Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Arthur » 28 okt 2022, 20:31

Elise schreef: 28 okt 2022, 19:45
Arthur schreef: 28 okt 2022, 12:05 Hier maar ff, vanaf 2035 dus definitief einde van verkoop nieuwe CO2 uitstotende auto’s.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4445141 ... en-in-2035
Automobilist betaalt de prijs voor elektrificatie wagenpark
Het verbod vanaf 2035 op benzine- en dieselauto’s in de Europese Unie betekent dat consument en bedrijven massaal overstappen op elektrische auto’s. Een probleem: er is schaarste van cruciale metalen voor batterijen. En die wordt niet minder. Prijsstijgingen liggen op de loer. „Nederland en Europa zijn ontstellend naïef.”

Veel grondstoffen zijn, bij huidig gebruik, misschien nog best voor decennia winbaar. Maar veel metalen, die nodig zijn voor de bouw van miljoenen batterijen voor elektrische auto’s, de productie van kabels en de verhardingsmaterialen, zijn zeer moeilijk bereikbaar.

Met veel inspanning en geboor krijgen mijnbouwers ze wel opgediept, maar daarmee worden ze erg duur. En dus niet concurrerend voor de autobouwers.

Mangaanknollen zitten bomvol metalen voor stekkerauto’s waaronder kobalt, vanadium, molybdeen en platinum. Maar de winning van deze bollen op de zeebodem is omstreden.

De Europese Commissie adviseert lidstaten al langer een dertigtal ’kritieke grondstoffen’ ook voor batterijauto’s te gaan delven, in te slaan of in andere landen te bestellen. Nederland heeft nauwelijks iets in eigen bodem.

Op die EU-lijst staan essentiële grondstoffen zoals gallium en germanium voor elektronica, platina en palladium voor katalysatoren in auto’s, neodymiym en dysprosium voor magneten in elektromotoren. Maar zilver, koper, molybdeen, chroom, zink en nikkel staan niet op de ’schaarstelijst’. „Terwijl ze wel relatief snel uitgeput zijn. Het is wachten op problemen als we niets doen”, stelt expert Theo Henckens.

Het merendeel van de zeldzame aardmetalen is in bezit van China en de Democratische Republiek Congo. En aan ’kritieke metalen’ voor laadpalen, kabels en slimme chips om de auto’s zuinig op te laden ontstaat ook een voorzienbaar tekort. „Ik snap niet dat er geen paniek is bij politici”, zegt hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans (Erasmus Rotterdam).

Rotmans maakt de vergelijking met Gronings gas. Vijftien jaar geleden waarschuwden experts voor een tekort als Rusland niet meer zou leveren. Dat was ondenkbaar, vond de overheid. „Nu zitten we in de problemen. Datzelfde dreigt met grondstoffen in de overgang naar batterijauto’s”, zegt Rotmans.

Terwijl een enorme batterijrevolutie over de straten komt aanrollen, kijkt Europa volgens experts te laat naar zijn nog verrassend lege voorraadkast. Landen als China zullen hun macht laten gelden, voorspellen zij. De automobilist in Nederland betaalt straks de prijs. „Dit wordt een gigantisch probleem voor ons”, zegt Rotmans. „Nederland en Europa zijn ontstellend naïef: er moeten snel grote eigen voorraden komen om de noodzakelijke overgang naar elektrisch rijden betaalbaar te maken.”

Graag voeg ik er nog even aan toe dat wil iedereen kunnen rijden ze ook de gehele infrastructuur in de EU klaar moeten hebben tegen die tijd...monsterklus :whistle:
Nou, dat gaat wel goed komen dus :tooth:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Bram » 28 okt 2022, 20:32

Robin schreef: 28 okt 2022, 12:15
Arthur schreef: 28 okt 2022, 12:05 Hier maar ff, vanaf 2035 dus definitief einde van verkoop nieuwe CO2 uitstotende auto’s.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4445141 ... en-in-2035
Ik wilde dit net plaatsten inderdaad. Timmermans zó blij, VVD provinciegenoot EU parlementarier Jan Huitema nóg blijer. Democratie naar de Filistijnen.

In 2035 ben ik 65, ik hoop dat ik dan niet meer in EU woonachtig ben óf dit is teruggedraaid. Zum Kotzen.
Dat wordt dan dus aan de elektrische rollator tegen die tijd Robin. Geen best vooruitzicht :tooth:

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door SlowCo » 28 okt 2022, 23:31

Bram schreef: 28 okt 2022, 20:32
Robin schreef: 28 okt 2022, 12:15 In 2035 ben ik 65, ik hoop dat ik dan niet meer in EU woonachtig ben óf dit is teruggedraaid. Zum Kotzen.
Dat wordt dan dus aan de elektrische rollator tegen die tijd Robin. Geen best vooruitzicht :tooth:


:wheelchair:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door 328Ti » 28 okt 2022, 23:50

Echt vet!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Bram » 29 okt 2022, 08:33

SlowCo schreef: 28 okt 2022, 23:31
Bram schreef: 28 okt 2022, 20:32
Robin schreef: 28 okt 2022, 12:15 In 2035 ben ik 65, ik hoop dat ik dan niet meer in EU woonachtig ben óf dit is teruggedraaid. Zum Kotzen.
Dat wordt dan dus aan de elektrische rollator tegen die tijd Robin. Geen best vooruitzicht :tooth:


:wheelchair:
:roflol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Arthur » 29 okt 2022, 15:26

Eric Z schreef: 27 okt 2022, 17:04
JP schreef: 27 okt 2022, 15:23 Of je plakt je hoofd aan een schilderij...... :coffee:

https://www.ad.nl/binnenland/activisten ... ~a4e8d956/
Het is wel hip op het moment, is er al bekend welke instelling een paar mensen mist?
Bijlagen
374D2D65-C48F-4FA4-9505-C7B600836F48.jpeg
374D2D65-C48F-4FA4-9505-C7B600836F48.jpeg (36.25 KiB) 1500 keer bekeken

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 31 okt 2022, 09:25

Een internationale militaire oefening die drie weken duurt kan in grote delen van Nederland geluidsoverlast geven, zo waarschuwt Defensie. Aan de oefening Falcon Autumn doen 37 helikopters mee die laag mogen overvliegen
https://www.ad.nl/binnenland/defensie-w ... ~aaa4c45b/?

Dat we met al dat gedoneer aan Ukraine nog materieel over hebben hier in NL? Ik hoorde gisteren een militair op een gazelle voorbij komen die alleen maar "tjoep'tjoep'tjoep'tjoep'tjoep'tjoep'tjoep' riep....... hij speelde een Chinook zonder diesel..... :coffee:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Opa » 31 okt 2022, 14:37

Was het niet dit wat jij gehoord hebt:



?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 31 okt 2022, 14:44

nee

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Opa » 31 okt 2022, 15:11

Ow

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 01 nov 2022, 09:55

Afbeelding


Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Baboulah » 01 nov 2022, 10:57

Waarom moeten ze in godsnaam hierheen komen, zodat ze ons geld kunnen kosten (gezien ze direct berecht worden)? De overheid vind het leuk om geld aan dit soort onzin te verspillen? ze zijn echt stapelgek daar in denhaag...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Arthur » 01 nov 2022, 11:11

12 vrouwen, 28 kinderen. Da’s een lekker gemiddelde…

Robin
Berichten: 51402
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 01 nov 2022, 11:16

Arthur schreef: 01 nov 2022, 11:11 12 vrouwen, 28 kinderen. Da’s een lekker gemiddelde…
Da's 2,33 kinderen per vrouw, ouwe geile. :kikker:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 01 nov 2022, 11:20

Ja die vaders wouden geen Ferrari…. :coffee:

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door tuurgtt » 02 nov 2022, 16:33

Ik ben zo trots dat ik in een land leef met volksvertegenwoordigers in de 2e Kamer die met Eindbaas Putin mee strijden tegen Satan.
Hopelijk wordt Marjorie Taylor Greene (DAT is pas een Stable Genius) de volgende President van de US, dan kunnen we heel Ukraine met een steen om z'n nek in de vijver pleuren en gewoon weer de kachel aanzetten. #Priorities

https://nos.nl/l/2450784

Lekker ding wel trouwens, die Iris de Graaf. Mag ik dat zeggen - nee dat is is sexistisch. Foei.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 02 nov 2022, 22:07

Qatar.....ooit eens uit een hoop zand, het rijkste land opgebouwd. Nu wordt er een WK'tje voetbal georganiseerd en de wereld is te klein vanwege duizenden doden die vallen tijdens de bouw van de stadions. Hoeveel doden vielen er bij de ene na de andere uit de grond gestampte wolkenkrabber? Er wordt nog een F1 circuit gebouwd wat in 2023 klaar moet zijn. Ik heb niks met voetbal, maar de algemene verbazing omdat er "mensen sterven" bij de bouw, zal toch gemeengoed zijn in zulke landen waar in de laatste 20-30 jaar het ene na het andere prestigeproject uit de grond werd gestampt.....getekend, Frits van E.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9104
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door smiley » 02 nov 2022, 22:21

Wat linkjes van de buren geleend, waar dezelfde discussie speelt.
Dat grote getal met doden is het landelijke cijfer, maar dan over 10 jaar verdeeld.
https://www.theguardian.com/global-deve ... d-cup-2022
Dus eigenlijk 650 per jaar.
Als we dan even naar de Europese landen kijken, lijkt het erop dat we Italie moeten gaan boycotten vanwege de vreselijke omstandigheden.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... rsons).png

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 02 nov 2022, 22:26

Dat laatste mee eens, ze bouwen daar ook veel kwalitatief uiterst teleurstellende dingen....

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 03 nov 2022, 11:47

JP schreef: 02 nov 2022, 22:07 Ik heb niks met voetbal, maar de algemene verbazing omdat er "mensen sterven" bij de bouw, zal toch gemeengoed zijn in zulke landen waar in de laatste 20-30 jaar het ene na het andere prestigeproject uit de grond werd gestampt.....getekend, Frits van E.
Inderdaad. Die misstanden zal niemand verdedigen (qua uitbuiting), dat is verschrikkelijk en valt niet goed te praten. Maar het zijn ook landen die van heel ver komen qua 'alles' (geloof, arbeid, recht, gelijkheid, etc.). Als ik de ophef hoor lijkt het dat die mensen verwachten dat ze daar ineens keurig vakbonden, een ARBO-dienst hebben en tussendoor nog een Gay Pride organiseren met versierde kamelen voor de LHBTI-ers onder de bouwvakkers. Dat is er niet ineens, gaan decennia overheen. Dat ze daar nu bezig gaan met grote evenementen voor internationaal publiek is wel een stap in de goede richting. Het land inrichten op toerisme (wat ze in Dubai gedaan hebben) is ook zo'n stap.

Moet je er als koning/politicus/sporter dan heen? Je kunt het niet goed doen. Wel gaan is fout want die stadia zijn gebouwd dankzij moderne slavernij. Dan krijg je de stempel opgedrukt alsof je dat goedkeurt. Maar door er niet heen te gaan help je zo'n land ook niet om zich te bewegen richting iets dat op het vrije(re) westen lijkt en blijft het een 'gesloten clubje gelovigen/slavendrijvers' (alsof wij dat niet waren in de middeleeuwen...).

Zo'n Tim Hofman die zich er tegen uitspreekt doet best goede dingen maar met dit soort onderwerpen is ie altijd zo'n kortzichtige simpele ziel. Lekker in hokjes goed en fout denken want dat scoort makkelijk, maar niet willen zien dat het soms iets complexer is... en binnen de deugbrigade vinden ze het wel goed.

En dat terwijl je hier het tegenovergestelde ziet, hier glijd het af, omarmen van Islam en homo's die in Amsterdam in elkaar gemept worden na een 'vrije' periode in de jaren 80/90(/00).

Robin
Berichten: 51402
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 03 nov 2022, 11:54

Mooi verhaal weer Tom. Maar inderdaad moeilijk. Islam is natuurlijk wereldwijd een enorm issue en dan houd ik 't nog netjes.
De 'vooruitgang' van Quatar in volle gang, en hier als we niet oppassen 100 jaar of verder terug in de tijd zoals 't nu lijkt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 03 nov 2022, 11:58

Zij hebben gas, en olie. Wij hebben het koud. WimLex zal best moeten gaan, alwéér een centenkwestie......
Middenoosten heeft ook belangen in lagere energiekosten in Europa, want zij zitten ook hier diep in de chemie. Met hoge energiekosten verdienen ze niets.

Robin
Berichten: 51402
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 03 nov 2022, 13:27

Even wat anders. Soms is het leven dubbel kut....
https://www.ad.nl/show/miss-argentinie- ... ~ad17571d/

Tom
Berichten: 21734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 04 nov 2022, 10:20

En dan dit:
https://twitter.com/leondejong/status/1 ... VqW7z4mong
Brussel weet al dat de nieuwe pensioenwet door Tweede Kamer zal worden goedgekeurd. Brussel bepaalt. VVD,D66,CDA en CU volgen slaafs. Volgende stap is dat Brussel onze pensioenpot met 1500 miljard euro in handen krijg! Onacceptabel! Ik doe er alles aan om dit tegen te houden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Estoque, EvdP, Kasteel, Majestic-12 [Bot], matthyssie, Rolf205, Sabberjoch, smiley en 473 gasten