EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 07 mar 2024, 17:26

Martijn M schreef: 07 mar 2024, 16:22 Ik snap die man wel, alle manieren om groen/schoon auto te rijden/op te laden worden geblokkeerd door de gemeente. Maar met een oplossing komen ze ook niet buiten de 'pak maar een openbare paal' oplossing.
Het is de wereld op z'n kop!
Zijn er gemeentes waar het wel toegestaan is vraag ik me af, want wat ik zo links/rechts hoor/lees is het 'overal' een probleem.


Afbeelding

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RS-Ron » 07 mar 2024, 17:27

Tja het is wel lastig om de olietanker doe gemeente heet in beweging te krijgen....... Ik had BOA's aan de deur, officieel mag ik mijn auto niet voor de garage parkeren. Garage ligt aan pleintje waar alleen 3 garage's aan grenzen. De overbuurvrouw waar voor 10k per week aan hulpverlening de deur plat loopt had last van de straling van de EV :please: Ik heb bij de gemeente een parkeervergunning aangevraagd met als bijlage hun visiedocument over vergroening met daarin een heel hoofdstuk over laden en EV'S. Ze willen alles doen om dat te bevorderen, specifiek het thuisladen. Lang verhaal kort, neen. Maar typisch Nederlandse oplossing, ze gedogen het wel. Zolang er niemand klaagt..... ik heb de stevig innemende overbuurvrouw vriendelijk toegesproken en het is van die kant ook stil. Anders heb ik nog twee literfelssen whisky die ik als cadeau klaar heb staan met een kaartje beiden meteen opdrinken binnen een half uur. Dan wordt het ook rustig.

Gemeenteambtenaar is ter plaatse komen schouwen. Hij vertelde dat de gemeente wel eenbuitdaging heeft. De kans is groot dat binnen 10 jaar alle EV'S draadloos gaan opladen. Dan kan dus weer de straat open en gebruikt niemand meer een laadpaal. Dus je kan er wel 3000 per gemeente plaatsen, maar wellicht eendesinvestering.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 07 mar 2024, 17:56


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 07 mar 2024, 18:09

Inductieladen ?

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 07 mar 2024, 19:15

Kippengaas boven de weg.

Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 07 mar 2024, 19:34

RS-Ron schreef: 07 mar 2024, 17:27 De overbuurvrouw waar voor 10k per week aan hulpverlening de deur plat loopt had last van de straling van de EV :please:
Die kende ik nog niet, maar dat is dus nog een minpunt van een EV.
Laat die buurvrouw hier ook posten met zulke bijdrages, daar worden we met z'n allen wijzer van :popcorn:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 07 mar 2024, 19:37

Is ook dikke onzin, dat aan de straat laden. Op je eigen oprit is tot daar aan toe. Ga maar naar een laadstation voor je naar huis gaat. Is ‘ie ook vol voor de volgende rit. Hé, net zoals een ice dus :sealed: :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 07 mar 2024, 20:00

Geen eigen oprit is net zo pauper als led of xenon-koplampen :coffee:

Online
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door mrbbs » 07 mar 2024, 20:18

Mijn Opel Corsa-e 40 Jahre Edition staat te koop voor iemand die graag een unieke versie van de Corsa-e wil:

https://link.marktplaats.nl/m2089618817

Heb binnenkort terug een Japanse samurai die rijdt op dinosap ;)

Online
Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 07 mar 2024, 20:44

JP schreef: 07 mar 2024, 20:00 Geen eigen oprit is net zo pauper als led of xenon-koplampen :coffee:
Ergste is nog gedwongen pauper worden.. zo kon ik geen laserlampen meer bestellen bij bmw! Nu pauper led dus.... :eatpaper:

Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 15 mar 2024, 07:51


Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 15 mar 2024, 09:50

Langs de snelweg wordt er nu ook overal de LPG uitgegooid.
Heel irritant.

Online
KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door KoenM » 15 mar 2024, 10:28

Elise schreef: 15 mar 2024, 07:51 Benzine gaat eruit bij Shell-pompen: ruim baan voor snelladers


Allemaal aan de EV :popcorn:
Snap ik wel. Vaak ben ik de enige die benzine tankt, de rest vind het te duur bij de Shell aan de snelweg en haalt liever peuken en snacks.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 15 mar 2024, 10:31

Elise schreef: 15 mar 2024, 07:51 Benzine gaat eruit bij Shell-pompen: ruim baan voor snelladers


Allemaal aan de EV :popcorn:
Ik kan 't niet lezen, maar een vervroegde 1 april grap?:)

Heb even van de dealer een Mini Electric mee(tweede keer) . Buitengewoon mooi interieur/zitpositie/feel en stuurpositie/stuurwerk. Leuke accelleratie. Strak weggedrag, want weegt 'niks' voor een EV. :df:
Doe maar...maar 100% neen. Range 200km of minder(reeel 160) en 3 deuren. En geen laadpaal in m'n garage. :dood:

Afbeelding



Verder heel heel leuk rijdersbakje!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 15 mar 2024, 10:50

Elise schreef: 15 mar 2024, 07:51 Benzine gaat eruit bij Shell-pompen: ruim baan voor snelladers


Allemaal aan de EV :popcorn:
Ik kan het ook niet lezen. D’r is zo’n archive-site maar daar kreeg ik het ook niet lezend.

Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 15 mar 2024, 15:21

Robin schreef: 15 mar 2024, 10:31 Ik kan 't niet lezen, maar een vervroegde 1 april grap?:)
Arthur schreef: 15 mar 2024, 10:50 Ik kan het ook niet lezen. D’r is zo’n archive-site maar daar kreeg ik het ook niet lezend.
Alstublieft.
Automobilisten gaan bij Shell minder klassieke benzine en diesel tanken. De energiereus schroeft dat aanbod met hogere CO2-uitstoot tot 2030 met 15 tot 20% terug. Schone brandstoffen en snelladers vervangen die producten. Sneller gaat niet, stelt Shell. „De onzekerheid is groot.”

„We zullen de verkoop van olieproducten geleidelijk vertragen in markten die het verst zijn in de energietransitie”, zegt ceo Wael Sawan in een interview met De Telegraaf. „Neem China: 35% van de verkochte voertuigen is elektrisch. Dat betekent dat die klanten veel meer elektrisch gaan opladen.”

Meer aardgas

De Britse multinational verwacht veel meer vloeibaar gemaakt aardgas (lng) te kunnen produceren en verkopen. Dat gas vervuilt ook, maar zorgt bij verbruik voor veel minder schadelijke broeikasgassen. De industrie gebruikt gas als vervanger voor kolen.

Met de productie en de verkoop van groene stroom gaat het veel minder hard. Bij elkaar betekent deze verandering dat Shell zijn net carbon intensity (NCI), een meetlat voor uitstoot per verkochte eenheid energie aan klanten, minder snel zakt. „We moeten flexibel zijn”, zegt Sawan over de omslag. „De realiteit is dat verandering een constante is als we door de energietransitie navigeren.” Omarm haar, wees er niet bang voor, luidt het credo in het Londense hoofdkantoor met uitzicht op de Theems.

In 2030 moest de NCI-meetlat voor de uitstoot met 20% zakken ten opzichte van 2016. Dat wordt vanwege het stoppen met de verkoop van groene stroom aan huishoudens in Europa 15 tot 20%. Sawan noemt het een ’strategische verschuiving’ voor het Shell-onderdeel dat zich richt op de opwekking, verkoop en handel in elektriciteit. „We verwachten wereldwijd een lagere groei in verkopen van stroom.” En dat terwijl een vijfde van alle nieuwe autoverkopen in de wereld nu elektrisch is.

Sawan wijst evenwel op de ’onzekerheid in het tempo van de energietransitie’. „Wij waren ervan uitgegaan dat, omdat mensen zich op doelen hadden vastgelegd, het ook zou gebeuren. Dat is alleen niet altijd het geval”, schetst hij de praktijk. Niet alle bedrijven stappen zomaar over.

Zijn voorganger Ben van Beurden kondigde in 2021 aan dat het olie- en gasconcern Shell in 2050 ’netto CO2-neutraal’ moet werken: vrijwel zonder uitstoot, met compensatie van het laatste deel door eigen groene projecten.

Veranderen

„Dat doel blíjft onze kern”, zegt de topman gedreven, „Om dat te doen, zullen we de manier waarop we werken moeten veranderen.” In juni vorig jaar kondigde Sawan verrassend aan de olieproductie te stabiliseren en in gas te blijven groeien. Zo wil de in Libanon geboren ceo meer ’waarde’ voor aandeelhouders leveren. Shell schrapte zijn doel voor 2035 van 45% uitstoot-verlaging.

„We moeten ons nu richten op waar we echt concurrerend en onderscheidend kunnen zijn”, zegt hij over de donderdag gepresenteerde strategische verfijning. Daarbij bleef een verwachte ontslagronde uit.

„We willen onze lng-activiteiten laten groeien, een cruciaal onderdeel van de energietransitie. Als je de groeiende uitstoot van steenkool in Azië wilt keren, heb je lng als vervanging nodig.”

Daarbij ’stabiliseert’ Shell de olieproductie. „Maar met steeds lagere emissies”, zo wijst Sawan op schonere bijmeng. „Tegelijkertijd hebben we het affakkelen bij installaties met 91% verminderd vergeleken met 2016. De methaanuitstoot is 70% afgenomen.” Shell stak afgelopen jaar $5,6 miljard in laadpalen voor batterijvoertuigen, biobrandstoffen, wind-op-zee, waterstof en CO2-afvang en de opslag.

Milieuclubs en activistische aandeelhouders noemen de aanpassing een stap terug. Shell kan eerder over op energie uit wind en zon, stellen zij.

Sawan: „Als het om hernieuwbare energie gaat, ligt onze kracht in het aaneenrijgen van alle energiesoorten voor klanten. Dat is niet alleen investeren in hernieuwbare energie.”

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 15 mar 2024, 15:25

Komen ze wel op terug. 100%.

Dank Elise voor het tonen btw.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 15 mar 2024, 15:47

Thnx :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 15 mar 2024, 15:50

Nu wil ik ook een ev :coffee:

Online
Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 15 mar 2024, 19:58

Dus binnenkort allemaal wachten! :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 16 mar 2024, 08:12

Wat ik wel onhandig vond in die Mini Electric was dat 'one pedal'(?) gedoe: Die afremming op de motor bij 'gaslos' vond ik te extreem. Kan dat niet in stappen uitgezet ofzo?

En ik haalde dus de boot weer op, op PS4S zoals gewoonlijk in niet driftdag/winterse omstandigheden, maar dan valt de Mini Electric weer 'mee' of 'tegen' qua feel/sturen /weggedrag, Het is een boot, maar een M2 met de juiste BANDEN is echt wel wat anders dan een strak EV autootje. Ook de gasresponse (gewoon in comfy) was gewoon prima en minder 'turbolag' dan ik had verwacht na de natuurlijk directe gasresponse van de Mini Electric. Waarbij ik 'blij' was dat die ouwe boot qua die beleving niet verouderd aanvoelde: Integendeel. En we hebben 't over 'n 2023 Mini he. Any other EV zal denk ik minder strak sturen dan de Mini Electric...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 16 mar 2024, 09:37

Wimo schreef: 15 mar 2024, 19:58 Dus binnenkort allemaal wachten! :coffee:
Neh… D’r staat, naast snelladers, ook dat er schone brandstoffen voor in de plaats komen. Dus ‘wij’ zijn nog steeds binnen een paar minuten weer onderweg :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 16 mar 2024, 09:43

Niet iedereen heeft een 2e auto (ice) naast hun ev…. :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 16 mar 2024, 13:32

Robin schreef: 16 mar 2024, 08:12 Wat ik wel onhandig vond in die Mini Electric was dat 'one pedal'(?) gedoe: Die afremming op de motor bij 'gaslos' vond ik te extreem. Kan dat niet in stappen uitgezet ofzo?

En ik haalde dus de boot weer op, op PS4S zoals gewoonlijk in niet driftdag/winterse omstandigheden, maar dan valt de Mini Electric weer 'mee' of 'tegen' qua feel/sturen /weggedrag, Het is een boot, maar een M2 met de juiste BANDEN is echt wel wat anders dan een strak EV autootje. Ook de gasresponse (gewoon in comfy) was gewoon prima en minder 'turbolag' dan ik had verwacht na de natuurlijk directe gasresponse van de Mini Electric. Waarbij ik 'blij' was dat die ouwe boot qua die beleving niet verouderd aanvoelde: Integendeel. En we hebben 't over 'n 2023 Mini he. Any other EV zal denk ik minder strak sturen dan de Mini Electric...
Kan idd gewoon uit, ik vind het ook niks en heb dat altijd uit. Gewoon rollen en remmen met de rem als ik wil remmen :) (de regenereert hij ook op het eerste stuk remmen)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 16 mar 2024, 14:43

ik vind het juist weer ideaal, ff wennen, maar ik rem nu bijna nooit meer met de ev

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, BMWDennis, wackywim en 123 gasten