Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door TLRS » 16 mar 2024, 15:15

Robin schreef: 16 mar 2024, 12:37 Ik las ergens eens: Rijkdom is niet het probleem, armoede wel. En daardoor/daarom willen vooral diezelfde westerse overheden nog meer nivelleren. Dat zien we de laatste jaren hier ook. Noem het de Great Reset. Dus ik vind overheden en aanverwante wel degelijk teveel (over)heersen. We moeten (terug)naar een kleinere minder bemoeizuchtige overheid.
Ja ok, ik denk dat ik je deels begrijp en met je eens bent. Dat ze zich met veel bemoeien. En hun perceptie van problemen omzetten in regels e.d. en ze dan over de schutting kieperen en een ander te dwingen om het uit te zoeken. Bekritiseren maybe.. en dat is niet echt leiden(heersen) denk ik.

Ja misschien is dat het.. relatief veel bemoeien en bekritiseren. Te weinig leiden.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 16 mar 2024, 16:43

Tom schreef: 16 mar 2024, 14:53 Maar stuur gerust nog meer miljarden, bommen en granaten naar een zeer corrupt land.
Ukrainian MP Hennadiy Vatsak has become the first European owner of a $600,000 electric Rolls-Royce Spectre.

-> Finally something tangible paid for by my taxes. Nice!
https://twitter.com/MyLordBebo/status/1 ... 8254308442

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 17 mar 2024, 10:21

Tom schreef: 16 mar 2024, 14:53
Robin schreef: 16 mar 2024, 09:57
En nu is 'links' opeens fan van de NATO en alle oorlogsindustrie en ook van 'Amerika' terwijl het nog maar < '35/40 jaar' geleden is dat we stickers hadden met :'Liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken' erop. En dat was dus de RECHTERKANT van de politiek.
Inderdaad, zo zijn er best veel zaken waar links een draai in heeft gemaakt (vrouwenrechten, homorechten en iets met Islam?). Dat ze nu miljarden in een Amerikaanse oorlogsindustrie willen steken was destijds ("make love not war") ondenkbaar. Tot vlak voor de oorlog demonstreerden ze nog tegen financiële instellingen die geld staken in de oorlogsindustrie, want anno 2019 kon dat niet meer.

Gelukkig zijn er maar 31.000 doden gevallen aan de Oekraïense kant, aldus Zelensky.
Hier liggen dan denk ik de gewonden: https://twitter.com/djuric_zlatko/statu ... 5021065255
Maar stuur gerust nog meer miljarden, bommen en granaten naar een zeer corrupt land.
Was Voldomor een 0 vergeten? Aan de Russische kant zouden al meer dan 400000 slachtoffers zijn gevallen, maar in UA zal dit echt niet minder zijn, en het gros ligt nog in een veld weg te rotten of is inmiddels opgevreten door dieren.
Robin schreef: 16 mar 2024, 09:57 (...)

(...)

Ik vroeg me al eerder af waarom de NATO/NAVO afhankelijk is van de USenA. Kunnen wij niet een eigen Europees leger bouwen? Het is de US tegen Rus en wij zitten er tussenin. Om de een of andere reden gaan ze nooit linksom op de wereldkaart.... als je dan die linkse NPO-comedie een beetje voor waarheid aanneemt is de EU-samenwerking binnen de NAVO dus een lachertje..... wat hebben we aan 4000 nucleaire bommen als 1 of 2 al zoveel fallout kan creëren, daar kan je 100000 jaar nog PFAS door koeien van laten uitstoten :coffee:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 19 mar 2024, 16:34

Verzet tegen nog meer groene regels groeit: onzeker of natuurherstelwet van Timmermans het haalt
Den Haag/Brussel - Nederland staat niet alleen in het verzet tegen de omstreden Europese natuurherstelwet. Sterker nog: het gaat spannend worden of de wet van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans de eindstreep haalt.

De nieuwe Europese regels doen in Nederland vrezen voor een tweede juridische stikstofcrisis. Het oorspronkelijke plan-Timmermans is al behoorlijk afgezwakt, maar richting de Europese verkiezingen groeit het verzet tegen nog meer groene regels. Nederland zal maandag, op verzoek van een meerderheid van de Tweede Kamer, tegen de wet stemmen. Het demissionaire kabinet was eigenlijk van plan om groen licht te geven, maar is dus teruggefloten. Ook kreeg het kabinet opdracht om te lobbyen bij andere landen om zo een blokkade op te werpen. Dat gebeurt inmiddels via bestuurlijke, politieke en ambtelijke lijnen, wordt bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit beweerd. Of die inspanningen voldoende zijn, moet echter nog blijken.

Naar verwachting zullen ook Zweden, België, Polen, Italië, Finland en mogelijk Oostenrijk niet kunnen instemmen. Om de wet van tafel te vegen hoeft dit kamp alleen nog maar steun te zoeken bij een kleine twijfelende lidstaat. Als dat lukt vertegenwoordigen de tegenstanders met elkaar genoeg inwoners om de omstreden wet met een zogenoemde ‘blokkerende minderheid’ van tafel te vegen. „Het kan nog meerdere kanten op gaan”, zegt een ingewijde. „Maar de kans is aanwezig dat de Natuurherstelwet alsnog geblokkeerd gaat worden.”

Duitsland

Woensdag leggen de ambassadeurs van alle lidstaten hun kaarten op tafel en wordt mogelijk duidelijk of er voldoende steun is. Soms is kleur bekennen nog niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat het onderwerp politiek zo gevoelig ligt dat de ministerraad van een land zich er nog een keer over moet buigen. De ogen waren eerst gericht op de verdeelde Duitse regering, maar vanuit Berlijn klinken inmiddels geen signalen van verzet tegen het plan-Timmermans.

Het kan nog wel spannend worden met landen als Slowakije, Roemenië en Hongarije. Vooral Boedapest is onberekenbaar. EU-diplomaten wijzen er wel op dat Europarlementariërs van de Hongaarse regeringspartij eerder al voor de wet hebben gestemd. Het is overigens zeldzaam dat lidstaten op het allerlaatste moment van de lange Europese besluitvorming nog een EU-wet afwijzen. Dikwijls worden er met geitenpaadjes nog pogingen gedaan om verordening of richtlijn te redden. Dat valt ook nu niet uit te sluiten, zo klinkt het in Brussel.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 23 mar 2024, 11:06

https://nos.nl/artikel/2513871-is-claim ... pties-open

Daaruit:
Poetin heeft in het verleden vaker conflicten gebruikt voor zijn eigen politieke doeleinden. Een nooit opgehelderde serie bomaanslagen op flatgebouwen bood hem in 1999 de kans de Tweede Tsjetsjeense Oorlog te beginnen en van premier door te stomen naar het presidentschap.
Wel slim van 'm. Dat de VS ofzo zoiets niet bedenkt. Zou van pas kunnen komen. :zwijntje:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 23 mar 2024, 11:30

Kort na de aanslag kwamen er al berichten binnen dat er een busje met Oekraïense kentekenplaten was gevonden bij het concertgebouw. Smeets vindt het een ongeloofwaardig verhaal: "Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je met Oekraïens kenteken vanuit Rostov 2000 kilometer naar het noorden kan rijden zonder dat iemand je tegenhoudt."
Het gebruikte kenteken zou uit een serie zijn die al jaren niet meer gebruikt wordt in Ukraïne..... :coffee:

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2255
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door jos_br » 24 mar 2024, 19:34


Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 24 mar 2024, 19:49

Ik had 'm gaan posten. Top dat jij 't nu doet Jos:)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 08:50

Robin schreef: 24 mar 2024, 19:49 Ik had 'm gaan posten. Top dat jij 't nu doet Jos:)
A must see. Alle onzin gedebunked. En zelfs -natuurlijk- zijn er sites en youtube filmpjes die bovenstaande docu (proberen te) debunken. Ook gekeken. Echt zo triest, want het lukt hun niet. Gewoon het Rob Jetten narratief. Angst aanjagen. Sukkels:)





Anyway, over angst aanjagen gesproken 'generaal'Rob(broer van Frans?) Bauer heeft ook weer een mededeling. Hoeveel; zou hij hiervoor betaald krijgen?

https://www.ad.nl/binnenland/hoogste-na ... ~accdc7ce/
Hoogste Navo-militair wil iedereen wakker schudden: ‘In mei 1940 maakten we ons ook geen zorgen’

INTERVIEW: De hoogste Navo-militair Rob Bauer maakt zich zorgen over onze veiligheid. ,,Tijdens een pandemie wil je van een arts horen hoe het zit. In een tijd van oorlog wil je van een militair horen hoe het zit.’’ In een uitgebreid interview laat de admiraal dus horen waar we aan toe zijn. Ons kan niets gebeuren toch? ,,Dat dachten we in de meidagen van 1940 ook.’’


Elk Navo-land heeft een commandant der strijdkrachten. Deze 32 hoogste militairen vormen in Brussel samen het Militair Comité. En daar weer de voorzitter van is de Nederlander Rob Bauer. En dié vroeg in januari burgers zich voor te bereiden op het onverwachte. In de eerste dagen van een conflict kunnen energiecentrales worden aangevallen, dat betekent: geen stroom, geen kraanwater. ,,Een vijand creëert bewust chaos, al is het maar omdat de overheid waarop burgers dan een beroep gaan doen, dezelfde is die het land moet verdedigen. Zorg er dus voor dat je even voor jezelf kunt zorgen.” Een vraag die hij vaak krijgt: Maar dat gebeurt toch niet bij ons? Zijn antwoord: ,,Dat dachten we in de meidagen van 1940 ook. Stralend weer was het.”


Komt zo’n oproep spontaan of was het voorbereid?

,,In mijn functie kun je niet veel dingen zomaar spontaan doen. In het Militair Comité wordt altijd alles grondig voorbereid. Dit was de boodschap waar iedereen het mee eens was. Ik was ook niet de enige die ermee kwam.”

Wat hoopt u hiermee te bereiken?

,,Ik heb het gevoel dat ik op een aantal thema’s aanjager moet zijn. Dat begon al snel na de Russische inval in Oekraïne. Ministers begonnen militair materieel weg te geven en waren daar best trots op. Toen heb ik ze gezegd: hartstikke goed, maar u begint niet in een volwaardig pakhuis. U begint in een halfvol, zo niet vrijwel leeg pakhuis. En dat betekent dat u iets moet doen aan de productiecapaciteit van de defensie-industrie. Een industrie die 30 jaar lang is verwaarloosd. Ik geloof dat ik werd gezien als een pretverpester.”

Bauer richt zich inmiddels ook op de financiële sector. Daar is het namelijk bon ton om juist niet te investeren in wapens. Vorige maand sprak hij met de koepel van de Nederlandse pensioenfondsen. ,,Ook niet een logische gesprekspartner van de voorzitter van het militair comité, maar het is nodig.”

Uw boodschap?

,,Jongens, word wakker! Ik had letterlijk een week daarvoor nog een mail gekregen van het ABP, waar ook mijn pensioen loopt. ‘De twee grote problemen van deze tijd zijn het klimaat en de biodiversiteit’, stond er. En daar waren ze dan lekker mee bezig. Niets over de onveiligheid in de wereld! Ik verbaas me daarover. Ik heb ze ook gezegd: Het is natuurlijk van de zotte dat het voor jullie wel oké is dat ik bij Defensie werk, maar niet oké om te investeren in de spullen die ik nodig heb om dat werk te kunnen doen.”

Zijn oproepen als deze niet de taak van politici?

,,Tijdens een pandemie wil je van een arts horen hoe het zit. In een tijd van oorlog wil je van een militair horen hoe het zit. Ik help politici om aan kiezers uit te leggen wat er moet gebeuren.”

Is dat nodig?

,,We zijn jarenlang niet geloofd hè. Dat is natuurlijk het verdrietige van de hele zaak. De verovering van de Krim, het neerhalen van MH17, dat was al in 2014. Maar men vond het een ongemakkelijke waarheid. Gedoe, lastig, kost geld. We doen trouwens zaken met de Russen, hoorde je ook. En als je zaken doet met een land en je bent wederzijds economisch afhankelijk, komt er nooit meer oorlog. Nou die aanname is behoorlijk gelogenstraft. Net als die andere: Als je de Chinezen rijk maakt, worden ze vanzelf democratisch. Ook niet waar. Door veel politici en journalisten is gekeken naar de wereld zoals men wíl dat die eruit ziet. De krijgsmacht is gewoon afgebroken. Omdat men dacht dat het niet meer nodig was. En nu hebben we zoveel in te halen, zoveel te repareren.”


Tegenwoor­dig lijkt het ‘ik’ belangrij­ker te zijn dan het ‘wij’

Twee weken na uw boodschap van januari bleek dat ruim 2100 Nederlanders bezwaar hadden gemaakt tegen plannen van de krijgsmacht voor meer oefenterreinen.

,,Nou, dat is dus iets dat we ook verdedigen met elkaar: kritiek en inspraak mag. In een autocratisch land zou de Veluwe gewoon morgen omgedoopt worden in een oefenterrein. Maar ik moet weleens denken aan wat mijn vader vroeger thuis zei: ‘Jullie hebben allemaal inspraak. Maar ik heb uitspraak.’ Dat is verdwenen in Nederland. Tegenwoordig lijkt het ‘ik’ belangrijker te zijn dan het ‘wij’. Veel mensen kunnen dingen tegenhouden. En maar heel weinig mensen kunnen dingen doordrukken. Daar mag wel iets aan gebeuren, vind ik.”

En zó moet zijn oproep om weerbaar te zijn ook worden opgevat, zegt Bauer. Het gaat niet alleen om die extra blikken groenten in huis, maar om de mentaliteit die daar bij hoort. ,,Weerbaar zijn. Je verantwoordelijkheid nemen.”

Bauer vertelt over Noorwegen, waar sommige 18-jarigen worden opgeroepen voor de dienstplicht. In Nederland wordt niemand opgeroepen. ,,In Noorwegen kiezen ze de allerbesten. Daar is het een eer geworden om je land te dienen, het staat goed op je CV”, zegt Bauer. Zweden heeft iets vergelijkbaars. Die landen zou Nederland tot voorbeeld kunnen nemen. ,,Als je jong bent kun je als activist strijden tegen klimaatverandering, je kunt je ook bij Defensie inzetten voor meer veiligheid.”


Ik ging voor een conferen­tie naar Kyiv, met de trein. Tien uur vanaf de Poolse grens. En op tijd. Daar kan de NS nog wat van leren

U sprak afgelopen week ook twee keer met topmensen uit het bedrijfsleven. Wat vertelt u hen?

,,Eerst wat ik heb gezien in Oekraïne. Hoe dat land een oorlog voert en tegelijkertijd vrijwel normaal blijft functioneren. Ik ging voor een conferentie naar Kyiv, met de trein. Tien uur vanaf de Poolse grens. En op tijd. Daar kan de NS nog wat van leren. De obstakels op die route zijn toch wel wat groter dan de blaadjes op het spoor bij ons. Later zaten we vanwege luchtalarm uren in de schuilkelder onder het hotel. Daar hadden ze de zaal die boven voor de conferentie gebruikt werd, nagebouwd. Om maar door te kunnen gaan.”

Maar de boodschap aan de CEO’s?

,,De boodschap is: als je dat wilt bereiken, dan is iedereen nodig. Niet alleen de overheid. Lang is er alleen maar gedacht aan geld, geld, geld. De industrie moest zoveel mogelijk geld verdienen, de overheid moest zo min mogelijk geld uitgeven. En nu zijn we voor noodzakelijke grondstoffen afhankelijk van China, zoals we dat voor energie waren van Rusland. Het bedrijfsleven moet veel strategischer naar zijn aanvoerketens kijken. Negentig procent van de meest geavanceerde computerchips wordt geproduceerd in Taiwan. Als daar oorlog uitbreekt, dan is voor de economie wat nu in Oekraïne gebeurt kinderspel.”

Wat stelt u voor?

Bauer pakt zijn koffiebekertje op. ,,Voor zo’n bekertje maakt het niet uit, maar voor energie, tech, grondstoffen… Laten we nou niet per se kiezen voor de goedkoopste producent. Zorg dat strategische goederen binnen de Navo worden gemaakt. In ten minste één van de 32 landen. Dan weten we dat het beschikbaar blijft. En ja, dan moet het maar ietsje duurder worden.”


Vindt u gehoor bij politici?

Wat ik jammer vind, is dat in de politiek alles zwart of wit is. Vier jaar geleden gaf ik een heel genuanceerd antwoord op een vraag over personeelstekort bij Defensie. Wij moeten natuurlijk harder ons best doen om mensen te overtuigen, misschien moeten we betere salarissen betalen. Maar als dat allemaal niet lukt, dan zou je moeten nadenken over dienstplicht. Nou, toen ging die man met die rode microfoon, hoe heet-ie, Jaïr, rond bij alle fractievoorzitters. Twee zeiden er meteen: ‘Ja, moeten we doen.’ De andere twaalf zeiden: ‘Die vent is gek.” Maar er was niemand die antwoordde: ‘Als een professional dit zegt, moeten we er misschien een keer serieus over praten.’ Het is voor of tegen. Zin of onzin. Goed of belachelijk. Allemaal statements.”

Bauer is na zijn persconferentie van januari inmiddels wel uitgenodigd door de Tweede Kamer. Alleen een geschikte datum wordt nog gezocht.

Vindt u 2 procent van het nationaal inkomen naar Defensie genoeg?

We weten precies wat we moeten doen tegen de twee grootste dreigingen: de Russen en terroristische organisaties. We weten wat we daarvoor nodig hebben, en wat dat kost. Maar die procenten-discussie… Laten we eerst eens beseffen dat die 2% helemaal niet naar de Navo gaat. Die 2% geef je aan jezelf uit. Dan kun je jezelf dus beter verdedigen.”

Bauer roept de pandemie in herinnering. ,,Natuurlijk, dat sprak meer tot de verbeelding: van de koning tot en met de vuilnisophaler, iedereen kon COVID krijgen. Daarom was het makkelijker om een hele grote zak geld op tafel te zetten en tegen de industrie te zeggen: En nou dat vaccin ontwikkelen! En dat hebben ze gedaan. Zo kunnen we de problemen in de defensie-industrie ook oplossen. Echt. Als we zeggen: geen gedonder, morgen willen we granaten hebben. Dan zijn ze er misschien niet morgen, maar dan zijn ze er wel snel. Als we die urgentie maar voelen! Dat betekent dat het ministerie van Financiën niet moet denken: we willen een goedkope granaat. (Bauer slaat met zijn vuist op tafel.) Nee, we willen gewoon granaten!


Hij wijst erop dat Poetin niet langer spreekt over ‘een speciale operatie’ maar gewoon over oorlog. ,,In Rusland worden echt meer spullen geproduceerd dan in het Westen. En dan kun je zeggen, ja, maar het zijn oudere spullen, minder precies. Maar op enig moment wordt kwantiteit ook een kwaliteit.”

Voelt u zich een roepende in de woestijn?

,,Toen ik in 1981 in mijn adelborst uniform over straat liep in Amsterdam, werd ik uitgemaakt voor moordenaar. Nu krijg ik op de voetbalclub een glas bier of een klap op mijn schouder. Dat is toch een soort van waardering.”

Inkijkje in Brussel? We beginnen binnenkort met een wekelijkse nieuwsbrief over wat er in en om Brussel gebeurt in aanloop van de Europese verkiezingen. Wilt u die gratis in uw mailbox ontvangen, schrijf u dan in voor Europa dichtbij.




L
Wat een enorm lulverhaal. Alsof tijdens de Paasdagen de Russen hier op de stoep staan.

En natuurlijk ben ik voor >2% aan de NATO. Maar dat was ik al toen ik 14-15 was.

:zwijntje:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 30 mar 2024, 10:57

Robin schreef: 30 mar 2024, 08:50 Wat een enorm lulverhaal. Alsof tijdens de Paasdagen de Russen hier op de stoep staan.

En natuurlijk ben ik voor >2% aan de NATO. Maar dat was ik al toen ik 14-15 was.

:zwijntje:
lulverhaal? De beste man slaat toch op een flink aantal punten de spijker op z'n kop.
Of het nu gaat om bedrijfseconomisch, de gezondheidszorg (medicijnen), militair of in een privé relatie, afhankelijkheid is gewoon slecht.

Verder zijn feestdagen natuurlijk ideaal om een oorlog te beginnen, 7 oktober was in Israël ook een feestdag.

En die 2%, eens. Bizar dat we daar onze afspraken niet nakomen.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Tom » 30 mar 2024, 11:27

Ik wil ook geen afhankelijkheid. Graag een eigen leger (geen EU-leger, maar samenwerken in geval van oorlog kan altijd). Laten we ons niet bemoeien met Oekraïne of andere shithole landen. Gas uit Groningen, naar het model uit Noorwegen (dus winsten nuttig investeren ten behoeve van het landsbelang).

Wel bijzonder hoe de linkse globalisten destijds reageerden op Trump die niet te afhankelijk wilde zijn van China. Het stoom kwam ze toen uit de oren. Het kan verkeren, nu hebben diezelfde mensen er een oorlog voor over.

En weten we al welk NATO land Nord Stream heeft opgeblazen? Die pijplijn heeft miljarden gekost. Geld van belastingbetalers. En dan heb je door het volk democratisch gekozen leiders die in het geheim dat ding laten opblazen. En vervolgens schuiven we dat onder het tapijt (met nog even een onnozele poging om het op Putin af te schuiven). Of is dat niet belangrijk, dat (met goedkeuring van) onze eigen overheden onze eigen infrastructuur opblazen?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 11:40

Eensch Tom.

Nordstream zat USA/Ukr. achter, niks meer niks minder.
Elise schreef: 30 mar 2024, 10:57
lulverhaal? De beste man slaat toch op een flink aantal punten de spijker op z'n kop.
Of het nu gaat om bedrijfseconomisch, de gezondheidszorg (medicijnen), militair of in een privé relatie, afhankelijkheid is gewoon slecht.

Verder zijn feestdagen natuurlijk ideaal om een oorlog te beginnen, 7 oktober was in Israël ook een feestdag.

En die 2%, eens. Bizar dat we daar onze afspraken niet nakomen.
Hij had niet moeten beginnen over mei 1940, dat maakt de rest al ongeloofwaardig imho.
Tuurlijk moeten we zelfredzaam zijn, maar hij praat één kant uit. Zijn kant.

Twwe grootste dreigingen zegt hij:Russen en Terroristen.

Hij 'vergeet' China en de twee andere dreigingen zijn 'links' (globalisme etc) en Islam.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 11:56

Even wat anders, een paar maanden(?) terug werd er ergens door Putin gezegd dat Putin liever had dat Biden 't weer werd ipv Trump ofzo.

Dan moet je je afvragen wat daar dan weer achterzit? De moreel superieure meeloper is natuurlijk pro Biden, de andere kant van wappies en neonazis of hoe ze genoemd worden is pro Trump, even zwart-wit:)

Ik vind 't beide niks, maar was altijd wel pro Trump toendertijd. Die man wil géén oorlog, de Dems en Biden willen dat dus blijkbaar wél....

Voor Europa zou Trump betekeken: nog meer zelfredzaam zijn.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 30 mar 2024, 12:10

Robin schreef: 30 mar 2024, 11:40 Hij had niet moeten beginnen over mei 1940, dat maakt de rest al ongeloofwaardig imho.
Die mag je uitleggen, want ik begrijp niet wat er ongeloofwaardig is aan mei 1940 en wat dat met de rest van het artikel te maken heeft.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 12:25

Elise schreef: 30 mar 2024, 12:10
Robin schreef: 30 mar 2024, 11:40 Hij had niet moeten beginnen over mei 1940, dat maakt de rest al ongeloofwaardig imho.
Die mag je uitleggen, want ik begrijp niet wat er ongeloofwaardig is aan mei 1940 en wat dat met de rest van het artikel te maken heeft.
Robin schreef: 30 mar 2024, 08:50 Alsof tijdens de Paasdagen de Russen hier op de stoep staan.
Tijdgeest 39-40 was TOTAAL anders, hij wil op 't sentiment van de lezer werken en angst aanjagen. Nonsense.

Edit: De Russen kunnen in dik 2 jaar niet eens een deel van Ukraine onder de knie krijgen....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 30 mar 2024, 12:34

Verschil met 85 jaar terug is dat we nu genoeg wapens hebben om het hele mensheid in een keer weg te vagen. Onlangs een docu gezien over kerntesten in Rusland, en die zeiden al, er is genoeg om de wereldbol te laten splijten.
Je hebt maar 1 gek nodig en het is klaar. Het maakt niet uit waar die ene nuke valt, (buiten die 100000en directe doden) maar al zou er géén tegenreactie komen, die ene bom vervaagt alle PFAS en gendershit meteen letterlijk van de wereld. Al zou Putin die bom naar Parijs/London/Den Haag sturen, maar die Lada komt niet echt van de grond en valt terug in eigen land. Na een paar maanden geven we hier dan ook allemaal licht in het donker. Daar gaat je AOW..... :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 12:38

JP schreef: 30 mar 2024, 12:34 Verschil met 85 jaar terug is dat we nu genoeg wapens hebben om het hele mensheid in een keer weg te vagen. Onlangs een docu gezien over kerntesten in Rusland, en die zeiden al, er is genoeg om de wereldbol te laten splijten.
Je hebt maar 1 gek nodig en het is klaar. Het maakt niet uit waar die ene nuke valt, (buiten die 100000en directe doden) maar al zou er géén tegenreactie komen, die ene bom vervaagt alle PFAS en gendershit meteen letterlijk van de wereld. Al zou Putin die bom naar Parijs/London/Den Haag sturen, maar die Lada komt niet echt van de grond en valt terug in eigen land. Na een paar maanden geven we hier dan ook allemaal licht in het donker. Daar gaat je AOW..... :coffee:
Oktober 1962 stonden we d'r nog erger voor hoor.....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 30 mar 2024, 12:43

Toen was ik nog vloeibaar, dat verklaart de spanningen destijds :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 12:45

Ik ook:)

Senior zat toen(2 j later) bij de BB Bescherming Bevolking(?) met een grote schuilkelder hier verderop in Oranjewoud en uitleg/gedoe met/van geigertellers etc.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bescherming_Bevolking
Edit:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 30 mar 2024, 12:51

Ja maar nu is het ieder voor zich en god/allah/VDL voor ons allen. Geloof best dat we aan de vooravond staan van een oorlog. Dan wordt het RUS tegen USofA en wij zitten er tussen. Dan rent er nog een gekke chinees door het beeld of die labiele Kim Jung Un-dos-tres.....
De wereld wordt geregeerd door gekken, maar ook kapotgemaakt :coffee:

Ja we moeten preppen. Paar blikken voer en 10liter water. Kom je een week later uit je kelder omdat de Dixi volgescheten is, kijk je uit op een grote parkeerplaats. Dan maar meteen een tuintje op de buik.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2024, 12:56

JP schreef: 30 mar 2024, 12:51 Ja maar nu is het ieder voor zich en god/allah/VDL voor ons allen. Geloof best dat we aan de vooravond staan van een oorlog. Dan wordt het RUS tegen USofA en wij zitten er tussen. Dan rent er nog een gekke chinees door het beeld of die labiele Kim Jung Un-dos-tres.....
De wereld wordt geregeerd door gekken, maar ook kapotgemaakt :coffee:

Ja we moeten preppen. Paar blikken voer en 10liter water. Kom je een week later uit je kelder omdat de Dixi volgescheten is, kijk je uit op een grote parkeerplaats. Dan maar meteen een tuintje op de buik.
Zo zit ik er ook wel in, leef gewoon door en als “de bom” valt dan maar hopelijk goed in 1x weggevaagd en klaar

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 13:00

Tuurlijk wordt de wereld geregeerd door gekken, meer dan ooit helaas.
Oorlogsdreiging; En toch 'voel' ik dat niet zo.

Ik heb gewoon niet 't idee dat Putin verder dan Ukraine doorzet, hij is wel een idioot, maar niet achterlijk. Hij heeft China in z'n vriendenkring, daar kan hij goed zaken meedoen. Ik denk dat dit Ukraine verhaal nog tijden gaat duren helaas, maar een grotere oorlog zie ik 'nu' niet.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door JP » 30 mar 2024, 13:08

Deze week nog ergens las ik inderdaad dat Putin 'zegt' geen intenties te hebben om verder te gaan door de Baltische staten of een oorlog aan te gaan met de Navo, wél dat hij hun F16's gaat neerschieten als ze zich met Ukraine gaan bemoeien. Daar kan ik me wel in vinden.
De NAVO gedraagt zich in Ukraine als een schoonmoeder....je hoort er niet bij, maar zij heeft het hoogste woord :coffee:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Opa » 30 mar 2024, 14:43

JP schreef: 30 mar 2024, 13:08 Deze week nog ergens las ik inderdaad dat Putin 'zegt' geen intenties te hebben om verder te gaan door de Baltische staten of een oorlog aan te gaan met de Navo
Zo zei ie ook dat ie Ukraine niet binnen zou vallen. :?

Volgens mij zit er ook niet één normale tussen, maar zijn al die wereldleiders wel gestoord.....Putin, Kim, Trump, Biden, Xi, enz. enz.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 15:19

Je vergeet Zelenski:)

Zonder gekheid sinds 2014 en die Maidan 'Revolutie' orchestrated by the good old USA kon je d'r op wachten, dat Putin dit zou gaan doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jos_br, Mark 320iS, ThomasGTT, Wimo, Wout309t en 83 gasten