Trax - Bmw M550D, 1602-Turbo, Audi TT
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Neuh, prioriteiten liggen momenteel op andere zaken. Zou er graag wat meer mee bezig zijn maar soms is het niet anders.
-
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 19:07
Re: Trax - Bmw 1602
Prachtig Trax ! De custom turbo meeting is gepland voor 8 JULI 2018, hopelijk kun je eindelijk langskomen !
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Niet de beste foto's helaas, even kleine update van laatste week. Oude achteras en versnellingsbak eronderuit gehaald, nu passen en meten met het nieuwe spul. De tunnel heeft nogal wat massage nodig.
Oude achteras vs nieuwe:
Originele 4-bak vs Getrag 260/6, heeft iets meer omvang.
Achter ophanging van as uit koker 80x50x5 S355, tzt nog poedercoaten en voorzien van juiste bouten/moeren/ringen.
Nette tunnel, alleen krap aan.
Beetje lebensraum creëren voor de Getrag 260/6.
Oude achteras vs nieuwe:
Originele 4-bak vs Getrag 260/6, heeft iets meer omvang.
Achter ophanging van as uit koker 80x50x5 S355, tzt nog poedercoaten en voorzien van juiste bouten/moeren/ringen.
Nette tunnel, alleen krap aan.
Beetje lebensraum creëren voor de Getrag 260/6.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Trax - Bmw 1602
Een tunnel met striae.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Even baksteun in elkaar gezet, PU rubbers zijn onderweg. Motor ligt iig stuk stabieler tov de originele baksteunen. Verder nog een 325i cardanas opgehaald waarvan ik had gehoopt dat die zou passen, echter bleek deze net iets te lang. Gelijk maar een 10mm laten inkorten en een flens eraan voor een grote guibo zodat een adapter overbodig is.
-
- Berichten: 4310
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Trax - Bmw 1602
Gave build zeg..! Ben onder indruk dat je o.a een 188mm diff werkend hebt gekregen toz van het originele kleine diffhuis.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Helaas geen foto's, wel updates:
- Cardanas laten inkorten en voorzien van een flens voor grote Guibo bij vd Werft te Baarlo.
- Schakelmechanisme ingekort, pook ietsje langer gemaakt en voorzien van ander ratio tbv shortshift, alu pookknop en PU busjes.
- Tunnel aan de onderzijde kaal gemaakt, tectyl is echt rotzooi btw.
- PU rubbers voor de versnellingsbak, ligt mooi stevig nu.
- Nog een gegoten turbo elbow met v-band voor de compressor uitgang op de Holset binnen.
- Nokkenas opgestuurd naar DBILAS voor een regrind naar bescheiden turbo profiel.
- Setje SCHRICK dubbele klepveren van een M30 via ebay NOS voor weinig kunnen krijgen.
- Nog een tooltje aan het tekenen/ontwikkelen die alle tuimelaars indrukt zodat nokkenas binnen 30min gewisseld kan worden, wellicht commercieel exploiteren.
- Cardanas laten inkorten en voorzien van een flens voor grote Guibo bij vd Werft te Baarlo.
- Schakelmechanisme ingekort, pook ietsje langer gemaakt en voorzien van ander ratio tbv shortshift, alu pookknop en PU busjes.
- Tunnel aan de onderzijde kaal gemaakt, tectyl is echt rotzooi btw.
- PU rubbers voor de versnellingsbak, ligt mooi stevig nu.
- Nog een gegoten turbo elbow met v-band voor de compressor uitgang op de Holset binnen.
- Nokkenas opgestuurd naar DBILAS voor een regrind naar bescheiden turbo profiel.
- Setje SCHRICK dubbele klepveren van een M30 via ebay NOS voor weinig kunnen krijgen.
- Nog een tooltje aan het tekenen/ontwikkelen die alle tuimelaars indrukt zodat nokkenas binnen 30min gewisseld kan worden, wellicht commercieel exploiteren.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Inmiddels weer lang geleden dat ik een update gedaan heb. Ding loopt inmiddels en eerste korte ritje zit erop.
https://youtu.be/MSBQZWia16Q
https://youtu.be/MSBQZWia16Q
-
Online
- Berichten: 3981
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Trax - Bmw 1602
Flinke turbo!
-
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 19:07
Re: Trax - Bmw 1602
Gefeliciteerd Trax, veel plezier
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Trax - Bmw 1602
Gaaf!!
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Trax - Bmw 1602
De volhouder wint. Gaaf.
Hoe rijd het?
Hoe rijd het?
- Harrie D
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Trax - Bmw 1602
Vertel dan ook meteen hoe het eerste ritje beviel ?Trax schreef: ↑30 jan 2021, 21:48 Inmiddels weer lang geleden dat ik een update gedaan heb. Ding loopt inmiddels en eerste korte ritje zit erop.
https://youtu.be/MSBQZWia16Q
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Harrie D schreef: ↑02 feb 2021, 08:51Vertel dan ook meteen hoe het eerste ritje beviel ?Trax schreef: ↑30 jan 2021, 21:48 Inmiddels weer lang geleden dat ik een update gedaan heb. Ding loopt inmiddels en eerste korte ritje zit erop.
https://youtu.be/MSBQZWia16Q
Liep als een natte dweil, niet zo verwonderlijk zonder adequate ‘tune’
Koppelen/remmen/schakelen etc deed het daarentegen vooralsnog best prima. Deed sowieso goed om het ding na jaren nog eens rijdend te hebben, rest volgt later wel.
- Harrie D
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Trax - Bmw 1602
En, loopt ie na wat tunen al beter dan een natte dweil ? Ik ben benieuwd naar updates.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Hij liep iets beter, niet zo raar als distributie er tandje naast staat.
Helaas had de aftermarket krukaspoelie geen BDP markering meer, dus heb het destijds maar naar eer en geweten met imbussleutel in bougiegat gedaan op gevoel , dingen zijn toch vrijlopers Loopt overigens nog niet hoe het zou moeten. Nog veel kleine dingen afmaken maar komt wel keertje.
Verder om de tijd door te komen nog een kappersauto gekocht (Audi TT 225 Quattro) en inmiddels redelijk aangepast.
Filosofie hierbij, voor weinig geld leuk ringbarrel. Beetje onorthodoxe keuze maar BMW E36 / E46 6-cil coupe zijn duur geworden. Overigens mag duidelijk zijn dat functie boven vorm gehanteerd is.
Motorische aanpassingen (>280PK):
- 3 inch downpipe
- TIP inlaatbuis + 3 inch filter.
- Tfsi bobines
- Grote intercooler, verder alles vervangen voor silicone slangen
- Grotere alu radiator
- Geconverteerd naar BAM wideband ECU, gechipt uiteraard.
- 034-Motorsport inlaatspruit
- 300lph brandstofpomp
- Siemens Deka 630cc injectoren
- SAI, N249, EVAP, PCV delete
- Shortshift
Onderstel:
- 330mm Cupra schijven voorzijde (Brembo)+ Porsche Cayenne klauwen + EBC Bluestuff
- 300mm RS6 schijven achterzijde (Brembo)
- Voorzijde alles in de PU rubbers
- Eibach Pro Street schroefsetje met RVS bodies (gelijk aan KW)
- TT MK2 fuseekogels, meer camber
- Camberplates voorzijde
- Toyo R88R 225/45/R17 rondom
- Lelijke taartschep achterop, verder al het gewicht eruit gehaald
- Accu naar achteren
Interieur:
- Sparco Sprint kuipstoelen
- Beltenick 6 punt gordels
- Pleie Rolkooi
- OMP stuurtje
Loopt nu stuk beter als op onderstaand filmpje met Wideband ECU, en 630cc Siemens Deka injectoren.
Zit momenteel ook agressiever mapje op dan met de APX ecu.
PS: Verder ook alweer 2 jaar de X5- 35D op de achtergrond in bezit, prima diesel tractor met 353PK en >700nm (VVT chip) en XHP bak software. Is uitgerust met comfort stoelen, zwarte hemel, groot panorama en verder nog best veel opties voor betreffend model.
Laatst gewijzigd door Trax op 06 apr 2022, 23:15, 3 keer totaal gewijzigd.
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Trax - Bmw 1602
Leuk ding die TT!
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
- Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE
Re: Trax - Bmw 1602
Nice die TT, volgende stap een hybride turbo erop en 350pk? Niet te groot zodat je nog bruikbaar vermogen hebt. Volgens mij heeft de 225pk al versterkte onderdelen zodat je vrij veilig boven de 320pk/400nm kunt draaien.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Hybride turbo’s obv K04 platform zou niet mijn favoriet zijn, liever een Garret G25 of Borg Warner EFR.
De 225pk versie (APX/BAM) hebben inderdaad andere internals, echter moet je schijnbaar in standaard setting bij >300pk / 400nm ook uitkijken met drijfstangen die buigen of door carter slaan.
Mooie is wel, dat je gewoon carterpan en cilinderkop eraf kunt nemen en motorblok kan laten hangen om andere drijfstangen erin te zetten.
Echter is het maar de vraag of 350pk de betrouwbaarheid in relatie tot toegevoegde fun significant meerwaarde biedt. Hele grapje kost een 1,5K als je het beetje beun doet (turbo/spruitstuk/downpipe/drijfstangen) voor slechts 50pk. Dit was net niet de essentie van dit ringbarrel .
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
- Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE
Re: Trax - Bmw 1602
Een hybride G25 is een mooie upgrade inderdaad. Ik dacht dat de APX/BAM blokken relatief veilig 400pk kunnen draaien.
Ik heb nu zelf een GT28, maar ben aan het kijken naar het upgraden van de turbo internals. Dan moet inderdaad het blok ook mee, al met al een redelijk kostbaar grapje. Maar de a4 1.8T AEB met standaard 150pk naar 300pk brengen was al geen goedkope route haha.
Ik heb nu zelf een GT28, maar ben aan het kijken naar het upgraden van de turbo internals. Dan moet inderdaad het blok ook mee, al met al een redelijk kostbaar grapje. Maar de a4 1.8T AEB met standaard 150pk naar 300pk brengen was al geen goedkope route haha.
- Harrie D
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Trax - Bmw 1602
Hoe bevallen de siliconen inlaatslangen eigenlijk ?
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Bijzonder specifieke vraag, denk dat ik weet hoe die bij jou terecht komt
De eerste silicone slang die rechtstreeks van turbo komt was na half uurtje al overleden.
Was overigens ook niet de beste slang (twijfelachtige Ali kwaliteit), zit nu een iets dikkere op.
Daarbij spoelt turbo voor mijn gevoel in eerst aanzet op gaspedaal met teveel druk op op (N75: turbodruk reguleer klep deaud, €30).
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Trax - Bmw 1602
Mooi apparaat die TT! Er staat ineens een hele dikke auto na de gedane aanpassingen. APX zijn lekkere blokjes, spreek uit ervaring
wat betreft de siliconeslang..het kan ook dat die oversized slangklem het silicone heeft beschadigd..zie je wel eens vaker, omdat ze dan ook klemmen op de verdikking van de buis die er normaal voor zorgt dat de standaard slangklem er niet af floept. Ik rij met 1.5bar en standaard ABA klemmen en er is nog nooit eentje afgeschoten.
De eerste slang heeft overigens wel veel meer te lijden dan de rest, omdat die thermisch ook het meest belast wordt.
wat betreft de siliconeslang..het kan ook dat die oversized slangklem het silicone heeft beschadigd..zie je wel eens vaker, omdat ze dan ook klemmen op de verdikking van de buis die er normaal voor zorgt dat de standaard slangklem er niet af floept. Ik rij met 1.5bar en standaard ABA klemmen en er is nog nooit eentje afgeschoten.
De eerste slang heeft overigens wel veel meer te lijden dan de rest, omdat die thermisch ook het meest belast wordt.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Trax - Bmw 1602
Correct, deze slang heeft het zwaar.TurboClouseau schreef: ↑08 apr 2022, 16:06 Mooi apparaat die TT! Er staat ineens een hele dikke auto na de gedane aanpassingen. APX zijn lekkere blokjes, spreek uit ervaring
wat betreft de siliconeslang..het kan ook dat die oversized slangklem het silicone heeft beschadigd..zie je wel eens vaker, omdat ze dan ook klemmen op de verdikking van de buis die er normaal voor zorgt dat de standaard slangklem er niet af floept. Ik rij met 1.5bar en standaard ABA klemmen en er is nog nooit eentje afgeschoten.
De eerste slang heeft overigens wel veel meer te lijden dan de rest, omdat die thermisch ook het meest belast wordt.
Om dit toekomstig te vermijden, heb ik kunnen upgraden naar een Trackslag buis met een rechte silicone slang met 'instant tention clamps'
Bovenstaand setje heb ik ook nog samengesteld om ooit op de TT te monteren icm de DSG bak.
De originele turbo houdt het wel voor gezien bij een <300pk, en het K04 platform icm scheurende uitlaatpspruitstukken geeft mijn inziens ook niet veel meer potentieel. Een Garrett G25, of B&W EFR was idealer geweest, echter vanuit budget overwegingen op onderstaand uitgekomen.
Betreft een Holset HX35 in kleine 'trim' met ook een 12cm2 Twinscroll turbinehuis, vergezeld van een Twinscroll spruitstuk, Tial Wastegate en 3,5 Inch downpipe. Dit zal relatief makkelijk een 400pk halen met nog een acceptabele spoeltijd.
Verder weinig aan de TT en 1602 kunnen doen, heb inmiddels een ander projectje bij in de vorm van een dochter.
Voor dagelijks vervoer verplaats ik mij reeds in een M550D van eind 2013 en nagenoeg Full-options, ook prima met >700nm bij 1700rpm.
Standaard 0-100 in 4,9sec is geen straf in een diesel station !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: maurizio en 2 gasten