Hoe heb jij leren driften?

Slowly sideways, maar oh zo leuk om te doen. Hier vind je alles over driften.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Hoe heb jij leren driften?

Bericht door Shakes » 01 sep 2006, 15:59

Ik wil het namelijk gaan leren.

8 oktober doe ik mee!
Misschien dat ik 2 weken later de "Prodrive" cursus ga volgen.

Zoek wel eens een mooie zachte ondergrond op, daar kan ik wel wat kinderdriftjes leggen maar verder is het niet veel.
Met de 325i destijds op het paddock gedrift en dat was echt beter dan sex zeg maar.

Hoe heb jij dat aangepakt? Wat zijn er verder voor opties in autominnend Nederland?

N.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Bericht door Fabian » 01 sep 2006, 16:08

Luisteren, kijken en observeren vervolgens gewoon full-lock doen in Jeroen zn 350Z :wink: :lol:



[small]en een beetje fingerspitzengefuhl natuurlijk![/small]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 01 sep 2006, 16:15

Altijd heb ik me afgevraagd wat op de limiet rijden inhield.
Al van jongs af aan ga ik met alles 'dwars', omdat Bo en Luke dat ook deden. :)

Toen ik eenmaal ging rijden met echte auto's begon ik in de sneeuw en op gras. Daar ging het allemaal vrij makkelijk. Hele dagen kon ik me vermaken op relatief lage snelheid.

Toen ik uiteindelijk op Midland met de 924 S aan het gooien en smijten was gaf Arne me de tip: volgens mij moet je na het zetten van de auto, het gas er vol op zetten. En voilá, de eerste echte drift op droog was voltooid. Sindsdien heette dwars gaan bij mij driften.


Aantal keren met je meegereden Nandor, wat mij opviel was:
- je wil pas aan het eind van een bocht gas geven. Daardoor bouwt je auto al veel snelheid op, waar jij vervolgens van schrikt (en spint).
Belangrijkste is om te gaan leren je auto van voor tot midden een bocht dwars te zetten en om op een iets langzamere bocht/gedeelte te beginnen. IMHO.
En nog iets viel mij op: je zithouding. Probeer echt je schouders tegen de stoelleuning te plaatsen, dan voel je de auto beter. Je zit altijd iets naar voren.

Belangrijkste als je wilt gaan leren driften:
- blijf kijken waar je heen wilt :!:
- gevoel krijgen voor de limiet (wanneer gaat 'ie dwars, hoe corrigeer ik dat (gaslos, tegensturen om de auto weer in het gareel te krijgen, of juist gas erop en tegensturen om door te driften) dus begin eerst met een keertje overstuur opwekken en dat opbouwen tot een drift.
- niet meteen alle bochten willen driften die je tegenkomt, maar je focussen op de 'veilige' en makkelijke bochten
- begin op lage snelheid. Aan die snelheid moet je gewoon langzaam wennen. 80 km/u bij het ingaan of uitkomen van een bocht en dan je auto haaks gooien terwijl je dat nog nooit gedaan hebt, is voor velen toch nog best spannend. Terwijl de ervaren drifters het pas spannend gaan vinden in 4e versnelling boven de 140 km/u.
- Vergeet je koppeling niet in te trappen als je spint
- stuur los als je de vangrails raakt :)

Soms helpt het heel veel als een instructeur mee gaat.

Ik vind nog steeds de gladde gripcirkels op de RDW baan ideaal om mensen de basis bij te brengen. 20 km per uur, rondje na rondje. Ideaal om over en onderstuur op te wekken, uit te leggen, etc.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 01 sep 2006, 16:30

Samengevat:

350Z in een onbewaakt moment meenemen en Andre naast me zetten.
Stel dat dat niet lukt.... 8)

Dennis, gister met Prodrive gebeld. Dagje driftcirkel kun je rustig vergeten helaas.

Goede input!

N.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 01 sep 2006, 16:39

Ja een goed programma, met dat als basis kun je idd vergeten. Je wordt meteen de baan opgestuurd (vaak in een veels te grote groep, zoals toen bij Ruud).

Er zijn wel initiatieven elders, maar die zijn nog niet begonnen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Bericht door mrbbs » 01 sep 2006, 17:18

Zoals hieronder al is aangehaald door Dennis kan ik mij volledig in vinden.
Zoek een veilige bocht op of een industrieterrein waar je een goed overzicht hebt. Zo heb je er in Nederland massa's, mag geen probleem zijn! ;)

Een goede begeleider het eerste uur is, vind ik persoonlijk, erg belangrijk. Zodat je meteen vanaf een goede basis kan beginnen want als de basis niet goed is geraak je gauw tegen je eigen limiet (die meestal verkeerd is).

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
Locatie: Nieuweroord
Contacteer:

Bericht door EppeRRR » 01 sep 2006, 19:20

De meeste mensen hier in de buurt (dan heb ik het over de 2 grootste boosdoenders in omgeving Hoogeveen :P) heb ik het zien oefenen op straat, en dan wel op rotondes en parkeerplaatsen.

1800 'gooien' op een parkeerplaats zonder een donut te krijgen en rotondes steeds verder dwars gaan totdat ze voor de eerste keer helemaal rond gaan...

...tegenwoordig gaan ze zo lang door dat hun enigste limiet de tankinhoud is :P



Heb het zelf wel eens geprobeerd met een testrit, en vond voor mijn eerste ervaring (wat nog niet echt driften mag heten) dwars gaan de rotondes het 'veiligste' :P

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9
Contacteer:

Bericht door Nero_Serpente » 01 sep 2006, 19:53

:oops: :wink:

Rotondes zijn kut... hoge snelheidsdriften is veel mooier en op de rechte stukken ook dwars... niet meer recht komen is mooi nu.

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard
Contacteer:

Bericht door sven deutschmann » 01 sep 2006, 20:28

een jaar of 6 geleden ist bij mij en een maat begonnen met in de winterperiode steeds met een oude e30 of sierra de sneeuw in te gaan in de ardennen en eifel.. nachtelang driften op grote parkeerplekken en noem maar op..snelheid lag heel laag opt begin en nu soms wel boven 100kmh waar dat mogelijk is.. leuke ervan was dat je het gevoel zo lekker rustig kan opbouwen..naderhand natuurlijk in de regen oefenen wat op een begeven moment ook steeds beter ging.nu zelfs op droog eens heel af en toe want bandjes zijn te duur om dit te vaak te doen!

Gebruikersavatar
Martijn Stimpy
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Martijn Stimpy » 01 sep 2006, 20:56

Nandor,

Ik ben samen met wat oud-collega's van Dennis bezig met het opzetten van driftevents en dan ook juist de basis van het driften. Niet alleen zelf rijden en vol knallen maar echt met goede instructie.

Dat is dan dus niet vergelijkbaar met een dagje Niederrhein, 20 e30-jes en maar banden oproken, maar gaat meer richting een rijvaardigheidscursus maar dan echt gericht op driften.

Ik hou je wel op de hoogte, we willen al op redelijk korte termijn (lees: voor de winter) van start gaan.

Prodrive moet je maar gewoon niet doen ;)

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 01 sep 2006, 21:32

Martijn,

Na mijn Prodrive-ervaringen heb ik ook wel oren naar jouw plannen.



Grappig dat voortschrijdend inzicht:
zie dit draadje:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=861

Nu is het advies: Prodrive gewoon niet doen.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 01 sep 2006, 21:40

Trouwens (ik heb even gezocht, maar niet gevonden) wat is er op 8 oktober?

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Bericht door Dickh. » 01 sep 2006, 22:31

Op 8 oktober organiseer ik weer een driftdag op Papenburg in de traditie van Frank Denneman. Is de 3e keer dit jaar en het wordt steeds populairder. Maximaal 25 man welke de juiste instelling hebben om er een leuke dag van te maken.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 01 sep 2006, 22:34

Stuur Dick (Hoekendijk) maar eens een PB'tje, die kan je dat beter vertellen. :wink:
Edit vanwege ^^^: hallo Dick! :lol:

Wat driften betreft:
Eerste stap: koop een 75.
Tweede tot en met de negentiende stap: krijg het ding rijdend zonder dat de onderdelen eraf vallen.
Twintigste stap: aanprutsen.
21e stap: meerijden met Dennis/Cav. In 10 minuten meer geleerd dan in stap 1 t/m 20 bij elkaar, vooral de meest logische dingen (nooit full lock willen driften, maar altijd een kwart slag stuur over houden bijvoorbeeld, zo logisch als wat, maar ik wilde altijd tot de aanslag gaan en dat lukt als beginner gewoon niet).
22e stap: BMW kopen. BMW maakt glijden geweldig.
Echt waar, ik kan nog steeds niet driften, maar met de E30 is het gewoon zo makkelijk. Remmen voor de bocht, insturen, kontje zet een stapje opzij, toefje gas erbij en glijden waar je maar heen wil, zo lang als je wil, geen kunst aan.

Conclusie: een beetje oefenen, af en toe wat tips krijgen van mensen en je ogen open houden als je met iemand mee rijdt en vooral een geschikte auto hebben: kind kan de was doen. :)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 02 sep 2006, 00:14

8 oktober ben ik er natuurlijk bij!
Stimpy, dat staat vanzelfsprekend.

Rotondes e.d. is toch openbare weg. Niet echt prettig, zeker niet met hoge obstakels dichtbij.

N.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 02 sep 2006, 01:08

Het is een gevoel wat je moet krijgen, weet wat je moet doen om een auto in onbelans te krijgen en weet wat je moet doen met een auto in onbalans.

Mijn echte leermoment was toen Dre in mijn E30 ging rijden op Niederrhein. Vandaar maar uitgebouwd en uitgebouwd, iedere keer meer vertrouwen krijgen en meer risico nemen (je zal het toch moeten doen!) Keer daarna was het een nat Niederrhein, toen kreeg ik de smaak echt goed te pakken. Ben daardoor ook veel meer een "natte" drifter :wink:

Op de openbare weg doe ik het niet of nauwlijk, maar telkens als ik op een circuit instap gaat die dwars :)

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 sep 2006, 01:52

Ik wil iedereen wel helpen leren driften. Als ik in de gelegenheid ben wil ik aanstaande drifters graag de beginselen bijleren. Ik ben echter wel een strenge leraar.:)

Heb laatst een heledag gedrift samen met een autoverkoper die het ook beter wou leren. Die kwam er bezweet uit en zei zo nu eerst een AA drink ik ben kapot man het zweet loopt me door de bilnaat. We gingen het highspeed driften leren. Laat remmen diep de bocht in remmen op snelheid schuin en midbend weer op gas en drift afmaken. Ik heb wel gelachen met die gozer. Compleet brak na 30min instructie.

Deze man kon de grond beginselen al dus dit was een vervolg cursus.:)

Voor beginners is ruimte heel belangrijk zodat er niks fout kan gaan. Martijn als je wat gevonden hebt ik ben erbij als instructeur als je iemand nodig bent. Geld ook voor dick zijn dagen ik hoef zelf niet zoveel meer te rijden maar heb zeker plezier om mensen wat bij te brengen. Ben er daarom dan ook graag bij als ik tijd heb. 8 okt moet ik helaas verstek laten gaan dmv van een dsc race.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 02 sep 2006, 09:18

Nandor,

Ik ga zeer waarschijnlijk niet zelf rijden op 8 oktober maar wil er wel graag bijzijn dus probeer ik wel met iemand mee te rijden.

Als je het op prijs stelt wil ik me wel een dagje om je bekommeren. Gerhard (Donkervoort) heeft zijn driftniveau vele malen opgeschroefd door mijn aanwijzingen. Dus neem ik aan dat het met jou ook wel zal lukken :!:

Laat maar weten of je er gebruik van wil maken, ik bedoel als ik toch niet rijd dan me maar nuttig maken ten gunste van een ander.

Oh, ja, twee keer driftcursus Rensportschool Zandvoort. Daarna driften met de Driftclub.nl op Zandvoort.
Driften met Frank D. en Dick H. en de nodige keren op Bitburg gedrift met de Pistenclub.de en ook nog een keer op Warneton gedrift.
Laatst gewijzigd door Mathieu op 02 sep 2006, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 02 sep 2006, 10:09

Ten eerste. Jullie blijven van mijn Z af! Ik weet dat ie makkelijk is om mee te driften. (geld voor fabian en nandor :D )

Ik heb eigenlijk de beginselen van het driften in eerste instantie geleerd op de gummen Lelystad dagen. Met de 330d touring.
Daar werd ik eigenlijk voor het eerst bewust gemaakt van het uitgooien van de achterkant van de auto.
Daar dus eerst een beetje prutsen en toen als het regende op industrieterreinen maar dingen proberen.
Ging destijds ook regelmatig richting Heerenveen voor privé-les van Dré op de industrieterreinen daar. Daar zwerven nog genoeg filmpjes van rond op het net in ieder geval. Wel heel veel geleerd.
En toen kwamen ook de Niederrhein dagen en de Papenburg evenementen. Daar bleef het met de diesel eerst nog behoorlijk gepruts, maar daar kwam verandering in met de komst van de Z.
Dat blijkt een driftdroom te zijn en sindsdien eigenlijk pas echt verslaafd geraakt aan het driften.
Maar nu ben ik eigenlijk ook op een punt aanbeland denk ik waar het steeds moeilijker wordt om nog een uitdaging in het driften te vinden. Voorheen was ik al superblij als ik de kont 2 tellen buiten het normale spoor wist te houden, nu moet het alleen maar harder, haakser en dichter op elkaar. Ik denk dat veel mensen dit wel herkennen. (ik wil echt niet zeggen dat ik een topdrifter ben, absoluut niet, maar je gaat gewoon verder om die uitdaging te blijven houden)
En eigenlijk drift ik veel liever met een auto in normale setup. Zonder Wanli op de achteras. Nadeel, het zal nog harder gaan, de banden zijn veel duurder en slijten harder en de belasting op de auto zal hoger zijn.

Neemt niet weg dat ook ik 8 oktober er natuurlijk bij ben. Maar ga me nu toch echt een keer voornemen om wat meer sociaal te doen i.p.v. de hele dag te hoeken.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 sep 2006, 11:49

Is het raar als ik zeg dat ik het driften niet veel aan vind ? Oke ik kan het ook niet, maar al lerend heb ik er ook weinig lol aan. Vind het leuk om een keer de kont om te gooien als er wat ruimte is. Maar met die dikke driftsessies heb ik niks.

Heb uiteraard wel dik respect voor die mensen die een zodanige wagenbeheersing hebben dat ze het driften tot in de puntjes beheersen. Maar die behoefte heb ik zelf niet en eigenlijk ook nooit gehad.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 02 sep 2006, 12:00

@ Rico

Zo voel ik het ook. Kunnen driften is een middel om verder te komen qua auto/rally rijden, het is geen doel op zich. Puur meer driving-skills ontwikkelen om er functioneel gebruik van te maken (indien nodig) en (vooral tijdens het rally rijden) onverwachte situaties het hoofd te kunnen bieden.

Mijn auto is hoewel RWD niet de ultieme drift-auto, maar daar ga ik het toch meedoen om bovengenoemde redenen.

Gebruikersavatar
Martijn Stimpy
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Martijn Stimpy » 02 sep 2006, 12:38

Ruud, een groot deel van de charme van Papenburg en de mensen die daar naartoe gaan is (imo) het verschil in auto's en de verschillende drifttechnieken en driftstijlen die daaruit voorkomen.

André, bedankt voor het aanbod, ik hou je op de hoogte!

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Bericht door Dickh. » 02 sep 2006, 13:02

Ook namens mij bedankt voor het aanbod, Andre. Zoals je weet ben je altijd welkom.

Als komplete nono op het gebid van driften gaat het mij er puur en alleen om om een betere rijder op de NS te worden. En dat blijkt dankzij de driftdagen absoluut te werken. Laatst hadden we een discussie op Nurburgring.nl over het nut van driften en de NS. Grappig dat juist die mensen voor wie deze kennis heel nuttig kan zijn zich niet in een dergelijke discussie mengen.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 02 sep 2006, 13:23

@ Martijn,

Ik begreep altijd dat je als beginnende drifter op Papenburg en Niederrhein niets te zoeken hebt, of zelfs niet welkom was.
En de grindbakken van Papenburg schijnen berucht te zijn.
Dat is/was dan een relatief voordeel van Prodrive/Lelystad, er is genoeg ruimte en je kan aardig klunzen voor dat je je met bloed/zweet/tranen (en niet te vegeten veel geld) gerestaureerde klassieker hardhandig in een grindbak of aarden wal oid parkeert.

Correct me if I'm wrong...


@ Dick

Ik heb op dit moment voor zaterdag 7 oktober de ABC-rally gepland staan, maar mijn navi weet niet zeker of ie kan. Als hij afhaakt, heb ik wel zin om naar Papenburg te komen.

Gebruikersavatar
Martijn Stimpy
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Martijn Stimpy » 02 sep 2006, 13:52

Niederrhein is prima voor beginnende drifters, daar ben ik ook begonnen.

Papenburg is allemaal high-speed en idd zijn de grindbakken redelijk evil maar opzich is het goed te doen hoor, het is meer dat het niveau van de andere deelnemers dan misschien wat veel hoger is maar dat weet Dick beter dan ik, ik heb geen idee wie er allemaal meegaan.

Toen ik daar pas met de Subaru kwam kon ik ook niet echt driften, en al helemaal niet met een Subaru. Mede dankzij André is dat uiteindelijk redelijk goedgekomen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten