Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 14:54

@Luco en Tom, jullie lezen beetje verkeerd denk ik.

eerst @Tom:
Mijn baas doet 800 euro bruto bij mijn loon op, maar omdat er ook nog eens 635 euro bruto bijtelling door mij minder hoeft te worden betaald levert alleen die loonsverhoging mij 730 netto op. Tel daar 380 euro (2000 zakelijke km x 0,19) bij op en je zit op 1110 euro netto aangezien kmvergoeding netto is.

@Luco:
Ik heb - zie hierboven - dus 1110 euro om te besteden per maand aan een auto zonder dat ik er op achteruit ga.

Een lening van 10k volledig aflossen in 3 jaar kost me 307 euro per maand. Laten we hypothetisch ervan uit gaan dat ik daarvan een 118d koop.

Wegenbelasting: 106 euro per maand
All-risk verzk: 65 euro per maand
Diesel: doe ik nu gem voor 250 euro per maand
Onderhoudskosten: laten we voor het gemak 100 euro per maand nemen. Dit is dus 1200 euro per jaar, dat moet dan toch wel lukken?

Dan zit je op totaal:
Lening: 307 euro
MRB: 106 euro
Verz: 65 euro
Brandstof: 250 euro
Onderhoud: 100 euro
____________________+
828 euro.

1110 - 828 = 282 euro ga ik er netto per maand dus mee winnen.

En dan nog mooier, na 3 jaar is die auto afbetaald en is hij van mij, als ik hem dan verkoop heb ik dus 5000 euro in mijn spaarpotje (als hij 5k afschrijft in 3 jaar/140k km)..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Arthur » 12 feb 2010, 15:07

Eerder 5k p/j :mrgreen:

Tom
Berichten: 21728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Tom » 12 feb 2010, 15:16

ArjandeV schreef:eerst @Tom:
Mijn baas doet 800 euro bruto bij mijn loon op, maar omdat er ook nog eens 635 euro bruto bijtelling door mij minder hoeft te worden betaald levert alleen die loonsverhoging mij 730 netto op. Tel daar 380 euro (2000 zakelijke km x 0,19) bij op en je zit op 1110 euro netto aangezien kmvergoeding netto is.
Maar waarom zou hij jou meer gaan betalen door en leasekosten te betalen en reiskosten? In de huidige situatie kost het hem 1050 (lease+tankpas) en in de nieuwe situatie is ie 1180 (lease+reiskosten) kwijt. Nog los van de overige posten op je loonstrook die door jouw hogere salaris meer gaan kosten.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 12 feb 2010, 15:19

Tja dat weet ik ook niet tom.. :) Misschien een kleine loonsverhoging? :)

Anyway.. eerst maar eens zien of die bmw uberhaupt weg kan.. dan kijken of ik dat wil.. leuk hoor dat netto gedoe, maar ik rij nu wel zorgeloos rond..

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door RVV » 12 feb 2010, 16:48

Gewoon die 118d blijven rijden.

Tom
Berichten: 21728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Tom » 12 feb 2010, 17:29

ArjandeV schreef:Tja dat weet ik ook niet tom.. :) Misschien een kleine loonsverhoging? :)

Anyway.. eerst maar eens zien of die bmw uberhaupt weg kan.. dan kijken of ik dat wil.. leuk hoor dat netto gedoe, maar ik rij nu wel zorgeloos rond..
Dus je wilt een loonsverhoging om daarvan een oudere auto met meer zorgen te kunnen rijden en (als jouw berekening klopt van de kosten) iets per maand over te houden? Je moet het zelf weten, maar het klinkt mij niet als een goede deal in de oren. Tenzij je graag de vrijheid qua autokeuze wilt (wat met zoveel kilometers ook niet makkelijk is ivm benzinekosten) of een hoger brutosalaris op papier wilt (en je zo een grotere sprong maakt als je naar een andere werkgever gaat, meer pensioenopbouw etc.). Diezelfde loonsverhoging en je auto behouden lijkt mij een betere deal.

Niet dat ik het uit je kop praat, maar een leaseauto is wel een stuk gemak. Ik ben zelf van auto vd zaak naar een priveauto gegaan (gedwongen icm compensatie in salaris, na veel onderhandelen). Het is dat ik dicht bij de zaak werk en m'n kilometers vooral voor de fun maak, maar anders was het ondanks verhoging in salaris lastig kostendekkend te krijgen. In ieder geval nooit met een BMW die je prive gaat rijden. Een leaseauto is gewoon erg goedkoop autorijden, zonder zorgen. Voor mij maakt het nu weinig uit, maar als ik veel kilometers zou maken zou ik toch wel erg graag een leaseauto willen rijden. Kilometers maken is al snel een beperking bij de leukere auto's, qua afschrijving, onderhoud en verbruik.

Luco

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Luco » 12 feb 2010, 17:51

onderhoud 100 euro?
Leef jij in de middeleeuwen??

Daar red je het echt niet mee, twee beurtjes per jaar en je bent al veel meer kwijt

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Niels » 12 feb 2010, 18:06

Mijn 320D kost me 24 cent de kilometer op basis van:

35000km/jr inclusief brandstof.
All risk verzekering is zo'n 40,- per maand (geloof ik) met mijn 75% no claim.
Verbruik 1 op 16
Onderhoud door "een mannetje" en dus scherp.
Afschrijving schat ik op 1750,-/jaar (verschil tussen prijs toen en wat ze nu doen)

O.k. het onderhoud viel wat tegen en er is een hoop vervangen wat weer een tijd mee gaat maar de kosten moet je wel ff maken. Een dieseltje kopen voor 10K als je het niet hebt over een Polo klasse dan tref je auto's aan die ca. 2 ton hebben gedraaid. Ze zijn nog lang niet op maar tussen de 2 en 3 ton komen wel kosten voorbij waar je rekening mee moet houden. Met 1200,- ga je het zeker niet redden met die kilometers.

Ik weet niet hoeveel no-claim je hebt maar als ik even op de site van Unive check dan kom ik al snel op een bedrag van 85,- ga ik uit van 5 jaar no claim en een leeftijd van 25 jaar.

Als je uitgaat van 3500km per maand met een kilometerprijs van 24cent dan zit je al aan 840,- komt bij je hogere verzekering en je financiering.

Lang verhaal kort: je bespaart niets, spaart een afgeschreven auto bij elkaar en loopt risico :wink: Ik wist het wel!

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door RutgerK » 12 feb 2010, 19:30

Het blijft een rare deal. Je baas krijgt nu variabele reiskosten voor jou met een gemiddelde van 380 euro per maand. Dat is 400 euro minder dan het bedrag dat hij nu aan de leasemaatschappij betaalt. Ik kan mij wel een deal voorstellen dat hij in het kader van een salarisverhoging die 400 euro aan je salaris wil toevoegen waarom je netto salaris met 200 euro stijgt.

De vraag die anders open blijft is wat er gebeurt als jij na een jaar het zat bent om in en Polo 1.5D te rijden ui 2001 en toch weer een leaseauto wel hebben. Kan je dan weer je salaris inleveren of wil je dan opnieuwe € 800,- leasevergoeding op je nieuwe salaris?

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door RutgerK » 12 feb 2010, 19:34

Misschien geeft deze link nog wel leuke inzichten in de brandstofverbruik per model

http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... &gearing=1

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Arthur » 13 feb 2010, 08:52

Niels schreef:Lang verhaal kort...
En dan heb jij nog 2 of 3 auto's thuis staan en een motor. Dus stopt de 320d ermee stap je in een ander en je hebt iig vervoer. Want bij een motor of bakschade ofzo krijg je volgens mij ook nergens vervangend vervoer maar dat kan ik mis hebben. En het duurt toch weer een paar dagen tot je weer kan rijden. Hoe kom je dan op je werk of bij klanten?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2010, 10:08

Waarom lees ik in dit hele verhaal niets over LPG/G3?

Wij rijden op LPG zo'n 3000km per maand. Kost ons per jaar maximaal 1000 euro aan brandstof (verbruik is ongeveer1:9) en 1350 euro aan houderschapsbelasting. Afschrijving van onze auto is 0 en onderhoud +- 500 euro per jaar, incl. beurtjes, banden en apk keuring. Als je een iets modernere auto neemt, dan heb je G3, is de HSB dus lager (ruim 300 euro per jaar goedkoper dan de benzinevariant).

Binnen jouw budget zijn genoeg leuke auto's te vinden die op G3 rijden, met RWD en voldoende betrouwbaarheid.
Het zou mijn keuze zijn, puur omdat je brandstofkosten je grootste kostenpost zijn met 3500 km per maand en met gas bespaar je daar dus het meeste op.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 13 feb 2010, 10:15

RutgerK schreef:Het blijft een rare deal. Je baas krijgt nu variabele reiskosten voor jou met een gemiddelde van 380 euro per maand. Dat is 400 euro minder dan het bedrag dat hij nu aan de leasemaatschappij betaalt. Ik kan mij wel een deal voorstellen dat hij in het kader van een salarisverhoging die 400 euro aan je salaris wil toevoegen waarom je netto salaris met 200 euro stijgt.

De vraag die anders open blijft is wat er gebeurt als jij na een jaar het zat bent om in en Polo 1.5D te rijden ui 2001 en toch weer een leaseauto wel hebben. Kan je dan weer je salaris inleveren of wil je dan opnieuwe € 800,- leasevergoeding op je nieuwe salaris?
Je moet niet vergeten dat mijn baas nu ook die variabele kosten heeft alsin liters diesel, dus daar komt ook nog 250 euro bij.

Er zijn een paar zaken waarom ik geen leaseauto zou willen, bijv dat ik op kan stappen wanneer ik wil zonder dat ik een leaseauto af moet kopen. En omdat ik eraan zit te denken om een andere baan te zoeken wordt het opeens wel mooi als de bmw toch weg kan, dat maakt mij voor nieuwe werkgevers een stuk aantrekkelijker. Immers een webdeveloper met een leasebak slaat nergens op. Als ik dan weg zou gaan bij mijn huidige werk zou ik ook dus nog maar ongeveer 1500km prive maken per maand, dan wordt de 118d opeens wel een dure auto..

Aan de andere kant, als ik hier blijf werken en ik blijf dezelfde km's per maand maken heeft het weinig zin om hem te vervangen, ook al ga ik er misschien netto 300 euro op voorruit, ik draag wel een risico en ben de lul als er een keer iets goed stuk gaat. En idd wat Arthur zegt, als je nog een auto er naast hebt of een motor dan heb je altijd wel iets om op terug te vallen, maar dat heb ik niet.

Opzich wel interessant onderwerp, want hieruit wordt wel weer duidelijk hoe mensen over leasen denken en of het voordeliger is of niet.

Voor mij is het wel duidelijk, op het moment dat ik moet beslissen of de 118d blijft moet ik ook beslissen of ik blijf werken waar ik nu zit. Doe ik dat niet, dan doe ik hem lekker weg, doe ik dat wel dan kan ik of voor die 800 euro een nieuwe bak leasen (ook leuk) of de 118d uitzitten tot oktober 2012.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Niels » 13 feb 2010, 11:24

Een lease auto wordt toch door het bedrijf geleast? Als je in loondienst bent en je wilt weg dan ga je toch gewoon?

Er zijn een aantal dingen die me niet helemaal duidelijk zijn in dit verhaal maar goed, mijn conclusie is dat je prive nauwelijks goedkoper kunt rijden dan een leasebak als je 35000+km/jr rijdt. Helemaal als je echt van die auto afhankelijk bent en geen Saab op LPG wilt kopen van 3K :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Arthur » 13 feb 2010, 11:28

Restlooptijd moet worden afgekocht, Niels. Weet niet of dat bij ons ook zo is maar bij de meeste wel. Wij krijgen ook het verschil tussen het leasebudget en wat de auto kost niet als salaris. Het is leasen met bijtelling of leasen met km registratie.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Niels » 13 feb 2010, 11:32

Is toch verantwoording van de werkgever? Die moet het dan toch gewoon afkopen of iemand anders in die auto duwen :wink:

Luco

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Luco » 13 feb 2010, 11:34

Niels schreef:Is toch verantwoording van de werkgever? Die moet het dan toch gewoon afkopen of iemand anders in die auto duwen :wink:

Ligt eraan wat in jouw arbeidscontract staat.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Arthur » 13 feb 2010, 11:34

Als het in je contract staat dan houdt het op. Een collega zoeken die hem wil rijden. Heb dat wel vaker gehoord, mensen die auto's rijden van collega's vanwege de korte(re) looptijd. Dan kunnen ze zelf ook makkelijker weg. Is volgens mij niet ongebruikelijk. Iig als je zelf opstapt. Word je ontslagen dan ligt het vast anders :wink:

Luco

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Luco » 13 feb 2010, 11:38

Kreeg ook eens een leasecontract onder mijn neus, neem je ontslag moet je dokken.
Jaja, never nooit niet, zit je gelijk vast.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Niels » 13 feb 2010, 11:39

Heb nog nooit een leasebak gehad. Dat heb je als je onbelangrijk bent en niks verdient :mrgreen:

*gaat weer aan het werk* :forum:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Dennis Cavallino » 13 feb 2010, 11:56

Niels schreef:Een lease auto wordt toch door het bedrijf geleast? Als je in loondienst bent en je wilt weg dan ga je toch gewoon?

Er zijn een aantal dingen die me niet helemaal duidelijk zijn in dit verhaal maar goed, mijn conclusie is dat je prive nauwelijks goedkoper kunt rijden dan een leasebak als je 35000+km/jr rijdt. Helemaal als je echt van die auto afhankelijk bent en geen Saab op LPG wilt kopen van 3K :wink:
Voor 5-10k heb je leuke BMWs op lpg, ik had t niet over saabs. Mocht je opeens minder km's rijden, dan blijft een g3 tot lage km-trages nog rendabel itt diesels. Veel km's op benzine vind ik weggegooid geld.

Neemt niet weg dat een 118d een lekker bakkie is.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door Niels » 13 feb 2010, 13:18

Saab is een van de weinige merken die ik op lpg zou durven rijden :beer: Maar als je zoveel kilometers maakt zou ik persoonlijk niet aan een oude auto op lpg beginnen te meer omdat Arjan van de auto afhankelijk zou zijn en niet zit te wachten op een technische uitdaging.

Mijn ouwe diesel loopt met 3 ton nog als een trein maar het kan net zo goed zijn dat b.v. de turbo er volgende week de brui aan geeft. Zou heel vervelend zijn maar niet veel meer dan dat. Ik pak een andere auto en kijk wel ff hoe ik het oplos (net als jij Dennis) maar je zal ff een huurauto voor een week moeten huren omdat je auto bij de garage staat. Ben je ook zo weer een paar honderd op stap even los van de dure reparatie.

Daarom is leasen gewoon de oplossing voor een dergelijke situatie waarbij je voor je werk afhankelijk bent van je auto imho. Als mijn werkgever mij door heel NL liet rijden dan ging ik dat echt niet met een eigen auto doen. Je zal maar schade rijden aan je eigen auto wat ten koste gaat van je eigen no-claim in de baas zijn tijd b.v. Naast dat kunnen er tal van discussie punten ontstaan. Daarnaast dek je nevernooit je kosten met slechts 19 cent/km vergoeding hoe lekker die paar honderd per maand ook klinken. Wil je goedkoper dan moet je gewoon een goedkopere auto leasen.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Auto voor 10k maar wel voor 3500km per maand

Bericht door ADV » 13 feb 2010, 13:33

In mijn contact staat officieel zelfs nog een Suziki (ja met een i :S) swift 1.3 shogun met fiscale waarde van 14.500 euro en daar staat ook in dat wanneer ik zelf ontslag neem ik hem mee moet nemen of af moet kopen of een andere leaserijder vinden. Maar daar zit ook weer gezeik in, want ik rij nu 118d, welke auto moet ik meenemen? Ben ik akkoord gegaan met een "wijziging" door de 118d te accepteren of is het zo "ik heb niets getekend, dus als ik weg ga moet ik de suzuki meenemen"?

ach we zien wel, eerst eens kijken of de situatie eens gaat veranderen op het werk...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 385 gasten