EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31281
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 07 apr 2024, 15:30

Natuurlijk is er geen haat, er is hoogstens een beetje afkeur voor iets wat je door hogerhand door de strot gedouwd gaat worden en waarbij toch wat DF'ers met een pk-historie zich nu hier bekeerd voelen en de rest proberen om te löllen om ook aan deze transitie mee te doen.
Wat is het volgende ? Verplicht vegamicrotariër worden, zittend plassen, kleding delen met de vrouw, je eigen drinkwater filteren uit regen ? :coffee:

Elise
Berichten: 7357
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 07 apr 2024, 16:12

JP schreef: 07 apr 2024, 15:30 je eigen drinkwater filteren uit je eigen urine :coffee:
Fixed!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26756
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 07 apr 2024, 16:22

JP schreef: 07 apr 2024, 15:30 Natuurlijk is er geen haat, er is hoogstens een beetje afkeur voor iets wat je door hogerhand door de strot gedouwd gaat worden en waarbij toch wat DF'ers met een pk-historie zich nu hier bekeerd voelen en de rest proberen om te löllen om ook aan deze transitie mee te doen.
Wat is het volgende ? Verplicht vegamicrotariër worden, zittend plassen, kleding delen met de vrouw, je eigen drinkwater filteren uit regen ? :coffee:
Ik probeerde (als DF-er met dikke ICE historie) alleen wat eigen ervaring, kennis en marktontwikkeling uit eerste hand te delen in dit EV topic. Heeft niks te maken met iemand willen “omlullen”.

Het rijden van EV is niet eens mijn eigen keuze maar een verplichte lease keuze. MDV heeft daarna wel zelf gekozen voor een privé koop EV omdat ze het veel fijner vind rijden (als niet DF-er) en daarnaast nog goedkoper ook in gebruik.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27912
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 07 apr 2024, 16:33

JP schreef: 07 apr 2024, 15:30 Natuurlijk is er geen haat, er is hoogstens een beetje afkeur voor iets wat je door hogerhand door de strot gedouwd gaat worden en waarbij toch wat DF'ers met een pk-historie zich nu hier bekeerd voelen en de rest proberen om te löllen om ook aan deze transitie mee te doen.
Wat is het volgende ? Verplicht vegamicrotariër worden, zittend plassen, kleding delen met de vrouw, je eigen drinkwater filteren uit regen ? :coffee:
Niemand van de ev rijders hier probeert er een ander in te lullen, maar als je hier voor een ev kiest wordt je als een paria behandeld en jij werkt daar behoorlijkj hard aan mee, en na elke post dat kinderachtige bakje koffie helpt dan niet hoor.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31281
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 07 apr 2024, 18:00

Ik zal overstappen op smileys

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39784
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 07 apr 2024, 18:28

:lollerdelol: :coffee:

k33z
Berichten: 2702
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door k33z » 07 apr 2024, 20:14

Haha, bekeerd voelen… sorry hoor maar dit is gewoon een beetje zielig aan het worden.

Ik neem aan dat je mij schaart onder de DFers die je noemt maar je hebt werkelijk geen idee hoe ik in het leven sta met die opmerkingen van je.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3562
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RS-Ron » 08 apr 2024, 00:12

Toch zou het wel wat voor JP .zijn die buurtpaalapp met zijn buurvrouw(en), komt daar ook eens een beetje schot in. Een beetje DuwFun blijft ook DF als je het afkort. Beetje gas op die lollie JP !

Gr Ron

Wimo
Berichten: 2067
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 08 apr 2024, 00:23

RS-Ron schreef: 08 apr 2024, 00:12 Toch zou het wel wat voor JP .zijn die buurtpaalapp met zijn buurvrouw(en), komt daar ook eens een beetje schot in. Een beetje DuwFun blijft ook DF als je het afkort. Beetje gas op die lollie JP !

Gr Ron
Samen bij die stevige laadpaal in een donkere hoek.. ff lekker laden.

Kadett
Berichten: 4651
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 08 apr 2024, 03:29

Ik zou dan juist willen ontladen :D

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31281
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 08 apr 2024, 16:38

Wordt tijd dat het buiten wat warmer wordt en men juist eens wat luchtiger door "het leven" kan gaan. Beetje chargeren en men laat zich zo de kast op jagen. Genoeg hoge bmi's hier, maar wel met een dunne huid.
In mijn beleving stel ik gewoon wat, ja die ook, serieuze vragen, over laden in een parkeergarage en bijkomende financiën en krijg juist dan bijdehante Dinkytoy opmerking of over tanken van een ice.
Volgens mij heb ik al vaker aangegeven dat ik qua looks en redelijke range een iX1 wel zie zitten, maar op straat laden betaal ik de hoofdprijs aan kWh en daarnaast €4 per uur aan parkeergeld en op het werk hebben we parkeerplaatsen zo groot om een Boeing te laten landen, maar nauwelijks laadpalen. Als die factoren wel ietwat gunstiger waren, stond ik wel eens vooraan voor zelfs een BMW...... :cola:

Weinig gas op de lollie, Ron. Mijn kabel is niet zo lang en dat ontladen is voor mij niet zo'n prioriteit.

Elise
Berichten: 7357
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 08 apr 2024, 17:42

Ach, het is met een EV niet veel anders als met andere producten.
Als mensen iets nieuws hebben is er geen enkel kritisch geluid te horen, is het allemaal fantastisch. Ik heb meermalen meegemaakt dat je een kennis vraagt "Joh, jij hebt zo'n bla bla, bevalt dat een beetje?" Fantastisch is dan het antwoord en op basis daarvan denk je "zo'n ding moet ik ook hebben".
Dan heb je het eenmaal en blijken er wel wat problemen/nadelen aan te zitten en de volgende keer dat je de persoon ziet dit het zo fantastisch vond daarover informeert is het antwoord "ja, dat heb ik ook ja. Ja dat is wel vervelend bla bla bla". Dan denk ik had dat gelijk gezegd, dan was ik er niet aan begonnen. Maar kritiek op eigen producten lijken de meesten lastig te vinden.

En zo ook hier over de EV, waar nadelen amper tot niet aangehaald worden, het is allemaal fantastisch. Maar als ik dan weer een berichtje in de krant lees dat ze in Utrecht de laadpalen uitzetten op bepaalde tijden, dat mensen hun auto elders moeten parkeren als deze opgeladen is (laadpaalkleven) om een boete of blokkeerkosten te voorkomen dan begrijp ik niet dat de EV bezitters hier dat soort nadelen niet benoemen.

Grappig overigens dat als je dan een link post naar officieel onderzoek/enquête onder 4800 EV rijders daar niemand inhoudelijk op reageert.

Zo zal het EVangelie nog wel even doorsudderen.

:peace:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26756
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 08 apr 2024, 20:49

Toch nog maar een paar reacties dan:

- onderzoek heb ik wel op gereageerd, mijn praktijk ervaring is dat van onze 25.000 bestellingen per jaar elke jaar weer meer EV’s zijn en inmiddels zitten we over de 50% EV heen, trend omhoog dus ipv naar beneden. En wij zijn niet de enige maar volgen de hele zakelijke markt is 90% van alle nieuw leveringen in NL. kortom ik herken het onderzoek totaal niet in de actualiteit.

- nadelen over het op staat laden heb ik en volgens mij meerdere wel benoemd álleen heb ik daar zelf en volgens mij veel DF-ers geen last van want eigen laadpaal dus ik laad nooit openbaar op de 2 weken zomervakantie na.

- @JP laden in parkeergarages kan zeker wel niet elke VVE laat het toe maar grootste deel wel en in openbare garages zijn ook vaak laadpalen aanwezig. Wbt financiële afhandeling laden (dat vroeg je volgens mij ergens) je geeft in de laadpaal je tarief op wat je betaald aan jou energie leverancier. De KWh’s die je dan oplaad via jou laadpaal/aansluiting (incl je laadtag) krijg je maandelijks gestort op je rekening. Op die manier worden je stroomkosten van leaseauto betaald gelijk aan je vroeger kon tanken met tankpas die bij de auto hoort.

Elise
Berichten: 7357
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 08 apr 2024, 21:12

Martijn_bmw schreef: 08 apr 2024, 20:49 Toch nog maar een paar reacties dan:

- onderzoek heb ik wel op gereageerd, mijn praktijk ervaring is dat van onze 25.000 bestellingen per jaar elke jaar weer meer EV’s zijn en inmiddels zitten we over de 50% EV heen, trend omhoog dus ipv naar beneden. En wij zijn niet de enige maar volgen de hele zakelijke markt is 90% van alle nieuw leveringen in NL. kortom ik herken het onderzoek totaal niet in de actualiteit.
Ja, dit was je reactie:
Martijn_bmw schreef: 05 apr 2024, 16:27 Geen idee waar de sensatie zoekers hun onderzoekje op doen maar bij ons (en elke LM) is de order intake voor EV's hoger dan ooit dit jaar... en lease/zakelijke aankoop is bijna alle nieuw verkoop.

De particulier die van eigen centen een geheel nieuwe auto koopt is op 1 hand te tellen.
Sensatie zoekers, onderzoekje...... met dat soort termen klinkt niet alsof je het onderzoek erg serieus neemt.

Daarnaast, leuk die cijfers die je post, maar voor hoeveel van die mensen is het de eerste EV en voor hoeveel is het een 2e EV die men aanschaft? Want het onderzoek is dus onder 4800 mensen die al een EV bezitten. Ik betwijfel of de door jou genoemde informatie/conclusie daar op aansluit, ik vermoed van niet.

Daarnaast, als je baas je verplicht om EV te rijden heb je ook weinig keus natuurlijk, maar uit de mensen die dus wel de vrije keus hebben is er een flink percentage dat terug gaat naar een ICE voor de volgende auto.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31281
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 09 apr 2024, 09:03

Martijn_bmw schreef: 08 apr 2024, 20:49 (...)
- @JP laden in parkeergarages kan zeker wel niet elke VVE laat het toe maar grootste deel wel en in openbare garages zijn ook vaak laadpalen aanwezig. Wbt financiële afhandeling laden (dat vroeg je volgens mij ergens) je geeft in de laadpaal je tarief op wat je betaald aan jou energie leverancier. De KWh’s die je dan oplaad via jou laadpaal/aansluiting (incl je laadtag) krijg je maandelijks gestort op je rekening. Op die manier worden je stroomkosten van leaseauto betaald gelijk aan je vroeger kon tanken met tankpas die bij de auto hoort.
Ah duidelijk :thumbup: ik ken 'mijn' VvE nog niet, maar zie binnen wel enkele ev's staan maar geen paal. Ze slapen om beurt buiten aan de buurt-Allego. Al zijn ze wel in de garage nu de branddoorvoeren aan het isoleren, dus die eigen paal is misschien wel toekomstmuziek :thee:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 09 apr 2024, 09:08

Ik rij reeds 10 jaren ev. Mijn raad, blijf met een ice rijden, sportief, je kan overal tanken ook tijdens je vakantie. Geen laadstres, geen brandgevaar, geen alibaba Chinese auto die afluistert tijdens het rijden. Blijf in godsnaam rijden in een ice dan hoef ik mij geen zorgen te maken over bpm en of wb of die er in toekomst aan zal gaan komen. WEES WIJS, RIJ EEN ICE.

Wimo
Berichten: 2067
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 09 apr 2024, 09:11

Hoe meer ijs hoe beter! Benzine prijzen vliegen ook weer omhoog, goed voor de schatkist! Maar dat is een nadeel waar we niet over mogen praten in topics :coffee:

Verrek, de zon schijnt...

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wouter81 » 09 apr 2024, 10:56


Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6149
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EvdP » 09 apr 2024, 11:09

Dat wordt "grappig" voor de leasemaatschappijen. Als je nu een leasecontract van 4 jaar afsluit dan is dat op basis van de huidige gegevens. Gaan de leasetarieven voor huidige contracten dan straks omhoog omdat het anders niet te doen is voor een leasemaatschappij?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39784
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 09 apr 2024, 11:10

Geloof er niets van dat dit gaat gebeuren. Ze zullen het blijven stimuleren. En gewicht van de batterij eraf trekken is toch veel te omslachtig? Ik ga ervan uit dat er een EV categorie komt, zoals bij LPG en diesel. Maar dan met korting :coffee:

@EvdP; ik denk dat maatregelen opgelegd door de regering, zoals belasting, doorgevoerd worden door een leasemij.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 09 apr 2024, 11:12

Hoeveel mensen zitten hier die met prive geld een EV hebben gekocht?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31281
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 09 apr 2024, 11:20

Arthur schreef: 09 apr 2024, 11:10 Geloof er niets van dat dit gaat gebeuren. Ze zullen het blijven stimuleren. En gewicht van de batterij eraf trekken is toch veel te omslachtig? Ik ga ervan uit dat er een EV categorie komt, zoals bij LPG en diesel. Maar dan met korting :coffee:
(...)
Dat denk ik ook ja. Alhoewel, de 'overheid' had ook eens een regel bedacht voor ev-busjes, dat je die met b-rijbewijs kon rijden niet tot 3500kg maar 4250kg (ivm accu's die de busjes zwaarder maken) Dat bleek opeens een tijdelijke maatregel die de nek werd opgedraaid.... :lezen: Je weet het maar nooit hier in dit land.....

https://www.automotive-online.nl/manage ... dpr=accept

Wimo
Berichten: 2067
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 09 apr 2024, 11:22

Arthur schreef: 09 apr 2024, 11:10 Geloof er niets van dat dit gaat gebeuren. Ze zullen het blijven stimuleren. En gewicht van de batterij eraf trekken is toch veel te omslachtig? Ik ga ervan uit dat er een EV categorie komt, zoals bij LPG en diesel. Maar dan met korting :coffee:

@EvdP; ik denk dat maatregelen opgelegd door de regering, zoals belasting, doorgevoerd worden door een leasemij.
Dat is vrij normaal.. ik heb nog nooit anders gezien dan 1:1 naar de berijder. En natuurlijk komt er een ev tarief.. De MRB voor ice gaat iig zeker omhoog.

k33z
Berichten: 2702
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door k33z » 09 apr 2024, 11:23

Andre schreef: 09 apr 2024, 11:12 Hoeveel mensen zitten hier die met prive geld een EV hebben gekocht?
Mini Cooper SE voor erbij prive gekocht. Maar wel gedaan op basis van zakelijke voordelen (laadpaal geinstalleerd aan huis, betaald door werk, etc). Dan is het vrij snel interessant om 2e auto ook elektrisch te gaan rijden. En daar komt bij dat Cooper SE best leuk rijdt voor het gebruik wat wij hebben (niet warmrijden, weinig tot geen langere stukken, instant torque, etc).
Laatst gewijzigd door k33z op 09 apr 2024, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimo
Berichten: 2067
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 09 apr 2024, 11:28

Andre schreef: 09 apr 2024, 11:12 Hoeveel mensen zitten hier die met prive geld een EV hebben gekocht?
Weinig, hoeveel mensen zitten hier die privé nieuw een auto kopen? Het is vooral lease of ouder spul. Pas sinds dit jaar komt de 2ehands ev markt echt los..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Google [Bot], KoenM, MartijnGizmo, Richardt. en 3 gasten