EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 16 mar 2024, 15:13

Ik ben dat remmen gewend van de Jungheinrich en de Still :coffee:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 16 mar 2024, 22:54

Robin schreef: 16 mar 2024, 08:12 Wat ik wel onhandig vond in die Mini Electric was dat 'one pedal'(?) gedoe: Die afremming op de motor bij 'gaslos' vond ik te extreem. Kan dat niet in stappen uitgezet ofzo?

En ik haalde dus de boot weer op, op PS4S zoals gewoonlijk in niet driftdag/winterse omstandigheden, maar dan valt de Mini Electric weer 'mee' of 'tegen' qua feel/sturen /weggedrag, Het is een boot, maar een M2 met de juiste BANDEN is echt wel wat anders dan een strak EV autootje. Ook de gasresponse (gewoon in comfy) was gewoon prima en minder 'turbolag' dan ik had verwacht na de natuurlijk directe gasresponse van de Mini Electric. Waarbij ik 'blij' was dat die ouwe boot qua die beleving niet verouderd aanvoelde: Integendeel. En we hebben 't over 'n 2023 Mini he. Any other EV zal denk ik minder strak sturen dan de Mini Electric...
Bij die Mini niet volgens mij. Ik heb er in proef gereden, fijne auto met twee serieuze tekortkomingen. Geen Android auto (wel Apple CarPlay) en de range is echt ondermaats.

Maar look en feel, snelheid, allemaal dikke prima.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 17 mar 2024, 04:22

JP schreef: 16 mar 2024, 15:13 Ik ben dat remmen gewend van de Jungheinrich en de Still :coffee:
Linde hier :df:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 17 mar 2024, 04:54

Die zijn ook groen :coffee:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 18 mar 2024, 08:50

Honderden olievelden nog van Shell, blijft automobilist nog jaren benzine tanken?
Amsterdam - Shell zegt bij verkoop van zijn producten de uitstoot bij tot een vijfde te verlagen door minder benzine, diesel en kerosine te leveren. Het heeft echter 813 onaangeboorde olie-en gasvelden: voor Shell onbenut kapitaal dat vroeg of laat benut wordt, claimen milieuorganisaties Milieudefensie en Oil Change International (OCI).

Ze baseren zich op nieuwe overzichten uit de database van marktonderzoeker Rystad Energy. Bij elkaar zijn deze velden goed voor 38 keer de uitstoot van Nederland, 5,3 miljard ton CO2, claimen zij.

Oliebedrijven schroeven dit jaar overal hun olieproductie op, constateert consultant MacKenzie: ze beginnen aan zeker 30 nieuwe projecten dit jaar, voor $215 miljard waarde, tegen 22 stuks vorig jaar. De prijs van Brent-olie staat, dankzij beperkingen van productie door OPEC-landen en Rusland, sinds begin januari boven $80 per vat en noteerde vrijdag $85.

De milieuorganisaties stellen dat ieder nieuw olieveld erbij in strijd is met klimaatafspraken van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken. Overheden zouden productie moeten blokkeren. Olieproducenten wijzen echter op het gebrek aan groene alternatieven en een nog altijd hoge vraag naar olie.

’Verduurzaming’

Shell liet eerder zijn doel van 1 tot 2% daling van olieproductie los, omdat het concern zijn streven van 20% minder olieproductie in 2030 al ruimschoots zegt te hebben behaald.

Donderdag kondigde Shell in een tussentijds bericht van de ’verduurzamingsstrategie’, ingezet onder Nederlander Ben van Beurden, aan dat het de doelen heeft gewijzigd. De nieuwe ceo Wael Sawan stuurt aan op een afname van de uitstoot per verkochte eenheid energie aan klanten met 15% tot 20% in 2030, rekenend vanaf 2021.

Eerder wilde Shell zich niet als enige op zo’n doel van uitstootverlaging bij tienduizenden klanten vastleggen. In 2019 werd Shell door de rechter gedwongen tot een uitstootverlaging van 45%. Ook bij klanten moest Shell die CO2 omlaag brengen.

’Veel in planning’

Het concern weigerde zo’n ingreep die het als enige bedrijf moet uitvoeren, en ging in hoger beroep waarvan de zitting op 2 april begint. Door nu minder klassieke olieproducten te verkopen, drukt het alsnog uit de uitstoot bij klanten, aldus Shell. Het concern zal in ruil veel meer schonere producten met minder CO2-uitstoot op de markt brengen.

Maar nog altijd heeft Shell in Brazilië, Australië en Qatar oliewinprojecten in de planning staan die veel CO2-uitstoot zullen veroorzaken, aldus Nine de Pater van Milieudefensie, dat ook ING en 26 organisatie wil aanklagen om hun uitstoot te verlagen.

Met OCI brengt Milieudefensie dit overzicht maandag naar buiten, vlak voor de eerste zittingsdagen begin april om aan te tonen dat Shell olie zal blijven oppompen om de winst te verhogen. Shell staat onder druk van zijn aandeelhouders omdat het in waardering de koers/winstverhouding achter blijft bij het Amerikaanse ExxonMobil en Chevron, die hun oliewinning onder druk van aandeelhouders juist vergrootten.

Vervanging

Volgens de tellingen zou Shell komende jaren voor €37 miljard nieuwe olie- en gasvelden optuigen. „Elke beslissing van Shell om te investeren in nieuwe winning van fossiele brandstoffen brengt de wereld dichterbij het overschrijden van de grens van 1,5 graad opwarming”, aldus De Pater over de grens van mogelijk onomkeerbare klimaatverandering.

Zaterdag blokkeerden klimaatactivisten van Extinction Rebellion de toegangswegen naar Shell Pernis vanwege zijn activiteiten in olie, die zouden toenemen.

Volgens Shell blijkt uit de marktprijzen dat de economie nog lang niet zonder alle olie en gas kan. Ceo Sawan stelt dat Shell de olieproductie ’stabiel’ houdt. De demonstranten eisen dat overheden nieuwe locaties voor olie- en gaswinning op de Noordzee en Waddenzee blokkeren.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Richardt. » 18 mar 2024, 10:22

Allemaal leuk die klimaatafspraken voor Shell. Dat bedrijf is wereldwijd zo gigantisch dat het plan wat ze met NL hebben niets anders is dan een mooi klein proefballonnetje en een leuk stukje marketing voor de buhne.

Hun olie raken ze echt wel kwijt op tig andere plekken in de wereld die 0,0 om klimaat geven.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 18 mar 2024, 10:56

:coffee:
Meterkast in de fik in Vlijmen door opladen elektrische auto’s
https://www.autoblog.nl/nieuws/meterkas ... os-6858723

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 18 mar 2024, 11:15

JP schreef: 18 mar 2024, 10:56 :coffee:
Meterkast in de fik in Vlijmen door opladen elektrische auto’s
https://www.autoblog.nl/nieuws/meterkas ... os-6858723
Tja, als je gewoon voldoende dikke kabels gebruikt, load-balancer en de juiste groepen is het laden van een auto niks anders dan je inductieplaat, oven of WP aanslingeren :D

Heb je alles tegelijk aan wordt de laadpaal door die load-balancer netjes tijdelijk terug geregeld in vermogen tot andere apparaten weer uitgaan. Ik had het van het weekeind nog thuis, auto aan de laadpaal, oven, wasmachine, droger, inductieplaat en strijkbout tegelijk aan toen kreeg ik ook een tijdelijke melding vanuit de auto dat het laden was vertraagd :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 20 mar 2024, 09:58

Misschien de discussie kmaar even hierheen verplaatsen;
Estoque schreef: 20 mar 2024, 09:22
Robin schreef: 20 mar 2024, 08:36 Omdat de focus ligt op de teveel geproduceerde en nu minder verkopende EV's.

Rutger's staatje hierboven is wel heel heel rooskleurig(edit: en dan ook punten die eigenlijk alléén gelden voor een land als Nederland, alhoewel laadinfrastructuur???) Ik wacht al sinds 2012 toen de Model S op de markt kwam:)
Ik ben het met je eens dat het rooskleurig is, maar wat is er zo veranderd aan auto's op dinosaurussap?

Cilinders eraf, elektromotor erbij in en eigenlijk is het voor de rest niet heel erg veranderd t.o.v. 10 jaar geleden.
Diesel is nu ineens evil, dat is wel veranderd in de laatste 10 jaar.

Mijn gevoel, en die kan misleidend zijn als niet actief elektrisch rijder, is dat de ontwikkeling niet stil staat qua alternatief rijden. (Elektrisch, waterstof, etc). Bij Brandstof motoren heb ik veel meer dat gevoel.

Daarnaast heb ik het idee dat de factoren die invloed hebben bij het maken van beslissingen rondom de keuze voor een elektrische auto, of niet, ook erg in ontwikkeling zijn. (Zonnepanelen en salderen, bijtellingpercentages, imago van bedrijven, etc)
Eeuwe schreef: 20 mar 2024, 09:31 Mee eens hoor. EV's worden steeds beter, en ICE's steeds stommer. Mag blijkbaar niet gezegd worden op DF maar iets meer werkelijkheidsbesef zou sommige dwarskonten hier deugd doen.

Tuurlijk heb ik ook liever hoogtoerige zescilinders onder de 1000kg maar dat is er gewoon niet meer, dus accepteren en het oude spul wat meer koesteren. Een beetje meebewegen met de tijd, heren. Ben dat EV gebash hier wel kotsbeu aan het worden.
Als je iets ongevraagd de keel af gedouwd wordt dan kun je slikken of tegenstribbelen.

De EU wil dat we elektrisch gaan rijden, er komt op termijn een verbod op nieuwe ice's. Dit terwijl het gros niet door de particuliere grijze man betaald kan worden, en de occassionmarkt voor ev's nog wazig is. Levensduur van een batterypack en vrees voor dure reparaties houden ook hier de koper buiten de deur. Aanname, het is altijd duurder dan een kop vlakken of nieuwe lagerschalen van een ice.

Dan moet je nog zorgen dat je die duracell-konijn opgeladen krijgt, niet iedereen heeft een mogelijkheid voor een laadpaal of de combinatie met zonnepanelen. Dan nog eens dat het netwerk nu al overbelast is, waardoor de mogelijkheid bestaat dat je niet altijd kán laden.
Die kosten (paal en zonnepanelen) worden ook vaak vergeten.

Dat het fiscaal lekker cententechnisch genieten is voor de zakelijke rijdert is ook niet 'eerlijk' aldus een oude mopperkont.......
Als ik hier enkele EV-adepten hoor/lees, allemaal zakelijke rijders, dan hebben die makkelijk löllen want (wc-eend) niemand berijdt het vanwege de geweldige rijeigenschappen of om mee te werken aan een beter milieu
:coffee:

Zo en nu de Eifel in om 40liter door die ICE te laten verbranden :df:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 10:23

+1 JP

Wat te denken van wegtransport, zeevaart, (burger)luchtvaart, Elektrisch? Over '100 jaar'....

Elektrisch is goed voor:
-kleine drones
-radiografisch bestuurbare autootjes etc
-botsauto's

Oeh!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 20 mar 2024, 10:38

Nu is het Frans én EV, het kan verkeren. Zullen we het eens over VAG hebben? :coffee:
Nee, doe maar niet. We kunnen het beter over Chinees hebben. Die Chinezen die kunnen pas… auto’s maken :coffee: Moeten we maar aan de hybride dan?
1931km op een tank+batterij:
https://www.autoblog.nl/nieuws/volgende ... de%20markt.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 10:43

Eerste zin :
Het is nog altijd een tussenoplossing, de plug-in hybride.
:lollerdelol:

Ik denk écht dat PHEV de nabije toekomst IS. We kunnen vaak niet verder dan 4 jaar kijken(politici) dus daar moeten we helemaal niet vanuit gaan. Politici snappen geen moer van de real world en zijn geen expert/wetenschapper/deskundige of hoe dat soort volk heet waar je vaak ook weinig aan hebt:)

Politici=eigenbelang
En EV rijders in NL ook helaas.

:coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 20 mar 2024, 10:47

Met het mes op de keel heb ik liever de tussenoplossing :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 10:52

Arthur schreef: 20 mar 2024, 10:47 Met het mes op de keel heb ik liever de tussenoplossing :coffee:
Zonder dat mes ook.

Kijk naar LaFerrari, McLaren P1, Porsche 918 Spyder, allemaal hybride en uit-muntend ook na 10 jaar nog!

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wouter81 » 20 mar 2024, 10:59

Ik ben nogal libertarisch aangelegd, een filosofie waarin de overheid en hun rol in ons leven tot een absoluut minimum wordt beperkt. Overheidsingrijpen in de markt leidt altijd tot verstoring van de markt, met altijd ongewenste bij-effecten (die weer met nieuwe maatregelen worden bestreden, wat weer leidt tot nieuwe bij-effecten enz.). De vrije markt is een fantastisch concept: een zelfregulerend systeem van vraag en aanbod waarin het beste en meest goedkope concept vanzelf komt bovendrijven. Het is eigenlijk een heel zuiver principe. Alle kritiek op de vrije markt in de westerse wereld ("het werkt niet in de huizenmarkt") klopt vaak ook niet, omdat we geen vrije markten meer hebben. Alles is dichtgereguleerd door bureaucraten.

Mijn probleem met EV's is niet dat het technisch niks is maar wel dat het een door overheden (ideologisch gestuurd) opgedrongen iets is, waar subsidies en andere fiscale stimulering voor nodig is om het aan de man te brengen. En dat alles ook nog op basis van zeer twijfelachtige argumenten. Dan weet je gelijk dat het in de basis in veel situaties (niet alle!) nog steeds een inferieur product is tov. van ICE. Als blijkt dat EV's goedkoper te produceren zijn en qua, voor de koper essentiële, eigenschappen beter is dan een ICE, dan maakt de klant in een vrije markt vanzelf wel de keuze om daar massaal voor te gaan kiezen. Daar heb je geen overheid voor nodig. Dat regelt de markt zelf wel.

Ditzelfde geldt voor zonnepanelen, windmolens, plantaardig eten ipv. vlees, minder vliegen en meer met de trein en alle andere concepten waarbij kwaliteit, behoefte van de klant en prijs niet doorslaggevend zijn maar ideologie van een (veel te grote) overheid.

Een overheid zou helemaal niets te maken moeten hebben met wat voor auto's wij rijden, op welke manier wij aan onze energie komen enzovoorts. Stop met die collectivistische dwang en laat het aan de markt (oftewel: aan ons) over om zelf de beste keuze te maken. Die keuze is per individu ook verschillend, wat ervoor zorgt dat een ieder voor zichzelf de juiste keuze kan maken. Voor de één kan dat prima een EV zijn, voor de ander een ICE met dikke benzinemotor of diesel.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 12:39

Bovenstaande is hoe 't is.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2024, 13:13

JP schreef: 20 mar 2024, 09:58
Dat het fiscaal lekker cententechnisch genieten is voor de zakelijke rijdert is ook niet 'eerlijk' aldus een oude mopperkont.......
Als ik hier enkele EV-adepten hoor/lees, allemaal zakelijke rijders, dan hebben die makkelijk löllen want (wc-eend) niemand berijdt het vanwege de geweldige rijeigenschappen of om mee te werken aan een beter milieu
Hardnekkig verhaal dat blijft hangen… als zakelijke rijder is er juist geen fiscaal voordeel meer.
Bijtelling gewoon 22% over een hoge fiscale waarde en geen aanschaf subsidie meer die is er alleen voor particulieren.
Kortom zakelijk ben je juist even duur of duurder uit dan een vergelijkbare ICE omdat die veelal een lagere fiscale waarde heeft.

Dat er zakelijk mee gereden wordt (zoals bijvoorbeeld ikzelf) is vanuit de verplichte autoregeling die het voorschrijft en bedrijven doen dat weer gezien de verplichting op CO2 uitstoot rapportage…

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 14:24

En hoe zou dat 'verplicht' toch gekomen zijn.....

;-)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2024, 14:40

Robin schreef: 20 mar 2024, 14:24 En hoe zou dat 'verplicht' toch gekomen zijn.....

;-)
Dat schrijf ik zelf al op :) door de verplichte CO2 rapportage en verlaging eisen.
Neemt overigens niet weg dat ik als daily een EV best een prima auto vind in mijn situatie, thuis laden en een range van 500km echte kilometers maakt dat mijn enige snellaadstation ervaring de zomervakantie was de rest van de 30k km per jaar laad ie ‘s nachts thuis op.

Verder zijn de voordelen, stil, altijd mega trekkracht en voorverwarmen/koelen ideaal voor een daily.

Saai is het wel Maarja elke andere (lease) daily met opgeblazen 3 cilinder turbo tor is ook saai. :tooth:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 14:45

Martijn_bmw schreef: 20 mar 2024, 14:40
Dat schrijf ik zelf al op :) door de verplichte CO2 rapportage en verlaging eisen.
*Zucht* en hoe zijn we daar toe gekomen....

Politiek Martijn, politiek. Lees 't stuk van Wouter gerust nog eens:)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2024, 14:53

Robin schreef: 20 mar 2024, 14:45
Martijn_bmw schreef: 20 mar 2024, 14:40
Dat schrijf ik zelf al op :) door de verplichte CO2 rapportage en verlaging eisen.
*Zucht* en hoe zijn we daar toe gekomen....

Politiek Martijn, politiek. Lees 't stuk van Wouter gerust nog eens:)
Heb ik gelezen, en bewust niet op gereageerd om het EV draadje niet om te bouwen tot het zoveelste politieke draadje :)

Maar dan toch een kleine reactie :tooth: ik ben het deels eens met Wouter maar deels ook niet als je alles aan de markt overlaat zonder enige regelgeving hadden we alles nog met asbest gebouwd, werd er nog geloode benzine getankt, alle landbouw met giftige pesticiden bestreden en alle afval gedumpt in de natuur want een bedrijf /aandeelhouder heeft maar 1 drijfveer en dat is maximale winst tegen minimale kosten.

Dan was er al geen fatsoenlijk leven meer mogelijk geweest dus ik denk dat er weldegelijk regelgeving nodig is voor een juiste balans tussen marktwerking en leefomgeving behoud. Wat de juiste balans is… dat is natuurlijk lastig maar zwart wit zoals Wouter schets werkt naar mijn mening ook niet.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5284
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kasteel » 20 mar 2024, 14:55

Fabian schreef: 06 mar 2024, 20:42
Joy schreef: 06 mar 2024, 19:42 De Opel Ampera heb ik ook gereden. Reed best goed, zeer vlot zelfs. Interieur en stoelen waren ondermaats. Uiterlijk moet ook je ding zijn.
Voordeel is dat deze auto's kortgeleden een terugroepactie hebben gehad waarbij ze splinternieuwe accupakketten kregen. Oude EV met nieuw accupakket. Best een goede deal.
Eens mbt Ampera!

Kona best wel wat gedoe mee. Had een collega die had de 3e nieuwe aandrijfmotor in 90k km’s…allemaal garantie, maar toch.
Ik reed de Ampera vorige maand ook en ik vond het superdroevig, vond destijds het voorgaande Astra model best wel een goede auto, maar ik vond dit maar fragiel/Chinees aanvoelen :)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 14:55

@Martijn:
Ik ben ook niet van de anarchie hoor, en er is vooral na WW2 een hoop goed gegaan mede door politieke besluiten, maar ná de Zure Regen kreeg ik mijn bedenkingen en op dit moment(al zeker 10 jaar) zijn we wat mij betreft echt veel tever gegaan....

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 20 mar 2024, 15:07

Wouter81 schreef: 20 mar 2024, 10:59 Ik ben nogal libertarisch aangelegd, een filosofie waarin de overheid en hun rol in ons leven tot een absoluut minimum wordt beperkt. Overheidsingrijpen in de markt leidt altijd tot verstoring van de markt, met altijd ongewenste bij-effecten (die weer met nieuwe maatregelen worden bestreden, wat weer leidt tot nieuwe bij-effecten enz.). De vrije markt is een fantastisch concept: een zelfregulerend systeem van vraag en aanbod waarin het beste en meest goedkope concept vanzelf komt bovendrijven. Het is eigenlijk een heel zuiver principe. Alle kritiek op de vrije markt in de westerse wereld ("het werkt niet in de huizenmarkt") klopt vaak ook niet, omdat we geen vrije markten meer hebben. Alles is dichtgereguleerd door bureaucraten.

Mijn probleem met EV's is niet dat het technisch niks is maar wel dat het een door overheden (ideologisch gestuurd) opgedrongen iets is, waar subsidies en andere fiscale stimulering voor nodig is om het aan de man te brengen. En dat alles ook nog op basis van zeer twijfelachtige argumenten. Dan weet je gelijk dat het in de basis in veel situaties (niet alle!) nog steeds een inferieur product is tov. van ICE. Als blijkt dat EV's goedkoper te produceren zijn en qua, voor de koper essentiële, eigenschappen beter is dan een ICE, dan maakt de klant in een vrije markt vanzelf wel de keuze om daar massaal voor te gaan kiezen. Daar heb je geen overheid voor nodig. Dat regelt de markt zelf wel.

Ditzelfde geldt voor zonnepanelen, windmolens, plantaardig eten ipv. vlees, minder vliegen en meer met de trein en alle andere concepten waarbij kwaliteit, behoefte van de klant en prijs niet doorslaggevend zijn maar ideologie van een (veel te grote) overheid.

Een overheid zou helemaal niets te maken moeten hebben met wat voor auto's wij rijden, op welke manier wij aan onze energie komen enzovoorts. Stop met die collectivistische dwang en laat het aan de markt (oftewel: aan ons) over om zelf de beste keuze te maken. Die keuze is per individu ook verschillend, wat ervoor zorgt dat een ieder voor zichzelf de juiste keuze kan maken. Voor de één kan dat prima een EV zijn, voor de ander een ICE met dikke benzinemotor of diesel.
Mooi verhaaltje, maar voor hoeveel % van de bevolking gaat deze vlieger op?
Leuk voor de succesvolle entrepreneurs, maar de overgrote meerderheid van de bevolking leeft van salarisstrook naar salarisstrook en heeft gewoon een overheid nodig die ze bij de hand neemt. Kijk naar de obesitas, zonder ingrijpen door de overheid bestaat de 'vrije markt' voor het grootste gedeelte uit junkfood tenten. Of wat te denken van statiegeld op blikjes/flesjes.
Als er geen stimulering vanuit de overheid was geweest, had (bijna) niemand zonnepanelen gehad. Ja nu zijn ze goedkoop omdat productie flink op gang is gekomen, maar dat is dankzij de overheden die de boel stimuleren. En zo zijn er legio voorbeelden te geven.

Mooiste zou zijn als de overheid ook niet bepaalt hoeveel belasting als je afdraagt, maar dat je zelf mag kiezen. Dat ben je pas echt libertarisch bezig.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 20 mar 2024, 15:17

Zonnepanelen en windmolens zijn ook maar beperkt natuurlijk, gas en olie minder tot niet:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: De fiscalist en 4 gasten