992

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Martijn_bmw » 08 jul 2022, 10:21

Poeh dat is flink geld voor beetje onderhoud en reparatie... laat toch weer zien dat het houden en onderhouden van een ooit nieuw dure auto ook duur blijft als die ouder is.

Taycan cool! ook een fotootje van? :D

Online
Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 jul 2022, 10:25

Robin schreef: 08 jul 2022, 10:21 PS4 of PS4S? 19 inch is groot zat vind ik.

Feli met de Taycan. Mooi.
Om eerlijk te zijn.. geen idee. Ik kom niet op het circuit .. Dus ik neig naar de PS4?! De P-zero's die er nu op zitten zijn wel een drama.. zal vast ook wel door de leeftijd komen.. Het gaan iig Michelins worden.

edit: alleen PS4S is er in deze maat.

Robin
Berichten: 51331
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Robin » 08 jul 2022, 10:30

Prima PS4S topalrounder en ook mega op nat. Dwz niet zo driftable, maar daar gaat 't niet om:)
https://www.pistonheads.com/gassing/top ... &t=1859137

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Knot » 08 jul 2022, 11:19

Flinke prijzen voor beurtje en dempers zeg, pfff...

Online
Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 jul 2022, 12:02

Jep, de refurb set was 1600 voor twee veren achter. Nog steeds veel geld.. maar beter dan 5k ;)

Die beurt is absurd.. maar ik heb de stempel nodig.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6136
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: We gaan 'groen'

Bericht door EvdP » 08 jul 2022, 12:06

Aan de andere kant, het is ook geen Daihatsu Cuore in aanschaf. Premium rijden is premium betalen.

Online
Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 jul 2022, 12:12

Wat wel een beetje flauw was ... omdat dit model slechts 2 sets TPMS sensoren kan programmeren moet je creatief met VCDS worden of naar de dealer gaan. In de beurt zat ook 'calibratie TPMS en scannen / verwijderen motor storing".
Uitlezen van alle regelapparaten om opgetreden storingen te signaleren
Uitvoeren van updates die door de fabrikant zijn vrijgegeven (bijv. de laatste versie van de motormanagementsoftware)
Vervangen van motorolie
Oliefilter vervangen
Controleren en aanvullen vloeistoffen
Visuele controle remsysteem
Verlichting controleren
Controleren van banden, bandenspanning en reparatieset
Kalibreren bandenspanningscontrolesysteem
Accutest
Motormanagement test
Visuele controle aandrijving, assen en versnellingsbak
Carrosserie inspectie
Controle slijtage remblokken
Dus ik denk, mooi! Kunnen ze die nieuwe set toevoegen (oude TPMS was dood).

Na veel gedoe en verwijzen naar hun eigen documentatie konden ze wel 'iets proberen'. Niet gelukt uiteraard.. want ik ben een kutklant.

Uiteindelijk zelf een ODBeleven gekocht, set gewist en 2m later opgelost. Ik krijg daar jeuk van .. Maar dat kreeg ik een paar maanden geleden ook van de Porsche dealer. Die 'service' is ook niet best. Daarover later meer...

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7022
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Fabian » 08 jul 2022, 12:27

Wimo schreef: 08 jul 2022, 12:02 Jep, de refurb set was 1600 voor twee veren achter. Nog steeds veel geld.. maar beter dan 5k ;)

Die beurt is absurd.. maar ik heb de stempel nodig.
Nagengast schijnt wel top te zijn, ze doen ook voor de E34 M5's de EDC-dempers. Wordt van over de hele wereld naar ze toegestuurd voor refurbishment.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: We gaan 'groen'

Bericht door WJ » 08 jul 2022, 12:54

Had dit helemaal gemist, wat een heerlijke auto. Mooi om er zo mee bezig te zijn.

Ik zie heel af en toe de R8 8cilinder met gated shifter voorbijkomen. Worden ook alleen maar duurder weer zo lijkt het.

Online
Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 jul 2022, 13:00

Gated is wel next level.. maar vrijwel onverkrijgbaar in Nederland of je moet hoge kmstanden accepteren en dan schuif je tegen de V10 facelift prijzen. Deze heeft amper 30k op de teller..

Het is wel een (heel) leuk ding hoor.. met kickdown / handmatige flippers naar 8k RPM met die open uitlaat.. pffoeeee... :hot:

Online
Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 jul 2022, 13:23

Goed, de Taycan.

Ik heb de Model S in 2018 gekocht met toentertijd 4% bijtelling. Een kanon van een auto waar ik tot begin dit jaar veel plezier van heb gehad. Mijn versie was al aardig wat beter dan de vorige generatie en had luchtvering, betere boordcomputer, stoelen etc.

Volgens mij stond de teller op 35k bij inleveren. Geen echte problemen gehad op wat koplampen en een nieuwe stoel (!) na. Alles netjes opgelost door Tesla binnen de 4 jaar garantietermijn.

Zelf later nog wat kleine dingen aangepast aan de audio,velgen en getinte ramen. Na 3.5 jaar rond gereden te hebben begon het te kriebelen.

4% bestaat niet meer dus bukken moet je toch. Uiteindelijk het besluit genomen niet meer privé te gaan rijden en daarmee heb je wat minder (financiële) beperkingen. Na de Tesla ervaring (mdv heeft ook een M3) was het doel sowieso een EV. Dit bevalt me nog steeds super i.c.m. thuisladen en panelen. Ik kan/wil niet meer terug voor een daily driver.

Maar dan, wat is een waardige opvolger? Even wezen proefrijden met die nieuwe BMW, leuke auto maar levertijd van 1+ jaar. Aangezien prive rijden minder gebeurt is ruimte ook een minder groot issue. Dus, de Taycan kwam in beeld.

Proef gemaakt in een RWD instapper maar dat viel me wat tegen. Het vermogen van de S mis je dan toch wel erg.

Uiteindelijk een mooie 4S gevonden met de volgende specs en nog geen 10k op de teller:

Afbeelding

Behoorlijk volle auto dus. Tijdens aflevering mocht ik meteen genieten van de Porsche kwaliteit want de bandenspanning was te laag en het poetswerk was niet echt best... Het 'racetex' alcantara plakte en was vergaan aan de linkerkant van het stuur. "Dat lossen we wel op tijdens de levering" Niet dus ... heb het stuur door Cools in leder laten bekleden.

Zelf de auto nog voorzien van een foute set velgen en gaan. Maar nu, de bevindingen:

Positief:

-Auto is extreem stil door dubbelglas, zelfs met de waardeloze runflat banden.
-Mooie lijnen, van zowel binnen als buiten erg fraai in de avond/nacht door alle led lampen rondom.
-Fantastische stoelen vergeleken met de tuinstoelen van andere merken.
-Je kunt het ding echt ongenadig hard de bochten inrammen...
-Stoelkoeling :crazy:
-PDLS, wat is dat een uitvinding zeg... bakken met licht zonder mensen te verblinden. Heel fraai!

Negatief

- PCM is echt HEEL slecht vergeleken met de Tesla.. geen goed woord voor over. Als je dacht dat een Tesla veel problemen had met software.. begin er maar niet aan.
- 2 traps 'automaat'. Ik zet de auto standaard in sport+ want het irriteert met mateloos dat het ding bij 50km/u 'bonkt' tijdens schakelen.
- No highs, no lows, must be Bose
- Ratel in beide deuren, Porsche kan/wil het niet oplossen. Bekend probleem helaas.. zal naar de audioboer moeten om het te maken.
- Standaard 2 jaar garantie.. de fuck is dat?!

Zal het later nog wel aanvullen met wat foto's!

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4089
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Philipoo » 08 jul 2022, 13:33

Jezus, wat een slechte service van porsche!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Martijn_bmw » 08 jul 2022, 14:41

Philipoo schreef: 08 jul 2022, 13:33 Jezus, wat een slechte service van porsche!
Zeg dat voor een auto van zo'n bedrag mag je meer verwachten!

Overigens Tesla S "wat koplampen" een stoel is natuurlijk ook om je dood te schamen voor een nieuwe auto en maar 35k km gebruik dan is die auto net uit de verpakking.
Zulke delen horen minstens 200k-300k / +/- 20jr foutloos te functioneren naar mijn mening.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Knot » 08 jul 2022, 14:51

Hoe moeilijk is het om een nette auto af te leveren... helemaal als het bekend en afgesproken is?

Online
Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 08 jul 2022, 14:54

Martijn_bmw schreef: 08 jul 2022, 14:41
Philipoo schreef: 08 jul 2022, 13:33 Jezus, wat een slechte service van porsche!
Zeg dat voor een auto van zo'n bedrag mag je meer verwachten!

Overigens Tesla S "wat koplampen" een stoel is natuurlijk ook om je dood te schamen voor een nieuwe auto en maar 35k km gebruik dan is die auto net uit de verpakking.
Zulke delen horen minstens 200k-300k / +/- 20jr foutloos te functioneren naar mijn mening.
De oude generatie koplampen hadden DRL leds die konden doorbranden en daardoor geel werden.. is gewoon productiefout. Nieuwste versie (die ik kreeg dus) waren prima. Als je er op gaat letten zul je zien dat een hele hoop Sjes dit probleem hebben.

Die stoel was een raar verhaal.. ik merkte dat er een klein beetje speling op de stoel zat en dat was volgens Tesla een of andere beugel die ze normaal zouden vervangen. Door een probleem in het productieproces was het eenvoudiger de hele stoel te vervangen :gek:

Maar he, allemaal wel in fabrieksgarantie.. met de Porsche heb je na 2 jaar dikke pech.
Zulke delen horen minstens 200k-300k / +/- 20jr foutloos te functioneren naar mijn mening.
Bij Porsche is het stuur na 10k al versleten :lollerdelol:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Martijn_bmw » 08 jul 2022, 15:33

Haha ja bizar ook van porsche! nou is alcantara op je stuur in daily ook gedoemd om te mislukken.
met vette poten een keer rijden en je krijgt van die glimplekken etc.

Tesla idd bekend met de koplamp issue's daar heb je een punt!

Wat ik laatst al in het Tesla topic schreef en vorige week ook een nieuwsartikel over was; de kwaliteit van auto's is lang niet meer wat het ooit geweest is.

Persoonlijk denk ik dat met vallen en opstaan de kwaliteit steeds beter is geworden t/m zo'n beetje beginjaren 2000 daarna is milieu zich steeds meer gaan bemoeien wat de motoren complexer, duurder en gevoeliger maakt. Door die hoge kosten moet op de rest beknibbeld worden om de totaalprijs niet helemaal uit de klauw te laten lopen en zie daar de betrouwbaarheid / kwaliteit is over de hele lini flink verslechterd afgelopen ruim 10jr

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Knot » 08 jul 2022, 15:38

Het leer van een E38 met 250.000km erop ziet er nog beter uit dan een moderne auto met 25.000km vaak!

Robin
Berichten: 51331
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Robin » 08 jul 2022, 15:41

Philipoo schreef: 08 jul 2022, 13:33 Jezus, wat een slechte service van porsche!
Visueel beeld van Wimbledon: Ferdinand serveert vs JC

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7022
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Fabian » 08 jul 2022, 17:46

Knot schreef: 08 jul 2022, 15:38 Het leer van een E38 met 250.000km erop ziet er nog beter uit dan een moderne auto met 25.000km vaak!
Maar dat is ook nog écht leder in tegenstelling tot de huidige samenraapsel die geproduceerd worden.

Online
Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Wimo » 17 jul 2023, 22:17

Grote kick, allereerst wat plaatjes van de bromtol:

Afbeelding
Afbeelding

Dit zal vast niet ieders smaak zijn maar ik wilde een keer de mafia look. Auto is voorzien van een setje Vossen en tint. Verder heb ik de deuren laten dempen om van de rateltjes af te zijn. Meteen ook de speakers aangepakt want Bose blijft Bose :bag:

Het stuur is verder nu ook leder i.p.v. plakcantara. Het is maar goed dat de ramen donker zijn want het ding trekt net zoveel aandacht als de R8 deed. Het blijft een imposante verschijning.

De auto zelf is erg prettig in gebruik na deze modificaties. Doodstil, bloedsnel en voorzien van alle luxe. Enige wat ik echt mis zijn de keramische schijven.. wat een gedoe remstof i.c.m. deze velgen.

Dan de R8, die heeft het veld moeten ruimen voor Porsche nummer 2, een 992. Achteraf toch gemengde gevoelens over .. de 992 is absurd veel sneller maar toch minder speciaal. Ik ga de 992 nog wel wat aanpassen maar uiteindelijk is het geen blijvertje. Daar ken ik mezelf goed genoeg voor..

Het betreft een 992C, RWD dus. De auto is voorzien van zo'n beetje de hele optielijst. Keramische schijven, Burmester, stoelkoeling, leder pakket, akoestisch glas etc etc.

Afbeelding
Afbeelding

Op de planning staat nog een setje zilveren HF5's : Afbeelding

Zwart vind ik wat saai op deze auto.

En helaas ook deze auto heeft wat extra demping nodig rond de speakers, de audioboer ziet me graag verschijnen :(

Tot de volgende!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2023, 22:23

Toch een mooi setje zo op de oprit :)
Maar R8 blijft ook waanzinnig dus kan mij de gemengde gevoelens wel voorstellen

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Niels » 17 jul 2023, 22:25

Lekkere update!

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3245
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: We gaan 'groen'

Bericht door ADV » 17 jul 2023, 22:56

Wimo schreef: 17 jul 2023, 22:17 Grote kick, allereerst wat plaatjes van de bromtol:

Afbeelding
Afbeelding

Dit zal vast niet ieders smaak zijn maar ik wilde een keer de mafia look. Auto is voorzien van een setje Vossen en tint. Verder heb ik de deuren laten dempen om van de rateltjes af te zijn. Meteen ook de speakers aangepakt want Bose blijft Bose :bag:

Het stuur is verder nu ook leder i.p.v. plakcantara. Het is maar goed dat de ramen donker zijn want het ding trekt net zoveel aandacht als de R8 deed. Het blijft een imposante verschijning.

De auto zelf is erg prettig in gebruik na deze modificaties. Doodstil, bloedsnel en voorzien van alle luxe. Enige wat ik echt mis zijn de keramische schijven.. wat een gedoe remstof i.c.m. deze velgen.

Dan de R8, die heeft het veld moeten ruimen voor Porsche nummer 2, een 992. Achteraf toch gemengde gevoelens over .. de 992 is absurd veel sneller maar toch minder speciaal. Ik ga de 992 nog wel wat aanpassen maar uiteindelijk is het geen blijvertje. Daar ken ik mezelf goed genoeg voor..

Het betreft een 992C, RWD dus. De auto is voorzien van zo'n beetje de hele optielijst. Keramische schijven, Burmester, stoelkoeling, leder pakket, akoestisch glas etc etc.

Afbeelding
Afbeelding

Op de planning staat nog een setje zilveren HF5's : Afbeelding

Zwart vind ik wat saai op deze auto.

En helaas ook deze auto heeft wat extra demping nodig rond de speakers, de audioboer ziet me graag verschijnen :(

Tot de volgende!
De wielen moet je ding zijn idd :) Toch lijkt me dit ook een erg fijne combi! Ik vond de taycan ook heerlijk rijden, maar de vrouw vind hem "veeeeeel te opzichtig".

SlowCo
Berichten: 3527
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: We gaan 'groen'

Bericht door SlowCo » 17 jul 2023, 23:24

Er zijn slechtere combi's denkbaar als je niet kunt kiezen tussen EV en ICE... :shock: :kikker: :hot:

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: We gaan 'groen'

Bericht door Richardt. » 18 jul 2023, 09:32

Dat is toch wel een heel erg lekker wagenpark! :df:

Ik kan de velgen wel waarderen overigens :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Berry1000RR, bleu_dust, Dimitri en 45 gasten