'E-Call verplicht vanaf 2015'

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

'E-Call verplicht vanaf 2015'

Bericht door Wouter81 » 24 nov 2010, 16:37

Auto’s die zelf contact opnemen met de alarmcentrale, dat klinkt als toekomstmuziek. In Wassenaar was woensdag echter al een auto met deze E-Call techniek te zien.

De E-Call techniek dient ervoor om de politie bij een ongeval in te lichten over de locatie van de auto. De auto alarmeert de politie en geeft meteen ook de coördinaten van de plek des onheils door.

De Europese Commissie is zodanig onder de indruk van de techniek, dat deze fabrikanten vanaf 2015 verplicht wil stellen om alle nieuwe auto’s met de techniek uit te rusten.

Volgens de Europese Commissie zou E-Call op jaarbasis 2.500 verkeersdoden in de EU kunnen schelen. De ambulances kunnen door de techniek namelijk ook eerder ter plekke zijn. NXP, IBM en BMW toeren momenteel door Europa om de E-Call technologie te demonstreren.
Dit vertrouw ik alweer voor geen meter. Via een slinkse omweg alsnog zo'n spionagekastje in je auto straks. IBM en NXP zijn volgens mij dezelfde partijen als bij het camielkastje. De technologie hadden ze natuurlijk al kant en klaar op de plank liggen. Ander naampje eraan geven en klaar zijn ze...

Ravin ///M

Re: 'E-Call verplicht vanaf 2015'

Bericht door Ravin ///M » 24 nov 2010, 17:03

Toekomstmuziek? Mijn touring heeft dit ook. In de VS zijn er al een heleboel auto's hiermee uitgerust.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 nov 2010, 17:10

dat wilde ik ook posten ik dacht neeeeeeeeeeee niet weer onder de noemer van :wtf:

het zou 2500 doden op jaarbasis kunnen schelen, ik dacht huh? zoveel zijn er helemaal niet in NL :mrgreen: maar zou de EU betekenen, al die dronken Polen e.d. :wink:

in Nl zou het niet zoveel schelen, natuurlijk tis in theorie oke, maar we hebben al zoveel betuttelends op ons rustende...

zeg dan vrijwillig...dus angsthazen e.d. kunnen vrijwillig zo'n ding inlaten bouwen en de rest voor eigen risico? niet.

bij mij komt ie er dan niet in....

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 24 nov 2010, 18:14

Zojuist op hiet RTL nieuws.

"De kastjes kunnen tevens gebruikt worden bij het opsporen van gestolen auto's"

Welja, het stasi kastje is van de baan, dus dan stoppen we het in een ander jasje et voila...

En hoeveel ambulances zullen er voor niks uitrukken? Wat kost dat? Wat heeft dat voor invloed op andere spoedgevallen?

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 24 nov 2010, 18:17

Ravin ///M schreef:Toekomstmuziek? Mijn touring heeft dit ook. In de VS zijn er al een heleboel auto's hiermee uitgerust.
Automatisch, of met een drukknop?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 24 nov 2010, 18:19

Wouter81 schreef:
Auto’s die zelf contact opnemen met de alarmcentrale, dat klinkt als toekomstmuziek. In Wassenaar was woensdag echter al een auto met deze E-Call techniek te zien.

De E-Call techniek dient ervoor om de politie bij een ongeval in te lichten over de locatie van de auto. De auto alarmeert de politie en geeft meteen ook de coördinaten van de plek des onheils door.

De Europese Commissie is zodanig onder de indruk van de techniek, dat deze fabrikanten vanaf 2015 verplicht wil stellen om alle nieuwe auto’s met de techniek uit te rusten.

Volgens de Europese Commissie zou E-Call op jaarbasis 2.500 verkeersdoden in de EU kunnen schelen. De ambulances kunnen door de techniek namelijk ook eerder ter plekke zijn. NXP, IBM en BMW toeren momenteel door Europa om de E-Call technologie te demonstreren.
Dit vertrouw ik alweer voor geen meter. Via een slinkse omweg alsnog zo'n spionagekastje in je auto straks. IBM en NXP zijn volgens mij dezelfde partijen als bij het camielkastje. De technologie hadden ze natuurlijk al kant en klaar op de plank liggen. Ander naampje eraan geven en klaar zijn ze...

Heb je enig idee wat IBM en NXP allemaal produceren? Die maken zo ongeveer alles met chips erin.. Dus die namen zeggen geen moer.
Daarnaast, als de EU fabrikanten verplicht E-call in te voeren komt daar echt geen apart kastje voor, dit systeem kan gewoon in de auto worden ingebouwd, enige uitbreiding nodig is een gsm-kaart en iets om de positie te bepalen.
E-call wordt op het moment al in heel veel modellen gebruikt, toekomstmuziek is dus niet echt goed omschreven. Nieuwe7 heeft volgens mij al continue internet verbinding..

Remmie

Bericht door Remmie » 24 nov 2010, 18:41

Zet je je track/straat auto in de banden bij Hugenholz of Audi S, wordt de ambulance gestuurd via dat kastje.
En dan staat Peter de ambulance tegen te houden omdat hij geen DF sticker en transponder heeft :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 nov 2010, 20:00

hm...ik hoor al NXP van het kastje en de rara ANWB...ja die van het kilometer heffings kastje :wtf:

ze willen hoe dan ook en nu dus onder een nieuw mom dat of net zo'n kastje in je auto bouwen....makkelijk uti te breiden naar?
u raad het al....van A naar ANW B........ :?

de politie kan der ook wat mee, laten we zeggen (zei dus) gestolen auto's terug krijgen...
ja en waarschijnlijk makkelijk je kunnen volgend en zien hoe snel je van A naar B bent gekomen das kassa meneer...althans dat soort sprongetjes lijken me niet ondenkbaar.

echter met het brengen onder iets waar je als verantwoordelijke staat? geen nee tegen kan zeggen, komen ze weer met zoiets.

ik zie het vast te duister in, maar ik ben het wel een beetje zat dat gezeur in en om de auto's en je vrijheden...
hopelijk blijven bestaande auto's gevrijwaard :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 nov 2010, 10:19

Wat zijn we weer paranoïde :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 nov 2010, 10:30

kritisch...dat binne van die dinge, woar je met op een bord schrieft :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 25 nov 2010, 10:34

Niels v D schreef:
Wouter81 schreef:

Heb je enig idee wat IBM en NXP allemaal produceren? Die maken zo ongeveer alles met chips erin.. Dus die namen zeggen geen moer.
Daarnaast, als de EU fabrikanten verplicht E-call in te voeren komt daar echt geen apart kastje voor, dit systeem kan gewoon in de auto worden ingebouwd, enige uitbreiding nodig is een gsm-kaart en iets om de positie te bepalen.
E-call wordt op het moment al in heel veel modellen gebruikt, toekomstmuziek is dus niet echt goed omschreven. Nieuwe7 heeft volgens mij al continue internet verbinding..
Boeit me niet wat IBM nu produceert, gaat me erom wat IBM geproduceerd heeft...

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 10 feb 2011, 01:38

+ 1 hierboven geschreven

Komt daarbij dat je niet altijd de politie erbij wilt bij een (blikschade) ongeluk, wordt dan onder elkaar geregeld.

Knot

Bericht door Knot » 10 feb 2011, 08:20

Prima als ze daar de keuze laten.. maar dat doen ze dus blijkbaar niet.

Ik kies ervoor zoner kastje te rijden en een ambulance later aan te laten komen.

Youp

Bericht door Youp » 10 feb 2011, 08:53

Knot schreef:Prima als ze daar de keuze laten.. maar dat doen ze dus blijkbaar niet.

Ik kies ervoor zoner kastje te rijden en een ambulance later aan te laten komen.
Volgensmij komt de ambulance toch pas als de snor al gearriveerd is. Doordat de snor eerder komt, kan hij de ambulance eerder inlichten.

Vreemd... Toen ik bijna dood werd gereden een aantal jaar geleden (werd met +-80 achterop gereden op de motor, ging net goed) wilde de snor niet komen. Omdat er geen overduidelijk letsel was.... En nu moeten ze voor ieder akkefietje aanrukken? Dat zal dan ook wel direct prenten schrijven worden...

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 10 feb 2011, 13:25

Youp schreef:
Ravin ///M schreef:Toekomstmuziek? Mijn touring heeft dit ook. In de VS zijn er al een heleboel auto's hiermee uitgerust.
Automatisch, of met een drukknop?
Volgens mij allebei, de auto geeft afh. van de ernst van de aanrijding zelf een signaal en je kunt ook zelf je knop indrukken.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 10 feb 2011, 16:38

E-call wordt pas in werking gesteld als er minimaal een airbag afgaat.. Dus alleen blikschade is het nooit en verder rijden kun je ook wel vergeten. Dmv ecall kan de ambulancedienst meteen zien of er sprake is van 1 of meerdere betrokkenen, en eventueel informatie over de staat van de passagiers(bij kennis of niet)

Youp

Bericht door Youp » 10 feb 2011, 18:39

Niels v D schreef:E-call wordt pas in werking gesteld als er minimaal een airbag afgaat.. Dus alleen blikschade is het nooit en verder rijden kun je ook wel vergeten. Dmv ecall kan de ambulancedienst meteen zien of er sprake is van 1 of meerdere betrokkenen, en eventueel informatie over de staat van de passagiers(bij kennis of niet)
Doet me denken aan die aflevering van Radar... Levensgevaarlijk die airbags. ;)

Ze kunnen bij het minste of geringste af gaan, zoals het nemen van een stoeprandje... Nou boehoe. Ik zit er niet op te wachten dat ik dan moet blijven staan tot meneer snor komt.

Ze linken het systeem weer aan een niet 100% betrouwbare techniek. Maar wanneer de melding verzonden is, rij dan maar niet verder. Want dan is het doorrijden na een ongeval. :wink:

Plaats reactie