EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 51415
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Hier had ik niet zo ver over door/nagedacht: Door de Chinese EV's te 'boycotten in EU kan China misschien wel de luxe Duitse auto industrie(enorme Chinese markt daar) 'boycotten'. Dom van me, ik geef 't toe. Maar nu zitten we in een spagaat. Hoe nu? China is veel gevaarlijker in the Long Run dan welk ander land (nu moet Iran even gaan luisteren en wie niet horen wil..., maarja oilprices sky high)
https://www.nu.nl/auto/6308967/duitse-a ... autos.html
https://www.nu.nl/auto/6308967/duitse-a ... autos.html
-
- Berichten: 6497
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: EV auto's (elektrische)
Oké, het voordeel wordt minder maar dat verschil is met goed stekkeren toch nog steeds wel terug te verdienen in een kwartaal?Wimo schreef: ↑10 apr 2024, 16:59Ik ben ondanks de hogere MRB toch voor een hybride gegaan. Je hebt nog altijd het voordeel van kort EV rijden, meer direct beschikbaar vermogen en voorverwarming/koeling. Nadeel is de kleinere kofferbak, tank en het gewicht idd..Rnd schreef: ↑10 apr 2024, 13:36 Typisch Nederland. Eerst wordt zo'n hybride gestimuleerd met 50% minder wegenbelasting en daarna betaal je ineens het volle pond. Door die extra accu's ben je behoorlijk de Sjaak. Weer lekker dik betalen voor die hybride op de oprit. Ik twijfelde in 2022 om een hybride te kopen, maar ben toch maar voor een nieuwe benzine gegaan. Nu nog blij hiermee totdat de benzineprijs een tientje per liter is vanwege de accijns.
edit: 330i vs 330e volle mep MRB 221 - 299 euro per kwartaal.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Klopt waarom denk je dat Mercedes als hardste roept dat ze geen import heffingen willen op Chinese auto’s die zien hun grootste afzetmarkt compleet instorten dan. 80% van de S klasse / maybach en ander duur spul wordt daar verkocht.Robin schreef: ↑14 apr 2024, 10:05 Hier had ik niet zo ver over door/nagedacht: Door de Chinese EV's te 'boycotten in EU kan China misschien wel de luxe Duitse auto industrie(enorme Chinese markt daar) 'boycotten'. Dom van me, ik geef 't toe. Maar nu zitten we in een spagaat. Hoe nu? China is veel gevaarlijker in the Long Run dan welk ander land (nu moet Iran even gaan luisteren en wie niet horen wil..., maarja oilprices sky high)
https://www.nu.nl/auto/6308967/duitse-a ... autos.html
En Mercedes heeft dan ook nog relatief weinig te vrezen van Chinese massa producten. Dat die balans voor bijvoorbeeld stellantis anders is snap ik wel, China minder afzet markt en in Europa veel te verliezen met Chinese concurrentie.
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: EV auto's (elektrische)
Paar weken terug bij BMW in een iX1 gezeten in de showroom. Zag er heel niet onaardig uit, algehele indruk prima wat natuurlijk ook moet voor dit geld. Levertijd was 3 a 4 mnd en de verkoper begon al over 7% korting.
(299-221)/3 = 26 euro per maand
is 13 liter peut waard
stel 1:18 dan 234 km per maand die je op stroom moet rijden.
Maar dan moet je gratis kunnen laden.
uitgaande dat verbruik exclusief stekkeren, verzekering, aanschaf/ afschrijving en onderhoud gelijk zijn.
Dat gratis laden, kan alleen voor zij met zonnepanelen en laadpaal of op de zaak. Moet je de laadpaal ook nog aanschaffen, circa €1.500. Maar als je dat kan, dan ga waarschijnlijk full electric rijden.
Ga je openbaar de plug in laden, wat steeds duurder wordt, dan rekent het niet zo makkelijk rond. Dan heb je voor die 234 km ook ca €8 moeten betalen (234/15*€0,54). Had je weer 70 km benzine voor kunnen kopen
Mijn conclusie: plug in hybrid is afgelopen voor de niet-)zakelijke rijder.
Ff vlug:Richardt. schreef: ↑14 apr 2024, 10:13Oké, het voordeel wordt minder maar dat verschil is met goed stekkeren toch nog steeds wel terug te verdienen in een kwartaal?Wimo schreef: ↑10 apr 2024, 16:59Ik ben ondanks de hogere MRB toch voor een hybride gegaan. Je hebt nog altijd het voordeel van kort EV rijden, meer direct beschikbaar vermogen en voorverwarming/koeling. Nadeel is de kleinere kofferbak, tank en het gewicht idd..Rnd schreef: ↑10 apr 2024, 13:36 Typisch Nederland. Eerst wordt zo'n hybride gestimuleerd met 50% minder wegenbelasting en daarna betaal je ineens het volle pond. Door die extra accu's ben je behoorlijk de Sjaak. Weer lekker dik betalen voor die hybride op de oprit. Ik twijfelde in 2022 om een hybride te kopen, maar ben toch maar voor een nieuwe benzine gegaan. Nu nog blij hiermee totdat de benzineprijs een tientje per liter is vanwege de accijns.
edit: 330i vs 330e volle mep MRB 221 - 299 euro per kwartaal.
(299-221)/3 = 26 euro per maand
is 13 liter peut waard
stel 1:18 dan 234 km per maand die je op stroom moet rijden.
Maar dan moet je gratis kunnen laden.
uitgaande dat verbruik exclusief stekkeren, verzekering, aanschaf/ afschrijving en onderhoud gelijk zijn.
Dat gratis laden, kan alleen voor zij met zonnepanelen en laadpaal of op de zaak. Moet je de laadpaal ook nog aanschaffen, circa €1.500. Maar als je dat kan, dan ga waarschijnlijk full electric rijden.
Ga je openbaar de plug in laden, wat steeds duurder wordt, dan rekent het niet zo makkelijk rond. Dan heb je voor die 234 km ook ca €8 moeten betalen (234/15*€0,54). Had je weer 70 km benzine voor kunnen kopen
Mijn conclusie: plug in hybrid is afgelopen voor de niet-)zakelijke rijder.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 14 apr 2024, 18:28, 3 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27924
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
laadpaal 1500? is die van goud ofzo.
790 euro en aansluiten is drie draadjes en dan heb ik er nog een verzegelde meter tussen zitten ook speciaal voor de laadpaal.
790 euro en aansluiten is drie draadjes en dan heb ik er nog een verzegelde meter tussen zitten ook speciaal voor de laadpaal.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Ik denk dat PHEV idd economisch gezien alleen zinvol is als je veel kan stekkeren.Bombadil schreef: ↑14 apr 2024, 12:02Ff vloog:Richardt. schreef: ↑14 apr 2024, 10:13Oké, het voordeel wordt minder maar dat verschil is met goed stekkeren toch nog steeds wel terug te verdienen in een kwartaal?Wimo schreef: ↑10 apr 2024, 16:59
Ik ben ondanks de hogere MRB toch voor een hybride gegaan. Je hebt nog altijd het voordeel van kort EV rijden, meer direct beschikbaar vermogen en voorverwarming/koeling. Nadeel is de kleinere kofferbak, tank en het gewicht idd..
edit: 330i vs 330e volle mep MRB 221 - 299 euro per kwartaal.
(299-221)/3 = 26 euro per maand
is 13 liter peut waard
stel 1:18 dan 234 km per maand die je op stroom moet rijden.
Maar dan moet je gratis kunnen laden.
uitgaande dat verbruik exclusief stekkeren, verzekering aanschaf, afschrijving en onderhoud gelijk zijn.
Dat gratis laden, kan alleen voor zij met zonnepanelen en laadpaal of op de zaak. Moet je de laadpaal ook nog aanschaffen, circa €1.500. Maar als je dat kan, dan ga waarschijnlijk full electric rijden.
Ga je openbaar de plug in laden, wat steeds duurder wordt, dan rekent het niet zo makkelijk rond. Dan heb je voor die 234 km ook ca €8 moeten betalen (234/15*€0,54). Had je weer 70 km benzine voor kunnen kopen
Mijn conclusie: plug in hybrid is afgelopen voor de niet-)zakelijke rijder.
Bijvoorbeeld mijn CLA250e
42.300km met 1.269L peut + 5.000kwh = 2.500eur+1.500eur is totaal 4.000eur brandstof (laden elke avond thuis tegen 30cnt per kWh)
CLA250 zonder “e” doet zo’n 8L op 100km = 3.400L dus totaal 6.800eur brandstof.
Besparing 2.800eur niet de wereld op 18mnd > 155eut per maand maar wel verschil
- Bijlagen
-
- IMG_7756.jpeg (944.66 KiB) 1048 keer bekeken
-
OnlineFabian
- Berichten: 7034
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: EV auto's (elektrische)
150 p/mnd is voor veel mensen een wereld van verschil….
En je hoeft niet perse een laadpaal voor een PHEV, gewoon 220 kan prima.
En je hoeft niet perse een laadpaal voor een PHEV, gewoon 220 kan prima.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
- Berichten: 7365
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Heerlijke korte termijn visie van Mercedes.Martijn_bmw schreef: ↑14 apr 2024, 10:43Klopt waarom denk je dat Mercedes als hardste roept dat ze geen import heffingen willen op Chinese auto’s die zien hun grootste afzetmarkt compleet instorten dan. 80% van de S klasse / maybach en ander duur spul wordt daar verkocht.Robin schreef: ↑14 apr 2024, 10:05 Hier had ik niet zo ver over door/nagedacht: Door de Chinese EV's te 'boycotten in EU kan China misschien wel de luxe Duitse auto industrie(enorme Chinese markt daar) 'boycotten'. Dom van me, ik geef 't toe. Maar nu zitten we in een spagaat. Hoe nu? China is veel gevaarlijker in the Long Run dan welk ander land (nu moet Iran even gaan luisteren en wie niet horen wil..., maarja oilprices sky high)
https://www.nu.nl/auto/6308967/duitse-a ... autos.html
En Mercedes heeft dan ook nog relatief weinig te vrezen van Chinese massa producten. Dat die balans voor bijvoorbeeld stellantis anders is snap ik wel, China minder afzet markt en in Europa veel te verliezen met Chinese concurrentie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Denk dat het meevalt MB/BMW/Audi wordt toch al gekocht vanwege het merk/ de status en in het hoge segment.Elise schreef: ↑14 apr 2024, 16:35Heerlijke korte termijn visie van Mercedes.Martijn_bmw schreef: ↑14 apr 2024, 10:43Klopt waarom denk je dat Mercedes als hardste roept dat ze geen import heffingen willen op Chinese auto’s die zien hun grootste afzetmarkt compleet instorten dan. 80% van de S klasse / maybach en ander duur spul wordt daar verkocht.Robin schreef: ↑14 apr 2024, 10:05 Hier had ik niet zo ver over door/nagedacht: Door de Chinese EV's te 'boycotten in EU kan China misschien wel de luxe Duitse auto industrie(enorme Chinese markt daar) 'boycotten'. Dom van me, ik geef 't toe. Maar nu zitten we in een spagaat. Hoe nu? China is veel gevaarlijker in the Long Run dan welk ander land (nu moet Iran even gaan luisteren en wie niet horen wil..., maarja oilprices sky high)
https://www.nu.nl/auto/6308967/duitse-a ... autos.html
En Mercedes heeft dan ook nog relatief weinig te vrezen van Chinese massa producten. Dat die balans voor bijvoorbeeld stellantis anders is snap ik wel, China minder afzet markt en in Europa veel te verliezen met Chinese concurrentie.
Chinese richten zich op massa en goedkoop, dat is vooral een probleem voor stelantis merken Skoda/Seat/Opel/Ford etc.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7034
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: EV auto's (elektrische)
Eens. Ik denk dat ze wellicht meer te verliezen hebben in China dan in Europa.
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: EV auto's (elektrische)
1:33 benzine (ex KWh) is natuurlijk erg netjes. Maar dan zou je full electric toch nog veel meer besparen?Martijn_bmw schreef: ↑14 apr 2024, 12:55 Ik denk dat PHEV idd economisch gezien alleen zinvol is als je veel kan stekkeren.
Bijvoorbeeld mijn CLA250e
42.300km met 1.269L peut + 5.000kwh = 2.500eur+1.500eur is totaal 4.000eur brandstof (laden elke avond thuis tegen 30cnt per kWh)
CLA250 zonder “e” doet zo’n 8L op 100km = 3.400L dus totaal 6.800eur brandstof.
Besparing 2.800eur niet de wereld op 18mnd > 155eut per maand maar wel verschil
Blijft natuurlijk jammer dat de voorgenomen nieuwe wegenbelastingregels plug in onaantrekkelijk maken.
Anderzijds kan je daadwerkelijk pluggen niet afdwingen. Zou wel interessant zijn om de praktijk verbruikscijfers te zien van een grote leasemaatschappij plugin vs hybrid (zelfde model) hoeveel er nu echt geplugt wordt in de praktijk (zakelijke rijders) en of er dus veel bespaard wordt. De overheid omzeilt nu dit probleem met enkel nog tijdelijk voordeel voor full electric.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
^^ gemiddeld gezien wordt er best aardig geplugd ook omdat werkgevers natuurlijk willen dat je dat doet vanwege het kosten element en daar dus vaak wel op wordt gecontroleerd.
Wbt vol EV rijden dat klopt dat bespaard nog meer aan brandstofkosten dan plug-in rijden. Ik heb nu een precies een jaar full EV na de 1,5jr CLA omdat EV nú verplicht is bij ons.
Zelfde ritten zelfde rijstijl geeft 19.9kwh per 100km = 6,5eur stroom per 100km waar de CLA op 9,5eur op 100km zat aan totale brandstof kosten.
Samenvatting op mijn MB ervaring afgelopen 2,5jr.
ICE: 16eur per 100km
Phev: 9,50eur per 100km
EV: 6,50eur per 100km
Phev is vooral interessant voor mensen die op lange (vakantie) afstanden niet willen laden maar tanken en door. Dat is ook zeker een voordeel van phev daily veelal full EV rijden en op lange afstanden kunnen tanken en door.
Wbt vol EV rijden dat klopt dat bespaard nog meer aan brandstofkosten dan plug-in rijden. Ik heb nu een precies een jaar full EV na de 1,5jr CLA omdat EV nú verplicht is bij ons.
Zelfde ritten zelfde rijstijl geeft 19.9kwh per 100km = 6,5eur stroom per 100km waar de CLA op 9,5eur op 100km zat aan totale brandstof kosten.
Samenvatting op mijn MB ervaring afgelopen 2,5jr.
ICE: 16eur per 100km
Phev: 9,50eur per 100km
EV: 6,50eur per 100km
Phev is vooral interessant voor mensen die op lange (vakantie) afstanden niet willen laden maar tanken en door. Dat is ook zeker een voordeel van phev daily veelal full EV rijden en op lange afstanden kunnen tanken en door.
- Bijlagen
-
- IMG_7766.jpeg (173.27 KiB) 902 keer bekeken
-
- Berichten: 7365
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Mooi dat je precies mijn punt verduidelijkt.Martijn_bmw schreef: ↑14 apr 2024, 16:46Denk dat het meevalt MB/BMW/Audi wordt toch al gekocht vanwege het merk/ de status en in het hoge segment.Elise schreef: ↑14 apr 2024, 16:35Heerlijke korte termijn visie van Mercedes.Martijn_bmw schreef: ↑14 apr 2024, 10:43
Klopt waarom denk je dat Mercedes als hardste roept dat ze geen import heffingen willen op Chinese auto’s die zien hun grootste afzetmarkt compleet instorten dan. 80% van de S klasse / maybach en ander duur spul wordt daar verkocht.
En Mercedes heeft dan ook nog relatief weinig te vrezen van Chinese massa producten. Dat die balans voor bijvoorbeeld stellantis anders is snap ik wel, China minder afzet markt en in Europa veel te verliezen met Chinese concurrentie.
Chinese richten zich op massa en goedkoop, dat is vooral een probleem voor stelantis merken Skoda/Seat/Opel/Ford etc.
China was massa/goedkoop, maar ook daar veranderd de markt. En daarnaast, die chinezen kunnen prima producten ontwikkelen/maken voor het hogere segment. Waar denk je dat jouw iPhone vandaan komt
Denk gewoon even 10 of 20 jaar vooruit.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Prima als jou visie zo is… ik heb het niet over de kwaliteit maar over de beleving merk historie enz. MB/BMW/Audi wordt niet vanwege de kwaliteit gekocht maar vanwege de merkbeleving, historie, status etc zie ook maar waarom Lexus bijvoorbeeld nooit groot is geworden in dat segment hier ondanks ze objectief veel beter zijn.
Of zie parallel met horloge merken.
iPhone is slecht voorbeeld dat de fabriek toevallig in China staat… Apple is toch echt een Amerikaans merk.
Of zie parallel met horloge merken.
iPhone is slecht voorbeeld dat de fabriek toevallig in China staat… Apple is toch echt een Amerikaans merk.
-
- Berichten: 51415
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Maar hoe roepen we dat ellendige China een halt toe op een diplomatieke manier zodat EU(voornamelijk D) niet ten onder gaat aan dat goedkoper geproduceerde EV geweld? Ik las en zag dat er ook velden vol onverkochte Chinese EV's in EU(?) staan (al jaren soms?) te wachten op wat? Op niks?
D'r zit een kink in de kabel en die leidt naar vooral Europees politiek wanbeleid imo.
D'r zit een kink in de kabel en die leidt naar vooral Europees politiek wanbeleid imo.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Eens, dat is een flink probleem waar lastig uit te komen is denk ik...
beide keuzes (wel of geen import heffingen als protectie voor EU productie) zijn niet juist eigenlijk
beide keuzes (wel of geen import heffingen als protectie voor EU productie) zijn niet juist eigenlijk
- Rolf205
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: EV auto's (elektrische)
Ik denk dat je een dingetje over het hoofd ziet; Een groot deel van de productie grondstoffen voor accu's is in Chinese handen en daar zijn de MB/BWW/Audi's ook van afhankelijk. En daar gaat een ander spelletje gespeeld worden in de toekomst.
Ik werk in de ontwikkeling van auto elektronica en bedrijven zoals BYD/NIO/.. gebruiken nu veel westerse toeleveranciers, maar die worden langzaam aan gedwongen om Chinese leveranciers te gebruiken, die vaak veel goedkoper zijn, want de dwingende macht doet boter bij de vis...
De westerse EV productie heeft inmiddels de Chinese haak goed in de bek en als je Chinese EV's gaat weren, gaat China de grondstoffen 'reguleren' en misschien over naar het idee dat je alleen nog de accu's daar kan kopen ipv grondstoffen.
Laatst gewijzigd door Rolf205 op 15 apr 2024, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rolf205
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: EV auto's (elektrische)
Dit klopt; merken als BYD en NIO halen het nu nog niet qua comfort en souplesse etc (eerder in dit topic), maar als je bedenkt dat NIO nog maar 8 jaar bestaat en wat ze in die tijd hebben neergezet. De ontwikkeling gaat daar heel snel. Ik vermoed dat het gat met de MB/BWM/Audi's over 8 jaar niet zo groot meer is...
- Martijn_bmw
- Berichten: 26762
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
klopt maar een Nio of BYD blijft geen BMW/Audi of MB.Rolf205 schreef: ↑15 apr 2024, 10:41Dit klopt; merken als BYD en NIO halen het nu nog niet qua comfort en souplesse etc (eerder in dit topic), maar als je bedenkt dat NIO nog maar 8 jaar bestaat en wat ze in die tijd hebben neergezet. De ontwikkeling gaat daar heel snel. Ik vermoed dat het gat met de MB/BWM/Audi's over 8 jaar niet zo groot meer is...
Ik geloof absoluut in het lagere segment dat mensen "de meeste auto" voor hun euro willen kopen maar niet in het hogere segment.
Ook nu al zou een BMW/Audi of MB gewoon te duur zijn als je rationeel kijkt naar wat ze bieden.
Een chinees horloge geeft ook de tijd weer en wellicht wel beter of preciezer dan een Rolex en toch worden die dingen met wachtlijsten verkocht tegen veeeel hogere bedragen dan een chinees klokje van de markt.
Historie status en merkbeleving kan je niet kopen of afdwingen als nieuw (chinees) merk.
-
- Berichten: 51415
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Goed verhaal(helaas) en des te erger dus!Rolf205 schreef: ↑15 apr 2024, 10:38Ik denk dat je een dingetje over het hoofd ziet; Een groot deel van de productie grondstoffen voor accu's is in Chinese handen en daar zijn de MB/BWW/Audi's ook van afhankelijk. En daar gaat een ander spelletje gespeeld worden in de toekomst.
Ik werk in de ontwikkeling van auto elektronica en bedrijven zoals BYD/NIO/.. gebruiken nu veel westerse toeleveranciers, maar die worden langzaam aan gedwongen om Chinese leveranciers te gebruiken, die vaak veel goedkoper zijn, want de dwingende macht doet boter bij de vis...
De westerse EV productie heeft inmiddels de Chinese haak goed in de bek en als je Chinese EV's gaat weren, gaat China de grondstoffen 'reguleren' en misschien over naar het idee dat je alleen nog de accu's daar kan kopen ipv grondstoffen.
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
- JP
- Berichten: 31293
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Gelukkig is de techniek niet helemaal Murica. Anders had die Iphone nog bladverenMartijn_bmw schreef: ↑15 apr 2024, 07:11 (…)
iPhone is slecht voorbeeld dat de fabriek toevallig in China staat… Apple is toch echt een Amerikaans merk.
-
- Berichten: 7365
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Interesse in elektrische auto's neemt af
17 april 2024 ANWB Elektrische Rijden Monitor
Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28%), groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27%). De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en de mogelijkheid om niet privé te kunnen laden, zijn de voornaamste drempels. Dat toont de Elektrisch Rijden Monitor 2023 die de ANWB vandaag presenteert.
- JP
- Berichten: 31293
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Weinig mensen hier die bij de ANWB zitten ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten