EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 26 okt 2022, 07:07

Even wat gegoogled: In Frankrijk rijden er anno 2022 ongeveer 38.5 miljoen auto's rond. Daarvan zijn:
As of December 2021, a total of 786,274 light-duty plug-in electric vehicles have been registered in France since 2010, consisting of 512,178 all-electric passenger cars and commercial vans, and 274,096 plug-in hybrids.[14] Of these, over 50,000 were fully electric light commercial vehicles.[17] The split among type of powertrain is influenced by the rules of the government subsidies, which favors pure electric vehicles over plug-in hybrids.[10][11][19]
dus dik een half miljoen EV, per dec 2021

Da's nog géén 1.5%.

De Franse overheid doet er óók alles aan om de Fransman/vrouw in een EV te krijgen met Bonus-Malus acties subsidies en kortingen.

Groot land Frankrijk.

:coffee:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 26 okt 2022, 08:44

Voor FR geldt hetzelfde als NL en elk ander land je moet niet een rijdende populatie vergelijken maar de nieuwe gekochte van laatste jaar.

Een auto gaat 20jr mee dus het duurt 20jr voordat de hele populatie dezelfde samenstelling heeft als wat er nieuwe besteld wordt (als de samenstelling van nieuw bestellingen gelijk blijft)

Basis lessen rekenen jongens :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 26 okt 2022, 09:03

Krijg toch het idee dat die auto’s in FR langer mee gaan :coffee:

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 26 okt 2022, 10:00

Dan zitten we over 50 jaar nog maar op de helft:)
De bestellingen vallen procentueel tegen in F en ook in NL heb ik dat idee. Om over de hetze tegen 'diesel' maar niet te spreken, triest.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6223
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Opa » 26 okt 2022, 12:43

Martijn_bmw schreef: 26 okt 2022, 08:44 Een auto gaat 20jr mee
Mijn Cinquecento al bijna 25 jaar. :lol:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1422
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EmielS60 » 26 okt 2022, 20:49

Moeten nog maar zien of elektrische auto’s 20 jaar gaan halen. Als daar straks de garanties en coulances van afgelopen zijn is het snel klaar.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 26 okt 2022, 21:07

20jr geleden was men ook bang voor de prius die blijkt nu zo’n beetje de meest degelijke auto die je kan kopen :tooth:

Ik denk persoonlijk dat wel meevalt, voor de accu’s komen steeds meer bedrijven die enkele slechte cellen kunnen vervangen en de motor is veel minder slijtage gevoelig dan een brandstof motor.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1422
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EmielS60 » 26 okt 2022, 21:51

Martijn_bmw schreef: 26 okt 2022, 21:07 20jr geleden was men ook bang voor de prius die blijkt nu zo’n beetje de meest degelijke auto die je kan kopen :tooth:
Prijs is redelijk eenvoudig qua techniek.

Full electric niet. Sta nu dag in dag uit laders, accupakketten en laadterminals te vervangen. En dit hoor je bij veel merken.

Nu zijn de onderdelen al ruk leverbaar, gaat dat in de toekomst beter worden?
We worden heel erg afhankelijk gemaakt van bepaalde landen/fabrikanten. 1 drol verkeerd en dan?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 26 okt 2022, 22:10

We zullen het zien, wat je benoemd herken ik bij ons vooral bij phev en niet bij ev auto’s.

Ik denk eerder dat verouderde software en computers een probleem worden dan de basis EV techniek (accu, lader en motor) maar dat probleem geldt net zo goed voor moderne ICE auto’s.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 27 okt 2022, 12:19

EmielS60 schreef: 26 okt 2022, 21:51
Martijn_bmw schreef: 26 okt 2022, 21:07 20jr geleden was men ook bang voor de prius die blijkt nu zo’n beetje de meest degelijke auto die je kan kopen :tooth:
Prijs is redelijk eenvoudig qua techniek.

Full electric niet. Sta nu dag in dag uit laders, accupakketten en laadterminals te vervangen. En dit hoor je bij veel merken.

Nu zijn de onderdelen al ruk leverbaar, gaat dat in de toekomst beter worden?
We worden heel erg afhankelijk gemaakt van bepaalde landen/fabrikanten. 1 drol verkeerd en dan?
Afhankelijk zijn we nu toch ook met aardolie? kijk wat de prijzen van brandstof op dit moment doet.
Electronica zijn we al afhankelijk van china, ook voor auto's met een verbrandingsmotor, alles om de kosten voor de europese autofabrikanten zo laag mogeliik te houden.
Medicijnen idem.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31245
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 29 okt 2022, 19:54

Oud forummer JWD Leuke powerbank, opladen op het werk en thuis aansluiten op je lichtnet of Tesla. Echt wat voor…



R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door R.Wiggel » 29 okt 2022, 22:54

JP schreef: 29 okt 2022, 19:54 Echt wat voor…
Knot schreef: 25 okt 2022, 20:12 JP, kom er maar in...

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 17 nov 2022, 09:05

Elektrificatie wagenpark wordt een nachtmerrie
De EU-lidstaten stemmen deze woensdag over het afschaffen van de verbrandingsmotor. Vanaf 2035 moet elke nieuwe auto uitstootvrij zijn. Rob Roos hoopt dat Nederland dit plan van tafel helpt vegen. „Volledige elektrificatie van het wagenpark is onhaalbaar en onbetaalbaar.”
Tesla’s rollen van de band in Tilburg. Rob Roos: ,,als de energietransitie al onhaalbaar leek, dan maakt de verplichte elektrificatie van alle nieuwe auto’s dit nog onmogelijker.

Vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s geen CO2 meer uitstoten, zo kwamen vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de lidstaten onlangs overeen. Dit betekent het einde van de benzine- en dieselmotor. De aanjager van dit verbod, mijn collega-Europarlementariër Jan Huitema (VVD), was verheugd. Maar in de praktijk zal dit plan onhoudbaar blijken.

Dat realiseert de Europese Commissie zich nu ook. De Franse Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) sorteert gelijk voor op het gebruik van de noodrem: een ’herzieningsclausule’ die in 2026 kan worden ingeroepen, zou de invoering van het verbod op de verbrandingsmotor kunnen vertragen. De vraag dringt zich op hoe lidstaten, waaronder Nederland, überhaupt kunnen instemmen met Huitema’s plannen waarmee volgens Breton 600.000 banen verloren gaan.

Terwijl we in een energiecrisis verkeren, moet de Europese elektriciteitsproductie met 20 tot 25% toenemen om alle auto’s elektrisch te maken. Die elektriciteit zou ook nog eens CO2-neutraal moeten zijn. Zonder biomassa mee te rekenen, is op dit moment slechts 23% procent van alle elektriciteitsproductie ’hernieuwbaar’. Met andere woorden: op dit moment zou een volledig elektrisch wagenpark ongeveer evenveel zonne- en windenergie nodig hebben als er nu in totaal wordt geproduceerd. En in de tussentijd wil de EU het gebruik van fossiele brandstoffen ook nog eens drastisch reduceren. Kortom: als de energietransitie al onhaalbaar leek, dan maakt de verplichte elektrificatie van alle nieuwe auto’s dit nog onmogelijker.

En ook in logistiek opzicht dreigt het plan uit te lopen op een nachtmerrie. Het EU-doel is 30 miljoen elektrische auto’s in 2030. Dan al, over iets meer dan zeven jaar, zouden er in de EU twintig keer zoveel laadpalen als nu nodig zijn. Nu zijn dat er 350.000. Zeventig procent daarvan bevindt zich in drie landen: Nederland, Duitsland en Frankrijk. Het aanleggen van meer dan 6,5 miljoen laadpalen vereist een enorme, peperdure versterking van het elektriciteitsnet. Overal in Europa moeten extra kabels worden aangelegd. Maar nu al is ons elektriciteitsnet niet toegerust op de alsmaar toenemende vraag. Noord-Brabant en Limburg hanteren zelfs stroomstop voor nieuwe bedrijven. Daarbovenop lijkt de aanleg van miljoenen extra laadpalen dus een onhaalbare kaart.

Hoeveel ’schoner’ rijden we eigenlijk als dit allemaal zou lukken? Dat valt vies tegen. Door hun batterij zijn elektrische auto’s zo’n 40 procent zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. De banden en remmen van een elektrische auto produceren daardoor veel meer schadelijke deeltjes dan een conventionele auto. Volgens Eurocommissaris Breton is in 2030 bovendien maar liefst ’vijftien keer zoveel lithium, vier keer zoveel kobalt, vier keer zoveel grafiet en drie keer zoveel nikkel nodig. Grondstoffen die zeldzaam zijn en goeddeels door dictaturen zoals China worden beheerst, waarvan onze geopolitieke afhankelijkheid dus verder zal toenemen. De kers op de taart: Eurocommissaris Breton moedigt autofabrikanten aan om de verbrandingsmotor wél buiten de EU te blijven exporteren.

De elektrificatie van het wagenpark lijkt logistiek onhaalbaar en is peperduur. De duurzaamheidswinst is minimaal, terwijl onze afhankelijkheid van bedenkelijke regimes verder zal toenemen en het grootste deel van de wereld niet eens meedoet. De Europese Commissie kan in 2026 aan de noodrem trekken. Maar er is alle reden om dat nu al te doen. Het is van belang dat Nederland zich bij de landen voegt die deze woensdag niet akkoord gaan met dit plan.

Rob Roos (JA21) is lid van het Europees Parlement.

zegmaarboris
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door zegmaarboris » 17 nov 2022, 14:41

Kan alleen maar als je een compleet plan hebt hoe je EU duurzaam & onafhankelijk van andere regio's wilt laten zijn. Alleen richten op auto industrie is erg naïef. Hoe kan zoiets in EU een meerderheid krijgen, onbegrijpelijk.

Hoe gaat het eigenlijk met ontwikkelen van een accu die zonder lithium of kobalt kan? Is daar al iets in zicht?

Gebruikersavatar
cazzo super veloce
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 nov 2017, 22:41
Auto: 993 4S/Triumph Spitfire/Mini-E

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door cazzo super veloce » 17 nov 2022, 16:10

Te lui om het hele stuk te lezen, maar als ik zie dat "Door hun batterij zijn elektrische auto’s zo’n 40 procent zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. " weet ik genoeg. Onzin stuk. Een Model 3 weegt 1800 kg, een 320i 1600kg, leeg. 1600+40% = 2240 kg.
Het bekende rechtse gebral dus weer.

Online
Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 17 nov 2022, 16:47

Een 320i sedan Pre LCI weegt 1470kg leeg ;)
Doe nu de vergelijking met een Kia Ceed hatchback en een Kia EV 6. Dan is het 1885kg vs 1240kg.

Online
Wimo
Berichten: 2060
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 17 nov 2022, 17:01

zegmaarboris schreef: 17 nov 2022, 14:41 Kan alleen maar als je een compleet plan hebt hoe je EU duurzaam & onafhankelijk van andere regio's wilt laten zijn. Alleen richten op auto industrie is erg naïef. Hoe kan zoiets in EU een meerderheid krijgen, onbegrijpelijk.

Hoe gaat het eigenlijk met ontwikkelen van een accu die zonder lithium of kobalt kan? Is daar al iets in zicht?
https://electrek.co/2022/04/22/tesla-us ... -produced/

Het kan me niet lang genoeg duren, tot die tijd lekker wegenbelastingvrij al die pruts 3 cilinders aan de kant drukken op de linkerbaan!

Online
Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 17 nov 2022, 17:28

Wimo schreef: 17 nov 2022, 17:01
zegmaarboris schreef: 17 nov 2022, 14:41 Kan alleen maar als je een compleet plan hebt hoe je EU duurzaam & onafhankelijk van andere regio's wilt laten zijn. Alleen richten op auto industrie is erg naïef. Hoe kan zoiets in EU een meerderheid krijgen, onbegrijpelijk.

Hoe gaat het eigenlijk met ontwikkelen van een accu die zonder lithium of kobalt kan? Is daar al iets in zicht?
https://electrek.co/2022/04/22/tesla-us ... -produced/

Het kan me niet lang genoeg duren, tot die tijd lekker wegenbelastingvrij al die pruts 3 cilinders aan de kant drukken op de linkerbaan!
Gaat je bij mij niet lukken :mrgreen: Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt ;)

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 17 nov 2022, 18:39

Kadett schreef: 17 nov 2022, 16:47 Een 320i sedan Pre LCI weegt 1470kg leeg ;)
Doe nu de vergelijking met een Kia Ceed hatchback en een Kia EV 6. Dan is het 1885kg vs 1240kg.
Hoe kun je een ceed vergelijken met een ev6?
Ook het verhaal dat de remmen van een ev sneller slijten....
Kul verhaal.

Online
Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 18 nov 2022, 03:20

Gijzert schreef: 17 nov 2022, 18:39
Kadett schreef: 17 nov 2022, 16:47 Een 320i sedan Pre LCI weegt 1470kg leeg ;)
Doe nu de vergelijking met een Kia Ceed hatchback en een Kia EV 6. Dan is het 1885kg vs 1240kg.
Hoe kun je een ceed vergelijken met een ev6?
Ook het verhaal dat de remmen van een ev sneller slijten....
Kul verhaal.
Omdat er in beide auto's 4 a 5 mensen passen. Beide een hatchback zijn. Ik kan er ook weinig aan doen dat EV zo breed en lang zijn puur om groot genoeg accu pakket kwijt te kunnen.

Kijk naar de nieuwe i4/4serie. Oude was 180 breed en iets van 138 hoog. Nieuwe richting de 190 breed en 145 hoog. Puur om ruimte te maken voor de accu.

Maken we het vergelijk makkelijker.

420i Gran Coupe 1ste model (ontworpen voor ICE) 1500KG
i4 2000kg.

Geen 40 procent slechts 33%

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 18 nov 2022, 07:50

Kadett schreef: 18 nov 2022, 03:20
Gijzert schreef: 17 nov 2022, 18:39
Kadett schreef: 17 nov 2022, 16:47 Een 320i sedan Pre LCI weegt 1470kg leeg ;)
Doe nu de vergelijking met een Kia Ceed hatchback en een Kia EV 6. Dan is het 1885kg vs 1240kg.
Hoe kun je een ceed vergelijken met een ev6?
Ook het verhaal dat de remmen van een ev sneller slijten....
Kul verhaal.
Omdat er in beide auto's 4 a 5 mensen passen. Beide een hatchback zijn. Ik kan er ook weinig aan doen dat EV zo breed en lang zijn puur om groot genoeg accu pakket kwijt te kunnen.

Kijk naar de nieuwe i4/4serie. Oude was 180 breed en iets van 138 hoog. Nieuwe richting de 190 breed en 145 hoog. Puur om ruimte te maken voor de accu.

Maken we het vergelijk makkelijker.

420i Gran Coupe 1ste model (ontworpen voor ICE) 1500KG
i4 2000kg.

Geen 40 procent slechts 33%
Nja, de EV6 is 8cm breder en 37cm langer. Dat is een klasse groter. Dat bedoel ik met niet te vergelijken.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Baboulah » 18 nov 2022, 08:41

Gijzert schreef: 17 nov 2022, 18:39
Kadett schreef: 17 nov 2022, 16:47 Een 320i sedan Pre LCI weegt 1470kg leeg ;)
Doe nu de vergelijking met een Kia Ceed hatchback en een Kia EV 6. Dan is het 1885kg vs 1240kg.
Hoe kun je een ceed vergelijken met een ev6?
Ook het verhaal dat de remmen van een ev sneller slijten....
Kul verhaal.
Wij hebben dat vergelijk gedaan... de EV6 mochten we leasen als mn vriendin elektrisch zou rijden, we hebben de Ceed gekozen (maximale formaat wat kon in budget op moment dat je geen EV nam), gewoon lekker brandstof rijden ipv zo een onding duracell konijn

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 18 nov 2022, 09:12

Het verhaal gaat enkel uit van de energiesituatie op dit moment en kijkt daarmee naar de toekomst. Vergeten in het verhaal is de toekomstige toename van hernieuwbare energie. Wellicht moedwillig achterwege gelaten? Dat geeft al direct aan wat de intentie is van het verhaal.
De toename aan zonneparken, zonnepanelen op daken en windmolenparken neemt nog steeds op grote schaal toe.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 18 nov 2022, 09:18

Timmermans krijgt er een aardig zakcentje per maand bij, dus wat markm hierboven beschrijft, dat komt wel goed als het aan Timmermans ligt. Onze Redder in Nood.

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 18 nov 2022, 09:51

markm schreef: 18 nov 2022, 09:12 Het verhaal gaat enkel uit van de energiesituatie op dit moment en kijkt daarmee naar de toekomst. Vergeten in het verhaal is de toekomstige toename van hernieuwbare energie. Wellicht moedwillig achterwege gelaten? Dat geeft al direct aan wat de intentie is van het verhaal.
De toename aan zonneparken, zonnepanelen op daken en windmolenparken neemt nog steeds op grote schaal toe.
En daarmee de problemen voor ons energie netwerk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarryC, RS-Ron, Wimo en 168 gasten