Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 14 mar 2024, 17:11

Martijn_bmw schreef: 14 mar 2024, 16:24
Gijzert schreef: 14 mar 2024, 13:56
Robin schreef: 14 mar 2024, 13:13

Wellicht snapt dat krapuul niet dat je met 110/115 ook nog veilig zit en er zoiets bestaat als FM.
Niet in mijn Volvo. Daar is 115 gewoon 110 echte km. Met 79 euro + administratiekosten boete. Dus tsja.. Niet niks voor veel mensen.
hier dezelfde ervaring :tooth:
Hier 62 op de teller is 100km/uur :kikker:

Conclusie : de boot van Robin heeft een enorme afwijking :tooth:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door MParallel » 14 mar 2024, 20:34

Dus allemaal zwijgen is allemaal vrij.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door HansD » 14 mar 2024, 21:26

Luco schreef: 14 mar 2024, 14:11
350 Z schreef: 14 mar 2024, 14:03
Elise schreef: 14 mar 2024, 12:45 Afbeelding
Waar zijn al die vrouwen gebleven?
Die staan in de keuken waar ze horen, anders krijgen ze klappen.
Zie je wel dat die cultuur niet alleen maar negatief is :angel:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 15 mar 2024, 05:39

Elise schreef: 14 mar 2024, 17:11
Martijn_bmw schreef: 14 mar 2024, 16:24
Gijzert schreef: 14 mar 2024, 13:56

Niet in mijn Volvo. Daar is 115 gewoon 110 echte km. Met 79 euro + administratiekosten boete. Dus tsja.. Niet niks voor veel mensen.
hier dezelfde ervaring :tooth:
Hier 62 op de teller is 100km/uur :kikker:

Conclusie : de boot van Robin heeft een enorme afwijking :tooth:

Ha nouja op winterbanden is 52/53 eigenlijk 49kmh:)
Maar die gaan er vanochtend af, en dan volgens m'n Dragy zit ik redelijk spot on met 101/102=100kmh
Maar ik dacht dat er een coulance/afwijk regel was van 6/7 kmh toch voordat men beboet, althans dat zie ik in de kleinere snelheidsovertredingsboetes van m'n ouweheer.
Daaruit concludeerde ik dat teller 110 nog net en 115 idd niet in de marge is:
- maar dan nóg moet je wél door een staande camera geflitst worden.

Heb een keer gehad dat ik '120teller' reed op dat hele brede stuk tussen Muiden en A'dam in redelijke druk verkeer en er opeens een Politie Audi vanuit 't niets in de achteruitkijkspiegel kwam. Ik liet geen gas los( dat vind ik zo flauw ) toen ik 'm zag, hij langszij, de bijrijder naar mij kijken en accellererend door. Niks manend van kalm aan. OK dan. Misschien wel 'n BMW fan:)

Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 15 mar 2024, 07:37

MParallel schreef: 14 mar 2024, 20:34
Dus allemaal zwijgen is allemaal vrij.
Bizar hé. Tot zover de hoge raad in Nederland.

Zwijgen mag, maar dan ook allemaal voor het zwaarste vergrijp veroordeeld worden..... en als dat de gang van zaken zou zijn, komen de tongen wel los.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 15 mar 2024, 15:56

Ene artikel €330k, het andere €287k..... was dat niet die zaak van die rijke-ouders-jeugd met een pappa als advocaat ?
Vijf ‘Mallorca-daders’ moeten familie van Carlo Heuvelman wel 287.000 betalen: ‘Hopelijk krijgen ze daar ruzie over’
https://www.ad.nl/binnenland/vijf-mallo ... ~a7eda464/

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 15 mar 2024, 18:52

Robin schreef: 15 mar 2024, 05:39
Elise schreef: 14 mar 2024, 17:11
Martijn_bmw schreef: 14 mar 2024, 16:24

hier dezelfde ervaring :tooth:
Hier 62 op de teller is 100km/uur :kikker:

Conclusie : de boot van Robin heeft een enorme afwijking :tooth:

Ha nouja op winterbanden is 52/53 eigenlijk 49kmh:)
Maar die gaan er vanochtend af, en dan volgens m'n Dragy zit ik redelijk spot on met 101/102=100kmh
Maar ik dacht dat er een coulance/afwijk regel was van 6/7 kmh toch voordat men beboet, althans dat zie ik in de kleinere snelheidsovertredingsboetes van m'n ouweheer.
Daaruit concludeerde ik dat teller 110 nog net en 115 idd niet in de marge is:
- maar dan nóg moet je wél door een staande camera geflitst worden.

Heb een keer gehad dat ik '120teller' reed op dat hele brede stuk tussen Muiden en A'dam in redelijke druk verkeer en er opeens een Politie Audi vanuit 't niets in de achteruitkijkspiegel kwam. Ik liet geen gas los( dat vind ik zo flauw ) toen ik 'm zag, hij langszij, de bijrijder naar mij kijken en accellererend door. Niks manend van kalm aan. OK dan. Misschien wel 'n BMW fan:)
Stak die knakker niet eens zijn duim omhoog?

Flauw hoor :)

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Gert-jan » 15 mar 2024, 23:49

Bijlagen
IMG_5920.jpeg
IMG_5920.jpeg (747.88 KiB) 559 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 16 mar 2024, 07:04

Gert-jan schreef: 15 mar 2024, 23:49 Wie had dat nu zien aankomen? :roflol:

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-stroo ... eld-685788
Tis wel echt bizar he… en ook het tempo waarin dit omslaat eerst iedereen ompraten naar zonnepanelen, warmtepomp en EV en dan “ineens” kan het Net het niet meer aan en zet je al die spullen gewoon uit / in het verdomhoekje en is de brave burger weer een hoop investeringen kwijt :bag:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 328Ti » 16 mar 2024, 07:20

In 2013 heb ik Liander na 8jr verlaten en toen al, wisten ze wat er aan zat te komen. Ook als aandeelhouder bij “New Motion” en initiatieven zoals E-laad was alle kennis er om de regering te adviseren wat er komen ging.

Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…

Begrijp me niet verkeerd, leerzame tijd gehad en ik heb niets tegen hoogopgeleide mensen. Al snapte niet veel collega's iets van kabels en leidingen, nul technisch gevoel op kantoor. Lijkt mij een vereiste dat je technisch gelaagd moet zijn bij dit soort bedrijven.

Nu worden er kassieres omgetoverd in leertrajecten naar LS/MS monteur wegens totale leegloop van technische kennis. Ik gun het iedereen, maar echt?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 16 mar 2024, 07:41

Martijn_bmw schreef: 16 mar 2024, 07:04

Tis wel echt bizar he… en ook het tempo waarin dit omslaat eerst iedereen ompraten naar zonnepanelen, warmtepomp en EV en dan “ineens” kan het Net het niet meer aan en zet je al die spullen gewoon uit / in het verdomhoekje en is de brave burger weer een hoop investeringen kwijt :bag:


Oh, kenttekening: De politiek corrumpeert de 'wetenschap'.

:coffee:

Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 mar 2024, 09:21

328Ti schreef: 16 mar 2024, 07:20 Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…
Die dubbel-WO opgeleiden weten als geen ander hoe je een project moet duwen en trekken :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 16 mar 2024, 09:31

Dan waren ze wel bij de politie gegaan, maar nee, ze zitten op de A12 :coffee:

Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 mar 2024, 09:46

Al die negativiteit, hier een berichtje waar we vrolijk van worden :coffee:


Massaclaim kan grote gevolgen hebben
Wat moet Nederland nu doen met PFAS, de ’ondergrondse nachtmerrie’?
Amsterdam - De Nederlandse Staat moet ingrijpen tegen de uitstoot en verspreiding van de PFAS-gifstoffen. Dat is de inzet van een grootschalige rechtszaak die advocatenkantoor Knoops aanspant namens tien organisaties, waaronder militaire vakbond VBM, de Vakvereniging Brandweervrijwilligers, het brandweerkorps Amsterdam-Amstelland en actiegroep SchipholWatch.

De massaclaim, waarover Knoops volgende week in gesprek gaat met het ministerie van Infrastructuur en Klimaat, kan vergaande gevolgen hebben. Niet alleen bedrijven die PFAS uitstoten kunnen ermee te maken krijgen, maar ook terreinen met verontreinigde grond, zoals Schiphol. Mochten de belangenorganisaties winnen, dan zouden grondeigenaren bijvoorbeeld verplicht kunnen worden die te saneren. Dat, terwijl er nog nauwelijks een beproefde methode is om dat te doen.

Knoops, enkele collega-advocaten en een team deskundigen worden voor het proces betaald door een vermogende geldschieter die anoniem wil blijven. Zijn motivatie voor de massaclaim is volgens Knoops dat hij naasten heeft verloren aan kankertypen die verband houden met blootstelling aan PFAS.

PFAS zit bijna overal

Op honderden plekken in Nederland zit er zoveel PFAS in de bodem of het water dat het gezag zou moeten ingrijpen. Met een massaclaim willen actiegroepen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Toch zijn de mogelijkheden beperkt. „We kunnen moeilijk half Nederland gaan afgraven.”

„Hier woont een jongen met een hersentumor. Daar iemand met nierkanker. En daar heeft een man het aan z’n schildklier.” Willem Bakker weet in het Noord-Hollandse dorp Westwoud hoe het gesteld is met de gezondheid van de bewoners. „Slecht”, zegt hij. „We hebben in het dorp 764 brievenbussen. Achter 254 voordeuren is de afgelopen twintig jaar bij iemand kanker geconstateerd.”

Bakker (65), voorzitter van de stichting Ouderen West-Friesland, is ervan overtuigd dat het hoge aantal ziektegevallen te maken heeft met de oude vuilstort in het dorp. De stort was van 1970 tot 1984 in gebruik voor de West-Friese gemeenten. Omdat PFAS-stoffen vanaf de jaren zestig op grote schaal in kleding en pannen werden verwerkt, kwamen die via de afvalemmer op stortplaatsen terecht, ook op die van Westwoud. Er ligt nu een golfbaan op.

Dat wil niet zeggen dat wat eronder zit zich niet meer laat gelden. De oude stortplaats lekt, zo luidde de conclusie van ingenieursbureau Terrascan in 2021. PFAS heeft zich verspreid in het omliggende poldergebied. Volgens de onderzoekers is de hoeveelheid PFAS in het grondwater en in de ringsloten ’opmerkelijk verhoogd’. Wat het effect is voor de veeteelt en akkerbouw – in het gebied wordt bloemkool en broccoli geteeld en beregend vanuit de omliggende sloten – is niet duidelijk. Bakker weet genoeg: „Die groenten eet ik niet. Dat doet niemand hier.”

Bodemzorg, bij wie de zeven West-Friese gemeenten het beheer over de stortplaats willen afkopen, deed eigen onderzoek. Ze stelde weliswaar verspreiding van meerdere PFAS-stoffen vast in grond- en oppervlaktewater, maar risico’s voor mens en natuur vormen die niet. In de gaten houden, luidde de aanbeveling. Sindsdien ligt de overdracht van de oude stortplaats stil. Gezondheidsonderzoek is er nooit gekomen. Bakker weet wat hij wil: „Ze moeten die gorigheid goed in kaart brengen en daarna gewoon opruimen.”

Massaclaim

Dat is ook het doel van actiegroep SchipholWatch, dat zich net als de stichting van Bakker heeft aangesloten bij de massaclaim van advocaat Knoops en consorten. Schiphol en omgeving, zowel grond als waterlopen, zijn vergeven van de plekken waar de gehaltes PFAS ver boven de grenswaarden liggen. Bron van de vervuiling is vooral het veelvuldig gebruik van blusschuim met PFOS, een variant die sinds 2010 verboden is in de EU.

Boven die risicogrenzen zou volgens de in 2021 vastgestelde richtlijnen van het RIVM sanering nodig zijn. Maar het schoonmaken van PFAS-grond is eigenlijk niet mogelijk, of op z’n best heel duur. PFAS-stoffen gelden niet voor niets als ’eeuwige chemicaliën’; de verbindingen breken pas af bij hoge temperaturen. Schiphol heeft op eigen terrein, bij de Zwanenburgbaan, al minstens 180.000 ton zwaar vervuilde PFAS-grond liggen waarmee het geen kant op kan. De bulten zijn overblijfsels van bouwprojecten, kleigrond die sowieso ongeschikt is voor de bouw. Voorheen werd zulke grond gestort in omliggende dorpen als Rijsenhout, Spaarnwoude en Assendelft, maar sinds de aanscherping van de normen voor grondverzet in 2021 is er geen ’afzetlocatie’ meer voor.

De luchthaven heeft z’n hoop gevestigd op een grondreinigingsinstallatie om zand te scheiden van vervuild slib. Het schone zand zou dan geschikt zijn voor de bouw. Het vervuilde slib kan worden verwerkt tot bakstenen; door de hoge temperatuur in de bakoven breekt PFAS immers af. Dat is althans de theorie, want de vergunningen voor de installatie zijn nog lang niet rond. Omwonenden in Badhoevedorp maken massaal bezwaar en de techniek heeft zich volgens PFAS-deskundige Chiel Jonker van de Universiteit Utrecht nog niet bewezen.

Intussen komen er in de omgeving geregeld vervuilingen naar boven waar de PFAS-gehalten zo hoog zijn dat er iets mee moet. Neem de Lutkemeerpolder, waar behalve een voedselbos ook een kinderspeelplaats is gepland. De grond is op veel plekken zo ernstig verontreinigd dat ’spoedige sanering noodzakelijk is’, zo vermelden de ingenieursrapporten. Tegelijkertijd is de redenering: de slibvelden, plekken waar Amsterdam z’n bagger stortte, zijn er al vanaf de jaren zestig. Daarmee is het een ’historische vervuiling’, langer dan dertig jaar geleden, waarmee het principe ’de vervuiler betaalt’ niet meer geldt. Saneren op en rond Schiphol is sowieso nooit gebeurd.

Voorschriften

Het is tekenend voor de omgang met PFAS, een verzamelnaam voor duizenden fluorverbindingen . De overheid heeft de stoffen dan wel als zeer zorgwekkende stoffen betiteld, maar eenduidige voorschriften ontbreken. De normen voor wat toelaatbaar is of gezond veranderen steeds, worden over het algemeen steeds strenger. Gegevens over wat waar in de bodem zit of in grond- en oppervlaktewater, zijn verspreid over bodem- en waterloketten. Overheidsdiensten en bevoegd gezag, waaraan het Rijk het PFAS-probleem heeft uitbesteed, werken langs elkaar heen en weten vaak niet van elkaars data. Terwijl PFAS-stoffen zich makkelijk verspreiden; wat op één plek in het oppervlaktewater wordt aangetroffen, kan van invloed zijn op de bodem of het grondwater elders.

De willekeur rondom PFAS kwam onlangs weer eens naar boven toen het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost aankondigde de plek te gaan saneren waar in 1992 de Bijlmerramp plaatsvond. Tijdens het dagenlang blussen van de neergestorte Boeing van El Al is PFOS in de bodem terechtgekomen. De sanering bleek te gaan om een klein stuk grond, niet omdat schoonmaak daar volgens het stadsdeel nodig was, maar louter uit ’respect voor deze bijzondere locatie’. De meetgegevens laten echter zien dat de gehaltes PFOS op die plek oplopen tot bijna vier keer boven de norm voor ernstige verontreiniging. In grondwater en waterbodem zitten de gehaltes ook ruim boven de norm, maar daar gebeurt niks mee; niet met het oog op de moestuinen die er zijn en nog bij komen, zelfs niet ’uit respect voor de plek’.

„Te triest voor woorden om hier symbolisch een hoopje vuile grond af te voeren in een kruiwagen met gouden wieltjes”, zegt deskundige Jonkers. Tegelijkertijd erkent hij dat het ’handelingsperspectief beperkt’ is. „We kunnen het allemaal wel gaan afgraven en naar Antwerpen brengen, maar dan stort daar de boel in.”

Ingrijpen

Advocaat Geert-Jan Knoops wil met een rechtszaak gericht tegen de Staat aanzetten tot sneller ingrijpen, bijvoorbeeld door grondeigenaren te verplichten tot saneren. Dat de Staat moet zorgen voor z’n burgers, is één van de grondslagen van de dagvaarding die hij binnenkort zal indienen bij de rechtbank Den Haag. Tegelijkertijd wijst hij op een resolutie van de VN waarin een schoon milieu als mensenrecht is vastgesteld. Het vormde het fundament onder het Urgenda-vonnis, dat de Staat verplichtte de CO2-uitstoot met een kwart terug te brengen.

SchipholWatch wijst op een rechtszaak die momenteel loopt van omwonenden van een luchthaven in het Amerikaanse Seattle vanwege giftige ruitstoot van vliegtuigmotoren. Er ligt daar een claim van 1 miljard dollar. Om geld is het de actiegroep niet te doen, wel om het waarborgen van gezondheid.

Zo kijkt de Vakvereniging voor Brandweervrijwilligers er ook naar. „We weten dat er PFOS in blusschuim en brandwerende kleding zit”, zegt voorzitter Marcel Dokter. „Ik wil dat er structureel en regelmatig onderzoek komt naar de gezondheidstoestand van brandweerlieden, met bloedtesten eens in het jaar. En dat daarvan de data worden bewaard. Ik wil dat we mensen die risicovol werk doen goed in de gaten houden, zodat we dingen kunnen veranderen als we weten dat bepaalde blootstelling ongezond is. Daar gaat het me om, niet om geld.”

De Vakbond voor Burger- en Militair Personeel wil met deelname aan de massaclaim duidelijkheid krijgen over wat wel en niet mag. Zo staan er in de wetgeving voor arbeidsomstandigheden geen grenswaarden voor PFAS. „We willen bereiken dat nergens meer PFAS-stoffen worden gebruikt”, zegt voorzitter Jean Debie. „En als het niet anders kan, dat er voldoende voorzorgsmaatregelen worden getroffen.” Een verplichting tot sanering moet hij nog zien gebeuren: „Het spul zit overal. Je kunt moeilijk heel Nederland gaan afgraven.”

Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 361
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Jaws » 16 mar 2024, 10:18

“Nederland gaat naar de haaien”, ook door de enorme eis- en claimcultuur van de afgelopen jaren. Er kan geen stoel meer worden omgedraaid of er is wel een minderheid die zich benadeeld voelt en compensatie wil

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 16 mar 2024, 11:00

Sorry maar dat vind ik een smakeloze opmerking. Alsof kanker niets voorstelt, kom op man..

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door HSR » 16 mar 2024, 11:04

328Ti schreef: 16 mar 2024, 07:20 In 2013 heb ik Liander na 8jr verlaten en toen al, wisten ze wat er aan zat te komen. Ook als aandeelhouder bij “New Motion” en initiatieven zoals E-laad was alle kennis er om de regering te adviseren wat er komen ging.

Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…

Begrijp me niet verkeerd, leerzame tijd gehad en ik heb niets tegen hoogopgeleide mensen. Al snapte niet veel collega's iets van kabels en leidingen, nul technisch gevoel op kantoor. Lijkt mij een vereiste dat je technisch gelaagd moet zijn bij dit soort bedrijven.

Nu worden er kassieres omgetoverd in leertrajecten naar LS/MS monteur wegens totale leegloop van technische kennis. Ik gun het iedereen, maar echt?
Als WO'er zeg ik hear hear.

Veel vrienden van me wonen in de beter buurten in Utrecht (gelukkig ver weg van alle domrechtse knuppels natuurlijk) en klagen steen en been over de werklieden die te duur zijn. Ik zeg, wacht maar tot ze alleen nog maar met een elektrische bus bij je mogen komen om de plee te ontstoppen. Je betaalt straks 95 euro voorrijkosten en 75e/uur voor hoogwaardig technisch manuele arbeid. Huizen worden immers ook steeds complexer.

Als je niet stil kan zitten is het helemaal geen slecht moment om je NEN certificaten te halen en bv als elektrotechnicus aan de slag te gaan.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 328Ti » 16 mar 2024, 11:47

HSR schreef: 16 mar 2024, 11:04
328Ti schreef: 16 mar 2024, 07:20 In 2013 heb ik Liander na 8jr verlaten en toen al, wisten ze wat er aan zat te komen. Ook als aandeelhouder bij “New Motion” en initiatieven zoals E-laad was alle kennis er om de regering te adviseren wat er komen ging.

Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…

Begrijp me niet verkeerd, leerzame tijd gehad en ik heb niets tegen hoogopgeleide mensen. Al snapte niet veel collega's iets van kabels en leidingen, nul technisch gevoel op kantoor. Lijkt mij een vereiste dat je technisch gelaagd moet zijn bij dit soort bedrijven.

Nu worden er kassieres omgetoverd in leertrajecten naar LS/MS monteur wegens totale leegloop van technische kennis. Ik gun het iedereen, maar echt?
Als WO'er zeg ik hear hear.

Veel vrienden van me wonen in de beter buurten in Utrecht (gelukkig ver weg van alle domrechtse knuppels natuurlijk) en klagen steen en been over de werklieden die te duur zijn. Ik zeg, wacht maar tot ze alleen nog maar met een elektrische bus bij je mogen komen om de plee te ontstoppen. Je betaalt straks 95 euro voorrijkosten en 75e/uur voor hoogwaardig technisch manuele arbeid. Huizen worden immers ook steeds complexer.

Als je niet stil kan zitten is het helemaal geen slecht moment om je NEN certificaten te halen en bv als elektrotechnicus aan de slag te gaan.
Sarcastisch bedoeld HSR?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 328Ti » 16 mar 2024, 11:53

Elise schreef: 16 mar 2024, 09:21
328Ti schreef: 16 mar 2024, 07:20 Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…
Die dubbel-WO opgeleiden weten als geen ander hoe je een project moet duwen en trekken :tooth:
Je hebt beide kwaliteiten nodig. Het werd alleen een complete campus waarbij de techniek niet meer centraal leek te staan en veel technici zich niet meer begrepen voelde.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door TLRS » 16 mar 2024, 12:05

De geschiedenis herhaalt zichzelf. Zodra er een groot log systeem in werking is, verliest men misschien het gevoel van controle. En gaat men over op macht. Het in stand houden van het systeem. Voor macht doet kennis er misschien minder toe, gehoorzaamheid misschien wel. Misschien is dat de reden om hoger opgeleiden aan te trekken.. gehoorzaamheid. Just a thought.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 16 mar 2024, 12:48

Zijn hoger opgeleiden per definitie gehoorzamer? En zo ja, hoe kan dat dan?

Er stond een paar dagen terug online in het AD dacht ik iets over 'misschien ben ik hoogbegaafd?' wat dus totaal niks te maken heeft met hoog opgeleid. nu is hoogbegaafd zijn ook niet meteen een IQ test met 130 + ofzo afronden. Iemand die een IQ test met 130+ maakt is gewoon goed in het maken van IQ testen:)

Anyway hoogopgeleid en zwakbegaafd: ze bestaan en zitten in dit kabinet:)


Als ik in Tibet dood ga en wil ik daar we hoogbegraafd worden:)

Online
Gebruikersavatar
Darudevampire
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 jan 2023, 11:41

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Darudevampire » 16 mar 2024, 13:12

Waarschijnlijk meer kans op hoogbejaard

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 16 mar 2024, 14:20

Het zit jullie wel hoog.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door HSR » 16 mar 2024, 16:19

328Ti schreef: 16 mar 2024, 11:47
Sarcastisch bedoeld HSR?
[/quote]

Nee, bepaald niet. Leest het als sarcastisch? Je moet het lezen als een kritische noot naar het impopulair maken van beroepsgerichtonderwijs. Dat is nu overigens aan het omdraaien en dat is maar goed ook.

Maat van me rekent echt 75e/uur voor kluswerk in Utrecht stad. Wordt gewoon betaald. Enkele loodgieters daar zijn over op een abonnementssysteem. 75e/jaar betalen anders boeken ze je niet in. 500 adressen hebben ze zo in de stad, vooral in die jaren 30 wijken.

Ben benieuwd hoe dat gaat straks als ook 3rd tier steden en nieuwe wijken in NL autoluw worden.

Elise
Berichten: 7335
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 16 mar 2024, 17:11

HSR schreef: 16 mar 2024, 16:19 Maat van me rekent echt 75e/uur voor kluswerk in Utrecht stad.
De discussie hebben we hier al vaker gehad, maar €75 is een tarief wat je ook moet hebben als ZZP'er.
Anders kun je beter in loondienst voor een baas gaan werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], jos_br, KoenM, Mark 320iS, tomgtr, Wimo en 125 gasten