///Joost schreef: ↑02 nov 2020, 20:12
Ik kan me voorstellen dat je met bepaalde ‘achievements’ kunt aantonen dat je flinke ervaring hebt of een bepaald traject hebt doorlopen. Wellicht dat iemand van de luchtmacht in de regel een voorkeurspositie heeft. Weet iemand hoe dit werkt?
Je weet als vlieger pas hoe goed je bent als er werkelijk iets helemaal mis gaat tijdens een vlucht. Een motorstoring, hydraulische of elektrische problemen, een afgebroken start bij hoge snelheid etc.
De luchtvaart is echter zo veilig dat veel vliegers een hele carrière kunnen draaien zonder een echte emergency.
Het aantal vlieguren dat een piloot heeft telt natuurlijk als ervaring, maar daar word je niet altijd beter van.
Een longhaul pilot zit nachtenlang uit die brievenbus te turen en de uren af te tellen naar de landing. Daar gebeurt echt helemaal nada. Wakker proberen te blijven, maar qua skills nul exposure.
Ex-luchtmachtmensen komen wel vaak de airlines binnen, maar met een F16 vliegt men natuurlijk heel anders dan met een 737.
Civiel vliegen is eigenlijk allemaal straight and level met maximaal 30 graden bochtjes, dat is voor een airforce jockey echt peanuts.
De ex-KLu vliegers bij Martinair hadden het eigenlijk zelden over de F16, het was de Starfighter F104 waar ze allemaal helemaal waus van waren.
Sommige van die gasten konden echt geweldig sturen, anderen eigenlijk helemaal niet...
Maar een airline captain runt gewoon een bedrijfje, het is meer managen dan sturen. En de laatste jaren steeds meer problemen met unruly passengers, daar heb je in je F16 ook geen last van. En van je cabin crew ook niet, haha.
Uiteindelijk hangt het gewoon af van de training die je krijgt, en die is bij de KLM prima maar zeker niet beter dan bij vele andere Europese airlines, de low-cost incluis.
Voor de simpele reden dat een crash bad press is, dus niet beknibbelen op onderhoud en crew training.
Elke zes maanden een simulatorcheck waar allerlei emergencies worden getraind en getraind en de tweede dag een sessie die niet wordt ge-grade maar echt bedoeld is om vaardigheden bij te brengen en aan te scherpen.
Goede instructie is goud waard en daar kun je bij elke club de ene keer qua instructeur weer mazzel mee hebben of net effe niet.
De echte lol is er de laatste 10, 20 jaar wel steeds meer afgegaan, eerst alle extra security ellende na 9-11 en nu met Corona al helemaal. Ik zou echt niemand meer aanraden je zo in de schulden te steken voor een vliegopleiding, maar dat is persoonlijk.
Mijn kinderen hadden er gelukkig nooit al oren naar.