Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7357
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 30 mar 2024, 15:46

Robin schreef: 30 mar 2024, 12:25
Elise schreef: 30 mar 2024, 12:10
Robin schreef: 30 mar 2024, 11:40 Hij had niet moeten beginnen over mei 1940, dat maakt de rest al ongeloofwaardig imho.
Die mag je uitleggen, want ik begrijp niet wat er ongeloofwaardig is aan mei 1940 en wat dat met de rest van het artikel te maken heeft.
Robin schreef: 30 mar 2024, 08:50 Alsof tijdens de Paasdagen de Russen hier op de stoep staan.
Tijdgeest 39-40 was TOTAAL anders, hij wil op 't sentiment van de lezer werken en angst aanjagen. Nonsense.

Edit: De Russen kunnen in dik 2 jaar niet eens een deel van Ukraine onder de knie krijgen....
Het is mooi dat je bevestigd wat die admiraal zegt :kikker:
"Ons kan niets gebeuren toch? ,,Dat dachten we in de meidagen van 1940 ook.’’
Voordat je het weet zijn we een oorlog ingezogen, gelijk 1940.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 15:54

Prima, noem het dan maar beeldspraak:)

Ukraine is trouwens niet MIJN oorlog. Corrupt rotland.

Online
TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door TLRS » 30 mar 2024, 19:23

Elise schreef: 30 mar 2024, 10:57 Of het nu gaat om bedrijfseconomisch, de gezondheidszorg (medicijnen), militair of in een privé relatie, afhankelijkheid is gewoon slecht.
Dit dus. Tenzij je het vanaf de financiële kant bekijkt en hoog genoeg op de ladder zit. Telkens als 'een entiteit' groot is in een samenleving. Met bijbehorende afhankelijkheid van die entiteit, dicteert de gemakzucht/hebzucht/economie dat je daar gebruik van maakt. Maakt kwaliteit plaats voor macht. Waarmee kwaliteit van alles kan zijn, afhankelijkheid past daar prima.

Die staat al jaren op de tocht in onze maatschappij. Die afhankelijkheid maken we misschien niet bewust, ontstaat door het niet bij te brengen. En door in te springen op de winst die gemaakt kan worden op onzelfstandigheid. Als dat onder de streep een groeiende hoeveelheid belasting blijft opleveren, maakt het de overheid misschien ook niet zoveel uit.

Tot het moment dat die verdeeldheid een probleem wordt. Bijvoorbeeld als mensen opgeroepen zouden worden om te dienen bij defensie. En denken dikke doei, zoek het lekker uit met je zootje.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39788
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Arthur » 30 mar 2024, 19:32

Nou, dat!
:tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6238
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Opa » 31 mar 2024, 01:14

Wat? :kikker:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door 328Ti » 31 mar 2024, 08:59

Robin schreef: 30 mar 2024, 08:50
Robin schreef: 24 mar 2024, 19:49 Ik had 'm gaan posten. Top dat jij 't nu doet Jos:)
Hoogste Navo-militair wil iedereen wakker schudden: ‘In mei 1940 maakten we ons ook geen zorgen.
Wat een enorm lulverhaal. Alsof tijdens de Paasdagen de Russen hier op de stoep staan.
Zo kijkt de meerderheid tegen deze oorlog aan. Schouders ophalen en blijven doen wat je deed. Het is beangstigend wat Poetin en Medvedev allemaal roepen. Als je de Isis aanslag aangrijpt om US/westen ervan te betichten, dan ben je aardig de weg kwijt als kernmacht (!).

Ik zie m ervoor aan dat ie een speldenprik uitdeelt in de Baltic’s en kijkt hoe NAVO reageert. Russisch roulette op dit moment.

Het is natuurlijk wel goed voor je gemoedsrust om het af te doen als lulkoek.

Hopelijk wordt het een frozen conflict en worden we niet actief deze oorlog ingerommeld…

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 mar 2024, 09:22

@328Ti Culture of Fear.

Ik heb op de vorige pagina ook al aangehaald dat dit verhaal met de Russen niet zozeer nieuw is, Cubacrisis etc.

Totaal met je oneens dus. We gaan 't zien.

De wereld is ook niet zo zwart wit, maar nu hebben we de 'bad guy' Putin een naam gegeven, het lijkt Hollywood wel:)

Kijk naar 9/11, WMD inval in Irak, Libië wat weer voor enorme volksverhuizingen zorgt(de) richting (West) Europa.....

Maar nu opeens is Putin Het Grote Kwaad.

Edit en hoe belangrijk was/is Ukraine nou echt ook>2 jaar geleden. Wij als EU wilden er niks van weten. En nu WW3 aanstaande?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door 328Ti » 31 mar 2024, 09:39

Verschil is dat deze oorlog op Europees continent afspeelt en er ontzettend veel slachtoffers vallen aan beide kanten.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 mar 2024, 09:49

328Ti schreef: 31 mar 2024, 09:39 Verschil is dat deze oorlog op Europees continent afspeelt en er ontzettend veel slachtoffers vallen aan beide kanten.
We maken ons dus alleen maar druk omdat 't dichterbij is....

De wereld is groter dan Europa en er is nog wel meer gaande.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15879
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Bram » 31 mar 2024, 10:01

Ja, alleen de rest van de wereld is een NIMBY dingetje, dat is hier wel anders natuurlijk.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 mar 2024, 10:06

Ja, maar de Russen kunnen hier gewoonweg niet letterlijk binnenkort op de stoep staan. Dat was in WW2 wel anders/mogelijk geweest. Weet men wel hoe vér Ukraine van (in dit geval)Nederland ligt.

Als het dan wat wordt, wordt 't iets van een kernoorlog, nou die dreiging kennen we al decennia helaas. En dan vaag je 'de hele wereld' weg.

Dat 'dichtbij' is dus heel relatief.

Odessa is vanaf 'mijn huis' >2200km

Donetsk >2700km

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3562
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door RS-Ron » 31 mar 2024, 10:42

Ik vind het wel een goede eye opener dat stuk van die militair. In Rusland draait inmiddels een oorlog-economie/industrie die in een moordend tempo wapens produceert. Ik zie daar wel een parallel met ons buurland 90 jaar terug. Ik denk dat het realistisch is om te stellen dat het niet de bedoeling is om al die wapens en het materieel te parkeren op de toendra’s in Rusland. Die gaan ingezet worden. Of we moeten Chaimberlain de tweede naar Rusland sturen om afspraken te maken ? Maar dat geeft mij niet echt een prettig gevoel. De onwelkome boodschap dat we als de sodemieter op moeten schalen met betrekking tot onze wapen productie, ons leger en onze mentaliteit is natuurlijk tegen het zere been van de weekdieren die veel praten maar nog nooit uit hun bubbel zijn geweest. Zolang je denkt dat je hier in Nederland veilig bent als je in een kring kumbaya gaat zitten zingen en dat op TikTok zet wandelt de tegenpartij zo naar de grootste Europese haven. De zingende kring rent naar huis, collobateren met de bezetter, zetten je suis Nederland op social media en zaten allemaal in het verzet nadat echte burgers de bezetten eruit hebben gewerkt.

Gr Ron

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 mar 2024, 11:10

Tja ieder z’n beleving over wat er komen gaat…
‘Wij’ met al die globalisten , klima kleuters en boomknuffelaars wilden de decennia niks weten van de oorlogsindustrie/NATO/ 2% dus Putin zag/ ziet z’n kans schoon

Ja ik vingerwijs me nu naar die linkse kliek

Het zal mijn tijd wel duren, als kind was ik al zwaar anti USSR en zwaar pro NATO, maar deze linksdraaierij heb ik niks mee…

I told you so

Elise
Berichten: 7357
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 31 mar 2024, 11:41

Robin schreef: 31 mar 2024, 11:10 I told you so
Ik hoop dat die admiraal, van dat artikel, dat niet gaat zeggen :coffee:

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 31 mar 2024, 11:49

Ik ook niet natuurlijk
De Maydan Revolutie of noem het een coup in 2014 ( waarbij de gekozen pro Russische president Janukovich moest uitwijken naar Rusland ) heeft de diplomatieke betrekkingen ook niet geholpen, en de VS lacht in z’n vuistje

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31287
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 31 mar 2024, 14:50

Verschil met eerdere oorlogen die wat verder weg van ons bed waren, is dat we nu direct de gevolgen proeven. Zodra wij het in de portemonnee voelen is het voor ons pas erg. Dan nog eens het feit dat alles aangegrepen wordt om prijzen te laten stijgen. Het lijkt wel of alles uit Ukraine kwam. Waarom kunnen wij geen land zijn waar graanhandel levendig tiert? Boeren zat ! Dan nog de brandstofprijzen, gasprijzen, vluchtelingen die onze huizen inpikken. Tuurlijk is het een must om een opvang te creëren voor de misere waar Ukraine onder lijdt, maar waarom is er geen opvang richting het midden-oosten? :hmmm:

Ukraïne is een metaalschredder, het doet me dan ook pijn/krijg er een vreemd onderbuikgevoel van, dat we massaal 'ons' legermaterieel daar doneren, maar er niet echt vervanging plaats vindt. Ja ik zag dat DAF deze week tientallen nieuwe trekkers had geleverd voor 'logistieke werkzaamheden in vredestijden". Als hier de pleuris uitbreekt zijn we een sitting-duck, want ook in Amerika is er met Trump weinig Navo-steun te verwachten, en dat is ook nog wel te begrijpen als we niet aan die 2% voldoen. Hoe kan het dat in Polen er tegen de 4% uitgegeven gaat worden? Ja ze zitten dichter bij het vuur, maar dan moet je er toch het geld voor (over) hebben ? :coffee:


RS-Ron schreef: 31 mar 2024, 10:42 Ik vind het wel een goede eye opener dat stuk van die militair. In Rusland draait inmiddels een oorlog-economie/industrie die in een moordend tempo wapens produceert. Ik zie daar wel een parallel met ons buurland 90 jaar terug. Ik denk dat het realistisch is om te stellen dat het niet de bedoeling is om al die wapens en het materieel te parkeren op de toendra’s in Rusland. Die gaan ingezet worden. Of we moeten Chaimberlain de tweede naar Rusland sturen om afspraken te maken ? Maar dat geeft mij niet echt een prettig gevoel. De onwelkome boodschap dat we als de sodemieter op moeten schalen met betrekking tot onze wapen productie, ons leger en onze mentaliteit is natuurlijk tegen het zere been van de weekdieren die veel praten maar nog nooit uit hun bubbel zijn geweest. Zolang je denkt dat je hier in Nederland veilig bent als je in een kring kumbaya gaat zitten zingen en dat op TikTok zet wandelt de tegenpartij zo naar de grootste Europese haven. De zingende kring rent naar huis, collobateren met de bezetter, zetten je suis Nederland op social media en zaten allemaal in het verzet nadat echte burgers de bezetten eruit hebben gewerkt.

Gr Ron
+1

Tom
Berichten: 21740
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 31 mar 2024, 15:00

Putin is al 24 jaar aan de macht, als hij interesse had in het westen dan had ie hier al lang gestaan. Die bangmakerij over het hier op de stoep staan is er alleen om er voor te zorgen dat we bereid zijn die oorlog te blijven steunen. Ik zie Oekraïne als een verdeeld en corrupt land. Tot die oorlog uitbrak werd er in de media ook zo over geschreven. Het zit daar ook vol met oligarchen die op een bedenkelijke manier aan hun geld zijn gekomen. Dat betekend niet dat de inwoners daar slecht zijn of dat we daar geen medelijden mee moeten hebben. Wel dat corruptie nog steeds bestaat, wapens in verkeerde handen kunnen komen en je termen als democratie en rechtsstaat met een (flinke) korrel zout kunt nemen... dat kán ook niet in tien jaar tijd.

Wij zijn ondertussen ook al zeker tien jaar bezig met de boel opstoken. De Maydan Revolutie, aansluiting zoeken bij de NATO, het inlegvelletje van Rutte (op iets wat nota bene democratisch was weggestemd), de bedenkelijke banden die Biden junior heeft met Oekraïense bedrijven, westerse geheime diensten die daar voor de oorlog uitbrak al aan het stoken waren, westerse wapens die daar voor de oorlog belanden. Maar dat laten we niet zien, we tonen wel een Zelensky in een groene trui. Die trui is echt bedacht door het westen en beeldvorming ten top. Op het sentiment inspelen en hem als echte leider tussen het volk tonen. Het is niet mijn oorlog en ik vind het triest dat het volk eronder te lijden heeft. Een oplossing heb ik ook niet, hoop dat er vredesonderhandelingen komen en het westen van Oekraïne onder een meer westers beleid komt, maar in het oosten zal het wel blijven rommelen ben ik bang, zoals dat ook het geval was voor de oorlog uit brak.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door 328Ti » 31 mar 2024, 21:27

Tom schreef: 31 mar 2024, 15:00 Putin is al 24 jaar aan de macht, als hij interesse had in het westen dan had ie hier al lang gestaan.
Misschien had ie 24jr nodig om het totalitaire regime te vormen die het nu is?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2259
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door jos_br » 01 apr 2024, 16:04

Zelfs in sommige Belgen kan ik me in vinden,

https://www.devrijdenker.org/post/het-m ... pX6_AYfYPE

Jos.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 02 apr 2024, 13:50

Luisterend naar NPO1 hoor ik een paar minuten geleden Michiel Driebergen(journalist) zeggen( Tim de Wit's programma(ook journo) dat er opeens begin 2014 de Maidan Revolutie was (en dat was dat) en daarna er verzet kwam van een paar pro Russische rebellen. Die Michiel praat er gewoon overhéén...Wat is dat nou voor journalistiek dan!? Oh ja NOS/NPO.

Met Tom eensch overigens!

En Jos, artikel ga ik even lezen, dank.

Elise
Berichten: 7357
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 02 apr 2024, 15:45

Tom schreef: 31 mar 2024, 15:00 Wij zijn ondertussen ook al zeker tien jaar bezig met de boel opstoken.
Ik heb het even opgezocht, maar in 2012 waren we al flink bezig de boel op te stoken met die Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne en is die Majdanrevolutie het gevolg van die overeenkomst.

Wat nu als de vrijage vanuit de EU/Amerika er niet was geweest?
Wellicht was er dan ook nooit aanleiding voor een inval op de Krim en de huidige oorlog geweest.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 02 apr 2024, 16:45

Maidan Revolutie uitgelegd, must see voor een ieder niet zwart/wit denkt:


Uit blckbx:
De Maidan-revolutie werd door de westerse media behandeld als een volksopstand, maar was in feite een staatsgreep die was georganiseerd door nationalistische groeperingen in samenwerking met het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Onderzoeksjournalist Robert Parry onthult hoe Amerika NGO’s en mediabedrijven financiert om zijn geopolitieke agenda in het buitenland te promoten.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 04 apr 2024, 12:04

Ook geinig, NOS met dit verhaal...maar al waren het er 4000 ipv 400, hoeveel moslims heeft D/Europa nu? Dus...
https://nos.nl/artikel/2515392-400-duit ... ttheorieen

Weekblad Stern, LOL, het ligt er wel weer erg dik bovenop....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stern_(tijdschrift)

Daaruit:
Stern is een Duits links-liberaal weekblad.
En voorál:
nternationaal werd het weekblad in 1983 bekend toen Stern het Dagboek van Hitler publiceerde. Kort nadat het was gepubliceerd, werd bekend dat het om een vervalsing ging. Dit leidde tot het aftreden van talloze redacteuren en tot een groot schandaal, hetgeen nog steeds wordt gezien als een dieptepunt in de Duitse journalistiek. Het schandaal stortte Stern in een ernstige crisis, de geloofwaardigheid van het blad was ernstig aangetast en moest opnieuw worden opgebouwd.
:coffee:

Elise
Berichten: 7357
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 04 apr 2024, 16:53

Pijnlijk intern onderzoek D66: partij ’betweterig’, ’te woke’ en nieuw leiderschap Kaag teleurstellend
D66 krijgt er met de spreekwoordelijke gesel van langs in een pijnlijk intern onderzoek. Daarin concluderen de directeur van het wetenschappelijk bureau en de politiek adviseur van D66-leider Rob Jetten dat kiezers ronduit teleurgesteld zijn geraakt door het ’nieuwe leiderschap’ dat door voormalig D66-voorvrouw Sigrid Kaag is gepredikt, de ’betweterige toon’ van de partij en de ’uitsluitende’ taal van D66’ers in de woke-discussie.

In het onderzoek ’Het is aan ons’ is de afgelopen verkiezingsnederlaag onder de loep genomen. D66 kreeg als coalitiepartij van de kiezer de hardste electorale oorvijg en heeft nog maar 9 van de 24 zetels over in de Tweede Kamer. Ook tijdens de eerdere Provinciale Statenverkiezingen is de macht van D66 in de provinciebesturen enorm afgekalfd. Reden om het eigen handelen te analyseren. Daarin worden – vlak voor het congres dat komend weekeinde gepland staat – de kool en de geit niet gespaard.

Claim op de waarheid

Opvallend is bijvoorbeeld dat de D66’ers zelf constateren dat zij vaak een ’technocratische claim op de waarheid’ uitdragen. Dat was op het gebied van asiel, financiën, corona maar zeker ook bij stikstof het geval. De discussie over stikstof ’eindigde in diepe conflicten binnen het kabinet en de samenleving’.

Het ging dan over ’jaartallen, pauzeknoppen, Europese wetgeving, rechterlijke uitspraken en bestuurlijke adviezen’. „Het publieke debat over de toekomst van de landbouwsector verhardde in een strijd tussen twee werkelijkheden. Tussen de technocratische claim op de waarheid ’er is geen alternatief’ of ’het moet van de rechter’ en de populistische claim op de waarheid ’zonder boeren geen eten’.”

Te woke

In de omgang met andere politici hebben D66’ers ’vaak de neiging om gelijk te halen op de waarheid’, zoals die van wetenschappers en rechters ’in plaats van op waarden en politieke ideologieën’. Een opvallende passage is dat de onderzoekers zelf zien dat ’mensen’ D66’ers ’als te woke’ zien. Daarbij wordt vastgesteld dat D66 ’zelf een taal is gaan spreken die veel mensen ervaren als moralistisch, vervreemdend en uitsluitend.’ Dat is juist ’strijdig met een agenda die gericht is op inclusie en haaks staat op onze doelen’.

Een andere conclusie is dat de partij is uitgegleden over de eigen belofte van ’nieuw leiderschap’ – ondanks de historisch goede uitslag die Kaag in 2021 behaalde. D66 stapte daarna met dezelfde coalitie in kabinet-Rutte IV en ging actief de boer op met de belofte om het allemaal anders te doen. Dat kwam niet van de grond. „Nieuw leiderschap was nooit inhoudelijk geladen door de partij – pas achteraf moest een commissie zich daarover buigen – waardoor iedereen diens eigen verwachting eraan kon verbinden. De verwachtingen die de slogan wekten, kwamen zo uiteindelijk als een boemerang naar D66 terug.”

Doorgeslagen kansengelijkheid

Hoewel D66 volgens de onderzoekers zelf ’onmisbaar’ is, schrijven zij wel dat het roer moet worden omgegooid. „Het is aan ons om het tij te keren. Zeker in een tijd waarin radicaal-rechtse partijen het politieke landschap domineren. Dat vereist dat we slimmer en sneller zijn. Het vraagt om politieke en democratische innovatie in de goede traditie van de democraten”, staat in het kritische stuk.

Daarbij dient de partij ’talentvolle mensen van buiten de politiek’ een veilige haven te bieden. Of dat gaat lukken, is nog maar de vraag. „D66 is onder het mom van kansengelijkheid doorgeslagen naar te uitgebreide selectieprofielen. Dat is opnieuw slecht voor diversiteit en verscheidenheid. Je kan een vis niet vragen in een boom te klimmen.”

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31287
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 11 apr 2024, 21:00

Kabinet trekt miljarden extra uit voor Oekraïne en stelt Navo-norm van 2 procent veilig

Het demissionaire kabinet trekt in de voorjaarsnota miljarden extra uit voor steun aan Oekraïne en de eigen krijgsmacht. Zo voldoen de uitgaven aan defensie dit jaar en de komende jaren aan de Navo-norm, voor het eerst sinds 1994.

Het extra geld dat in de voorjaarsnota wordt uitgetrokken voor defensie komt naar buiten terwijl de Navo-landen nog steeds steggelen over een nieuwe topman. Premier Mark Rutte heeft daarvoor de beste papieren, maar in sommige landen in Oost-Europa wordt een punt gemaakt van de achterblijvende defensie-uitgaven van Nederland.

De nieuwe secretaris-generaal van de Navo moet volgens deze landen komen uit een land dat minimaal de Navo-norm van 2 procent haalt. Door de nieuwe geldinjectie voldoet Nederland daar dit jaar alsnog aan. In de lobby voor Rutte, die met name door belangrijke bondgenoten Verenigde Staten en Verenigd Koninkrijk wordt gevoerd, komt dat niet slecht uit.

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-trek ... ~adb593e4/
Laatst gewijzigd door JP op 11 apr 2024, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Fabian, Google [Bot], Henk Jan, krentenbol, MarcF, matthyssie, pj311 en 24 gasten