Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 27 nov 2021, 11:50

tomgtr schreef: 27 nov 2021, 11:48 Als je de tijd die je steekt in vage corona filmpjes kijken gebruikt om je in financiële markt te verdiepen ben je in no time Warren Buffet voorbij. :tong:
😂

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 28 nov 2021, 14:44

Enrico schreef: 27 nov 2021, 11:43
Elise schreef: 27 nov 2021, 00:27
Enrico schreef: 26 nov 2021, 20:26 Maar moet het nog beter begrepen.
Mijns inziens is de enige vraag die je jezelf moet stellen is of je tussen het geweld van shortende hedgefondsen wilt zitten.
Als het antwoord daar op nee is, wat doe je dan? Ik doe 80% ETF’s en kijk er niet naar met de overige 20% zoek ik wat buiten kansen. KLM heeft sinds Corona harde schommelingen waar je met gokken op timing makkelijk meerdere keren 10% heb kunnen pakken. Maar gokken op signalen is tijd rovend. Ik wacht op hoe de markt maandag beweegt.
Retorische vraag?

Verder wat Tom zegt :wink:

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 28 nov 2021, 16:26

Retorische vraag?
Nee

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 28 nov 2021, 23:12

Ik doe geen ETF's doe kan je niet verder helpen :tong:
En mijn mening over klm wil je waarschijnlijk niet horen

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 29 nov 2021, 06:45

Elise schreef: 28 nov 2021, 23:12 Ik doe geen ETF's doe kan je niet verder helpen :tong:
En mijn mening over klm wil je waarschijnlijk niet horen
Dat zie je niet goed. Het gaat juist om je kennis mening. Ondertussen raak ik gewend om ongezouten of is het zoeten meningen te lezen. Leef je uit.

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 29 nov 2021, 11:25

Air-France / KLM, gewoon even een paar nieuwsberichten.
Chef Air France rent voor zijn leven na nieuws ontslagen
Pilotenvakbond KLM eist ondanks nullijn toch weer meer loon
Pilotenvakbond dreigt met stilstand deel KLM-vloot
KLM technisch failliet na dramatisch jaar: meer schuld dan bezittingen

Bestaat nog dankzij het staatsinfuus van zowel Nederland als Frankrijk, trekken die de steun in dan is het over en uit met de pret.
Momenteel 7,25% short boven de meldingsgrens.

Al stond het aandeel op 1 euro wilde ik het nog niet hebben, laat staan op de 4 euro waar het nu op staat.
Is gewoon een bedrijf zonder toekomstperspectief wat door vakbonden geregeerd wordt.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 29 nov 2021, 14:37

👍🏽

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Paskal » 06 jan 2022, 09:19

Het jaar zit erop dus tijd om eens terug te kijken. Het gehandel eind 2020, begin 2021 pakte prima uit voor mij, maar dat was meer geluk dan wijsheid en heel relaxed werd ik er niet van om de koersen zo frequent in de gaten te moeten houden. Daarom ervoor gekozen om half februari over te stappen naar de drie Northern Trustfondsen (World, Small & EM) bij de Rabo in de verdeling 79-11-10%.

Het is zo'n beetje de meest simpele en luie vorm van beleggen middels buy & hold waarbij je er ook nog eens voor kunt kiezen om maandelijks automatisch een x bedrag in te leggen. Eigenlijk hoef je dus helemaal niks te doen (uiteraard wel zorgen dat er geld genoeg staat voor die maandelijkse afschrijving als je daarvoor kiest :wink:) en maar wachten. Koersontwikkeling in 2021 van die fondsen:
NT-2021.JPG
NT-2021.JPG (38.97 KiB) 2314 keer bekeken
Is een goede keuze geweest alhoewel natuurlijk zo'n beetje alles forse rendementen opleverde in 2021. Het grootste deel (World-79%) steeg dus met meer dan 30% :clap:. EM deed het dit jaar niet zo top (in 2019 & 2020 wel), maar da's slechts 10% van het geheel. Uiteraard zitten er risico's aan beleggen, maar met de keuze voor zo'n fonds of een werelddekkende ETF als VWRL zit je in mijn ogen redelijk safe. Een gemiddeld rendement van 7% per jaar wordt als gebruikelijk beschouwd waar 2021 daar natuurlijk fors overheen ging.

Verbaas me er dan ook wel over dat veel mensen hun spaargeld laten devalueren op hun spaarrekening als gevolg van de inflatie. Zelfs mijn moeder van 79 is drie jaar geleden begonnen met beleggen :D. Voor beheerd beleggen van de Rabo gekozen waarbij ze zelf geen keuze hoeft te maken waarin ze belegt. Uiteraard betaal je hier wat voor, maar die kosten zijn beperkt. Ingelegde vermogen is inmiddels in drie jaar meer dan 60% toegenomen me uiteraard beseffende dat 2019 & 2021 extreme jaren waren.

Al met al is het een prima jaar geweest wat de mogelijkheid om over enkele jaren te kunnen stoppen met werken alleen maar heeft vegroot :thumbup:. Ga in 2022 op dezelfde voet verder met de NT-fondsen en daarnaast nog wat speelgeld bij deGiro.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 06 jan 2022, 10:03

Tja, is dat niet juist het gevaar? Het gaat nu zo goed dat ineens iedereen en zijn moeder aan het beleggen is;)

Als je het geld nodig hebt om over een paar jaar te stoppen zou ik het juist minder in aandelen stoppen.

Bij mij is ook alles omhooggeschoten, het maakt niet uit waar je in investeert. Zelfs het gewogen mandje van de giro staat op +18%.

Ik wilde zeggen dat alleen flowtraders het niet lekker deed (na een top FY20) maar zelfs daar zit ik boven de 20% inclusief dividend, terwijl dat eigenlijk indekking tegen instortende koersen is..

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Kasteel » 06 jan 2022, 10:18

In 2020 en 2021 ook prima jaren gehad, 2020 begonnen (makkelijker moment kon natuurlijk niet); eind 2021 uit alles gestapt voor een aankoop, nu weer rustig begonnen :). Waar haal jij de meeste info/kennis vandaan Paskal, ervaring? :)

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 06 jan 2022, 10:23

KoenM schreef: 06 jan 2022, 10:03 Tja, is dat niet juist het gevaar? Het gaat nu zo goed dat ineens iedereen en zijn moeder aan het beleggen is;)
Bijna alles staat tegen belachelijk hoge k/w's gewaardeerd, als er een keerpunt komt kon het wel eens heel hard gaan...

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10410
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 06 jan 2022, 10:25

KoenM schreef: 06 jan 2022, 10:03 Tja, is dat niet juist het gevaar? Het gaat nu zo goed dat ineens iedereen en zijn moeder aan het beleggen is;)

Als je het geld nodig hebt om over een paar jaar te stoppen zou ik het juist minder in aandelen stoppen.

Bij mij is ook alles omhooggeschoten, het maakt niet uit waar je in investeert. Zelfs het gewogen mandje van de giro staat op +18%.

Ik wilde zeggen dat alleen flowtraders het niet lekker deed (na een top FY20) maar zelfs daar zit ik boven de 20% inclusief dividend, terwijl dat eigenlijk indekking tegen instortende koersen is..
Wijze woorden! Makkelijk roepen nu dat je gek bent als je niet in aandelen zit nu. Ik heb ook prachtig jaar gehad hoor maar na prachtige jaren komen ook waardeloze jaren. Als je dan gemiddeld nog steeds een mooi rendement hebt top. Maar als het risico in je mandje dusdanig is dat je plus 20% haalt dan kan het ook dik omlaag. Dat gaat een keer gebeuren. Daar moet je tegen kunnen. Maar roepen m'n moeder belegt nu ook en je bent gek als je net belegt is een Witje waardige visie.

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 06 jan 2022, 10:28

tomgtr schreef: 06 jan 2022, 10:25 ... en je bent gek als je net belegt is een Witje waardige visie.
tomgtr schreef: 04 jan 2022, 13:07 Je bent de i in net vergeten.
:tong:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10410
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door tomgtr » 06 jan 2022, 10:36

Elise schreef: 06 jan 2022, 10:28
tomgtr schreef: 06 jan 2022, 10:25 ... en je bent gek als je net belegt is een Witje waardige visie.
tomgtr schreef: 04 jan 2022, 13:07 Je bent de i in net vergeten.
:tong:
Hahaha, klopt!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Paskal » 06 jan 2022, 11:10

@Kasteel: beetje op het interweb lezen waarbij ik tweakers-forum wel een aardige vind om wat mee te lezen.

Lol om met Witje vergeleken te worden :D. Volgens mij geef ik duidelijk aan dat de laatste paar jaar absurd zijn en daarmee dus ook dat eea geen realistisch beeld geeft. Ik haal niet voor niks dat gemiddelde van 7% per jaar aan. Uiteraard zijn er mindere jaren geweest, maar op lange termijn kom je met beleggen wel aan die waarde.

Daarbij verklaar ik mensen niet voor gek als ze niet beleggen. Ieder zo zijn keuze uiteraard, maar je geld voor je laten werken (op welke wijze dan ook) is in mijn ogen beter dan het laten staan op een spaarrekening. En nee, dat heeft niks met de absurde rendementen van afgelopen jaar te maken.

@KoenM: mijn moeder is eind 2018 begonnen met beleggen..... 2018 was nou niet echt een denderend jaar dus argument dat nu ineens iedereen is gaan beleggen gaat voor haar in ieder geval niet op. Dat je dat nu bij velen wel ziet is inderdaad een feit. Uiteraard is het verstandig om aan risico-spreiding te doen en ik heb het geld niet per sé nodig want hoef ook niet per sé te stoppen over x jaar.

Dat er een keer een dip gaat komen is wel helder. Er zijn echter genoeg mensen die dat al vele jaren roepen en daarom lang geleden al zijn uitgestapt..... en ja die krijgen een keer gelijk, maar hebben inmiddels ook al vele tientallen procenten gemist. Of hij uiteindelijk diezelfde tientallen procenten omlaag gaat duiken weet niemand en zal de tijd leren.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 06 jan 2022, 12:26

Geen Obligatie ETF’s? Die van Robeco keert +\- 4% uit met weinig schommeling jaar in jaar uit. Ik kies vaker voor Global / US en EM high dividend fonds. Minder hoge rendement maar wel harde cashflow wat je herinvesteren kan of op je betaal rekening plaatsen of hypotheek mee aflossen.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 06 jan 2022, 13:39

Obligatie ETF's doe ik eigenlijk helemaal niet aan. Staatsobligaties hebben een gegarandeerd negatief rendement als je de inflatie meeneemt en bedrijfsobligaties is ook vaak junk (bijv. de Evergrandes van deze wereld). Heb daarom al eind 2018 alle obligaties uit m'n portefeuille gefietst.

Het laatste jaar koop ik eigenlijk alleen EM en vastgoed. Als ik ga rekenen is alleen de Russische index en de Hang Seng goed voor een 8-10% per jaar. Alle indexen in de EU en US zijn zwaar overgewaardeerd. Gemiddeld moet er 50-60% van de huidige koersen af om een fatsoenlijk rendement te halen. Alle stijgingen nu in die markten is puur centrale bank printing.

Voorbeeld van wat ik nu volg: iShares EM Dividend UCITS ETF USD (Dist). P/B van rond 1.00, P/E tussen de 8-9, cash-flow per kwartaal en een redelijke sectorspreiding. Niet 30-40% finance wat je regelmatig in andere ETF's ziet.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 06 jan 2022, 13:54

Die heb ik al 3 jaar! Bijgekocht tijdens Corona en de cashflow is 6% maar beweegt wel veel op en neer vergeleken met de global high dividends van Kempen.

Of is hij toch anders?
9E1B3D15-6AE0-4119-AAF7-467F734DDC19.jpeg
9E1B3D15-6AE0-4119-AAF7-467F734DDC19.jpeg (47.86 KiB) 2133 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 06 jan 2022, 14:07

Enrico schreef: 06 jan 2022, 13:54 Die heb ik al 3 jaar! Bijgekocht tijdens Corona en de cashflow is 6% maar beweegt wel veel op en neer vergeleken met de global high dividends van Kempen.

Of is hij toch anders?

9E1B3D15-6AE0-4119-AAF7-467F734DDC19.jpeg
Dan hebben we dezelfde. Ik heb wel de notering in GB in GBP, niet op de Xetra.

Ik heb een lijst van dividend ETF's die ik volg die steeds een land / regio afdekken. Per index heb ik een model waarin ik de hoogte in punten omreken tegen de earnings en dividend yield met PE en 3 scenario's. Als de huidige waarde in punten zelfs bij het slechte scenario nog lager is = koopsignaal. Ik volg nu zo'n 50 ETF's. De meeste heb ik niet in portefeuille (want te duur), maar volg ze wel periodiek. Haal ik voor mijn gevoel een beter rendement mee dan de NT fondsen (al is daar helemaal niets mis mee).

Vorig jaar was Rusland spotgoedkoop. Het meeste is nu wel (erg) duur. Turkije is ook goedkoop. Ben daar met de laatste centrale bank short squeeze uitgestapt zonder een scheur in m'n broek op te lopen. Daar blijf ik weg. Heb dat fout ingeschat, maar kom goed weg.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3418
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 06 jan 2022, 18:42

Paskal schreef: 06 jan 2022, 11:10 Dat er een keer een dip gaat komen is wel helder. Er zijn echter genoeg mensen die dat al vele jaren roepen en daarom lang geleden al zijn uitgestapt..... en ja die krijgen een keer gelijk, maar hebben inmiddels ook al vele tientallen procenten gemist. Of hij uiteindelijk diezelfde tientallen procenten omlaag gaat duiken weet niemand en zal de tijd leren.
Ik heb exact hetzelfde idee, meer dan tevreden dat ik ben blijven zitten naast extra investeren net na de eerste Corona dip, kan niet anders dan erg tevreden zijn met het behaalde rendement (deels zelf en deels beheerd belegd) in de afgelopen jaren.

2021 was voor mij (en ik denk vrijwel iedereen) het beste jaar ooit qua procentuele groei, 2022 zal een stuk minder zijn maar nog steeds denk ik niet aan afbouwen en meer liquide zijn, de rente blijft laag/negatief en de inflatie zie ik ook nog niet echt getemperd worden, prima een deel cash maar in mijn geval zeker niet meer dan zo'n 20%

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 07 jan 2022, 14:02

Vraagje: Iemand hier die participeert in crowdfundings-initiatieven in ontwikkelingslanden via bijv. platformen als Lendahand?

Rentes zijn natuurlijk beter dan gebruikelijk, maar vind de risk / reward van dit soort dingen wat lastig in te schatten. Iemand ervaring ermee die er meer over zou willen vertellen?

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3292
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Enrico » 07 jan 2022, 14:42

Ik heb een paar investeringen bij oneplanetcrowd hoog rendement tussen 5 en 7%

Echter heb ik in 3 jaar 5x ingezet. Daarvan was 1 project vroegtijdig afgelost. 1 is failliet gegaan en ben alles kwijt 1 dreigt failliet te gaan en vroeg uitstel van betaling geduurend 2022 en 2 lopen zonder enige issues.

Er zit geen 10% van mijn portfolio in en weet eerlijk gezegd niet wat ik er van moet vinden. Wellicht beter due diligence. Als het goed loopt is het top, als het failliet gaat is het k u t.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3418
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Booooh » 07 jan 2022, 15:24

Geen ervaring met die specifieke crowdfund projecten (ontwikkelingslanden) maar ben een paar jaar geleden via de KNAB begonnen met crowdfunding (is vorig jaar of het jaar daarvoor overgeheveld naar Collin), dat crowdfunden vind ik eigenlijk geen succes, wilde ook te snel het potje volstorten omdat zij een maximum hanteerde en het aantal investeringskansen nou niet echt overhield toentertijd.

Redelijk wat projecten die fout gelopen zijn (ook een beetje moeilijke periode voor veel bedrijven) waarbij de dekking toch ook niet zo goed geregeld is als het wordt voorgeschoteld, veel 2e hypotheek geneuzel waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt als het goed fout gaat met die ondernemers qua aansprakelijkheid, er wordt vrij makkelijk afgeschreven zeg maar.

Crowdfunding is vooral interessant voor de partijen die het voor je regelen vind ik, het netto rendement valt (in mijn geval) erg tegen, ik doe heel af en toe nog wat uitlenen voor de korte termijn en alleen als de zekerheden als "goed" gekwalificeerd worden, verder laat ik de opbrengsten gewoon langzaam terug storten vanuit de goed lopende projecten.

Ik zou CF niet aanraden in ieder geval, lessons learned hier zeg maar ;) , ik zit op nog geen 1% overigens ...

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 08 jan 2022, 00:21

Paskal schreef: 06 jan 2022, 11:10 @Kasteel: beetje op het interweb lezen waarbij ik tweakers-forum wel een aardige vind om wat mee te lezen.

Lol om met Witje vergeleken te worden :D. Volgens mij geef ik duidelijk aan dat de laatste paar jaar absurd zijn en daarmee dus ook dat eea geen realistisch beeld geeft. Ik haal niet voor niks dat gemiddelde van 7% per jaar aan. Uiteraard zijn er mindere jaren geweest, maar op lange termijn kom je met beleggen wel aan die waarde.

Daarbij verklaar ik mensen niet voor gek als ze niet beleggen. Ieder zo zijn keuze uiteraard, maar je geld voor je laten werken (op welke wijze dan ook) is in mijn ogen beter dan het laten staan op een spaarrekening. En nee, dat heeft niks met de absurde rendementen van afgelopen jaar te maken.

@KoenM: mijn moeder is eind 2018 begonnen met beleggen..... 2018 was nou niet echt een denderend jaar dus argument dat nu ineens iedereen is gaan beleggen gaat voor haar in ieder geval niet op. Dat je dat nu bij velen wel ziet is inderdaad een feit. Uiteraard is het verstandig om aan risico-spreiding te doen en ik heb het geld niet per sé nodig want hoef ook niet per sé te stoppen over x jaar.

Dat er een keer een dip gaat komen is wel helder. Er zijn echter genoeg mensen die dat al vele jaren roepen en daarom lang geleden al zijn uitgestapt..... en ja die krijgen een keer gelijk, maar hebben inmiddels ook al vele tientallen procenten gemist. Of hij uiteindelijk diezelfde tientallen procenten omlaag gaat duiken weet niemand en zal de tijd leren.
Doelde ook niet per se op jou(w moeder) maar meer dat je het nu overal ziet. En jouw stukje leek een beetje op een zelfverklaarde goeroe op instagram ;)

Verder helemaal eens dat je beter kunt starten dan blijven wachten, dus zeker als je elke maand gewoon wat inlegt.

Zelf ben ik ook in nov17 gestart toen het ook al hoog leek te staan, maar ondertussen is mijn maandelijkse inleg aardig goed gemiddeld.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door KoenM » 08 jan 2022, 00:23

Ti-Tourist (Erik) schreef: 07 jan 2022, 14:02 Vraagje: Iemand hier die participeert in crowdfundings-initiatieven in ontwikkelingslanden via bijv. platformen als Lendahand?

Rentes zijn natuurlijk beter dan gebruikelijk, maar vind de risk / reward van dit soort dingen wat lastig in te schatten. Iemand ervaring ermee die er meer over zou willen vertellen?
Volgens mij zit hier altijd veel risico aan, en zelf vind ik het ook lastig om het business plan echt te doorgronden met de beperkte data die gegeven wordt. Het gaat volgens mij ook nog redelijk vaak mis, het is ook niet voor niks dat ze voor crowdfunding kiezen..

Zelf zou ik eerder ‘investeren’ in projecten die je aanspreken, en eventueel rendement als bonus zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Miesjel, SlowCo, tomgtr en 95 gasten