Toekomst cannonball run (discussie)

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Toekomst cannonball run (discussie)

Bericht door Jeroen Watermulder » 07 aug 2006, 18:21

Wie heeft er allemaal al nagedacht om dit een terugkerend evenement te laten worden?

Ik wel en heb gemengde gevoelens. Begrijp me niet verkeerd, ik heb me prima vermaakt en het was zeer de moeite waard, maar.

Dit was de eerste keer met een relatief klein clubje van een auto of 15. Dat was allemaal te overzien en we waren derhalve geen belemmering voor het overige verkeer.

Maar juist door het succes is dit juist denk ik iets wat aan zijn eigen succes ten onder kan gaan.

Je hoort al diverse mensen posten dat ze er de volgende keer toch echt bij willen zijn. Dat is hun goed recht natuurlijk en vind ik ook alleen maar mooi. Maar driving-fun zal alleen maar groeien denk ik en daarmee ook het aantal potentiële deelnemers.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat we dan ineens met 50 auto's op die parkeerplaats bijeen komen. En dan is het overzicht een stuk minder en zullen er ongetwijfeld mensen bij zitten die een stuk minder gedisciplineerd zijn. En dan kan het natuurlijk heel fout aflopen.

Ik had nu vooraf al iets van, kan dit wel wat we gaan doen. Kijk, wettelijk was het gewoon toegestaan wat we deden, alleen vond ik het ethisch gezien op zijn zachts gezegd twijfelachtig.

Als dit straks tot iets groots gegroeid is, dan zou het voor mij wel eens ethisch niet meer verantwoord zijn, ondanks dat het legaal is wat we hebben gedaan.

Meningen?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 aug 2006, 18:35

Jeroen goed idee voor een nieuw draadje. Anders lopen er dingen door elkaar heen.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 07 aug 2006, 18:36

Marcel van Meerbeek schreef:Ik denk dat als zo'n groep te groot wordt, je zowieso moet gaan onder verdelen in klasses. Daarbij, diegene die nu tegen elkaar gereden hebben, hoeven dat toch niet weer te doen? Ok, heb je wat modificaties gedaan, dan is het leuk om te zien of er progress in je snelheid is te zien, maar voor de rest...

Wel heb ik altijd een onderbuikgevoel voor crashes. Er zijn altijd mensen die toch net even wat beter willen presteren en dan over de grens gaan. Bij dit soort snelheden is het dan natuurlijk wel over en uit.

Verder zou ik als ik Rico was, alleen het forum gebruiken om de afspraak te regelen, maar geen voortrekkersrol nemen. Ik zou de verantwoording namelijk niet willen hebben als het eens fout gaat.
copy paste dan maar

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 07 aug 2006, 18:40

Gewoon iets meer afkijken bij de echte CBR...
Startgeld van 200euro en je hebt weer een exclusief clubje 8)


Zonder gekheid: ik denk dat het wel heel erg veel drukker moet worden wil je echt "problemen" krijgen (logistiek danwel op het "sociale vlak").

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 07 aug 2006, 18:51

Onderverdelen in klassen gaat echt niet werken in de praktijk.

Nu was het ook al zo dat er gewoon een aantal auto’s de snelweg opreed, een paar runs deed en toen weer terug kwam. Zolang de groepen niet groter zijn dan 3 a 4 auto’s is het goed te doen.
En nog iets waarom klassen niet werken. Iemand met bijvoorbeeld een Golf TDI wil misschien ook wel eens weten hoe hard een Porsche nu bij hem wegloopt. Ik heb bijvoorbeeld met de 350Z een run gedaan tegen een Gallardo en een Viper. Das ook appels met peren, maar daarom niet minder leuk.

Wat het belangrijkste tijdens een eventueel vervolg is zelfdiscipline. Als je 4 auto ziet wegrijden dan niet ook nog snel in de auto stappen om er achter aan te duiken. Bij twijfel altijd voor de veiligheid kiezen. Niet op het gas blijven staan in de hoop dat die auto toch niet naar links komt.
En de discipline op kunnen brengen om een run gewoon niet te doen als het te druk op de snelweg blijkt.

Dit zijn allemaal zaken waar je als groep geen invloed op hebt en iets is wat van een persoon zelf moet komen. Helaas weten we allemaal wat adrenaline in zulke situaties met mensen kan doen. En hoe groter doe groep, des te groter het risico hier op.

Belangrijk is dan denk ik om een forum als dit te gebruiken om de veiligheid en de zelfdiscipline dan te benadrukken. Dat is het enige wat je kan doen. Want een meeting / evenement als dit kun simpelweg niet onder de vleugels van driving-fun organiseren, die verantwoording kan je simpelweg niet nemen.

Aan de andere kant kun je heel simpel weer een nieuwe datum prikken voor de cannonball run. Iedereen is natuurlijk vrij en blij om te staan waar ie zelf wil. Als in de toekomst blijkt dat mijn ethische grens wordt overschreden, dan stap ik ook net zo makkelijk weer in de auto om naar huis te rijden en me te distantiëren van het hele gedoe. Net zo makkelijk.

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 07 aug 2006, 19:02

copy/paste:
Beter in een apart topic denk ik. Ben het verder met Jeroen eens.
Het ging nu allemaal goed, maar een foutje kan de beste overkomen. Met zulke snelheden wil je niet dat er iets mis gaat. Inschattingsfout qua snelheid, remmen die te heet zijn en minder goed remmen dan verwacht, klapband, iets wat op de weg ligt. Zoiets kan ook tijdens je dagelijkse 120 km/u woon-werk rit voorkomen, maar bij teveel enthousiasme zijn er altijd mensen die er wat minder rekening mee houden.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 07 aug 2006, 19:18

Oh nog zo'n topic :lol: Mijn excuses voor het openen van de vorige in off-topic.

Misschien is een kaarten systeem wat.

Mensen die super linke dingen uit halen krijgen een rode kaart en doen niet meer mee.
Mensen die dingen uithalen waar je van denkt.. kon beter niet -> gele kaart. Bij 2/3 keer een gele kaart => rood.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 07 aug 2006, 19:25

Kaarten e.d. kunnen niet werken. Je kan mensen alleen aanspreken op hun gedrag en wat ze daar vervolgens mee doen is hun zaak. Het is gewoon openbare weg, niet georganiseerd en wij zijn geen politieagenten.
Iedereen is toch vrij om te gaan waar ie zelf wil met iets als dit.

Tijdens dit soort gevallen moet je naar mijn mening dus de eer aan jezelf houden en de run omwille van het gedrag van de ander afbreken en gewoon rustig 130 gaan rijden. Zo haal je de fun voor de raddraaier weg en kun je hem eventueel aanspreken op zijn gedrag.

Dat is het enige wat je kan doen. Gele en rode kaarten kun je toch niks mee. Je kan iemand niet uitsluiten van de openbare weg.

Of we moeten een Duitse bromsnor meenemen die, die rechten wel heeft. Maar dat willen we ook niet denk ik.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 07 aug 2006, 19:43

onder leiding van politie :lol:
Nee maar die mensen niet meer inroosteren (zal toch moeten gebeuren als je groter wordt ?) was mijn bedoeling...

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 07 aug 2006, 19:49

Jelmer850i schreef:Nee maar die mensen niet meer inroosteren (zal toch moeten gebeuren als je groter wordt ?) was mijn bedoeling...
Ook dat gaat hem naar mijn mening niet worden. Daar zal je dus een vorm van organisatie voor nodig hebben en ik weet zeker dat helemaal niemand hier de organisatie (en daarmee de verantwoording) op zich wil nemen. Ik in ieder geval niet.

Ook nu weer moet je dan denk ik zelf weer sterk zijn en dus niet meer ingaan op een uitnodiging om een run te doen met iemand die het in jouw ogen te bond heeft gemaakt.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 07 aug 2006, 19:53

Yups dat is idd ook weer waar..
De verantwoording ligt uiteraard ten allen tijde bij de bestuurder.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 07 aug 2006, 20:36

Het enige waaraan ik gedacht heb is om de runs langer te maken tot de volgende afrit in de noordelijke richting(die wij met de Gallardo namen). Je hebt dan gewoon wat meer ruimte om een goede run te maken zonder iemand in de weg te zitten.

Hoe eea verloopt bij een grotere groep is altijd moeilijker in te schatten, maar als je mij van te voren had gevraagd hoe Knot en Paul daar zouden rijden (puur even over hoe hun schrijven, dan wel andere,kon ze niet persoonlijk)...de jongens hebben zich naar mijn mening netjes gedragen.

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
Locatie: Nieuweroord
Contacteer:

Bericht door EppeRRR » 07 aug 2006, 21:06

Denk dat het toch altijd wel een probleem kan zijn/worden (ongeacht het aantal deelnemers) hoe anderen zich gedragen op de weg.

Persoonlijk denk ik (ookal was ik er niet bij) dat het misschien wel handig is om dan in kleine groepen de baan op te gaan, gewoon een soort van wachtrij zoals ook op de circuitdagen op het midland circuit.

En dan iedere keer 1 deelnemer per groep laten doorschuiven naar een andere groep, zodat je niet iedere keer tegen dezelfde mensen sprint.

Dus bijvoorbeeld: Groep A heeft 5 deelnemers, wanneer deze groep 1 keer gereden heeft gaat de rijder die bovenaan de lijst staat naar groep B en de hele lijst schuift naar boven zodat nummer 2 dan nummer 1 wordt enz. en de nieuwe uit een andere groep nummer 5 wordt.

Ben je zo een dagje zoet :D

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 07 aug 2006, 21:27

Ik denk niet dat het slim is om de groep groter te maken met onbekenden enzo.
Het is en blijft straatracen op de openbare weg. Als er iets fout gaat ben je zwaar de lul!

Neem bijvoorbeeld het straatracen met dat gesprint in Nederland wat vaak genoeg in de media is geweest.
"Vroegah", voor the fast and the furious tijd, was het super.
Lekker rustig, beperkt aantal auto´s waarvan men elkaar kende.
Toen was de film uit. Nou er stonden honderden mensen om de baan.
Te dringen om wat te kunnen zien.
Daarbij diverse lompe rijders. Al dan niet bezopen oid.

Heb genoeg bijna mis zien gaan. Was er toen vrij snel klaar mee.

Iets wat me altijd is bij gebleven wat ik zelf mee heb mogen maken.
Een motorrijder stond te burnen op de Maasvlakte, 100den mensen erom heen(misschien nog wel meer). Ik stond ook te kijken.
Motorrijder lekker rondjes draaien. Opeens liet ie z´n rem los en schoot te motor ongecontroleerd vooruit. Hij hield ´m net en het ging net goed, maar wat als het niet net goed ging...?

Het is nu nog niet echt zo, maar dat soort "lompe" mensen trek je dan ook aan. Om nog maar de zwijgen over de onervaren mensen die dus zelden of nooit boven de 200km/h hebben gereden en situatie´s helemaal verkeerd inschatten...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal ook super gaaf. Maar hou het controleerbaar!

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 07 aug 2006, 22:23

Als de groep groter wordt kan je ook kiezen voor een noordelijker stuk van de A31.

Het stuk waar jullie nu voor gekozen hebben is een relatief "druk" traject. Als je het deel van de A31 pakt ten noorden van de A30 (Oldenzaal-Osnabrück) dan is de Autobahn nog leger, met minder kans op problemen.
Tijdstip doet ook wonderen, vanaf een uur of 11 zie je het normaal gesproken drukker worden op die weg.

Daarnaast blijf je helaas afhankelijk van de zelfdiscipline van de deelnemers.

Ander, maar minder sociaal, alternatief is om met een klein groepje buiten het forum om dit soort afspraken te regelen. Zeker niet leuk voor nieuwe forumleden die nog geen kennissen hebben die deel uitmaken van zo'n select groepje. Wel effectief, want je weet wie je meevraagt.

SteV6

(ps ik zeg altijd dat de A31 in m'n achtertuin ligt, kom er (gelukkig) regelmatig)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 07 aug 2006, 22:26

Ok, ik heb de meeting niet meegemaakt (helaas), maar wat ik er van gehoord heb heeft iedereen zich super vermaakt en top gedragen: hulde daarvoor!
Dat maakt het echter ook vrij lastig om nu al dingen te gaan roepen over toekomstige meetings en hoe die geregeld zouden moeten worden.

Maar toch, even op persoonlijke noot, dit was natuurlijk geen door DF georganiseerd evenement. Als mensen dit forum echter willen gebruiken om af te spreken om gezamenlijk een stukje te rijden kunnen we daar alleen maar achter staan natuurlijk, het hele forum gaat immers over autorijden en het plezier daaraan. Zeker zolang iedereen zich daarbij aan de regels houdt (niet harder rijden dan de ter plekke toegestane maximumsnelheid, niet rechts inhalen) en ook een beetje normaal fatsoen in acht houdt (niemand snijden o.i.d.) en als bonus nog een beetje gezond verstand gebruikt (zoals met deze groep volgens mij wel helemaal snor zat) lijkt er me weinig op tegen om zo'n geslaagde dag nog eens te herhalen en dan zal ik er zeker ook proberen bij te zijn.
Jeroen Watermulder schreef:Aan de andere kant kun je heel simpel weer een nieuwe datum prikken voor de cannonball run. Iedereen is natuurlijk vrij en blij om te staan waar ie zelf wil. Als in de toekomst blijkt dat mijn ethische grens wordt overschreden, dan stap ik ook net zo makkelijk weer in de auto om naar huis te rijden en me te distantiëren van het hele gedoe. Net zo makkelijk.
En moeilijker dan dit wordt het niet.
Alles wat je verder gaat doen als indelingen in categorieën, mensen buiten de deur proberen te houden, regels stellen etc. etc. impliceert allemaal een organisatie en dat is helemaal niet de bedoeling.
Er liggen mooie Autobahnen waar toevallig een adviessnelheid geldt, daar gaan we een stukje toeren en hier kan iedereen aangeven of hij wil komen zodat we niemand vergeten, eigenlijk niet anders dan via bijv. nurburgring.nl afspreken wie er op zondag allemaal een rondje Ring gaan rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 07 aug 2006, 22:38

SteV6 schreef:Het stuk waar jullie nu voor gekozen hebben is een relatief "druk" traject. Als je het deel van de A31 pakt ten noorden van de A30 (Oldenzaal-Osnabrück) dan is de Autobahn nog leger, met minder kans op problemen. (ps ik zeg altijd dat de A31 in m'n achtertuin ligt, kom er (gelukkig) regelmatig)
Ehh, je kent je achtertuin niet goed genoeg. We reden namelijk op het stuk te noorden van de A30. :D

We reden bij de nieuwe tankstelle ter hoogte van Lingen.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door Femme » 07 aug 2006, 23:16

Ik denk dat als een volgende meeting op een rustiger moment plaatsvindt dan afgelopen zondag het meteen een stuk veiliger zal zijn. Ik had het idee (heb nooit eerder op dat stuk A31 gereden maar wel de verhalen gehoord over hoe rustig hoe er zou moeten zijn) dat het een middag was met vrij veel volk op de weg.

Rechtuit rijden met +250km/h is niet zo spannend, het is vooral het overige wegverkeer dat de onzekere factor vormt. Gelukkig halen Duitsers geen rare fratsen uit zoals Nederlanders dat wel doen met de snelheidsverschilletjes op onze snelwegen.

Op het traject dat wij reden kun je met flink wat auto's onderweg zijn zonder elkaar in de weg te zitten, zolang je maar niet direct achter elkaar start. Een halve minuut is al twee kilometer @ 240km/h.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 aug 2006, 23:44

Peter heeft het bij het rechte eind. anders als afgelopen zondag gaat het qau 'organisatie' niet worden. ik wil ook helemaal geen credits want het enige wat ik heb gedaan is een datum en locatie prikken. de A31 verder naar het noorden is veel rustiger. maar daar is geen tank mogelijkheid. en dat leek me vrij essentieel. de drukte werd bepaald door de vakantie.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 07 aug 2006, 23:54

Persoonlijk had ik geen moeite met het overige verkeer, we hadden immers alle tijd. vergeet ook niet dat de duitser weet dat er heel hard word gereden en houd er rekening mee. net als wij de deelnemers. de volgende meeting? we zien wel. dit moet je niet te vaak willen. gaat ook ten koste van de 'magie' die er om heen hangt. het moet altijd een beetje spannend en bijzonder blijven.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 08 aug 2006, 11:24

SteV6 schreef:Als de groep groter wordt kan je ook kiezen voor een noordelijker stuk van de A31.
Iets om voor een volgende keer rekening mee te houden. Hoe noordelijker hoe rustiger. Zo is het bij de Duitsers en zo is het bij ons :lol:

Voor de rest sluit ik me bij de overpeinzingen van Jeroen W aan. Aanwezigen moeten heel goed beseffen waar ze mee bezig zijn. Je rijdt tussen nietsvermoedende andere verkeersdeelnemers in en die wil je niet negatief in je spel betrekken. Doortrekken tot boven de 200 km/h vind ik persoonlijk trouwens vrij onzinnig. Daarboven gaat de luchtweerstand een grote rol spelen en in het verhaal van 100 tot 200 is al duidelijk geworden welke auto krachtiger is.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 aug 2006, 11:41

Het is goed dat er mensen kritisch meedenken en hun visie geven op deze meeting. Maar het is altijd moeilijk oordelen over hoe zo'n dag is verlopen als je er zelf niet bent bij geweest. Je ziet de foto's en filmpjes maar die zijn 2 demensionaal. Waar het omgaat is hoe je het ervaart als bestuurder die dag op de weg.

Voor mij waren de runs niet anders dan hoe het gaat tijdens een snelle rit naar de ring toe. Of een snelle prive autobahn rit. Het grote verschil was dat men nu veel meer wist wat men aan elkaar had omdat er een aantal regels waren afgesproken.

Dat zorgde er ook voor dat we er echt met de kop bij waren. Ikzelf heb de hele dag geen onvertogen acties op de snelweg meegemaakt van de deelnemers.

Voor de toekomst, tja heel moeilijk om in te schatten hoe zoiets zal vervolgen. Via het forum is er toch sprake van een bepaalde schifting. Echte idioten zie ik niet zo snel komen. Knot en Paul hebben een bepaalde "reputatie" maar juist die 2 hebben zich hartstikke netjes gedragen afgelopen zondag.
En de nieuwe gezichten vond ik ook gewoon super beheerst rijden.

Kortom ik denk dat men het niet dramatischer moet inzien dan nodig is. En vergeet niet dat we in absolute zin niet illegaal bezig zijn. En vergeet niet het is Duitsland, en geen Koos Spee de boeman achter iedere viaduct Nederland. Dat rijd zoveel relaxer.

Wat betreft of je het zinnif of onzinnig vind om harder te rijden dan 200 km/h tja ieder zijn mening, maar het feit dat pak en beet 30 man afgelopen zondag een superdag hebben gehad maakt het al zinnig genoeg lijkt me.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9714
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Bericht door frank de jonge » 08 aug 2006, 12:43

Nu snappen jullie toch ook allemaal wel dat het nu vakantie tijd is he.
Daar al eens is bij stilgestaan.

Ik woon zo vlak bij die A31 dat ik er wekelijks wel keer de begrenzer aanraak.

Het was afgelopen zondag gewwon druk vanwege het supermooie weer, mensen hebben vakantie en trekken er dus op uit.

Let maar eens op na de zomervakantie als iedereen weer moet werken enzo, dan kun je zowat skeeleren op die A31 zo weinig verkeer.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 aug 2006, 13:15

Als je met 200 nog naast elkaar zit is het wel gaaf om verder te gaan toch, of als je weet dat je nog in kunt lopen richting top omdat je tegenstander begrensd is op snelheid :)

Iets meer naar het noorden is wel een plan, en dan om 09.00 afspreken, nog rustiger. Eerst rijden en als t dan drukker wordt tijd om te lullen. Met een volle tank heen rijden dan kan je wel even vooruit toch?

Knot en Paul hebben zich redelijk gedragen.. hey eh... laat mij er ff buiten ;)

Naja, de eerste strepen waren niet van mij, was het eigenlijk ook niet van plan maar kon het bij vertrek niet laten om het voorbeeld te geven. Dat deel mag er wat mij betreft uit, zal ik een eventuele volgende keer ook proberen, geen drifts en gekheid op de parkeerplaats, hooguit wat uitbreken bij wegrijden stoplicht en korte bochtjes, dat kan niet zoveel kwaad.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 08 aug 2006, 13:22

Knot niet redelijk maar hartstikke netjes !

ik vind die paar burn outs en kinderdriftjes er gewoon bij horen. Op een kinderfeestje doe je ook meerdere spelletjes :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten