PS3 jailbreak / illegale games

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Thomas » 25 aug 2010, 18:50

Ik heb best wel een idee van de kosten van het ontwikkelen van een spel, en ik weet ook wel dat het niet goedkoop is. Wat betreft spellen op de iphone; neem bijvoorbeeld Need for Speed of Tony Hawk, dat is zeker niet slechter als op een DS, sterker nog, een stuk beter en veel goedkoper. Nou heeft dat zeker te maken met de beperkingen van een DS maar je snapt m'n punt wel.
Het zou gewoon beter zijn voor het DS platform (en de bijbehorende doelgroep) als de spellen wat goedkoper zijn. Dan is zo'n R4 kaartje ook niet zo aantrekkelijk meer. Of Nintendo moet gebruik maken van het feit dat die kaartjes er nou eenmaal zijn, en gebruik het om demo's te distribueren.

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 25 aug 2010, 19:30

Tom, dat kon zelfs vroeger met de DS al: http://en.wikipedia.org/wiki/DS_Download_Station Maar het zal je niet verbazen dat dat niet echt een succes was. Bovendien kost een demo maken en publiceren veel extra geld terwijl de marges toch al minimaal zijn. Ook op de nintendo site staan kost je geld. Veel ontwikkelaars voor de DS maken dan ook een gameplay filmpje en plaatsen dat op youtube e.d. De meeste omzet haal je de eerste vier weken van release, doorgaans gaat de prijs van een spel daarna omlaag.

Daarnaast, al zijn er demo's, dan downloaden mensen nog steeds illegale kopieen 'omdat een demo niet het hele spel weergeeft'. Zo zijn er wel 1001 redenen... Het is lovenswaardig dat je spellen die goed bevallen wel koopt, maar de meerderheid van de downloaders doet dat simpelweg niet. Anderzijds zal een (groot) deel van de downloaders een spel anders ook niet gekocht hebben. Het is in mijn ogen verder iemands eigen verantwoordelijkheid om ervoor te kiezen om gratis te downloaden of een ontwikkelaar alsnog te belonen voor zijn werk. Het excuus van "duur" is echter lomp en onzinnig zoals het nu gesteld wordt.

En laten we eerlijk zijn, er is tegenwoordig genoeg te vinden op internet. Niet alleen meer reviews van ign/gamespot, maar ook van particulieren zelf die het spel gekocht en gespeeld hebben. Het is alleen wat vervelend als je per se in de eerste week een spel moet hebben, maar met een dergelijke behoefte had je het dan toch al gekocht, nietwaar?



Thomas, het enige wat ik van je punt snap is dat je geen flauw benul hebt waarover je praat en weigert te begrijpen dat je appels met peren vergelijkt.
Ja, een fiets kan veel goedkoper dan een Boxster verkocht worden. Wat is die Boxster toch duur!
Nee, een R4 kaartje wordt niet minder aantrekkelijk als de DS cartridges voor 20-30 euro in de winkels liggen, waarom zou het? Je kunt nog steeds gratis en veel praktischer in gebruik al je spellen op een cartridge kwijt.

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 383
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:51
Auto: Bmw 1-serie
Locatie: Ede

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Thomas » 25 aug 2010, 20:31

Haha Johan, deze discussie gaan we toch niet uitkomen. En eens, dat er zat info op internet te vinden is, maar reviews en wat gameplay filmpjes is toch echt wat anders dan een demo kunnen proberen. 40 Euro voor bijvoorbeeld iemand van 11 is toch veel geld. Wat ik wil zeggen is dat de games voor de DS vanaf het eerste moment goedkoper in de winkel hadden moeten liggen.
Ook een iphone is een game platform, alleen niet dedicated, maar wordt wel steeds serieuzer genomen door fabrikanten. Als jij de DS versie van de voorbeelden die ik gaf beter vindt, veel plezier er mee. Ok, op de iphone zijn de spellen dan wel weer heel goedkoop, maar wel volwaardige versies van het spel. En met spellen op de iphone bedoel ik niet die 79 cent dingen die op een zolderkamertje zijn ontwikkeld,maar de spellen van EA e.d. Gaat trouwens wel wat ver om te zeggen dat ik geen flauw benul heb waar ik over praat.

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 25 aug 2010, 22:42

Thomas schreef:Gaat trouwens wel wat ver om te zeggen dat ik geen flauw benul heb waar ik over praat.
Ik heb tot nu toe nog geen redenen gezien om dat in te trekken. Ik zie alleen een "Ik heb best wel een idee van de kosten van het ontwikkelen van een spel" omringd door een hoop assumpties en ongefundeerde oordelen die weinig kennis van zaken aangeven.

Je loopt notabene een modern online distributiekanaal met bulktitels met hergebruikte assets die vooral op naam verkopen erbij te halen om aan te geven dat retailverkoop op specifieke fysieke media te duur is, je hebt toch zelf ook wel door hoe mank die vergelijking gaat?

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Tom » 25 aug 2010, 22:50

Prijs van het spel moet wel in verhouding staan met het gebodene.
Kijk, als ik een Gran Turismo koop voor 60 euro dan vind ik het dat dubbel en dwars waard (tenminste, kan niet mis gaan uitgaande de berichten nu). Idem met andere grote titels (call of duty, red dead redemption, uncharted etc.).
Zo'n DS spelletje ziet er vrij simpel uit, daar zou ik dan weer geen 30 euro voor over hebben. Op de iPhone koop je idd voor 4 euro al geinige spellen waar je nog langer zoet mee bent. Staat toch niet in verhouding? Niet dat je het dan illegaal moet spelen maar een spel kan ook best te duur zijn imho.

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 25 aug 2010, 23:16

Het probleem is dat van die 30 euro er rond de 2 euro per verkochte kopie overblijft voor de kleine ontwikkelaar Tom. Bij dat 4 euro spel wat je via de appstore verkoopt idem (30% Apple meen ik?). Daar komt bij Sony/Nintendo dan nog een certified developerschap en verplicht kantoor/minimaal aantal werknemers bovenop, ratings, handleidingen incl. lokalisatie, aanschaf debughardware met bijbehorende verzekering/borg etc. En dan heb ik het nog niet eens over de complexiteit/tekortkomingen van de hardware.

Wordt het spel voor 15 euro in de winkel aangeboden, dan houd je daar als ontwikkelaar niets aan over. Het kan je zelfs geld kosten :')

Overigens heeft Rockstar behoorlijk verlies gedraaid op GTA: Chinatown wars voor de DS. Mogelijk dat ze ondertussen na de PSP/iOS ports wel winst draaien, maar het zet wel te denken. Ik zal eens kijken of daar nog wat over te vinden is :)

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Gran Turismo 5

Bericht door ADV » 26 aug 2010, 09:16

Het enige wat je nu schrijft johan is dat Nintendo een stel wankers zijn en dat het dus eigenlijk hun eigen schuld is dat iedereen overstapt naar R4 kaartjes..

En dat de nintendo developers dus eigenlijk gewoon een slechte markt hebben gekozen..

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Tom » 26 aug 2010, 09:31

JohanH schreef:Het probleem is dat van die 30 euro er rond de 2 euro per verkochte kopie overblijft voor de kleine ontwikkelaar Tom.
Dat is niet het probleem van de consument. Verkeerd businessmodel van Nintendo...
Bij dat 4 euro spel wat je via de appstore verkoopt idem (30% Apple meen ik?).
Klopt maar dat is de strategie die ze hanteren bij de iTunes store: ga voor de grote aantallen zodat je de prijs laag kan houden. En blijkbaar werkt dat.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 aug 2010, 10:14

JohanH schreef:Het probleem is dat van die 30 euro er rond de 2 euro per verkochte kopie overblijft voor de kleine ontwikkelaar Tom.
Net als Tom vind ik het dan best gerechtvaardigd om te zeggen dat die 30 euro duur is. Ik gun elke ontwikkelaar zijn geld, maar net als bij muziek is het gewoon gestoord dat er van het geld wat je betaalt voor een album zo weinig bij de artiesten en producers terecht komt. Ga je als developer zelf niet huilen van dergelijke cijfers? Als games 10 euro kostten(is nog steeds 5x zoveel als je ontvangt) was piraterij echt geen groot probleem. Ik denk ook niet dat de verkopen van DS games omhoog zouden schieten met dergelijke prijzen, dus van kapot maken door piraterij is sowieso geen sprake.


En met de Wii heeft Nintendo hetzelfde probleem als 3rd party developer is daar bijna geen droog brood mee te verdienen. Met Microsoft en Sony zal het minder erg zijn, maar ook daar speelt het.

Ik ben het er wel mee eens dat het oneerlijk is om er gratis gebruik van te maken ben, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is bij de handhelds gewoon zwaar verstoord. Wij hebben zelf een ongekraakte PSP, maar ook erg weinig spellen want de spellen kosten gewoon net zoveel als op de PC terwijl het eerlijk gezegd gewoon weinig voorstelt.

Pc gaming zou kapot gemaakt worden door piraterij(tot nu toe valt het wel mee) ;-), de console markt wordt kapot gemaakt door de console bouwers. Het slaat toch ook helemaal nergens op dat een spel voor een flexibel platform met oneindige configuratie mogelijkheden en betere grafische mogelijkheden(= dus ook meer werk in in elk geval textures en misschien zelfs 3d modellen) minstens 10 euro(en soms wel de helft) goedkoper is dan op een achterhaald stuk hardware die zoveel variatie mogelijkheden heeft als de iPhone? Je zou bijna zeggen dat piraterij gezonde concurrentie is...

Voor exclusives ga ik naar de PS3(als het wat is) voor de rest houd ik het bij de PC. Ik geef graag geld aan developers, maar daar houdt het ook op.

Hetzelfde geldt voor online distributie. Zoals gezegd heb ik een lading Steam spellen, maar dat waren eigenlijk vooral packs of losse spellen die behoorlijk in de aanbieding waren(bijna altijd op de grotere feestdagen en de kerstvakantie). Normaal durven ze een spel dat je met boekje en al binnen Nederland online kan bestellen voor 30 euro voor 50 euro aan te bieden. En dan heb je alleen een digitale download verbonden aan een account die ze zonder opgaaf van redenen kunnen locken. Daar zit je dan met je goede gedrag. :hammer:

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 26 aug 2010, 19:07

Arjan, ik zou het op prijs stellen als je me geen woorden in de mond gaat leggen, al helemaal dergelijke onzin.
Tom schreef:
JohanH schreef:Het probleem is dat van die 30 euro er rond de 2 euro per verkochte kopie overblijft voor de kleine ontwikkelaar Tom.
Dat is niet het probleem van de consument. Verkeerd businessmodel van Nintendo...
En dat slaat ook al nergens op.

Hoe halen jullie het in je hoofd om een spel op fysieke media wat je in een fysieke winkel met een fysieke verkoper haalt qua prijs te vergeleken met een legale download? Natuurlijk is dat laatste goedkoper, maar dat maakt de fysieke verkoop nog niet "duur". Een doos eieren met allerlei stempels en keurmerkjes bij de AH heeft ook een hogere prijs dan eenzelfde doos bij een boer, heeft de supermarkt dan ook een verkeerd business model? Ik geef alleen maar aan dat de marge voor een ontwikkelaar bij beide distributiemethoden ongeveer gelijk is waarna er allerlei onzinnige draaien aan gegeven worden.

Vergelijk de appstore prijzen eens met soortgelijke spellen die op PSN, xbox live, DSIWare en WiiWare. Die prijzen komen grotendeels overeen, waarbij de iphone zelfs een minder strikt (en dus veel goedkoper) toelatingsbeleid heeft. De online distributie geeft een ontwikkelaar wel meer ruimte en vrijheid, wat in mijn ogen voor zowel ontwikkelaars als spelers een zeer groot pluspunt is. Nadeel is dat je spellen niet meer fysiek bezit en ze dus ook niet kunt doorverkopen.

Dat het fysiek aanbieden van een spel de meeste kosten met zich meebrengt en veel partijen heeft die al dan niet een redelijk deel van de omzet opeten is helaas, maar onoverkomelijk. Pak van de afgelopen jaren de prijzen erbij van de consoles met hun eigen fysieke medium, vergelijk die onderling en je zult zien dat het erg meevalt qua hoge prijs. Dat ook Rockstar ondanks de lovende kritieken met een RRP van 40 euro geen winst weet te behalen met een DS spel moet al een gloeilampje boven je hoofd doen branden.

Het probleem met de DS(i) als platform momenteel is dat er niet genoeg afzetmarkt is voor een product door het gemak van de ROM downloads. Je hebt wel WiiWare, DSIWare en PSP Mini's via PSN, maar de afzetmarkt daarvan is helaas veel te klein, mogelijk door de hoeveelheid 'gratis' spellen. Dat zie je vervolgens ook terug in de kwaliteit van de mini-spellen die aangeboden worden.

Voor ons is het interessant wat de 3DS en PSP2 gaan doen, zolang de afzetmarkt daarbij groot genoeg is wil ik gerust spellen voor 4-10 euro via DSIWare/PSN aanbieden. Fysieke media zal wederom voor 30-50 euro verkocht worden, dat is in mijn ogen ook geen probleem. 30 euro is goed te doen voor een simpel spel of een die in bulk (>25000) verkocht wordt.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Tom » 26 aug 2010, 19:18

Een doos eieren met allerlei stempels en keurmerkjes bij de AH heeft ook een hogere prijs dan eenzelfde doos bij een boer, heeft de supermarkt dan ook een verkeerd business model?
Als die supermarkt geen eieren meer verkoopt en de boer wel, dan kun je toch zeggen dat die supermarkt een verkeerd business model heeft?

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 26 aug 2010, 19:25

Tom schreef:
Een doos eieren met allerlei stempels en keurmerkjes bij de AH heeft ook een hogere prijs dan eenzelfde doos bij een boer, heeft de supermarkt dan ook een verkeerd business model?
Als die supermarkt geen eieren meer verkoopt en de boer wel, dan kun je toch zeggen dat die supermarkt een verkeerd business model heeft?
:roflol:
En dan nu serieus.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door Marc R » 26 aug 2010, 19:42

Ik haal die spellen gewoon wel bij de Bart Smit zaak.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 aug 2010, 21:20

JohanH schreef:Arjan, ik zou het op prijs stellen als je me geen woorden in de mond gaat leggen, al helemaal dergelijke onzin.
Tom schreef:
JohanH schreef:Het probleem is dat van die 30 euro er rond de 2 euro per verkochte kopie overblijft voor de kleine ontwikkelaar Tom.
Dat is niet het probleem van de consument. Verkeerd businessmodel van Nintendo...
En dat slaat ook al nergens op.

Hoe halen jullie het in je hoofd om een spel op fysieke media wat je in een fysieke winkel met een fysieke verkoper haalt qua prijs te vergeleken met een legale download?
Jullie? Ik zeg juist het tegenovergestelde. Over het algemeen maakt Steam de prijzen nog bonter dan ze normaal zijn. Geen cent onder de adviesprijs by default. Waarschijnlijk dankzij de distributeurs die willen dat de winkelketens(die nutteloze fysieke winkel met een nutteloze fysieke verkoper) niet weggeconcurreerd worden(dat doen de online verkopers toch al, maar ja). En dat voor een spel dat voor eeuwig aan jouw verbonden is tenzij je je hele account doorverkoopt(wat waarschijnlijk tot een ban leidt en de spellen dus automagisch in het niets verdwijnen, helemaal leuk).

Ander voorbeeld: Sony wil niet dat uitbreidingen in de PSN store op fysieke schijf beschikbaar zijn. Gevolg? Dragon age Origins:Awakening (= uitbreiding)kost 40 euro.... Dat is meer dan 2x zoveel als ik voor het hele spel heb betaald. Voor een PC basis spel(DAO) + de uitbreiding(DAO:A, die er beide 10x beter uitzien) ben ik in een online shop minder dan 30 kwijt. Had ik alleen even iiiieeeets eerder moeten weten....... De consoles stikken er maar in met hun closed market. Alleen dan kan je zulke boevenstreken flikken.

Totdat de boel gekraakt wordt. :twisted:

Echt waar ik gun de ontwikkelaars een goed salaris, maar al die tussenlagen moeten gewoon weg. En hoezo (betaalde) reviews? Word to muth is nog betrouwbaarder.

En dan proberen ze ook nog eens iets te doen aan doorverkopen van je spel(je hebt tenslotte alleen maar een licentie *braak*), dus zorgen ze ervoor dat bepaalde content éénmalig aan je account wordt verbonden.


Als ik spel ontwikkelaar was dan zou ik er minder problemen mee hebben als ik 100k games verkocht, er 200k gedownload waren, maar elke koper best tevreden, dan 110k games verkocht(unlimited budget bestaat niet in het echte leven, dus houdt maar op met dromen over het verkopen van illegale downloads), geen downloads en 20k zeer ontevreden gebruikers omdat het product echt niet voldeed aan hun verwachtingen. Niet alleen vanwege de feelgood factor, maar ook vanwege de goodwill. Een tevreden gebruiker is minstens net zoveel waard als een betalende gebruiker.

I.p.v. de gebruiker die alleen maar downloadt te criminaliseren moet de industrie misschien eens gaan kijken hoe je die mensen wel over kan halen. Iedereen heeft zijn prijs(in omgekeerde zin). Moet je eens kijken hoe de verkopen op Steam werkelijk exploderen als ze aanbiedingen hebben. Doe het desnoods in de vorm van contracten(voor een x bedrag een x aantal uren spelen wat je wil), zorg voor episodes(zodat je niet alles in één klap hoeft te kopen, vooral handig voor mensen die toch niks uitspelen) en vooral: bestraf een eerlijk kopende klant niet met systeemverstorende DRM, codes die 3x werken en andere dingen waar Ali Illigali helemaal geen last van heeft(net als die $%^^%$#^brein filmpjes). In elk geval: vernieuw jezelf. Met 6 miljard potentiële klanten zou je zeggen dat er markt genoeg is...

Maak het aantrekkelijk genoeg en niemand hoeft meer moeite te doen om illegale troep binnen te halen die ook nog eens vol kan zitten met trojans. Maar ja, dat is zeker teveel gevraagd?

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 aug 2010, 21:25

JohanH schreef:30 euro is goed te doen voor een simpel spel of een die in bulk (>25000) verkocht wordt.
30 Euro voor een simpel spel? LOL! Tough crowd.... :roflol:


en nog op een DS ook?

:please:

Vooral zorgen dat niemand het kan download dan weet je tenminste zeker dat het ooit een collectors item wordt. Of je moet er natuurlijk een flitsende reclame campagne omheen hangen. Mensen die zich belazerd voelen zijn een zorg voor later.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door Tom » 26 aug 2010, 21:44

Johan ik was serieus.
Als Nintendo zoveel eraf plukt dan is dat een stomme actie van Nintendo. Dan moet je als ontwikkelaar niet voor dat platform ontwikkelen of ertegen in actie gaan.
Ik als consument zie 30 euro voor een simpel DS spelletje... dan denk ik niet na hoeveel de winkel krijgt, hoeveel de ontwikkelaar krijgt en hoeveel Nintendo krijgt... I don't care, ik vind 30 euro dan teveel voor zo'n simpel spel.
Misschien verkopen ze er 3 keer zoveel als ie voor 15 euro in de winkel lag.. wie zal het zeggen.. dat is toch allemaal onderdeel van je business model? De PS3 zelf verkochten ze ook jaren onder kostprijs om dat terug te verdienen op games... blijkbaar een succesvolle methode... want als dat ding 800 euro zou kosten zouden ze ook minder games verkopen.

(overigens heb ik geen DS maar alleen een PS3 dus kan er moeilijk over oordelen, maar een simpel spelletje van 30 euro vind ik waarschijnlijk niet in verhouding staan met een 50 of 60 euro voor een GT5/uncharted/enz.)

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gran Turismo 5

Bericht door JohanH » 26 aug 2010, 21:49

Mari Oh Oh! schreef:
JohanH schreef:30 euro is goed te doen voor een simpel spel of een die in bulk (>25000) verkocht wordt.
30 Euro voor een simpel spel? LOL! Tough crowd.... :roflol:


en nog op een DS ook?

:please:
Vooral met dit soort achterlijke onzin aankomen als ik helder genoeg aangeef waar de kosten van een fysiek spel aan opgaan, hoe dik is het blok beton voor je kop?

Daar kun je nog een heel gejank achteraan hangen over Valve die inderdaad bakken met geld binnenharken met Steam (de publisher op Steam IS Valve) en hoe oneerlijk de spelindustrie wel niet is, maar dat doet totaal niet terzake op het door mij gestelde punt dat de kosten van een DS spel erg meevallen. Als je de spellen dan te duur vind koop je de console toch niet? Er is niemand die je daartoe verplicht.

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door JohanH » 26 aug 2010, 22:08

Tom schreef:Johan ik was serieus.
Als Nintendo zoveel eraf plukt dan is dat een stomme actie van Nintendo. Dan moet je als ontwikkelaar niet voor dat platform ontwikkelen of ertegen in actie gaan.
Ik mag hopen dat je daar niet serieus in was.

Google ook eens op DSIWare en de PSP Go. De goedkopere alternatieven zijn er, de gebruikers pakken het alleen niet op. Dat je vind dat Nintendo/Sony/voorheen Sega/Microsoft en de publishers teveel geld vangen op hun console mag best, je bent alleen wat naief in de gedachte dat er een alternatief is - ook bij je 4 euro voorbeeld van de appstore haal je eenzelfde bedrag per kopie op als ontwikkelaar. Daarbij zijn de verkoopcijfers voor de PSP mini's en DSIWare bijzonder slecht, datzelfde geldt ook voor DS spellen voor de nederlandse markt - de reden dat je daar alleen bekende namen aan titels verbonden ziet. Ontwikkelen voor iOS is misschien een alternatief, maar daar moet je ook mazzel hebben om meer dan 10k kopietjes te slijten.
(overigens heb ik geen DS maar alleen een PS3 dus kan er moeilijk over oordelen, maar een simpel spelletje van 30 euro vind ik waarschijnlijk niet in verhouding staan met een 50 of 60 euro voor een GT5/uncharted/enz.)
Op die 50-60 euro maakt de ontwikkelaar misschien 15-20 per verkochte kopie, snap je waarom de spellen fysiek niet lager kunnen in prijs? Bij 15 euro per fysiek spel krijgt een DS ontwikkelaar niets of draait zelfs verlies, om over lagere prijzen maar niet te spreken. Datzelfde zal net zo hard voor de UMD discs van de PSP gelden, maar daar heb ik geen inzage in de exacte kosten.

Een simpel spelletje op PSN kost je overigens 5-10 euro, dat zijn in mijn ogen ook prima prijzen. Uiteindelijk gaat het er bij het product om dat je het gevoel hebt waar voor je geld te krijgen. En nee, ik vind het niet reeel dat je prijzen van downloadables vergelijkt met fysieke media die in een winkel verkocht wordt.

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Gran Turismo 5

Bericht door jarno trulli » 26 aug 2010, 22:23

[/quote]

Jullie? Ik zeg juist het tegenovergestelde. Over het algemeen maakt Steam de prijzen nog bonter dan ze normaal zijn. Geen cent onder de adviesprijs by default. Waarschijnlijk dankzij de distributeurs die willen dat de winkelketens(die nutteloze fysieke winkel met een nutteloze fysieke verkoper) niet weggeconcurreerd worden(dat doen de online verkopers toch al, maar ja).
[/quote]

laten we dan zowierzo al het winkelpersoneel wegconcureren, net als ik krijg dan rond de 3 euro voor een abbonement te verkopen(is zeker geen vetpot met geluk verkoop je er 3 per dag bovenop minimumloon).
En als mensen me dat dan niet gunnen omdat het op internet 1 euro per maand goedkoper is vind ik prima dat is hun goedrecht, maar waag het dan niet om het vervolgens via hetzelfde bedrijf te bestellen en dan achteraf te gaan lopen zeuren omdat ik dan niet van plan ben om ze ook maar enige service te geven. Bijvoorbeeld E-mail instellen, contacten kopieren, toestel dat niet goed functioneert, enz. Dan bellen ze maar lekker onze telesales/internetsales afdeling en handelen ze het dan maar af.
En dan is het ineens van ja nu ik dat probleem heb had ik het je achteraf echt gegunt hoor.
En dan is het achteraf in 1x

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 aug 2010, 22:54

JohanH schreef:
Mari Oh Oh! schreef:
JohanH schreef:30 euro is goed te doen voor een simpel spel of een die in bulk (>25000) verkocht wordt.
30 Euro voor een simpel spel? LOL! Tough crowd.... :roflol:


en nog op een DS ook?

:please:
Vooral met dit soort achterlijke onzin aankomen als ik helder genoeg aangeef waar de kosten van een fysiek spel aan opgaan, hoe dik is het blok beton voor je kop?
Nee, zoals Tom ook al zegt zijn de bijkomende kosten te hoog. Het spel vind ik (te)duur(voor een simpel iets op een apparaat wat per definitie al simpel is) en tegelijkertijd vind ik dat jij er te weinig aan overhoudt. En nee de DS koop ik zeker niet. En waar ik een spel niet voor de PS3 hoef te kopen doe ik dat ook zeker niet(behalve DAO, die fout maak ik dus niet meer), maar toch bedankt voor de tip.

EDIT: Wat de game sowieso duur maakt is dat iets oudere 'top' titels al voor minder in de winkel liggen. Kan natuurlijk zijn dat iemand bewust op zoek is naar iets simpels, maar als je weinig verkoopt voor die prijs ligt het zeker niet alleen aan de piraterij. De concurrentie in het schap is al erg genoeg.
JohanH schreef: Daar kun je nog een heel gejank achteraan hangen over Valve die inderdaad bakken met geld binnenharken met Steam (de publisher op Steam IS Valve) en hoe oneerlijk de spelindustrie wel niet is, maar dat doet totaal niet terzake op het door mij gestelde punt dat de kosten van een DS spel erg meevallen. Als je de spellen dan te duur vind koop je de console toch niet? Er is niemand die je daartoe verplicht.
Ik heb het vooral over spellen waar Steam(Valve) slechts het doorgeefluik is(noem het re-publisher). Overigens geeft Valve zelf zo nu en dan eigen spellen weg ter promotie van Steam(bijvorbeeld Alien Swarm en het briljante Portal).
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 26 aug 2010, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Gran Turismo 5

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 aug 2010, 23:06

jarno trulli schreef:
Jullie? Ik zeg juist het tegenovergestelde. Over het algemeen maakt Steam de prijzen nog bonter dan ze normaal zijn. Geen cent onder de adviesprijs by default. Waarschijnlijk dankzij de distributeurs die willen dat de winkelketens(die nutteloze fysieke winkel met een nutteloze fysieke verkoper) niet weggeconcurreerd worden(dat doen de online verkopers toch al, maar ja).
laten we dan zowierzo al het winkelpersoneel wegconcureren, net als ik krijg dan rond de 3 euro voor een abbonement te verkopen(is zeker geen vetpot met geluk verkoop je er 3 per dag bovenop minimumloon).
En als mensen me dat dan niet gunnen omdat het op internet 1 euro per maand goedkoper is vind ik prima dat is hun goedrecht, maar waag het dan niet om het vervolgens via hetzelfde bedrijf te bestellen en dan achteraf te gaan lopen zeuren omdat ik dan niet van plan ben om ze ook maar enige service te geven. Bijvoorbeeld E-mail instellen, contacten kopieren, toestel dat niet goed functioneert, enz. Dan bellen ze maar lekker onze telesales/internetsales afdeling en handelen ze het dan maar af.
En dan is het ineens van ja nu ik dat probleem heb had ik het je achteraf echt gegunt hoor.
En dan is het achteraf in 1x
Dat is een bewuste keuze. Als je online bestelt mag je minder service verwachten. Maar dat maakt het punt dat spellen bij Steam duurder zijn(bijna factor 2) dan bij een webshop niet vreemder.... Want dat is ook een online service.

Overigens is een mobiele telefoon en abonnement een ander soort product, maar ook daar is het logisch dat je meer afhankelijk bent van online service, kan me voorstellen dat je dan minder behulpzaam bent. Punt blijft echter dat een verkoper/winkel alleen maar in de weg staat als ik een spel wil kopen. Voor de helft van de prijs(soms iets meer soms iets minder) wil ik best een risico lopen, want na 24 uur of een verbroken verpakking(=gebruikte serial) kijken ze je ook de winkel uit en zeggen ze toch dat je maar zelf contact op moet nemen met de leverancier.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door Tom » 26 aug 2010, 23:12

JohanH schreef:
Een simpel spelletje op PSN kost je overigens 5-10 euro, dat zijn in mijn ogen ook prima prijzen. Uiteindelijk gaat het er bij het product om dat je het gevoel hebt waar voor je geld te krijgen. En nee, ik vind het niet reeel dat je prijzen van downloadables vergelijkt met fysieke media die in een winkel verkocht wordt.
Je zegt steeds dat je dit twee niet met elkaar mag vergelijken. Maar vind jij de meerwaarde van een disc, plastic doosje en boekje van een paar pagina's dan 20-25 euro, voor de consument? Vergeleken met die 5-10 euro van een downloadbare iPhone of PSN game.

Ik ben geen voorstander van het (legaal) downloaden van games (waar het steeds meer heen gaat.. zie PSP), vooral omdat er op gebied van prijs geen concurrentie is, maar als het verschil zo groot was zou ik ook de downloadbare game verkiezen. Zo'n fysiek schijfje en boekje zijn leuk om door te verkopen maar daar houd het voor mij wel mee op. Zou er misschien een euro of 5 extra voor overhebben zeg maar.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door Mari Oh Oh! » 26 aug 2010, 23:18

Tom schreef:
JohanH schreef:
Een simpel spelletje op PSN kost je overigens 5-10 euro, dat zijn in mijn ogen ook prima prijzen. Uiteindelijk gaat het er bij het product om dat je het gevoel hebt waar voor je geld te krijgen. En nee, ik vind het niet reeel dat je prijzen van downloadables vergelijkt met fysieke media die in een winkel verkocht wordt.
Je zegt steeds dat je dit twee niet met elkaar mag vergelijken. Maar vind jij de meerwaarde van een disc, plastic doosje en boekje van een paar pagina's dan 20-25 euro, voor de consument? Vergeleken met die 5-10 euro van een downloadbare iPhone of PSN game.

Ik ben geen voorstander van het (legaal) downloaden van games (waar het steeds meer heen gaat.. zie PSP), vooral omdat er op gebied van prijs geen concurrentie is, maar als het verschil zo groot was zou ik ook de downloadbare game verkiezen. Zo'n fysiek schijfje en boekje zijn leuk om door te verkopen maar daar houd het voor mij wel mee op. Zou er misschien een euro of 5 extra voor overhebben zeg maar.
Inderdaad. Het enige nadeel is dat je het dan niet kan verkopen, maar je bent een knappe verkoper als bij verkoop niet 5-10 euro van je prijs af moet halen. Dan betaal ik liever 5-10 euro die ik nooit van mijn leven terug krijg.... Houd dat boekje en schijfje dan maar, neemt alleen maar ruimte in, het start trager, kan kapot en je kan het kwijtraken. OK, je kan het niet uitlenen, maar of dat nou zo'n ramp is.

Andere nadeel is dat hoe meer spellen je bij één leverancier koopt hoe meer macht ze over je krijgen. Kennelijk kunnen ze je spellen namelijk van de één op de andere dag ontnemen. Zo had Steam laatst een foutje waardoor een behoorlijk aantal mensen als cheater werd bestempeld en in elk geval voor dat spel een ban kregen(ook off line geloof ik) gaat mij een beetje te ver... Zal je toch gebeuren dat je nooit meer bij je 400 euro aan spellen mag...

Gebruikersavatar
JohanH
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 mar 2008, 22:37
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door JohanH » 27 aug 2010, 00:53

Tom schreef:Je zegt steeds dat je dit twee niet met elkaar mag vergelijken. Maar vind jij de meerwaarde van een disc, plastic doosje en boekje van een paar pagina's dan 20-25 euro, voor de consument? Vergeleken met die 5-10 euro van een downloadbare iPhone of PSN game.
Klopt, om dezelfde reden dat je de prijs van een ei bij de boer niet kunt vergelijken met die bij de AH (daar zitten veel meer lagen en keuringsinstanties tussen) etc. etc. Voor ons zijn de publicatiekosten een gegeven, ongeacht hoe (on)eens je het bent met het geld wat aan de strijkstok blijft hangen. Overigens is er bij de DS geen sprake van een 'disc' van een paar cent, maar cartridges die door N zelf geleverd worden. DSIWare is een alternatief, maar ook daar verkoop je amper. Spellen zijn immers gratis te downloaden en spelen, dus al het andere is "duur" ;)
Ik ben geen voorstander van het (legaal) downloaden van games (waar het steeds meer heen gaat.. zie PSP), vooral omdat er op gebied van prijs geen concurrentie is, maar als het verschil zo groot was zou ik ook de downloadbare game verkiezen. Zo'n fysiek schijfje en boekje zijn leuk om door te verkopen maar daar houd het voor mij wel mee op. Zou er misschien een euro of 5 extra voor overhebben zeg maar.
Dan moet dat alternatief er wel zijn op hetzelfde platform, bij de PS3 ken ik zo alleen R&C:Quest for Booty en GT5:Prologue die zowel op disc als PSN zijn uitgebracht. Volgens mij zijn de prijzen daarvan identiek.

Maar goed, ik ga nu slapen en de komende dagen van een vakantie genieten dus reken de komende dagen niet op een reactie.

Gebruikersavatar
Mike S.
Berichten: 1652
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:59
Auto: M135i
Locatie: Friesland

Re: PS3 jailbreak / illegale games

Bericht door Mike S. » 27 aug 2010, 21:46

IK heb ook zo een R4 Kaart voor de Dsi!
Gebruik dat ding voornamelijk als ik op vakantie ben en voor in het vliegtuig e.d. ik vind het dan erg fijn om alleen de DS mee te nemen en niet tientallen cartridges .

Xbox heb ik allemaal originele spellen en voor de dsi trouwens ook nog hoor .

Het enige waar ik me verschrikkelijk aan stoor tegenwoordig is dat er bij een spel van 60 euro nog het dubbele aan add-ons bijkomt.
Nee je hoeft deze niet te kopen natuurlijk maar als ik een spel na 2 maanden weer eens online wil spelen of wat dan ook en je kan dan niet alles spelen omdat je dingen mist e.d. word je er min of meer voor verplicht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten