Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Martijn_bmw » 25 jun 2022, 15:31

Kan hem niet lezen maar de kop zegt “leef gezond en betaal belasting”

Dat insinueert dat we nu nog niet genoeg belasting betalen :roll:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 25 jun 2022, 15:38

Ik had hem ook gezien en idd die zin gelezen. Toen dacht ik ‘laamaa’ :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 25 jun 2022, 21:15

Martijn_bmw schreef: 25 jun 2022, 15:31 Kan hem niet lezen maar de kop zegt “leef gezond en betaal belasting”

Dat insinueert dat we nu nog niet genoeg belasting betalen :roll:
Ik dacht meer aan, “leef gezond en je betaalt, uh leeft langer”

Robin
Berichten: 51392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 26 jun 2022, 09:11

Experts voorspellen ‘crash van het systeem’ als we zo doorgaan: ‘Leef gezond en betaal belasting’

CONSUMINDEREN

Personeelstekort, stikstofcrisis, klimaatverandering. We lopen in ons land met zijn allen tegen grenzen aan. Maar intussen willen we niks opgeven. Experts voorspellen ‘een crash van ons systeem’ als we zo doorgaan.

Hans Nijenhuis < 25 jun. 2022 Laatste update: 25-06-22, 13:22
Misschien voelt u het zelf ook wel. Als u op Schiphol wacht. Of op een woning. Op een huisarts. Als de krant niet wordt bezorgd, de thuishulp niet komt, de loodgieter niet opneemt. Allemaal verschillende dingen, of zijn het symptomen van hetzelfde? Lopen we in Nederland tegen onze grenzen aan?

Lees ook
Zo ziet Nederland er in 2122 uit als we niets doen aan onze stikstofuitstoot
PREMIUM
Zo ziet Nederland er in 2122 uit als we niets doen aan onze stikstofuitstoot

,,Ja, dat gevoel bekruipt mij ook, dat we tegen grenzen oplopen. Alsof het systeem op het punt staat te crashen”, zegt Babette Porcelijn. Zij is een Delftse ingenieur die verschillende boeken schreef over het effect van onze dagelijkse beslissingen, waarover straks meer. Ze moet vaak denken aan die waarschuwende grafieken van de Club van Rome, nu vijftig jaar geleden. De bevolking zou groeien, de consumptie zou groeien, totdat het systeem het niet meer aan zou kunnen en de mensheid in een ongekende crisis zou belanden. Niets van uitgekomen, wordt vaak gezegd. Of zou het dan toch? ,,Ik denk dat we nu aan het einde van al die opgaande lijnen zitten.”

Jeffrey Groeneweg
© Jeffrey Groeneweg
Hopeloos
,,Ja, we lopen tegen grenzen aan, van vergrijzing, van vergroening, van verzuring van de bodem”, zegt ook Barbara Baarsma, hoogleraar toegepaste economie aan de universiteit van Amsterdam, voorzitter van de bankraad van de Nederlandsche Bank en ceo van Rabo Carbon Bank. Baarsma heeft net een nieuw boek uitgebracht, Groene groei - over de (on)zin van economische groei. En dat gaat er deels over. Verrast is zij dus allerminst. ,,Die grenzen zagen we al lange tijd aankomen, zegt ze. ,,Alleen hebben we er te weinig aan gedaan.”

ir. Babette Porcelijn.
ir. Babette Porcelijn. © privebeeld
Ook Ralf Bodelier ten slotte ziet veel problemen samenkomen. Maar dat ziet hij vooral op tv, zegt hij. ,,De media vertellen wat er fout gaat in de wereld. Dat geeft ons het gevoel dat het hopeloos is. Maar wie geen varkensmesterij in de Peel heeft, of wie niet op Schiphol hoeft te zijn, heeft er geen last van.” Bodelier, historicus, theoloog en filosoof, staat bekend om zijn positieve blik. Zelf noemt hij het liever realistisch. Zijn boek Lang leve de mens, dat komende week verschijnt, staat vol met relativerende cijfers. ,,Laten we niet vergeten dat we het met z’n allen gemiddeld genomen veel beter hebben dan ooit tevoren”, zegt Bodelier. ,,De boeren worden uitgekocht. Mijn vader werd bij het sluiten van de Limburgse mijnen gewoon op straat gezet.”

Barbara Baarsma
Barbara Baarsma © ANP / ANP
Vergrijzing
Nog even naar Barbara Baarsma, want er is iets blijven hangen van wat ze net zei. We zagen het allemaal al aankomen? ,,Ja, dat tekort aan personeel is gewoon een demografisch gegeven: de bevolking vergrijst. Van de bevolking werkt een steeds kleiner deel. Dat dit zou gaan gebeuren, weten we vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw”, zegt ze.


Vergrijzing betekent dat er nog steeds veel mensen zijn die iets willen kopen, een caravan bijvoorbeeld, maar dat er nog maar weinig arbeidskrachten zijn om die caravan te maken, zo vatte een Rabo-collega het op de radio samen. Vergrijzing betekent ook minder handen aan het bed en minder thuiszorgmedewerkers, terwijl juist meer mensen arbeidsintensieve zorg nodig hebben. Vergrijzing betekent dat het drukker wordt in de wachtkamer van de huisarts, terwijl er juist ook veel huisartsen met pensioen gaan.

Maar de AOW-leeftijd is tegenwoordig toch gekoppeld aan de levensverwachting? Nederlanders werken toch al langer door? ,,Nou, dat is pas in 2013 besloten, rijkelijk laat. En wat we met z’n allen níét hebben gedaan, is zorgen dat mensen ook langer kúnnen doorwerken”, zegt Baarsma. Een ‘apk’ halverwege je werkende leven, omscholingsprogramma’s, het is volgens de hoogleraar allemaal niet voldoende serieus genomen. ,,De arbeidsmarkt is geen plek waar mensen in zware beroepen tot ver na hun 60ste kunnen verblijven.”


Dat ‘we’ het allemaal hebben zien aankomen, geldt ook voor de stikstofuitstoot en de klimaatverandering. Er zijn rapporten geschreven, er zijn rechterlijke uitspraken gedaan – de befaamde van de Raad van State is ook alweer drie jaar geleden. Pas nu komt het kabinet met serieuze plannen. En zoals ieder kind met huiswerk weet: hoe later je begint, hoe meer moeite het kost.

2040
Je zou kunnen zeggen dat stikstofuitstoot en opwarming van de aarde lang best abstract leken: je merkt er in het dagelijks leven weinig van. Vergrijzing, ook zo’n term, zou je als tijdelijk probleem kunnen zien. Op een gegeven moment zijn de ouderen uit al die grote gezinnen van vroeger wel overleden, toch? ,,Jawel’’, zegt Baarsma, ,,maar de piek van de vergrijzing is er pas in 2040 en blijft daarna nog lang hoog.”

Tekst gaat verder onder de informatieblokjes...


De econoom geeft in haar boek ontnuchterende cijfers. In 2021 waren er 840.000 80-plussers in Nederland. In 2070 zijn dat er meer dan 2 miljoen. In 1957, toen de AOW werd ingevoerd, waren er 6,3 werkenden op elke AOW-gerechtigde. In 2020 waren het er nog tot 3,4. In 2060 nog slechts 2,8. Dat wordt lastig te betalen. Ouderen hebben ook meer en complexere zorg nodig. Concreet: ,,De zorgkosten per gemiddelde Nederlander bedragen op zijn 50ste zo’n 3000 euro per jaar. Voor een 70-jarige is het 6000 euro en voor een 95-jarige 50.000 euro per jaar.”

Wat ons nog te wachten staat, wil Barbara Baarsma maar zeggen, ‘is kolossaal’. Tel daar nog bij op de problemen die nog toe te schrijven zijn aan de coronacrisis. Na twee jaar corona waarin weinig kon, is de vraag naar vakanties, etentjes en spullen – hoera, we mogen weer! – enorm toegenomen. Terwijl de toelevering van grondstoffen nog niet op het oude niveau is. En de toevoer van personeel al helemaal niet: overheidssteun heeft bedrijven overeind gehouden, prachtig, maar ook bedrijven die onder normale omstandigheden misschien wel failliet zouden zijn gegaan. Daar werken dus nog mensen die anders al van baan zouden zijn gewisseld. Dan is er nog de oorlog in Oekraïne die de energieprijzen opstuwt...

Ho maar, de problemen zijn wel duidelijk nu. Waar zit de oplossing? Moeten we de grenzen verder oprekken? Dus de bodem nog wat verder laten verzuren en nog maar weer een ‘efficiëntieslag’ in de zorg? Of juist minder consumeren? Dat hoor je ook vaak. Als we minder vliegen, kan Schiphol het beter aan. Als we minder vlees eten, is er minder vee nodig, dus minder stikstofuitstoot. Of moeten we, zoals Ralf Bodelier zegt, vooral eens met een andere blik kijken? Vertrouwen op het menselijk vernuft? Onze zegeningen tellen?

ANP
© ANP
Levensgeluk
,,Bepaalde mensen kunnen inderdaad hun zegeningen tellen. U en ik, of in elk geval ik, zouden best wat minder kunnen consumeren”, zegt Barbara Baarsma. ,,Maar als je krap bij kas zit, is dat best een pedante opmerking om te horen: consuminderen. Dan wil je toch liever eerst nog wat méér.”

Als de economie krimpt, betoogt zij, dan gaat dan ten koste van veel dingen die juist heel belangrijk zijn voor ons levensgeluk. Verbetering van het onderwijs. meer mensen in de zorg, ja ook de vergroening van de economie, het kost allemaal geld en dat wordt betaald uit economische groei. ,,Mijn adagium is niet, zoals de club van Rome zei, grenzen aan de groei. Maar: hoe kunnen we groeien binnen grenzen?”

Ruben L. Oppenheimer
© Ruben L. Oppenheimer
Baarsma pleit voor ‘groene groei’: dat is economische groei, maar dan binnen wat de planeet aankan, zegt ze. In haar boek legt ze het uitgebreid uit, maar kort samengevat begint het ermee dat schade die producten toebrengen aan natuur, klimaat of gezondheid voortaan doorberekend worden in de prijs. ,,Een zak paprikachips is nu goedkoper dan een paprika, dat komt doordat de schade die vette chips toebrengen aan onze gezondheid, en de zorgkosten die daardoor stijgen, niet zijn meegerekend”, zegt Baarsma. Kerosine is niet belast. Terwijl we met z’n allen nu miljarden moeten uitgeven om de schade van stikstof- en CO2-uitstoot te herstellen.

Een vettaks, suikertaks of wat Baarsma betreft nog beter: een belasting op broeikasgassenuitstoot, die maken lekkere en leuke dingen wél duurder. ,,Maar de opbrengst van die heffingen kun je gebruiken om de inkomstenbelasting voor de lagere en middeninkomens te verlagen”, zegt Baarsma. Ons belastingstelsel is veel te ingewikkeld geworden, nóg zo’n onderliggende oorzaak van de problemen die we nu dagelijks zien. ,,Je hoort veel geklaag over deeltijdwerkers, maar door ons belastingstelsel loont meer werken voor veel mensen helemaal niet. Dan gaan ze namelijk nét zo veel verdienen dat ze hun huur- of andere toeslag of heffingskorting verliezen.”

Mensen met een goed inkomen kiezen er daarentegen vaak bewust voor minder te werken om meer tijd aan gezin of leuke dingen te kunnen besteden. Een werkweek van vier dagen wordt steeds gewoner.


Dus in de wachtkamer van de huisarts wordt het niet alleen drukker door de vergrijzing, de huisartsen die we hebben werken vaker in deeltijd. Ook in het onderwijs is het tekort aan personeel deels te wijten aan de wens om parttime te werken. En dat geldt in nog veel meer sectoren.

Dapper verhaal
Als je Barbara Baarsma beluistert, moet er wel heel veel tegelijk veranderen. Terwijl we nu al zien hoeveel protest één maatregel, die tegen stikstof, oproept. ,,Ja, maar waarom is er zoveel polarisatie in Nederland? Misschien wel omdat we gewoon geen dapper verhaal meer horen. Geen toekomstperspectief waarin je kunt meegaan. Je voelt aan alle kanten dat we tegen grenzen aanlopen, maar we krijgen steeds alleen maar deeltjes van een antwoord.”

Hoogste tijd voor Babette Porcelijn. Deze ingenieur hoorde haar man tijdens een zondagmiddag op de bank eens beweren dat de zestien grootste containerschepen ter wereld even vervuilend zijn als álle auto’s bij elkaar. Had-ie uitgezocht. Hier wil ik alles van weten, dacht ze. Porcelijn publiceerde in 2016 De verborgen impact, een boek over de praktische gevolgen van onze dagelijkse keuzes zoals, zeg, het kopen van een nieuw T-shirt. Nee, het is geen pessimistisch boek, het is juist heel positief. Inmiddels heeft ze een opvolger geschreven: Het happy 2050 scenario. Alles wat je kunt doen voor een gelukkige wereld. En een beweging opgericht: ‘Think big act now’. Dat laatste is wat haar betreft echt nodig.

Straks haar concrete tips. Eerst even iets anders, want we zijn nu al over de helft van dit artikel en het woord overbevolking is nog niet gevallen. En is dát niet de onderliggende reden voor veel van de problemen? Lezers vragen het geregeld in de ingezondenbrievenrubriek.


Barbara Baarsma zegt: ,,Nou, als we mensen gaan vragen nog minder kinderen te krijgen, wie zorgt er dán voor al die oude mensen straks?” Ralf Bodelier zegt: ,,Als je de hele wereldbevolking bij elkaar zou zetten, dicht op elkaar zoals op een popfestival, dan zouden de provincies Limburg en Brabant vol staan. De rest van de wereld is dan nog leeg. Het probleem is niet het aantal mensen, het probleem is dat onze behoeften enorm zijn gegroeid. Gelukkig zorgt juist de mensheid elke keer zelf weer voor slimme oplossingen.”

We zijn met veel, minder zou beter zijn, zegt Babette Porcelijn. ,,Maar het gaat niet alleen om bevolkingsdruk, het gaat er vooral om hoe al die mensen zich gedragen.” Het is bekend, maar ze zegt het nog maar een keer: een inwoner van Malawi brengt de wereld veel minder schade toe dan een inwoner van Nederland. Hoe rijker een mens wordt, hoe meer spullen hij verzamelt, hoe meer hij reist, hoe meer schadelijke impact hij heeft. De rijkste 1 procent van de wereldbevolking stoot zelfs twee keer zoveel CO2 uit als de armste 50 procent, zo blijkt uit onderzoek van Oxfam. Als iedereen zo weinig zou uitstoten als de armste helft van de wereldbevolking, 3,5 miljard mensen, dan zouden de klimaatdoelen van Parijs met gemak gehaald worden. Kortom, aan hen ligt het niet.

Robin Utrecht
© Robin Utrecht
Rijken
,,Rijker worden voegt veel toe als je uit diepe armoede komt, maar wanneer je al rijk bent, voegt nóg rijker worden steeds minder toe aan je geluk”, zegt Porcelijn. ,,Dat is waar we de uitweg moeten zoeken. De oplossing zit in het streven naar een optimum, niet naar een maximum.”

Zegt Babette Porcelijn dat we we in Nederland toe moeten met wat minder? ,,Nee, dat zou zijn: doorgaan op de huidige weg, alleen wat minder hard. We moeten een afslag nemen en een andere kant opgaan.” Dat moet zij even uitleggen. Zeker aan al die mensen die hard hebben gewerkt en gewoon graag even met vakantie kunnen. En aan die boeren die hun bedrijf graag aan hun kinderen willen overdragen.

,,Ik zeg niet dat we het allemaal niet moeten doen, we kunnen het wel anders doen. Ik ga ook op vakantie, ik ga alleen niet vliegen. Vakantie is toch niet: in het vliegtuig zitten? Vakantie is gewoon lekker ontspannen en doen waar je zin in hebt. Je kunt met de auto gaan, of met de trein, of gewoon in Nederland blijven.” En over de protesterende boeren. ,,Je leest in de krant alleen maar: Moeten die boeren dan allemaal maar stoppen? Nee! Maar probeer het liever over een andere boeg te gooien. Stoppen is niet de uitweg, dan verhuizen bedrijven naar Canada en verplaatsen we de schadelijke impact alleen maar.”

Chaos op Schiphol in de meivakantie.
Chaos op Schiphol in de meivakantie. © ANP
Nederland heeft boeren ook gewoon nodig, zegt ze. Maar die kunnen ook landbouw bedrijven die de natuur ondersteunt in plaats van kapotmaakt. Sommige boeren doen dat al, de overheid ondersteunt dat. ,,Als iemand het kan, dan zijn het de Nederlanders, we zijn rijk, we zijn inventief.”

Betaal belasting
Oké, maar hoe neem je nou als gewoon mens zo’n afslag? Haar Happy 2050-scenario staat er vol mee. De meeste kun je wel raden: Koop minder nieuwe spullen. (De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde uitstoot, meer dan al het vliegverkeer en vaarverkeer bij elkaar.) Schakel over op een overwegend plantaardig dieet. (Voor het klimaat natuurlijk. Maar beseffen we ook dat het graan dat we in Nederland nu aan varkens voeren ruim genoeg zou zijn om de tekorten op te vangen die elders in de wereld ontstaan door de oorlog in Oekraïne?) Maar ook: leef gezond en gebruik geen drugs (Koop je drugs, dan financier je namelijk criminaliteit en maffiabendes.) En: betaal belasting.

Betaal belasting? ,,Ja, er bestaat zo’n verwrongen beeld van belasting! Belasting is het beste goede doel dat er is”, zegt Porcelijn. ,,Dat geld gaat in Nederland naar scholen, ziekenhuizen, politie, rechtbanken, het openbaar vervoer, wetenschap: allemaal heel belangrijke zaken. Wees er gerust trots dat je rijk genoeg bent om belasting te betalen.”

Niemand zegt op zijn sterfbed: ik ben toch blij dat ik in 2022 de nieuwste iPhone had

Menselijk geluk, zegt ze, gaat over gezondheid en veiligheid. Het gaat over mensen om je heen hebben die van je houden. Het gaat over je nuttig kunnen maken voor de samenleving. ,,Niemand zegt op zijn sterfbed: ik ben toch blij dat ik in 2022 de nieuwste iPhone had.”

Ten slotte nog even naar Ralf Bodelier. Zoals gezegd, hij ziet de problemen ook. Zijn hoogbejaarde ouders in Vaals kunnen door personeelsgebrek geen verzorging krijgen. Maar dat zijn overgangsproblemen, zegt hij. ,,Waarom zou werken in de zorg niet weer aantrekkelijker worden? Waarom zouden jongeren die flitsscootertjes niet willen verruilen voor beter betaald werk in een eerlijke wit uniform?” Hij heeft er vertrouwen in dat de mensheid zich toch altijd weer aanpast, en de wereld een beetje beter maakt.

Bodelier nodigt ons uit even te denken aan de rijkste man op aarde van honderd jaar geleden, oliemagnaat John D. Rockefeller. Die was inderdaad steenrijk. Maar hij had geen televisie, geen internet, hij kreeg geen verdoving bij de tandarts, mevrouw Rockefeller had geen stemrecht, geen anticonceptiepil, en niemand had vaccins tegen ziektes. De gemiddelde levensverwachting in Amerika was 52 jaar. ,,Wie zou er nu met hem willen ruilen?”

Keuzes
Ja, dat is waar. Net als wat Babette Porcelijn zei over die nieuwe iPhone. Het gaat uiteindelijk om het maken van keuzes: willen we op tijd een traytje bier bezorgd krijgen of de krant? Maar hoe maken we die keuzes dan met z’n allen? Misschien moeten we hier eindigen met een citaat van een denker die zich voor dit verhaal helaas niet meer liet interviewen, de Romeinse filosoof en politicus Seneca. Hij zei, zo’n 2000 jaar geleden: ,,Niet omdat de dingen moeilijk zijn, durven wij niet, maar omdat wij niet durven, zijn de dingen moeilijk.”

Ja, wat is dat eigenlijk: ‘gelukkig zijn’? En hoe kun je dat meten? Geluksprofessor Meike Bartels (Vrije Universiteit Amsterdam) legt je in onderstaande video uit hoe zij geluk meet...




13:22
Hoe meet je hoe gelukkig je bent?
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.

Je las zojuist een PREMIUMartikel
AD.nl logo
Omdat je abonnee bent, lees je altijd onbeperkt Premiumartikelen.

187 REACTIES
187 REACTIES
Plaats hier je reactie
Resterende karakte
Even leesbaar gemaakt. Dit duidt m.i. op de gedachtengang van Klaus Schwab met z'n Great Reset.....niks meer niks minder. En dat vind ik dan weer 'angstaanjagend'.

Robin
Berichten: 51392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 26 jun 2022, 09:58

Deze video staat nog tussen bovenstaande text. Ik zeg....mwoah:)

Meten is weten...ook met iets ongrijpbaars als 'geluk' en 'depressie'. Ik zie 't nog even niet.


Lang verhaal. Ik ben de enige ongeveer die die Gwen 'wel leuk' vindt dacht ik. Mij te lang dit, maar mocht ik tijd over hebben:)
Die Meike ziet er hier een stuk 'gelukkiger' uit moet ik zeggen. Zowaar 'aantrekkelijk'. Blij dat ik een witte heteroman ben met 'n hoge omleiding.



Bij 1 min 19s: da's mijn 'geluk'. Dagje Papenburg. Bijvoorbeeld. :df:
Straks Giethoorn , redelijk weer, Aziaten kijken, misschien bootje huren met 'schoonfamilie'. Vind ik 't al gauw 'prima'.

Maar 'geluk'. Da's toch niet te meten?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2022, 10:10

Dat hele verhaal van d'r had een brugklasser met wat demografische data natuurlijk ook kunnen verzinnen.

Deel van een nieuwe hypetrain.

Als Schwab en kornuiten die miljarden die ze hebben dan ook even verdelen over de rest van de wereld. Maar nee. Dat willen ze niet. Ze willen dat jij en ik een stapje terug doen maar dat geld niet voor hunzelf.

Robin
Berichten: 51392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 26 jun 2022, 10:16

Bert ///M3 schreef: 26 jun 2022, 10:10 Dat hele verhaal van d'r had een brugklasser met wat demografische data natuurlijk ook kunnen verzinnen.

Deel van een nieuwe hypetrain.

Als Schwab en kornuiten die miljarden die ze hebben dan ook even verdelen over de rest van de wereld. Maar nee. Dat willen ze niet. Ze willen dat jij en ik een stapje terug doen maar dat geld niet voor hunzelf.
Exact. En de armoe wordt hier(West EU) naartoe gehaald.

Ik zette hem zojuist op FB omdat een FB friend(ook ex DF jaren terug) z'n 'F81 M3 Touring' met aanrijschade had ingeruild op een 'Over m'n lijk dat ik ooit Mercedes(C63s AMG Estate topding) ga rijden' Benz dus.

Nu is de song zeer sarcastisch bedoeld van die fokking commie, maar (en dan ben ik maar shallow en zie de 'ware' diepgang van het leven niet(daar kom je achter)) het is dus wel 'geluk':
vooral Vrijheid en consumeren met daarbij een leuke relatie en wat MATERIELE GENOEGENS.
Kijk naar Riceaux die hele zware tijden heeft beleefd en nu heerlijk z'n ding doet en mooie dingen koopt, met daarbij een mooie relatie EN een kindje. Het hoort er allemaal bij Armand domme lullo.



CENTENKWESTIE :tooth:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2022, 11:11

Robin schreef: 26 jun 2022, 10:16
Bert ///M3 schreef: 26 jun 2022, 10:10 Dat hele verhaal van d'r had een brugklasser met wat demografische data natuurlijk ook kunnen verzinnen.

Deel van een nieuwe hypetrain.

Als Schwab en kornuiten die miljarden die ze hebben dan ook even verdelen over de rest van de wereld. Maar nee. Dat willen ze niet. Ze willen dat jij en ik een stapje terug doen maar dat geld niet voor hunzelf.
Exact. En de armoe wordt hier(West EU) naartoe gehaald.

Ik zette hem zojuist op FB omdat een FB friend(ook ex DF jaren terug) z'n 'F81 M3 Touring' met aanrijschade had ingeruild op een 'Over m'n lijk dat ik ooit Mercedes(C63s AMG Estate topding) ga rijden' Benz dus.

Nu is de song zeer sarcastisch bedoeld van die fokking commie, maar (en dan ben ik maar shallow en zie de 'ware' diepgang van het leven niet(daar kom je achter)) het is dus wel 'geluk':
vooral Vrijheid en consumeren met daarbij een leuke relatie en wat MATERIELE GENOEGENS.
Kijk naar Riceaux die hele zware tijden heeft beleefd en nu heerlijk z'n ding doet en mooie dingen koopt, met daarbij een mooie relatie EN een kindje. Het hoort er allemaal bij Armand domme lullo.



CENTENKWESTIE :tooth:

Het werk uiteindelijk op elke schaal zo.

Schwab Musk Soros enz willen niet hun privejets weg doen en wat aan ons geven.

De top van Nederland wil hun rijkdom ook niet over de rest van Nederland verdeeld zien.

Nederland als heel land wil zijn rijkdom ook niet delen met de derde wereld.

Enz enz enz.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Rnd » 26 jun 2022, 22:30

Een vettaks, suikertaks of wat Baarsma betreft nog beter: een belasting op broeikasgassenuitstoot, die maken lekkere en leuke dingen wél duurder. ,,Maar de opbrengst van die heffingen kun je gebruiken om de inkomstenbelasting voor de lagere en middeninkomens te verlagen”, zegt Baarsma. Ons belastingstelsel is veel te ingewikkeld geworden, nóg zo’n onderliggende oorzaak van de problemen die we nu dagelijks zien. ,,Je hoort veel geklaag over deeltijdwerkers, maar door ons belastingstelsel loont meer werken voor veel mensen helemaal niet. Dan gaan ze namelijk nét zo veel verdienen dat ze hun huur- of andere toeslag of heffingskorting verliezen.”
Daar komt Barbara Baarsma van het WEF weer met haar CO2 tax. Toch fijn en handig dat ze dat bij de Rabobank al hebben uitgewerkt: https://nos.nl/artikel/2426041-rabobank ... 2-uitstoot

Klaus Schwab zal trots op Barbara zijn.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 26 jun 2022, 22:33

De Rabobank is ook de bank die boeren verduurzaamheids leningen verstrekt….

Robin
Berichten: 51392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 jun 2022, 11:52

De marionetten van Schwab en Soros aan 't woord. Die Turksedame is in Ankara geboren. Een een funcie elders lijkt mij ergens onder Erdogan....
https://nos.nl/livestream/2434385-live- ... erenacties

Robin
Berichten: 51392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 jun 2022, 12:02

Dat Recht op Demonstratie is er alleen om 'de demonstrant' een soort goed gevoel te geven. Want je kunt demonstreren wat je wil: Als je geen minderheid bent/een kleurtje hebt of tot die LGHBTQ beweging hoort etc. glijdt alle argumentatie van in dit geval de Stikstofboeren van Rutte cs af.... en doen ze toch weer hun eigen ondemocratische dingertje.....

Dus dan snap ik wel de hardere maatregelen van de boeren. 100%.

Tom
Berichten: 21728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 28 jun 2022, 12:42

Leuk dat recht op demonstreren. Alleen kan ik mij van vorige demonstraties herinneren dat ze niet op het Malieveld mochten staan vanwege één of ander kutsmoesje, toch?
Er begint wel een beetje een patroon zichtbaar te worden wie er wel en niet mogen demonstreren. Of op z'n minst welke groepjes er vooral tegengewerkt moeten worden.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Wouter81 » 28 jun 2022, 13:06

Dat inderdaad Robin en Tom. Ik hoop dat de boeren er nog veel harder in zullen gaan.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1982
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door 350 Z » 28 jun 2022, 13:11

Van mij mogen de boeren nog veel verder gaan dan nu.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 28 jun 2022, 13:14

Waarom altijd die anderen, waarom gaan we niet allemaal protesteren (nee ik doe het nu ook niet)
Iedereen heeft het goed voor met de boeren, zolang ze er maar geen last (file) van hebben.

SlowCo
Berichten: 3542
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door SlowCo » 28 jun 2022, 13:39

We kunnen toch best een flink aantal boerenbedrijven missen in NL? Minder dan de helft van de productie is voor onze eigen markt.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Jan Terwolde » 28 jun 2022, 14:54

Misschien moet de overheid gewoon eerlijk zijn dat ze de grond nodig hebben voor huizen omdat we asielzoekers naar binnen blijven pompen. gewoon boeren uitkopen die dat willen en anders geduld hebben.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door markm » 28 jun 2022, 15:45

Jan Terwolde schreef: 28 jun 2022, 14:54 Misschien moet de overheid gewoon eerlijk zijn dat ze de grond nodig hebben voor huizen omdat we asielzoekers naar binnen blijven pompen. gewoon boeren uitkopen die dat willen en anders geduld hebben.
Ze zijn toch eerlijk? Volgens mij stoppen ze niet onder stoelen of banken waarom ze het aantal boerenbedrijven (veehouderijen) drastisch willen verminderen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door WJ » 28 jun 2022, 15:59

Tom schreef: 28 jun 2022, 12:42 Leuk dat recht op demonstreren. Alleen kan ik mij van vorige demonstraties herinneren dat ze niet op het Malieveld mochten staan vanwege één of ander kutsmoesje, toch?
Er begint wel een beetje een patroon zichtbaar te worden wie er wel en niet mogen demonstreren. Of op z'n minst welke groepjes er vooral tegengewerkt moeten worden.
Ach er zijn vorige week meer Extinction Rebellion demonstranten gearresteerd dan boeren. Vanuit die hoek kwam toen hetzelfde geluid van wie er wel of niet mag demonstreren.

Of je nou boer, FNV'er of klimaatstrijder bent. Ik vind ze allemaal irritant als ze met hun bek de weg gaan blokkeren. Kost gewoon omzet.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door WJ » 28 jun 2022, 16:07

SlowCo schreef: 28 jun 2022, 13:39 We kunnen toch best een flink aantal boerenbedrijven missen in NL? Minder dan de helft van de productie is voor onze eigen markt.
Ja, de verhouding is totaal zoek. Komt ook door europa en al die subsidies voor boeren.
Maar NL moet gewoon met een fatsoenlijk plan komen, netzoals voor corona toen ook het geluid dat er een krimp moest komen maar toen is er weer geen ruk gedaan, zelfs het uitgeven van vergunningen enzo ging gewoon door.

Kom iig met een fatsoenlijk plan in plaats van eerst gaan roepen en nog niet eens weten hoe je het gaat uitwerken.

Netzoals een miljard voor nieuwe woningen de afgelopen twee jaar.... er is GEEN ENKELE woning meer door gebouwd. Wat een bende van ellende.
Laatst gewijzigd door WJ op 28 jun 2022, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 jun 2022, 16:07

Mensen die wat positiefs bijdragen aan dit land(al eeuwen en eeuwen) hebben wat MIJ betreft meer recht om te demonstreren dan 'wie dan ook'. En daar merk ik juist in Den Haag niks van. Boeren , BLM , FNV, klimaatstrijders, onderwijzers, politie, Extinction Rebellion..... Wie draagt er wat bij aan de maatschappij en moet van Den Haag het liefst vandaag nog optiefen?

Vandaar.....

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door markm » 28 jun 2022, 16:17

Robin schreef: 28 jun 2022, 16:07 Mensen die wat positiefs bijdragen aan dit land(al eeuwen en eeuwen) hebben wat MIJ betreft meer recht om te demonstreren dan 'wie dan ook'. En daar merk ik juist in Den Haag niks van. Boeren , BLM , FNV, klimaatstrijders, onderwijzers, politie, Extinction Rebellion..... Wie draagt er wat bij aan de maatschappij en moet van Den Haag het liefst vandaag nog optiefen?

Vandaar.....
Alleen een teveel aan boeren draagt ook bij aan schade aan de natuur, verontreiniging van bodem en water. Wat ook weer gezondheidsrisico's met zich mee brengt, tot een bepaald niveau is natuurlijk prima. Maar als we een land als postzegel zijnde op de aardkloot nummer 2 in de export van vleesproducten zijn, dan weet je gewoon dat het teveel is. zeker in relatie tot onze oppervlakte en bevolkingsdichtheid.
60% gaat naar het buitenland toe.
Dan is het toch volledig buiten proporties gegroeid?

Robin
Berichten: 51392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 28 jun 2022, 16:27

markm schreef: 28 jun 2022, 16:17
Robin schreef: 28 jun 2022, 16:07 Mensen die wat positiefs bijdragen aan dit land(al eeuwen en eeuwen) hebben wat MIJ betreft meer recht om te demonstreren dan 'wie dan ook'. En daar merk ik juist in Den Haag niks van. Boeren , BLM , FNV, klimaatstrijders, onderwijzers, politie, Extinction Rebellion..... Wie draagt er wat bij aan de maatschappij en moet van Den Haag het liefst vandaag nog optiefen?

Vandaar.....
Alleen een teveel aan boeren draagt ook bij aan schade aan de natuur, verontreiniging van bodem en water. Wat ook weer gezondheidsrisico's met zich mee brengt, tot een bepaald niveau is natuurlijk prima. Maar als we een land als postzegel zijnde op de aardkloot nummer 2 in de export van vleesproducten zijn, dan weet je gewoon dat het teveel is. zeker in relatie tot onze oppervlakte en bevolkingsdichtheid.
60% gaat naar het buitenland toe.
Dan is het toch volledig buiten proporties gegroeid?
Heel NL lag plat twee jaar lang qua industrie en vliegen en het stikstofgehalte verdween bijna als sneeuw voor de zon. Terwijl de boeren doorboerden.....ik geloof niet in die fabeltjes.

Wel dat NL best overbevolkt wordt, maar de boer is niet schuldig aan dat soort zogenaamde issues. Die zijn gemaakt. Ze pakken de 'zwakkeren'(de boeren/burgers/visserij), want de industriele lobby (EDIT EN de klimaatlobby natuurlijk) in Den Haag is extreem qua $$$$.
Laatst gewijzigd door Robin op 28 jun 2022, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Jan Terwolde » 28 jun 2022, 16:28

markm schreef: 28 jun 2022, 15:45
Jan Terwolde schreef: 28 jun 2022, 14:54 Misschien moet de overheid gewoon eerlijk zijn dat ze de grond nodig hebben voor huizen omdat we asielzoekers naar binnen blijven pompen. gewoon boeren uitkopen die dat willen en anders geduld hebben.
Ze zijn toch eerlijk? Volgens mij stoppen ze niet onder stoelen of banken waarom ze het aantal boerenbedrijven (veehouderijen) drastisch willen verminderen.
Ze hebben het over stikstof terwijl het om grond voor huizen gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 459 gasten