E36 328i/M3 Cabrio
- MParallel
- Berichten: 7955
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
E36 328i/M3 Cabrio
Laatste update in nieuw post onderaan in topic.
Mjjn "levenswerk", (zeer) lang verhaal, bare with me...
MParallel, de OEM(+) fetishist.
Ik weet nog goed hoe het voor mij begonnen is.
In 2003 heb ik 2 weken op het huis van een vriend gepast. Zijn moeder reed een E36 325i Touring met M pakket.
Vond het een mooie auto. Was toen nog niet specifiek een BMW aficionado. Tot ik dat ding een keer mee mocht nemen om boodschappen te doen.
Vanaf het moment dat ik deur open deed en de geur van het leer opsnoof, tot het moment dat ik de sleutel omdraaide en via het zware geluid van de startmotor, die 6 cilinders tot leven hoorde komen was ik om.
Wat reed dat lekker en wat klonk dat machtig. Toen wist ik dat ik "ooit" een E36 zou bezitten.
Ergens in 2005 heb ik me op een engels E36 forum aangemeld en daar een hele hoop info opgezogen. Ik was toen net begonnen met werken, dus flink aan het sparen.
In die tijd had ik mijn zinnen gezet op een E36 cabrio. Dat moest en zou het worden.
Ik kwam er al gauw achter dat een beetje nette cabrio een hele zeldzame verschijning was (en is). Maar het zoeken was begonnen.
Ik wist toen ook nog amper wat van E36's af, dus hoe vervelend als ik weer tot een bepaalde ontdekking kwam, wat ook weer op mijn "must have" lijstje kwam te staan.
Zo ontdekte ik pas heel laat dat de E36 ooit gefacelift was en daarmee (o.a.) nieuwe nieren had gekregen, die ik er veel beter uit zag zien. Dus het moet een facelift worden (wist toen ook niet dat dat makkelijk ook op pre-facelifts geplaatst kon worden) maar dat is achteraf alleen maar beter. Zo had ik "per ongeluk" ook de veel mooiere kleine zijknippers. En wilde ik ook perse dat 3e remlicht in de kofferklep.
Zo ontdekte ik ook dat er 2 modellen dashboards waren, afhankelijk of er wel of geen passagiers airbag aanwezig is. arggh ! En die met airbag vond ik veel mooier. Dus dat moest de auto ook hebben.
Verder was het natuurlijk zoeken naar 1 die zo dik mogelijk in de opties zat, waarvan "enkele" op mijn must-haves lijst stonden, omdat die onmogelijk, of zo goed als onmogelijk achteraf in te bouwen zijn.
Verder moest het een 328i zijn. Ik wilde niet aan de ///M(oney) beginnen, maar wel een zo zwaar mogelijke motor. Dus dan kom je al gauw op de 328i uit. Deze motor heeft ook een lekker lui karakter en kun je dankzij zijn (voor die tijd) hoge koppel lekker schakellui rijden.
Ik weet nog goed wat er allemaal op mijn "must-have" lijstje stond, wat ik als uitgangspunt had bij mijn zoektocht. Met minder zou geen genoegen nemen. Alles of niets, geen uitzonderingen.
Houd je vast:
- 328i cabrio, facelift model.
- Zwart van kleur. Moest zwart zijn, welke tint zwart maakte niet zoveel uit, als het maar zwart was, met zwart leder en zwarte trim.
- Passagiers airbag
- Sportstoelen
- Digitale climate control
- 18-knops MID (OBC V)
- Rolbeugels
- Handgeschakeld
- Volledig electrische kap (ook zo leuk toen ik erachter kwam dat er ook semi-auto versies bestonden).
- 3-spaak sportstuur (wist toen ook niet dat sturen makkelijk te switchen zijn)
- Armsteun
- Alarm
km-stand maakte me niet zoveel uit, tenzij heel hoog, afhankelijk van de algehele indruk van de auto.
Nou dat bleek achteraf toch wel een behoorlijke opgave. Scheelde dat ik toch nog geen geld had voor een fatsoenlijke, dus terwijl ik zocht, werd het te besteden bedrag ook steeds groter.
Na ongeveer 2 jaar rondgekeken te hebben, stuitte ik op Marktplaats op een 328i cabrio, die aan alle bovengenoemde wensen voldeed.
Dat was in maart 2006. Afspraak gemaakt, auto bekeken, positieve indruk opgedaan, auto gekocht en in mei 2006 na nieuwe APK en een kleine beurt was de auto van mij. (en ik had bedongen dat ik er een nieuw setje schijven bij kreeg voor de achteras).
Dus ik zo trots al een pauw weggereden met mijn eigen 328i cabrio. De auto had 165.000km gelopen en dat gezien de leeftijd van (toen net geen 10 jaar) vond ik 16.500km p/jaar nog wel meevallen, cabrio of niet. Er werd in ieder geval mee gereden. De motor zag er ook vonkelnieuw uit. Als je ziet wat mensen soms voor oliebesmeurde boel onder de motorkap hebben...
De auto bleek nog wat leuke extra's te hebben die niet op mijn lijst stonden, en waarvan ik (van sommige) het bestaan ook niet wist.
Zo zat er o.a. in:
- auto-dim spiegel, deel van het "inner leuchte" pakket, met extra leeslampjes en verlichting in de voetruimte
- skiluik met skizak,
- AUC (op een E36 niet standaard, maar een aparte optie op de climate control optie)
- stoelverwarming
- Originele EHBO kit (al lang over de houdbaarheidsdatum uiteraard).
- koplamphoogteverstelling
Een aantal van de genoemde opties zijn deel van het Optie 971 "Exclusiv Pakket", waarmee de auto uitgerust is.
En omdat het een 328 is, heb je standaard een ledere pookzak, handremzak en handremhandel.
En wat voor mij de grootste bonus was, en hier kwam ik pas een paar dagen nadat ik de auto had achter, toen mijn ogen ineens vielen op de dubbele stiksels op de insert van het deurpaneel. Mijn auto bleek voorzien van de volledig leren inserts voor en achter met extra padding in het armleun gedeelte. Over het leer zelf ook niks dan lof. Geen scheuren in het leer, ook niet aan het instapgedeelte van de bestuurderstoel en de achterbank zag eruit (en nog steeds trouwens) alsof er nog nooit iemand op had plaatsgenomen.
Verder bleek het alarm een af-fabriek alarm te zijn, geintegreerd in de ZKE IV module en geen achteraf (dealer) ingebouwd alarm. Dus een mooie sleutel/alarmkastje combi en geen los kastje aan de sleutelbos)
Verder was de auto voorzien van M pakket (M bumper voor/achter, M spiegels en de standaard 328i skirts, zoals ook geleverd op de M3 sedan.), dus dat scheelde ook weer en originele 18" MV 2 velgen (E46).
En dan nu maar wat foto's...(voor degene die niet meteen hier naartoe zijn gescrollt.
De auto zoals deze eruit zag op de dag van aankoop:
Zoals je ziet zaten er hele foute LCD schermen in de hoofdsteunen. Daar heb ik bij het bezichtigen van de auto maar even doorheen gekeken. Die zijn inmiddels ook vervangen door een OEM setje zonder schermen.
De auto heeft in de 3,5+ jaar de nodige setjes velgen eronder gehad, tot ik (eindelijk) tevreden was.
Een korte trip door memory lane...
OEM 18" ///M V-spaak (Styling 73, E46)
M5 replica's (snap nu niet wat ik daar mooi aan vond)
OEM styling 73 (E46) radiaalspaak als winterwielen. Maar dit vond ik op een gegeven moment te smal onder de auto staan. (7" breed). Je ziet hoe diep ze achter in de wielkast liggen.
OEM 2-delige BBS RC041/042 (Styling 29 M-Kruisspaak) Breedset 7.5"/8.5"
En mijn uiteindelijke wielen, de koning der velgen
BBS RS 3-delig, breedset 8"/9". Dit kon nog net onder de wielkasten, die ik niet wilde aanpassen en zonder anders met extreem camber te moeten rijden.
Ik wilde deze ook vanwege de diepere lip achter t.o.v. voor. Bij de styling 29 breedset, hoe vreemd ook, is de lip voor en achter gelijk. En daar baalde ik behoorlijk van.
Afgezien van de nodige velgen, is er qua uiterlijk niet zo veel veranderd:
- OEM ZKW H1 projector lichtunits (voor de xenon)
- BMW Motorsport Int'l stootstrip logos
- PDC retrofit kit
- Bosch Aeroblade wissers
- kentekenplaten met opgelegde letters/cijfers
- sierstukken voor de uitlaat, OEM natuurlijk.
- Nordschleife sticker
- En de velgen natuurlijk. Mijn droomvelgen, die ik uiteindelijk maar gekocht heb. Een custom set BBS RS velgen, de harten gespoten in BMW Nogaro Silber.
Het interieur is echter een verhaal apart. Toen ik de auto kocht zat de pookknop los en maakte sowieso geen echt lekkere indruk, dus mijn allereerste mod was dan ook een nieuwe pookknop. Een mooie verlicht ///M versie.
Vanaf dat moment sloeg meteen de "OEM" ziekte toe en was ik verloren. Hier begon mijn zoektocht naar alle mogelijke, originele goodies die ik in het ETK vond (erg slecht voor de portemonnee trouwens dat online ETK!) Daar zag ik dingen waar ik nog nooit van had gehoord.
Zo zag het interieur eruit op de dag van aankoop (mei 2006 dus).
Hele foute fake-Pioneer klapscherm die de LCD's in de hoofdsteunen aanstuurde.
Begin 2007 zag het interieur er zo uit. Inmiddels had ik het 3 spaak sportstuur voor een ///M stuur vervangen en een originele BMW radio (cassette!) gemonteerd.
Een paar maanden later had ik een nagenoeg ongebruikt M stuur gescoord en werd de BMW cassette radio vervangen voor het oude model in-dash CD speler. Dat cassette ding was toch iets te oud voor deze auto en ja, cassettes zijn ook niet echt bruikbaar meer in deze tijd.
Verder een setje chromen tellerringen, die er pas in mochten, nadat ik erachter kwam dat BMW in de Z3 originele chromen ringen had gemonteerd, dus was het OEM BMW (en de Z3 is een E36(/7)).
Tegen die tijd wist ik via een amerikaans forum een zeer mooi onderdeel te scoren voor een hele mooie prijs. Een originele BMW carbon fiber console, zoals gemonteerd in de M3 GT.
Iemand had daar een van besteld voor zijn auto, maar had per abuiseen versie besteld (of gekregen) met gaten voor 5 schakelaars in plaats van 4.
Precies was ik nodig had. Ik stuitte op de advertentie en heb hem direct gekocht. BMW wil er hier meer dan 600 Euro voor hebben Dit is dan ook wel de allerduurste trimoptie die er voor de E36 te krijgen is.
BMW's CF is (was) ook uniek door de rode strip glass fibre die door het CF heen gevlochten is. Je ziet meteen of het origineel of aftermarket is. Het laat zich lastig op foto's vastleggen. Zeker met belichting komt het nogal vreemd over, maar de kwaliteit is super. Uiteraard is de console niet geheel van CF, maar een overlay. Het is er niet minder mooi om.
N.B. voor wat zo'n ding moet kosten, had BMW de pasvorm wel spot-on moeten maken, zou je verwachten. Maar ik heb er nog het nodige aan moeten bijvijlen aan de onderzijde, om het perfect te laten aansluiten op de rest van de middenconsole.
Toen moest ik uiteraard ook de bijpassende strip boven het handschoenkastje hebben, die ik via dezelfde verkoper wist te scoren. Ook weer nieuw. (nu alleen de achterste asbak nog).
Ik ben toen ook voor de M3 GT versie gegaan met BMW Motorsport logo. Net even wat leuker dan een kale strip carbon.
Toen wist een bedrijf op Ebay een set nieuwe CD43's op de kop te tikken en voor een belachelijk lage prijs te verkopen, dus toen meteen toegehapt.
Veruit de beste 1-DIN radio die BMW levert. Vooral de output is aanzienlijk hoger dan alle andere units, wat dus alle andere componenten veel beter aanstuurt. Het blijven hi-level outputs, maar goed, je wilt OEM of niet. En daarnaast is de BMW versterker hier natuurlijk ook op ontworpen.
Alleen ja...de rest van de audio liet te wensen over. Mijn auto was af-fabriek voorzien van een 10-speaker hi-fi systeem, maar ergens in zijn leven is het interieur omgeruild (zat origineel een safraan geel interieur in) en met die ruil zijn er ook 4 speakers en de hi-fi versterker "verloren" gegaan.
Zo gek als ik ben was er maar 1 optie mogelijk. Ik moest en zou het beste, voor de E36 leverbare, audiosysteem hebben, oftewel, Het top hi-fi Harman/Kardon systeem. (10 speakers+sub. 320watt totaal vermogen)
Omdat in de US zo'n beetje alle E36's het H/K systeem hebben, en iedereen er daar vanaf wil, had ik al gauw voor een prikkie de originele H/K versterker en subwoofer te pakken.
Toen bij de dealer de originele afdekking aan de achterbankzijde gescoord:
en niet onbelangrijk, de hoofdkabelboom van de H/K installatie.
Ik had geen zin om die 2e hands te gaan zoeken (kan je lang zoeken) en dan nog maar hopen dat ie goed is. Dus een nieuwe besteld. De H/K kabelboom is uniek t.o.v. het hi-fi systeem vanwege de dedicated aansluiting voor de subwoofer.
Dit bleek achteraf een meesterzet van me, want al vanaf de dag van aankoop had ik slechte ontvangst op de radio, waarvan ik nooit de oorzaak wist te achterhalen.
Alleen 538 kwam zuiver door, alle andere zenders niet. Nadat ik de nieuw kabelboom had gemonteerd had ik weer kraakheldere ontvangst op alle kanelen. Oh wat was ik in mijn nopjes! De oude kabelboom had dus gewoon ergens een breuk in de antenne kabel!
Testen of alles werkt
Later, via weer (jaja) het amerikaanse forum de achterste H/K speakers gescoord
Sub gezien vanuit de kofferbak
En met de grill
Toen in de zomer van 2008 3 dagen lang bezig geweest met het inbouwen van alles. NOOIT MEER!
Maar het resultaat maakte alles goed. Wat een geluid. Uiteraard wel in het perspectief van een standaard systeem, daterend van halverwege de jaren 90. Toch bedenk je je elke keer weer, als je dit toen als geluid in je auto had zitten, zeker als af-fabriek systeem, dan had je toch een behoorlijk goede sound!
Zeker de subwoofer maakt het verschil. Met alleen de standaard 6 speakers, onversterkt kon je fluiten naar enige bass, ook al zette je de bass op max. Er was immers niks om bass uit te halen. Nu staat de bass halverwege, want zet je hem op max...het blijven papieren conussen enzo, maar goed, wat een geluid. OEM OEM OEM....
Ik heb nog overwogen om een originele CD wisselaar in te bouwen. De auto was hier af-fabriek wel mee uitgevoerd, maar is er ooit een keer eruit gesloopt. Gezien de toch al beperkte kofferruimte van de cabrio en de hedendaagse mogelijkheden tot het afspelen van MP3's op de OEM radio's heb ik gekozen voor een Dension Gateway 300 + iPod oplossing. Dit naar grote tevredenheid.
Gek dat ik ben op knopjes en (amber)verlichting, vond ik de middenconsole maar wat zielig en donker en de bekerhouder/asbak gebruikte ik toch niet. Dus ja!?
Oh, BMW levert een autotelefoon. Dat was de perfecte oplossing. Dus ik weer Ebay afstruinen tot ik wat leuks tegenkwam. Een originele telefoon uit en E36 Compact. Was nog niet op geboden. Ik de verkoper gemaild of die een deal wilde maken. Was geen probleem.
Op de foto stond alleen de telefoon en een complete middenconsole, maar toen er ineens een joekel van een doos werd bezorgd en ik de boel uitpakte...
JACKPOT!!!
Ik wilde alleen maar een telefoon ter opvulling van de middenconsole en wat extra lampjes, pak ik de doos uit, vind ik een compleet systeem. Telefoon, ejectbox, S/E module, handsfree-mic, hands-free speakers, complete draadboom. Damn!
Middenconsole en armsteun verkocht en voila een complete telefoon voor 5 tientjes. Tot op heden me grootste "steal". Die telefoon kost, zou je zo gek zijn hem nu nog nieuw te kopen, meer dan tweeduizend euro.
De telefoon zelf was (en is, weer een mazzeltje) in complete nieuwstaat. Alsof die gisteren gekocht is. Geen enkel spoor van gebruikt. Wow.
En wat mooier dan deze OEM oplossing als hands-free telefoon. Zo hoef je geen lelijke Blue-Tooth apparaten in te bouwen en op je dash te plakken.
Zo langzamerhand werd het aantal opties wat ik nog niet had kleiner en kleiner.
Maar er was nog iets wat ik erg graag wilde. Electrisch verstelbare stoelen. Weinig setjes van te vinden voor een E36. Uiteindelijk bij Akto (jaja) een setje gekocht afkomstig van een E36 Compact.
Dus weer aan de slag.
Stoelen uitbouwen
Strippen
Zelfde met de electrische stoelen...
Gordelspanners overzetten (ik heb de nieuwere pyrotechnische, setje had nog mechanishe)
En weer opbouwen
En dan ontdenk je weer iets lijps. Blijken de auto's die voorzien zijn van koplampsproeiers ook te beschikken over een programmeerbare interval (naast de snelheidsafhankelijke). Iets wat ik wel miste. Het is nog van het oude systeem van interval aan, direct uit. Tellen wat je wil als interval en weer aanzetten, maar toch. Werkt verder prima.
Dus ik weer ebay.de op en (lastig te vinden!) uiteindelijk een Wi-Wa module met SRA (koplampsproeiers) gevonden.
Oude en nieuw
Oude eruit
Nieuwe erin
En hoppa, een programmeerbare interval!
En nu maak ik even een sprongetje vooruit naar het heden, zoals de auto er nu bij staat.
Op de M Contour breedset met 215/50 winterbanden. Inmiddels zit de hardtop er ook weer op.
en verlaagd op een Bilstein B16 PSS9 schroefset.
En van binnen...
Wat betreft alle electrische/electronische gizmo's mis ik alleen nog
- Cruise Control
- Koplampsproeiers
- Intensive cleaning (erg zeldzaam op een E36),
- Lendensteunen
-Originele in-dash navigatie, die laatste sowieso afvalt, omdat deze mutually exclusive is met de telefoon. De rest ga ik nog wel retrofitten. Op welke termijn weet ik nog niet.
Verder heb ik in de loop van de tijd nog de nodige kleine(re) zaken aangepast. Nieuw afdekkapje hier en daar, nieuw rubbertje hier en daar, de kleine dingen die je niet ziet.
Verder zijn er M Clubsport instaplijsten ingezet (daar wil ik nu of BMW Individual, of de BMW Motorsport Int'l lijsten voor in de plaats monteren) chromen deurklinken, E38 moodlights in het interieurlicht, hardtop (nagenoeg nieuw), OEM lampje onder de motorkap, M3 afdekkapjes voor de veerschotels, Z3 verstevigingplaten voor de (E46 M3) topmounts, muntenbakje in de deur, PDC, oplaadbaar zaklampje...
Nog wat random foto's.
Natuurlijk mocht de OEM gevarendriehoek niet ontbreken, dus ook aangeschaft
Handige bak in het reservewiel zit (was ook nog een leuke verrassing na aankoop)
De allereerste en nog steeds een van de leukste mods...de verlicht ///M pook.
De kleur komt niet goed over, maar is fel rood, compleet anders dan de amber verlichting. Geeft een mooi contrast.
Oh, en last but not least. Op het H/K systeem zit een modus, het best te vergelijken met een "Loudness" setting. Op alle modellen behalve de cabrio krijg je hiervoor een knop in de middenconsole waarmee je dit zelf kunt bepalen. Voor cabrio bezitters achtte BMW dit niet nodig en vond het een betere optie dat de stand van het dak (open/dicht) dit bepaalt. Hmm, I think not dus! Ik wil zelf ook een mooi vol geluid als het dak dicht is, en niet alleen bij open dak. Het dak is toch vaker dicht dan open. Nice going BMW!
Dus deze knop zelf geretrofit aan het H/K systeem en heeft een mooi pleke gevonden naast de hands-free mic, waardoor mijn middenconsole nu tot de max gevuld is.
Hoe (OEM) gek ik ben?
De E38 moodlights...je kan natuurlijk 2 oranje ledjes halen voor een euro, deze inbouwen en klaar, maar dat is natuurlijk veel te simpel.
Je scoort een E38 unit
Sloopt het LED gedeelte eruit
Zo heb je niet domweg 2 gaten met een led erachter, maar mooi, met de zwarte houders er omheen
En hoeveel licht geven die 2 leds dan?
alles uit
Alleen de leds aan:
Het geeft zo'n mooie gloed over de middenconsole, zonder dat het opvalt, totdat je je hand voor de leds houdt en dan pas beseft hoeveel amber gloed ze geven. Zeker door de dikke blanke lak laag van de carbon middenconsole is het een "streling" voor het oog.
N.B. De unit van een cabrio is veel langer en smaller dan die van andere modellen, dus een zwarte E38/E39 unit inbouwen was geen optie. De ruimte voor die units is ook veel te klein....
En wat bleek? Het blijkt een originele duitse auto, wat ik alleen maar leuk vind. Een orginele nederlandse auto heeft voor mij geen meerwaarde, sterker nog, ik zou hem eerder laten staan. Nu wist ik dat het een auto was waar in ieder geval beter mee op was gegaan dan als ie origineel nederlands was. Ik snapte nu ook meteen waarom die al zoveel opties had.
Leuk detail is dat bij Duiste modellen het rechterportierslot standaard niet gemonteerd wordt.
Laatste toevoegingen
Motorsport instaplijsten
OEM Bagagenet
OEM killswitch
En, wat door mijn eigen schuld pas onlang gedaan is (verhaal opzicht, niet interessant voor hier), telefoon ook aangesloten op het multifunctioneel stuurwiel
HK midranges
Tot zover...lopen inmiddels ook alweer een paar nieuwe projecten. Wordt vervolgd.
Nog even de hele optielijst zoals ie er nu bij staat en zaken die er niet meer op zitten.
- Late 1996 328i Cabrio (1997 model year)
- Cosmos Schwarz
- (320) Model designation delete
- Full black leather "Montana - glad" interior:
:: Full leather doorpanel inserts;
:: Leather doorhandles;
:: Leather shiftboot;
:: Leather handbreak sleeve;
:: Leather handbrake handle;
:: (473) Leather armrest
- Nappa extended leather Indiviual trim:
:: Center console
:: Glovebox
:: Handbrake console
:: Armrest trim
- Leather lit ///M gearknob
- (534) Automatic Climate Control
- (528) AUC
- (554) 18-button MID (OBC V) with remote control (funkfernbedienung)
- (395) Rollover protection (ÜRSS) / Rear headrests
- (431) Auto Dimm rearview mirror + Inner light package
- M-Technic front and rear bumper
- "Lux" sideskirts (also fitted to M3 sedan)
- ///M Clubsport doorsills (sold)
- M-Tech mirrors (heated + electrical adjustment)
- Passenger Airbag
- (481) Sport seats with:
:: (494) Seat heating;
:: (458) Electrical adjustment;
:: Luggage nets (Gepacknetz);
:: Pyrotechnic tensioners.
- (423) Velours interior mats
- (388) Soft top, Black.
- (399) Fully automatic roof
- (214) ASC+T
- (380) Hardtop preparation
- (982) Hardtop
- (669) BMW Business RDS (removed)
- BMW Business RDS (CD43)
- (672) CD Changer (taken out before purchase)
- (676) Hi-Fi Aktive sound system (not in my car anymore when I bought it)
- (674) Harman/Kardon Top Hi-Fi retrofit (98% finished):
:: Complete wiring loom (brand new)
:: Amplifier
:: Skipass Subwoofer
:: Rear speakers
:: HK door midranges + tweeters (new)
:: Hi-Fi switch (Not fitted on a cabrio by BMW).
- (690) Cassette box (no longer in car)
- Dension Gateway300 for iPod/mp3 playback
- (464) Ski pass + skisack
- (971) Exclusive Package
- (508) PDC (retrofit OEM BMW)
- Chrome inner door release handles
- Z3 Chromeline tacho ringen
- OEM Chrome exhaust tips
- OEM M3 GT carbon fiber "kohlefaser" gear surround ("Blende Ablegefach")
- OEM M3 GT carbon fiber "kohlefaser" glovebox strip ("Blende")
- OEM M3 GT carbon fiber "kohlefaser" door sills ("Einstiegleisten")
- (255) Sport Steering Wheel II (sold)
- (710) M-Tech Airbag Sport Steering wheel + E38/E39 MFL
- (264) Adjustable steering wheel (mechanical)
- E38 ambient lights
- Engine comparment light (OEM BMW)
- (302) BMW factory alarm (DWA Class III) + remote central locking
- (629) BMW carphone Motorola "D-Netz" with "freisprach anlage"
- ZKW H1 Projector units
- Pilot 4300K Xenon lights
- (520) Front foglights
- Boot luggage net
- Bosch Aerotwin windshield wipers
- Programmable intermittent setting for wipers (WI-WA + SRA module)
- S818A MAIN BATTERY SWITCH |Battery master switch 900A APPR. VEH.IMMOBILIZAT. ACC. TO AZT/TUEV Electronic immobilizer.
- (704) M Sport suspension (removed)
- Bilstein B16 PSS9
- 2.93 LSD
- (428) First aid kit / Warning triangle
- (292) M Cross spoke, styling 29 (BBS RC041/042 (BMW Styling 29) 2-piece wheel. 7.5J/8.5Jx17"
Polished "Polierten" dish). (sold)
- Winter Wheels: BMW Styling 73 Radialspeiche with 205/50-17 all around. (sold)
- Winter Wheels: M Contours 7.5/8.5 x 17 with 215/50-17 all around.
- Summer Wheels: BBS RS 8" x 17" ET26 / 9" x 17" ET26
Opties die er nog niet op zitten:
- Koplampspoeiers (alleen nog ander tankje en handel monteren)
- Intensive cleaning
- Lendensteunen (in bestuurdersstoel gemonteerd)
- Cruise control (alle onderdelen verzameld)
- Navigatie (niet mogelijk met telefoon).
Mjjn "levenswerk", (zeer) lang verhaal, bare with me...
MParallel, de OEM(+) fetishist.
Ik weet nog goed hoe het voor mij begonnen is.
In 2003 heb ik 2 weken op het huis van een vriend gepast. Zijn moeder reed een E36 325i Touring met M pakket.
Vond het een mooie auto. Was toen nog niet specifiek een BMW aficionado. Tot ik dat ding een keer mee mocht nemen om boodschappen te doen.
Vanaf het moment dat ik deur open deed en de geur van het leer opsnoof, tot het moment dat ik de sleutel omdraaide en via het zware geluid van de startmotor, die 6 cilinders tot leven hoorde komen was ik om.
Wat reed dat lekker en wat klonk dat machtig. Toen wist ik dat ik "ooit" een E36 zou bezitten.
Ergens in 2005 heb ik me op een engels E36 forum aangemeld en daar een hele hoop info opgezogen. Ik was toen net begonnen met werken, dus flink aan het sparen.
In die tijd had ik mijn zinnen gezet op een E36 cabrio. Dat moest en zou het worden.
Ik kwam er al gauw achter dat een beetje nette cabrio een hele zeldzame verschijning was (en is). Maar het zoeken was begonnen.
Ik wist toen ook nog amper wat van E36's af, dus hoe vervelend als ik weer tot een bepaalde ontdekking kwam, wat ook weer op mijn "must have" lijstje kwam te staan.
Zo ontdekte ik pas heel laat dat de E36 ooit gefacelift was en daarmee (o.a.) nieuwe nieren had gekregen, die ik er veel beter uit zag zien. Dus het moet een facelift worden (wist toen ook niet dat dat makkelijk ook op pre-facelifts geplaatst kon worden) maar dat is achteraf alleen maar beter. Zo had ik "per ongeluk" ook de veel mooiere kleine zijknippers. En wilde ik ook perse dat 3e remlicht in de kofferklep.
Zo ontdekte ik ook dat er 2 modellen dashboards waren, afhankelijk of er wel of geen passagiers airbag aanwezig is. arggh ! En die met airbag vond ik veel mooier. Dus dat moest de auto ook hebben.
Verder was het natuurlijk zoeken naar 1 die zo dik mogelijk in de opties zat, waarvan "enkele" op mijn must-haves lijst stonden, omdat die onmogelijk, of zo goed als onmogelijk achteraf in te bouwen zijn.
Verder moest het een 328i zijn. Ik wilde niet aan de ///M(oney) beginnen, maar wel een zo zwaar mogelijke motor. Dus dan kom je al gauw op de 328i uit. Deze motor heeft ook een lekker lui karakter en kun je dankzij zijn (voor die tijd) hoge koppel lekker schakellui rijden.
Ik weet nog goed wat er allemaal op mijn "must-have" lijstje stond, wat ik als uitgangspunt had bij mijn zoektocht. Met minder zou geen genoegen nemen. Alles of niets, geen uitzonderingen.
Houd je vast:
- 328i cabrio, facelift model.
- Zwart van kleur. Moest zwart zijn, welke tint zwart maakte niet zoveel uit, als het maar zwart was, met zwart leder en zwarte trim.
- Passagiers airbag
- Sportstoelen
- Digitale climate control
- 18-knops MID (OBC V)
- Rolbeugels
- Handgeschakeld
- Volledig electrische kap (ook zo leuk toen ik erachter kwam dat er ook semi-auto versies bestonden).
- 3-spaak sportstuur (wist toen ook niet dat sturen makkelijk te switchen zijn)
- Armsteun
- Alarm
km-stand maakte me niet zoveel uit, tenzij heel hoog, afhankelijk van de algehele indruk van de auto.
Nou dat bleek achteraf toch wel een behoorlijke opgave. Scheelde dat ik toch nog geen geld had voor een fatsoenlijke, dus terwijl ik zocht, werd het te besteden bedrag ook steeds groter.
Na ongeveer 2 jaar rondgekeken te hebben, stuitte ik op Marktplaats op een 328i cabrio, die aan alle bovengenoemde wensen voldeed.
Dat was in maart 2006. Afspraak gemaakt, auto bekeken, positieve indruk opgedaan, auto gekocht en in mei 2006 na nieuwe APK en een kleine beurt was de auto van mij. (en ik had bedongen dat ik er een nieuw setje schijven bij kreeg voor de achteras).
Dus ik zo trots al een pauw weggereden met mijn eigen 328i cabrio. De auto had 165.000km gelopen en dat gezien de leeftijd van (toen net geen 10 jaar) vond ik 16.500km p/jaar nog wel meevallen, cabrio of niet. Er werd in ieder geval mee gereden. De motor zag er ook vonkelnieuw uit. Als je ziet wat mensen soms voor oliebesmeurde boel onder de motorkap hebben...
De auto bleek nog wat leuke extra's te hebben die niet op mijn lijst stonden, en waarvan ik (van sommige) het bestaan ook niet wist.
Zo zat er o.a. in:
- auto-dim spiegel, deel van het "inner leuchte" pakket, met extra leeslampjes en verlichting in de voetruimte
- skiluik met skizak,
- AUC (op een E36 niet standaard, maar een aparte optie op de climate control optie)
- stoelverwarming
- Originele EHBO kit (al lang over de houdbaarheidsdatum uiteraard).
- koplamphoogteverstelling
Een aantal van de genoemde opties zijn deel van het Optie 971 "Exclusiv Pakket", waarmee de auto uitgerust is.
En omdat het een 328 is, heb je standaard een ledere pookzak, handremzak en handremhandel.
En wat voor mij de grootste bonus was, en hier kwam ik pas een paar dagen nadat ik de auto had achter, toen mijn ogen ineens vielen op de dubbele stiksels op de insert van het deurpaneel. Mijn auto bleek voorzien van de volledig leren inserts voor en achter met extra padding in het armleun gedeelte. Over het leer zelf ook niks dan lof. Geen scheuren in het leer, ook niet aan het instapgedeelte van de bestuurderstoel en de achterbank zag eruit (en nog steeds trouwens) alsof er nog nooit iemand op had plaatsgenomen.
Verder bleek het alarm een af-fabriek alarm te zijn, geintegreerd in de ZKE IV module en geen achteraf (dealer) ingebouwd alarm. Dus een mooie sleutel/alarmkastje combi en geen los kastje aan de sleutelbos)
Verder was de auto voorzien van M pakket (M bumper voor/achter, M spiegels en de standaard 328i skirts, zoals ook geleverd op de M3 sedan.), dus dat scheelde ook weer en originele 18" MV 2 velgen (E46).
En dan nu maar wat foto's...(voor degene die niet meteen hier naartoe zijn gescrollt.
De auto zoals deze eruit zag op de dag van aankoop:
Zoals je ziet zaten er hele foute LCD schermen in de hoofdsteunen. Daar heb ik bij het bezichtigen van de auto maar even doorheen gekeken. Die zijn inmiddels ook vervangen door een OEM setje zonder schermen.
De auto heeft in de 3,5+ jaar de nodige setjes velgen eronder gehad, tot ik (eindelijk) tevreden was.
Een korte trip door memory lane...
OEM 18" ///M V-spaak (Styling 73, E46)
M5 replica's (snap nu niet wat ik daar mooi aan vond)
OEM styling 73 (E46) radiaalspaak als winterwielen. Maar dit vond ik op een gegeven moment te smal onder de auto staan. (7" breed). Je ziet hoe diep ze achter in de wielkast liggen.
OEM 2-delige BBS RC041/042 (Styling 29 M-Kruisspaak) Breedset 7.5"/8.5"
En mijn uiteindelijke wielen, de koning der velgen
BBS RS 3-delig, breedset 8"/9". Dit kon nog net onder de wielkasten, die ik niet wilde aanpassen en zonder anders met extreem camber te moeten rijden.
Ik wilde deze ook vanwege de diepere lip achter t.o.v. voor. Bij de styling 29 breedset, hoe vreemd ook, is de lip voor en achter gelijk. En daar baalde ik behoorlijk van.
Afgezien van de nodige velgen, is er qua uiterlijk niet zo veel veranderd:
- OEM ZKW H1 projector lichtunits (voor de xenon)
- BMW Motorsport Int'l stootstrip logos
- PDC retrofit kit
- Bosch Aeroblade wissers
- kentekenplaten met opgelegde letters/cijfers
- sierstukken voor de uitlaat, OEM natuurlijk.
- Nordschleife sticker
- En de velgen natuurlijk. Mijn droomvelgen, die ik uiteindelijk maar gekocht heb. Een custom set BBS RS velgen, de harten gespoten in BMW Nogaro Silber.
Het interieur is echter een verhaal apart. Toen ik de auto kocht zat de pookknop los en maakte sowieso geen echt lekkere indruk, dus mijn allereerste mod was dan ook een nieuwe pookknop. Een mooie verlicht ///M versie.
Vanaf dat moment sloeg meteen de "OEM" ziekte toe en was ik verloren. Hier begon mijn zoektocht naar alle mogelijke, originele goodies die ik in het ETK vond (erg slecht voor de portemonnee trouwens dat online ETK!) Daar zag ik dingen waar ik nog nooit van had gehoord.
Zo zag het interieur eruit op de dag van aankoop (mei 2006 dus).
Hele foute fake-Pioneer klapscherm die de LCD's in de hoofdsteunen aanstuurde.
Begin 2007 zag het interieur er zo uit. Inmiddels had ik het 3 spaak sportstuur voor een ///M stuur vervangen en een originele BMW radio (cassette!) gemonteerd.
Een paar maanden later had ik een nagenoeg ongebruikt M stuur gescoord en werd de BMW cassette radio vervangen voor het oude model in-dash CD speler. Dat cassette ding was toch iets te oud voor deze auto en ja, cassettes zijn ook niet echt bruikbaar meer in deze tijd.
Verder een setje chromen tellerringen, die er pas in mochten, nadat ik erachter kwam dat BMW in de Z3 originele chromen ringen had gemonteerd, dus was het OEM BMW (en de Z3 is een E36(/7)).
Tegen die tijd wist ik via een amerikaans forum een zeer mooi onderdeel te scoren voor een hele mooie prijs. Een originele BMW carbon fiber console, zoals gemonteerd in de M3 GT.
Iemand had daar een van besteld voor zijn auto, maar had per abuiseen versie besteld (of gekregen) met gaten voor 5 schakelaars in plaats van 4.
Precies was ik nodig had. Ik stuitte op de advertentie en heb hem direct gekocht. BMW wil er hier meer dan 600 Euro voor hebben Dit is dan ook wel de allerduurste trimoptie die er voor de E36 te krijgen is.
BMW's CF is (was) ook uniek door de rode strip glass fibre die door het CF heen gevlochten is. Je ziet meteen of het origineel of aftermarket is. Het laat zich lastig op foto's vastleggen. Zeker met belichting komt het nogal vreemd over, maar de kwaliteit is super. Uiteraard is de console niet geheel van CF, maar een overlay. Het is er niet minder mooi om.
N.B. voor wat zo'n ding moet kosten, had BMW de pasvorm wel spot-on moeten maken, zou je verwachten. Maar ik heb er nog het nodige aan moeten bijvijlen aan de onderzijde, om het perfect te laten aansluiten op de rest van de middenconsole.
Toen moest ik uiteraard ook de bijpassende strip boven het handschoenkastje hebben, die ik via dezelfde verkoper wist te scoren. Ook weer nieuw. (nu alleen de achterste asbak nog).
Ik ben toen ook voor de M3 GT versie gegaan met BMW Motorsport logo. Net even wat leuker dan een kale strip carbon.
Toen wist een bedrijf op Ebay een set nieuwe CD43's op de kop te tikken en voor een belachelijk lage prijs te verkopen, dus toen meteen toegehapt.
Veruit de beste 1-DIN radio die BMW levert. Vooral de output is aanzienlijk hoger dan alle andere units, wat dus alle andere componenten veel beter aanstuurt. Het blijven hi-level outputs, maar goed, je wilt OEM of niet. En daarnaast is de BMW versterker hier natuurlijk ook op ontworpen.
Alleen ja...de rest van de audio liet te wensen over. Mijn auto was af-fabriek voorzien van een 10-speaker hi-fi systeem, maar ergens in zijn leven is het interieur omgeruild (zat origineel een safraan geel interieur in) en met die ruil zijn er ook 4 speakers en de hi-fi versterker "verloren" gegaan.
Zo gek als ik ben was er maar 1 optie mogelijk. Ik moest en zou het beste, voor de E36 leverbare, audiosysteem hebben, oftewel, Het top hi-fi Harman/Kardon systeem. (10 speakers+sub. 320watt totaal vermogen)
Omdat in de US zo'n beetje alle E36's het H/K systeem hebben, en iedereen er daar vanaf wil, had ik al gauw voor een prikkie de originele H/K versterker en subwoofer te pakken.
Toen bij de dealer de originele afdekking aan de achterbankzijde gescoord:
en niet onbelangrijk, de hoofdkabelboom van de H/K installatie.
Ik had geen zin om die 2e hands te gaan zoeken (kan je lang zoeken) en dan nog maar hopen dat ie goed is. Dus een nieuwe besteld. De H/K kabelboom is uniek t.o.v. het hi-fi systeem vanwege de dedicated aansluiting voor de subwoofer.
Dit bleek achteraf een meesterzet van me, want al vanaf de dag van aankoop had ik slechte ontvangst op de radio, waarvan ik nooit de oorzaak wist te achterhalen.
Alleen 538 kwam zuiver door, alle andere zenders niet. Nadat ik de nieuw kabelboom had gemonteerd had ik weer kraakheldere ontvangst op alle kanelen. Oh wat was ik in mijn nopjes! De oude kabelboom had dus gewoon ergens een breuk in de antenne kabel!
Testen of alles werkt
Later, via weer (jaja) het amerikaanse forum de achterste H/K speakers gescoord
Sub gezien vanuit de kofferbak
En met de grill
Toen in de zomer van 2008 3 dagen lang bezig geweest met het inbouwen van alles. NOOIT MEER!
Maar het resultaat maakte alles goed. Wat een geluid. Uiteraard wel in het perspectief van een standaard systeem, daterend van halverwege de jaren 90. Toch bedenk je je elke keer weer, als je dit toen als geluid in je auto had zitten, zeker als af-fabriek systeem, dan had je toch een behoorlijk goede sound!
Zeker de subwoofer maakt het verschil. Met alleen de standaard 6 speakers, onversterkt kon je fluiten naar enige bass, ook al zette je de bass op max. Er was immers niks om bass uit te halen. Nu staat de bass halverwege, want zet je hem op max...het blijven papieren conussen enzo, maar goed, wat een geluid. OEM OEM OEM....
Ik heb nog overwogen om een originele CD wisselaar in te bouwen. De auto was hier af-fabriek wel mee uitgevoerd, maar is er ooit een keer eruit gesloopt. Gezien de toch al beperkte kofferruimte van de cabrio en de hedendaagse mogelijkheden tot het afspelen van MP3's op de OEM radio's heb ik gekozen voor een Dension Gateway 300 + iPod oplossing. Dit naar grote tevredenheid.
Gek dat ik ben op knopjes en (amber)verlichting, vond ik de middenconsole maar wat zielig en donker en de bekerhouder/asbak gebruikte ik toch niet. Dus ja!?
Oh, BMW levert een autotelefoon. Dat was de perfecte oplossing. Dus ik weer Ebay afstruinen tot ik wat leuks tegenkwam. Een originele telefoon uit en E36 Compact. Was nog niet op geboden. Ik de verkoper gemaild of die een deal wilde maken. Was geen probleem.
Op de foto stond alleen de telefoon en een complete middenconsole, maar toen er ineens een joekel van een doos werd bezorgd en ik de boel uitpakte...
JACKPOT!!!
Ik wilde alleen maar een telefoon ter opvulling van de middenconsole en wat extra lampjes, pak ik de doos uit, vind ik een compleet systeem. Telefoon, ejectbox, S/E module, handsfree-mic, hands-free speakers, complete draadboom. Damn!
Middenconsole en armsteun verkocht en voila een complete telefoon voor 5 tientjes. Tot op heden me grootste "steal". Die telefoon kost, zou je zo gek zijn hem nu nog nieuw te kopen, meer dan tweeduizend euro.
De telefoon zelf was (en is, weer een mazzeltje) in complete nieuwstaat. Alsof die gisteren gekocht is. Geen enkel spoor van gebruikt. Wow.
En wat mooier dan deze OEM oplossing als hands-free telefoon. Zo hoef je geen lelijke Blue-Tooth apparaten in te bouwen en op je dash te plakken.
Zo langzamerhand werd het aantal opties wat ik nog niet had kleiner en kleiner.
Maar er was nog iets wat ik erg graag wilde. Electrisch verstelbare stoelen. Weinig setjes van te vinden voor een E36. Uiteindelijk bij Akto (jaja) een setje gekocht afkomstig van een E36 Compact.
Dus weer aan de slag.
Stoelen uitbouwen
Strippen
Zelfde met de electrische stoelen...
Gordelspanners overzetten (ik heb de nieuwere pyrotechnische, setje had nog mechanishe)
En weer opbouwen
En dan ontdenk je weer iets lijps. Blijken de auto's die voorzien zijn van koplampsproeiers ook te beschikken over een programmeerbare interval (naast de snelheidsafhankelijke). Iets wat ik wel miste. Het is nog van het oude systeem van interval aan, direct uit. Tellen wat je wil als interval en weer aanzetten, maar toch. Werkt verder prima.
Dus ik weer ebay.de op en (lastig te vinden!) uiteindelijk een Wi-Wa module met SRA (koplampsproeiers) gevonden.
Oude en nieuw
Oude eruit
Nieuwe erin
En hoppa, een programmeerbare interval!
En nu maak ik even een sprongetje vooruit naar het heden, zoals de auto er nu bij staat.
Op de M Contour breedset met 215/50 winterbanden. Inmiddels zit de hardtop er ook weer op.
en verlaagd op een Bilstein B16 PSS9 schroefset.
En van binnen...
Wat betreft alle electrische/electronische gizmo's mis ik alleen nog
- Cruise Control
- Koplampsproeiers
- Intensive cleaning (erg zeldzaam op een E36),
- Lendensteunen
-Originele in-dash navigatie, die laatste sowieso afvalt, omdat deze mutually exclusive is met de telefoon. De rest ga ik nog wel retrofitten. Op welke termijn weet ik nog niet.
Verder heb ik in de loop van de tijd nog de nodige kleine(re) zaken aangepast. Nieuw afdekkapje hier en daar, nieuw rubbertje hier en daar, de kleine dingen die je niet ziet.
Verder zijn er M Clubsport instaplijsten ingezet (daar wil ik nu of BMW Individual, of de BMW Motorsport Int'l lijsten voor in de plaats monteren) chromen deurklinken, E38 moodlights in het interieurlicht, hardtop (nagenoeg nieuw), OEM lampje onder de motorkap, M3 afdekkapjes voor de veerschotels, Z3 verstevigingplaten voor de (E46 M3) topmounts, muntenbakje in de deur, PDC, oplaadbaar zaklampje...
Nog wat random foto's.
Natuurlijk mocht de OEM gevarendriehoek niet ontbreken, dus ook aangeschaft
Handige bak in het reservewiel zit (was ook nog een leuke verrassing na aankoop)
De allereerste en nog steeds een van de leukste mods...de verlicht ///M pook.
De kleur komt niet goed over, maar is fel rood, compleet anders dan de amber verlichting. Geeft een mooi contrast.
Oh, en last but not least. Op het H/K systeem zit een modus, het best te vergelijken met een "Loudness" setting. Op alle modellen behalve de cabrio krijg je hiervoor een knop in de middenconsole waarmee je dit zelf kunt bepalen. Voor cabrio bezitters achtte BMW dit niet nodig en vond het een betere optie dat de stand van het dak (open/dicht) dit bepaalt. Hmm, I think not dus! Ik wil zelf ook een mooi vol geluid als het dak dicht is, en niet alleen bij open dak. Het dak is toch vaker dicht dan open. Nice going BMW!
Dus deze knop zelf geretrofit aan het H/K systeem en heeft een mooi pleke gevonden naast de hands-free mic, waardoor mijn middenconsole nu tot de max gevuld is.
Hoe (OEM) gek ik ben?
De E38 moodlights...je kan natuurlijk 2 oranje ledjes halen voor een euro, deze inbouwen en klaar, maar dat is natuurlijk veel te simpel.
Je scoort een E38 unit
Sloopt het LED gedeelte eruit
Zo heb je niet domweg 2 gaten met een led erachter, maar mooi, met de zwarte houders er omheen
En hoeveel licht geven die 2 leds dan?
alles uit
Alleen de leds aan:
Het geeft zo'n mooie gloed over de middenconsole, zonder dat het opvalt, totdat je je hand voor de leds houdt en dan pas beseft hoeveel amber gloed ze geven. Zeker door de dikke blanke lak laag van de carbon middenconsole is het een "streling" voor het oog.
N.B. De unit van een cabrio is veel langer en smaller dan die van andere modellen, dus een zwarte E38/E39 unit inbouwen was geen optie. De ruimte voor die units is ook veel te klein....
En wat bleek? Het blijkt een originele duitse auto, wat ik alleen maar leuk vind. Een orginele nederlandse auto heeft voor mij geen meerwaarde, sterker nog, ik zou hem eerder laten staan. Nu wist ik dat het een auto was waar in ieder geval beter mee op was gegaan dan als ie origineel nederlands was. Ik snapte nu ook meteen waarom die al zoveel opties had.
Leuk detail is dat bij Duiste modellen het rechterportierslot standaard niet gemonteerd wordt.
Laatste toevoegingen
Motorsport instaplijsten
OEM Bagagenet
OEM killswitch
En, wat door mijn eigen schuld pas onlang gedaan is (verhaal opzicht, niet interessant voor hier), telefoon ook aangesloten op het multifunctioneel stuurwiel
HK midranges
Tot zover...lopen inmiddels ook alweer een paar nieuwe projecten. Wordt vervolgd.
Nog even de hele optielijst zoals ie er nu bij staat en zaken die er niet meer op zitten.
- Late 1996 328i Cabrio (1997 model year)
- Cosmos Schwarz
- (320) Model designation delete
- Full black leather "Montana - glad" interior:
:: Full leather doorpanel inserts;
:: Leather doorhandles;
:: Leather shiftboot;
:: Leather handbreak sleeve;
:: Leather handbrake handle;
:: (473) Leather armrest
- Nappa extended leather Indiviual trim:
:: Center console
:: Glovebox
:: Handbrake console
:: Armrest trim
- Leather lit ///M gearknob
- (534) Automatic Climate Control
- (528) AUC
- (554) 18-button MID (OBC V) with remote control (funkfernbedienung)
- (395) Rollover protection (ÜRSS) / Rear headrests
- (431) Auto Dimm rearview mirror + Inner light package
- M-Technic front and rear bumper
- "Lux" sideskirts (also fitted to M3 sedan)
- ///M Clubsport doorsills (sold)
- M-Tech mirrors (heated + electrical adjustment)
- Passenger Airbag
- (481) Sport seats with:
:: (494) Seat heating;
:: (458) Electrical adjustment;
:: Luggage nets (Gepacknetz);
:: Pyrotechnic tensioners.
- (423) Velours interior mats
- (388) Soft top, Black.
- (399) Fully automatic roof
- (214) ASC+T
- (380) Hardtop preparation
- (982) Hardtop
- (669) BMW Business RDS (removed)
- BMW Business RDS (CD43)
- (672) CD Changer (taken out before purchase)
- (676) Hi-Fi Aktive sound system (not in my car anymore when I bought it)
- (674) Harman/Kardon Top Hi-Fi retrofit (98% finished):
:: Complete wiring loom (brand new)
:: Amplifier
:: Skipass Subwoofer
:: Rear speakers
:: HK door midranges + tweeters (new)
:: Hi-Fi switch (Not fitted on a cabrio by BMW).
- (690) Cassette box (no longer in car)
- Dension Gateway300 for iPod/mp3 playback
- (464) Ski pass + skisack
- (971) Exclusive Package
- (508) PDC (retrofit OEM BMW)
- Chrome inner door release handles
- Z3 Chromeline tacho ringen
- OEM Chrome exhaust tips
- OEM M3 GT carbon fiber "kohlefaser" gear surround ("Blende Ablegefach")
- OEM M3 GT carbon fiber "kohlefaser" glovebox strip ("Blende")
- OEM M3 GT carbon fiber "kohlefaser" door sills ("Einstiegleisten")
- (255) Sport Steering Wheel II (sold)
- (710) M-Tech Airbag Sport Steering wheel + E38/E39 MFL
- (264) Adjustable steering wheel (mechanical)
- E38 ambient lights
- Engine comparment light (OEM BMW)
- (302) BMW factory alarm (DWA Class III) + remote central locking
- (629) BMW carphone Motorola "D-Netz" with "freisprach anlage"
- ZKW H1 Projector units
- Pilot 4300K Xenon lights
- (520) Front foglights
- Boot luggage net
- Bosch Aerotwin windshield wipers
- Programmable intermittent setting for wipers (WI-WA + SRA module)
- S818A MAIN BATTERY SWITCH |Battery master switch 900A APPR. VEH.IMMOBILIZAT. ACC. TO AZT/TUEV Electronic immobilizer.
- (704) M Sport suspension (removed)
- Bilstein B16 PSS9
- 2.93 LSD
- (428) First aid kit / Warning triangle
- (292) M Cross spoke, styling 29 (BBS RC041/042 (BMW Styling 29) 2-piece wheel. 7.5J/8.5Jx17"
Polished "Polierten" dish). (sold)
- Winter Wheels: BMW Styling 73 Radialspeiche with 205/50-17 all around. (sold)
- Winter Wheels: M Contours 7.5/8.5 x 17 with 215/50-17 all around.
- Summer Wheels: BBS RS 8" x 17" ET26 / 9" x 17" ET26
Opties die er nog niet op zitten:
- Koplampspoeiers (alleen nog ander tankje en handel monteren)
- Intensive cleaning
- Lendensteunen (in bestuurdersstoel gemonteerd)
- Cruise control (alle onderdelen verzameld)
- Navigatie (niet mogelijk met telefoon).
Laatst gewijzigd door MParallel op 17 okt 2017, 18:05, 42 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: E36 328i Cabrio OEM+
kerel, welkom
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Hee joh.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Gaaf! Welkom!
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Bekende cabrio! 8)
Welkom hier Mparallel
Welkom hier Mparallel
- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Dat was inderdaad een lang verhaal. Nette E36 hoor
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Wat een verhaal, heb hem wel gelezen
Nice car dude! Liever OEM gek dan......autostyle gek
Nice car dude! Liever OEM gek dan......autostyle gek
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Leuke mobs en leuk verhaal
-
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Welkom :banaan:
geweldig iemand die zoveel liefde in de auto stopt en eerlijk is eerlijk je Cabrio mag er wezen
geweldig iemand die zoveel liefde in de auto stopt en eerlijk is eerlijk je Cabrio mag er wezen
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Hebbe hebbe.......... :playcar:
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Wat een schitterend verhaal en wat een schitterende auto!!
Sinds ik de E36 heb weggedaan kijk ik altijd nog met veel plezier naar dit type 3-serie...
Sinds ik de E36 heb weggedaan kijk ik altijd nog met veel plezier naar dit type 3-serie...
- Jules
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: E36 328i Cabrio OEM+
welkom hier.
Die verlaging en M Contours maken hem echt af trouwens! Hoe mooi BBS RS ook is vond ik t toch niet zo mooi staan op een E36 eigenlijk
Die verlaging en M Contours maken hem echt af trouwens! Hoe mooi BBS RS ook is vond ik t toch niet zo mooi staan op een E36 eigenlijk
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Respect voor het werk
- MartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Mooi spul, ik ben een groot liefhebber van OEM+ 8)
Mijn bescheiden theorie is dat die knop bedoeld is om te gebruiken als je beter wilt communiceren met passagiers achterin. De fader lijkt namelijk ook wat naar voren bij te regelen...MParallel schreef:Oh, en last but not least. Op het H/K systeem zit een modus, het best te vergelijken met een "Loudness" setting. Op alle modellen behalve de cabrio krijg je hiervoor een knop in de middenconsole waarmee je dit zelf kunt bepalen. Voor cabrio bezitters achtte BMW dit niet nodig en vond het een betere optie dat de stand van het dak (open/dicht) dit bepaalt. Hmm, I think not dus! Ik wil zelf ook een mooi vol geluid als het dak dicht is, en niet alleen bij open dak. Het dak is toch vaker dicht dan open. Nice going BMW!
Dus deze knop zelf geretrofit aan het H/K systeem en heeft een mooi pleke gevonden naast de hands-free mic, waardoor mijn middenconsole nu tot de max gevuld is.
- MParallel
- Berichten: 7955
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Thx iedereen. Het heeft me flink wat bloed zweet en tranen gekost, maar het zeker waard als er weer iets af is.Martijn Koevoets schreef:Mijn bescheiden theorie is dat die knop bedoeld is om te gebruiken als je beter wilt communiceren met passagiers achterin. De fader lijkt namelijk ook wat naar voren bij te regelen...
Martijn, het klopt dat het klankbeeld voor/achter ook wijzigt. Dit is heel goed hoorbaar. Vooral de subwoofer lijkt flink gedrukt te worden in de "low" stand.
-
OnlineArjanS
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Welkom op DF!
Mooie cabrio en respect voor alle mods, maar dat had ik je al eerder verteld.
Groet,
Arjan
Mooie cabrio en respect voor alle mods, maar dat had ik je al eerder verteld.
Groet,
Arjan
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Welkom, gave e36!
p.s. heb je niet nog wat meer foto's?
p.s. heb je niet nog wat meer foto's?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26616
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 328i Cabrio OEM+
ook welkom hier
mooie cabrio! en leuk om eens alle mod's zo in een topic te zien
mooie cabrio! en leuk om eens alle mod's zo in een topic te zien
- MParallel
- Berichten: 7955
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+
Na 2 jaar zitten ze er eindelijk weer onder. (lang verhaal).
Foto's die ik had gemaakt zijn bijna allemaal mislukt.
Ik weet niet wat die camera van mij soms heeft. Eigenlijk zijn alle foto's mislukt, dus bij deze de minst slechte. Als het meezit maakt ie redelijke foto's, maar meestal...
Ik heb ze wat scherper gemaakt, wat (nog) meer ruis geeft.
Auto zou voor het mooie nog lager kunnen, maar het is wel me daily driver, dus we houden het mooi zo.
Achter moet ie nog iets hoger, want ze lopen bij scherpe snelle bochten net iets aan.
Of wat meer camber.
Zit er aan te denken om weer lekker amber RAW's te gaan monteren.
Foto's die ik had gemaakt zijn bijna allemaal mislukt.
Ik weet niet wat die camera van mij soms heeft. Eigenlijk zijn alle foto's mislukt, dus bij deze de minst slechte. Als het meezit maakt ie redelijke foto's, maar meestal...
Ik heb ze wat scherper gemaakt, wat (nog) meer ruis geeft.
Auto zou voor het mooie nog lager kunnen, maar het is wel me daily driver, dus we houden het mooi zo.
Achter moet ie nog iets hoger, want ze lopen bij scherpe snelle bochten net iets aan.
Of wat meer camber.
Zit er aan te denken om weer lekker amber RAW's te gaan monteren.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: E36 328i Cabrio OEM+ BBS RS gemonteerd.
Looking good (again).
-
- Berichten: 9976
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E36 328i Cabrio OEM+ BBS RS gemonteerd.
Mooi verhaal!
Volgens mij mis je nog een optie: http://www.unofficialbmw.com/e36/electr ... ights.html
Die heb je zeker niet meer liggen?Styling 29 M-Kruisspaak
Volgens mij mis je nog een optie: http://www.unofficialbmw.com/e36/electr ... ights.html
-
- Berichten: 9976
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E36 328i Cabrio OEM+ BBS RS gemonteerd.
Mooi verhaal!
Volgens mij mis je nog een optie: http://www.unofficialbmw.com/e36/electr ... ights.html
Die heb je zeker niet meer liggen?Styling 29 M-Kruisspaak
Volgens mij mis je nog een optie: http://www.unofficialbmw.com/e36/electr ... ights.html
- MParallel
- Berichten: 7955
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i Cabrio OEM+ BBS RS gemonteerd.
Nee, die heb ik 3 jaar geleden al verkocht. Had ik eigenlijk als winterset moeten houden.indobesar schreef:Mooi verhaal!
Die heb je zeker niet meer liggen?Styling 29 M-Kruisspaak
Volgens mij mis je nog een optie: http://www.unofficialbmw.com/e36/electr ... ights.html
Ik heb geen DRL's nee. Hoeft van mij ook niet zo. Als het nou aparte lichten zouden zijn, maar gewoon je raw's die meebranden, nee, dan kan ik net zo goed me stadslichten aan doen.
Misschien ooit nog eens van die US positioneringslichten inbouwen, maar ben er nog niet uit of ik dat mooi vind of niet.
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E36 328i Cabrio OEM+ BBS RS gemonteerd.
Zijn ook al je foto's overbelicht?
Dan moet je je ISO laag zetten; Als die bijvoorbeeld op 1000 staat zet hem op zo laag mogelijk (80/100/150)
Groetjes Erik
Dan moet je je ISO laag zetten; Als die bijvoorbeeld op 1000 staat zet hem op zo laag mogelijk (80/100/150)
Groetjes Erik
- MParallel
- Berichten: 7955
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Kompas spiegel
Vandaag eindelijk me kompas spiegel volledig werkend gekregen.
Ik had al een fabrieks-af auto-dimm spiegel en is in principe plug&play werk. Ware het niet dat ik ook het fabrieks-af alarm heb, die geen aparte module heeft, maar in de ZKE zit verwerkt. Om die reden heb ik in de originele spiegel de ontvanger van de afstandsbediening zitten. De spiegel is dus plug&play, maar dan heb je geen afstandsbediening meer.
En dat is toch iets waar je, hoe simpel ook, eenmaal aan gewend niet meer zonder kan. Na een tijdje zonder AB gedaan te hebben, gisteren de boel afgemaakt.
Originele spiegel opengemaakt. Kleine printplaatje is de ontvanger van de AB. Blauwe draad is de antenne.
Dit zit aan de achterzijde van auto-dimm glas.
AB ontvanger uit de spiegel gehaald.
Draadboom uit de spiegel gehaald. Daarvoor moeten dus alle (10) pinnen los uit de stekker.
Toen de AB module vastgemaakt in een kam-connector houder die ik over had. Op zijn kop heb je een mooi bakje. Misschien ga ik in de toekomst kijken voor een dicht doosje, die wat compacter is, maar voor nu is dit het prototype. Kleine schroef+moer in de 3 originele bevestigingsgaten gemonteerd, zodat de printplaat iets omhoog komt, om de electronica aan de onderkant te beschermen.
En het een plaatsje gegeven in de spelonken van het dashboard
Nieuwe type doorvoer rubber wisselen, die de nieuwere modellen spiegels gebruiken
Draden van oude alarmled (voor de pook) doorverbonden naar de spiegel, zodat ik nu ook het alarm-led onder de spiegel heb. Zo zie je van afstand al dat de auto op alarm staat en hoef je niet naast de auto te staan en naar binnen te kijken.
Heel korte clip van het alarm led werkend (in de testfase)
http://www.youtube.com/watch?v=1DysRedQuSA" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de AB module onder in het dashboard, werkte de AB niet meer zo heel lekker. Alleen van heel dichtbij. Simpel opgelost door de antenna draad een heel stuk te verlengen en deze draad via de A-stijl terug omhoog en langs de bovenzijde van het raam te laten lopen. AB werkt nu weer perfect, zo niet beter.
Eindresultaat
Behalve the upgrade van de spiegel zelf, wat een mooie bijkomstigheid is, is dat ik nu ook de nieuwe stijl voet heb, die door 2 grote kapjes wordt afgedekt. Deze gaan tot helemaal aan het raam, waardoor het bevestigingsstuk volledig uit het zicht is. Mijn standaard voet had 2 kleine kapjes op de voet zelf, niet er helemaal omheen en aan de bovenkant zag je dus altijd nog die 6-kant zitten waaraan die vastzit.
De veel dikkere rubberen doorvoer. Bijna helemaal samengedrukt. Ik was nog even bang dat het niet zou passen, omdat het rubber off-center zit op de voet en bij mij oude spiegel centraal, maar bleek gelukkig geen probleem. Wel was het een klote klus om dat rubber goed tussen die 2 kapjes in te krijgen. Bloed, zweet en tranen...
Zijaanzicht van de voet
Bij de standaard E36 auto-dim spiegel zit de lichtgevoelige sensor zichtbaar achter een eenvoudig gat in de behuizing van de spiegel, bij dit model zit op die plek een mooi transparant stukje plastic. Oogt net even wat netter afgewerkt.
Nieuwe look
Waarom vraag je je misschien af? Gewoon, omdat het kan, ik altijd iets te modden moet hebben, en omdat ik alles wil van knopjes,amber verlichting en dot matrix displays. Het is toch OEM+, maar doet geen afbreuk aan de originaliteit van de auto. Althans, dat vind ik.
En past mooi bij de rest van het interieur, toch?
N.B. De mooiste oplossing is natuurlijk om de module van de AB in de nieuwe spiegel in te bouwen. Dat wil ik in de toekomst nog wel een keer proberen. Probleem is dat de spiegels erg moeilijk open te maken is, zonder de clipjes te breken. Bij de oude spiegel durfde ik dit risico nog wel te nemen, bij de nieuwe spiegel vooralsnog niet.
Ten tweede heeft die ook geen bevestging voor de module, dus moet ik dat gaan inkitten. Zag ik even nog niet zitten.
Beschouw dit maar also versie 1.0.
Ik had al een fabrieks-af auto-dimm spiegel en is in principe plug&play werk. Ware het niet dat ik ook het fabrieks-af alarm heb, die geen aparte module heeft, maar in de ZKE zit verwerkt. Om die reden heb ik in de originele spiegel de ontvanger van de afstandsbediening zitten. De spiegel is dus plug&play, maar dan heb je geen afstandsbediening meer.
En dat is toch iets waar je, hoe simpel ook, eenmaal aan gewend niet meer zonder kan. Na een tijdje zonder AB gedaan te hebben, gisteren de boel afgemaakt.
Originele spiegel opengemaakt. Kleine printplaatje is de ontvanger van de AB. Blauwe draad is de antenne.
Dit zit aan de achterzijde van auto-dimm glas.
AB ontvanger uit de spiegel gehaald.
Draadboom uit de spiegel gehaald. Daarvoor moeten dus alle (10) pinnen los uit de stekker.
Toen de AB module vastgemaakt in een kam-connector houder die ik over had. Op zijn kop heb je een mooi bakje. Misschien ga ik in de toekomst kijken voor een dicht doosje, die wat compacter is, maar voor nu is dit het prototype. Kleine schroef+moer in de 3 originele bevestigingsgaten gemonteerd, zodat de printplaat iets omhoog komt, om de electronica aan de onderkant te beschermen.
En het een plaatsje gegeven in de spelonken van het dashboard
Nieuwe type doorvoer rubber wisselen, die de nieuwere modellen spiegels gebruiken
Draden van oude alarmled (voor de pook) doorverbonden naar de spiegel, zodat ik nu ook het alarm-led onder de spiegel heb. Zo zie je van afstand al dat de auto op alarm staat en hoef je niet naast de auto te staan en naar binnen te kijken.
Heel korte clip van het alarm led werkend (in de testfase)
http://www.youtube.com/watch?v=1DysRedQuSA" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de AB module onder in het dashboard, werkte de AB niet meer zo heel lekker. Alleen van heel dichtbij. Simpel opgelost door de antenna draad een heel stuk te verlengen en deze draad via de A-stijl terug omhoog en langs de bovenzijde van het raam te laten lopen. AB werkt nu weer perfect, zo niet beter.
Eindresultaat
Behalve the upgrade van de spiegel zelf, wat een mooie bijkomstigheid is, is dat ik nu ook de nieuwe stijl voet heb, die door 2 grote kapjes wordt afgedekt. Deze gaan tot helemaal aan het raam, waardoor het bevestigingsstuk volledig uit het zicht is. Mijn standaard voet had 2 kleine kapjes op de voet zelf, niet er helemaal omheen en aan de bovenkant zag je dus altijd nog die 6-kant zitten waaraan die vastzit.
De veel dikkere rubberen doorvoer. Bijna helemaal samengedrukt. Ik was nog even bang dat het niet zou passen, omdat het rubber off-center zit op de voet en bij mij oude spiegel centraal, maar bleek gelukkig geen probleem. Wel was het een klote klus om dat rubber goed tussen die 2 kapjes in te krijgen. Bloed, zweet en tranen...
Zijaanzicht van de voet
Bij de standaard E36 auto-dim spiegel zit de lichtgevoelige sensor zichtbaar achter een eenvoudig gat in de behuizing van de spiegel, bij dit model zit op die plek een mooi transparant stukje plastic. Oogt net even wat netter afgewerkt.
Nieuwe look
Waarom vraag je je misschien af? Gewoon, omdat het kan, ik altijd iets te modden moet hebben, en omdat ik alles wil van knopjes,amber verlichting en dot matrix displays. Het is toch OEM+, maar doet geen afbreuk aan de originaliteit van de auto. Althans, dat vind ik.
En past mooi bij de rest van het interieur, toch?
N.B. De mooiste oplossing is natuurlijk om de module van de AB in de nieuwe spiegel in te bouwen. Dat wil ik in de toekomst nog wel een keer proberen. Probleem is dat de spiegels erg moeilijk open te maken is, zonder de clipjes te breken. Bij de oude spiegel durfde ik dit risico nog wel te nemen, bij de nieuwe spiegel vooralsnog niet.
Ten tweede heeft die ook geen bevestging voor de module, dus moet ik dat gaan inkitten. Zag ik even nog niet zitten.
Beschouw dit maar also versie 1.0.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Beros, Berry1000RR, Tom V, zuidnl en 57 gasten