Hoeveel aansluitingen en aanpassingen voor het elektrische netwerk voor laadpalen zijn er nodig en hoeveel antennes voor mobieltjes zijn er in een stad nodig, dat is denk ik nogal een groot verschil. Waar ze uiteindelijk naartoe willen is dat op elke parkeerplaats een paal komt te staan. Ben bang dat gezien het tekort aan personeel dat dat minimaal 10 jaar gaat duren als je geluk hebt. Ik noemde warmte pompen omdat men daar ook van dacht dat er maar een paar jaar overheen zou gaan voor dat die overal geïnstalleerd zouden zijn. Nu weten ze als ze volle kracht aan het instaleren gaan er in 2040 een soort landelijke dekking is.markm schreef: ↑23 nov 2022, 07:26Ik denk dat je meer beren op de weg ziet dan er zijn.Downforce Hans schreef: ↑22 nov 2022, 12:45Misschien begrijp ik je verkeer wat betreft die 27 jaar maar een paar antennes neer zetten en wat mobiele telefoons wereldwijd verkopen gaat denk ik wat minder tijd en moeite in zitten dan in een complete infrastructuur aanpassen in steden over heel Europa en misschien wel de wereld. Kijk maar eens naar de prognose over het plaatsen van warmte pompen in heel Nederland en wat voor tijd het niet gaat duren voordat dat voor elkaar is.markm schreef: ↑22 nov 2022, 10:27
2010 - 2026, 16 jr 80%?
2035 -2022, 13 jr in 2035 rijden nog steeds hoop voertuigen rond met verbrandingsmotor, eer dat 80% elektrisch zal zijn in het straatbeeld ben je na 2035 minimaal 15 jr. verder. dan praten we over 27 a 28 jr.
Als ik je 27 jr geleden had verteld dat we anno 2022 allemaal met een smartfoon zouden lopen (en ja zelfs 50% van afrika) waarmee, je kan bellen, foto's maken van hoge kwaliteit, kan filmen, emailen (wisten we toen niet eens wat het was), bankzaken regelen, tv kijken, radio luistere en navigeren had je me 100% voor gek verklaard.
Voor die antennes moeten ook kabels gelegd zijn zonder kabelnetwerk en dus infrastructuur heb je niet veel aan een antenne.
Voor voldoende netwerk zijn ook vooral kabels nodig en transformators.
Wat warmtepompen met ev's te maken hebt die begrijp ik niet helemaal.
EV auto's (elektrische)
- Downforce Hans
- Berichten: 12548
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 7310
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
-
- Berichten: 7310
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Volle kracht.....met personeel dat ze niet hebben en niet te vinden isDownforce Hans schreef: ↑23 nov 2022, 08:53 Nu weten ze als ze volle kracht aan het instaleren gaan er in 2040 een soort landelijke dekking is.
Schrijf die 2040 maar lekker op je buik
- Downforce Hans
- Berichten: 12548
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
Dat denk ik eigenlijk ook wel.....Elise schreef: ↑23 nov 2022, 09:02Volle kracht.....met personeel dat ze niet hebben en niet te vinden isDownforce Hans schreef: ↑23 nov 2022, 08:53 Nu weten ze als ze volle kracht aan het instaleren gaan er in 2040 een soort landelijke dekking is.
Schrijf die 2040 maar lekker op je buik
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: EV auto's (elektrische)
Technologie kan ook hard gaan als het voor sommige partijen interessant word, en verplicht of niet dat word het nu ook langzaam. Benieuwd wat er de komende 10jaar allemaal oppopt.
- Baboulah
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: EV auto's (elektrische)
Ik denk dat dit wel meevalt, veel bedrijven krijgen denk ik genoeg mensen op de vacatures maar zijn zelf zo stellig en vasthoudend aan de eisen dat je dan ook moeilijk aan mensen komt...... zo vertelde mijn vriendin laatst een verhaal van een klant van haar; hadden +-150 sollicitaties gehad op de vacature, echter had wellicht maar +-5 mensen enigzins wat aan ervaring die ze zochten, en nog te min dus nu 2 maanden later staat de vacature nog open, hoe erg kom je dan echt mensen te kort?
Als bedrijven echt zo tekort komen, gaan ze ook mensen aannemen zonder ervaring, en zelf opleiden. Echter doen de meeste bedrijven dat gewoonweg niet.
-
- Berichten: 7310
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Waarom denk je dat veel bedrijven tegenwoordig aanbrengpremies uitloven?Baboulah schreef: ↑23 nov 2022, 16:27Ik denk dat dit wel meevalt, veel bedrijven krijgen denk ik genoeg mensen op de vacatures maar zijn zelf zo stellig en vasthoudend aan de eisen dat je dan ook moeilijk aan mensen komt...... zo vertelde mijn vriendin laatst een verhaal van een klant van haar; hadden +-150 sollicitaties gehad op de vacature, echter had wellicht maar +-5 mensen enigzins wat aan ervaring die ze zochten, en nog te min dus nu 2 maanden later staat de vacature nog open, hoe erg kom je dan echt mensen te kort?
Als bedrijven echt zo tekort komen, gaan ze ook mensen aannemen zonder ervaring, en zelf opleiden. Echter doen de meeste bedrijven dat gewoonweg niet.
Bekende van mij onlangs bij Arla aan de slag gegaan, ook hij werd gelijk gewezen op de aanbrengpremies want ze zoeken nog mensen. Door alle warmtepompen, zonnepanelen etc. zijn de monteurs niet aan te slepen. Dus nee, ik denk helemaal niet dat dit meevalt.
Ik vermoed dat die vacature waar je vriendin het over had vast niet voor een installatiemonteur was.....
Ben wel benieuwd wat voor functie dat dan was.
Alle beroepsgroepen kampen nu met personeelstekort
Waarom is er zo’n groot personeelstekort?Bij 75 procent van de beroepsgroepen geldt dat ze te maken hebben met een zeer krappe arbeidsmarkt. Bij ingenieurs, elektriciens, machinemonteurs, verpleegkundigen en softwareontwikkelaars was de krapte het grootst.
-
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
De oplossing is eenvoudig he. Importeren personeel... De grote jongens hebben dat al langer door.
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: EV auto's (elektrische)
Warmtepompen is vanaf 2050, dat is het jaar waarin europa klimaatneutraal wilt zijn, dat is 27 jr.Downforce Hans schreef: ↑23 nov 2022, 08:53Hoeveel aansluitingen en aanpassingen voor het elektrische netwerk voor laadpalen zijn er nodig en hoeveel antennes voor mobieltjes zijn er in een stad nodig, dat is denk ik nogal een groot verschil. Waar ze uiteindelijk naartoe willen is dat op elke parkeerplaats een paal komt te staan. Ben bang dat gezien het tekort aan personeel dat dat minimaal 10 jaar gaat duren als je geluk hebt. Ik noemde warmte pompen omdat men daar ook van dacht dat er maar een paar jaar overheen zou gaan voor dat die overal geïnstalleerd zouden zijn. Nu weten ze als ze volle kracht aan het instaleren gaan er in 2040 een soort landelijke dekking is.markm schreef: ↑23 nov 2022, 07:26Ik denk dat je meer beren op de weg ziet dan er zijn.Downforce Hans schreef: ↑22 nov 2022, 12:45
Misschien begrijp ik je verkeer wat betreft die 27 jaar maar een paar antennes neer zetten en wat mobiele telefoons wereldwijd verkopen gaat denk ik wat minder tijd en moeite in zitten dan in een complete infrastructuur aanpassen in steden over heel Europa en misschien wel de wereld. Kijk maar eens naar de prognose over het plaatsen van warmte pompen in heel Nederland en wat voor tijd het niet gaat duren voordat dat voor elkaar is.
Voor die antennes moeten ook kabels gelegd zijn zonder kabelnetwerk en dus infrastructuur heb je niet veel aan een antenne.
Voor voldoende netwerk zijn ook vooral kabels nodig en transformators.
Wat warmtepompen met ev's te maken hebt die begrijp ik niet helemaal.
Ik ben benieuwd waar jij vandaan hebt dat ze op iedere parkeerplaats een laadpaal willen hebben. waar heb je dat gelezen? of is dat een eigen interpretatie geweest?
waarom is dat noodzakelijk ? er staat nu toch ook niet bij iedere parkeerplaats een tankstation?
-
- Berichten: 51375
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Dat is ook wel weer zo markm betr elke parkeerplaats een laadpaal.
Krijg je wel weer een punt, dat een bepaalde (boven)klasse het zich wel kan permitteren(eigen terrein /garage) tov >70% van NL(?) die óók geen geld(over?) hebben voor een (bijna) nieuwe EV. En denken: Geen paal geen EV. Maar da's nu ook zo, wie rijdt er EV op dit moment he....
Toen dacht ik aan dit. Joop den Uyl die in de jaren '70 ervoor pleitte dat elke arbeider een auto voor de deur moest hebben:
https://www.mobiel-erfgoed.nl/VMM_NOM_S ... dereen.htm
Daaruit:
We weten al hoe autoBEZIT EN gebruik in Nederland nogal duur is.
Krijg je wel weer een punt, dat een bepaalde (boven)klasse het zich wel kan permitteren(eigen terrein /garage) tov >70% van NL(?) die óók geen geld(over?) hebben voor een (bijna) nieuwe EV. En denken: Geen paal geen EV. Maar da's nu ook zo, wie rijdt er EV op dit moment he....
Toen dacht ik aan dit. Joop den Uyl die in de jaren '70 ervoor pleitte dat elke arbeider een auto voor de deur moest hebben:
https://www.mobiel-erfgoed.nl/VMM_NOM_S ... dereen.htm
Daaruit:
Auto voor de deur(laten staan lol) is gelukt, nu er nog voor zorgen dat ook de gewone man/burger er ook van A naar B mee kan qua EV.In de jaren 1950 kon die gewone man zich al wat meer permitteren dan een fiets en kocht er een bromfiets of zelfs motorfiets bij, die vaak als 'opstapje' naar de auto dienden. In de jaren 1960 vond een loonexplosie plaats en nam in korte tijd de welvaart spectaculair toe. De gewone man kreeg meer vrije tijd te besteden, maar de lager betaalde arbeider had lang nog niet altijd een auto. Desgevraagd liet Joop den Uyl, toenmalig PvdA-leider en in die tijd een belangrijk man in de politiek, in een interview weten dat "alle mensen recht hebben op een eigen auto voor de deur, óók de arbeiders". Zelf vond hij de auto "(…) verrukkelijk: je gaat er mee naar het strand, mee naar buiten. We zijn er zelf altijd op uit gegaan. Ook toen we nog maar een Volkswagen hadden, die we volpropten".
In de jaren 1970 bleek het recht op een auto verzilverd, mede door de ontwikkeling van relatief goedkope gezinsauto’s, eerst van Europese en later, vanaf het einde van de jaren 1960, ook van Aziatische makelij. De missie van Den Uyl was geslaagd!
We weten al hoe autoBEZIT EN gebruik in Nederland nogal duur is.
-
- Berichten: 7310
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
We mogen er gevoegelijk toch wel vanuit gaan dat de aanpassingen aan de infrastructuur dekkend zijn voor al het toekomstig elektra verbruik?
Met 2 auto's voor de deur, een warmtepomp en elektrisch koken, voorzie ik de standaard aansluiting van 3x25A al snel moet worden opgerekt naar 3x35A of zelfs 3x50A. Daarnaast zal de gelijktijdige stroomvraag enorm toenemen, resultaat is dat kabels vrijwel overal moeten worden vervangen of capaciteit moet worden toegevoegd door meer kabels te leggen. Hoe dan ook d'r zal flink gegraven moeten worden, vandaar ook mijn vergelijk met glasvezel...
2050....ik help het je hopen dat dat gehaald wordt, maar zelfs daar twijfel ik heel erg aan.
- Downforce Hans
- Berichten: 12548
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
Hoe wil je al al die ev's laden dan, bij een omgebouwd pompstation met plaats voor 8 auto`s die allemaal een kwartier staan te laden? Wordt een drukke bedoening.....markm schreef: ↑24 nov 2022, 07:10Warmtepompen is vanaf 2050, dat is het jaar waarin europa klimaatneutraal wilt zijn, dat is 27 jr.Downforce Hans schreef: ↑23 nov 2022, 08:53Hoeveel aansluitingen en aanpassingen voor het elektrische netwerk voor laadpalen zijn er nodig en hoeveel antennes voor mobieltjes zijn er in een stad nodig, dat is denk ik nogal een groot verschil. Waar ze uiteindelijk naartoe willen is dat op elke parkeerplaats een paal komt te staan. Ben bang dat gezien het tekort aan personeel dat dat minimaal 10 jaar gaat duren als je geluk hebt. Ik noemde warmte pompen omdat men daar ook van dacht dat er maar een paar jaar overheen zou gaan voor dat die overal geïnstalleerd zouden zijn. Nu weten ze als ze volle kracht aan het instaleren gaan er in 2040 een soort landelijke dekking is.markm schreef: ↑23 nov 2022, 07:26
Ik denk dat je meer beren op de weg ziet dan er zijn.
Voor die antennes moeten ook kabels gelegd zijn zonder kabelnetwerk en dus infrastructuur heb je niet veel aan een antenne.
Voor voldoende netwerk zijn ook vooral kabels nodig en transformators.
Wat warmtepompen met ev's te maken hebt die begrijp ik niet helemaal.
Ik ben benieuwd waar jij vandaan hebt dat ze op iedere parkeerplaats een laadpaal willen hebben. waar heb je dat gelezen? of is dat een eigen interpretatie geweest?
waarom is dat noodzakelijk ? er staat nu toch ook niet bij iedere parkeerplaats een tankstation?
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: EV auto's (elektrische)
Als we met zn allen naar een tankstation rijden op dit moment word het ook een drukke bedoeling, dat is toch ook niet van toepassing?Downforce Hans schreef: ↑24 nov 2022, 08:24Hoe wil je al al die ev's laden dan, bij een omgebouwd pompstation met plaats voor 8 auto`s die allemaal een kwartier staan te laden? Wordt een drukke bedoening.....markm schreef: ↑24 nov 2022, 07:10Warmtepompen is vanaf 2050, dat is het jaar waarin europa klimaatneutraal wilt zijn, dat is 27 jr.Downforce Hans schreef: ↑23 nov 2022, 08:53
Hoeveel aansluitingen en aanpassingen voor het elektrische netwerk voor laadpalen zijn er nodig en hoeveel antennes voor mobieltjes zijn er in een stad nodig, dat is denk ik nogal een groot verschil. Waar ze uiteindelijk naartoe willen is dat op elke parkeerplaats een paal komt te staan. Ben bang dat gezien het tekort aan personeel dat dat minimaal 10 jaar gaat duren als je geluk hebt. Ik noemde warmte pompen omdat men daar ook van dacht dat er maar een paar jaar overheen zou gaan voor dat die overal geïnstalleerd zouden zijn. Nu weten ze als ze volle kracht aan het instaleren gaan er in 2040 een soort landelijke dekking is.
Ik ben benieuwd waar jij vandaan hebt dat ze op iedere parkeerplaats een laadpaal willen hebben. waar heb je dat gelezen? of is dat een eigen interpretatie geweest?
waarom is dat noodzakelijk ? er staat nu toch ook niet bij iedere parkeerplaats een tankstation?
mensen doen net alsof er met een ev iedere dag geladen moet worden.
de gemiddelde automobilist in nederland rijd 20.000 km / jr.
20.000 / 365 is 55 km . dag.
beetje gemiddelde ev heeft op dit moment een range van 300 a 350 km, dat is 1 x in de 6 dagen laden. maak t 1 x in de 5 dagen voor het gemak.
Zoals al eerder gezegd de techniek staat ook niet stil en gaat als een speer, als je vergelijkt hoeveel range en de laadduur was 10 jr geleden t.o.v. nu zijn daarin in beide ook enorme stappen gemaakt.
Tegen de tijd dat 80% van het straatbeeld ev is zijn we minimaal 20 a 25 jr verder, je snapt dat die techniek steeds verder zal verbeteren, zowel kwa range als kwa laadtijd.
No worries dus.
-
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: EV auto's (elektrische)
Ben het absoluut met je eens dat 2050 erg optimistisch is, maar voorlopig zijn dat wel de plannen, we weten allemaal dat plannen nog "weleens" wijzigen.Elise schreef: ↑24 nov 2022, 08:12We mogen er gevoegelijk toch wel vanuit gaan dat de aanpassingen aan de infrastructuur dekkend zijn voor al het toekomstig elektra verbruik?
Met 2 auto's voor de deur, een warmtepomp en elektrisch koken, voorzie ik de standaard aansluiting van 3x25A al snel moet worden opgerekt naar 3x35A of zelfs 3x50A. Daarnaast zal de gelijktijdige stroomvraag enorm toenemen, resultaat is dat kabels vrijwel overal moeten worden vervangen of capaciteit moet worden toegevoegd door meer kabels te leggen. Hoe dan ook d'r zal flink gegraven moeten worden, vandaar ook mijn vergelijk met glasvezel...
2050....ik help het je hopen dat dat gehaald wordt, maar zelfs daar twijfel ik heel erg aan.
-
- Berichten: 51375
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Tanken duurt hooguit 5 minuten. Laden minimaal 15 minuten. Ik herinner me nog die wachtrijen met Tesla's bij laadstations, iedereen naar de wintersport.
- JP
- Berichten: 31236
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Laden staat nog in de kinderschoenen.
Vroeger, jaren 20-30 als je moest tanken, kon dat ook alleen na het koe melken, moest je wachten op de pompbediende, je florijnen werden afgewogen, bestond er nog wisselgeld, kreeg je nog een bakkie koffie...... Straks kun je ook in 10minuten "vol" laden.....
Vroeger, jaren 20-30 als je moest tanken, kon dat ook alleen na het koe melken, moest je wachten op de pompbediende, je florijnen werden afgewogen, bestond er nog wisselgeld, kreeg je nog een bakkie koffie...... Straks kun je ook in 10minuten "vol" laden.....
- Philipoo
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: EV auto's (elektrische)
De keren dat je op dit moment met een elektrische auto ergens moet laden waar je niet hoeft te zijn worden al steeds minder. Ik denk dat wij per maand gemiddeld nog niet één keer aan de tap staan bij een snellaadstation waar we niet in de buurt hoeven staan en we rijden ruim 35K per jaar met de model 3. Die ene keer dat we dan 15 minuten ergens stil staan, even een bakje koffie halen van de bon die je toch al gekregen hebt bij het plassen is echt prima te overzien.
- Downforce Hans
- Berichten: 12548
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
Nou markm jij bent erg optimistisch, maar met je theoretische benadering van het tanken ben ik het niet helemaal eens. Zeker over de laadfrequentie die jij aanhoudt kan je van mening verschillen. Er zijn zat ev rijders die hun auto delen en dan is met een beetje rondrijden zo de range van een auto gehaald. Die mensen wachten ook niet tot ze bijna aan het eind van hun range zitten met het laden van hun auto. Die 1 keer per 5 dagen laden kan je op je buik schrijven denk ik. Maar we zullen zien.....
- Downforce Hans
- Berichten: 12548
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
Mooi verhaal maar typisch van iemand die pro elec rijden is. Ik hoor van mensen die veel rijden hele andere verhalen en maanden terug stond er volgens mij in het AD nog een story die dat bevestigde. Toen ik dit jaar door Duitsland terug naar huis reed zag ik overvolle laadstations met wachtende mensen. De dooddoener van dan doe je toch een plasje en eet je toch iets gaat nergens over wanneer je om de pakweg drie uur een half uur of langer moet laden. En dan moet je ook nog de mazzel hebben dat er net niet iemand voor je is gaan laden.Philipoo schreef: ↑24 nov 2022, 11:39De keren dat je op dit moment met een elektrische auto ergens moet laden waar je niet hoeft te zijn worden al steeds minder. Ik denk dat wij per maand gemiddeld nog niet één keer aan de tap staan bij een snellaadstation waar we niet in de buurt hoeven staan en we rijden ruim 35K per jaar met de model 3. Die ene keer dat we dan 15 minuten ergens stil staan, even een bakje koffie halen van de bon die je toch al gekregen hebt bij het plassen is echt prima te overzien.
- Philipoo
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: EV auto's (elektrische)
Ik ben niet pro elektrisch rijden, er staan nog 4 benzineauto's op de stoep. Ik vertel alleen mijn ervaring met hoe het de afgelopen 110K km in onze tesla is gegaan. Scheelt wellicht dat we nooit met de auto ver op vakantie gaan en anders pakken we de M3 wel, maar heb ook geen zin om met een kind van 1 jaar een hele dag in de auto te zittenDownforce Hans schreef: ↑24 nov 2022, 12:00Mooi verhaal maar typisch van iemand die pro elec rijden is. Ik hoor van mensen die veel rijden hele andere verhalen en maanden terug stond er volgens mij in het AD nog een story die dat bevestigde. Toen ik dit jaar door Duitsland terug naar huis reed zag ik overvolle laadstations met wachtende mensen. De dooddoener van dan doe je toch een plasje en eet je toch iets gaat nergens over wanneer je om de pakweg drie uur een half uur of langer moet laden. En dan moet je ook nog de mazzel hebben dat er net niet iemand voor je is gaan laden.Philipoo schreef: ↑24 nov 2022, 11:39De keren dat je op dit moment met een elektrische auto ergens moet laden waar je niet hoeft te zijn worden al steeds minder. Ik denk dat wij per maand gemiddeld nog niet één keer aan de tap staan bij een snellaadstation waar we niet in de buurt hoeven staan en we rijden ruim 35K per jaar met de model 3. Die ene keer dat we dan 15 minuten ergens stil staan, even een bakje koffie halen van de bon die je toch al gekregen hebt bij het plassen is echt prima te overzien.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Sterker nog gem jaarkilometers in NL is 11.000km dus nog de helft van jou berekening.markm schreef: ↑24 nov 2022, 08:41Als we met zn allen naar een tankstation rijden op dit moment word het ook een drukke bedoeling, dat is toch ook niet van toepassing?Downforce Hans schreef: ↑24 nov 2022, 08:24Hoe wil je al al die ev's laden dan, bij een omgebouwd pompstation met plaats voor 8 auto`s die allemaal een kwartier staan te laden? Wordt een drukke bedoening.....markm schreef: ↑24 nov 2022, 07:10
Warmtepompen is vanaf 2050, dat is het jaar waarin europa klimaatneutraal wilt zijn, dat is 27 jr.
Ik ben benieuwd waar jij vandaan hebt dat ze op iedere parkeerplaats een laadpaal willen hebben. waar heb je dat gelezen? of is dat een eigen interpretatie geweest?
waarom is dat noodzakelijk ? er staat nu toch ook niet bij iedere parkeerplaats een tankstation?
mensen doen net alsof er met een ev iedere dag geladen moet worden.
de gemiddelde automobilist in nederland rijd 20.000 km / jr.
20.000 / 365 is 55 km . dag.
beetje gemiddelde ev heeft op dit moment een range van 300 a 350 km, dat is 1 x in de 6 dagen laden. maak t 1 x in de 5 dagen voor het gemak.
Zoals al eerder gezegd de techniek staat ook niet stil en gaat als een speer, als je vergelijkt hoeveel range en de laadduur was 10 jr geleden t.o.v. nu zijn daarin in beide ook enorme stappen gemaakt.
Tegen de tijd dat 80% van het straatbeeld ev is zijn we minimaal 20 a 25 jr verder, je snapt dat die techniek steeds verder zal verbeteren, zowel kwa range als kwa laadtijd.
No worries dus.
En eens Philipoo ook mijn ervaring is vergelijkbaar met die van jou.
Ook ik ben geen pro EV rijder omdat ik een dikke benzine motor gewoon leuker vind vanwege karakter en geluid maar een EV afschieten vanwege de bedachte praktische bezwaren is gewoon onzin nu al en zeker in de toekomst met verder verbeterende techniek.
-
Online
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: EV auto's (elektrische)
Paar weken terug met een Ioniq 5 heen en weer naar Tsjechië geweest. Dikke prima, laadpalen bij bijna elk tankstation en eetgelegenheid in DE langs de autobaan. Range ook prima te doen.Downforce Hans schreef: ↑24 nov 2022, 12:00
Mooi verhaal maar typisch van iemand die pro elec rijden is. Ik hoor van mensen die veel rijden hele andere verhalen en maanden terug stond er volgens mij in het AD nog een story die dat bevestigde. Toen ik dit jaar door Duitsland terug naar huis reed zag ik overvolle laadstations met wachtende mensen. De dooddoener van dan doe je toch een plasje en eet je toch iets gaat nergens over wanneer je om de pakweg drie uur een half uur of langer moet laden. En dan moet je ook nog de mazzel hebben dat er net niet iemand voor je is gaan laden.
Niks mis met elke 3 uur een bakkie koffie en even wat eten, als je je er maar op instelt.
Ja, met een diesel gaat het sneller, so what.
- De fiscalist
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: EV auto's (elektrische)
Met een elektrische auto in bezit ga je anders kijken naar het laadgebeuren. Je laadt wanneer er een goede kans is, of ie nu leeg is of niet. Winkelen? > laden indien mogelijk, afspraak?> laden indien mogelijk. Overal waar een lader is prik je hem even aan als je er toch moet zijn. Dat zorgt ervoor dat er eigenlijk altijd voldoende range is en je dus bijna nooit aan de snellader hoeft.Philipoo schreef: ↑24 nov 2022, 12:32Ik ben niet pro elektrisch rijden, er staan nog 4 benzineauto's op de stoep. Ik vertel alleen mijn ervaring met hoe het de afgelopen 110K km in onze tesla is gegaan. Scheelt wellicht dat we nooit met de auto ver op vakantie gaan en anders pakken we de M3 wel, maar heb ook geen zin om met een kind van 1 jaar een hele dag in de auto te zittenDownforce Hans schreef: ↑24 nov 2022, 12:00Mooi verhaal maar typisch van iemand die pro elec rijden is. Ik hoor van mensen die veel rijden hele andere verhalen en maanden terug stond er volgens mij in het AD nog een story die dat bevestigde. Toen ik dit jaar door Duitsland terug naar huis reed zag ik overvolle laadstations met wachtende mensen. De dooddoener van dan doe je toch een plasje en eet je toch iets gaat nergens over wanneer je om de pakweg drie uur een half uur of langer moet laden. En dan moet je ook nog de mazzel hebben dat er net niet iemand voor je is gaan laden.Philipoo schreef: ↑24 nov 2022, 11:39
De keren dat je op dit moment met een elektrische auto ergens moet laden waar je niet hoeft te zijn worden al steeds minder. Ik denk dat wij per maand gemiddeld nog niet één keer aan de tap staan bij een snellaadstation waar we niet in de buurt hoeven staan en we rijden ruim 35K per jaar met de model 3. Die ene keer dat we dan 15 minuten ergens stil staan, even een bakje koffie halen van de bon die je toch al gekregen hebt bij het plassen is echt prima te overzien.
Ik heb gelukkig een eigen laadpunt op de oprit maar hier in de wijk is vlakbij ook altijd wel een plekje openbaar laden te vinden. Kom ik thuis met <60% batterij, laden. Ding is altijd bijna vol, is het beste voor de accu ook.
-
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Weet je wat pas echt irritant is.. ouderwets tanken . Sta ik daar iedere twee weken 90l in dat ding te sjouwen voor 5m. in de kou ,gedoe, het is dat het hobby is maar als daily is de ev zoveel prettiger. Altijd vol, nooit gezeik met rustig warmrijden, heerlijk stil , voorverwarmen is standaard, Robin verzorgt de wegenbelasting.
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: EV auto's (elektrische)
Heerlijk die natte, bevroren laadkabel in je klauwen elke dag. Ik word er al gek van als ik een demo EV bij heb (deze week de Xpeng huppeldepup (wat een kut auto ook trouwens)), die natte kutkabel eruit, in de kofferbak pleuren, nog net ff tegen je schone broek aan, kofferbak zeiknat, handen nat. Wat een kutzooi gewoon.