EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 11 dec 2021, 10:10

En dan die haleluja 'berekening' dat vanaf een 100k km gerden een EV zichzelf gaat terugverdienen. Dat duurt in de particuliere markt al gauw een bijna 7 jaar (15k km/j) voordat hij daar op staat. Sommigen rijden door, sommigen hebben hem dan al weer 2 of 3 keer ingeruild:)

Dus ik zie dat terugverdienen niet zo, want we blijven produceren en consumeren(niks mis mee overigens)

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 11 dec 2021, 10:13

Martijn_bmw schreef: 11 dec 2021, 10:09
Dus ja eens, stoppen met productie en consumptie is de beste besparing maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. En als je dan toch nieuwe auto’s produceert dan is in totaal de CO2 uitstoot van een EV lager dan een ICE
Dat laatste is dat wereldwijd en ook als we blijven produceren? Wat ik in mijn vorige post al aangaf? Wereldwijd incl kilometrages en produceren en consumeren. Ik denk dat dat in de praktijk juist negatief doorslaat naar EV's (miljoenen en miljoenen EV's per jaar produceren)

100k km is niet zomaar bereikt he....

:hmmm:

Tom
Berichten: 21728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 11 dec 2021, 10:21

Het is vooralsnog erg theoretisch. Nu gaan auto's uiteindelijk naar derdewereldlanden waar ze nog een derde, vierde en vijfde leven hebben. Een verbrandingsmotor blijft een verbrandingsmotor, met duct tape en een hoop geknutsel blijft dat rijden. Bij EV's moeten we dat nog maar zien. Wij zijn auto's hier na tien/vijftien jaar zat want te verouderd voor onze standaard. Als ze ze daar niet hoeven omdat niemand daar reparaties kan uitvoeren is het natuurlijk ook einde verhaal.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 726
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door HarryC » 11 dec 2021, 10:51

Iemand al bekend met deze jongens...

https://unpluggedperformance.com/

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2021, 10:54

Tom schreef: 11 dec 2021, 10:21 Het is vooralsnog erg theoretisch. Nu gaan auto's uiteindelijk naar derdewereldlanden waar ze nog een derde, vierde en vijfde leven hebben. Een verbrandingsmotor blijft een verbrandingsmotor, met duct tape en een hoop geknutsel blijft dat rijden. Bij EV's moeten we dat nog maar zien. Wij zijn auto's hier na tien/vijftien jaar zat want te verouderd voor onze standaard. Als ze ze daar niet hoeven omdat niemand daar reparaties kan uitvoeren is het natuurlijk ook einde verhaal.
Eens! Al denk ik dat dat ook al voor de huidige ice auto’s geldt. Met directe injectie en super fijn gevoelige technieken, loopt volgens mij allemaal zo kapot in die zandbakken met wat vervuilde benzine.
En die krijg je dan met sleuteltje 13 en wat ducktape ook niet meer aan de praat :tooth:

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door De fiscalist » 11 dec 2021, 17:48

Robin schreef: 11 dec 2021, 09:52
De fiscalist schreef: 11 dec 2021, 09:51
Robin schreef: 11 dec 2021, 06:53 Vanaf 5:08 CO2 uitstoot: Produceren van een EV kost meer energie/resources/CO2 uitstoot. Wouter zegt dat dat gedeeltelijk waar is, want als je dan de hele lifecycle van die EV pakt tov een ICE auto compenseert het dat wel....

En wat is een hele lifecycle? 300k km max voor een ICE/EV(?)

Maar dan dit: Hoe lang rijdt de leasert/zakelijke rijder z'n EV? En daarna komt hij in de gebruikte markt terecht bij bijv een particulier.
'We' zijn hier (en wat ik op de snelweg zie aan (bijna) nieuw) ook wel van: Na 2/3/4/5 jaar inruilen voor een frisse.
Kortom de productie van die EV's moet op gang blijven (zowel financieel voor de producent en aanverwante als om 'de wereld aan de EV te krijgen')
Dus we 'moeten'die EV na zoveel tijd blijven inruilen voor een nieuwe. Zoals we nu doen. Bij productie van een EV is de CO2 uitstoot vele malen hoger dan die van een ICE, dus om die 1.44 miljard(!) ICEs om te turnen naar EVs komt nogal wat CO2 bij vrij tov ICE. Die lifecyclespan is ons 'wereldverbeteraars' blij maken met een dooie mus, mijns inziens. Er zal geproduceerd worden en blijven.

:coffee:
Ik begrijp uit verschillende bronnen dat de meer CO2 uit productie van de EV na ongeveer 60k-100k km is ‘terugverdiend’.

Afhankelijk van de herkomst van de stroom waarmee je laadt….

Onder meer Polestar heeft dat onderzocht en op de site gezet (wij van wc eend) maar ik heb het ook op andere plekken gezien hier en daar.
Terugverdiend hoe dan(macro plaatje wereldwijd?) ....want we blijven EV's produceren en produceren en produceren.....

Dat laatste heeft Shmee al debunked. Het is het CO2 probleem verschuiven(Polestar vs V40 )
Terugverdienen is misschien niet het juist woord…

Zie plaatjes hiervoor, over de lifecycle is de CO2 uitstoot van een EV aanmerkelijk lager dan van een ICE ondanks de hogere CO2 uitstoot in de productie.

Moet je hem natuurlijk niet kort rijden voordat je het omslagpunt hebt bereikt…

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martin* » 14 dec 2021, 15:14

Vanaf 2025 begint Toyota op grote schaal elektrische modellen te introduceren, en vanaf 2030 ontwikkelen ze 30 nieuwe modellen. Lang vastgehouden aan de hybride(logisch), maar de overstap naar volledig elektrisch is gezet door Toyota na lang twijfelen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -toekomst/

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ch-rijden/

Lexus gaat ook meedoen met elektrificatie lijkt het met wat concept modellen. Ziet er naar mijn mening goed uit.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... cabriolet/

hatchback 'shooting brake'
Afbeelding
nieuwe CT?
Afbeelding

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 14 dec 2021, 17:46

Zat dr een keer aan te komen bij toyota natuurlijk. Ze hebben erg lang de kat uit de boom gekeken. Blijkbaar zien ze toch in dat daar toch echt de toekomst ligt.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 15 dec 2021, 07:34

Mooiste moment 7:46 -7:50 en verder :lol:



Goed bezig jongens, lekker relaxed Wouter man! :thumbup:

Auto zegt me ook qua nieuwe BMW vormgeving niet veel. En toch wil ik er wel eens 'n stukje mee rijden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 15 dec 2021, 12:06

Haha geweldig hoe Wouter het brengt idd.
Ik vind het nog altijd een gedrocht zowel binnen als buiten :bag:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 15 dec 2021, 12:08

Mijn zus heeft de nieuwe I4 besteld, dus ik kan over een half jaar daar een verslagje van maken. Heeft slechts 3 pk minder dan mijn M3 :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6224
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Opa » 15 dec 2021, 12:40

De zus die bij RTL nieuws werkt?
Of heb je 'maar' 1 zus? :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 15 dec 2021, 12:51

Ik heb er maar 1 inderdaad :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12549
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Downforce Hans » 15 dec 2021, 19:32

Die lexus shooting brake ziet er goed uit......

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 31 jan 2022, 16:37

Rivian, Ford en Chevrolet hebben hun eerste elektrische werkpaarden op de markt gezet. Voor het eerst ook geschikt om zware aanhangers mee te trekken. Bestelbussen mogen tot nu toe niks trekken en hebben geen fatsoenlijke reikwijdte.
Het hoge eigen gewicht, veel koppel vanuit stilstand zijn goede eigenschappen voor het rijden met aanhangers. In dat opzicht een goede contender.

Onderstaande test met de Rivian is in de kou en zowel bergop- als bergafwaarts. Ik denk dat dit filmpje goed laat zien dat dit helaas niet de aandrijving gaat zijn voor dit soort werk. Waterstof of een ander alternatief zal dit stokje moeten overnemen.

Kleine samenvatting:
Rivian actieradius leeg: 505 km
Aanhanger: 3.674 kg
Na selecteren dat er een aanhanger achter zit geeft boordcomputer een nieuwe actieradius: 217 km

Verloop verbruik: na 43 km is er 27% accu verbruikt -> na 113 km is er 81% accu verbruikt. Door een hete accu gaat er in 10 km bergafwaarts nauwelijks energie terug de accu in. Accu haalt bij oplader geen hoge snelheden wederom door de hitte.
Volgas de steile helling op kost elke 800 meter 1% van de acculading. :bag:
Op een volledig vlakke route zal er waarschijnlijk tussen 150 en 200 km overblijven. Dat is echt geen alternatief voor een brandstofmotor.

https://insideevs.com/news/564068/rivia ... wing-test/

Afbeelding
https://youtu.be/Zce-wC__kkU
Laatst gewijzigd door Joy op 31 jan 2022, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 31 jan 2022, 16:41

Joy schreef: 31 jan 2022, 16:37 Rivian, Ford en Chevrolet hebben hun eerste elektrische werkpaarden op de markt gezet. Voor het eerst ook geschikt om zware aanhangers mee te trekken. Bestelbussen mogen tot nu toe niks trekken en hebben geen fatsoenlijke reikwijdte.
Het hoge eigen gewicht, veel koppel vanuit stilstand zijn goede eigenschappen voor het rijden met aanhangers. In dat opzicht een goede contender.

Onderstaande test met de Rivian is in de kou en zowel bergop- als bergafwaarts. Ik denk dat dit filmpje goed laat zien dat dit helaas niet de aandrijving gaat zijn voor dit soort werk. Waterstof of een ander alternatief zal dit stokje moeten overnemen.

Kleine samenvatting:

Rivian actieradius leeg: 505 km
Aanhanger: 3.674 kg
Na selecteren dat er een aanhanger achter zit geeft boordcomputer een nieuwe actieradius: 217 km

Verloop verbruik: na 43 km is er 27% accu verbruikt -> na 113 km is er 81% accu verbruikt. Door een hete accu gaat er in 10 km bergafwaarts nauwelijks energie terug de accu in. Accu haalt bij oplader geen hoge snelheden wederom door de hitte.
Volgas de steile helling op kost elke 800 meter 1% van de acculading. :bag:
Op een volledig vlakke route zal er waarschijnlijk tussen 150 en 200 km overblijven. Dat is echt geen alternatief voor een brandstofmotor.

https://youtu.be/Zce-wC__kkU
Misschien niet voor alle toepassingen van een bestelbus.
Maar als je pakketjes voor postnl rond brengt misschien wel.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2022, 18:40

Gijzert schreef: 31 jan 2022, 16:41
Joy schreef: 31 jan 2022, 16:37 Rivian, Ford en Chevrolet hebben hun eerste elektrische werkpaarden op de markt gezet. Voor het eerst ook geschikt om zware aanhangers mee te trekken. Bestelbussen mogen tot nu toe niks trekken en hebben geen fatsoenlijke reikwijdte.
Het hoge eigen gewicht, veel koppel vanuit stilstand zijn goede eigenschappen voor het rijden met aanhangers. In dat opzicht een goede contender.

Onderstaande test met de Rivian is in de kou en zowel bergop- als bergafwaarts. Ik denk dat dit filmpje goed laat zien dat dit helaas niet de aandrijving gaat zijn voor dit soort werk. Waterstof of een ander alternatief zal dit stokje moeten overnemen.

Kleine samenvatting:

Rivian actieradius leeg: 505 km
Aanhanger: 3.674 kg
Na selecteren dat er een aanhanger achter zit geeft boordcomputer een nieuwe actieradius: 217 km

Verloop verbruik: na 43 km is er 27% accu verbruikt -> na 113 km is er 81% accu verbruikt. Door een hete accu gaat er in 10 km bergafwaarts nauwelijks energie terug de accu in. Accu haalt bij oplader geen hoge snelheden wederom door de hitte.
Volgas de steile helling op kost elke 800 meter 1% van de acculading. :bag:
Op een volledig vlakke route zal er waarschijnlijk tussen 150 en 200 km overblijven. Dat is echt geen alternatief voor een brandstofmotor.

https://youtu.be/Zce-wC__kkU
Misschien niet voor alle toepassingen van een bestelbus.
Maar als je pakketjes voor postnl rond brengt misschien wel.
Klopt en die rijden ook al flink rond. Zeker in stedelijk gebied met heel veel stoppen en optrekken zijn die juist beter geschikt elektrisch dan diesel waar alles kapot van gaat door die korte stop en go ritjes.

Denk zeker bij transport business dat je altijd een mix houdt van diverse brandstof opties afhankelijk van gebruik

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 31 jan 2022, 19:41

Maar die kleine accu's moeten dan iedere dag van leeg naar vol worden opgeladen. Terwijl ze tussen 20 en 80% moeten blijven om weinig slijtage te veroorzaken. Zo een accu is dan na 5/6 jaar al aardig aan het slijten vrees ik.

Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 31 jan 2022, 19:52

Joy schreef: 31 jan 2022, 19:41 Maar die kleine accu's moeten dan iedere dag van leeg naar vol worden opgeladen. Terwijl ze tussen 20 en 80% moeten blijven om weinig slijtage te veroorzaken. Zo een accu is dan na 5/6 jaar al aardig aan het slijten vrees ik.
Hoezo? Geen idee hoeveel km die busjes rijden.
Zou best kunnen dat ze prima af kunnen met de range en zo nog tussen de 20 en 80% blijven.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door KoenM » 31 jan 2022, 20:06

Lijkt mij ook. Die dingen van picnic zijn ook elektrisch toch?

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 01 feb 2022, 07:39

KoenM schreef: 31 jan 2022, 20:06 Lijkt mij ook. Die dingen van picnic zijn ook elektrisch toch?
Klopt.
De RET rijd in Rotterdam ook met stadsbussen die elektrisch zijn, tuurlijk kunnen ze niet heel de dag rijden, maar daarvoor hebben ze een dubbele vloot, de ene laad op en word vervolgens halverwege de dag omgeruild.

Uiteindelijk zal dat allemaal alleen maar verbeteren, een 1.6 benzinemotor uit eind jaren 80 reed ook maar net aan 1:10. Het is allemaal een kwestie van tijd, en de tijd tikt vanzelf door.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 01 feb 2022, 07:54

Kijk 10 mille. Is toch geweldig? Deze kant moeten we inderdaad op. Geef het tijd, geef het wat financiele injecties en subsidies:))))
https://www.nu.nl/auto/6181272/opel-kom ... osten.html

Ik vind een Taycan echt prima, bepaalde Audi's etron ook, een i4 M50i interessant, een Polestar 2 of hoe dat heet ook, maar komop zeg $$$$$$. De overheden willen dat 'de wereld' electrisch gaat. Hoe dan??????????

Nu even kijken hoe nat die truck gaat in Joy's filmpje.
:coffee:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 01 feb 2022, 08:16

Robin schreef: 01 feb 2022, 07:54 Kijk 10 mille. Is toch geweldig? Deze kant moeten we inderdaad op. Geef het tijd, geef het wat financiele injecties en subsidies:))))
https://www.nu.nl/auto/6181272/opel-kom ... osten.html

Ik vind een Taycan echt prima, bepaalde Audi's etron ook, een i4 M50i interessant, een Polestar 2 of hoe dat heet ook, maar komop zeg $$$$$$. De overheden willen dat 'de wereld' electrisch gaat. Hoe dan??????????

Nu even kijken hoe nat die truck gaat in Joy's filmpje.
:coffee:
Die kosten komt vanzelf goed, kijk wat een computer bijv in de jaren 80 kostte en nu. (of een kleuren TV in de jaren 60, etc)
Wereldwijd gezien is EV productie aantallen nog maar heel klein en relatief jonge techniek.
doorontwikkeling en schaal gaan vanzelf zorgen voor lagere prijzen :)

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 01 feb 2022, 08:36

Dat is een goed punt Martijn(ook al zijn PC's /GSM's, TV's voor 1000-3000 euro bekeken, een EV/ICE nieuw kost even heel wat meer voor de consument) maar dit is een transitie van ICE voertuigen naar EV's , waarbij ICE ook niet stil staat qua ontwikkeling en je milieutechnisch 'het probleem' verschuift(productie EV's is veel belastender dan ICE) En dan nogmaals. Wie gaat dat allemaal betalen, en wat is de benefit? Stadsauto's en koeriers? Terwijl voor langere afstanden gewoon ICE /hybride blijven gebruiken?

De 'tweede 'en 'Derde Wereld' blijft nog wel even rondrijden in onze afgedankte 'oude' ICE voertuigen.....

Kijk dat filmpje van Joy met die Pick Up truck. Tijd is geld he. Dus dit is terug in de tijd:)

En het riedeltje van : Wie zijn de echte vervuilers in de scheep en luchtvaart en dergelijke. En hoe groot is deze aardbol. We kijken alleen maar naar NL, Noorwegen en CH in onze omgeving.

Hoe lang kun je nu met je GSM batterij als je 'm gebruikt/filmpjes kijkt? Hoe lang duurt het laden? Ik vind het allemaal niet zo bijzonder en snel tov jaren geleden.

We hebben nog een lange heel lange weg te gaan. En: Voor wat dan?(Benefits?) Want veranderen om te veranderen is de grootste kolder natuurlijk. Maar verdienmodel, politiek correct en dergelijke.....

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Jan Terwolde » 01 feb 2022, 08:43

Robin schreef: 01 feb 2022, 07:54 Kijk 10 mille. Is toch geweldig? Deze kant moeten we inderdaad op. Geef het tijd, geef het wat financiele injecties en subsidies:))))
https://www.nu.nl/auto/6181272/opel-kom ... osten.html

Ik vind een Taycan echt prima, bepaalde Audi's etron ook, een i4 M50i interessant, een Polestar 2 of hoe dat heet ook, maar komop zeg $$$$$$. De overheden willen dat 'de wereld' electrisch gaat. Hoe dan??????????

Nu even kijken hoe nat die truck gaat in Joy's filmpje.
:coffee:
Hahaha voor een brommobiel die niet bromt voor 10k is wat we moeten hebben?

Het punt wat je maakt van het veranderen om het veranderen is volgens mij zeker een ding.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 461 gasten