E36 328i/M3 Cabrio
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Stuurwiel levert BMW niet, dan moet je de AliE weg bewandelen en dan maar afwachten wat je krijgt. En dan zal het altijd een plakker over de originele zijn.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Nou, de tijd vliegt zeker voorbij. Deze post lijkt van eergisteren, bij wijze van. De auto is inmiddels (gisteren) 25 jaar oud geworden.
Km-stand nu 94.6xx km. Dat maakt dan gemiddeld 3784 p/jaar. Waarbij ik daar de laatste jaren bij lange na niet in de buurt van kom.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Oh dan rij je de laatste jaren wel heel weinig er mee?
Blijft een mooie verschijning! En een prima investering gebleken als je naar de huidge E36 M3 prijzen kijkt t.o.v. wat jaar geleden
Blijft een mooie verschijning! En een prima investering gebleken als je naar de huidge E36 M3 prijzen kijkt t.o.v. wat jaar geleden
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: E36 328i/M3 Cabrio
De mijne is in 12/2022 ook alweer 27 geworden. Tijd gaat idd erg snel..
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Ja de prijzen van 2013 vs nu...ik zou hem eigenlijk weg moeten doen, omdat de ROI nu wel erg gunstig is. In mei heb ik hem al weer 10 jaar in bezit. Maar stel je pakt een leuk bedrag, en dan? Is niet zoveel moderns wat me aanspreekt, zeker niet voor wat een beetje leuke auto nu doet. En elke keer blijft toch weer een feest om met zo'n oude M motor te rijden.
Ondanks dat ik nog dagelijks in me oude E36 328i rijdt, blijft het toch een speciaal gevoel als je in de M3 stapt.
Rijdt er de laatste jaren inderdaad stukken minder mee dan in het begin. Dat heeft er o.a. mee te maken dat me vriendin niet om de hoek woont en als ik daar ben en het is lekker weer, dan ga ik niet terug om even de M3 op te halen. En waar zij woont heb ik geen stalling en ondertussen ben ik wel zo OCD dat ik de auto niet graag op de openbare weg parkeer.
En sowieso alleen tijdens mooie weekenddagen dat ik er wel eens mee rijdt.
Daarnaast speelt ook die km-stand van 94.6xx wel mee. Dat kruipt toch langzaam richting die 100.000km toe. En ook al zegt het niks, verkoop-technisch doet toch anders beweren.
*knock on wood* Met de SMG-bak nooit storingen gehad op die ene keer na in 2013 dat de 3e versnelling overgeslagen werd, wat na een reset van een foutcode in de versnellingsherkenningssensor, nooit meer is teruggekomen.
En zolang de motor van de pompunit (het enige echte zwakke punt) in orde blijft, maar ik me er ook niet zoveel zorgen om.
Enige is dat de accumulator van de unit, wat een slijtage onderdeel is, welke ik in 2014 heb vervangen en destijds €200 kostte, inmiddels €2000 (ja, tweeduizend) kost.
En met andere SMG eigenaren al hele internet afgestruind, maar deze is zo specifiek kwam vorm, aansluiting en specs, dat er geen goedkoper alternatief is. En bij deze units worden 'slim' geleverd dichtgelast, zonder dus het originele ventiel waarmee ze gevuld worden.
Dus nu wordt er gekeken naar de optie om de oude bij te vullen. Wat moet kunnen zolang het membraan niet gescheurd is.
Gelukkig is het nu na een winterslaap nog steeds sleutel omdraaien en direct starten, maar er komt een dag dat die geen (voldoende) druk meer levert.
Ondanks dat ik nog dagelijks in me oude E36 328i rijdt, blijft het toch een speciaal gevoel als je in de M3 stapt.
Rijdt er de laatste jaren inderdaad stukken minder mee dan in het begin. Dat heeft er o.a. mee te maken dat me vriendin niet om de hoek woont en als ik daar ben en het is lekker weer, dan ga ik niet terug om even de M3 op te halen. En waar zij woont heb ik geen stalling en ondertussen ben ik wel zo OCD dat ik de auto niet graag op de openbare weg parkeer.
En sowieso alleen tijdens mooie weekenddagen dat ik er wel eens mee rijdt.
Daarnaast speelt ook die km-stand van 94.6xx wel mee. Dat kruipt toch langzaam richting die 100.000km toe. En ook al zegt het niks, verkoop-technisch doet toch anders beweren.
*knock on wood* Met de SMG-bak nooit storingen gehad op die ene keer na in 2013 dat de 3e versnelling overgeslagen werd, wat na een reset van een foutcode in de versnellingsherkenningssensor, nooit meer is teruggekomen.
En zolang de motor van de pompunit (het enige echte zwakke punt) in orde blijft, maar ik me er ook niet zoveel zorgen om.
Enige is dat de accumulator van de unit, wat een slijtage onderdeel is, welke ik in 2014 heb vervangen en destijds €200 kostte, inmiddels €2000 (ja, tweeduizend) kost.
En met andere SMG eigenaren al hele internet afgestruind, maar deze is zo specifiek kwam vorm, aansluiting en specs, dat er geen goedkoper alternatief is. En bij deze units worden 'slim' geleverd dichtgelast, zonder dus het originele ventiel waarmee ze gevuld worden.
Dus nu wordt er gekeken naar de optie om de oude bij te vullen. Wat moet kunnen zolang het membraan niet gescheurd is.
Gelukkig is het nu na een winterslaap nog steeds sleutel omdraaien en direct starten, maar er komt een dag dat die geen (voldoende) druk meer levert.
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Als het geen cabrio hoeft te zijn, verkopen en een 1M aanschaffen?
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Hoeft geen cabrio te zijn, maar hoe mooi ik zo'n 1M ook vind, dat is turbo blok. Ik vind zo'n oud atmosferisch blok juist mooi.
Dan kom ik eerder bij een C63 AMG uit oid.
Maar als deze weg gaat, dan waarschijnlijk een 'dikke' daily zoals een F11 535i of een Gran Coupe. Die blijf ik toch erg mooi vinden. Maar goed, voorlopig nog niet relevant.
Dan kom ik eerder bij een C63 AMG uit oid.
Maar als deze weg gaat, dan waarschijnlijk een 'dikke' daily zoals een F11 535i of een Gran Coupe. Die blijf ik toch erg mooi vinden. Maar goed, voorlopig nog niet relevant.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Als je weet wat voor aansluiting het is dan moet het op zich geen issue zijn om daar aftermarket iets anders voor te maken, desnoods met een slang en ergens anders geinstalleerd. Ook zou je ze dan navulbaar kunnen maken. En nog belangrijker je kunt dan ook een ventiel gebruiken om hem te ontluchten ipv dat je de auto aan een computer moet hangen als je alleen de accumulator vervangt.MParallel schreef: ↑06 mar 2023, 12:49
Enige is dat de accumulator van de unit, wat een slijtage onderdeel is, welke ik in 2014 heb vervangen en destijds €200 kostte, inmiddels €2000 (ja, tweeduizend) kost.
En met andere SMG eigenaren al hele internet afgestruind, maar deze is zo specifiek kwam vorm, aansluiting en specs, dat er geen goedkoper alternatief is. En bij deze units worden 'slim' geleverd dichtgelast, zonder dus het originele ventiel waarmee ze gevuld worden.
Dus nu wordt er gekeken naar de optie om de oude bij te vullen. Wat moet kunnen zolang het membraan niet gescheurd is.
Gelukkig is het nu na een winterslaap nog steeds sleutel omdraaien en direct starten, maar er komt een dag dat die geen (voldoende) druk meer levert.
Werkdruk is bij mijn weten 80 bar. Wat je eigenlijk zou moeten weten is de precharge in het membraam. Dan kan je namelijk vrij eenvoudig uitrekenen wat het bruikbarfe volume moet zijn, is een simpel P1xV1 = P2xV2 sommetje.
Als de accumulator te groot is dan pompt hij bij een membraam lekkage alle vloeistof in de accumulator. Dus de maat is redelijk op het reservoir afgesteld, ik heb dat ook eens aan de hand gehad dat je rare geluiden uit de pomp kreeg. Nagekeken met scanner tool en bij elke keer schakelen viel de druk weg = accumulator overleden. Hij mag dus ook niet te groot zijn.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Specs van de accumulator staan op de accumulator zelf.
Ontluchten zelf is geen issue, ik heb zelf een computer waarmee ik regelmatig het systeem ontlucht en het koppelings-aangrijppunt opnieuw inleer. Je mertkt dan direct hoeveel beter dat rijdt. Want door warmte e.d. gaat die Pentosin gasbelletjes 'creëren' en die zijn te comprimeren waardoor de adaptiewaardes niet meer kloppen. Heb er wel minder last van na de Pentosin (deels) vervangen te hebben. (Omdat het een gesloten systeem moet eigenlijk een slang op de bak los om alles te vernieuwen.)
Ik houd alles graag origineel. Dus werken met slangen en zaken verplaatsen is een no-go. Dan had ik de hele unit al naar de kofferbak verhuist, zodat die pomp niet constant alle hitte van het uitlaatspruitstuk te verduren krijgt. (wat de nr1 oorzaak is van het begeven van de motor, aangezien die plastic(!) insulators gebruikt.). Die smelten op den duur en dan is het dag motor. Die wel te reviseren is met betere specs dan origineel en betaal je ook geen 3500 voor compleet nieuwe unit. Als dat ondertussen niet 4k+ is.
Hoe is het btw met je eigen M3 SMG?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Mijn M3 SMG rijd nog prima. Al er er wel al 2 of 3 keer een nieuwe actuator op de bak gekomen en de accumulator is al een aantal keer vervangen.
Ik heb ooit eens een keer een complete pomp unit gekocht inclusief accumulator voor een paar honderd euro, die heb ik nog steeds op zolder liggen.
Ik hou ook van origineel maar als reparatie van de SMG unit zo veel geld moet kosten dan zit je ook bijna op de kosten van een handbak ombouw. Gezien de leverbaarheid van die delen zou ik bij die kostenplaatjes waarschijnlijk voor handbak ombouw gaan. Wbt onderdelen, voorheen had Molenaar in Heerhugowaard veel SMG spullen liggen zoals actuators en pomp units enz.
Ik heb ooit eens een keer een complete pomp unit gekocht inclusief accumulator voor een paar honderd euro, die heb ik nog steeds op zolder liggen.
Ik hou ook van origineel maar als reparatie van de SMG unit zo veel geld moet kosten dan zit je ook bijna op de kosten van een handbak ombouw. Gezien de leverbaarheid van die delen zou ik bij die kostenplaatjes waarschijnlijk voor handbak ombouw gaan. Wbt onderdelen, voorheen had Molenaar in Heerhugowaard veel SMG spullen liggen zoals actuators en pomp units enz.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Dat is mooi om te horen. Zo te lezen ook nooit de bowden-cable hoeven te vervangen, dan wel opnieuw af te stellen?
Ik heb ook een reserve unit liggen, eigenlijk specifiek voor de pomp. Die had ik al lang moeten laten reviseren, voor het geval de mijn de geest geeft, dan ligt de vervanger klaar.
De rest van de gebruikte componenten zijn vrij hoogwaardig en geven doorgaans geen issues.
Via een maat van mijn heb ik een nieuwe actuator en versnellingssensor voor een prikkie kunnen overnemen. Die heeft een hele zooi 'nos' delen opgekocht. Mogelijk kwam dat daar vandaan.
Als je auto van voor 4/98 is zou je eens moeten checken of de recall vd versnellingssensor is uitgevoerd. In het begin gaven die problemen omdat door weersinvloeden de contacten vd stekker corrodeerden en zo voor storingen zorgde. BMW heeft toen de connector aangepast naar 'gold plated' variant die daar geen last meer van heeft.
Tegelijktijdig ook de zekering van de pomp vervangen van 25A naar 30A. Het klepje van het zekeringskastje is nooit geupgrade, die geeft nog 25A aan. Waardoor ik destijds dacht, welke Pino gebruikt nu een hogere zekering dan voorgeschreven is. Maar dat bleek dus juist goed te zijn.
Ik heb ook een reserve unit liggen, eigenlijk specifiek voor de pomp. Die had ik al lang moeten laten reviseren, voor het geval de mijn de geest geeft, dan ligt de vervanger klaar.
De rest van de gebruikte componenten zijn vrij hoogwaardig en geven doorgaans geen issues.
Via een maat van mijn heb ik een nieuwe actuator en versnellingssensor voor een prikkie kunnen overnemen. Die heeft een hele zooi 'nos' delen opgekocht. Mogelijk kwam dat daar vandaan.
Als je auto van voor 4/98 is zou je eens moeten checken of de recall vd versnellingssensor is uitgevoerd. In het begin gaven die problemen omdat door weersinvloeden de contacten vd stekker corrodeerden en zo voor storingen zorgde. BMW heeft toen de connector aangepast naar 'gold plated' variant die daar geen last meer van heeft.
Tegelijktijdig ook de zekering van de pomp vervangen van 25A naar 30A. Het klepje van het zekeringskastje is nooit geupgrade, die geeft nog 25A aan. Waardoor ik destijds dacht, welke Pino gebruikt nu een hogere zekering dan voorgeschreven is. Maar dat bleek dus juist goed te zijn.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
De tijd vliegt, dat blijkt maar weer.
Geen update, maar vandaag is het precies 10 jaar geleden dat ik de M3 uit Duitsland heb opgehaald.
In die 10 jaar 16.000km's gemaakt, vooral in de beginjaren. De laatste paar jaar haal ik de 1000 nog niet. Zonde? Misschien, misschien niet.
8 Mei 2013.
Mei 2023
Geen update, maar vandaag is het precies 10 jaar geleden dat ik de M3 uit Duitsland heb opgehaald.
In die 10 jaar 16.000km's gemaakt, vooral in de beginjaren. De laatste paar jaar haal ik de 1000 nog niet. Zonde? Misschien, misschien niet.
8 Mei 2013.
Mei 2023
Laatst gewijzigd door MParallel op 08 mei 2023, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Wit op een cabrio m3, das toch wel bijzonder eigenlijk..?
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Best wel ja. In elk geval voor EU spec. US model wit zie je vrij veel.
Van de BK91 (linksgestuurde M3 3.2 cabrio, EU spec) zijn er slechts 15 in het wit geproduceerd. 12 daarvan met een zwart leder interieur. En 4 daarvan origineel in DE geleverd (ik wilde zelf per se een DE auto hebben).
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Op het totaal, hoeveel procent is dan wit?
Plannen? Vind het knap als je zoiets kunt laten staan met mooi weer
Plannen? Vind het knap als je zoiets kunt laten staan met mooi weer
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Nog geen 1%.
0,85% om precies te zijn. Er zijn er in totaal namelijk 1763 gebouwd.
Geen plannen. Hoewel, moet de lendensteun voor de bijrijder nog een keer inbouwen. Misschien nog een keer een BT/Dab+ interface inbouwen.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4532
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E36 328i/M3 Cabrio
^ Wil je 'm niet helemaal origineel houden? Het is al zo'n unieke auto.. Hoewel een radio terug naar origineel wisselen natuurlijk ook zo gebeurd is.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Hij is al lang niet meer origineel. En nee, dat wil ik niet, want het hele idee is altijd geweest om "full options" te hebben. En dan echt full options, niet de MP definitie.
Technisch kan ik hem wel terugbouwen naar af-fabriek origineel. Ik heb alle onderdelen netjes bewaard en er is in geen enkele draadboom geknipt, maar hij is nu beter dan hoe die af-fabriek was. Er zijn diverse, originele BMW opties achteraf ingebouwd. Origineel verliet deze auto de fabriek zonder radio en zonder radio voorbereiding, maar ik heb het Harman/Kardon sound systeem achteraf ingebouwd. Ik mag toch redelijkerwijs aannemen dat er meer mensen zijn die graag iets van een radio/speakers in de auto willen dan niks.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4532
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E36 328i/M3 Cabrio
^ Ook wel weer zo, maar wat apart dat deze auto zonder radio en diens voorbereiding besteld is?!
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Dat was in eerste instantie ook mijn vraag toen ik de optielijst zag, of eigenlijk toen ik de auto kwam bezichtigen en zag dat er geen antenne achter naast de kofferklep zat. Toen echter de Fahrzeugbrief boven tafel kwam, werd de vraag beantwoord.
De beste man was namelijk 73 jaar oud hij de auto kocht. Ik kan me voorstellen dat je op die leeftijd minder behoefte hebt aan een flinke geluidsinstallatie. Misschien was het gehoord van de beste man al niet meer zo, wie weet. Dat zal vermoedelijk ook verklaren waarom die gekozen heeft voor een SMG transmissie ipv handbak.
Ik ben er echter blij mee, want zoals hierboven vermeld, ik heb nu een cleane achterkant en niet dat gat in de carrosserie voor de antenne.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36 328i/M3 Cabrio
Ik kan mij voorstellen dat ook juist die cleane achterkant de reden is geweest om zonder te bestellen.MParallel schreef: ↑09 mei 2023, 13:53Dat was in eerste instantie ook mijn vraag toen ik de optielijst zag, of eigenlijk toen ik de auto kwam bezichtigen en zag dat er geen antenne achter naast de kofferklep zat. Toen echter de Fahrzeugbrief boven tafel kwam, werd de vraag beantwoord.
De beste man was namelijk 73 jaar oud hij de auto kocht. Ik kan me voorstellen dat je op die leeftijd minder behoefte hebt aan een flinke geluidsinstallatie. Misschien was het gehoord van de beste man al niet meer zo, wie weet. Dat zal vermoedelijk ook verklaren waarom die gekozen heeft voor een SMG transmissie ipv handbak.
Ik ben er echter blij mee, want zoals hierboven vermeld, ik heb nu een cleane achterkant en niet dat gat in de carrosserie voor de antenne.
Naast het feit als je een M3 cabrio koopt je daarin toch minder/geen behoefte aan radio hebt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Hitz, Marc Sierra, matthyssie, Ti-Tourist (Erik), zuidnl en 239 gasten