EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Mark, allemaal politiek om de tuin leiden. Alle rekensommen dergelijk wijzen naar EV als het enige ware, de waarheid. En niks dan die 'waarheid'. Kortetermijndenken.
Want als e fuels zo energieverslindend en duur te produceren zijn kun je daar ook de 'tijd' op loslaten net als dat we al jaren en jaren doen met EV accu's terwijl we niet veel verder komen....
Want als e fuels zo energieverslindend en duur te produceren zijn kun je daar ook de 'tijd' op loslaten net als dat we al jaren en jaren doen met EV accu's terwijl we niet veel verder komen....
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Er zijn idd nog nieuwe technieken in ontwikkeling die veel belovend zijn op alle gebieden (lager gewicht, geen speciale materialen, hoeveelheid stroom opslag en snelheid van laden) vraag is natuurlijk of het lukt om uit de onderzoek fase te komen maar ben wel zeer benieuwd waar we over 10-20jr staan met de accu technieken.
Vind het verbruik en daarmee range van mij EQE nog wel wat tegenvallen irl zit ik nu op 22kwh/100km aan verbruik met de 89kwh accu betekent dat een echte range van zo’n 400km… nog altijd meer dan prima voor elke normale dag maar flink minder dan de beloofde range volgens WLTP. Kortom die betere accu is meer dan welkom voor de lange (vakantie) ritten
En eens Mark die E-fuel ontwikkeling moet je meer zien om hobbymatig nog een ritje mee te kunnen doen met je oude ICE en (hopelijk) autosport / exclusieve auto’s zoals Ferrari etc op ICE te houden maar voor het normale gebruik is het geen alternatief voor EV helaas.
Wat je zegt 27kwh voor 1L, beetje E-klasse heeft zeker 8l/100km nodig is dus 216kwh/100km waar mijn vergelijkbare EQE dus nu irl 22kwh/100km doet bijna een factor 10 verschil.
Vind het verbruik en daarmee range van mij EQE nog wel wat tegenvallen irl zit ik nu op 22kwh/100km aan verbruik met de 89kwh accu betekent dat een echte range van zo’n 400km… nog altijd meer dan prima voor elke normale dag maar flink minder dan de beloofde range volgens WLTP. Kortom die betere accu is meer dan welkom voor de lange (vakantie) ritten
En eens Mark die E-fuel ontwikkeling moet je meer zien om hobbymatig nog een ritje mee te kunnen doen met je oude ICE en (hopelijk) autosport / exclusieve auto’s zoals Ferrari etc op ICE te houden maar voor het normale gebruik is het geen alternatief voor EV helaas.
Wat je zegt 27kwh voor 1L, beetje E-klasse heeft zeker 8l/100km nodig is dus 216kwh/100km waar mijn vergelijkbare EQE dus nu irl 22kwh/100km doet bijna een factor 10 verschil.
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Efficiency is vaak verschillend gedefinieerd: EV rijders die dan tóch nog steeds naar zichzelf toe rekenen, géén rekening houdend met (toenmalige) subsidies van staatswege(en andere overheidscadeau's) , want anders veel te duur nog...CO2 uitstoot bij productie van EV '3x' hoger dan van ICE. Boeit niet:)
En dan de meest beroemde van 'efficiency'. Laadtijd(icm range): Tijd is geld namelijk!
Dovemansoren heb ik 't idee.
En dan de meest beroemde van 'efficiency'. Laadtijd(icm range): Tijd is geld namelijk!
Dovemansoren heb ik 't idee.
-
Online
- Berichten: 4647
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Koude periode, zal sowieso 19" onder zitten danwel 20" met 255 sloffen.Martijn_bmw schreef: ↑29 mar 2023, 14:01 Er zijn idd nog nieuwe technieken in ontwikkeling die veel belovend zijn op alle gebieden (lager gewicht, geen speciale materialen, hoeveelheid stroom opslag en snelheid van laden) vraag is natuurlijk of het lukt om uit de onderzoek fase te komen maar ben wel zeer benieuwd waar we over 10-20jr staan met de accu technieken.
Vind het verbruik en daarmee range van mij EQE nog wel wat tegenvallen irl zit ik nu op 22kwh/100km aan verbruik met de 89kwh accu betekent dat een echte range van zo’n 400km… nog altijd meer dan prima voor elke normale dag maar flink minder dan de beloofde range volgens WLTP. Kortom die betere accu is meer dan welkom voor de lange (vakantie) ritten
En eens Mark die E-fuel ontwikkeling moet je meer zien om hobbymatig nog een ritje mee te kunnen doen met je oude ICE en (hopelijk) autosport / exclusieve auto’s zoals Ferrari etc op ICE te houden maar voor het normale gebruik is het geen alternatief voor EV helaas.
Wat je zegt 27kwh voor 1L, beetje E-klasse heeft zeker 8l/100km nodig is dus 216kwh/100km waar mijn vergelijkbare EQE dus nu irl 22kwh/100km doet bijna een factor 10 verschil.
Cc op 100km/h met 17" met max 205/225 en je kan 100km extra rijden.
Rotatie massa is ook killing voor de range, maar ja alles voor de looks.
Niet negatief bedoeld maar als je/het oogpunt zoveel mogelijk range zo zijn zou ik een maat kleinere velgen prefereren.
Hoeveel kost het eigenlijk om 1 liter/kg waterstof te produceren?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Stoelverwarming enz mag dan allemaal niet aan, daar gaat je comfort....
-
Online
- Berichten: 4647
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Bij een ICE maak je gebruik van je restwarmte, dat is gratis. Bij een EV hakken al die dingen er flink in, verwarming, stoelverwarming, stuurverwarming, airco, dikke audio..... stroom is niet het meest ideale, net als thuis, maar wel makkelijk op te wekken zelf, gas en benzine niet.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Klopt hoor ben benieuwd hoe het in de zomer gaat.
Nu is het kachel op 20, stoelverwarming aan en vmax +15kmh zoals ik altijd al reed.
En er zitten idd 255 19inch wielen onder, kleinste wat affabriek kan
@Robin, subsidie was idd, netto bijtelling van deze leaseauto is 150eur hoger dan de vorige benzine leaser.
Nu is het kachel op 20, stoelverwarming aan en vmax +15kmh zoals ik altijd al reed.
En er zitten idd 255 19inch wielen onder, kleinste wat affabriek kan
@Robin, subsidie was idd, netto bijtelling van deze leaseauto is 150eur hoger dan de vorige benzine leaser.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Had ik mooi die CLA gehouden, maarja, regels waarschijnlijk.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
Online
- Berichten: 4647
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Het is ook een vicieuze cirkel waar je inkomt.Martijn_bmw schreef: ↑29 mar 2023, 15:59 Klopt hoor ben benieuwd hoe het in de zomer gaat.
Nu is het kachel op 20, stoelverwarming aan en vmax +15kmh zoals ik altijd al reed.
En er zitten idd 255 19inch wielen onder, kleinste wat affabriek kan
@Robin, subsidie was idd, netto bijtelling van deze leaseauto is 150eur hoger dan de vorige benzine leaser.
Bredere/zwaardere banden velgen vanwege gewicht. Meer rotatie massa, minder bereik. Grotere accu.... nog grotere banden etc.
Maar pff kachel op 20 EN stoelverwarming aan? Ik zoek eerder op een auto die stoelventilatie heeft en zsm kan koelen na starten. Bij mij staat ie meestal op 17.5/18 graden
-
OnlineOpa
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: EV auto's (elektrische)
Hier ook meest 18 graden of lager in de winter en de stoelverwarming gaat ook bijna nooit aan, daarvan krijg je last van kabbelend kontwater.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Ik ook hoor, kachel op 20,5 of 21C (jas uit, die doe ik nooit aan voor die paar meter naar en van de auto) en stoelverwarming op stand 2 (vd3)... het is allemaal rommelen in de marge als de motor loopt. Thuis die kachel op deze standen is een ander verhaal
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
indd jas uit in de auto, rijdt fijner en thuis staat de kachel ook 24/7 op 20gr
eens Kadett is absoluut waar!
eens Kadett is absoluut waar!
-
Online
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Subsidies op ev's .. de ironie.Robin schreef: ↑29 mar 2023, 14:19 Efficiency is vaak verschillend gedefinieerd: EV rijders die dan tóch nog steeds naar zichzelf toe rekenen, géén rekening houdend met (toenmalige) subsidies van staatswege(en andere overheidscadeau's) , want anders veel te duur nog...CO2 uitstoot bij productie van EV '3x' hoger dan van ICE. Boeit niet:)
En dan de meest beroemde van 'efficiency'. Laadtijd(icm range): Tijd is geld namelijk!
Dovemansoren heb ik 't idee.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: EV auto's (elektrische)
Wij hebben er twee, en de conclusie is wat mij betreft duidelijk.EV's zijn een alternatief voor een heel kleine groep gebruikers. Heb je geen eigen laadpunt? Niet doen. Dagelijks lange afstanden? Niet doen, ook niet met een eigen laadpunt. Gaat de saldering er helemaal af ? Dan wordt het, zeker met dagelijks veel kilometers, een dure grap. Als je net als ons dag dagelijks met allebei de EV's rond de 30km zit ik 's het nog re behappen icm eigen laadpunt en zonnepanelen icm saldering. Dingen vreten stroom in de winter maar wel lekker warm instappen Mij boeit het niet of ik nou in een EV op de rondweg Rotterdam stapvoets rijdt of in een ICE, er is beide geen reet aan. Als de saldering eraf gaat heb ik de EVroemer 3 jaar. Dan kijk ik wel verder, maar dan komt er net zo makkelijk weer een ICE. De Enyaq van vrouwlief vind ik wel erg lekker rijden, is geen auto om te trappen, maar dat was de Kodiaq ook niet. Is een lekkere reisauto en nu nog relatief goedkoop rijden. Als ik er 3x per jaar 1500 km enkele reis mee op vakantie moest is het gewoon 3x niks.
Conclusie, voor ons wegen nu de voordelen nog op tegen de nadelen, maar ik denk dat voor 90% de EV alleen maar een stap terug is.
Gr Ron
Conclusie, voor ons wegen nu de voordelen nog op tegen de nadelen, maar ik denk dat voor 90% de EV alleen maar een stap terug is.
Gr Ron
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Zelf "gratis" kunnen laden, of overdag bij de werkgever is eigenlijk wel een must als particulier anders is het gewoon stukken duurder in aanschaf EN gebruik.
Moet je eens kijken als we onze ICE "gratis" zouden kunnen tanken wat voor dikke C63 etc we allemaal ineens zouden rijden
Moet je eens kijken als we onze ICE "gratis" zouden kunnen tanken wat voor dikke C63 etc we allemaal ineens zouden rijden
-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Moet je eens kijken wat we zouden rijden als de brutoprijzen van personenauto's op Duits of liever nog USA niveau zouden liggen hier. Daar begint 't tóch al?:)
-Jama Denemarken is nóg veel duurderder!!!2!!
-Maar die hebben een beter overheids/immigratiebeleid etc.
-Jama Denemarken is nóg veel duurderder!!!2!!
-Maar die hebben een beter overheids/immigratiebeleid etc.
-
Online
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Wat is het laatste nieuws over die privé linker rijbaan voor de milieubewuste ev automobilisten? Zou toch regelmatig goed van pas komen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
@Ron eens met de beperkingen die je schrijft maar duur in gebruik niet mee eens, zeker niet op de langere termijn.
Nu is stroom nog knettergek duur door die gasprijs issues maar is alweer aardig aan het normaliseren.
Ga je uit van de vroeger standaard 20cnt per kWh rijdt je mijn EQE voor 4eur 100km verder… geen ICE die daarbij in de buurt komt nu al niet en met stijgende accijnsverhogingen wordt dat gat alleen maar groter. Zelfs knot style moet je nu al minimaal 8,50eur per 100km rekenen aan benzine.
Komt nog bovenop straks rekening rijden met 2 cent per km voor EV en 9 cent voor benzine.
Nu is stroom nog knettergek duur door die gasprijs issues maar is alweer aardig aan het normaliseren.
Ga je uit van de vroeger standaard 20cnt per kWh rijdt je mijn EQE voor 4eur 100km verder… geen ICE die daarbij in de buurt komt nu al niet en met stijgende accijnsverhogingen wordt dat gat alleen maar groter. Zelfs knot style moet je nu al minimaal 8,50eur per 100km rekenen aan benzine.
Komt nog bovenop straks rekening rijden met 2 cent per km voor EV en 9 cent voor benzine.
-
Online
- Berichten: 4647
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
We gaan niet meer terug naar 20ct per kwh denk dat 30-35ct per kwh de ondergrens gaat blijven.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Al zou dat het zijn (ik denk het niet want men wil belasting op stroom verlagen en gas verhogen) dan nog blijft 100km EV rijden 6eur kosten (bij 30cnt) waar het met een gemiddelde ICE zeker 15eur kost aan benzine wat alleen maar duurder gaat worden door hogere accijns.
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Centenkwestie:)
Maar goed laad maar.
De koffie wordt ook duurder terwijl de inflatie afneemt.
Maar goed laad maar.
De koffie wordt ook duurder terwijl de inflatie afneemt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: EV auto's (elektrische)
Ik zeg ook niet dat ik een EV fan ben alleen probeer wel objectief de voor en nadelen te benoemen en ben ook zeker eens met de beperkingen die Ron noemt alleen niet dat EV (op de lange termijn) duur is in gebruik alleen afgelopen winter met extreem hoge kWh prijs op variabel contract was het ff duur met 16eur per 100km
Nu ook maar aan de koffie en het werk om de centen weer te verdienen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: petrolheadd, Wimo en 164 gasten