Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Martijn_bmw » 17 feb 2021, 09:51

Mooi! Klinkt als een baan met veel verschillende kanten, vind ik persoonlijk altijd de leukste. :D

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Reind » 21 mar 2021, 12:51

De BMW is inmiddels verkocht. Ging eigenlijk best snel. Normaal ben ik niet zo van het alvast een auto kopen zonder dat de huidige is verkocht. Maar wou het er maar op gokken en geeft wat meer rust bij het aanschaffen van een auto. Achteraf een prima keuze geweest.

De Ford staat alweer een paar weken voor de deur en dus tijd voor een korte review.

Ik heb de auto maar meteen op smaak gemaakt. Dat wil zeggen verlaagd, 19inch ST velgen, gechipt, Michelin PS 4S banden op de vooras en een beurtje.

Het is een 1.6 ecoboost met std 150pk. Je merkt aan alles dat de motor softwarematig is geknepen. Het is hetzelfde blok als in de Fiesta St. Nu heb ik de auto laten chippen en is daardoor volledig getransformeerd. Ik ben van 150pk/240NM naar 205pk/320NM.

Verder is de Focus echt een fijne auto om mee te rijden. Hij geeft een prettig stuurgevoel en is gewoon een lekkere auto om mee onderweg te zijn. Het klik klak schakelen, de zitpositie, hoe het stuur in de handen valt, allemaal goed voor elkaar. Verder is de motor met veel koppel onderin heel soepel maar als je wil kun je hem gewoon doortrekken tot 6200rpm. Ik vind hem sneller dan wat je van 200pk zou verwachten. En dat voor een 1.6 motor. En dan het verbruik. Mijn vrouw rijd er langere stukken mee er komt ondanks de 19inch velgen op een gemiddeld verbruik van 6.3l/100km. Als ik er dan wat leuke ritjes mee doe komen we rond de 7.4l/100km uit.

Dan het uiterlijk. Ik ben heel blij dat ik voor de zeldzame Zetec S versie ben gegaan. Je ziet ze bijna niet maar frist de auto goed op. Helemaal in de witte kleur. Het interieur is zoals bekend bij de Focus minder mooi maar stoor me er minder aan dan ik had verwacht. Alle materialen zijn van hoge kwaliteit en ik kom uit youngtimers van 15 jaar of ouder. Dan is dit echt wel beter en mooier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39708
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Arthur » 21 mar 2021, 13:21

Staat er mooi bij.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31199
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door JP » 21 mar 2021, 14:02

Velgen staan erg goed !

Juztins
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
Auto: ‘12 Mazda CX-5
Locatie: N-H

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Juztins » 21 mar 2021, 14:29

Mooi ding, velgen smoelen idd erg goed!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Reind » 02 jan 2022, 12:09

Even een update na (bijna) een jaar in bezit en 12K km verder.
Auto bevalt boven verwachting en ben fan geworden van het “sportieve” Ford Focus gevoel. Ik zou niet weten wat een goed alternatief is in dezelfde prijscategorie. De Focus stuurt echt snaarstrak met zijn verlaagde onderstel en Michelin PS 4s bandjes op de vooras. Ik heb er echt veel lol mee en ik kan er lekker speels mee rijden. De opvolger zou goed de Focus ST kunnen zijn. Want die heeft betere stoelen, meer vermogen en nog beter onderstel.

De 1.6t ecoboost is gechipt en heeft rond de 200pk wat imo voldoende is om het een vlotte en sportieve auto te maken. Hij wil ook graag toeren maken wat positief is voor de beleving. Dit zou wel door de relatief kleine turbo komen. Maar vanaf 2Krpm komt het koppel ook al om de hoek kijken. Minpuntje is het aan/uit gevoel als het koppel erin komt. Dit mag wat subtieler. Brandstof verbruik over langere tijd is 7,3l/100km. Kortom, een prettiger motor hoewel de Focus nog wel 50pk meer kan gebruiken.

Ik vind looks van de auto ook erg geslaagd. Ik vind het leuk dat hij er zo anders uitziet als 99% van de Focussen die je ziet rijden. Van de Zetec S staan er maar een handjevol van de koop in NL. Verder is de auto ook goed uitgerust. Denk aan keyless entry, voorruitverwarming (geweldige optie), stoelverwarming, regensensoren, ECC etc. Ook de automatisch parkeerfunctie zit hierop en gebruik ik ook veel, de kids vinden dat geweldig. Alleen de voorkant van de focus is wat saai en heb ik deels gewrapt (zie foto). Ook heb ik de raamlijsten gewrapt. Nu alleen het chrome rondom de mistlichten nog. Aan het interieur ben ik wel gewend geraakt en het aparte hieraan spreekt me ook wel weer aan. De ergonomie is overigens spot on en de bouwkwaliteit ook erg goed. Mijn auto ziet er van binnen echt nog als nieuw uit.

Tot op heden is de auto betrouwbaar gebleken. Buiten een paar lampjes en nu de lambda sensor na nog geen extra kosten gehad.
Om de auto nog een stukje sportiever te maken zou ik nog een grote intercooler willen plaatsen. Hier zou het vermogen met ongeveer 25/30pk moeten stijgen. Aangezien hij 100kg lichter als de ST zou het redelijk gelijk op moeten gaan. Ook wil ik er nog een shortshift systeem monteren met een korte versnellingspook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Eeuwe » 02 jan 2022, 12:13

Mooie auto Reind, goed om te lezen dat 'ie bevalt. Maar, wat is daar in vredesnaam op de passagiersstoel gebeurd? :clap:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39708
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Bericht door Arthur » 02 jan 2022, 12:26

:tooth:
Maar idd, lijft een leuke wagen :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2022, 12:36

Eeuwe schreef: 02 jan 2022, 12:13. Maar, wat is daar in vredesnaam op de passagiersstoel gebeurd? :clap:
Haha :tooth:

Verder niet te min, leuke update en mooie auto! Goed te horen dat ie zo bevalt :df:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E46 320d ----> Ford Focus MK3 Zetec S

Bericht door Reind » 02 jan 2022, 13:17

Eeuwe schreef: 02 jan 2022, 12:13 Mooie auto Reind, goed om te lezen dat 'ie bevalt. Maar, wat is daar in vredesnaam op de passagiersstoel gebeurd? :clap:
Valt behoorlijk op inderdaad :? Ik had de stoelen gereinigd en die passagiersstoel is nog wat nat......... ECHT WAAR :D

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Bericht door Riceaux » 02 jan 2022, 15:35

Erg fijne auto’s inderdaad die Focusjes! Interieur van de MK3.5 is wel echt een grote stap voorwaarts hoor! Vind je ‘t stuur niet te groot? Is eigenlijk mijn enige minpunt qua rijbeleving bij de ST.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Bericht door Reind » 03 jan 2022, 10:05

Stuur is inderdaad groot maar ligt wel lekker in de hand. Zit een speciale vorm in waardoor je hem precies in je handpalm vast hebt. Interieur van MK3.5 inderdaad mooier. Zit te denken om er een Android radio van Teyes in te zetten. Dan heb je ongeveer hetzelfde middenconsole als de MK3.5 en mega veel functionele functies.

Nu
Afbeelding

Met Teyes
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, EmielS60, Hsp, jasverstoppen, KoenM, Pfhmulder, Vanreijmersdal, Yannik Schmidt en 73 gasten