Je eerste rondje Nordschleife

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Knot » 04 feb 2010, 17:57

Al dat gedoe met die sneeuw.. . kan niet wachten om weer rondjes te gaan maken!

Mooie actie idd Hielke, niks onderzoek, gewoon aanrijden en door de slagboom :)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3540
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door HJ2 » 04 feb 2010, 18:19

Zijn er ook helden die hun minder goede ervaringen durven te delen, of zelfs schade hebben gereden? :bag:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9692
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door frank de jonge » 04 feb 2010, 23:18

Vertel vertel vertel

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door KW » 04 feb 2010, 23:24

HJ2 schreef:Zijn er ook helden die hun minder goede ervaringen durven te delen, of zelfs schade hebben gereden? :bag:
Tijdens je eerste rondje bedoel je?

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Gert. » 04 feb 2010, 23:45

Na een inhaalactie voor de flauwe bocht: Adenauwer Forst "vergeten" toen besloten rechtdoor te gaan.
Met 4 wielen los, nog een stukje door over het gras en toen weer rustig de baan op.
Schade: 1 spoilerlip.
Er zat iemand naast me (die eerst een paar ronden wilde meerijden voordat hij zelf ging) en die had ik al een aantal keren gewaarschuwd voor deze bocht. :oops:

Afbeelding

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3540
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door HJ2 » 05 feb 2010, 10:46

KW schreef:
HJ2 schreef:Zijn er ook helden die hun minder goede ervaringen durven te delen, of zelfs schade hebben gereden? :bag:
Tijdens je eerste rondje bedoel je?

Ja, fouten bij het eerste rondje bedoel ik! Als een wijze les voor de beginners als ik zeg maar ;-)
Ik lees alleen maar hoera verhalen, maar het kan bijna niet anders dan dat 't ook wel eens anders loopt :shithappens:
(Hulde voor GerT3)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Knot » 05 feb 2010, 11:28

Kan wel een stukje film online zetten van mn eerste rondje.. alleen haal ik dan wel ff het geluid weg :D

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3540
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door HJ2 » 05 feb 2010, 13:03

bring it on!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Knot » 05 feb 2010, 13:33

Als ik t niet vergeet.. kijk ik vanavond ff als ik terug ben van uitje.

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Gert. » 05 feb 2010, 13:38

Oh, dat van mij was zeker niet tijdens de eerste rondjes.

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door KW » 05 feb 2010, 15:39

HJ2 schreef: Ja, fouten bij het eerste rondje bedoel ik! Als een wijze les voor de beginners als ik zeg maar ;-)
Ik lees alleen maar hoera verhalen, maar het kan bijna niet anders dan dat 't ook wel eens anders loopt :shithappens:
(Hulde voor GerT3)
Ik vroeg het omdat volgens mij de meeste pas na een aantal rondes in de fout gaan, omdat ze denken de baan beter te kennen en dan onbewust overmoedig worden (zoals ik in 11e rondje). In je eerste rondje ben je daar nog te voorzichtig voor... of je moet wel een hele lompe boer zijn :mrgreen: of gewoon veel pech hebben.

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door wim breman » 07 feb 2010, 23:11

In de 30 jaar waarin ik een paar 100 rondes wegheb is er ook wel eens wat mis/fout gegaan maar gelukkig nooit ernstig.
Het varieerd van achterstevoren gaan tot grasmaaien.
Wat me wel is bijgebleven door de jaren heen is dat je als je wat jonger bent je wat meer onbevangen tegenover gevaar staat, en dat bedoel ik niet negatief want dat had ik ook.
Wanneer je een aantal ernstige ongevallen voor de ogen hebt zien gebeuren ga je er meer over nadenken.
Ikzelf heb wel eens een ongeval voor me zien plaatsvinden waardoor ik toch behoorlijk de schrik in de benen kreeg, vooral als je stopt en het achterkomende verkeer waarschuwd komt die klap naderhand toch echt wel aan.
Ik heb na die klap de baan bij Breitscheid verlaten en heb eerst een tijdje in de auto zitten nadenken of ik hier nog wel mee verder wilde.
Neem van mij aan dat als je dan toch de baan weer opgaat je extra gespannen bent.
Vroeger was het bij mij altijd vol gaan wat telde en daar ben ik een beetje vanaf, lijnen rijden en op maximaal 80% rijden geeft net zoveel plezier.
De verschillen tussen de puristen die met een goed geprepareerde auto de baan opgaan en weten waar ze mee bezig zijn en de echte touristen zijn de laatste jaren erg groot geworden en daar schuilen een paar gevaren in want het blijven uiteindelijk touristenfahrten en geen races.

JDMCharade
Berichten: 222
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:56
Locatie: 010

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door JDMCharade » 23 aug 2011, 01:02

mn eerste rondje was vorig jaar september met een volkswagen golf 2 1.6 van 70pk uit 1991.

Gebruikersavatar
Jan-Sietze
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 mar 2011, 20:49
Locatie: Wirdum
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Jan-Sietze » 24 aug 2011, 23:00

Mijn eerste ronde was in september 2009, met de 406 3.0 V6.

We waren op vakantie in Luxenburg, en dan is de Ring dichtbij (en de 98RON goedkoop).
't Ging best lekker, tot m'n vriendin, die er naast zat, niet lekker werdt.
Toen maar rustig aan gedaan, achterin vondt hij het niet zo spannend meer:
Afbeelding


In 2010 heeft m'n vriendin haar eerste ronde gereden, dan gaat het wel goed.


Omdat er geen kinderopvang is gaan de kids mee als m'n vriendin een ronde doet (en ik er naast zit),
een quote van m'n zoontje in 2011:
mamma; mooi. mamma; whiee

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door RVV » 24 aug 2011, 23:44

Eerste rondje was ergens in mei 1997 met mijn toemalige Audi A3 1.6.

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door KW » 25 aug 2011, 02:54

Jan-Sietze schreef:Afbeelding

een quote van m'n zoontje in 2011:
mamma; mooi. mamma; whiee
Zo heeft Sabine Schmitz ook haar eerste rondes gedaan :cool: :df: dus wie weet ;) haha

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7923
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door MParallel » 07 sep 2011, 16:27

Mijn eerste rondje was in September 2008, tijdens een vakantie Duitse Eifel. Op het programma stond om een dagje daar te gaan kijken. Ik kende het alleen van plaatjes en wel eens bij een vriend op de PS/Xbox gespeeld in Project Gotham racing.

Toen daar een rondje gemaakt. Drama. Vering sloeg in elke bocht door en banden liepen enorm aan. De wangen waren blauw toen ik de baan af kwam. Niet leuk. Daarna me vader meegenomen in een rondje in zijn Punto 1.2, tot groot vermaak van het publiek in Brünnchen.

SIndsdien was ik wel "hooked" en kom sindsdien elk jaar terug in September en plan me vakantie rond die baan. Zit er nu ook weer voor 2 weken.

In die jaren de auto wel aangepast om er fatsoenlijk te kunnen rijden. Bilstein onderstel, M3 3.0 draagarmen, toplagers en steunlagers en een Mov'It remmenset op de vooras. (ook in die volgorde, en per jaar). Dus eigenlijk nu pas echt een redelijke auto, voor zover een loodzware E36 cabrio ooit een trackcar zou kunnen worden. Maar de lol is er niet minder om.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Mnrk » 08 sep 2011, 10:55

Eerste rondje Ring was ergens in mei 2007 met mijn E36 318i...

Totaal onbekend met het rijden op de Nürburgring (gelukkig was de bijrijder wel bekend), véél te drukke mooie zondagmiddag met veel te veel Porsches en 13 slopende minuten is wel zo'n beetje wat het samenvat. :tooth:

Gebruikersavatar
Volvoturbo
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2011, 18:54
Locatie: Gouda

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Volvoturbo » 02 nov 2011, 00:12

Juli 2010, in een oude 1991 Volvo 460 turbo, 2 rondjes gedaan.
Bij de eerste paar bochten dacht ik, goh dit is net Gran Turismo. Maar nee, eerste rondje zat ik heel gespannen achter het stuur, het was nogal druk. Snelheidsverschillen groot, en dan is het moeilijk leren.
Knipperlicht naar rechts, en spiegels kijken. Denk zo'n 13+ minuten.
Me neef durfde niet mee, dus die keek bij brunchen.

Op zich is het net alsof je je maagdelijkheid verliest, zo gaaf :P

Achteraf had de 460 bij keuring, gescheurde remleidingen...

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3261
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Enrico » 02 nov 2011, 09:50

Zomer 2006, in een Subaru GTT 4 rondjesop een dag. Daarna verslafd tot 2010. Dit jaar een bezoek die nog moet komen op 15 Nov....

Gebruikersavatar
robby89
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:27
Locatie: schalkhaar

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door robby89 » 11 apr 2012, 15:18

mijn eerste 2e rondes gereden op zondag 17 mei 2009.
na vele rondes in diverse spelletjes wou ik het toch eens beleven.
met de vectra 1.8 van mijn vader op een zondagmorgen er maar eens heen gereden.

Ik had me voorgenomen om die dag 2 rondjes rustig te rijden, maar bij T13 werd ik ingehaald door een Golf 2 en ging toch het gas erop. het eerste rondje veel onder en overstuur ervaren, kort na mijn 1e ronde werd de baan gesloten.

toen ik na de baansluiting eindelijk mijn 2e ronde kon maken begon het bij het opkomen van de baan te regenen. Wat was dat een eng rondje.
2 keer bijna in de vangrail beland en gedacht ik rij hem rustig af. 10 tellen later had ik het gaspedaal weer volledig ingetrapt.

op de baan vond ik het een nachtmerrie, maar eenmaal thuis ervaarde ik het als een droom :love: .

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Gisae » 12 apr 2012, 11:36

Mijn eerste rondje was ergens in 2006 in een renault twingo. Het was de hele dag al aan het miezeren, maar toch maar een rondje gedaan. Nu is een twingo niet zo snel, maar op de downhill kan je best wat vaart maken. Bij hatzenbach was de remdruk dus al weg :X
Bij adenauer nog bijna rechtdoor gegaan. Omdat je in de twingo toch geen vaart heb was één tikje rem al voldoende om zowat stil te staan. De rest van het rondje rustig afgemaakt. Vanaf dat moment was ik 'hooked' en ben ik er 5-6 keer per jaar geweest. Tot een mindere ervaring in 2009. Laatste rondje van het jaar, flink oliespoor van een ac schnitzer en dus met hoge snelheid pflanzgarten 3 van dichtbij bekeken. Uiteindelijk is alles verzekeringswerk geworden, maar sindsdien heb ik nog maar 2 rondjes gedaan. 1x motor en 1x auto, beide in sightseeing-tempo om het af te leren.
Ringen komt wel weer als er een circuit auto is en het een besloten dag is. Tijdens touri is het gekkenwerk.

Gebruikersavatar
Dries B
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Dries B » 26 apr 2012, 11:38

Even een copy paste van het nurburgring.nl forum van mijn eerste rondje in september 2011


Aangekomen bleek het dan toch iets drukker dan verwacht: heeeeeel veel Engelsen (wat me wat zorgen baarde) en onnoemelijk veel tweewielers. Meteen een 4 ronden kaart gekocht en even aan de vrouw aan de balie gevraagd of die moto’s allemaal nog de baan op gingen, maar ze stelde mij gerust, er was een trackday geweest. Om minder leuke dingen te voorkomen besloten om de wijze raad van Paskal op te volgen en als het druk is wanneer de ring (terug) opengaat even te wachten tot wanneer de grote (opgefokte) drukte voorbij is.

Na een kwartiertje dan toch maar in de auto gestapt om met klamme handjes naar de slagbomen te rijden. Ticket voor de lezer houden, slagboom omhoog en daar gaan we dan. Rustig door de pylonen, daarna het gas erop tot iets na de brug, oei dat gaat precies toch wel harder omlaag dan ik het uit de passagiersrondes met Paskal onthouden had. 140-150 en dan rustig en heel vroeg op de rem waarbij direct opviel dat de Nordschleife echt geen biljartlaken was. T13 was om een of andere reden afgesloten en we moesten door de oude pitstraat rijden. Geweldig, wat een nostalgie! Ik voelde me juist net een racer uit de zestiger-zeventiger jaren. Pitstraat uit en direct aan de kant voor een prachtig opgebouwde gifgroene golf 2. Daarna nog even inhouden voor een werkstelle voor hatzenbach en dan kon het eindelijk echt beginnen.
Wat een mooie bochtencombinatie is hatzenbach! De snelheid ligt hier nog niet té hoog zodat ik er voor mijn gevoel lekker sportief doorheen kon. Net voor flugplatz was een spiksplinternieuwe GT3 rs me al op meer dan 100m lichtsignalen aan het geven dat ik aan de kant moest. Noodgedwongen tegen 130 rechts over de bult waarbij de wagen voor mijn gevoel even licht werd. Echter, wat de porschebestuurder daarna deed begreep ik totaal niet: net na de rechtbocht(en) na flugplatz zette hij zijn pinker naar rechts op. Er kwam niemand achter me aan, dus ik na even twijfelen er toch maar voorbij. Wat een vreemde plaats van die GT3 om me erlangs te laten! Dan rustig verder richting schwedenkreuz. Ik wist dat het belangrijk was om hier op het juiste punt te remmen en in te sturen, maar net op het punt toen ik wou insturen zag ik dat de Porsche met veel hogere snelheid aankwam en binnendoor probeerde te sturen. Ik moest al uitwijken, maar omdat hij zijn lijn amper kon houden moest ik helemaal naar de buitenkant op het hobbelige gedeelt, om dan aan te remmen in een onstabiele auto. Extra rustig gedaan omdat de gt3-bestuurder precies wat geschrokken was van zijn achterlijke inhaalactie, en vroeger was beginnen remmen op de minder hobbelige lijn en dus rechts van me hing in Aremberg. Ik had geen zin om een rechterdeur van zo’n dure bolide te betalen...
Dan verder naar beneden richting Fuchsrohre, net voor de compressie werd ik ingehaald door een fiesta ST, waardoor ik net van de lijn zat en dit moment nog een extra dimensie kreeg. Wat daarna volgde was wel extra leuk. De fiestarijder was duidelijk nogal spectaculair onderweg, maar zonder de goede lijnen te volgen, aanremmen voor AF was ik al tot op een meter of 10 genaderd, maar hij nam een totaal verkeerde lijn, en ik had, doordat ik de linkerknik opofferde, veel meer exitspeed waardoor hij zijn richtingaanwijzer aanzette en me voorbij liet.
Op naar metzgesfeld en daarna Kallenhard, waarbij ik erop lette om net als in Aremberg niet te vroeg in te sturen en dan vanaf de apex het gas erop. De voorbanden beslisten er echter anders over, insturen tegen 60per uur en onderstuur ohne ende… Gelukkig genoeg marge en ik heb er niets aan overgehouden als een iets minder groot ego. :strong: Dan richting wehrseifen, aanremmen in 2 fases, insturen (met nog iets meer marge voor de bandjes) en gas erop, waarbij het me tegenviel dat het helemaal niet zo eenvoudig (vooral voor het gevoel) is als op de playstation om het gas open te houden tijdens de rechterbocht. Breidscheid door om dan voor het gevoel stil te staan heuvelop, man wat is dit steil! Ook verderop Kesselchen ging het niet echt vlot, bij 120 de auto in 5de gezet om rustig naar boven te tuffen ipv de auto af te jakkeren. Wat een machtig apparaat is zo’n GT3 RS 4.0 wanneer ze je volgas voorbij komen! Steeds meer begon de initiële angst of bezorgdheid plaats te maken voor nieuwsgierigheid en plezier. Ik had me voorgenomen om de Karussell met een slakkengang te nemen, maar op het laatste moment toch maar buitenom gegaan… :D
Dan kwam voor mijn gevoel het mooiste stuk van de baan, op naar Hohe Acht en de bochten erna, waar het precies minder op rauwe power aankomt maar meer op vloeiend rijden. Voor me reed een Ferrari 430 die precies een aan/uit knop als gaspedaal had. Altijd rauw optrekken, maar uiteindelijk liep ik wel lichtjes op hem in. Net na Brünnchen zette hij zijn richtingaanwijzer aan, maar toch wijselijk besloten om erachter te blijven om niet over mijn eigen limiet te gaan. Wel even gas gelost om de Ferrari wat meer ruimte te geven zodat hij ookniet over zijn eigen limiet zou gaan. :wink: Maar goed ook, want Pflanzgarten I en II zijn echt wel indrukwekkende bochtencombinaties! Hoe men hier snelheden van 200 of meer kan en vooral durft te halen is me een raadsel. Zo weinig ruimte voor fouten, en zoveel mogelijkheden om zwaar in de fout te gaan.
De kleine Karussell buitenom genomen om een prachtige SLS AMG voorbij te laten om dan te genieten van het geknetter dat eruit komt toen hij remde voor Galgenkopf. Na de tweede rechterknik de auto stilaan laten uitbollen om te bekomen van de sensaties. Zelfs een kwartier later, onder het genot van een drankje onder de Duitse zon voelde ik de adrenaline nog steeds door mijn lijf gieren.

Een halfuurtje later opnieuw de baan opgegaan om een tweede rondje te doen, wat al veel soepeler verliep en ik kon Genieten met een hoofdletter. Uiteindelijk besloten om nog een derde rondje te doen omdat het al veel minder druk werd, maar het lot besliste daar anders over: de baan sloot en ging niet meer open.

Toen iets van 11min30 gereden, nu gaat het iets vlotter :bag:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Knot » 26 apr 2012, 12:21

Mooi beschreven en een hoop geleerd dus.

Altijd onthouden bij de gedachte " nog één rondje" dan niet doen en meteen pleite gaan richting diner ;)

Gebruikersavatar
Dries B
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Dries B » 26 apr 2012, 13:04

Knot schreef:Mooi beschreven en een hoop geleerd dus.

Altijd onthouden bij de gedachte " nog één rondje" dan niet doen en meteen pleite gaan richting diner ;)
:D
Ja, de laatste keer had ik iets gelijkaardigs aan de hand: 3 vd 4 ronden van de kaart opgereden, en omdat het weer zo goed was en het rustig op de baan was besloten nog een laatste rondje te rijden. Omdat het weer beter was besloten de marshalls ook weer aan de poortjes te gaan controleren en hebben ze me eraf gehaald omwille van een barst in de voorruit... :wtf:

Ondertussen is die wel vervangen dus we kunnen er weer tegen! :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EmielS60, Kadett en 6 gasten