Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 02 nov 2020, 11:50

Arthur schreef: 02 nov 2020, 10:43
Elise schreef: 02 nov 2020, 09:24
///Joost schreef: 02 nov 2020, 09:07 maar als je weet wat je aan investeringen (financieel en tijd/studie/vlieguren) moet doen om op dat niveau piloot te worden
Is dat niet een beetje overtrokken?
Onze koning is ook piloot, die doet het er gewoon een beetje bij...
Ik weet het niet precies maar volgens mij is dat niet overtrokken. Een neefje van m’n vrouw is piloot. Hele dure studie, 100k plus heb ik begrepen en dan moeizaam aan werk komen. En dat was voor deze crisis. Dus die vlieguren er ff bij doen? Dat betekent niet dat ze dan gelijk maar 200k per jaar moeten verdienen maar heel apart vind ik het niet.
Volgens dat artikel uit de telegraaf wat ik heb gepost is het wel degelijk overtrokken.
Het vak van een piloot is veranderd ten opzichte van vroeger. „Tegenwoordig zijn piloten zogeheten system-engineers. Een piloot bedient een intelligent vervoerssysteem, dat op de grond geprogrammeerd wordt. De verantwoordelijkheid is groot, maar die wordt gedeeld met de luchtverkeersleiding en de operatie op de grond”, zegt een ingewijde. De salarissen zijn niet aan deze nieuwe werkelijkheid aangepast.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 02 nov 2020, 11:53

Luchtverkeersleiding en operatie op de grond hebben geen zwaartekracht-risico:-)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door ///Joost » 02 nov 2020, 12:05

Plus dat de studie nog steeds enorm veel hersencapaciteit vraagt. Veel wiskunde, natuurkunde, kennis van regelgeving, etc. De systemen mogen dan wel geautomatiseerd zijn, maar je moet het nog steeds 100% manueel kunnen overnemen, mocht de nood aan de man zijn. Beetje bij KLM eraf en een beetje bij de prijsvechters erbij en we zijn er. Maar ja, marktwerking he...Ik weet niet wat de verhouding sollicitaties/vacatures is voor de functie van KLM piloot, maar ik kan me voorstellen dat dat een behoorlijke ratio is. Net zoals dat iedere HTS-Autotechnieker bij Porsche aan de slag wil, maar niemand bij de lokale DAF.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 02 nov 2020, 12:25

Ja voor je rijbewijs moet je nu ook allerlei dingen leren, maar in de nabije toekomst hoef je ook voor je rijbewijs alleen nog maar bij machte te zijn om de postcode/huisnummer van je bestemming in te geven en je Tesla dropt je voor de deur af :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 02 nov 2020, 12:55

Goed, tegen Elise is geen kruid gewassen. Maar toch; Niet iedereen komt net kijken, als piloot. De man waar ik het over heb doet het al een tijdje en de opleiding was duur en de vlieguren kwamen hem niet aanwaaien... En al zeker niet bij de ‘gevestigde’ maatschappijen. Een KLM salaris had hij al zeker niet.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 02 nov 2020, 13:38

Lol @ Elise 😂

Van mij part mogen de KLM’ers die Toren hoge salarisen blijven verdienen als de omzet er naar is. Anders ben je toch dom bezig? Lijkt mij dat in eerste instantie een logisch gevolg dat salaris stijgt naar mate er meer uitgekeerd kan worden.

Als een schip water maakt blijf je toch ook niet star in je kooi met de kachel aan?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door ///Joost » 02 nov 2020, 14:03

Het is nu puur een gevecht van wie de langste adem heeft. De overheid moet de lening afgeven en eisen meer bezuinigingen. De piloten weten ook dat de overheid KLM niet zo maar in de afgrond zal laten sorten, dus die houden voorlopig ook voet bij stuk. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 02 nov 2020, 14:14

B5D9E63C-595A-4988-B74A-4C76F54A8BD3.jpeg
B5D9E63C-595A-4988-B74A-4C76F54A8BD3.jpeg (340 KiB) 679 keer bekeken

Of was het “KLM -piloot bezig met omscholing “...?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 02 nov 2020, 15:01

Robin schreef: 02 nov 2020, 11:53 Luchtverkeersleiding en operatie op de grond hebben geen zwaartekracht-risico:-)
wel als er eentje naar beneden pleurt :tooth:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 02 nov 2020, 15:01

:roflol:

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Wouter81 » 02 nov 2020, 15:57

Er wordt wel erg gemakkelijk gedacht over piloten. Alsof ze een soort van veredelde PlayStation besturen. Niets is minder waar, het traject om daar te komen is echt zwaar en duur en ook tussentijds is het geen 9 tot 5 baan. Je moet ook qua studie serieus aan de bak om 'bij te blijven'.

Mijn zwager is gezagvoerder bij KLM Cityhopper dus ik krijg het redelijk van nabij mee. Nee, je hoeft waarschijnlijk geen medelijden te hebben met zijn salaris (al weet ik niet hoeveel hij verdient, vind ik ook niet interessant) maar ook hij is begonnen destijds met een opleiding van €120k zonder baangarantie. Hij is er na een paar jaar wel tussengekomen en is vorig jaar van copiloot gepromoveerd tot captain. Maar dat is ook geen kattenpis hoor, ook dat zijn echt wel serieuze trajecten. Je hebt uiteindelijk ook de eindverantwoordelijkheid voor een groot aantal mensen en als het erop neer komt moet jij de call maken, wel of niet uitwijken bijvoorbeeld bij slecht weer. Hij is 35 en natuurlijk is het een prachtige baan maar tegelijkertijd rust er een enorme verantwoordelijkheid op z'n schouders. Dat mag ook prima betaald worden.

Zelf ben ik ook bezig met het behalen van m'n vliegbrevet. Nee, ik heb geen professionele ambities (puur hobbymatig) maar als ik al zie hoe pittig mijn traject is (ook qua studie, veel examens, medische keuringen, wet- en regelgeving, je daadwerkelijke vlieguren etc.), dan kost al heel erg veel tijd (en dan doe ik nog iets verkeerd ook want ik verdien er niet eens wat mee, kost alleen maar dik geld :)). Wat ik hiermee wil zeggen: onderschat het niet. Het is echt een pittig traject om piloot te worden en te blijven, met een hoge studieschuld (als je voor CPL of ATPL gaat) en weinig baangarantie.

Over deze discussie met de KLM piloten, daarin neem ik geen standpunt in of ze voor 5 jaar salaris zouden moeten inleveren of niet. Feit is wel dat de overheid ook niet in eigen vlees snijdt (ambtenarensalarissen omlaag bijv., nu de belastinginkomsten ook stukken lager zijn door deze crisis). Het is wel een beetje selectief shoppen en bovendien ultra last minute, wat de overheid hier doet.

Benieuwd hoe dit eindigt. Ik ga er vanuit dat er uiteindelijk wel een akkoord komt.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 02 nov 2020, 17:09

Ik denk dat niemand het opleidingstraject of de verantwoording betwist.
Feit is alleen dat zelfs maatschappijen die naar mijn mening veel hoger aangeschreven staan dan de klm, significant minder betalen.

Bij ambtenaren is het andersom, die verdienen vaak minder dan in het bedrijfsleven, dus die vergelijking gaat ook een beetje krom.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 02 nov 2020, 17:15

Ik ben het warempel eens eens met Luco :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 02 nov 2020, 17:17

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :hangloose: :hangloose: :hangloose: :hangloose: :hangloose: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :thnx: :thnx: :thnx: :thnx: :thnx: :thnx:

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 02 nov 2020, 17:21

Van je collega’s moet je het hebben he :mrgreen: :mrgreen:
3F7F9BD2-2BF9-40FE-9305-A1469C2F0427.jpeg
3F7F9BD2-2BF9-40FE-9305-A1469C2F0427.jpeg (694.82 KiB) 573 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door alt » 02 nov 2020, 17:38

Het ministerie van financiën leent het geld tegen negatieve rente van ECB, leent het bedrag daarna uit tegen 5 % rente -geloof ik - .
Als het ministerie over 5 jaren het geld terug vangt, dan heeft het ministerie een leuke positieve rente.
Dan kan het ministerie weer nieuwe aandelen KLM kopen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door ///Joost » 02 nov 2020, 18:43

Luco schreef: 02 nov 2020, 17:09 Ik denk dat niemand het opleidingstraject of de verantwoording betwist.
Feit is alleen dat zelfs maatschappijen die naar mijn mening veel hoger aangeschreven staan dan de klm, significant minder betalen.
Dat staat toch los van wel of niet inleveren? Dit is toch gewoon marktwerking? Je hoeft als werkgever toch niet te betalen wat de concurrent betaalt? Misschien hebben ze bij de KLM ook wel de beste piloten in dienst.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 02 nov 2020, 18:45

///Joost schreef: 02 nov 2020, 18:43
Luco schreef: 02 nov 2020, 17:09 Ik denk dat niemand het opleidingstraject of de verantwoording betwist.
Feit is alleen dat zelfs maatschappijen die naar mijn mening veel hoger aangeschreven staan dan de klm, significant minder betalen.
Dat staat toch los van wel of niet inleveren? Dit is toch gewoon marktwerking? Je hoeft als werkgever toch niet te betalen wat de concurrent betaalt? Misschien hebben ze bij de KLM ook wel de beste piloten in dienst.
Juist, marktwerking, dat schijnen de piloten van de klm niet helemaal te begrijpen dat de luchtvaart met 75% is afgenomen :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 02 nov 2020, 18:47

Waarin verschilt een beste piloot met een minder goede piloot ?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 02 nov 2020, 18:47

JP schreef: 02 nov 2020, 18:47 Waarin verschilt een beste piloot met een minder goede piloot ?
die minder goede stort neer :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door ///Joost » 02 nov 2020, 20:12

De mindere piloot rijdt in een bus. :mrgreen:

Ik kan me voorstellen dat je met bepaalde ‘achievements’ kunt aantonen dat je flinke ervaring hebt of een bepaald traject hebt doorlopen. Wellicht dat iemand van de luchtmacht in de regel een voorkeurspositie heeft. Weet iemand hoe dit werkt?

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tuurgtt » 02 nov 2020, 20:44

///Joost schreef: 02 nov 2020, 20:12
Ik kan me voorstellen dat je met bepaalde ‘achievements’ kunt aantonen dat je flinke ervaring hebt of een bepaald traject hebt doorlopen. Wellicht dat iemand van de luchtmacht in de regel een voorkeurspositie heeft. Weet iemand hoe dit werkt?
Je weet als vlieger pas hoe goed je bent als er werkelijk iets helemaal mis gaat tijdens een vlucht. Een motorstoring, hydraulische of elektrische problemen, een afgebroken start bij hoge snelheid etc.

De luchtvaart is echter zo veilig dat veel vliegers een hele carrière kunnen draaien zonder een echte emergency.

Het aantal vlieguren dat een piloot heeft telt natuurlijk als ervaring, maar daar word je niet altijd beter van.
Een longhaul pilot zit nachtenlang uit die brievenbus te turen en de uren af te tellen naar de landing. Daar gebeurt echt helemaal nada. Wakker proberen te blijven, maar qua skills nul exposure.

Ex-luchtmachtmensen komen wel vaak de airlines binnen, maar met een F16 vliegt men natuurlijk heel anders dan met een 737.
Civiel vliegen is eigenlijk allemaal straight and level met maximaal 30 graden bochtjes, dat is voor een airforce jockey echt peanuts.
De ex-KLu vliegers bij Martinair hadden het eigenlijk zelden over de F16, het was de Starfighter F104 waar ze allemaal helemaal waus van waren.
Sommige van die gasten konden echt geweldig sturen, anderen eigenlijk helemaal niet...
Maar een airline captain runt gewoon een bedrijfje, het is meer managen dan sturen. En de laatste jaren steeds meer problemen met unruly passengers, daar heb je in je F16 ook geen last van. En van je cabin crew ook niet, haha.

Uiteindelijk hangt het gewoon af van de training die je krijgt, en die is bij de KLM prima maar zeker niet beter dan bij vele andere Europese airlines, de low-cost incluis.
Voor de simpele reden dat een crash bad press is, dus niet beknibbelen op onderhoud en crew training.

Elke zes maanden een simulatorcheck waar allerlei emergencies worden getraind en getraind en de tweede dag een sessie die niet wordt ge-grade maar echt bedoeld is om vaardigheden bij te brengen en aan te scherpen.
Goede instructie is goud waard en daar kun je bij elke club de ene keer qua instructeur weer mazzel mee hebben of net effe niet.

De echte lol is er de laatste 10, 20 jaar wel steeds meer afgegaan, eerst alle extra security ellende na 9-11 en nu met Corona al helemaal. Ik zou echt niemand meer aanraden je zo in de schulden te steken voor een vliegopleiding, maar dat is persoonlijk.
Mijn kinderen hadden er gelukkig nooit al oren naar.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 02 nov 2020, 20:50

Luco schreef: 02 nov 2020, 18:47
JP schreef: 02 nov 2020, 18:47 Waarin verschilt een beste piloot met een minder goede piloot ?
die minder goede stort neer :tooth:
Kappen nou :roflol:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door ///Joost » 02 nov 2020, 21:21

Tuur, mooi stuk. Helder!

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Shakes » 03 nov 2020, 06:23

+ 1

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Google [Bot], HansD, kennethr, Opa, SAH, tomgtr, Wimo, WJ en 154 gasten