de portefeuille. Dividend is goed en de wereld kan voorlopig niet zonder fossiele energie. Klimaatgekte is vooral een westers dingetje en daar komt men nog wel van terug.

Wie wil speculeren, kan nu instappen in Bitcoin en Ethereum. De zogenaamde Bitcoin halving staat gepland voor april 2024 en is meestal het begin van een nieuwe crypto hype. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst uiteraard.
Olie & gas gaan alleen maar duurder worden door die klimaatgekte. Gebrek aan investeringen in Europa en de VS zijn al een issue.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Eeuwe » 30 sep 2023, 13:45

Rnd schreef: 30 sep 2023, 11:38 Shell blijft hier gewoon in de portefeuille. Dividend is goed en de wereld kan voorlopig niet zonder fossiele energie. Klimaatgekte is vooral een westers dingetje en daar komt men nog wel van terug.
Mooie aan Shell is dat het al lang niet meer fossiel als core business heeft, Shell is ook een grote pioneer op het gebied van duurzame renewable energys dus ook al zouden we morgen zonder fossiel kunnen is Shell alsnog goed aan bod.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door De fiscalist » 30 sep 2023, 21:08

HansD schreef: 30 sep 2023, 08:53
De fiscalist schreef: 29 sep 2023, 21:16
MParallel schreef: 23 sep 2023, 22:48 Goh, dit draatje zover gezakt?

Shell vandaag sinds lange tijd weer boven de €30.
Heb er maar eens wat van verkocht,…. Toch een beetje winst nemen na aankoop voor op 14 en later nog een pluk op 10…

Begon wat overwogen te raken in de portefeuille dus stuk Shell eruit en nasdaq100 tracker erin voor betere spreiding risico’s.
Hier ongeveer hetzelfde. Mijn inleg van tafel gehaald (GAK iets boven de € 13) en rest 'gratis' laten staan 'voor de eeuwigheid'. Woensdag -te vroeg- NN bijgekocht en kijk naar iets van obligaties/Rabo certificaten voor de spreiding.
Beter obligaties etf dan Rabo certificaten dan, die certificaten zijn eeuwigdurend, dus zonder aflossingsdatum en best een hoog risico zonder het daarbij horende rendementspotentieel….

Misschien even wachten tot 2024 ivm box 3…

Of obligaties kopen die nog dit jaar aflossen, alhoewel je daar eigenlijk te laat mee bent al, alles wat je in kw4 doet ligt onder het vergrootglas van de fiscus ivm peildatum arbitrage.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3421
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 01 okt 2023, 03:21

De fiscalist schreef: 30 sep 2023, 08:46 Whiskey is geen belegging… maar speculatie, net als crypto.

- brengt van zichzelf geen enkel rendement, geen dividend, geen rente of andere vergoeding
- alle potentie moet komen uit koerswinst,
- wel kosten

Als je wil speculeren prima, dan kunnen alle schaarse dingen in aanmerking komen.
Helder, word al jaren benaderd hier eens wat mee te doen omdat het volgens zeggen (door degene die me jaarlijks belt ;) een mooi rendement geeft en heeft gegeven, ik heb er in feite ook helemaal niets mee en heb altijd de boot afgehouden maar wilde wel eens kijken of er hier toevallig mensen zijn die er wel eens iets mee gedaan hebben, dat lijkt niet zo te zijn.

Ze presenteren het ook wel erg positief en dan word ik snel argwanend ;) ...
https://scotchwhiskyinvestments.com/

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door HansD » 01 okt 2023, 07:37

De fiscalist schreef: 30 sep 2023, 21:08
HansD schreef: 30 sep 2023, 08:53
De fiscalist schreef: 29 sep 2023, 21:16

Heb er maar eens wat van verkocht,…. Toch een beetje winst nemen na aankoop voor op 14 en later nog een pluk op 10…

Begon wat overwogen te raken in de portefeuille dus stuk Shell eruit en nasdaq100 tracker erin voor betere spreiding risico’s.
Hier ongeveer hetzelfde. Mijn inleg van tafel gehaald (GAK iets boven de € 13) en rest 'gratis' laten staan 'voor de eeuwigheid'. Woensdag -te vroeg- NN bijgekocht en kijk naar iets van obligaties/Rabo certificaten voor de spreiding.
Beter obligaties etf dan Rabo certificaten dan, die certificaten zijn eeuwigdurend, dus zonder aflossingsdatum en best een hoog risico zonder het daarbij horende rendementspotentieel….

Misschien even wachten tot 2024 ivm box 3…

Of obligaties kopen die nog dit jaar aflossen, alhoewel je daar eigenlijk te laat mee bent al, alles wat je in kw4 doet ligt onder het vergrootglas van de fiscus ivm peildatum arbitrage.
Ben me bewust van de risico's van de certificaten maar 6.5% en een huidige stand van rond de 92 klinkt best aardig. Aflossen niet nodig, gaat om een tijdje makkelijk coupons schrapen maar idd wellicht 2024.
Ik verzuip altijd in het aanbod ETF's dus als je een tip hebt hou ik me aanbevolen. Doe alleen maandelijks wat vaste inleg op MSCI World, Stoxx Europe 600 & S&P500.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door De fiscalist » 01 okt 2023, 21:55

ETF uitzoeken?

Bepaal wat je hebben wilt qua index, zoek het aanbod van de grote fondshuizen, en dan degene met de laagste kosten en een fatsoenlijk handelsvolume.

Je wilt er op korte termijn vanaf kunnen, dus er moet wel wat actieve handel zijn in het fonds
Kosten verlagen je rendement, dus daar zo min mogelijk van.
Het aanbod van je broker is vaak een beperkende factor.

Succes!

Elise
Berichten: 7293
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 02 okt 2023, 10:19

Booooh schreef: 01 okt 2023, 03:21 Ze presenteren het ook wel erg positief en dan word ik snel argwanend ;) ...
https://scotchwhiskyinvestments.com/
Palminvest? :whistle:

Afgelopen 2 maanden op vakantie door o.a. Schotland geweest en het lijkt erop dat daar in ieder dorp wel een of andere whiskystokerij te vinden is :crazy:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3421
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 04 okt 2023, 00:07

Wel een mooi plaatje ;) ...

Elise
Berichten: 7293
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 17 nov 2023, 08:54

Slijter in Groningen verkoopt fles whisky van 125.000 euro
Een slokje whisky van meer dan duizend euro drinken? Dat zou kunnen uit de fles van de Schotse nationale drank die recent voor maar liefst 125.000 euro over de toonbank van slijter Bas Bergman aan de Vismarkt in Groningen is gegaan. De kans is klein dat de sterke drank in deze fles binnenkort in een glas wordt uitgeschonken. Deze whisky moet renderen als winstgevende investering.

Het is de duurste fles die Bergman ooit heeft verkocht en is maar liefst 77 jaar oud, maar hij lag niet zomaar in de schappen van zijn slijterij. „Dat zou veel te gevaarlijk zijn”, zegt hij. De verkoop van zo’n exclusieve fles is geen alledaagse gebeurtenis. „Uiteraard is het spannend om zoiets te ondernemen, maar het is vooral gewoon supergaaf om zo’n zeldzame whisky te verkopen”, aldus Bergman.

Investeren in flessen whisky

Bergman is gevestigd aan de Vismarkt. Hij is al zijn hele leven slijter en heeft een uitgebreid netwerk opgebouwd. Hij werd benaderd door een kennis die interesse had in het investeren in whisky. „Ik kreeg een budget en werd op pad gestuurd”, zegt hij. Samen met werknemer Hessel van Aalsum ging Bergman op zoek naar de beste investering. „Je zou ons dus kunnen vergelijken met een beleggingsadviseur”, zegt van Aalsum.

Investeren in whisky ligt misschien niet voor iedereen voor de hand, maar volgens culinair journalist Jacques Hermus is het een rendabele markt. „Schaarste creëert prijs”, zegt Hermus. „De smaak van whisky wordt niet beter of slechter met de tijd, zoals bij wijn” vervolgt hij. „Kopers lopen daarom sterk uiteen. Sommigen zijn echt fanatieke whiskyliefhebbers met mooie collecties, en anderen zijn gewoon platte investeerders. Je kunt whisky beschouwen als kunststukken, maar dan vloeibaar.”

Op zoek naar de beste deal

Een Macallan Red Collection van 77 jaar oud. Dat moest hem worden. „Daar zijn slechts 300 flessen van geproduceerd”, zegt Bergman. „De verkoper had volgens mij eerst ook niet helemaal door dat wij serieus geïnteresseerd waren”, lacht hij. „Logisch, want een fles van 125.000 euro, dat is niet zomaar een geintje.”

Nu moest de fles nog bemachtigd worden. Die lag niet zomaar in de schappen van de supermarkt om de hoek. Bergman kwam met drie andere potentiële verkopers in een loting terecht. Uiteindelijk werden Bergman en Van Aalsum de gelukkigen. „We hadden de fles dus eigenlijk al verkocht voordat we hem überhaupt hadden gekocht”, zegt Van Aalsum.

Macallan Red Collection is een van de topmerken in de whiskywereld. Deze flessen zijn pas sinds vorig jaar op de markt en werden toen verkocht voor omgerekend rond de 80.000 euro per fles.

Passie voor voor het vak

Van Aalsum: „Toen ik de fles zag heb ik echt wel even gedacht, trek hem open, whatever. Het is een 77 jaar oude whisky, dat zou iedereen wel willen proberen, maar het is aan de koper wat hij ermee doet.” Toch blijven de mannen zakelijk. „Over 5 of 10 jaar is de fles waarschijnlijk nog veel meer waard. Als hij dan weer wordt verkocht hopen we dat we er weer bij mogen zijn. Dan zou de cirkel echt rond zijn.”

Bergman benadrukt dat passie voor whisky de drijvende kracht was achter dit project, maar de verkoop zet zijn naam ook op de kaart. „Zakelijk was dit uiteraard een goede zet, maar persoonlijk vond ik het ook fantastisch, het was een beetje alsof ik drie red bull had gedronken, zoveel energie kreeg ik ervan, dat wil je toch gewoon meemaken?”

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Philipoo » 17 nov 2023, 10:04

Booooh schreef: 01 okt 2023, 03:21
De fiscalist schreef: 30 sep 2023, 08:46 Whiskey is geen belegging… maar speculatie, net als crypto.

- brengt van zichzelf geen enkel rendement, geen dividend, geen rente of andere vergoeding
- alle potentie moet komen uit koerswinst,
- wel kosten

Als je wil speculeren prima, dan kunnen alle schaarse dingen in aanmerking komen.
Helder, word al jaren benaderd hier eens wat mee te doen omdat het volgens zeggen (door degene die me jaarlijks belt ;) een mooi rendement geeft en heeft gegeven, ik heb er in feite ook helemaal niets mee en heb altijd de boot afgehouden maar wilde wel eens kijken of er hier toevallig mensen zijn die er wel eens iets mee gedaan hebben, dat lijkt niet zo te zijn.

Ze presenteren het ook wel erg positief en dan word ik snel argwanend ;) ...
https://scotchwhiskyinvestments.com/
Deze sponsoren ook van alles aan evenementen altijd, voelt als een gigantische piramide scheme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], SAH, sitechris en 46 gasten