https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... designers/Wimo schreef: ↑19 apr 2023, 11:13Mwoah, de X en S zijn toch echt van een andere orde dan de 3 en Y.Martijn_bmw schreef: ↑19 apr 2023, 07:33 Inderdaad weer een bijzonder spel wat Tesla speelt en mooi om te volgen.
Naast alles in eigen beheer bouwen bespaard hij ook enorm op het niet uitbrengen van nieuwe modellen.
Een opvolger voor bijvoorbeeld de 3 serie / C klasse ontwikkelen van eerste schets tot productie kost ongeveer 1 miljard... en dat door elkaar opgehitst met steeds kortere lifecycle elke 7-8jr inmiddels... (vroeger was die bij de bestaande merken ook veel langer)
Tesla heeft de model S en 3 gemaakt (waarbij de X en Y beetje in elkaar gedrukte S en 3 zijn) en verder nog niks gedaan aan maken van een echt nieuw model alleen bijschaven van bestaande modellen. Dat bespaard ook mega geld en kennelijk wordt het geaccepteerd want je hoort nooit iemand over een Tesla dat het een oud model is.
Ik zou verwachten dat dat ook een eyeopener moet zijn voor de gevestigde orde en we weer terug moeten naar langere lifecycle van een model daarmee is zoveel te besparen dat je verkoopprijs flink naar beneden kan.
Kwa uiterlijk heb je gelijk, daar zijn, net als bij de traditionele merken, wat kleine dingen anders bij een facelift. Het interieur en de techniek zijn continu in ontwikkeling. Een 2012 model Model S vs een 2017 of 2023 model echt een hele andere auto. Dit gaat van accu's, motoren tot (lucht)vering, warmtepompen, deurhendels, dubbel glas,schermen, cpu's etc. Iedere iteratie is een up (of downgrade )
Heeft voor en nadelen.. voordeel is, je hebt altijd het nieuwste speelgoed en het nadeel.. de auto rolt 'oud' je oprit op
Toevallig artikel nu wat mijn stellen onderbouwt model Y is voor 75% gewoon een 3. Daarmee bespaart tesla waanzinnig veel ontwikkelingskosten en kunnen mede daarmee goedkoper zijn dan gevestigde merken.