Voorstelrondje

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Voorstelrondje

Bericht door Daniel » 28 aug 2006, 08:21

Hallo, ik ben Daniël Kegel, 28 jaar, woon nog in Diemen maar ga over een paar weken verhuizen naar Hilversum. In het dagelijks leven werk ik bij een (voor sommigen hier wel bekende) website over computers en dergelijke :)
Ik ben al een soort autogek sinds mijn kindertijd maar vreemd genoeg heb ik mijn rijbewijs pas op mijn 23e gehaald :) Laatbloeiertje dus.

Mijn eerste auto schafte ik zomer 2001 aan: een Lancia Delta coupe 1.9 td uit 1997 met toen ongeveer 110k op de klok, zeg maar een Fiat Tipo met een iets beter uiterlijk. 90 pk en ongeveer 200 Nm, flinke turbo-lag en het interieur rammelde als een dolle. Daarentegen heeft hij me in een jaar intensief gebruik (45.000 km) nooit laten staan, sterker nog, buiten een airco die af en toe de weg volledig kwijt raakte is er nooit iets mis mee geweest :) Lucky shot denk ik.

Vervolgens kreeg ik een lease-auto en moest de Delta dus het veld ruimen voor een VW Golf Variant 1.9 TDI met 100 pk uit 2002 (als voorloper).

[img:1024:581]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/golfIV.jpg[/img]

Buiten het burgertrutteruiterlijk is het praktisch gezien bijna de lekkerste auto die ik ooit heb gehad. Ruimte zat voor al je zooi in de kofferbak, extreem zuinig (4.5l/100 km op de snelweg) en tegelijk beresterk (naar mijn maatstaven toen dan wel he ;)) Schakelt makkelijk, stuurt makkelijk. Op vakantie volgeladen met 150 km/uur op de cruise control tegen steile Autoroute-heuvels was geen enkel probleem :) Als stuurmansauto stelt het natuurlijk niks voor maar eigenlijk vond ik het wel een beetje jammer dat hij na een half jaartje vervangen werd door een:

Peugeot 307 2.0 16V XSI 5d (2003). In tegenstelling tot hele volksstammen met mij heb ik zelden problemen gehad met de 307. Prima stoelen, prima interieur.

[img:1024:768]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/auto/zijkant.jpg[/img]

Helaas bleek de '136 pk'-motor een beetje tegen te vallen. Ik heb nooit te opgegeven top van 205 km/uur kunnen halen, 200 was al bijna niet te doen. Voor het bochtenwerk was de 307 daarentegen wel redelijk geschikt, mede door de vrij brede banden en de semi-sportieve XSI-afstelling. Wel helde de koets behoorlijk over door de relatief grote hoogte. Na weer een half jaartje bleek echter dat ik toch iets te veel kilometers maakte om op benzine te kunnen blijven rijden en dus werd de 307 doorgeschoven naar een collega en bestelde ik een:

Renault Megane 1.9 dCi 5d Privilege Comfort (2004). Deze auto beviel wat minder. Motorisch best OK, lekker krachtig (120 pk, 280 Nm) en vanwege de 6-bak ook wel stil. Helaas veel minder zuinig dan de VW en de binnenruimte was echt een lachertje. Voorin ging het nog wel, maar achterin was het krapjes en de kofferbak is om te huilen. De vrij aparte vorm van de Megane zorgt er voor dat de ruimte die in liters nog wel meevalt in de praktijk zwaar onhandig is. Zet er twee kratjes bier in en je kunt alleen nog wat klein grut kwijt :( Dat was echter niet de reden dat de Megane weg moest. Omdat ik nogal veel op de weg zat was de auto voorzien van een zeer nasty aftermarket Pioneer DVD-navigatie-systeem, zo'n ding waarbij het scherm uit het dashboard komt en omhoog klapt. Dat systeem was echt geniaal, MP3-cd's werden probleemloos afgespeeld en je kon zelfs tijdens het rijden naar DVD's kijken :P Leuk voor de passagiers. Heel 'toevallig' werd het systeem voor de eerste keer uit de auto gestolen in de nacht nadat de auto voor het vervangen van een lampje bij de lokale dealer was geweest. Nadat een nieuw systeem was geïnstalleerd werd een maand later opnieuw een (mislukte) poging gedaan (wel ruit en dashboard naar de klote), weer een maand later werd voor de derde keer ingebroken waarbij de schermunit werd gejat en men de navigatiecomputer liet zitten. 12.000 euro schade in 3 maanden was me echter wat te gortig en concluderend dat de auto blijkbaar bekend was in het dievencircuit en dus niet meer veilig hier kon staan ging de Renault ook weer de deur uit.

[img:673:657]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/megane.jpg[/img]

En dit was de Megane na inbraak #1

[img:682:512]http://tweakers.net/ext/f/35450/full.jpg[/img]

[img:682:512]http://tweakers.net/ext/f/35452/full.jpg[/img]

En na inbraak #3

[img:600:450]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/au ... elboom.jpg[/img]

[img:600:450]http://www.tweakers.net/~daniel/pics/au ... vcompu.jpg[/img]

Vervanging kwam in de vorm van een Volvo V50 2.0D Summum (2005). En die heb ik zowaar nog steeds :) De Volvo is echt een lekkere bak, hoewel hij wat minder zou mogen overhellen in de bochten en een tikje zuiniger zou mogen zijn. Mijn V50 is door de boys van Rica uit Wateringen opgevoerd naar 184 pk en 381 Nm wat nogal goed merkbaar is :) Hij is echt idioot rap, veel sneller dan de standaard 2.0D en ik denk dat ook een T5 er een aardige kluif aan zou hebben. De nieuwe D5 biedt ongeveer evenveel vermogen (iets minder koppel) maar loopt natuurlijk wel een stuk mooier. Die was echter destijds nog niet leverbaar dus dit is een goed alternatief. De Volvo heeft nog zo'n 16 maanden leasecontract te gaan en ik denk dat hij dat ook wel gaat uitdienen. Als de aandrijflijn het uithoudt that is...af en toe komen er bij hard accelereren zorgwekkende geluiden uit het vooronder :)

[img:640:490]http://www.tweakers.net/~daniel/V50/voorzijde.jpg[/img]

[img:640:426]http://www.tweakers.net/~daniel/V50/interieur-oud.jpg[/img]

Dit is trouwens nog het oude interieur, ik had een beige kleur besteld maar dat waren ze vergeten door te geven dus ik kreeg het standaard zwart. Later is de auto terug naar de fabriek gegaan waar het hele interieur is vervangen :)

Nadat ik begin dit jaar de beschikking kreeg over 'wat' extra fondsen wilde ik toch ook weer een eigen auto gaan kopen, en dan het liefst eentje die een beetje voldoet aan de wensen van de autogek in mij. Snel, premium-merk, luxe, mooi. Ik heb een behoorlijke lijst van kandidaten afgewerkt, van de Porsche 911 en Cayman S via de nieuwe Jaguar XK, Ford Mustang, Volvo C70, BMW Z4 tot snelle Audi's zoals een A8 4.2 quattro of een S4/RS4. Uiteindelijk wilde ik vanwege de idiote afschrijving op nieuwe voertuigen geen nieuwe kopen en heb ik een BMW 645Ci S uit 2004 aaangeschaft, met destijds ongeveer 27.000 km op de klok. Hoewel de maandelijkse lasten behoorlijk tegenvallen (met name verbruik - 1 op 8 gemiddeld - en verzekering hakken er nogal in) is het wel grote lol. Het ding maakt met zijn 333 pk als een dolle snelheid, is binnenin behoorlijk ruim (je kunt er makkelijk mee op vakantie, de kofferbak biedt in liters meer ruimte dan mijn V50 onder het afdekzeil) en tegelijk voorzien van alle mogelijke toeters en bellen met uitzondering van het head up display :)
Hoewel hulpjes als Dynamic Drive en Active Steering wel een beetje helpen met het bochtenwerk is de 6 toch vooral geschikt om erg hard en in alle rust over snelwegen te rammen. Als je scherpe bochten gaat nemen is toch wel te merken dat je met ongeveer 1700 kilo onderweg bent (ook al is dat gewicht voor een coupe van 4.82 meter nog aan de lage kant). Kleinere auto's zoals de Z4 3.0 die ik een weekje te leen heb gehad zijn onnoemelijk veel behendiger en bieden dus relatief meer lol per pk en euro. Daarentegen is de 6 ook als praktisch vervoermiddel nog wel bruikbaar.

[img]http:613:401]http://tweakers.net/ext/f/9cce069f9e343 ... a/full.jpg[/img]

[img:590:393]http://tweakers.net/ext/f/4d3aed0d36897 ... 3/full.jpg[/img]

Nog met notoir brandend airbag-lampje...4 garagebezoeken later kreeg Ekris het eindelijk voor elkaar het definitief te repareren.

[img:590:386]http://tweakers.net/ext/f/bf7c341a803d3 ... f/full.jpg[/img]

(die Ekris-letters zijn er inmiddels af)

[img]http:590:393]http://tweakers.net/ext/f/dc9e7b9b3ab53 ... 1/full.jpg[/img]

De meest recente toevoeging aan het wagenpark is een Mini Cooper Park Lane uit 2005 voor mijn vrouw :) De Mini echt een leuk karretje, zeker in deze uitvoering maar je moet echt wel vallen voor de looks, de uitstraling en het kartachtige weggedrag. Objectief gezien is het gewoon een vrij klein autotje met een op sommige punten matige bouwkwaliteit, een motor die wel wat pk's extra kan gebruiken en op slecht wegdek huiveringwekkend slecht comfort, voor erg veel geld. Maar ja, dan duik je een paar scherpe bochten in en de Mini is nauwelijks uit het spoor te brengen, en zolang je het motortje een beetje op toeren houdt komen die 115 pk's er ook wel uit.

Voorlopig staan er geen veranderingen op stapel. Ik heb een tijdje geleden overwogen de 6 weer weg te doen voor iets kleiners (bijv. een Z4) vanwege de maandelijkse kosten maar de afschrijving die ik dan moet slikken is zo hoog en het offer qua comfort, ruimte en praktische bruikbaarheid zo groot dat het voordeel van lagere kosten volledig wegvalt. Dus voorlopig blijft 'Hansch' (zoals we hem noemen :P) nog wel even. De V50 gaat nog zo'n anderhalf jaar mee, wat hem op moet gaan volgen weet ik nog niet. In ieder geval wel een stationwagon maar het zal waarschijnlijk geen diesel meer worden, daarvoor maak ik tegenwoordig te weinig zakelijke kilometers.

Crisis wat een verhaal is het geworden :P
Laatst gewijzigd door Daniel op 28 aug 2006, 13:56, 5 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 21750
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 28 aug 2006, 09:58

Welkom Daniël :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 aug 2006, 10:13

Wat een introductie!! Welkom......... en snel afkomen met die foto's van je 6 serie. Ook van het interieur want daar zijn enkelen hier ook gek van ;-)

Michel

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 28 aug 2006, 10:18

Mooi verhaal Daniel, enne welkom.

We zien de picts graag voorbij komen ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 28 aug 2006, 11:00

Zo, da's nog eens voorstellen :wink:
Tijd voor foto's!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 28 aug 2006, 12:04

Zie de edit. :wink:

Erg leuk verhaal, welkom en veel plezier hier!
Dat airbag-lampje is blijkbaar iets typisch BMW; ik heb in 1999 gelest in een 320d en vaker met airbaglampje aan dan uit. Rijschoolhouder was er toen zo flauw van dat hij overwogen heeft om zijn auto in te ruilen op een Impreza GTT en de naam van rijschool om te dopen in sportschool. :lol:
Niet doorgegaan omdat die auto geen gas lust, maar dat lampje ging echt constant aan (en uit) (en weer eens aan) (en uit) (en nog maar eens aan). :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 28 aug 2006, 12:08

Mooie foto's!
Definitief uit?
Lampje eruit gehaald zeker :wink:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 aug 2006, 12:13

Welkom!

Aardig verhaal zeg, en mooi wagenpark.

Gebruikersavatar
david
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36

Bericht door david » 28 aug 2006, 13:48

.....ekris stickers erafgehaald.... :lol: das inderdaad een mooie upgrade :wink:

welkom hier, das idd even royaal voorstellen

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 28 aug 2006, 13:53

Arthur schreef:Mooie foto's!
Definitief uit?
Lampje eruit gehaald zeker :wink:
Nah, bleek een stekker kapot te zijn :P

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13335
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 28 aug 2006, 13:58

Welkom, en leuke intro. :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 aug 2006, 22:11

Sow Dat is nog eens binnenkomen, welkom op DF, Zou graag wat praktijk verhalen over 645ci lezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Estoque, EvdP, FabiandJ, frankie, JagOnTrack, Mark 320iS, Paul76, PetervdH, Philipoo, Sabberjoch en 2 gasten