330i G21, E46 M3 —> M3 gaat ook in de verkoop
- Joop
- Berichten: 8890
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: 330i G21 & E46 M3
Dat laatste klinkt wel herkenbaar ja… Vaak raak je ‘verwend’ met wat je hebt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26701
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 330i G21 & E46 M3
Haha dat is zeker zo, dan weet je weer wat je waardeert in je autoMark 320iS schreef: ↑28 okt 2021, 13:40Schijnbaar 'gewoon' stuk. We zullen zien. Auto doet het weer uitstekend nu. Kan het iedereen aanraden om even twee weekjes een andere auto te rijden, dan geniet je weer extra van je eigen auto als je hem terug hebt .Martijn_bmw schreef: ↑28 okt 2021, 13:03Was het uiteindelijk een vocht probleem of “gewoon “ stuk?Mark 320iS schreef: ↑21 okt 2021, 21:26 Zo, de 330i is weer terug. Wát een verademing zeg tov. zo'n 5008 . Het instrumentenpaneel was er sneller dan verwacht. Nu hopen dat ie problemenvrij blijft.
Mooi dat ie weer goed rijdt
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3
Twee weken geleden de laatste trackday van het jaar gehad, de winter komt eraan en dus de klustijd ook
Afgelopen jaar best wat trackdays gedaan en dat is voor mij echt ‘the way to go’ wat betreft df. De M3 heeft het top gedaan.
Daarom ook de beslissing genomen om van de M3 een echte trackday auto te maken. Het zit me niet lekker om de limiet op te zoeken zonder rolkooi, al helemaal niet op circuits als de Nordschleife. Het kenteken blijft er wel op. Auto moet ook gewoon netjes blijven en geen ‘circuithok’ worden.
De volgende werkzaamheden zijn gepland:
- Rolkooi van AST cages. Betreft een Spaanse leverancier die een hele mooie schroefkooi leveren. Met name de verbinding tussen de achterste dempertorens is mooi gemaakt. Bij alle andere leveranciers gaat de kooi aan de achterkant naar de wielkasten. Zie:
- Het schuifdak gaat eruit, dat wordt vervangen door een carbon inzetplaat van Edenhofer Motorsport. Mijns inziens een mooi en stuk goedkoper alternatief voor een volledig carbon dak, waarvoor de kosten inclusief montage richting de EUR 3.500 lopen en dat is me te duur.
- Carbon deurpaneeltjes:
- Carbon voetsteunen:
- OMP vierpuntsgordels
- Verder gaan de leren Pole Positions er ook uit omdat die mi geen toegevoegde waarde meer hebben, daar komen andere stoffen exemplaren voor terug. Nog even uitzoeken welke.
Het hele interieur gaat eruit, inclusief teermatten etc., dit wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Mijn Duitse vrienden van Voss Competition gaan de kooi monteren.
Ik heb er in elk geval zin in
Binnenkort komt mijn volledige leren M3 interieur te koop en de leren Pole Positions dus ook. Mochten er nu al geïnteresseerden zijn dan hoor ik het wel.
De derde auto komt waarschijnlijk pas na de jaarwisseling, we werken nu weer volledig van thuis, dus één auto voldoet voorlopig ook. Daarna zien we wel weer.
Afgelopen jaar best wat trackdays gedaan en dat is voor mij echt ‘the way to go’ wat betreft df. De M3 heeft het top gedaan.
Daarom ook de beslissing genomen om van de M3 een echte trackday auto te maken. Het zit me niet lekker om de limiet op te zoeken zonder rolkooi, al helemaal niet op circuits als de Nordschleife. Het kenteken blijft er wel op. Auto moet ook gewoon netjes blijven en geen ‘circuithok’ worden.
De volgende werkzaamheden zijn gepland:
- Rolkooi van AST cages. Betreft een Spaanse leverancier die een hele mooie schroefkooi leveren. Met name de verbinding tussen de achterste dempertorens is mooi gemaakt. Bij alle andere leveranciers gaat de kooi aan de achterkant naar de wielkasten. Zie:
- Het schuifdak gaat eruit, dat wordt vervangen door een carbon inzetplaat van Edenhofer Motorsport. Mijns inziens een mooi en stuk goedkoper alternatief voor een volledig carbon dak, waarvoor de kosten inclusief montage richting de EUR 3.500 lopen en dat is me te duur.
- Carbon deurpaneeltjes:
- Carbon voetsteunen:
- OMP vierpuntsgordels
- Verder gaan de leren Pole Positions er ook uit omdat die mi geen toegevoegde waarde meer hebben, daar komen andere stoffen exemplaren voor terug. Nog even uitzoeken welke.
Het hele interieur gaat eruit, inclusief teermatten etc., dit wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Mijn Duitse vrienden van Voss Competition gaan de kooi monteren.
Ik heb er in elk geval zin in
Binnenkort komt mijn volledige leren M3 interieur te koop en de leren Pole Positions dus ook. Mochten er nu al geïnteresseerden zijn dan hoor ik het wel.
De derde auto komt waarschijnlijk pas na de jaarwisseling, we werken nu weer volledig van thuis, dus één auto voldoet voorlopig ook. Daarna zien we wel weer.
Laatst gewijzigd door Mark 320iS op 24 jan 2022, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineBram
- Berichten: 15861
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Hebben die stoelen van jou verwarming?
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
-
Online
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Mooie plannen! Wat doe je qua dashboard icm kooi, zaag er in?
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Ja klopt. Ik wil geen kooi waarbij de buizen van de a-stijl voor het dashboard langs lopen. Wordt wel allemaal netjes afgewerkt verder.
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Oeeee, lekker bezig Mark!
- Philipoo
- Berichten: 4101
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Gaaf, mooie plannen! Ik zou persoonlijk wel altijd voor 6 punts gordels gaan ipv 4, zijn uiteindelijk een stuk veiliger!
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Ja daar heb je een punt. Al is er imo niets mis met een goede vierpuntsgordel als je hem maar strak genoeg aantrekt. Het is overigens ook nog ter overweging bij mezelf.
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Ik zou inderdaad ook voor meer dan 4 gaan. Zit gewoon beter, los van de veiligheid nog natuurlijk.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Mooie plannen, en nette kooi ook! Maar zou je niet liever voor een kooi gaan die ook door loopt naar het subframe? Niet alleen voor de extra stijfheid, maar ook voor extra stevigheid m.b.t. het bekende scheuren van de ophangpunten? Ik weet niet of je de subframe montage punten vanaf de onderzijde al hebt aangepakt? Maar bij circuit gebruik zou ik de punten van binnen uit ook zeker "op willen pakken". Je hebt er ook losse braces voor (las en bout varianten). Maar aangezien je nu de keuze voor een kooi maakt, misschien mooi om het in één keer mee te nemen?
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Thanks! De ophangpunten van het subframe zijn al verstevigd. Ik zal die versteviging nog wel een keer laten aanbrengen, die jongens van Voss hebben daar ook frames voor die ze erin lassen, maar deze winter niet ga ik dat niet doen. Moet ook een beetje op de kleintjes letten . Ik wil nu vooral de veiligheid op orde hebben, dat is het primaire doel, het dak pak ik mee omdat het niet logisch is om dat eruit te halen als er al een kooi inzit.
-
Online
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Pole Positions gaan alleen als set?
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Mooie plannen Mark. Snap het ook wel. Ik vond de e46 M3 eigenlijk een matige daily driver. Daarom heb ik hem ook weg gedaan. Eigenlijk komt ie op het circuit pas echt tot zijn recht. De laatste jaren ben je volgens mij weer meer op het circuit gaan rijden. Dat deed je jaren geleden al met je e36 328i. De keuze voor veiligheid is ook de enige juiste. Goede kooi erin, een volledig gelaste is leuk maar voor een "amateur" niet echt noodzakelijk lijkt mij.
Ik heb ook echt getwijfeld om die van mij om te bouwen. Maar mijn e36 geeft nog steeds zoveel plezier. De laatste 2 jaar wat minder gereden en een keer ervaren wat het kost om hem volledig af te schrijven heeft mij toch doen besluiten verder te gaan met e36. Kosten 1/3 van e46 M3 schat ik in.
Hopelijk kunnen we komende jaren nog eens samen een trackday doen. Komt er maar steeds niet van!
Ik heb ook echt getwijfeld om die van mij om te bouwen. Maar mijn e36 geeft nog steeds zoveel plezier. De laatste 2 jaar wat minder gereden en een keer ervaren wat het kost om hem volledig af te schrijven heeft mij toch doen besluiten verder te gaan met e36. Kosten 1/3 van e46 M3 schat ik in.
Hopelijk kunnen we komende jaren nog eens samen een trackday doen. Komt er maar steeds niet van!
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Ja snap ik, niet alles kan tegelijk. Ben heel benieuwd naar het resultaat. Laat je de binnenkant ook spuiten nadat je de bitumen hebt verwijderd?Mark 320iS schreef: ↑26 nov 2021, 22:56 Thanks! De ophangpunten van het subframe zijn al verstevigd. Ik zal die versteviging nog wel een keer laten aanbrengen, die jongens van Voss hebben daar ook frames voor die ze erin lassen, maar deze winter niet ga ik dat niet doen. Moet ook een beetje op de kleintjes letten . Ik wil nu vooral de veiligheid op orde hebben, dat is het primaire doel, het dak pak ik mee omdat het niet logisch is om dat eruit te halen als er al een kooi inzit.
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Als je je vrouw er eerst een halfuur op laat zitten hebben ze verwarming ja . Is extra duurzaam.
Ze gaan alleen als set ja, met of zonder consoles.
Ze gaan alleen als set ja, met of zonder consoles.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Korte update over de M3 maar weer eens. Afgelopen periode heb ik het hele interieur gestript, het enige dat nu nog rest is op enkele plaatsen de resten van de bitumen verwijderen. De bitumen heb ik er grotendeels uitgehaald met droogijs, dat gaat wonderwel goed. Fijner dan met de hete lucht föhn. Ben benieuwd wat uiteindelijk de netto besparing is, er komt ongeveer 34kg terug aan stoelen inclusief montagedelen, de gordels, wat carbondeeltjes en de kooi dan natuurlijk. Geen idee wat zo'n kooi weegt, 35kg?
Wel wat roest aangetroffen op de vloer achter de bestuurdersstoel.
De kooi komt aan het eind van de maand en kan dan geplaatst worden.
Gisteren heb ik bij Sandtler stoelen gepast, keuze is gevallen op Sparco Evo's. Verder ook 6-punts gordels van Sparco besteld.
Wel wat roest aangetroffen op de vloer achter de bestuurdersstoel.
De kooi komt aan het eind van de maand en kan dan geplaatst worden.
Gisteren heb ik bij Sandtler stoelen gepast, keuze is gevallen op Sparco Evo's. Verder ook 6-punts gordels van Sparco besteld.
Laatst gewijzigd door Mark 320iS op 24 jan 2022, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Mooie stoel! Het gewicht van de bitumen viel me nog mee, maar het zijn alle beetje bij elkaar die het doen. Grootste winst is het verwijderen van de originele stoelen, maar die had je er volgens mij sowieso al niet in zitten.
Als je de onderkant van de auto kritisch gaat bekijken, ga je denk ik op aardig wat plaatsen beginnende roest tegen komen. Helemaal als je wat coating gaat verwijderen.
Als je de onderkant van de auto kritisch gaat bekijken, ga je denk ik op aardig wat plaatsen beginnende roest tegen komen. Helemaal als je wat coating gaat verwijderen.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
De bitumen waren maar 12kg ofzo inderdaad. Het is me ook niet zozeer om het gewicht te doen, maar het ziet er straks natuurlijk wel een stuk netter uit zonder bitumen.
De onderkant van de auto ziet er wonderwel goed uit eigenlijk. Al zal je altijd wel wat tegenkomen als je coating gaat verwijderen inderdaad.
De onderkant van de auto ziet er wonderwel goed uit eigenlijk. Al zal je altijd wel wat tegenkomen als je coating gaat verwijderen inderdaad.
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Lekker bezig Mark. Wordt extra genieten straks van de hele beleving van de auto
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Poah mooie upgrades in het verschiet. Ben benieuwd naar de kooi. Heb je geen gordelbuis in de kooi?
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: 330i G21 & E46 M3
whuh? Karbonius (naar mijn weten de duurste carbon specialist in europa, maar maakt ook geweldig spul) maakt E46 carbon daken voor 1300 tot 1500 euro volgens mij, het monteren daar van is een middagje werk.. goed verdienen voor 4uurtjes danMark 320iS schreef: ↑25 nov 2021, 21:40 Het schuifdak gaat eruit, dat wordt vervangen door een carbon inzetplaat van Edenhofer Motorsport. Mijns inziens een mooi en stuk goedkoper alternatief voor een volledig carbon dak, waarvoor de kosten inclusief montage richting de EUR 3.500 lopen en dat is me te duur.
Edit: iets duurder, maar nog steeds geen 3500 euro incl. montage lijkt mij
https://karbonius.net/producto/bmw-m3-e ... oof-panel/
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 330i G21 & E46 M3 --> Winterplannen: ombouw naar tracktool
Moet ik nog even bespreken als ik de auto breng. Het gekke is dat de fabrikant de kooien zonder de verbinding tussen de achterste dempertorens wel met gordelbuis levert, maar deze versie niet. Verder geeft het bedrijf die de kooi inbouwt aan dat ik de achterste buis er niet voor kan gebruiken.
Ik heb geen echte offerte gehad, dit was gewoon een schatting waarbij ook rekening werd gehouden met eventuele tegenvallers. Een Karbonius dak komt op EUR 1.900,- incl BTW. Dan komt er nog best wat bij. De kans is bijv. groot dat je ruiten breken bij de demontage en dan moeten er dus nieuwe ruiten in, dan heb je nog de lijstjes op de dakrand nodig, daarbij komt dat de onderkant van het dak gewoon lelijk kaal carbon is en dat wil je dan eigenlijk ook nog spuiten. Al met al wordt het dan sowieso duur. Nu ben ik voor EUR 319 excl. montage klaar en ben ik toch mooi 20kg uit het dak kwijt, die laatste paar kg besparing voor een volledig carbon dak wegen dan voor mij niet op tegen de kosten.E36-italia schreef: ↑26 jan 2022, 09:08whuh? Karbonius (naar mijn weten de duurste carbon specialist in europa, maar maakt ook geweldig spul) maakt E46 carbon daken voor 1300 tot 1500 euro volgens mij, het monteren daar van is een middagje werk.. goed verdienen voor 4uurtjes danMark 320iS schreef: ↑25 nov 2021, 21:40 Het schuifdak gaat eruit, dat wordt vervangen door een carbon inzetplaat van Edenhofer Motorsport. Mijns inziens een mooi en stuk goedkoper alternatief voor een volledig carbon dak, waarvoor de kosten inclusief montage richting de EUR 3.500 lopen en dat is me te duur.
Edit: iets duurder, maar nog steeds geen 3500 euro incl. montage lijkt mij
https://karbonius.net/producto/bmw-m3-e ... oof-panel/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Godspeed en 15 gasten