E36 328i/M3 Cabrio
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Verwarmd stuur :)
haha lekker idd voor deze dagen!
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Verwarmd stuur :)
Haha mooi weer, leuke gimmick
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Flipperkast
Weer eens wat aan de M3 geknutseld.
De wens was er altijd al om dit ooit eens te doen, maar omdat dit nooit een optie geweest is, moest het van A tot Z uitgevonden hoe of wat.
Dit is dan ook een project van 4 maanden geweest. Inclusief diverse tripjes naar de dealer om diverse sturen met flippers uit te proberen, positie bekijken etc. Verschilt nogal per stuur.
En ik wilde me originele stuur gebruiken, want die is nog puntgaaf. Dus eerst op een oud versleten M stuurtje diverse posities uitgeprobeerd e.d.
Dit model is natuurlijk nooit voorzien van flippers en het was nog even spannend of het tussen stuur en de hendels zou passen. Op moderne auto's met flippers zitten die hendels (voor mij) zo ver weg.
En de schroeven voor de airbag zitten hier nog achterop het stuur. Dus die moeten ook met flippers erop nog bereikbaar blijven.
Daarnaast moest het ook nog zo origineel (OEM+) als mogelijk lijken. De SMG2 flippers bijvoorbeeld, passen totaal niet bij de rest. Toen BMW een aantal jaren terug met dit model flippers kwam, dacht ik, als ik het ooit inbouw, dan wil ik die, want die matchen wel perfect met de originele zwart/alu SMG pook/surround
Nou ben ik niet de eerste met stuurflippers op een SMG1, maar die gebruiken AMG flippers. Dat was voor mij geen optie. En, voor zover ik weet, de eerst met én flippers én MFL knoppen.
Dus ook kwa leggen bedrading en aansluiten was er het nodige pionierwerk.
Al mijn mods moeten ook omkeerbaar zijn. Goed, voor de flippers heb ik natuurlijk in het stuur moeten boren, dus dat gaat niet. Maar voornamelijk de bedrading. Knippen in de bestaande draadboom is uitgesloten.
Dus voor het aansluiten heb ik een 'retrofit contra kabelboom' gemaakt:
2 stekkers lostrekken, 2 pinnen/draden van de schakeldraden weer terug in de originele connector en je zou nooit weten dat het erin heeft gezeten. Ook aansluiting van pook naar stuur is met 2 stekker lostrekken geheel te verwijderen.
Gisteren de eerste goede testrit kunnen maken. Ben erg happy. Echt een toegevoegde waarde. Ook even wennen, het is toch een nieuwe drivemodus die je erbij hebt.
En al zal het misschien 0,2 seconden schelen, maar ja in de racerij zijn ze al blij met winsten van enkele duizenden, maar het schakelproces gaat toch nét even wat sneller, want je hoef niet meer van stuur naar pook. En de slag van de flipper is ook zeker 2/3e korter dan met de pook.
Al met al dus dik tevreden en dit had er zeker af-fabriek op moeten zitten. Maar toen uit veiligheidsoverwegingen hebben ze daar van af gezien. En zoals met zoveel zaken met dit argument, een generatie later en het was ineens allemaal geen probleem meer.
De wens was er altijd al om dit ooit eens te doen, maar omdat dit nooit een optie geweest is, moest het van A tot Z uitgevonden hoe of wat.
Dit is dan ook een project van 4 maanden geweest. Inclusief diverse tripjes naar de dealer om diverse sturen met flippers uit te proberen, positie bekijken etc. Verschilt nogal per stuur.
En ik wilde me originele stuur gebruiken, want die is nog puntgaaf. Dus eerst op een oud versleten M stuurtje diverse posities uitgeprobeerd e.d.
Dit model is natuurlijk nooit voorzien van flippers en het was nog even spannend of het tussen stuur en de hendels zou passen. Op moderne auto's met flippers zitten die hendels (voor mij) zo ver weg.
En de schroeven voor de airbag zitten hier nog achterop het stuur. Dus die moeten ook met flippers erop nog bereikbaar blijven.
Daarnaast moest het ook nog zo origineel (OEM+) als mogelijk lijken. De SMG2 flippers bijvoorbeeld, passen totaal niet bij de rest. Toen BMW een aantal jaren terug met dit model flippers kwam, dacht ik, als ik het ooit inbouw, dan wil ik die, want die matchen wel perfect met de originele zwart/alu SMG pook/surround
Nou ben ik niet de eerste met stuurflippers op een SMG1, maar die gebruiken AMG flippers. Dat was voor mij geen optie. En, voor zover ik weet, de eerst met én flippers én MFL knoppen.
Dus ook kwa leggen bedrading en aansluiten was er het nodige pionierwerk.
Al mijn mods moeten ook omkeerbaar zijn. Goed, voor de flippers heb ik natuurlijk in het stuur moeten boren, dus dat gaat niet. Maar voornamelijk de bedrading. Knippen in de bestaande draadboom is uitgesloten.
Dus voor het aansluiten heb ik een 'retrofit contra kabelboom' gemaakt:
2 stekkers lostrekken, 2 pinnen/draden van de schakeldraden weer terug in de originele connector en je zou nooit weten dat het erin heeft gezeten. Ook aansluiting van pook naar stuur is met 2 stekker lostrekken geheel te verwijderen.
Gisteren de eerste goede testrit kunnen maken. Ben erg happy. Echt een toegevoegde waarde. Ook even wennen, het is toch een nieuwe drivemodus die je erbij hebt.
En al zal het misschien 0,2 seconden schelen, maar ja in de racerij zijn ze al blij met winsten van enkele duizenden, maar het schakelproces gaat toch nét even wat sneller, want je hoef niet meer van stuur naar pook. En de slag van de flipper is ook zeker 2/3e korter dan met de pook.
Al met al dus dik tevreden en dit had er zeker af-fabriek op moeten zitten. Maar toen uit veiligheidsoverwegingen hebben ze daar van af gezien. En zoals met zoveel zaken met dit argument, een generatie later en het was ineens allemaal geen probleem meer.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Vet! Diep respect voor dit soort uitzoekwerk, en dat het nog lukt ook
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
echt ontzettend gaaf!
hoe ben je aan de extra draden gekomen?
of heb je een functie laten vervallen van het mfl stuur?
alpina had wel schakel knoppen op het stuur in die tijd, maar icm met een "echte" automaat.
zal wel niet al te snel zijn geweest
hoe ben je aan de extra draden gekomen?
of heb je een functie laten vervallen van het mfl stuur?
alpina had wel schakel knoppen op het stuur in die tijd, maar icm met een "echte" automaat.
zal wel niet al te snel zijn geweest
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
heel mooi en lekker bezig! idd respect voor dit uitzoekwerk en de uitvoer tot in de puntjes.
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Heel gaaf, mooi dat het is gelukt!
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
En nu video's van ff lekker sportief opschakelen
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Haha ja, komt wel een keer.
Alpina had (en heeft) inderdaad de Switch Tronic. Steptronic, maar dan eigen naampje. Op de automaatbak. Vraag me nog steeds af welke bak ze dan gebruikt hebben voor de E36 B3/B8, want de E36 automaatbak heeft geen Steptronic modus.Jan-Willem schreef: ↑21 jun 2017, 12:27 echt ontzettend gaaf!
hoe ben je aan de extra draden gekomen?
of heb je een functie laten vervallen van het mfl stuur?
alpina had wel schakel knoppen op het stuur in die tijd, maar icm met een "echte" automaat.
zal wel niet al te snel zijn geweest
Bij eerste generatie E39/E38 ook nog niet.
Nee, de MFL bediening mocht dus niet komen te vervallen. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik de mod zo lang heb uitgesteld, want ik heb lang liggen broeden hoe ik dit probleem kon tackelen.
Voor de MFL of flippers aleen gebruik je gewoon de sleepring van een E38/E39. Maar met MFL heb je geen draden meer over. Maar die MFL werkt over een enkele I-bus draad. Cruise control heeft dan weer een eigen enkele communicatiedraad) maar je kunt dus niet eens een deel van de MFL functies laten vervallen al zou je dat willen (als je bijvoorbeeld geen telefoonknoppen hebt).
Tot ik een tijdje terug een ingeving kreeg, zo van ja logisch, waarom niet eerder bedacht!?
Sleepring van een verwarmd E38 stuur. Dan heb je de 2 extra aansluitingen die ik zocht.
Voorbeeld:
Het hele oude model E36 sleepring heeft ook zo'n koper contact, maar dan een enkele baan.
En dan heb je voor dit stuur zo'n dubbele contactstift:
(van internet)
En omdat PFL E38/E39 stuurkolom zelfde is als E36 en de oude E36 ook al montagegat heeft voor die stift, klik je die er zo in:
(van internet)
En hoppa.
Voor verwarmd stuur is het een +12v en aarde draad. De SMG up/down shifts werken door de schakeldraad met aarde te connected.
Dus bij mij zijn beide aansluitingen aarde draden. En via het aardpunt in het stuur, waar ook de toeter op geaard wordt (en MFL) zitten nu deze flippers tussen. Flipper trekken en hij verbind via het stuur de schakeldraden met aarde.
Overigens zijn dit nieuw model flippers en dat zijn geen simpele wel/geen contact schakelingen meer, maar een variabele weerstand schakelaar. Je hebt er dus altijd stroom op staan en bij flipper trekken wijzigt deze. Onbruikbaar dus. Het zijn hele kleine printplaatje, met miniscule electonica en daar heb ik zelf geen gereedschap voor, dus een vriend van me die juist gespecialiseerd is in werken met electronica heeft de weerstanden eruit gesoldeerd en weer zo gemaakt dat het weer aan/uit schakelingen zijn.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Weer een echte M-para mod! Ziet er super uit!
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Oh ja, en vandaag weer jaartje APK erbij.
Zag op basis van vorige APK rapport dat ik dit jaar net iets meer dan 2000km gemaakt heb. Me laagte 'record'.
Zag op basis van vorige APK rapport dat ik dit jaar net iets meer dan 2000km gemaakt heb. Me laagte 'record'.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
das niet veel idd! ik heb ook dit jaar (eigenlijk afgelopen 11 maanden) een record gezet met 0 km volgende week apk erop zetten en dan weer KM's maken!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
wel slim om de sleepring van een verwarmd stuur te gebruiken en mooi dat het past.
Zal wel heel wat denk en test uurtjes gekost hebben, maar een geweldig resultaat
Zal wel heel wat denk en test uurtjes gekost hebben, maar een geweldig resultaat
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Echt super gaaf! Fantastisch hoe jij altijd je mods OEM+ uitvoert!
-
OnlineGert-jan
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Respect! Gaaf om te zien
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Heel gaaf gedaan!!
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
Weer een mooie upgrade Folkert. Klasse gedaan.
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Flipperkast
(Nog) geen filmpje, maar van het weekend een andere (custom) optie ingebouwd die al weet ik veel hoeveel jaar op me to-do lijst stond.
Radio auto-mute bij inschakel achteruitversnelling/PDC.
Draaide toch elke keer het volumen naar beneden tijden achteruit manouvreren. Vraagt toch net even wat meer concentratie. Aangezien de radio automatich mute bij in gebruik zijn van de autotelefoon (de oorspronkelijke functie), dan kun je die natuurlijk ook gebruiken voor andere situaties.
Voor het nette, en om weer een extra én functionele schakelaar te hebben (de boel zit nu echt vol), er dus een schakelaar tussen gezet, zodat dit ook naar wens uitgezet kan worden.
Radio auto-mute bij inschakel achteruitversnelling/PDC.
Draaide toch elke keer het volumen naar beneden tijden achteruit manouvreren. Vraagt toch net even wat meer concentratie. Aangezien de radio automatich mute bij in gebruik zijn van de autotelefoon (de oorspronkelijke functie), dan kun je die natuurlijk ook gebruiken voor andere situaties.
Voor het nette, en om weer een extra én functionele schakelaar te hebben (de boel zit nu echt vol), er dus een schakelaar tussen gezet, zodat dit ook naar wens uitgezet kan worden.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Radio, auto-mute.
Was dit puur een hardware aanpassing?
Wel leuke on zulke gadgets er op te maken, al is deze wel erg handig ook!
Wel leuke on zulke gadgets er op te maken, al is deze wel erg handig ook!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Radio, auto-mute.
Leuke extra! En idd herkenbaar zou best affabriek zo mogen zijn ik doe het volume ook altijd omlaag met achteruit / inparkeren
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Radio, auto-mute.
Geen hardware aanpassing. Althans, niet aan de radio of pdc als je dat bedoelt.Jan-Willem schreef: ↑19 jul 2017, 15:04 Was dit puur een hardware aanpassing?
Wel leuke on zulke gadgets er op te maken, al is deze wel erg handig ook!
Radio mute werkt door de mute pin achterop de radio te aarden.
Achteruit/PDC aan geschiet doordat er +12v op de draad komt van het achteruitrijd licht.
Als de mute pin +12v gestuurd was, was helemaal simpel geweest. Nu moet je dus een +12v trigger omzetten naar een aarding trigger. Dus een basic aan/uit relais ertussen en klaar.
Weer gebruikt gemaakt van alleen originele BMW bedrading/relais/relaishouder en bevestigd naast een bestaande relais aan die splicebox achter dashboard kastje. Als je verder niks weet zie je niet dat het er niet hoort.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Radio, auto-mute.
Super gaaf zeg, die aanpassingen! Post eens een foto van je hele dashboard instrumentenpaneel? Zal wel lekker vol zitten.
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Radio, auto-mute.
Ja het is maxed out.
Heb nog geen recente overall pic met de
flippers, dus ff zelf visualiseren.
Heb nog geen recente overall pic met de
flippers, dus ff zelf visualiseren.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 328i/M3 Cabrio. Radio, auto-mute.
Gaaf, heel gaaf die onderste foto om het af te maken volgende keer even de BC aan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Dimitri, Estoque, Marc Sierra, mark1974 en 212 gasten