Politiesirene via radio

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Pascal Woudenberg

Politiesirene via radio

Bericht door Pascal Woudenberg » 28 dec 2009, 15:06

Vandaag voor het eerst aan den lijve ondervonden. Reed tussen Den Haag en Rotterdam met 3FM op de achtergrond, toen ik opeens een sirene door de track heen hoorde. Eerst krakend, daarna steeds duidelijker. In mijn spiegels de blauwe lampen ondertussen al gespot. Toen hij echt dichtbij was overstemde hij de hele muziek en klonk alleen de sirene nog uit de speakers.

Nu ben ik een redelijk snel geneigd om de radio een tandje meer te geven, zodat de normale sirene pas later wordt opgemerkt (heb hem dan wel reeds gespiegeld, maar toch).

IMHO dus een geweldig systeem, wat maar snel landelijk ingevoerd moet worden.

Robertdj

Re: Politiesirene via radio

Bericht door Robertdj » 28 dec 2009, 15:08

Lijkt me ook een goed systeem. Zijn er eigenlijk noemenswaardige nadelen?

Jurriuit

Bericht door Jurriuit » 28 dec 2009, 15:09

Robertdj schreef:Lijkt me ook een goed systeem. Zijn er eigenlijk noemenswaardige nadelen?
Dat je een stuk top2000 mist :bag:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 28 dec 2009, 15:14

Jurriuit schreef:
Robertdj schreef:Lijkt me ook een goed systeem. Zijn er eigenlijk noemenswaardige nadelen?
Dat je een stuk top2000 mist :bag:
Goed punt, afblazen dat systeem!

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 28 dec 2009, 15:27

Hopelijk gaan die mensen met oogkleppen op het ook snappen waarom er ineens een sirene op de radio is.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 28 dec 2009, 15:30

Die reclame's op de radio met een sirene erin die zijn vet irritant. Denk altijd dat er een ambulance aan komt ofzo.

allen

Bericht door allen » 28 dec 2009, 15:32

Radio, wat is dat? :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 28 dec 2009, 16:10

Iets wat samen met airco ervoor zorgt dat je ontspannen boven de 180 kunt rijden :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 dec 2009, 16:17

Heb hem een hele poos terug ook al eens op de radio gehad.

Alleen stond ik toen in een file voor het stoplicht en kon geen kant op, de ambulance dus ook niet :stom:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 28 dec 2009, 17:06

Op basis waarvan werkt dit systeem dan? Kan me voorstellen dat dit niet werkt op alle radio's, de oudere bijvoorbeeld.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 dec 2009, 17:48

Volgens mij zitten er op de betreffende ambulance/politie/brandweer auto's een soort van stoorzenders. Zo sterk dat ze alle radio zenders overstemmen.

Je hoort de sirene dan op je radio en kunt ook een melding zien op je RDS.

Werkt het eigenlijk ook wanneer je naar een cd luistert? :?

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 dec 2009, 18:11

Perfect systeem als je het mij vraagt. Want echt elke keer als ik een ambulance zie rijden reageren er een paar mensen niet of nauwelijks op, of veel te laat..

KW

Bericht door KW » 28 dec 2009, 18:39

Aan de ene kant begrijp ik het systeem en het doel er van erg goed. Toch hoeft het van mij niet, ook al zal ik er zelf geen last van hebben omdat ik in de TransAm zowiezo geen radio-ontvangst heb en in Vectra alleen MP3-CD luister...

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 dec 2009, 18:52

Ik ga er vanuit dat het grootste deel van de DF'ers bewuste autobestuurders zijn in het dagelijkse verkeer en bovengemiddeld met het verkeer bezig zijn buiten het :df: om. Voor deze groep dus overbodig. Echter de grootste groep bestuurder gebruiken een auto voor van alles en nog wat buiten het rijden om houdt zich maar voor 35% alleen met het verkeer bezig. Voor dit soort (imo slordige) bestuurders prima dat ze er extra op worden geattendeerd dat er een ambulance o.i.d. langs moet...

JP

Bericht door JP » 28 dec 2009, 20:12

Gewone auto's (met vast dak, radio, en airco) zijn gewoon te goed geisoleerd, dus hoor je echt geen ambulance aankomen

RVV

Bericht door RVV » 29 dec 2009, 00:48

Ik vind het helemaal geen perfect systeem. Het is gewoon niet logisch dat er sirene geluid uit je speakers komt. Hele volksstammen hebben het niet eens door, des te verwarrender als ze ook nog eens een echte ambulance zien met gillende sirenes. Voordat het kwartje gevallen is (men is nog 5 minuten bezig met het afvragen van hoe kan dat nou ? ) is de ambulance al lang en breed weer voorbij.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 29 dec 2009, 09:52

Dit is overal aangekondigd in de media. Dus ik denk dat veel mensen er wel vanaf weten.
En anders gaan mensen ook wel raar om zich heenkijken als de radio alleen nog maar een sirene laat horen, misschien dat ze dan toch iets eerder een ambulance of brandweerauto in de gaten hebben.

Zelf heb ik zelden de radiofunctionaliteit aan van m'n autoradio, maar staat er gewoon een cd (ipod) op. En omdat ik nooit wat aan de filemeldingen heb, buiten irritaties, staat het TP gedoe ook uit. Dus ik heb het nog nooit live meegemaakt en zal het niet zo snel meemaken ook. Maar heb dan altijd ook al lang de zwaailichten gezien.

Thom

Bericht door Thom » 29 dec 2009, 10:43

Klinkt als een erg goed systeem!
Linc (Bas) schreef:Die reclame's op de radio met een sirene erin die zijn vet irritant. Denk altijd dat er een ambulance aan komt ofzo.
Dat heb ik ook, verschrikkelijk irritant. Het laten horen van een sirene in reclames of radioprogramma's mogen ze van mij verbieden.

KW

Bericht door KW » 29 dec 2009, 14:18

Rico schreef:Ik vind het helemaal geen perfect systeem. Het is gewoon niet logisch dat er sirene geluid uit je speakers komt. Hele volksstammen hebben het niet eens door, des te verwarrender als ze ook nog eens een echte ambulance zien met gillende sirenes. Voordat het kwartje gevallen is (men is nog 5 minuten bezig met het afvragen van hoe kan dat nou ? ) is de ambulance al lang en breed weer voorbij.
Inderdaad! Maar dat niet alleen... als je die stomme sirene via je radio hoort kun je helemaal niet horen waar het voortuig vandaan komt, wat je wel kan horen als het niet via je radio wordt weergegeven.

Overigens is het bullshit dat je een sirene met een goed geisoleerde auto niet hoort aankomen. Heb het vaker meegemaakt in vrij moderne auto's (hoge middenklasse segment, dus vrij dikke wagens) met muziek normaal-hard aan, dat ik ze nog steeds ruim op tijd hoorde. Dus iemand die het niet hoort is doof of zo... En mensen die hun muziek zo hard aanzetten dat ze zelf daar al doof van worden zijn er maar heel weinig.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 29 dec 2009, 14:21

Ik quote mezelf nogmaals even, gezien bovenstaande reacties. ;)
Chris van S. schreef:Hopelijk gaan die mensen met oogkleppen op het ook snappen waarom er ineens een sirene op de radio is.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 29 dec 2009, 14:54

Het zou beter zijn als je radio wordt uitgeschakeld, of in ieder geval zachter wordt gezet. Een stille stoorzender dus.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 dec 2009, 15:28

Met het kastje in de auto staat de auto vanzelf stil en gaat naar rechts.

Geen zorgen dus ;)

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 29 dec 2009, 15:41

Patrick van Wijngen schreef:Dit is overal aangekondigd in de media. Dus ik denk dat veel mensen er wel vanaf weten.
En anders gaan mensen ook wel raar om zich heenkijken als de radio alleen nog maar een sirene laat horen, misschien dat ze dan toch iets eerder een ambulance of brandweerauto in de gaten hebben.

Zelf heb ik zelden de radiofunctionaliteit aan van m'n autoradio, maar staat er gewoon een cd (ipod) op. En omdat ik nooit wat aan de filemeldingen heb, buiten irritaties, staat het TP gedoe ook uit. Dus ik heb het nog nooit live meegemaakt en zal het niet zo snel meemaken ook. Maar heb dan altijd ook al lang de zwaailichten gezien.
nooit gehoord op tv of radio. heb zelf een radio cassetterecorder in de auto dus zal er hopelijk nooit last van hebben van die moderne onzin....

Topfuel

Bericht door Topfuel » 29 dec 2009, 18:12

Het zou i.i.g. goed zijn als ze er even wat publiciteit aan besteden, weet iedereen meteen hoe en wat...

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 29 dec 2009, 18:23

precies dacht echt toen ik dit las aan een grap..... ik zeit héél veel in de auto en dan staat ie op slam of op 538 maar geen woord over gehoord....

Plaats reactie