Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Str8Six » 01 jun 2020, 23:12

Banden wel al ingereden? (siliconen laagje eraf)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Opa » 02 jun 2020, 01:40

Ok duidelijk Andry, ik dacht juist dat die PS4 wel een goeie band is, waarmee de auto scherp stuurt.......ik hou het dan de volgende keer ook maar weer bij Bridgestone denk ik, die liggen er nu ook onder en bevallen zoals altijd goed. :df: :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Niels » 02 jun 2020, 03:18

PS4 is gewoon niet een sport band. Ik heb ze voor op liggen bij de Skoda, hadden net zo goed premacy's kunnen zijn qua gevoel al gaan die wel wat langer mee volgens mij.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Martijn_bmw » 02 jun 2020, 08:40

PS4 is idd absoluut niet hard / sportband... voor daily vind ik het overigens wel een heel fijne band.

Ik had PS4 onder mijn 420, nu onder de 435 zitten Bridgestone zijn stuk stijfer maar zeker icm 19"en M sport ook wel erg hard op korte riggels.
Denk als de banden op zijn dat er wel weer PS4 onder komt.

Maar het is idd maar net wat je zoekt natuurlijk in een band.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Gijzert » 02 jun 2020, 08:48

Niels schreef: 02 jun 2020, 03:18 PS4 is gewoon niet een sport band. Ik heb ze voor op liggen bij de Skoda, hadden net zo goed premacy's kunnen zijn qua gevoel al gaan die wel wat langer mee volgens mij.
Zeker niet slijtvast die dingen.

Haantje
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Haantje » 02 jun 2020, 08:56

Tyre Reviews vond (tot mijn verbazing) de PremiumContact 6 scherper sturen dan de PS4. Die test bevestigt wel het beeld van de PS4 als comfortabele band voor alledag. Zie filmpje voor een vergelijking tussen die twee banden en tegenhanger van Goodyear: https://youtu.be/2_utfLrFaOM

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door ErikS » 02 jun 2020, 10:27

Niels schreef: 02 jun 2020, 03:18 PS4 is gewoon niet een sport band. Ik heb ze voor op liggen bij de Skoda, hadden net zo goed premacy's kunnen zijn qua gevoel al gaan die wel wat langer mee volgens mij.
Ik heb nu de PS4S, waar de TS het ook over heeft, op de Golf gemonteerd......
290PK op de voorwielen & echt 0 grip verlies. Ik wil niet anders meer.

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Str8Six » 02 jun 2020, 11:02

PS4S is wel een ander model dan de 'normale' PS4. PS4S is vervanger van de Pilot Supersport, waar de PS4 opvolger is in de reeks PS3-PS2 etc. Bij uitkomen van de PS4 waren de reacties t.o.v. de voorganger [ps3] wel zeer lovend, meer sportiviteit dan de 3 destijds.
Nadeel van de ps4s is dat deze vooral in grotere maten leverbaar is, geen 17 inch en maar enkele 18 inch maten. Voornamelijk 19 inch en groter. PS4 is wel in alle gangbare maten beschikbaar

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door HSR » 02 jun 2020, 13:32

PS4 heeft inderdaad een zachte wang en dat zorgt voor een iets minder scherp instuurgevoel. De grip is echter fenomenaal te noemen. Wat mij betreft is de PS4 dan ook echt wel een sportband te noemen. Met bijkomend voordeel dat de feedback op de grens, vooral in de regen, van een ongekend niveau is. Het is belangrijk hier een nuance in aan te brengen. Het gewicht van de auto speelt een grote rol in de prestatie van de PS4. Ik denk dat de band niet tot zijn recht komt op auto's van 1600+ kg.

De PSS is een band die scherper instuurt en marginaal meer grip heeft maar merkbaar slechter de gripgrens aangeeft en in de regen matig presteert. Die marginale winst op droog maakt het verlies in de regen voor mij niet goed. Maar ik vind hard rijden in de regen dan ook leuk om te doen.

Ervaring hierboven is met een Megane R26. Dus <1400kg en met sper op de vooras.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3045
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Ferdi » 03 jun 2020, 07:08

Ik vond de PS4 het ook goed doen onder de S60 die ik had.
Die moest 500 nm via de voorwielen kwijt en dat lukte best aardig met deze banden. Reed ze in combinatie met een B12 set, nog een klein beetje op comfort gericht maar ook regelmatig "vlot" de bocht om en had nooit klachten.
Setje voorbanden ging ongeveer 25.000 km mee met ook veel snelweg kilometers bij mij.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Andry » 05 jun 2020, 15:55

Opa schreef: 02 jun 2020, 01:40 Ok duidelijk Andry, ik dacht juist dat die PS4 wel een goeie band is, waarmee de auto scherp stuurt.......ik hou het dan de volgende keer ook maar weer bij Bridgestone denk ik, die liggen er nu ook onder en bevallen zoals altijd goed. :df: :D
Ron, absoluut doen! De RE050A is erg sterk wat dat betreft. Ik ben aan het rondkijken wat er nu onder de BMW komt.

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door jos_br » 05 jun 2020, 21:43

Heb de PS4 ook onder de blauwe TTtdi, deze moeten 435pk/780nm verwerken en doen dat beter dan de daarvoor gemonteerde Conti spc3. Ben wel een cm bredere (225/40r18>235/40r18) gegaan. Ben ook verbaasd over de PS4 qua weggedrag in nat. Dit i.c.m Bilstein B16 en de dempers vrij hard afgesteld. Ook bij serieus hoge snelheden koersvast.

Jos.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door mrbbs » 05 jun 2020, 22:12

HSR schreef: 02 jun 2020, 13:32 PS4 heeft inderdaad een zachte wang en dat zorgt voor een iets minder scherp instuurgevoel. De grip is echter fenomenaal te noemen. Wat mij betreft is de PS4 dan ook echt wel een sportband te noemen. Met bijkomend voordeel dat de feedback op de grens, vooral in de regen, van een ongekend niveau is. Het is belangrijk hier een nuance in aan te brengen. Het gewicht van de auto speelt een grote rol in de prestatie van de PS4. Ik denk dat de band niet tot zijn recht komt op auto's van 1600+ kg.

De PSS is een band die scherper instuurt en marginaal meer grip heeft maar merkbaar slechter de gripgrens aangeeft en in de regen matig presteert. Die marginale winst op droog maakt het verlies in de regen voor mij niet goed. Maar ik vind hard rijden in de regen dan ook leuk om te doen.

Ervaring hierboven is met een Megane R26. Dus <1400kg en met sper op de vooras.
Helemaal mee eens, uitgezonderd één puntje: de PSS is in de regen niet matig, maar echt slecht! Zeker als je de PS4(S) tov PSS back to back rijdt.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door mrbbs » 05 jun 2020, 22:15

Andry schreef: 05 jun 2020, 15:55
Opa schreef: 02 jun 2020, 01:40 Ok duidelijk Andry, ik dacht juist dat die PS4 wel een goeie band is, waarmee de auto scherp stuurt.......ik hou het dan de volgende keer ook maar weer bij Bridgestone denk ik, die liggen er nu ook onder en bevallen zoals altijd goed. :df: :D
Ron, absoluut doen! De RE050A is erg sterk wat dat betreft. Ik ben aan het rondkijken wat er nu onder de BMW komt.
RE050A is echt wel al een steenoude band met dus oude technologie (van 2005 dacht ik). Ik geloof dat je je voordeel kan doen door te kiezen voor een nieuwe band. Enige nadeel is dat je potentieel enkele banden moet proberen eer je tevreden gaat zijn.
Mocht je de PS4 kiezen is het wel SUPER belangrijk dat je deze per 4 wisselt (al zeker bij een 4x4). Ze zijn namelijk erg verschillend tov andere banden.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door HSR » 05 jun 2020, 23:37

RE050A is ook een bootanker van een band. Volgens mij zijn die maar zo 1.5 tot 2kg zwaarder dan de Pilot Sport varianten.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5284
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Kasteel » 05 jun 2020, 23:57

HSR schreef: 02 jun 2020, 13:32 PS4 heeft inderdaad een zachte wang en dat zorgt voor een iets minder scherp instuurgevoel. De grip is echter fenomenaal te noemen. Wat mij betreft is de PS4 dan ook echt wel een sportband te noemen. Met bijkomend voordeel dat de feedback op de grens, vooral in de regen, van een ongekend niveau is. Het is belangrijk hier een nuance in aan te brengen. Het gewicht van de auto speelt een grote rol in de prestatie van de PS4. Ik denk dat de band niet tot zijn recht komt op auto's van 1600+ kg.

De PSS is een band die scherper instuurt en marginaal meer grip heeft maar merkbaar slechter de gripgrens aangeeft en in de regen matig presteert. Die marginale winst op droog maakt het verlies in de regen voor mij niet goed. Maar ik vind hard rijden in de regen dan ook leuk om te doen.

Ervaring hierboven is met een Megane R26. Dus <1400kg en met sper op de vooras.
Je ervaring met de grens van PSS herken ik totaal niet overigens, wel bij Cup2’s, maar de PSS en de opvolger PS4S vind ik juist super goedmoedig op de grens. Ook op nat vind ik ze te gek en vertrouwd tijdens pushen. Ik vind de PS4S iets beter op nat, maar qua feel vind ik de PSS fijner.
(alleen met rwd mee gereden)

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3555
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door RS-Ron » 11 jun 2020, 22:35

Al nieuws over de C coupe Kadett ?

Afbeelding

Gr Ron

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Andry » 12 jun 2020, 21:54

Ik heb er één gevonden in België die meer dan acceptabel is om als basis te gaan dienen en de auto is nog helemaal compleet inclusief de goede wielen, spiegels, bumpers, chroomstrips etc.. Ik ben nu aan het inventariseren welke originele plaatwerkdelen ik moet aanschaffen, en delen als remmen, lagers kabelboom ed. Motor loopt zo te horen nog goed al ga ik wel compressie meten om te kijken wat dat geeft qua waardes. Vervolgens opslag zoeken want dat is momenteel even een issue.

Maar eerst wordt de Evo halverwege juli opnieuw afgesteld op de nieuw gebouwde motor. Alles boven de 475 pk en 560 Nm koppel zou winst betekenen. Dat was met een zieke cilinderkop en 1,6 bar turbodruk. Wel een brede powerband en een opvallend vlak koppelkromme, dat was en is ook het doel. Meer lucht en brandstof erin en kijken wat het gaat opleveren en daarna weer eens het circuit op met dat ouwe lijk :df:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door G Kolkman » 23 jun 2020, 18:48

Origineel origineel, dude je bakt er toch een custom body omheen als het moet :D

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW en Evo op nieuwe velgen, Opel project komt in zicht

Bericht door Andry » 10 feb 2022, 22:13

Even het stof van dit topic en dat oude hok af:

Een paar jaar geleden heb ik de motor uit elkaar gehaald om te inspecteren omdat deze met racespullen was opgebouwd. Na 50.000 km was alles nog in perfecte staat, alleen heb ik andere gesmede zuigers gemonteerd die beter tegen zwaar gebruik zijn bestand dan wat erin zat. Dus boren, honen en topdeck skimmen.

De cilinderkop was er behoorlijk slecht aan toe, uitgaand dat deze in het verleden bij de eerste bouw gereviseerd zou zijn. Versleten klepseals, versleten klepgeleiders en een handje vol kromme kleppen :shock: Iets is er dus niet goed gegaan als het als gedaan is... Bij maximale lift was de speling op de klepsteel/klepgeleider 0,9mm :? Dus deze delen zijn vervangen door spullen van Supertech en de klepzetels zijn in radius gefreesd. Nokkenassen en klepveren zijn van Cosworth. Deze is dus ook van binnen nieuw.

Daarnaast van de gelegenheid gebruik gemaakt om het compressorhuis van de FP Green 73HTA te vervangen door een upgrade exemplaar. Deze zou meer lucht pompen bij gelijke druk blablabla. Vaak mooie marketingpraat, maar de kosten en het werk waren het niet en het zou extra koppel opleveren. Uit de VS laten komen en gemonteerd. De motor afgebouwd en gemonteerd en toen 6000 km ingereden en de afstelling gecontroleerd. Na 3/4 jaar was ik weleens benieuwd wat ie nou deed, in het middengebied voelde de motor iig wel sterker aan. Alle hardware is zo samengesteld dat de motor tussen de 3500 tpm en 6500 tpm z'n echte kracht moest leveren, dus een afspraak gemaakt om te rollen om te controleren of ik m'n huiswerk goed had gedaan:

Afbeelding

In de middengebied gemiddeld 50Nm gewonnen bij dezelfde turbodruk van 1,6 bar en RON98 peut en absoluut 0 olieverbruik.

Kom je weer eens in Rotjeknor wordt de auto gelijk op de foto gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Volgend maand 14 jaar in bezit en eerlijk gezegd verveeld ie nog niet echt :df:
Laatst gewijzigd door Andry op 11 feb 2022, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Evo op de pijnbank geweest

Bericht door Eric Z » 10 feb 2022, 22:45

Na 14jaar oogt het eigenlijk nog steeds modern. Word mooi oud zeg maar.

Mooie waardes in de grafiek :df:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3427
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Evo op de pijnbank geweest

Bericht door Booooh » 11 feb 2022, 00:01

Mooie waarden Andry :headbang: , ik weet hoe het moet voelen want het is niet ver verwijderd van wat mijn VII toentertijd draaide , dikke pret dus :df: , zuinig op zijn want die gaat alleen maar meer waard worden :thumbup:

PS Je kenteken staat nog in de grafiek ;) ...

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Evo op de pijnbank geweest

Bericht door Andry » 11 feb 2022, 00:06

Ja het hok doet het best, Ben! Jij had alleen geen stockframe turbo dacht ik? Grafiek is aangepast :)

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3427
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Evo op de pijnbank geweest

Bericht door Booooh » 11 feb 2022, 00:17

Andry schreef: 11 feb 2022, 00:06 Ja het hok doet het best, Ben! Jij had alleen geen stockframe turbo dacht ik? Grafiek is aangepast :)
Nee klopt, was een AMS kit met een 3076 en met 2.0 bar druk dus erg netjes wat er nu bij jou uitgekomen is :thumbup:

Nog even een oud plotje gevonden ter vergelijk
DynoBooooh20090311LEC.jpg
DynoBooooh20090311LEC.jpg (280.54 KiB) 1298 keer bekeken
Blok draaide ook bijna 1000 toeren meer dan standaard :duh:

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 337
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Re: Evo op de pijnbank geweest

Bericht door Artosevo » 11 feb 2022, 06:11

Mooie waardes Andry! :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Mark, Vanreijmersdal, yorick en 101 gasten