De “peer pressure” om wat moderner (lees elektrisch) te rijden heeft me er toch toe gezet eens wat EV’s wat nader te bekijken als potentieel alternatief voor de 540i. Kort verslag van mijn bevindingen, op volgorde van hoe ze me zijn bevallen.
Mercedes EQE 350+ - Looks zijn subjectief dus zal er niet te veel over schrijven. Voor mij exterieur ‘meh’ en interieur wel tof. Topkwaliteit product, voel je aan alles, echt gaaf. Rijdt echt mega-saai. Wel heel goed maar op geen enkele manier iets van rijbeleving. Soort ultiem vervoersmiddel als je niets om auto’s/autorijden geeft maar wel een kwaliteitsproduct kan herkennen. Vandaag recente Range Rover gereden (Sport hybride staat ook nog op de shortlist) en dat bracht meer rijbeleving. Vind de pers echt heel mild over hoe zoutloos deze auto is.
Audi E-Tron S – Stoer ding, ten opzichte van z’n normale soortgenoten door de spatbord verbreding, stond ook op 23” wielen. Stuurt wel leuk, maar dan wel met toevoeging “voor zo’n groot log ding”. Gewicht is wat meer merkbaar dan bij de andere geteste auto's. Auto zou 500pk moeten hebben maar had niet het idee dat hij echt sneller is dan de iPace van mijn vrouw (400pk). Verbruik gigantisch. Auto voelt een beetje ouderwets aan tussen alle andere geteste auto’s. Denk dat een facelift nodig is. De gewone e-tron (55, dus niet de “S”) trouwens ook al een keer getest, en die had net iets minder “meh”-gehalte als de EQE.
BMW iX 40 – Leuker dan gedacht, voelt echt als de BMW van de toekomst, dat is wel tof. Snuit is net zo mooi als van de M3, is ff niet anders. Als je deuren op trekt carbon te zien, futuristisch interieur. Ook rijden was echt veel beter dan gedacht, minder kunstmatig sportief dan de E-Tron. Auto vond ik wel wat (te) sloom op tussenacceleratie (sprint 0-100 boeit me niet enorm). Denk dat je eigenlijk de ix50 moet hebben, ook omdat die meesturende achteras en vooral luchtvering heeft. Punt is alleen dat die auto al snel 120k kost, en het premium gevoel in het interieur dan achterblijft. Materiaalkeuzes voelen niet enorm premium, twijfelde of het b.v. echt leer was of Sensatec, en dan bleek het toch gewoon leer te zijn.
Audi E-Tron GT – als we dan toch het budget conform DF standaard met 20% opkrikken, dan ook maar eens bij de E-Tron GT gaan kijken. Geteste exemplaar had sper en meesturende achteras. Zo’n 470pk. Auto is snel, efficiënt qua verbruik en zet serieuze stappen. Zithouding lekker diep en sportief. Auto voelt veel kleiner met rijden dan hij daadwerkelijk is. Qua snelheid voelde het dicht in de buurt van de recente M3 (en klopt ook redelijk:
https://zeperfs.com/en/duel9226-9126.htm ). Met sper en vier wiel sturing vond ik het echt erg goed rijden. Prima DF voor een gezinsauto, verwachtte ik niet van een Audi
. Twee nadelen: standaard is een glazen dak (geen schuifdak), alleen op te lossen door carbon-dak te kiezen voor goeie 4k. Glazen dak vond ik echt mega irritant met m’n kale kop op een zonnige dag. Maar vooral, auto is er niet in Avant (met hond zie ik dat niet zitten, om op de achterbank of voorstoel te zetten na een lange boswandeling).
Porsche Taycan Sport Turismo – Of nou ja, die e-tron avant is er wel. Getest de instap Porsche Taycan, met een grotere batterij (optie van 6,5k) een achterwielaandrijver met 380pk (en een launchcontrol overboost, lekker belangrijk). En met ruimte voor de hond ✔. Voelt ongeveer net zo snel aan als mijn 540i touring vanaf “0”, maar tussensprints zijn denk ik stukkie sneller (en klopt ook redelijk:
https://zeperfs.com/en/duel8200-9674.htm). Met luchtvering maar geen sper of achteras sturing denk ik al fractioneel beter dan de Audi. Rijdt echt geweldig. Heeft wel het sper eigenlijk nodig, of vier wiel sturing dan nog een must is betwijfel ik. Ik merk dat ik toch voorkeur heb voor een auto met meer beleving die mindersnel is dan een snelle sprint bak waar je niets mee kan als er een bocht aan komt. Zou dus liever een basis-rwd met sper en grote batterij (range!) kiezen dan een kale 4S (die vergelijkbaar is met E-Tron GT). Wat me brengt bij twee nadelen van de Porsche. Ten eerste, de opties zijn echt mega duur en werkelijk alles moet je aanzetten. Zit snel aan 35k aan opties aan te vinken en dan ben je nog echt concessies aan het doen. Tweede issue is dat er Porsche logo’s op staan. En dat is vooral wat me nog laat twijfelen, geen idee hoe er na zo’n auto gekeken wordt/je daarmee bij een klant kan aankomen (ten opzichte van m’n 5-serie nu).
Verdere conclusie: echt wel prima zo’n EV als gezinscruiser. Zeker die Audi GT en Taycan zijn echt zeer toffe rijders auto’s. Dus durf die stap wel te maken, ga er dan op vooruit ten opzichte van de 5-touring qua driving fun, iX blijft het ongeveer gelijk, maar rij je iets totaal anders qua techniek.