Je eerste rondje Nordschleife

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Remmie » 28 dec 2009, 11:13

26 april 2009.
Met me Mazda 323F 2.0 DITD met wel 90 heule PK's (wat er nog van over is na ruim 300.000km)
Wat herinner ik me nog goed:
- flexende banden
- zwaar overhangende auto in de bochten
- De auto die automatisch harder ging zonder gas te geven door de hoogte verschillen (IK GA AL HARD ZAT :clap: )
- Flink je best moeten doen om snelheid te maken na Bergwerk, en dan eindelijk 80 rijden en dan voorbij gegaan worden
door een GT3 RS met een noodgang. Scary as hell!

1e rondje getimed voor de fun: 14 minuten en 30 seconden :hosanna:
Hierna nog een rondje gedaan. Toen besloten dat er wat anders moest gaan komen.
Want dit was leuk, verslavend en een uitdaging.

Remmie :turtle:

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Kees Bunk » 28 dec 2009, 11:20

Jammer dat wij niet getimed hebben. Ben best benieuwd of het onder de 15 minuten komt.
Voor m'n gevoel was het wel in no-time voorbij.

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Rickstah » 28 dec 2009, 11:29

Mijn eerste rondje was in de lente van 2005 met de 75 Experience van Ron Simons. :playcar:
Wat was dat lache zeg! een lang weekend raggen met die gare Alfaatjes :bag:

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Chris van S. » 28 dec 2009, 11:37

Mijn eerste eigen rondje was tijdens de Fahrerlehrgang in mijn E30 318i touring in 2001.
Voordat de cursus begon enkele ronden achter mijn vader aan gereden die in zijn S14 voor de zoveelste keer meedeed.
Aangezien ik de baan al kende van het meerijden was het voorrijden meer een veiligheids middel.... :lol:

Later die cursus dacht ik echt dat er serieus wat mis was met de M40. Hij haalde max 140km/u na bergwerk richting Kesselchen.
Zodra je er hebt gelopen weet je waarom......

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Kees Bunk » 28 dec 2009, 11:42

Chris van S. schreef:Later die cursus dacht ik echt dat er serieus wat mis was met de M40. Hij haalde max 140km/u na bergwerk richting Kesselchen.
Zodra je er hebt gelopen weet je waarom......
Haha precies.
Ik zei volgens mij ook iets tegen m'n passagiers van: zit geen trekkracht meer in de motor ofzo... Je merkt niet echt dat je omhoog gaat namelijk.

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Linc (Bas) » 28 dec 2009, 11:49

Eerste keer voor mij was juni 2007. Met de Fiesta ST op een zondag met fantastich mooi weer, net een baan sluting geweest, dus hardstikke druk. Inderdaad meer bezig met aan de kant gaan voor andere auto's, maar het was wel heel gaaf. Me broer was mee dus die hield het overige verkeer ook goed in de gaten. Voor hem was het ook de eerste keer.

Nog gefilmd met een fototoestel die maar max 3 min kon filmen:



Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9692
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door frank de jonge » 30 dec 2009, 11:03

Mn eerste eigen rondje was op 9 augustus j.l.

exacte tijd geen idee maar was iets van 10:40 om en nabij.
Veel gedoe op de baan en door de oude pits en vooral veel aan de kant voor het snellere verkeer :P
Bijlagen
328GT ringactie.jpg
328GT ringactie.jpg (251.28 KiB) 9193 keer bekeken

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Peter van den Berg » 30 dec 2009, 11:09

Gave foto 8)

Mooi toen we in dat treintje met 75`s zaten :D

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8881
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Joop » 30 dec 2009, 13:12

...zo een paar foto's van het eerste rondje Nürburgring op 14 september 2008:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanwege het (bio)dieselspoor halfweg op de baan van de dag ervoor, was het nog maar de vraag of die dag de baan open ging; rond 12.30u was het licht groen en was het een drukte van jewelste op de Ring. Na vele opeenvolgende sluitingen, omdat sommige op dat stuk toch als gekke bleven jagen, het eerstvolgend moment gepakt om een rondje te maken.
Ik was in dat rondje meer bezig in mijn spiegels te kijken (vanwege die drukte) dan dat ik op de baan gefocust was, dus in die zin niet het meest ideale moment om het eerste rondje te rijden. Door toch niet 100% gefocust te zijn kon ik ook niet meer aangeremd komen bij de eerste hairpin links bij Adenaur Forst en moest via een hoge curve een stukje door het gras; maar toch voor een eerste rondje in een respectabele tijd van ongeveer 10 minuten rondgereden.

Wat me toen wel op viel is dat bergop mijn vorige auto echt vermogen tekort kwam, boven de 150 bergop was de fut er echt uit.

Blijf het overigens nog steeds wel een lastig rondje vinden om goed je ritme te vinden en netjes te blijven rijden. Daarbij heb ik bij de krappe bochten ook nog te veel onderstuur (door gewoonweg te hard een bocht in te sturen...). Aankomend jaar maar eens proberen bij te schaven... :wink:

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door wim breman » 30 dec 2009, 16:06

Mijn eerste ronde NS was in 1980 met een destijds gloednieuwe Alfa Giulietta 1.8, de ingang was toen nog boven bij de tribune waar een houten hok stond voor de kaart verkoop.
Kaartje koste toen iets van 4 of 5 mark dacht ik en het was er doodstil, ook in de weekenden.
Vanaf die tijd soms jaren zeer frequent gereden en soms jaren helemaal niet.
Wel altijd met leuke auto's zoals diverse Alfa's, BMW 320i en 325i, EVO 5 en 6, Subaru STI, M3 E46
Omdat het zeker de laatste jaren absurd druk geworden is heb ik samen met een vriend een 325i Hartge E30 speciaal voor de ring opgebouwd omdat ik het eigenlijk niet meer aandurf met de normale straatauto.
Het valt me wel op dat er met de komst van de diverse PC spelletjes vaker figuren rondrijden die met hun PC ervaring denken dat ze het ronderecord kunnen en moeten verbreken wat vaak tot tricky situaties leidt.

Sebastian Keijmel

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Sebastian Keijmel » 02 jan 2010, 03:22

Mijn eerste keer was 14/07/2008

Ik kan mij die ronde nog steeds goed herinneren KW was met mij mee, en zat naast mij de eerste lap.
mijn Celica stond nog op 30mm verlagings veren i.p.v Koni's. en 225 brede banden voor en achter 215.
En ik kende de baan een klein beetje van simracen kon hem nog niet dromen zegmaar. want ik vond het eerst altijd een rotbaan omdat hij zoveel bochten had en je snel een fout maakt, en door de bomen het bos niet meer ziet ;)

Maar de echte gevoelens van de eerste lap waren:

*Het gevoel in je buik bij flugplatz de eerste keer.
*Het in je stoel gedrukt worden als je stijl omhoog gaat met hoge snelheid bij Fuchsrohre? vlak voor adenauer forst.
*Bij elke blinde bocht denken komt er nou werkelijk wat er ook bij dat spelletje kwam, waardoor je toch heel erg inhoud in het begin.
*Ook heel erg in je spiegels kijken of er niks aankomt dat er voorbij wilt.

Het was ook heel mooi om te zien wat er allemaal om de ring heen gebeurd en wat er allemaal staat en rijdt. En natuurlijk ook de mooie omgeving.
En de ring is het eerste echte circuit waar ik overheen ben gereden :D ben nog steeds niet op Spa, Zandvoort of Zolder geweest.

En dan nu hier de Video van mijn 3e lap in approx 10min18sec.


Maar na hem dus in het echt gereden te hebben ben ik de baan echt gaan waarderen, ook ingame ben ik hem echt gaan waarderen, en ben de ring veel meer gaan rijden tot ik hem kon dromen. Vandaar de 2e keer dat ik kwam ook een hele verbetering in mijn tijd kwam omdat ik op andere dingen kon gaan letten.

Hier mijn 8e lap in 9min22sec (incl ophouding door baanreparaties)

Waar ik op het eind een handschake doe met Marijn(die toen met mij mee was) omdat het zo lekker ging.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Knot » 02 jan 2010, 11:10

Dat waren de tijden Wim, 4 of 5 mark!!! :shock:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Xave30 » 02 jan 2010, 11:27

Patrick van Wijngen schreef:M'n eigen eerste rondje achter het stuur? Ergens in juni 2000 met m'n Opel Vectra 1.6.... wat ging dat traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Kwam bijna niet eens omhoog bij ex-muhle. 2x terugschakelen dacht ik :? en dan met 15km/h boven aankomen ofzo, haha.
Nice! :)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door G Kolkman » 02 jan 2010, 15:25

Chris van S. schreef:Mijn eerste eigen rondje was tijdens de Fahrerlehrgang in mijn E30 318i touring in 2001.
Voordat de cursus begon enkele ronden achter mijn vader aan gereden die in zijn S14 voor de zoveelste keer meedeed.
Aangezien ik de baan al kende van het meerijden was het voorrijden meer een veiligheids middel.... :lol:

Later die cursus dacht ik echt dat er serieus wat mis was met de M40. Hij haalde max 140km/u na bergwerk richting Kesselchen.
Zodra je er hebt gelopen weet je waarom......
Herkenbaar, starlet kon het in de 4 daar niet bolwerken (teruglopend toerental, je haalt er net 130 met zo'n ding) en in de 3 zit je dan wel heel lang hoog in de toeren (ik schat zo'n 1.000-1.500 tpm onder de begrenzer :shock: ). Saai stuk in underpowered auto's.

Gebruikersavatar
KW
Berichten: 3071
Lid geworden op: 04 nov 2009, 21:30

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door KW » 02 jan 2010, 18:08

Mijn eerste rondje... denk al weer een jaar of 6 geleden! :shock:
Was met de Vectra 2.5 V6 die ik nog steeds heb. Ik wist nog heel weinig van de Ring, had nog maar een paar brakke onboard-filmpjes gezien... games met de Nordschleife waren er nog niet (zover ik weet, ik had ze niet iig).

Bij http://www.flitsservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; hadden ze een event georganiseerd door met een aantal daarheen te rijden, en daar had ik me bij aangesloten. Kende verder niemand, maar who cares. Een vriend en een neef van mij waren mee.

Daar aangekomen heb ik geloof ik 1 rondje gedaan. Een rondje kostte toen nog 14 euro of zo... Heel rustigaan gedaan, want zag al wel meteen dat het niet zomaar iets was en kende de baan totaal niet. Auto was toen nog compleet standaard, en zelfs ondanks dat ik redelijk rustig aan deed op de helling omlaag van Wehrseifen naar Breidscheid had ik al behoorlijk fading :bag: Halverwege begon m'n neef achterin te klagen datie misselijk werd, dus heb de rest van de ronde nog veel rustiger gereden. Uiteindelijk volgens mij zo'n 14-15 minuten over gedaan of zo :D Zelfs met rustig rijden lukt me tegenwoordig niet langzamer dan 13 minuten :P

Daarna toch maar wat remmen-upgrades gedaan voordat ik weer naar de Ring ging :)

Die vriend voorin heeft de hele ronde met een oude (nog analoge) lompe videocamera opgenomen... Kga die opname es terugzoeken :D

Edit: al gevonden, er staat zelfs een datum bij: 31-08-2003 :D da's zelfs al 6,5 jaar terug...
Edit 2: K*TK*TK*T... CD is niet meer leesbaar :(

wim breman schreef:Het valt me wel op dat er met de komst van de diverse PC spelletjes vaker figuren rondrijden die met hun PC ervaring denken dat ze het ronderecord kunnen en moeten verbreken wat vaak tot tricky situaties leidt.
Het klopt dat zelfs de beste natuurgetrouwe game nog lang niet zo goed de ervaring oplevert als in het echt rijden... maar het helpt wel om de track te leren kennen, wat er na de volgende blinde bocht komt en zo. Maar idd, van simrace-kampioen naar realrace-kampioen, dat gaat niet meteen :)

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Fer » 06 jan 2010, 09:31

Mijn eerste rondje over de ring zal ergens in November 1998. Vakantie in de eiffel en toen met m'n pa naar de Ring. Hij kon de verleiding niet weerstaan en toen een rondje gedaan met zijn toenmalige Toyota Carina. Was echt helemaal niemand op de baan (doordeweekse dag, koud). Kan me nog herinneren dat die auto echt totaal ongeschikt was voor de ring. De banden kermde en piepte bij t minste of geringste. Wel maakte de Ring zoveel indruk dat ik toen al wist dat ik er ooit zelf zou gaan rijden.
Dat is in 2007 gebeurd. Ik had net mijn rijbewijs en nog geen eigen auto, maar gelukkig was daar de Yaris TS van mijn moeder. Mijn vader had die ook al een paar keer op de ring uitgelaten, dus ik was van mening dat ik dat dan ook wel kon doen... Zowel bij mij als bij mijn vader zonder medeweten van mijn moeder!
Eerste rondje ging niet eens zo heel slecht. Misschien ook omdat ik de Ring grijs gespeeld had op GT4 en al redelijk wat passagiers rondjes had gedaan.
Na dat eerste rondje zijn er nog heel wat gekomen. Daarna ook met mijn eigen auto's...

Het lijdend voorwerp (kun je redelijk letterlijk nemen....). Foto is van een tripje afgelopen jaar toen ik om goeie herinneringen op te halen de yaris nog eens mee had genomen....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Macboy » 14 jan 2010, 23:35

Zomer 2001.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door stefan740 » 15 jan 2010, 00:19

Juli 2008. Het 3de bezoek aan de ring ging het toch gebeuren. Zeker 100 rondjes op youtube gezien dus ik wist iig welke kant het circuit op ging na een blinde bocht en een aantal rondes meegereden in andere Cooper s'jes dus ik was goed voorbereid vond ik zelf.
Expres in me eentje de baan op nadat ik de olie even voorverwarmd had en gaan. Het was vrij rustig en ik begon naarmate het eind toch steeds wat harder te rijden dan ik mezelf beloofd had. Na de Galgenkopf gaf de olietemperatuurmeter al rond de 115 graden aan. Toen besloten wat upgrades te gaan doen en in 2009 terug te komen.

In 2009 17 rondes gedaan en in 2010 wil ik dat verdubbelen :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Knot » 15 jan 2010, 00:29

Je gaat inderdaad ongemerkt harder dan je zou willen/denken ja..

115 graden... hmmz... denkt terug aan de M3 GT in de zomer met oliekoeler die aan vervanging toe was... 135 a 140 graden.... 8)

ErikS
Berichten: 18510
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door ErikS » 15 jan 2010, 12:37

Vorige week op de XBOX 360.... :mrgreen:

Prachtige baan, zo op het eerste gezicht!
We want more, zeg maar! :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Knot » 15 jan 2010, 13:06

Ik vergis me daar wel in, als ik op de 360 ga rijden dan kloppen sommige stukken niet, zijn langer of korter.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Kevin20v » 15 jan 2010, 15:22

18 Juli 2003, 1 dag na m'n 19e verjaardag met m'n Peetome naar de Nordschleife met zijn Daihatsu Gran move 1.6 16v.

Kwam ook bij het stuk waar het zo stijl omhoog gaat, nauwelijks boven! Moest terug naar de 2e versnelling :hosanna:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11433
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Hielke » 04 feb 2010, 17:07

Zomer 1987 met een Alfa GTV-6.

Ik ben van de lichting 86-2 (dienstplichtige) en zat in de vele loze uurtjes vaak in Duitse autoboekjes te neuzen. Zo af en toe kwam er een verslag over de Nordschleife voorbij. Ik kon het allemaal niet goed plaatsen. 21 km. Een rondje kostte 6 mark. Eenrichtingsverkeer, etc. etc. Je had toen nog geen internet (duh) en internetfora waarmee je heel makkelijk aan een groep kenners een vraag kon stellen. Ook andere contacten in het wereldje van de autosport had ik niet. Die Auto Motor en Sport was de enige bron.

Ik ben er toen maar met een maat heengereden. Zal nooit de eerste meters vergeten. We kwamen in Breidscheid aan en spotten ineens links van ons een slagboom met daarnaast een geuniformeerde Duitser. Ik weet niet hoe het met jullie staat maar geuniformeerde Duisters bij slagbomen roepen bij mij associaties op. Nadat ik een auto de poort had zien passeren ben ik er ook maar naartoe gereden. Had op dat moment werkelijk nog geen idee of het echt om "die baan" uit het Duitse boekje ging en we waren de auto nog niet uit geweest. De tolwachter was aardig (hij stond er volgens mij in 2001 nog steeds) en pas na een aantal kilometers Nordschleife had ik door dat dit inderdaad The Real thing was :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door GTRene » 04 feb 2010, 17:34

@hielke :lol: leuk verhaal.

Gebruikersavatar
Gert.
Berichten: 361
Lid geworden op: 31 jul 2008, 22:19
Contacteer:

Re: Je eerste rondje Nordschleife

Bericht door Gert. » 04 feb 2010, 17:55

Mijn eerste keer op de Nordschleife was op 23 juli 2007 met een 911 (996 c2 cabrio) met een stuk of 10 andere porsches.
En ik werd er gek van, het was nat/glad en de baan is zooo lang.
Je probeert de baan te gaan onthouden,maar dat is kansloos en dan het andere verkeer...
Na een paar ronden vond ik het niks... kreeg niet de kick die ik normaal tijdens het circuitrijden wel had.
Maar nog een paar ronden en nog meer en ja hoor..... verziekt.
Heb de baan nu redelijk in mijn kop zitten en kijk regelmatig even een video om te checken of ik het nog weet,
Hoop het komende jaar nog een paar keer die kant uit te gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten