Test: Traction Avant 11BL

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Dennis Cavallino » 02 nov 2010, 16:48

Afbeelding

Adolf Hitler gooide roet in het eten, Pim Fortuyn redde hem. De Traction Avant is een auto vol geschiedenis die mij erg aanspreekt, ondanks de aandrijving. Als liefhebber van achterwielaandrijving is de Traction Avant de Antichrist. De ultieme manifestatie van het kwaad in een menselijk wezen. Je snapt het, ik ging op stap met de auto die ik eigenlijk zou moeten haten. Lees de volledige test hier: http://www.driving-fun.com/1315/home/te ... hreef.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Niels v D » 02 nov 2010, 16:54

Mooi verhaal..Hoewel ik niet zo'n liefhebber van de TA ben kan ik het bijzondere eraan wel waarderen.
Deze is met zijn patina wel erg gaaf, vind dat vaak mooier dan gerestaureerd, zeker als er zoals zovaak in nederland, bespaard wordt op de restauratie.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Gert-jan » 03 nov 2010, 01:25

Vooral het motorische gedeelte klink erg bekend in de oren, eerst van alles na lopen, open draaien en peilen dan pas gaan rijden. Oldtimer van mijn vader (Citroen B14G uit 1927) heeft dat soort dingen ook nodig voor het rijden gaan.

Helaas gaat hij ook niet harder dan 60 km/pu maar daarom is het ook de ideale onthaast auto en echt een genot om in te rijden. Als ik sneller wil dan pak ik de bmw wel weer :mrgreen:

Mooi verhaal en mooie foto's :thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Dennis Cavallino » 03 nov 2010, 09:53

Deze loopt wel een stuk harder. Je kunt makkelijk met het verkeer meerijden en vaak ben je dan nog sneller dan de meeste auto's om je heen. 60 is echt langzaam. Heb je foto's van de Traction van je vader?

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Gert-jan » 03 nov 2010, 10:26

Is een B14G, geen Traction Avant :wink:

En nog een pre-warcar, dus 60 was toen (1927) al een hele snelheid :lol:

Kwa foto's alleen 2 hele crappy telefoon shots van een oldtimer rit in Zwolle, moeten nodig nog een keer een mooie fotoshoot gaan doen met het oude beestje.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Dennis Cavallino » 03 nov 2010, 14:21

Ah! Ik dacht dat je ook met Tractions reed en dat die dus 60 ging. :bag:

Hij ziet er nog als nieuw uit. Helemaal gerestaureerd? Cool ding, echt nog zo'n ouderwets werkpaard.

Over lange startprocedures gesproken: http://www.jaylenosgarage.com/at-the-ga ... -model-70/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Gert-jan » 03 nov 2010, 14:56

Dennis Cavallino schreef:Ah! Ik dacht dat je ook met Tractions reed en dat die dus 60 ging. :bag:
kan gebeuren :lol:

Maar hij is inderdaad helemaal gerestaureerd, in 1986 naar ons koude kikkerlandje gekomen (weet eigenlijk niet eens waar vandaan :oops: ) en is hier toen (1987) motorisch aangepakt. Vervolgens is hij in de loop der jaren helemaal klaargemaakt en in 2000 naar de vorige eigenaar gegaan. Deze heeft hem toen weer motorisch helemaal uit elkaar gehad en weer in elkaar gebouwd, de auto heeft toen in het noorden van Friesland regelmatig dienst gedaan als trouwauto (http://linthof.nl/). Man was een echte citrofiel zoals hij dat zelf zei, ook eigenaar van een traction avant trouwens.

Uiteindelijk moest de man toch iets minderen met de auto's en besloot toen deze B14G weg te doen. Mooi voor mijn vader die wel een 'echte' oldtimer wou, want van een auto die hij zelf (nu 53 jaar) nog uit de fabriek heeft zien rollen moest hij niet veel weten. Of terwijl de auto moest ouder zijn dan pak hem beet 1975, vandaar dat hij eerst ook erg veel bezig is geweest met de traction's. Wel wou hij graag een model welke klaar voor gebruik is zodat hij er ook gelijk van kon gaan genieten, en na een boel minder mooie traction's gezien te hebben kwam hij deze tegen en was gelijk verkocht.

Volgend jaar gaat ook hij zijn eerste bruiloft er mee rijden voor hele goede vrienden van hun, maar dan zal de auto met een trailer vervoerd moeten worden aangezien je er niet 'even' heen rijd met 60 km/pu en uiteraard met zo'n auto niet de snelweg op gaat.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Dennis Cavallino » 03 nov 2010, 18:54

Mooi verhaal, de broer van de traction eigenaar heeft ook een hele verzameling van die vooroorlogse Citroëns. Bijzonder spul dat overal in Frankrijk uit schuren is getrokken volgens mij.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door frankv » 03 nov 2010, 19:25

Mooi geschreven!

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Dinkel » 08 dec 2010, 17:05

Revolutionaire auto's.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Dennis Cavallino » 16 dec 2011, 22:42

Een tijdje terug kwam ik deze buying-guide tegen, die was ik hier vergeten te plaatsen: http://www.classicandperformancecar.com ... 41957.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Test: Traction Avant 11BL

Bericht door Alexsti » 17 dec 2011, 14:22

Mooi verslag en foto's :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten