Onderhoud en de onzin eromheen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Onderhoud en de onzin eromheen

Bericht door Shakes » 31 jul 2006, 18:26

Heb bij de dealer een opgave gehaald voor een Inspectie 2. Kost VEEL geld en eigenlijk gebeurt er relatief weinig. Op wat nieuwe vloeistoffen. filters en bougies na niks qua onderdelen.

Nu kost ALLEEN de Inspectie II incl carosseriecontrole (whatever) en opslag olie bijna E 500. Wat doen ze daar voor?

Ik zit nog steeds in dubio wat te doen: Dealer of specialist zoals JR, Beatrix, Hengel, Daytona of zelfs Lekx. De auto moet gewoon in goede staat blijven en stempeltjes in boekjes zijn voor sommige mensen erg opwindend.
Voor mij zeker niet onbelangrijk gezien de restwaarde, maar voor Inspectie II geld kun je een auto kopen!

Is een auto door een specialist onderhouden niet evenveel waard als een dealeronderhouden auto?

Meningen zijn welkom. Hik al een week tegen een afspraak aan.
BTW Lexus heeft het goed geregeld met de red carpet treatment. Kunnen ze bij de BMW dealer nog iets van leren!

Gr,

Nandor

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11631
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 31 jul 2006, 18:30

Bij Fiat staat keurig in het instructieboekje vermeld wat er tijdens een beurt moet gebeuren. Ik zou dat dus eerst willen weten en me dan afvragen of het 500 euro waard is. Voor zo'n bedrag verwacht ik minimaal een stel gouden bougies :lol:

Vermeld het hier anders even in een lijstje Nandor.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 31 jul 2006, 18:45

Komt ie even alles inclusief:

Inspectie 2 475
Bougies 137 (goedkoop!)
Pakking x3 80
Luchtfilter 22
Motorolie (staat 15 W40!, 10 W60 zal wat duurder zijn) 42
Bak en diff olie 35
Klein spul 10
Koelvloeistof verversen (compleet) 100
Remvloeistof verversen (compleet) 55
leenauto p.d. 45 ex i.v.m nieuwe voorruit 100

APK 40? Moet ik nog navragen.

Bye Bye E 1100.

Het gaat me niet om het geld, behalve de 100 voor een leenauto.
Ik heb het gevoel dat het beter kan bij een specialist alleen mis je dan weer die o zo geile stempels.

N.

JeroenT
Berichten: 2223
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 31 jul 2006, 18:47

Zie hier.
http://www.bimmerzone.com/inspection.htm
Eigenlijk helemaal niet spannend.

Verder is het niet de gestempelde boekjes die van belang zijn. Ja, het helpt wel. Maar wat gewoon duidelijk moet zijn is de onderhoudshistorie, dus alle facturen vd auto erbij hebben. Ook al is er een lampie vervangen.

Wees volledig! Daar kijk ik zelf heel erg naar, in m´n zoektocht naar een M3.

Ik zou zelf niet naar de dure dealer gaan, maar het zelf doen.
Maar als je niet handig(of geen tijd/zin hebt oid) bent, is een specialist denk ik een betere dan de dealer. Of je moet bij een dealer een enthousiaste kenner treffen in de werkplaats.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 31 jul 2006, 18:51

Nuttige link!

Thanks!

N.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 31 jul 2006, 18:59

Ik zou gewoon naar een specialist gaan, daar betaal je de helft aan uurloon en vaak hebben ze nog meer verstand van de auto, aangezien ze over het algemeen meer ouder spul over de vloer krijgen waar ze de kwaaltjes wel van kennen. Verder vind ik het bij de specialist over het algemeen wat gemoedelijker, nemen meer de tijd om wat dingen te laten zien en uit te leggen. Zo'n pratend pak bij de dealer vraagt over het algemeen alleen wat je in je koffie wil.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 31 jul 2006, 19:09

Is idd belachelijk. Of naar een vertrouwde specialist en precies zeggen wat ie wel/niet moet doen en duidelijke afspraken maken over uurtarief, onderdelen en andere onzin. Op facturen staan vaak klein materiaal, milieu heffing, viergastest, verwijderingsbijdrage en meer van dat soort pikzooi.

Alles wat ik zelf kan doen doe ik zelf. Stempeltjes zeggen me geen reet. Bonnen van onderdelen bewaren en logboek bijhouden van wat je wanneer hebt gedaan.

Mark.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 31 jul 2006, 19:17

markk schreef: Stempeltjes zeggen me geen reet. Bonnen van onderdelen bewaren en logboek bijhouden van wat je wanneer hebt gedaan.

Mark.
psies, zorgen dat je alle facturen er netjes bij hebt.

Dan zal die stempel verder een zorg wezen.

Of je moet denken dat die stempel je echt nog geld oplevert over 4 jaar: NOT!

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 31 jul 2006, 22:18

markk schreef:Op facturen staan vaak klein materiaal, milieu heffing, viergastest, verwijderingsbijdrage en meer van dat soort pikzooi.
Markk heb jij enig idee wat dat de garage allemaal kost?Volgens mij niet.Alleen een 4-gastester kost al ruim 5000 euro en dan komt er ook nog eens het onderhoud van de 4-gastester overheen.En dat moet verplicht 2 x per jaar,anders geen APK keuringen meer voor het bedrijf.En alleen daarvan zijn de voorrijkosten al 70!!! euro.

En denk je dat het afval en afgewerkte olie gratis worden ogehaald?Dacht t niet.Spuitbussen,verf,remvloeistof en koelvloeistof,precies hetzelfde.Alles kost de garage handen vol geld en dat word doorberekend.

Lijkt mij heel begrijpelijk.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7205
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 31 jul 2006, 22:27

Bij vele garages is de APK al wat goedkoper, onder de 30euro soms of eventueel gratis i.c.m. een onderhoudsbeurt.

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 31 jul 2006, 22:33

Ja maar het is toch onzin om 100 EUR/uur te betalen voor bijvoorbeeld olie verwisselen?

Dat kunnen de meeste mensen zelf (brug/smeerput is wel handig) precies zo met oliefilter, luchtfilter etc. etc.

Het goed laten afstellen. spuitwerk, revisie (cilinders honen, kop polijsten etc. een GOEDE revisie dus) etc. DAT moet je echt goed door een specialist laten doen...

(En als je daarvan rekeningen op tafel kan gooien, heb je ook veel meer aan als dat je van ''Voor 100 EUR olie vervangen door BMW Ekris'' stempeltjes kunt laten zien...)

OH boekje is wel nuttig als check voor km-stand...ook al is rommelen daarmee ook gemakkelijk :x (Bijv. 50k kms rijden, 20k terugdraaien en wegbrengen voor een 30k kms beurt)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39954
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 jul 2006, 22:41

Ik breng m wel voor de INSP II naar de Maaral Alkmaar hoor, alleen maar goede verhalen daarover.

Serviceinterval kan je blijkbaar zelf resetten maar keertje olie tussendoor kan geen kwaad.

Als ik voor 1000 euro alles weer fris heb met een stempel vind ik t prima.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 31 jul 2006, 23:26

Alleen olie verversen is er tegenwoordig niet meer bij Joep.

Omdat er steeds meer kilometers/tijd tussen de beurten zit blijft een auto steeds langer op de weg zonder dat er na gekeken word.Daarom ben je met een simpel beurtje al gauw 45/60 min bezig.En het uurtarief ligt tegenwoordig ook al gauw op 60 euro ex btw en dan komen er nog eens de onderdelen,olie,kleinmateriaal (vet voor de deurschanieren,silliconespray etc etc) en mileuheffing overheen.

Zo kom je op die bedragen.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 01 aug 2006, 01:25

Tering wat een geld voor zo weinig werk zeg... Dan doe ik het tegenwoordig erg graag zelf en dan vaker dan de interval dicteert... Natuurlijk laat ik de auto bij APK wel even netjes nalopen, maar als je geen al te hoge km standen noteert is 1 maal controleren per jaar meer dan genoeg. Controleren is wat anders dan voor een hoog tarief dingen doen die een kind van 10, een boekje en toegang tot een brug ook kan. Dingen als distributieriem/ketting ga ik echt niet zelf aan lopen klooien, daarvoor haal ik er een expert bij, maar als je de simpele dingen voor de stempeltjes en dus de waarde duur moet doen, dan is het zoals wel vaker een negatieve investering.

En ja, ik heb toegang tot een brug en ook daar moet alles netjes afgevoerd worden. Alleen zijn de kosten inclusief de stallingsplek in dezelfde loods niet veel duurder dan zo'n INSP II, dus met 2 auto's is de plek goedkoper dan gratis. :wink:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3889
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 01 aug 2006, 07:26

@Jan Visser:

Yep dat weet ik, maar het is m.i. net als belastingen.
Ofwel je betaald specifiek voor onderdelen, milieuheffing, klein materiaal, etc., etc. en een schappelijk uurloon ofwel je betaald een commercieel uurloon met overhead voor die zaken maar dan wil ik ze niet nog een keer op de faktuur hebben.

Verder heb ik gewoon een pleuris hekel aan standaard bedragen op een factuur. Ik zie graag een open calculatie / factuur met vervolgens een eerlijke winstmarge.

Geen oordeel zo zit IK gewoon in elkaar en zo wil IK behandeld worden. Als klant kan ik die eisen stellen en inmiddels begrijpen de garage(s) om me heen hoe ik in elkaar zit.

Voorbeeld met bandjes shoppen. Koop ik altijd bij mn standaard Subaru garage. Ik shop around voor prijzen en leg een prijs neer bij mn Sub garage waarvoor die ze kan leveren. Vaak gaat het goed, soms komen ze terug met "prijs kan ik niet halen". Vervolgens zijn we er altijd uitgekomen op basis van de discussie "ga wat is je inkoopsprijs dan en welke marge wil je pakken". En idd, soms "kost" me dat dus iets van 100 euro op een setje van 4 stuks.

Het resultaat: Een eerlijke open zakelijke relatie op basis van vertrouwen.

Nogmaals ieder bedrijf is vrij om de tarieven te rekeningen die het wilt. Ik als klant ben ook vrij om te shoppen waar ik wil. En ik moet toegeven mijn handelswijze is afwijkend van het standaard gedrag. Het zij zo, zolang ik bedrijven vindt waarmee dit lukt ben ik tevreden/gelukkig (en die bedrijven ook).


Mark.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2006, 09:23

Ik vind 1100 euro bij Insp II niet gek hoor.

De laatste keer was ik 2300 euro kwijt voor alles. Maar daar zat wel een remblokkenwissel bij, koppeling en nog wat ander spul. Was de auto bijna een week kwijt.

Laatste keer insp I was ik iets van 700 euro kwijt.

vergeet niet dat er oa ook naar andere dingen gekeken word, zoals kleppen stellen enz. Als je dan al eens 6 x 16 euro voor olie rekend en 140 euro voor bougies. Bakolie, diff olie enz enz. En manuren ze zijn er toch wel ff mee bezig.

En eerlijk is eerlijk als ik hem na insp II terug krijg rijd ie weer als niew :)

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 01 aug 2006, 10:02

Volgens mij is het uurtarief bij BMW dealers €75 ex BTW per uur.

Ze vermelden het niet specifiek zo op de factuur, maar wel dat 12 eenheden € 75 kosten. Dan zou een eenheid 5 minuten zijn.

Als je er van uit gaat dat het tarief € 100 per uur is, dan betekent dat dat een eenheid 3:45 zou zijn. Dat lijkt me een rare rekeneenheid, 5 minuten lijkt me veel logischer. Daarom denk ik dat het € 75 per uur is. Nogmaals: Da's dus wel ex Btw. Inclusief is dat € 89,25.


Inspectie II € 475?? Als je dat zelf moet ophoesten, Nandor, dan zou ik ook wel even willen weten wat ze daar allemaal voor doen. Want alle zaken als bougies, luchtfilter, olie verversen en zo zitten daar nog niet eens bij in. Die staan los op de factuur. Even ter vergelijking: Inspectie I kost bij mijn auto € 171 incl Btw. Wat doen ze voor die € 300 extra??

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 10:55

Hele dag sturen :wink:

----------------------


Ikzelf laat altijd al het onderhoud door de dealer uitvoeren, soms heb ik wel eens het gevoel dat het niet helemaal klopt en dat het wel erg makkelijk lijkt te gaan (geld voor alle dealers waarbij ik in het verleden mijn auto's heb laat onderhouden)

Maar ik redeneer ook dat het gewoon bij een auto hoort, ik bedoel een auto is na je huis het meest kostbare materiële bezit. Ik wil er altijd op kunnen vertrouwen en op en top onderhoud is daar een "redelijke" garantie voor, er is tot op heden geen 1 dealer onderhouden auto geweest die me ooit in de steek heeft gelaten. Specialisten zullen netzo goed zijn. Maar ik ga liever voor de know how van de dealer. Die is op de hoogte van de laatste modificatie's/software updates. Heeft de beste gereedschappen, Heeft de kortste lijnen lopen naar BMW NL. Altijd originele onderdelen, geen gesjoemel met imitatie onderdelen. Is leuk op de factuur, maar ik hou er niet van.

Opmerkingen als een pratend pak vind ik niet helemaal kloppen, mensen zijn gewoon representatief dat hoort ook bij de uitstraling van een modern bedrijf. Ikzelf moet er als verkoper ook representatief uitzien dat verwachten de mensen ook.

Algemene opmerking;

Je mag altijd kritisch zijn over het uit te voeren werk/factuur, maar als de hoogte van de rekening een belemmering is dan moet je ook afvragen of de auto niet te duur om te rijden ? Auto's kopen is 1 ding maar auto's laten rijden is weer iets anders. Ik denk ook dat mensen zich soms verkijken op de onderhoudskosten van auto's die nu betaalbaar zijjn maar indertijd een hoge nieuwprijs hadden. Hoge nieuwprijs = hoge onderhoudskosten. Ik ben straks ook wel aan de beurt met de M3 :oops:

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Bericht door Jeroen Bosman » 01 aug 2006, 12:40

Je moet natuurlijk wel een onderscheid maken tussen een hele jonge auto en een wat oudere auto, originele onderdelen en dealer historie zijn heel leuk/belangrijk bij een jonge auto, bij een wat oudere auto wat minder.

Overigens ga ik niet helemaal mee in de stelling dat imitatie per definitie slechter is. Soms komen deze onderdelen bij dezelfde fabrikant vandaan en zitten slechts in een ander doosje. Iets wat mensen zich niet helemaal lijken te realiseren.

Zeker voor wat oudere auto moet je niet altijd bij de dealer zijn, sommige zitten in het geheel niet te wachten op wat oudere auto’s zelfs niet voor de hoofdprijs.

Ik zit een beetje in dezelfde spagaat als Nandor, bij de dealer (is gezien bouwjaar totaal niet interessant)of een specialist, het maakt mij niet uit waar ik mijn geld naar toe breng als het maar met zorg gedaan is. Beatrix (de garage) zit bij me om de hoek maar kan van hen niets vinden op het i-net.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 aug 2006, 12:48

Jeroen natuurlijk is er een groot onderscheid tussen een oudere auto en een nieuwe auto. Vooral wat betreft de onderhoudshistorie. Aan de andere kant verdiend elke liefhebbers auto goed onderhoud. Kan een specialist dat is het ook prima. Maar veel geld blijft het altijd kosten bij auto's met hoge nieuwprijsen.

Overigens schreef ik niet dat immitatie slecht is. Je weet alleen niet of het goed is, tenzij je de merken/fabrikanten allemaal kent van immitatie onderdelen. Er word iig heel veel gerommeld in deze markt.

Originele onderdelen zijn gewoon altijd goed.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 13:29

Nandor: 137 euro voor bougies? Bij de BMW dealer kosten ze 3.5 per stuk. En dat is al 2 keer zo duur als aftermarket. :)


Ik vind het trouwens nogal meevallen. Als je ziet wat je krijgt, dan is die 500 euro nog relatief goedkoop. Diff- en bakolie e.d. vervangen kun je niet makkelijk zelf. Een brug huren kost je ook knaken. Die paar uur dat zij er mee bezig zijn, dat valt dus wel mee.

Ik was 500 euro kwijt voor het vervangen van 2 sloten! :)

Edit: ow, 1100. Ja das veul!! :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 13:37

Ik vind trouwens een auto niet meer bij de dealer in onderhoud brengen, een beetje moeilijk om te beoordelen.

Aan de ene kant vind ik het het begin van het einde. Jij gaat nu naar een specialist. De volgende eigenaar vindt het helemaal niet meer belangrijk en weet een beun de haas, of klust zelf wat aan.

Bij de dealer weet je gewoon dat je auto netjes wordt behandeld en dat een sluitende historie voor de échte liefhebber straks (met 2 keer zoveel km's op de klok) van reuzebelang is, om wel of niet naar je auto te komen kijken. Hij zal de auto vervolgens ook bij de dealer brengen. 2 keer zoveel km's verder (zitten we op 3 ton :) ) dan is die auto eigenlijk pas toe aan zo'n gast die hem naar een specialist brengt, ipv de dealer. En daarna mag ie pas naar beun de haas, vind ik. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 13:40

Aan de andere kant, weet je dat specialisten hun vak verstaan. Als ze zich ook aan de routine houden zoals de dealer, middels zo'n checklist én nog wat extra's doen. Dan weet je dat je auto goed in onderhoud is. Een stempel mis je dan, maar met rekeningen en een logboek, kom je inderdaad een heel end om de volgende eigenaar te overtuigen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 01 aug 2006, 13:42

@Jeroen: ik ken ook een aantal garages die op internet niet terug te vinden zijn. Vaak zijn dat de betere garaga's.
computers, dat snappen we niet
Lullig als je een modern schijthok hebt vol electronica, maar ideaal voor de (semi)klassieker eigenaren. Zulke garages worden steeds zeldzamer. Helaas. [/quote]

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 01 aug 2006, 14:56

Dennis Cavallino schreef:Ik vind trouwens een auto niet meer bij de dealer in onderhoud brengen, een beetje moeilijk om te beoordelen.

...
Bij de dealer weet je gewoon dat je auto netjes wordt behandeld....
Mijn auto gaat niet meer naar de dealer...
€ 90,- per uur en de meest simpele dingen krijgen ze niet of pas na 3x opgelost. Ik heb een hele stapel! rekeningen van € 1000 of meer.

Mijn indruk was dat de meeste monteurs daar die computers wel snappen, maar dan ook alleen de computers...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joegs en 2 gasten