Hier 62 op de teller is 100km/uurMartijn_bmw schreef: ↑14 mar 2024, 16:24hier dezelfde ervaring
Conclusie : de boot van Robin heeft een enorme afwijking
Hier 62 op de teller is 100km/uurMartijn_bmw schreef: ↑14 mar 2024, 16:24hier dezelfde ervaring
Dus allemaal zwijgen is allemaal vrij.Elise schreef: ↑14 mar 2024, 15:22 Hof spreekt Sanil B. in hoger beroep vrij van doodslag Carlo Heuvelman
Elise schreef: ↑14 mar 2024, 17:11Hier 62 op de teller is 100km/uur
Conclusie : de boot van Robin heeft een enorme afwijking
Bizar hé. Tot zover de hoge raad in Nederland.MParallel schreef: ↑14 mar 2024, 20:34Dus allemaal zwijgen is allemaal vrij.Elise schreef: ↑14 mar 2024, 15:22 Hof spreekt Sanil B. in hoger beroep vrij van doodslag Carlo Heuvelman
https://www.ad.nl/binnenland/vijf-mallo ... ~a7eda464/Vijf ‘Mallorca-daders’ moeten familie van Carlo Heuvelman wel 287.000 betalen: ‘Hopelijk krijgen ze daar ruzie over’
Stak die knakker niet eens zijn duim omhoog?Robin schreef: ↑15 mar 2024, 05:39
Ha nouja op winterbanden is 52/53 eigenlijk 49kmh:)
Maar die gaan er vanochtend af, en dan volgens m'n Dragy zit ik redelijk spot on met 101/102=100kmh
Maar ik dacht dat er een coulance/afwijk regel was van 6/7 kmh toch voordat men beboet, althans dat zie ik in de kleinere snelheidsovertredingsboetes van m'n ouweheer.
Daaruit concludeerde ik dat teller 110 nog net en 115 idd niet in de marge is:
- maar dan nóg moet je wél door een staande camera geflitst worden.
Heb een keer gehad dat ik '120teller' reed op dat hele brede stuk tussen Muiden en A'dam in redelijke druk verkeer en er opeens een Politie Audi vanuit 't niets in de achteruitkijkspiegel kwam. Ik liet geen gas los( dat vind ik zo flauw ) toen ik 'm zag, hij langszij, de bijrijder naar mij kijken en accellererend door. Niks manend van kalm aan. OK dan. Misschien wel 'n BMW fan:)
Tis wel echt bizar he… en ook het tempo waarin dit omslaat eerst iedereen ompraten naar zonnepanelen, warmtepomp en EV en dan “ineens” kan het Net het niet meer aan en zet je al die spullen gewoon uit / in het verdomhoekje en is de brave burger weer een hoop investeringen kwijtGert-jan schreef: ↑15 mar 2024, 23:49 Wie had dat nu zien aankomen?
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-stroo ... eld-685788
Martijn_bmw schreef: ↑16 mar 2024, 07:04
Tis wel echt bizar he… en ook het tempo waarin dit omslaat eerst iedereen ompraten naar zonnepanelen, warmtepomp en EV en dan “ineens” kan het Net het niet meer aan en zet je al die spullen gewoon uit / in het verdomhoekje en is de brave burger weer een hoop investeringen kwijt
Die dubbel-WO opgeleiden weten als geen ander hoe je een project moet duwen en trekken
Amsterdam - De Nederlandse Staat moet ingrijpen tegen de uitstoot en verspreiding van de PFAS-gifstoffen. Dat is de inzet van een grootschalige rechtszaak die advocatenkantoor Knoops aanspant namens tien organisaties, waaronder militaire vakbond VBM, de Vakvereniging Brandweervrijwilligers, het brandweerkorps Amsterdam-Amstelland en actiegroep SchipholWatch.
De massaclaim, waarover Knoops volgende week in gesprek gaat met het ministerie van Infrastructuur en Klimaat, kan vergaande gevolgen hebben. Niet alleen bedrijven die PFAS uitstoten kunnen ermee te maken krijgen, maar ook terreinen met verontreinigde grond, zoals Schiphol. Mochten de belangenorganisaties winnen, dan zouden grondeigenaren bijvoorbeeld verplicht kunnen worden die te saneren. Dat, terwijl er nog nauwelijks een beproefde methode is om dat te doen.
Knoops, enkele collega-advocaten en een team deskundigen worden voor het proces betaald door een vermogende geldschieter die anoniem wil blijven. Zijn motivatie voor de massaclaim is volgens Knoops dat hij naasten heeft verloren aan kankertypen die verband houden met blootstelling aan PFAS.
PFAS zit bijna overal
Op honderden plekken in Nederland zit er zoveel PFAS in de bodem of het water dat het gezag zou moeten ingrijpen. Met een massaclaim willen actiegroepen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Toch zijn de mogelijkheden beperkt. „We kunnen moeilijk half Nederland gaan afgraven.”
„Hier woont een jongen met een hersentumor. Daar iemand met nierkanker. En daar heeft een man het aan z’n schildklier.” Willem Bakker weet in het Noord-Hollandse dorp Westwoud hoe het gesteld is met de gezondheid van de bewoners. „Slecht”, zegt hij. „We hebben in het dorp 764 brievenbussen. Achter 254 voordeuren is de afgelopen twintig jaar bij iemand kanker geconstateerd.”
Bakker (65), voorzitter van de stichting Ouderen West-Friesland, is ervan overtuigd dat het hoge aantal ziektegevallen te maken heeft met de oude vuilstort in het dorp. De stort was van 1970 tot 1984 in gebruik voor de West-Friese gemeenten. Omdat PFAS-stoffen vanaf de jaren zestig op grote schaal in kleding en pannen werden verwerkt, kwamen die via de afvalemmer op stortplaatsen terecht, ook op die van Westwoud. Er ligt nu een golfbaan op.
Dat wil niet zeggen dat wat eronder zit zich niet meer laat gelden. De oude stortplaats lekt, zo luidde de conclusie van ingenieursbureau Terrascan in 2021. PFAS heeft zich verspreid in het omliggende poldergebied. Volgens de onderzoekers is de hoeveelheid PFAS in het grondwater en in de ringsloten ’opmerkelijk verhoogd’. Wat het effect is voor de veeteelt en akkerbouw – in het gebied wordt bloemkool en broccoli geteeld en beregend vanuit de omliggende sloten – is niet duidelijk. Bakker weet genoeg: „Die groenten eet ik niet. Dat doet niemand hier.”
Bodemzorg, bij wie de zeven West-Friese gemeenten het beheer over de stortplaats willen afkopen, deed eigen onderzoek. Ze stelde weliswaar verspreiding van meerdere PFAS-stoffen vast in grond- en oppervlaktewater, maar risico’s voor mens en natuur vormen die niet. In de gaten houden, luidde de aanbeveling. Sindsdien ligt de overdracht van de oude stortplaats stil. Gezondheidsonderzoek is er nooit gekomen. Bakker weet wat hij wil: „Ze moeten die gorigheid goed in kaart brengen en daarna gewoon opruimen.”
Massaclaim
Dat is ook het doel van actiegroep SchipholWatch, dat zich net als de stichting van Bakker heeft aangesloten bij de massaclaim van advocaat Knoops en consorten. Schiphol en omgeving, zowel grond als waterlopen, zijn vergeven van de plekken waar de gehaltes PFAS ver boven de grenswaarden liggen. Bron van de vervuiling is vooral het veelvuldig gebruik van blusschuim met PFOS, een variant die sinds 2010 verboden is in de EU.
Boven die risicogrenzen zou volgens de in 2021 vastgestelde richtlijnen van het RIVM sanering nodig zijn. Maar het schoonmaken van PFAS-grond is eigenlijk niet mogelijk, of op z’n best heel duur. PFAS-stoffen gelden niet voor niets als ’eeuwige chemicaliën’; de verbindingen breken pas af bij hoge temperaturen. Schiphol heeft op eigen terrein, bij de Zwanenburgbaan, al minstens 180.000 ton zwaar vervuilde PFAS-grond liggen waarmee het geen kant op kan. De bulten zijn overblijfsels van bouwprojecten, kleigrond die sowieso ongeschikt is voor de bouw. Voorheen werd zulke grond gestort in omliggende dorpen als Rijsenhout, Spaarnwoude en Assendelft, maar sinds de aanscherping van de normen voor grondverzet in 2021 is er geen ’afzetlocatie’ meer voor.
De luchthaven heeft z’n hoop gevestigd op een grondreinigingsinstallatie om zand te scheiden van vervuild slib. Het schone zand zou dan geschikt zijn voor de bouw. Het vervuilde slib kan worden verwerkt tot bakstenen; door de hoge temperatuur in de bakoven breekt PFAS immers af. Dat is althans de theorie, want de vergunningen voor de installatie zijn nog lang niet rond. Omwonenden in Badhoevedorp maken massaal bezwaar en de techniek heeft zich volgens PFAS-deskundige Chiel Jonker van de Universiteit Utrecht nog niet bewezen.
Intussen komen er in de omgeving geregeld vervuilingen naar boven waar de PFAS-gehalten zo hoog zijn dat er iets mee moet. Neem de Lutkemeerpolder, waar behalve een voedselbos ook een kinderspeelplaats is gepland. De grond is op veel plekken zo ernstig verontreinigd dat ’spoedige sanering noodzakelijk is’, zo vermelden de ingenieursrapporten. Tegelijkertijd is de redenering: de slibvelden, plekken waar Amsterdam z’n bagger stortte, zijn er al vanaf de jaren zestig. Daarmee is het een ’historische vervuiling’, langer dan dertig jaar geleden, waarmee het principe ’de vervuiler betaalt’ niet meer geldt. Saneren op en rond Schiphol is sowieso nooit gebeurd.
Voorschriften
Het is tekenend voor de omgang met PFAS, een verzamelnaam voor duizenden fluorverbindingen . De overheid heeft de stoffen dan wel als zeer zorgwekkende stoffen betiteld, maar eenduidige voorschriften ontbreken. De normen voor wat toelaatbaar is of gezond veranderen steeds, worden over het algemeen steeds strenger. Gegevens over wat waar in de bodem zit of in grond- en oppervlaktewater, zijn verspreid over bodem- en waterloketten. Overheidsdiensten en bevoegd gezag, waaraan het Rijk het PFAS-probleem heeft uitbesteed, werken langs elkaar heen en weten vaak niet van elkaars data. Terwijl PFAS-stoffen zich makkelijk verspreiden; wat op één plek in het oppervlaktewater wordt aangetroffen, kan van invloed zijn op de bodem of het grondwater elders.
De willekeur rondom PFAS kwam onlangs weer eens naar boven toen het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost aankondigde de plek te gaan saneren waar in 1992 de Bijlmerramp plaatsvond. Tijdens het dagenlang blussen van de neergestorte Boeing van El Al is PFOS in de bodem terechtgekomen. De sanering bleek te gaan om een klein stuk grond, niet omdat schoonmaak daar volgens het stadsdeel nodig was, maar louter uit ’respect voor deze bijzondere locatie’. De meetgegevens laten echter zien dat de gehaltes PFOS op die plek oplopen tot bijna vier keer boven de norm voor ernstige verontreiniging. In grondwater en waterbodem zitten de gehaltes ook ruim boven de norm, maar daar gebeurt niks mee; niet met het oog op de moestuinen die er zijn en nog bij komen, zelfs niet ’uit respect voor de plek’.
„Te triest voor woorden om hier symbolisch een hoopje vuile grond af te voeren in een kruiwagen met gouden wieltjes”, zegt deskundige Jonkers. Tegelijkertijd erkent hij dat het ’handelingsperspectief beperkt’ is. „We kunnen het allemaal wel gaan afgraven en naar Antwerpen brengen, maar dan stort daar de boel in.”
Ingrijpen
Advocaat Geert-Jan Knoops wil met een rechtszaak gericht tegen de Staat aanzetten tot sneller ingrijpen, bijvoorbeeld door grondeigenaren te verplichten tot saneren. Dat de Staat moet zorgen voor z’n burgers, is één van de grondslagen van de dagvaarding die hij binnenkort zal indienen bij de rechtbank Den Haag. Tegelijkertijd wijst hij op een resolutie van de VN waarin een schoon milieu als mensenrecht is vastgesteld. Het vormde het fundament onder het Urgenda-vonnis, dat de Staat verplichtte de CO2-uitstoot met een kwart terug te brengen.
SchipholWatch wijst op een rechtszaak die momenteel loopt van omwonenden van een luchthaven in het Amerikaanse Seattle vanwege giftige ruitstoot van vliegtuigmotoren. Er ligt daar een claim van 1 miljard dollar. Om geld is het de actiegroep niet te doen, wel om het waarborgen van gezondheid.
Zo kijkt de Vakvereniging voor Brandweervrijwilligers er ook naar. „We weten dat er PFOS in blusschuim en brandwerende kleding zit”, zegt voorzitter Marcel Dokter. „Ik wil dat er structureel en regelmatig onderzoek komt naar de gezondheidstoestand van brandweerlieden, met bloedtesten eens in het jaar. En dat daarvan de data worden bewaard. Ik wil dat we mensen die risicovol werk doen goed in de gaten houden, zodat we dingen kunnen veranderen als we weten dat bepaalde blootstelling ongezond is. Daar gaat het me om, niet om geld.”
De Vakbond voor Burger- en Militair Personeel wil met deelname aan de massaclaim duidelijkheid krijgen over wat wel en niet mag. Zo staan er in de wetgeving voor arbeidsomstandigheden geen grenswaarden voor PFAS. „We willen bereiken dat nergens meer PFAS-stoffen worden gebruikt”, zegt voorzitter Jean Debie. „En als het niet anders kan, dat er voldoende voorzorgsmaatregelen worden getroffen.” Een verplichting tot sanering moet hij nog zien gebeuren: „Het spul zit overal. Je kunt moeilijk heel Nederland gaan afgraven.”
Als WO'er zeg ik hear hear.328Ti schreef: ↑16 mar 2024, 07:20 In 2013 heb ik Liander na 8jr verlaten en toen al, wisten ze wat er aan zat te komen. Ook als aandeelhouder bij “New Motion” en initiatieven zoals E-laad was alle kennis er om de regering te adviseren wat er komen ging.
Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…
Begrijp me niet verkeerd, leerzame tijd gehad en ik heb niets tegen hoogopgeleide mensen. Al snapte niet veel collega's iets van kabels en leidingen, nul technisch gevoel op kantoor. Lijkt mij een vereiste dat je technisch gelaagd moet zijn bij dit soort bedrijven.
Nu worden er kassieres omgetoverd in leertrajecten naar LS/MS monteur wegens totale leegloop van technische kennis. Ik gun het iedereen, maar echt?
Sarcastisch bedoeld HSR?HSR schreef: ↑16 mar 2024, 11:04Als WO'er zeg ik hear hear.328Ti schreef: ↑16 mar 2024, 07:20 In 2013 heb ik Liander na 8jr verlaten en toen al, wisten ze wat er aan zat te komen. Ook als aandeelhouder bij “New Motion” en initiatieven zoals E-laad was alle kennis er om de regering te adviseren wat er komen ging.
Allemaal dubbel-WO opgeleide jongetjes en meisjes aannemen (want energietransitie en snapt een normale MBO/HBOer natuurlijk niet..) met voortvloeiende processen, oraties en gelikte prezzies. Wát een totale clusterfuck is het toch geworden…
Begrijp me niet verkeerd, leerzame tijd gehad en ik heb niets tegen hoogopgeleide mensen. Al snapte niet veel collega's iets van kabels en leidingen, nul technisch gevoel op kantoor. Lijkt mij een vereiste dat je technisch gelaagd moet zijn bij dit soort bedrijven.
Nu worden er kassieres omgetoverd in leertrajecten naar LS/MS monteur wegens totale leegloop van technische kennis. Ik gun het iedereen, maar echt?
Veel vrienden van me wonen in de beter buurten in Utrecht (gelukkig ver weg van alle domrechtse knuppels natuurlijk) en klagen steen en been over de werklieden die te duur zijn. Ik zeg, wacht maar tot ze alleen nog maar met een elektrische bus bij je mogen komen om de plee te ontstoppen. Je betaalt straks 95 euro voorrijkosten en 75e/uur voor hoogwaardig technisch manuele arbeid. Huizen worden immers ook steeds complexer.
Als je niet stil kan zitten is het helemaal geen slecht moment om je NEN certificaten te halen en bv als elektrotechnicus aan de slag te gaan.
Sarcastisch bedoeld HSR?
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten