Trax - Bmw M550D, 1602-Turbo, Audi TT

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Trax - Bmw M550D, 1602-Turbo, Audi TT

Bericht door Trax » 13 dec 2010, 18:10

Ik was niet bepaald op zoek naar een bepaald model. Het moest wel een oldtimer worden aangezien studenten niet zo houden van wegenbelasting en dure verzekering.
Na diverse auto's gezien te hebben met enige voorkeur voor oude Opel's is het toch een Bmw geworden.

Hij was in originele staat en het rijden leek meer op het varen met een boot.

2008

Aangezien het in de winter geen weer is voor een oldtimer is het dan ook sleuteltijd. Al snel lagen er een paar gele instelbare Koni’s in combinatie met Omp veren klaar. Dit gaf al een grote verbetering tegenover de originele schokdempers die enkel functioneerden als soort fietspompen. Ook zouden een paar stabilisator stangen van een 2002 niet misstaan, zodoende hadden we die er ook maar onder geknutseld.

De originele 165/80 R13 banden van merk X (ongetwijfeld goedkoop en rotzooi) voldeden ook niet bepaald aan mijn verwachtingen. Zodoende ook maar een ander setje bredere velgen opgehaald en voorzien van 185/60 R13 Toyo banden.

Inmiddels was het seizoen weer in zicht en was mijn spaarpotje dan ook weer ver leeg. Zodoende de zomer wat kilometers gemaakt en weer goede voornemens ingenomen voor de komende winter.

Afbeelding

2009

Aangezien het ding nog niet bepaald voldeed aan mijn verwachtingen ook deze winter nog bezig geweest aan het onderstel. Als snel zag ik in dat stralen en coaten wel netjes uitzag en ik toch alles eronderuit wou trekken.

Zodoende is inmiddels de hele onderkant er zo beetje onderuit geweest en alles gestraald en gecoat en voorzien van nieuwe rubbers. Al snel kom ik bij het volgende punt…, roestige bouten en moeren zien natuurlijk niet uit bij een vers laagje verf. Zodoende ook al het montage materiaal voor nieuw vervangen.

De planning was al vanaf het begin om er een leuk blokje in te hangen maar dit zou ook een financieel plaatje met zich meebrengen wat er deze winter niet in zat. Al snel schijnen de originele remmen je tegemoet te komen als je meer vermogen erin hebt. Zodoende zijn we ook maar voor nieuwe remmen uitgeweest. Al snel kwam mijn eerste setje 4-pots remklauwen van een Volvo 240 voorbij die zouden moeten functioneren in combinatie met 323i schijven.

Ik zei bewust eerste want ik dacht dat er wel stukje vanaf geslepen kon worden om te passen in 13inch, enkel bleek ik al snel een keerring tegen te komen tussen de helften van de remklauw (eigenwijs is soms ook wijs natuurlijk, hoewel dat in dit geval niet was)

Zo werd het dus ook tijd om een ander setje velgen aan te schaffen en een setje nieuwe remklauwen. Een setje 2-delige BBS opgehaald en uit elkaar getrokken. Voorzien van nieuw laagje coating en verse boutjes en bredere randen en natuurlijk weer het nodig geld lichter.

Al met al ben ik deze zomer tot de conclusie gekomen dat het oliedruk lampje het goed doet bij het nemen van bochten en remmen.

Afbeelding

2010

Weer een leuke zomer gehad, aangetoond dat een M10 motor min of meer niet kapot te krijgen is. Ook maar eens op de rollenbank geweest en er was wel te verstaan een 60pk van de originele 85pk over. Dit valt misschien wel te zoeken in de professionele afstelling van ontsteking/carburateur wat op gehoor geschiedt. Afdoende was dit zijn laatste zomer en had ik er geen zin meer in.

Inmiddels lagen een paar keuzes voor de hand. Oftewel een leuke M10 laten opbouwen, en deze laten lopen icm met megasquirt maar is ook duur naarmate het snel is. Een S14 motor van een M3 past er ook relatief eenvoudig in maar is ook duur. Als laatste optie was er ook nog om er een turbo op te bouwen, maar dit is natuurlijk ook niet gratis. Zodoende bij de laatste optie gebleven aangezien het voor het geld eenvoudig vermogen/koppel met zich meebrengt en een sloop blokje 2 bankjes mag kosten.

Zodoende dus een sloop blokje opgehaald en inmiddels de meeste rand onderdelen wel binnen. Komende zomer moet de prut weer lopend zijn. Hier staan nog wel meer foto's: http://s516.photobucket.com/albums/u321 ... /Bmw%2002/" onclick="window.open(this.href);return false; enkel is nu me camera dood dus mis nog het een en ander.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Trax op 23 jul 2023, 12:45, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Petrolhead Tom » 13 dec 2010, 19:06

Weer een 02 gaaf zeg! :D Welkom!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Niels » 13 dec 2010, 20:33

Welkom Rob. Mooi verslag al tot nu toe. Is een 1800 16V uit een iS niet een goede optie? Lijkt me een aardig alternatief voor een S14 :wink:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door RJay » 13 dec 2010, 21:03

320iS blok is ook leuk....

Mooie bmw zeg! top, houden zo.

En welkom op DF :thumbup:

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door JurT » 13 dec 2010, 21:23

Welkom op DF!

Wat een gave kar zeg. Mooie kleur ook.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door daNpy » 13 dec 2010, 21:57

Mooi ding!! :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Trax » 13 dec 2010, 22:18

Niels schreef:Welkom Rob. Mooi verslag al tot nu toe. Is een 1800 16V uit een iS niet een goede optie? Lijkt me een aardig alternatief voor een S14 :wink:
Wordt ook wel eens aventoe gedaan. Enkel vraagt deze optie veel maatwerk. Buiten het feit dat het meteen duur wordt om een M42 atmosferisch op een 200pk te krijgen waarbij je nog niet het koppel van een turbo hebt.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door RJay » 13 dec 2010, 22:47

Maar wel een veel betere gasrespons :bag: En langere levensduur.
*geen fan van aspiratieconversies*

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Niels v/d burgh » 13 dec 2010, 22:55

Welkom,

Wat een mooie 02, vooral met die bbs's smoelt ie lekker.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door RVV » 13 dec 2010, 22:56

oei strak ding hoor, en mooi, Welkom op DF!

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Trax » 13 dec 2010, 23:09

RJay schreef:Maar wel een veel betere gasrespons :bag: En langere levensduur.
*geen fan van aspiratieconversies*
Ben fan van atmosferische motoren met leuk vermogen, enkel kost dat ook veel geld. Enkel gaat het mij om budget/vermogen verhouding. Ben persoonlijk meer een diesel rijder kwa karakter denk ik, en met die gedachte past een turbo wel die bij 2500tpm begint.

Zie er gewoon een grotere uitdaging in en meer voordelen. Iedereen kan blok eruit trekken en bij revisiebedrijf neergooien voor X bedrag.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door RJay » 13 dec 2010, 23:32

Tsja, een turboblok echt werkend maken is ook een leuke though, een vriend van me heeft dat geprobeerd met een alfa 8 klepper op zichzelf...... Dat heeft 3 jaar geduurd en nog draaide het niet.
Je moet niet alleen aan je compressie denken, maar ook aan de koeling van je blok, zuigerwanden, kleppen, nokkenassen moeten er aan geloven, interne lagers, etc.

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Trax » 13 dec 2010, 23:40

RJay schreef:Tsja, een turboblok echt werkend maken is ook een leuke though, een vriend van me heeft dat geprobeerd met een alfa 8 klepper op zichzelf...... Dat heeft 3 jaar geduurd en nog draaide het niet.
Je moet niet alleen aan je compressie denken, maar ook aan de koeling van je blok, zuigerwanden, kleppen, nokkenassen moeten er aan geloven, interne lagers, etc.
Blok is van na '86 dus een van de laatste M10's. Deze hebben een juiste compressie voor turbo toepassing. Het onderblok schijnt het standaard vrij aardig uit te houden tot 250pk op de ori koppakking na. Hiervoor moeten dus op lange termijn ARP bouten en een koppaking van 2002tii met snijringen of een mls tussen komen. Maar die gok durf ik wel te wagen voor een zomer.

M10 is gewoon een oerdegelijk blok, mocht die kapot lopen ligt er voor 200 euro of nog minder een ander.

Verder heb ik een 19rijen Mocal intercooler icm met filterhuis van S14 met thermostaat. Radiator heb ik van een E21 320i 6 cilinder. Intercooler universeel ding van Ebay dat na wat slijpen en passen met piepschuimblok mooi in de voorkant past. Enkel moet de elektrische fan nog ergens een plekje gaan zoeken.

Maar kort samengevat, koeling is je grootste probleem wil je ori neus/motorruimte beetje houden en niet halve neus/motorkap bevestigingen wegslijpen en paar kokers erin lassen.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door RJay » 14 dec 2010, 00:04

Interesting. Ik ga het zeker volgen, zeer apart.
Moet je niet extra koeling in het blok zelf hebben dan?

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Trax » 14 dec 2010, 00:26

Neuh, het wordt trouwens wel vaker gedaan in de States. Daar pluk ik ook hoofdzakelijk mijn informatie voldaan en van Harrie. Hier ook op het forum aanwezig: http://www.driving-fun.com/forum/member ... ile&u=5010" onclick="window.open(this.href);return false;

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Jussi » 14 dec 2010, 01:00

M10's zijn toch de blokken waar ze 1500 pk uit haalden in de F1?


Mooie auto hoor!

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door RJay » 14 dec 2010, 07:55

Jussi schreef:M10's zijn toch de blokken waar ze 1500 pk uit haalden in de F1?


Mooie auto hoor!
Volgens mij wel, ben alleen benieuwd hoe zo'n blok er intern uit ziet tov een standaard.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Knot » 14 dec 2010, 08:07

Mooie swap, die S14 erin, zal rap gaan straks!

Ik zat ook aan een 318iS blok te denken (m42/m44), voor weinig geld toch 140pk en die 1602 weegt sowieso een stuk minder.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Tristan » 14 dec 2010, 09:27

Leuke 1602, zeg!

Succes met je project.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Reind » 14 dec 2010, 14:20

Leuke 1602 :D

Ik heb zelf ook nog een 2002 die ik aan het restaureren ben. Ding staat nu een beetje zielig te zijn in een hoekje maar als ik dit zo allemaal lees krijg ik spontaan zin om dat project gelijk weer op te pakken.

Ik vraag me aan de andere kant wel af of 200+ pk niet iets te bruut is voor een 02. Maar wel kicken natuurlijk.

Ik heb zelf mijn blok af. Ben gegaan voor:
- tii onderblok (compressie zuigers);
- e12 2.0 kop (grote kleppen) met schrick nokkenassen en flink bewerkt;
- 40 of 45 webers erop afhankelijk met welke hij beste loopt;

Ik verwacht +/- 160pk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succes met de opbouw. Ga het zeker volgen.

Thommy
Berichten: 1962
Lid geworden op: 20 feb 2007, 11:11

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Thommy » 15 dec 2010, 08:47

Te cool project! :banaan:

Blijf dit zeker volgen!

Welkom trouwens.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Harrie D » 25 dec 2010, 18:49

RJay schreef:Tsja, een turboblok echt werkend maken is ook een leuke though, een vriend van me heeft dat geprobeerd met een alfa 8 klepper op zichzelf...... Dat heeft 3 jaar geduurd en nog draaide het niet.
Bij die van mij heeft het een week geduurd voordat ik vanaf een rijdende atmosferische auto een geblazen auto had die behoorlijk liep :P
Al had ik toen wel alle onderdelen van tevoren bij elkaar gesprokkeld en na een week + 2/3 dagen lag de koppakking dr definitief uit :mrgreen:
Die vervangen en na iets meer dan een half jaar (en 9000km ofzo) lag ie dr weer uit omdat ik per ongeluk een goede 30 graden voorontsteking draaide bij 1 bar turbodruk (voor wie het niet weet, dat is VEEL)
Dat trok een standaard koppakking met gerecyclede kopbouten dus ook niet eeuwig, nu zit er een sterkere pakking tussen met ARP tapeinden en dat blijft alweer eventjes heel.
Maar dat hele verhaal staat ook in mn topic in "mijn auto"
Je moet niet alleen aan je compressie denken, maar ook aan de koeling van je blok, zuigerwanden, kleppen, nokkenassen moeten er aan geloven, interne lagers, etc.
Hangt dr maar net vanaf hoever je wil gaan, de enige 2 onderdelen die het zwaarder krijgen zijn de zuigers en de koppakking, maar de zuigers hoef je tot een 200-250pk nog geen rare fratsen voor uit te halen en de koppakking is ook nog geen bijzonder spul voor nodig.

De rest van zo'n M10 is opvallend taai, het enige waar ze slecht tegen kunnen met de originele 8 kleps koppen is toeren draaien, als je vaker boven de 7000 toeren komt zijn de tuimelaars een zwak punt.
Maar in dat opzicht is een turbo juist weer praktisch, want dan hoef je niet perse toeren te draaien om vooruit te komen (afhankelijk van hoe je je onderdelen bij elkaar kiest natuurlijk ;))
Reind schreef: Ik vraag me aan de andere kant wel af of 200+ pk niet iets te bruut is voor een 02. Maar wel kicken natuurlijk.
Valt opzich wel mee, met mn huidige 200pk is het ding alles behalve onhandelbaar (alleen die 323i/volvo remmen voor komen tekort)
Het eerste wat je hoogstwaarschijnlijk aan puin trekt is het originele diff, maar dat hangt heel erg van de rijstijl en in wat voor staat het diff in de 1e plaats was.

Lijkt er trouwens op dat ik echt eens wat meer vermogen uit die van mij moet gaan trekken om de snelle 02's in opbouw voor te blijven.
Eerst beter werk vinden...

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Trax » 27 dec 2010, 20:02

Harrie Spoor schreef:
RJay schreef:Tsja, een turboblok echt werkend maken is ook een leuke though, een
Lijkt er trouwens op dat ik echt eens wat meer vermogen uit die van mij moet gaan trekken om de snelle 02's in opbouw voor te blijven.
Eerst beter werk vinden...
Meen dat er ergens nog M20 onder bergje sneeuw of stof ligt ? Alleen gewicht op vooras is wat minder, hoewel 30kg oid ook wel te overzien is als je hem naar achter legt.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door Harrie D » 28 dec 2010, 12:18

Onder een stuk plastic.
De overweging is als volgt (kan nog veranderen, daar niet van):
Als ik iets nieuws op ga bouwen wil ik het goed doen, die M20 heb ik ook ARP tapeinden en de hele bende voor nodig, als ik dr dan toch aan begin kan ik beter meteen een 2.7 opbouwen, qua gewicht maakt het toch niks uit en je hebt wel 400cc extra.
Alleen om een 6-cilinder fatsoenlijk op te bouwen ben je gewoon meer kwijt omdat je stomweg 2 cilinders extra hebt.
En aangezien mn doelen zich beperken tot een 350pk moet ik dat met een m10 ook prima kunnen halen.

Voor het 6-cilinder geluid regel ik dan wel een 2e auto.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Trax - Bmw 1602

Bericht door ///Joost » 28 dec 2010, 14:30

Echt een hele gave kar!! Welkom!
Ik kom zelf uit een agglomeratie van Nederweert. :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten