PS3 jailbreak / illegale games

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door Ravin ///M » 23 aug 2010, 08:29

Playstation 3 jailbreak aangekondigd
Gepubliceerd door Coen van Eenbergen www.techzine.nl

Het lijkt erop dat Sony nu toch lijkt te moeten gaan incasseren, de beveiliging van de Playstation 3 lijkt nu echt te zijn gebroken. Een nieuw bedrijf meldt dat het een USB-stick op de markt gaat brengen waarmee het mogelijk wordt om gekopieerde games te spelen, die op de harde schijf van de PS3 geplaatst kunnen worden. Wat de USB-stcik zou doen is niet veel meer dan de Playstation 3 opstarten in debug-modus.

Er zijn inmiddels een aantal video's verschenen op internet waarin wordt uitgelegd hoe het werkt, er wordt tevens gesteld dat buiten de eigen harde schijf van de PS3 ook externe media kunnen worden gebruikt om games op te plaatsen en te spelen.

In de video's die geplaatst zijn door OZModchips.com is te zien hoe er een USB-stick wordt geplaatst in de PS3, waarna er een bootloader verschijnt die het mogelijk maakt om een game te kopiëren of te starten vanaf de harde schijf of een ander extern medium. Een ander voordeel buiten het spelen van gekopieerde games, is dat de games ook 2x zo snel worden ingeladen vanaf de harde schijf dan vanaf een blu-ray disk. Het kopiëren van games naar de playstation 3 harde schijf of extern medium kan tot op heden alleen nog als dat gebeurd van een originele blu-ray gamedisk, dus niet vanaf een kopie.

De werking van de stick is inmiddels door verschillende hackers en testers bevestigd, langzaam aan komen er ook meer gegevens binnen druppelen. Inmiddels zouden er al rond de 200 gametitels zijn gestart met behulp van de stick. Hiermee is de kans dus groot dat Usenet de komende maanden wordt overspoelt met kopieën van PS3 titels.

Het is op dit moment nog niet duidelijk wat Sony zijn reactie is op dit nieuws, maar het ligt voor de hand dat ze zeker niet blij zijn, ook is de grote vraag, kan Sony hier nog iets tegen doen? Sony zal waarschijnlijk zeker met nieuwe firmware gaan komen om te trachten deze USB-stick te blokkeren, de USB-stick beschikt echter ook weer over een update functie, waardoor ook de hackers weer nieuwe firmware kunnen maken en uitrollen voor de stick. Het lijkt een kat en muis spel te gaan worden.

De grote vraag blijft op dit moment, hoe goed werkt deze jailbreak, voor hoelang werkt die en kunnen de hackers steeds nieuwe manieren vinden om de stick operationeel te houden. Ook is er voldoende speculatie of Sony in staat is om eventuele online gamers die gebruik maken van de stick te herkennen en te bannen. Door het omzeilen van de beveiligingen, staat de deur voor homebrew ook open, wat op termijn zou kunnen betekenen dat er ook cheaters komen met behulp van speciale software. Voor Sony is dit in elk geval een horror scenario als de stick echt zo goed is als de makers beweren.

Sony is als enige fabrikant er in geslaagd om voor een zeer lange tijd een console op de markt te hebben waar geen hacks voor beschikbaar zijn en waarbij het spelen van gekopieerde games onmogelijk is. De Wii en de Xbox-360 waren vrij snel na hun release al gehackt.
http://www.techzine.nl/nieuws/23717/pla ... ndigd.html

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Richardt. » 23 aug 2010, 15:56

Scheelt misschien een hoop knaken.

Maar ik hoop dat het allemaal niet werkt en/of dat het snel geblokkeerd wordt.

Dit:
Door het omzeilen van de beveiligingen, staat de deur voor homebrew ook open, wat op termijn zou kunnen betekenen dat er ook cheaters komen met behulp van speciale software. Voor Sony is dit in elk geval een horror scenario als de stick echt zo goed is als de makers beweren.

Vind ik namelijk een van de voordelen aan een PS3

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Tom » 23 aug 2010, 16:04

Ik vind het niet erg om voor goede games te betalen. Nu vind ik 60 euro in de meeste gevallen ook teveel, maar met slim shoppen (uit het buitenland bestellen) kun je de meeste nieuwe games voor 35-40 euro vinden. Na een half jaar koop je veel games al voor 20 euro.
Hopelijk kunnen ze die hack ongedaan maken...

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Richardt. » 23 aug 2010, 16:05

Tom schreef:Ik vind het niet erg om voor goede games te betalen. Nu vind ik 60 euro in de meeste gevallen ook teveel, maar met slim shoppen (uit het buitenland bestellen) kun je de meeste nieuwe games voor 35-40 euro vinden. Na een half jaar koop je veel games al voor 20 euro.
Hopelijk kunnen ze die hack ongedaan maken...
Inderdaad.

En wat moet je met 100 games in de kast, je speelt er maar een handvol van en de rest nooit. Dit is hoe het bij mij ging bij de omgebouwde PS1.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Ravin ///M » 23 aug 2010, 16:21

+1.

Op de Nintendo DSi heb je met Mario Kart bv. snel genoeg door wie er met zo'n cheatkaartje zitten te spelen, die hebben al bommetjes en paddo's voor dat ze van de startlijn weg zijn. Verpest het hele spel.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Michel P » 23 aug 2010, 16:24

Tom schreef:Ik vind het niet erg om voor goede games te betalen. Nu vind ik 60 euro in de meeste gevallen ook teveel, maar met slim shoppen (uit het buitenland bestellen) kun je de meeste nieuwe games voor 35-40 euro vinden. Na een half jaar koop je veel games al voor 20 euro.
Hopelijk kunnen ze die hack ongedaan maken...
+1 koop zelf alleen PES elk jaar, online de laatste keer op de release datum voor 42 euro. En straks GT5 dat zijn geld wel waard is.

Voor de kids pas Mod Nation gekocht, kunnen ze uren maar dan ook uren mee vooruit, knaken ook meer dan waard.

Michel

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Chris van S. » 23 aug 2010, 16:33

Gelukkig, ik dacht dat ik de enige gek was die het kopen van goede spellen niet erg vind. :bag:

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Gran Turismo 5

Bericht door FrankS » 23 aug 2010, 16:38

Ik irriteer me ook altijd zo aan mensen die bvb een DSi kopen en vervolgens de spelletjes kopieren 'omdat ze ze duur zijn'. Als je een auto koopt steel je toch ook geen benzine 'omdat het zo duur is'...

argh!

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Kevin20v » 23 aug 2010, 16:38

X2 Voor zo'n game boeit het me geen ruk, sterker nog ik heb alle 3 de consoles puur en alleen om de GT spelreeks gekocht....

Alleen had ik toch graag van te voren geweten dat het zo lang zou duren met GT5 toen ik 2,5 jaar geleden de PS3 kocht :roll:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Knot » 24 aug 2010, 12:29

Mij boeit het ook niet hoor, koop de package puur voor GT5, die dvd/br lade mag de schijf erin en dichtgekit worden.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Chris van S. » 24 aug 2010, 12:33

@knot: je opmerking is te vergelijken met een E39 M5 kopen en alleen in de stad rijden o.i.d.
Dat doe je ook niet ;)
Ik dacht ook een PS3 te kopen alleen voor GT5, inmiddels gebruik ik 'm als media apparaat voor films en foto's. Echt heel prima! :D

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Knot » 24 aug 2010, 12:41

Tuurlijk, alleen voor spellen ga ik verder niet. Zelfde met de Xbox360, gekocht met Forza en speel ook alleen Forza. Paar dingen via lan, wmvhd etc maar geen andere spellen oid.

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Thomas » 24 aug 2010, 18:54

FrankS schreef:Ik irriteer me ook altijd zo aan mensen die bvb een DSi kopen en vervolgens de spelletjes kopieren 'omdat ze ze duur zijn'. Als je een auto koopt steel je toch ook geen benzine 'omdat het zo duur is'...

argh!

Mee eens dat je gewoon moet betalen voor de games. Alleen de Dsi is een slecht voorbeeld; de spellen zijn gewoon te duur, 95% is gewoon meuk, het geld echt niet waard. Dus ik snap wel dat mensen zo'n R4 kaartje gebruiken (doe ik zelf ook..). Nadeel is dat dat de markt kapot heeft gemaakt, dus nu komt er helemaal niks goeds meer uit voor de DS.

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 24 aug 2010, 19:21

Thomas schreef:Mee eens dat je gewoon moet betalen voor de games. Alleen de Dsi is een slecht voorbeeld; de spellen zijn gewoon te duur,
Onzin, als je de huidige prijs niet voor een spel overhebt koop je het niet. Er is bovendien genoeg budget spul te krijgen, ze komen alleen nooit onder een bepaalde prijs omdat Nintendo geld vangt voor de cartridges, daarbovenop zit pas de marge voor publisher en als laatste de ontwikkelaar.
95% is gewoon meuk, het geld echt niet waard.
Al is het meuk, dan is het het downloaden ook niet waard. Met de iets van 4000 spellen die nu uit zijn voor de DS zal daar inderdaad ook een hoop rommel tussen zitten, er zit echter ook genoeg leuk spul tussen wat het geld meer dan waard is. Tel erbij op dat een goed en uitgebreid spel ontwikkelen veel tijd kost waarbij je uiteindelijk verlies draait omdat 80% van de mensen die het spel spelen deze gedownload heeft. De keus om dan in zo weinig mogelijk tijd iets te bouwen wat enigszins verkoopt ('meuk' bijvoorbeeld ;)) is dan makkelijk.
Dus ik snap wel dat mensen zo'n R4 kaartje gebruiken (doe ik zelf ook..). Nadeel is dat dat de markt kapot heeft gemaakt, dus nu komt er helemaal niks goeds meer uit voor de DS.
De markt in Nederland is redelijk kapot inderdaad, het is voor ons niet rendabel om een eigen spel op de DS te ontwikkelen, je ziet dan ook voornamelijk spellen als 1 tegen 100, weekend miljonairs en andere onzin die op naam verkoopt.

De R4/M3/etc. kaartjes zijn vooral erg gemakkelijk in gebruik. Even het SD kaartje in de PC, ROMs kopieren en je kunt spelen. Dat lukt zelfs de gemiddelde technofoob nog.

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Thomas » 24 aug 2010, 19:42

Zo'n R4 kaartje is ideaal, zeker voor kinderen. Geen gedoe met kaartjes die kwijt zijn...
Maar ik heb bijvoorbeeld best 40/50 euro over voor GTA4 op de ps3, niet voor GTA op de DS. Sowieso, goede spellen wil ik best (flink) voor betalen. Het zou voor de doelgroep en voor het platform ook beter zijn als het iets minder zou kosten. Kijk naar de prijzen van spellen op de iphone.....
Volgens mij dwalen we af. Gran Turismo ga ik zeker aanschaffen, daar heb ik echt zin in :)

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Ravin ///M » 24 aug 2010, 19:44

Ik was aan het wachten op GT5, maar ik heb net mijn router van een switsch voorzien, en volgens mijn is mijn nas + een ps3 een geweldige mediacombinatie... dus de ps3 zal er eerder zijn.

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 24 aug 2010, 20:15

Dan maar wat minder eufemistisch, hou eens op met dat hypocriete rechtpraten dat je zo'n kaartje gebruikt omdat spellen 'te duur' zijn, heb je uberhaupt wel _1_ legaal spel in bezit voor de DS?
Tegenover het extra gemak (geen ladingen aan cartridges meezeulen), de eenvoud en verkrijgbaarheid van de ROMs kan geen enkele prijs van een commercieel spel op. Dan kun je prijzen voor de PS3 (GTA4 was rond de 60 euro bij release meen ik, totale ontwikkelkosten $100 miljoen!) en iphone spelletjes (over goedkope meuk waarmee snel wat geld verdiend wordt gesproken) erbij halen, daar sla je alleen maar een groter modderfiguur mee. Kom er dan gewoon voor uit dat je er geen geld aan wilt besteden omdat het alternatief gratis is. Ook het kip-ei dat er zoveel meuk uitgebracht wordt mag wmb. wel achterwege gelaten worden.

Zodra de PS3 hack goedkoop, goed werkend, makkelijk en niet ban-baar (a'la xbox live) is zal het daar ook een drama worden qua spellen gezien de gigantische budgetten die er in dergelijke projecten omgaan. In het geval ze online wel kunnen valideren moet je vervolgens _altijd_ online zijn om te kunnen spelen, ook single player zoals ze dat nu met Starcraft II op de PC gedaan hebben. Daar wordt je blij van indien je wel voor een spel betaald hebt... :thumbup:

Evenals Tom haal ik veel spellen uit het buitenland weg of pas na een paar maanden als de prijzen gedaald zijn, dat scheelt je al snel een paar 10tjes. Voor GT5 betaal ik wel het volle pond en rij ik even langs de lokale mediamarkt/bartsmit/toys'rus, er is vast nog wel een te krijgen op releasedag, simpelweg omdat ik het geduld er niet voor heb er nog langer op te wachten ;)

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 aug 2010, 00:24

Tja, je kan het niet goedkeuren, maar spellen waarvan geen demo is wil ik ook weleens de 'extended demo' van binnenhalen. Ik denk dat ik niet lieg als ik zeg dat ik best veel geld in spellen(voor de PS3, maar nog meer op de PC) koop. Alleen al in mijn Steam lijst staan meer dan 60 spellen(schrik er zelf ook een beetje van....)

Ik gun alleen de makers van een waste of time geen cent(principieel). Daarvoor zijn er gewoon teveel goede spellen die niet (goed) verkocht worden en dan geef ik mijn geld liever daar aan uit. Dus wil ik graag weten of het enigszins naar mijn believen is voor ik het koop. Als ik teveel twijfel koop ik het anders helemaal niet en met de extended demo is er in elk geval nog een kans en ik ben ook vaak tot aanschaf overgegaan.

Punt is dat ik al wantrouwend wordt als er geen demo is en vaak is dat terecht.

En voor GT5 geldt dus, als ik hem niet kan lenen ga ik hem zeker niet kopen. Ik heb al 3x gedacht dit is 'm(GT3, 4 en 5P) maar er blijven van die ultiem storende dingen in terug komen(o.a. geluid). Nou heb ik het geluk dat ik iemand ken die hem zeker koopt, maar anders was een 'extended demo' de enige kans voor PD dat ik hem koop.

En DS spellen zijn gewoon best duur. Niet dat ik een DS zou willen, maar mocht ik dat wel willen dan waren de prijzen echt een showstopper. Nieuwe kosten ook bij import ongeveer net zoveel als een PC spel(slechtste kwaliteit tegenover de allerbeste(mening)). On-ge-hoord.

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 25 aug 2010, 11:19

Je kunt er een heel verhaal omheen hangen, maar "(te) duur" slaat als een tang op een varken als je de producten gratis gebruikt. Praat je over importeren van een spel of een paar maanden wachten tot je het voor een lagere prijs kunt krijgen dan kun je over 'te duur' praten, de rest is in mijn ogen hypocriet gelul om je keuzes ethisch te verantwoorden.

Daarbij kun je wel klagen dat de DS spellen te duur zijn, dat weet je op het moment dat je een console met cartridges haalt - dat is nooit anders geweest bij Nintendo's als de (S)NES, N64, Gameboy etc. Vroeger betaalde je ook 140-160 gulden voor Zelda, daarom haalde je ook spellen voor dump prijzen of ruilde je regelmatig met klasgenootjes. En zoals gezegd blijven de dump prijzen hoog bij Nintendo omdat je een vaste prijs per afname (10k/50k/etc. stuks) van de cartridges betaalt aan Nintendo. Van het geld wat je overhoudt blijft vervolgens nog een lading aan de strijkstok hangen waarna er 5 tot met heel veel mazzel 10% overblijft voor de ontwikkelaar. En voor je erover begint, DSIWare is helaas slechts in beperkte mate een alternatief.



Dat je spellen eerst uit wilt proberen via illegale downloads is je eigen keus, net zoals het vervolgens je eigen keus is om een spel alsnog aan te schaffen. Dat hoef je hier niet te verantwoorden, er is hier toch niemand die het kan of wil controleren ;) Ik word alleen zo moe van dat hypocriete rechtpraten mbt. 'te duur', je bent verdomme geen klein kind meer wat een tik op de vingers gaat krijgen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2010, 12:03

Macboy schreef:
Groot probleem lijkt de breedte van de weg te zijn. De Ring lijkt net zoals alle andere Ringbanen in games veel te smal te zijn. Ik had toch echt verwacht dat het bij GT5 perfect voor elkaar zou zijn. Misschien is het toch een emulatie ?? Laten we hopen dat de beelden een vertekend beeld geven.

Hoopvol is wel dat bij Hocheichen de nieuwe hekken erin zitten. Dus recent is het wel. Nadeel is dan weer dat Vuistman ontbreekt ;)

Maar definitief geen Porsche dus in GT5 :(


@Tom: je Playseat staat veel te ver van de TV: in je auto zit je toch ook niet op de achterbank te sturen ??
Hee Mac, zeker nooit in een v8 star of DTM auto gezeten, daar zit je namelijk op de ............. :thumbup:

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Thomas » 25 aug 2010, 12:48

JohanH schreef:Dan maar wat minder eufemistisch, hou eens op met dat hypocriete rechtpraten dat je zo'n kaartje gebruikt omdat spellen 'te duur' zijn, heb je uberhaupt wel _1_ legaal spel in bezit voor de DS?
Tegenover het extra gemak (geen ladingen aan cartridges meezeulen), de eenvoud en verkrijgbaarheid van de ROMs kan geen enkele prijs van een commercieel spel op. Dan kun je prijzen voor de PS3 (GTA4 was rond de 60 euro bij release meen ik, totale ontwikkelkosten $100 miljoen!) en iphone spelletjes (over goedkope meuk waarmee snel wat geld verdiend wordt gesproken) erbij halen, daar sla je alleen maar een groter modderfiguur mee. Kom er dan gewoon voor uit dat je er geen geld aan wilt besteden omdat het alternatief gratis is. Ook het kip-ei dat er zoveel meuk uitgebracht wordt mag wmb. wel achterwege gelaten worden.
Relaxed man, ontspan je :wink:
Staat hier thuis een WII, PS3, Dsi en een PC met een hele lading originele spellen (ook voor de dsi). Ik geef alleen mijn mening, dat zo'n kaartje makkelijk is en dat ik spellen voor de DS gewoon duur vind.

En laten we hopen dat Sony de hack snel ongedaan maakt voordat die markt ook verziekt raakt.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 aug 2010, 13:18

Thomas schreef:Ik geef alleen mijn mening, dat zo'n kaartje makkelijk is.

En laten we hopen dat Sony de hack snel ongedaan maakt voordat die markt ook verziekt raakt.
Daar zeg je wat. Ik wordt eigenlijk ziek van al dat gewissel met schijfjes(geldt in mindere mate ook voor muziek en films overigens). Het eerste wat ik vaak doe is een NOCD opzoeken voor een PC spel dat de schijf vereist. Scheelt nog een klap in de opstart tijd(en geluid) ook. Wat dat betreft is de zo gewraakte Ubisoft DRM dan weer niet zo erg(totdat je internet of hun server er uit ligt dan...). Had zelfs als voordeel dat ik door de negatieve publiciteit AC II voor 20 euro(vlak na release) op kon pikken(voor de inferieure PS3 versie die ik inmiddels weer had verkocht had ik 45 neergeteld).

En ik zou er ook absoluut niet rouwig van worden als ik mijn originele PS3 spellen gewoon op de harde schijf kon zetten. Scheelt nog geluid ook. :-)

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Richardt. » 25 aug 2010, 15:02

Rij ik weer terug naar het werk op de CC, en moet afremmen voor één persoon. Dus ik trek weer op en druk de CC in....niks
Hoop dat ie na het opnieuw starten vanavond het wel doet, anders begin ik mijn "beginnerspech" wel zat te worden.
Wel vreemd dat ie nie deed, aangezien hij tot nu altijd goed heeft gedaan.
Dat vind ik ook wel een nadeel inderdaad. Maar vaak heb ik van die momenten dat ik een bepaald spel veel speel, dus die zit er dan steevast in.

Al met al vind ik dat er maar vrij weinig nadelen aan een PS3 zitten tot nu toe :)

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 25 aug 2010, 18:11

Thomas schreef: Relaxed man, ontspan je :wink:
Staat hier thuis een WII, PS3, Dsi en een PC met een hele lading originele spellen (ook voor de dsi). Ik geef alleen mijn mening, dat zo'n kaartje makkelijk is en dat ik spellen voor de DS gewoon duur vind.
"Spellen zijn te duur, dus je snapt dat men een R4 gebruikt want dat doe je zelf ook", ondertussen heb je geen flauw idee wat het ontwikkelen van een dergelijk spel kost maar kun je daar wel een waardeoordeel over vellen en daarmee rechtvaardigen dat je met zo'n kaartje gratis spellen speelt die 'meuk' zijn. Vervolgens kom je aan met prijzen van iphone games (wat zo'n beetje op de kosten van een fiets vergelijken met een Boxster neerkomt) om daarbij te melden dat je GTA IV (een Z8) gerust voor de prijs van een dure DS game (De Boxster S ;)) wilt halen. Ik hoop dat je met de voertuigvoorbeelden begrijpt hoe lomp en onzinnig je opmerking overkomt.

Wat is in jouw ogen wel een reele prijs voor een DS game? En dat zonder dat een ontwikkelaar (je weet wel, de designer, programmeur, graphicus en musicus die dat moois voor je maken) crepeert of zijn toevlucht moet nemen tot nevenwerkzaamheden die wel inkomsten opleveren?

Vergelijk je DS spellen met PSP spellen dan kun je prima praten over duur en goedkoop, de productiekosten daarvan zijn ongeveer gelijk. Je gaat toch ook niet de 40 cent cola bij de lidl vergelijken met coca cola/pepsi (los van de extra kosten aan marketing :))...
Tegenover gratis is alles "duur".



Straks komen er hier ook nog mensen klagen dat GT5 te duur is met zijn 50-55 euro (advies 69.99 meen ik) terwijl daar al vanaf 2006 door een bedrijf van 140 man aan gewerkt wordt, een Japanner neemt immers wel genoeg met een kommetje witte rijst per week :')

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Tom » 25 aug 2010, 18:38

Nouja bij de DSI kun je denk ik geen demo's downloaden? Dan moet je op de reviews afgaan en dan is een paar tientjes al snel veel als het niks blijkt te zijn.
Ik probeer ook altijd wel een demo en alleen van games waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn koop ik ze direct. Als je die mogelijkheid niet hebt dan ben ik ook eerder geneigd illegaal games te proberen/spelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten