Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelystad

Slowly sideways, maar oh zo leuk om te doen. Hier vind je alles over driften.
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door MartijnGizmo » 17 dec 2011, 23:01

Ah, dan was je er gelijk met mijn vrienden van de Rijtesten.nl-redactie! :cool:

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Luc B » 17 dec 2011, 23:15

Beetje slecht te zien ( Iphone dit dat )

met mijn BMW 730i (lastig te zien , maar blijft tot pionnen aan toe dwars)


Hier poging bochtjes aan elkaar te doen, erg slechte run . (let maar niet op de troostende woorden van mij pa)


Helaas niet beter materiaal, toch maar eens een GoPro aanschaffen

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Rupie » 18 dec 2011, 09:26

Hahaha, wat zegt je pa nou?! :duh: :shocking:

Je hebt overigens een E38, leuke auto :thumbup:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door dvh » 18 dec 2011, 09:48

Lol @ vader..
:lol:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Knot » 18 dec 2011, 11:38

Ik zag t ook al... E34 5 serie :) maargoed.... gaat nog aardig. Automaat in *2?

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Luc B » 18 dec 2011, 14:39

Knot schreef:Ik zag t ook al... E34 5 serie :) maargoed.... gaat nog aardig. Automaat in *2?
Klopt, vastzetten in de 2 en gaan. Is inderdaad een 7'er . Ligt overigens dezelfde 3,0 V8 in als jij in de 5 hebt. Heeft alleen 4-ton gelopen dus is wat luier geworden . Desondanks geen problemen, zowel in de motor niet als bak niet.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door G Kolkman » 12 sep 2012, 23:10

Verslag van afgelopen zondag

Afgelopen Juni had ik al willen driften bij driftsport.nl maar omdat ik weiger ooit nog weer sleutelstress te hebben vanwege een hobby-event had ik toen besloten me pas in te schrijven als de auto het weer deed. En toen dat het geval was was het event voor de beoogde dag natuurlijk al weer vol :kikker: . Vervelend genoeg betekende dat in het geval van driftsport.nl dat ik vanwege de zomer 3 maanden geduld moest hebben tot de volgende mogelijkheid. Toen maar een beetje geoefend (paar keer 5 minuten) op een lokaal industrieterrein-zonder-industrie en dat ging allemaal wel goed. Hok weer voor 6 weken de schuur ingeduwd en me eind augustus alsnog ingeschreven voor de A-cursus, oftewel een beginnerscursus van een ochtend. De middag was namelijk al weer vol :kikker: .

Aangezien mijn ouders een redelijk eind van Lelystad wonen de avond er voor bij een maat in Almere overnacht en de volgende ochtend na een gehaast ontbijt (want: grandioos verslapen) met z'n tweeen naar het RDW-circuit gereden, hij was namelijk ook mijn partner-in-crime voor de ochtend :) .

Ontvangst was hartelijk en lekker vrijblijvend. De benodigde basics werden kort uitgelegd (RWD, sper & wat power) alsmede het plan voor de dag en de veiligheidsinstructies. Daarna gingen we naar een mooi bewaterde asfalt-plak, enfin het is wel geweld. M'n maat zat me een beetje op te naaien als in 'ik verwacht natuurlijk wel dat je gewoon vanaf moment 1 perfecte slides neer zet'. Zonder mezelf nou te hard op de schouders te willen kloppen durf ik te zeggen dat dat aardig goed lukte :hot: :df: . De eerste keer dat ik niet mooi rond kwam is omdat ik op aanraden van een instructeur die meereed eens moest proberen met links te remmen en dat was pas in de 12e keer dat ik een bocht door gleed, oftewel, het ging niet onaardig. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het letterlijk uitbrulde van plezier :crazy: :lollerdelol: !

M'n maat ging het met 0,1 ervaring met RWD wat minder soepel af maar ook hij kreeg z'n smile maar moeilijk van z'n bakkes af. Na een half uur of 3 kwartier werd er van kant gewisseld en sprong er nog een instructeur op de bestuurdersstoel om de auto even te proberen, fine by me.

Daarna was er een korte pauze en werd er een leuk parcourtje van 4 bochten uitgezet die met wat creativeit ook nog wel uit te breiden was tot 5 bochten (na de finish-pionnetjes lag er nog een aardig mooi stukje droog asfalt) maar na dat wat keren gedaan hebt werd me met een knipoog verteld dat dat 'natuurlijk enorm verleidelijk en leuk was om te doen maar toch niet helemaal de bedoeling was'. Okidoki :thumbup: . Anyhow, het parcours-driften ging me eerlijk gezegd best aardig af. Ik had op een gegeven moment wel last van een paar deelnemers die steeds voor me startten en die in 4 bochten minimaal 2 maar meestal 3 keer achterstevoren gingen en helaas ook geen verbetering toonden. Maargoed, jezelf een paar plaatsjes in de startvolgorde laten afzakken is zo gebeurd en daarna kon ik weer heerlijk verder spelen en 'toerenbegrenzerdriften' :wave: .

De sfeer in de groep was verder goed, er werd goed opgelet en na afloop kreeg iedereen die voor het eerst aanwezig was (de meerderheid) certificaat en een bedankje voor de gezellige ochtend.

Bottomline is dat ik een heerlijke ochtend heb gehad, nog een paar dingetjes opgestoken heb en dat de conclusie is dat mijn autootje toch wel heeeeeel fijn voor dit werk is. De mods zijn echt spot on (kort stuurhuis, sportstuur, bilstein onderstel, M3 draagarmen, 4,45 met Quaiffe overbrenging) dus 'de bitch' mag nog even blijven :zwijntje: . Ik denk dat ik dit jaar nog wel een keer weer ga want het is leuk om te doen en echt gezellig om met een mede-petrolhead-maat van je te doen tegen 'acceptabele' kosten. Belangrijkste verbeterpunten voor mezelf zijn wat strakkere lijnen te driften want die auto in de slide beheersen lukt 'heel aardig', de volgende logische stap is 'm 'heel aardig' te beheersen over de exacte lijn die ik wil. Organisatie wil voroal dat je plezier hebt en er nog iets van opsteekt ook. Als iets leren echt je insteek is is zo'n groepsding niet de meest geschikte opzet, al helemaal niet als je vanaf moment 1 al redelijk rondglijdt -> de aandacht gaat vaak - terecht- naar de mindere goden.


Kortom: ik stel voor dat we een keer met DF gaan :hungry: .

Oja, de huur-e30jes zijn er uit, ze hebben nu allemaal blauwe E36jes met slicks op de achteras en een vastgelast differentieel. De bruine type 1 E30 uit de openingspost was er wel weer trouwens. Sowieso was het buiten de huurauto's om een leuk gevarieerd deelnemersveld (een rally-e30, een pontiac GTO, een R34 Skyline GT-T, een kitcar en nog wat meer bmw's natuurlijk).

Fotootje (horribly onscherp):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 12 sep 2012, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Mathieu » 12 sep 2012, 23:18

Volgens mij heb je een leuke leerzame dag gehad :thumbup:

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Linc (Bas) » 12 sep 2012, 23:44

Ik ben van plan 14 oktober te gaan, met m'n nieuw aangeschafte rally e30.

Waarschijnlijk alleen 's ochtends, moet me nog inschrijven.

Ben al 1 keer eerder geweest met de westfield, was wel hard werken toen. Mijn westfield heeft geen kort stuurhuis en maar weinig stuuruitslag. Filmpje daarvan:


Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Knot » 13 sep 2012, 09:06

Mooi dat het meteen zo lekker ging!

Alleen dat links bijremmen doe ik niet vaak, slijt de boel van en wordt ontzettend heet. Alleen met twindriften moet ik soms wel omdat mijn auto teveel meters maakt.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Walter » 13 sep 2012, 10:55

G Kolkman schreef:Verslag van afgelopen zondag
Mooi verslag.. zo te lezen had je wel meteen een gevorderden-cursus kunnen doen :)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door G Kolkman » 13 sep 2012, 12:47

Walter schreef:
G Kolkman schreef:Verslag van afgelopen zondag
Mooi verslag.. zo te lezen had je wel meteen een gevorderden-cursus kunnen doen :)
Had gekund maar dit was de eerste mogelijkheid en dit weekend kan ik zelf niet, dus dat was geen optie. Daarbij had ik een onervaren maat mee en dan vind ik zo'n beginnerscursus relaxter. Ik was na een ochtend ook wel gaar genoeg eigenlijk (moest nog 120 km terug rijden).

Het linksremmen werd me aangeraden omdat ik de lijn ERG ruim reed en wat veel snelheid opbouwde. Dat was niet geheel unintentional natuurlijk :lol: , maar het was een tip om er iets snelheid uit te halen. Het gaat me er dan ook meer om dat ik het kan. Da's net zoiets als een hydraulische handrem hebben en 'm niet gebruiken, maar als het nodig is moet/wil ik gewoon weten hoe het werkt en wat het uithaalt.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Luc B » 04 dec 2012, 21:05

Zojuist ingeschreven voor de 13e Januari. Hopelijk dan met hydraulische handrem om eens wat te kunnen proberen.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Knot » 04 dec 2012, 21:29

Dat is heerlijk hoor, gewoon in zn 4 met 160 op de klok vol aantrekken, dan maak je meteen een goeie hoek.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Luc B » 05 dec 2012, 22:38

Knot schreef:Dat is heerlijk hoor, gewoon in zn 4 met 160 op de klok vol aantrekken, dan maak je meteen een goeie hoek.
Hoek'm zo achteruit de muur in

Laten we wat lager beginnen :p

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Luc B » 01 mar 2013, 14:57

13 Januari zijn we dus naar Lelystad geweest.

Hadden mijn daily 325i meegenomen ( zit een 25% M3 sperdiffert onder). Krik + 2 wielen meegenomen. Vriend van mij had nog nooit gedrift, wel eens een hoekje gegooid maar geen volledige drift gemaakt dus zou een leuke dag beloven.

Bewust een setje 225/45/17'ers meegenomen om op los te gaan. Kan wel op smalle bandjes gaan driften maar dat staat niet echt in verhouding tot wat er normaal onder zit. Banden hadden op het begin van de dag nog wel aardig profiel, echter in een van de laatste rondes bedacht een lap profiel even de sierlijsten van mijn auto af te slaan.

Helemaal door het canvas heen gesleten, en nogsteeds niet lek. Band maar wel even leeggelaten voordat deze de auto in ging.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:bag: let maar niet op mijn commentaar

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Knot » 01 mar 2013, 15:51

Klinkt bekend die lappen profiel.

Wat voor banden waren het? Ik heb met conti's de minste problemen maar dat zijn eigenlijk ook geen driftbanden (teveel grip).

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Luc B » 01 mar 2013, 18:20

Knot schreef:Klinkt bekend die lappen profiel.

Wat voor banden waren het? Ik heb met conti's de minste problemen maar dat zijn eigenlijk ook geen driftbanden (teveel grip).
Heb momenteel 235'er Conti's achter liggen en zijn inderdaad alles behalve fijn met driften. Helemaal aangezien de 325i toch op toeren moet zitten, is het moment van Grip naar Drift ontiegelijk smal. Het motorkarakter zorgt er al voor dat ik de drift toch meer moet inzetten, maar met Conti's is dit ronduit gevaarlijk.

Banden die we gebruikt hebben voor lelystad zijn Milestone Greensports.
http://www.banden-pneus-online.nl/autob ... ,W,XL.html

Is een vrij toffe band. Goed voor woon werk verkeer, ook in de regen. Maar zet er 3 bar op en krijgt een speels karakter. Is nogsteeds moeite voor nodig om hem in te gooien en op te vangen, maar in drift heel goed te controleren.

Bij mijn werk zijn we nu dealer van HIFLY banden geworden. Dit worden de volgende die ik ga proberen voor te driften. Zijn ook budgetbanden, met een vergelijkbaar profiel. Echter weet ik ook nog niet hoe ze zich gedragen. Dus we zullen zien !

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Knot » 01 mar 2013, 21:41

Hifly doen ze bij Hespo nu idd ook maar ik vind het teveel grip hebben. Liever Wanli S1063 met een 4,1 op nat op autobandentest (via autobandenmarkt), of Roadstone dat wil ik ook nog eens gaan testen.

Gebruikersavatar
Jgroen
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 feb 2010, 18:09
Locatie: Vianen
Contacteer:

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Jgroen » 05 mar 2013, 20:33

Ik rijd met de Mustang op Wanli's S1063 en die slijten bijna niet, ik heb er al twee halve mee gedrift en zie alleen warmte sporen. Ik ga 17 maart in de ochtend weer naar Driftsport.
Ik zal de profieldiepte eens meten voor en na.

Gr. Joost

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Luc B » 06 mar 2013, 20:17

Ben erg benieuwd! Heb zelf nog nooit met wanli's gereden. Aangezien ik voor de apk toch nog tijdelijk 2 andere banden moet hebben ga ik denk ik voor de wanli's.

@Knot, gebruik je dan de 17" van wanli of doe je een kleinere maat erop?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door G Kolkman » 07 mar 2013, 11:30

Ik zit ook aan 17 maart te denken maar ik moet de koppeling nog fixen (punt 1) en ze hebben het weer over sneeuw (...) wat betekent dat er meuk op de weg ligt waar ik mijn E30 niet doorheen ga duwen. Heb wel zin in een ochtendje hooligannen though :) .

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door G Kolkman » 01 jun 2013, 18:48

Vandaag met driftsport op het TTT-circuit geweest, ging weer prima. Martijn bleek er ook te zijn. Baan daar heeft wel verassend veel grip, zelfs als die soakingly wet is, wat wel leuk is. Bandenslijtage is nauwelijks meetbaar en daardoor zit er nog minimaal 1 dag (halve dag) leven in mijn achterbanden :) . Slechts 1x de velg volgeschept met zand omdat ik iets te wijd uit kwam maar verder niet achterstevoren gestaan dus dat is wel weer ok, hoewel je dan natuurlijk ook kunt zeggen dat je het niet hard genoeg geprobeerd hebt :kikker: .

Ik zal later eens wat filmpjes posten. Ik ben de komende 2 maanden in ieder geval weer een makke verkeersdeelnemer :duck: .

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door MartijnGizmo » 13 jun 2013, 13:26

Yes, daar was ik dus ook bij. Mijn drift-debuut, los van een slipcursus-personeelsuitje bij Slotemaker, wat dus niet veel naam mag hebben. Samen met een vriend/collega, in de geleende E36 van een andere collega, voorzien van tropenradiateur, race-koppeling, sper en een setje Wanli's.

De auto had aanvankelijk veel onderstuur (naar later bleek hadden we andere bandenspanningen moeten hanteren), maar halverwege de ochtend had ik het na een paar tips van de behulpzame instructeurs aardig door. Een beetje oefenen verder, en aan het eind van de ochtend lukte het me prima om de auto lekker dwars door te zetten... :headbang:

Afbeelding

Afbeelding

Tot grote ergernis van m'n metgezel lukte het hem in de allerlaatste ronde pas een beetje lekker, dus dit gaan we zeker nog eens keer overdoen! :tooth:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring driftcursus bij Driftsport RDW-testbaan Lelysta

Bericht door Snipe » 13 jun 2013, 13:48

Je metgezel is overigens ook DF-forummember, dus die zal zich binnenkort wel melden om uit te leggen dat het natuurlijk totáál anders verlopen is ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten