Duitse import: garantie vs. "im kundenauftrag"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Duitse import: garantie vs. "im kundenauftrag"

Bericht door Niels » 08 mei 2010, 12:38

Een beetje zoekende naar een gezinscontainer kom ik op mobile.de een paar interessante auto's tegen. Echter blijken de auto's met de minste kilometers uit Italie te komen. Reden voor argwaan of helemaal niet?

Aangezien twee interessante wagens in Berlijn staan voel ik er natuurlijk weinig voor om zonder auto mee terug ff 1200km te reizen. Mochten mensen binnenkort nog in Berlijn zijn en twee auto's voor me bekijken....pb me dan :D

Wat ik me afvraag bij Italiaanse import:
1) met stip, klopt die kilometerstand? Is deze ook traceerbaar indien er geen scheckheft is?
2) staat van de auto's a la Frankrijk of toch wel minder gebruikersporen?
3) waarom zijn ze lager geprijst dan de Duitsers...

Kevin20v

Re: Italiaanse import in Duitsland, extra opletten of niet?

Bericht door Kevin20v » 08 mei 2010, 18:59

Niels tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe auto ben ik inderdaad ook veel van die italiaanse auto's tegengekomen met minder km's en lagere vraagprijs.

Verbazingwekkend veel staan in Berlijn, ik ben erg achterdochtig geworden voor dat soort advertenties, mocht je er wel gaan kijken ben ik benieuwd wat je tegenkomt

Niall

Bericht door Niall » 08 mei 2010, 19:58

Italiaanse import is volgens mij hetzelfde als duits import in apeldoorn, dus oppassen. Staat vaak bij advertenties voor wat zeldzamere auto's zoals Golf 2 G60 enz. dat het juist geen italiaanse import zijn, lijkt me niet voor niets :wink:

Tom

Bericht door Tom » 08 mei 2010, 20:28

Klinkt alsof je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Kun je geluk mee hebben, maar ik zou het risico niet nemen als die auto (ook voor Duitse begrippen) erg goedkoop is.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 08 mei 2010, 20:47

Er schijnt nergens in Europa zo veel geklooid te worden met kilometerstanden als in Italië... Maar goed, uitzonderingen bevestigen regels, toch? Het hoeft dus niet altijd een verkeerde auto te zijn. Een vriend van mij rijdt een "Italiaanse" Porsche 996. Hij heeft met de Italiaanse dealer gebeld en daar kon aan de hand van de onderhoudshistorie de kilometerstand helemaal getraceerd en bevestigd worden.

Niels

Bericht door Niels » 09 mei 2010, 00:02

Tom schreef:Klinkt alsof je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
Die stempel druk je er wel erg snel op Tom :wink: De afweging om wel of niet risico's te nemen kun je maken als imho genoeg informatie hebt verzameld. Dus bij deze :D En zoals ik begrijp ben jij voor de duurste Z4 gegaan in je zoektocht? :mrgreen:

Er staan twee auto's in Berlijn. Eentje is gewoon heel erg goedkoop en daarbij staat vermeld dat ie Italiaanse papieren heeft. Heel erg goedkoop = zowiezo al argwaan natuurlijk. De andere (niet vermeld of het een Italiaan is) is erg scherp geprijst maar zo'n 1000,- goedkoper dan eentje met minder kilometers en ouder bouwjaar van een particulier die 300km dichterbij is. Je ziet altijd een lagere prijs bij auto's die verder weg zijn dus dat is niet zo heel vreemd imho.

Berlijn laat ik maar even voor wat het is :thumbup: Ik heb nu twee interessante wagens gezien die respectievelijk 1 en 2K duurder uitvallen dan de duurste in Berlijn maar dit zijn wel auto's met nog iets minder kilometers en topzustand + scheckheft. Een van een particulier en een bij een dealer met 12mnd garantie.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 mei 2010, 11:05

Het blijft altijd opletten, overal. Italië geen ervaringen mee maar in D weet ik me wel aardig te redden. Daar bedoel ik mee dat ik de Duitde taal aardig beheers. Maar dat heeft weer niets te maken met de staat van de auto :mrgreen: Alleen heb je daar weer ogen voor :wink: En die ogen heb je wel, net zoals gezond verstand dus moet kopen in D niet zo lastig zijn. Zeker als je voor die met garantie gaat. Neem aan dat een VW dealer in D net zo min z'n naam te grabbel gooit als een VW dealer in NL.

En idd is Tom wat rap met een oordeel. We gaan allemaal in D kijken omdat er 1. de auto's goedkoper zijn, 2. er meer keuze is en 3. ze vaak luxer zijn uitgevoerd. En dat doen we niet omdat we Duitsers zo aardig vinden :wink: Maar gewoon uiteindelijk een auto willen die minder km's heeft luxer en/of nieuwer is dan in NL voor hetzelfde geld. Zo ongeveer :wink:
Laat ik zo stellen dat als de auto's veel duurder waren in D gingen we er ook minder kijken.

Hoe zit het met het onderhandelen in D? Ik heb zelf ooit 1x van een particulier gekocht daar en dat ging net zo als hier. Hoe gaat dat daar bij die handelaren en dealers?

Tom

Bericht door Tom » 09 mei 2010, 16:16

Het is geen waarde-oordeel, maar ik geloof niet zo in hele goedkope auto's. Meestal heeft het een reden, gok kun je altijd nemen en je kunt er ook geluk mee hebben (mensen die snel geld nodig hebben zullen niet zo hard onderhandelen), is idd een afweging die je zelf moet maken.

Maar als ik hier in Nederland kijk naar de onderkant van de markt, met prijzen die wel tegen too good to be true aanzitten, dan kom ik uit bij handelaren in Apeldoorn en handelaren in Rotterdam met buitenlands klinkende namen. En laten we eerlijk zijn, dat is negen van de tien troep. Diezelfde categorie auto's zul je ook in het buitenland vinden. Nu zijn auto's in Engeland en Duitsland sowieso goedkoper, maar als de prijs zelfs voor buitenlandse begrippen goedkoop is, dan gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Op mijn Z4 had ik ook meer kunnen besparen door bij een handelaar of particulier te kopen, maar dat heb ik niet gedaan (terwijl daar niks mis mee is natuurlijk). Ik heb, voor Duitse begrippen, een marktconforme prijs betaald. Ik bedoel meer de eerste advertenties die je tegenkomt op de occasionsites als je gaat sorteren op prijs. Of dat nou het Nederlandse Autotrack.nl of het Duitse Mobile.de is...

Maar nogmaals, je kunt er ook geluk mee hebben, het ligt ook aan het soort auto. Bij uitvoeringen die niet gewild zijn (kleur, opties, etc.) geloof ik de prijs eerder.

Niels

Bericht door Niels » 09 mei 2010, 19:40

Wie heeft het over hele goedkope auto's dan? Auto's die en weinig gedraaid hebben en 3K onder de gangbare prijzen liggen geloof ik ook wel :wink: Ik stelde de vraag alleen omdat er in Berlijn ook gewoon meerdere staan. Je kunt dan vrij gericht afreizen i.p.v. heel Duitsland door te racen. Maar naar de Apeldoorn van D afreizen lijkt me niet zo'n goed idee, voor een auto dan hè :)

Financieel scheelt het een beetje met de auto's die we hebben gezien tot nu toe maar qua uitrusting en kilometers scheelt het aanzienlijk. Het is wel zo dat ik het niet zie zitten om naar een handelaar af te reizen dus ik kijk alleen naar prive -en dealer/autobedrijf auto's. De mooiere vind je vast niet op een braakliggend terrein en een bouvier op de motorkap :mrgreen:

Niels

Re: Duitse import: garantie vs. "im kundenauftrag"

Bericht door Niels » 13 mei 2010, 17:26

Er staat mij zoiets van bij dat als een auto niet particulier verkocht wordt dus vanuit een Duitse handelaar of een Duits bedrijf er altijd garantie moet worden gegeven. Weet iemand hoe dit zit? Geldt dat vanaf een bepaald aanschafbedrag?

Im kundenauftrag is in opdracht van klant wat veelal gebruikt wordt om geen garantie te willen geven maar stel dat het er wel bij staat maar niet zo is? Dan zou je toch recht op die garantie moeten hebben lijkt me?

Niall

Bericht door Niall » 13 mei 2010, 18:38

Als een duitse handelaar een auto verkoopt zullen ze bijna altijd een garantieverzekering erbij verkopen om op deze manier onder het punt aansprakelijkheid uit komen. In opdracht van een klant zal wel zijn van de klant zet hem daar te koop maar staat niet bij hem op de voorraadlijst dus ook geen aanspraak op garantie via hem.

Waarschijnlijk zullen ze hem gezien jou situatie als buitenlander verkopen als Bastler of Exportfahrzeug dus per definitie uitgesloten van garantie.

Mijn ervaring is dat je als buitenlander goed zaken kan doen mits je de taal kan en alleen met handelaren van duits origine zaken doet.

Niels

Bericht door Niels » 14 mei 2010, 01:23

Ik heb nu een auto op het oog die van dealer naar de handel is geschoven (samen met nog eentje wat ik zo zag). In dit geval wordt er geadverteerd met "Im kundenauftrag" terwijl de auto door de dealer echt is verkocht (heb contact gehad).

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 14 mei 2010, 06:39

Als de dealer twijfels over de kwaliteit heeft gooien ze het bordje "in kunden auftrag" erop. Heeft hij geen verantwoording over het verkochte product. Zie het als een maas in de wetgeving.
Zoals jullie weten doe ik heel veel zaken met Duitsers en koop er zelf ook al jaren mijn auto's. Echter is mij reeds meerdere malen op het hart gedrukt om geen gebruikte auto in Berlijn te halen.

Niels

Bericht door Niels » 14 mei 2010, 06:57

Duidelijk verhaal Dick! Ze zijn daar ook gewoon te goedkoop.

Ik heb nu een auto op het oog die samen met tenminste nog een andere van een grote dealer naar een handelaar is gegaan. De dealer had de auto staan met 12 maand garantie maar bij de handelaar wordt ie z.g. in opdracht van de klant verkocht. De auto is nu wel een stukkie goedkoper natuurlijk :wink: Dat een dealer auto's naar de handel doet is niet zo raar en al helemaal niet als je er 700 hebt staan :shock: (was ook een ander merk auto dan dealer).

maar het is nu juist bij deze dat het erbij staat en dan vraag je je wel af of er iets mee mis is natuurlijk. Moet daarbij wel zeggen dat het nu ook de duurste auto is die de handelaar heeft staan (staat overwegend spul tussen 5-8K). Ik vroeg me dus af of een Duits bedrijf vanaf een bepaald bedrag eigenlijk garantie zou moeten geven (tenzij voor export, Bastler en in klant opdracht). Ik had tenminste begrepen dat een "bedrijf" in principe garantie dient te geven op een auto. Als dat vanaf 8K zou moeten dan snap ik dat het bij deze auto erbij staat zonder erg argwanend te worden. Dan hoef ik maar gemiddeld argwanend te zijn :lol:

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 14 mei 2010, 16:09

het hoeft trouwens niet altijd een "minder" goed exemplaar te zijn. Een paar maanden geleden ben ik bij een MB dealer naar een W211 wezen kijken. Twee eigenaren en volgens het boekje onderhouden. KM stand 208.000km. Omdat de auto bij een andere dealer vandaan kwam wilde hij 'm absoluut niet aan mij verkopen. Alleen voor export naar Rusland of aan een Turkse handelaar die er gelijk 100K afsnoept. Heb er nu één voor bijna hetzelfde bedrag, helft gelopen en een jaar volledige garantie.

Er staat meer dan genoeg te koop dus neem de tijd.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 14 mei 2010, 21:45

Ik heb meerdere malen in busjes in Berlijn gekocht (zaten rond de 15K). Gewoon goed kijken en als je er geen goed gevoel bij hebt, maak je er een mooi weekend Berlijn van. :)

Van de week vertelde een Duitser mij nog een verhaal over de koop van een e38 met 75K op de teller. Hij had hem bij een klein garagebedrijf gekocht en door een verkoper als "Privat" verkocht. Na 160 km zou die kapot gegaan gegaan door water in de olie van het lange stilstaan. Rechtsbijstandverzekering, zaak enz. en de auto heeft twee jaar in een hoek gestaan. De kosten zijn vergoed.

In hoeverre het waar is..

Plaats reactie