welke politieke partij redt onze privacy?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Elise » 03 okt 2021, 10:55


Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door smiley » 03 okt 2021, 11:16

Dat zou alleen kunnen als de scan app die het cafe/restaurant gebruikt je gegevens na scannen incl gps gegevens zou doorsturen.
Wat die scanner app (qua communicatie) precies doet staat niet in de github specs.
Het zou makkelijk scoren zijn voor een beetje technisch clubje als dit deel lek zou zijn, maar als ik er zo naar google is dit nog niet gebeurd (of wel, maar er is niks gevonden, dus geen melding gemaakt)

Het proces van de qr code generering zelf staat wel goed beschreven, en lijkt goed dichtgetimmerd.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 03 okt 2021, 12:16

Bij het aanmaken van de QR-code wordt er verbinding gemaakt met de GGD om te controleren welke vaccinaties je hebt gehad. Op basis daarvan krijg je een QR-code. De Nederlandse QR-code heeft een beperkte set aan gegevens (voorletter, geboortedag, geboortejaar), de Europese versie bevat meer gegevens (o.a. volledige naam, volledige geboortedatum). Die codes staan daarna op je telefoon. Er wordt ook geen verbinding meer gemaakt met servers, alles werkt daarna offline. Ze kunnen de QR-codes ook niet intrekken. Wel zit er een mechanisme in die de tijd verwerkt in de QR-code. Je krijgt elke minuut een andere QR-code om te voorkomen dat er screenshots worden gemaakt.

Zover ik weet wordt er bij het scannen geen verbinding gemaakt met achterliggende servers (ik denk alleen iets om de tijd van het scan-device goed te zetten). Het is puur het uitlezen van informatie die in de QR-code staat.

Wel zie je dat overheden zelf gegevens vastleggen. In Spanje moet je je reis vooraf aankondigen in een ander appje. Die registreren wel vanalles, van BSN tot vluchtnummers. En die gegevens worden op een server opgeslagen, de QR-code die je vanuit die app krijgt bevat (bij wijze van spreke) alleen het bijbehorende ID-nummertje van jouw record in hun database. Amerika doet dat trouwens ook, daar was 9-11 de reden van invoering. Bedenk ook: als er een foutje wordt gemaakt in dat systeem, je krijgt het er nooit meer uit. Mensen die met zo'n systeem werken die geloven hetgeen er in dat systeem staat, niet jou.

Vanuit privacy-oogpunt zit die CoronaCheck-app dus goed in elkaar, zeker de Nederlandse variant. Blijft wel een feit dat het hele principe een eerste stapje is in een grijs gebied. Je ziet dat mensen het verdedigen en het al prima vinden dat 'andersdenkenden' uitgesloten worden. Opmerkelijk genoeg ook voorvechters van inclusiviteit. Nu is het wellicht nog een lichtgrijs gebied, maar de volgende stapjes kunnen leiden tot een donkergrijs gebied. Dan zit je aan een soort social credit systeem zoals in China. In eerste instantie klinkt dat misschien wenselijk ("ik gedraag mij toch wel") maar het betekend ook dat overheden zich diepgaand inzicht en invloed verschaffen tot jouw leven. Als er een dag smog hangt mag je niet meer rijden want het kost je het viervoudige hoeveelheid credits. Je mag niet meer uit eten als je vaccin X niet hebt gehad. Als je meer dan twee kinderen wilt dan mag je niet meer op vakantie. We leefden in een maatschappij waarin veel zaken wenselijk zijn ("neem het coronavaccin") maar niet dwingend, dat gaat daarmee wel veranderen, op alle vlakken als het verder door zet. Waarbij anderen voor jou bepalen wat dwingend is.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Robin » 03 okt 2021, 12:19

Tom schreef: 03 okt 2021, 12:16 Bij het aanmaken van de QR-code wordt er verbinding gemaakt met de GGD om te controleren welke vaccinaties je hebt gehad. Op basis daarvan krijg je een QR-code. De Nederlandse QR-code heeft een beperkte set aan gegevens (voorletter, geboortedag, geboortejaar), de Europese versie bevat meer gegevens (o.a. volledige naam, volledige geboortedatum). Die codes staan daarna op je telefoon. Er wordt ook geen verbinding meer gemaakt met servers, alles werkt daarna offline. Ze kunnen de QR-codes ook niet intrekken. Wel zit er een mechanisme in die de tijd verwerkt in de QR-code. Je krijgt elke minuut een andere QR-code om te voorkomen dat er screenshots worden gemaakt.

Zover ik weet wordt er bij het scannen geen verbinding gemaakt met achterliggende servers (ik denk alleen iets om de tijd van het scan-device goed te zetten). Het is puur het uitlezen van informatie die in de QR-code staat.

Wel zie je dat overheden zelf gegevens vastleggen. In Spanje moet je je reis vooraf aankondigen in een ander appje. Die registreren wel vanalles, van BSN tot vluchtnummers. En die gegevens worden op een server opgeslagen, de QR-code die je vanuit die app krijgt bevat (bij wijze van spreke) alleen het bijbehorende ID-nummertje van jouw record in hun database. Amerika doet dat trouwens ook, daar was 9-11 de reden van invoering. Bedenk ook: als er een foutje wordt gemaakt in dat systeem, je krijgt het er nooit meer uit. Mensen die met zo'n systeem werken die geloven hetgeen er in dat systeem staat, niet jou.

Vanuit privacy-oogpunt zit die CoronaCheck-app dus goed in elkaar, zeker de Nederlandse variant. Blijft wel een feit dat het hele principe een eerste stapje is in een grijs gebied. Je ziet dat mensen het verdedigen en het al prima vinden dat 'andersdenkenden' uitgesloten worden. Opmerkelijk genoeg ook voorvechters van inclusiviteit. Nu is het wellicht nog een lichtgrijs gebied, maar de volgende stapjes kunnen leiden tot een donkergrijs gebied. Dan zit je aan een soort social credit systeem zoals in China. In eerste instantie klinkt dat misschien wenselijk ("ik gedraag mij toch wel") maar het betekend ook dat overheden zich diepgaand inzicht en invloed verschaffen tot jouw leven. Als er een dag smog hangt mag je niet meer rijden want het kost je het viervoudige hoeveelheid credits. Je mag niet meer uit eten als je vaccin X niet hebt gehad. Als je meer dan twee kinderen wilt dan mag je niet meer op vakantie. We leefden in een maatschappij waarin veel zaken wenselijk zijn ("neem het coronavaccin") maar niet dwingend, dat gaat daarmee wel veranderen, op alle vlakken als het verder door zet. Waarbij anderen voor jou bepalen wat dwingend is.
Goed verhaal. Dikgedrukt wist ik door ervaring op een terras daarmee en met een andere horeca uitbater die me dat vertelde. Internationaal wist ik niet.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door DF-user-278 » 03 okt 2021, 14:18

QR Code (Coronapas) is een tijdelijk iets. Dat vergeten mensen steeds even te melden tijdens het uiteenzetten van hun doomscenario's. Alleen hoe lang e.e.a. zal gaan duren is nog niet bekend. Dat hangt natuurlijk weer van veel factoren af. :tooth: Hebben jullie ook problemen dat je een paspoort nodig hebt om te reizen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en je nummer wordt ingetikt in allerlei overheidssystemen? Om nog maar niet te beginnen over vingerafdrukken die bij de aanvraag van een paspoort worden gemaakt. :tooth: Kortom. Selectieve verontwaardiging.
Hoe lang zullen we een QR-code nodig hebben om binnen te kunnen in de horeca, het theater en bij popconcerten? "Dat durf ik echt niet te zeggen", antwoordde Rutte. "Ik hoop zo kort mogelijk. Het is niet de bedoeling dat het coronatoegangsbewijs, net als de anderhalvemeter-maatregel, een eigen pagina op Wikipedia krijgt."

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 03 okt 2021, 16:08

Ja dat kan kloppen want op de Wikipediapagina van Mark Rutte staat ook " Een man een man, een woord een woord" :thumbup:

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door TLRS » 03 okt 2021, 16:11

^ :tooth:

^^ Waarom denk je dat het tijdelijk is?

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door PeterB » 03 okt 2021, 16:15

535d schreef: 03 okt 2021, 14:18 QR Code (Coronapas) is een tijdelijk iets. Dat vergeten mensen steeds even te melden tijdens het uiteenzetten van hun doomscenario's. Alleen hoe lang e.e.a. zal gaan duren is nog niet bekend. Dat hangt natuurlijk weer van veel factoren af. :tooth: Hebben jullie ook problemen dat je een paspoort nodig hebt om te reizen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en je nummer wordt ingetikt in allerlei overheidssystemen? Om nog maar niet te beginnen over vingerafdrukken die bij de aanvraag van een paspoort worden gemaakt. :tooth: Kortom. Selectieve verontwaardiging.
Appel en peer vergelijk.

Maar dat komt vaker voor in dit soort discussies.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 03 okt 2021, 16:16

535d schreef: 03 okt 2021, 14:18 (...)Hebben jullie ook problemen dat je een paspoort nodig hebt om te reizen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en je nummer wordt ingetikt in allerlei overheidssystemen? Om nog maar niet te beginnen over vingerafdrukken die bij de aanvraag van een paspoort worden gemaakt. :tooth: Kortom. Selectieve verontwaardiging.
Ik vind het nog al een verschil, dat ik de grens over ga en de douane kijkt even of ik niet illegaal ben, of dat ik na het toilet wil en ik mij moet laten registreren. Over appel en peer gesproken dus.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door tomgtr » 03 okt 2021, 16:17

535d schreef: 03 okt 2021, 14:18 QR Code (Coronapas) is een tijdelijk iets. Dat vergeten mensen steeds even te melden tijdens het uiteenzetten van hun doomscenario's. Alleen hoe lang e.e.a. zal gaan duren is nog niet bekend. Dat hangt natuurlijk weer van veel factoren af. :tooth: Hebben jullie ook problemen dat je een paspoort nodig hebt om te reizen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en je nummer wordt ingetikt in allerlei overheidssystemen? Om nog maar niet te beginnen over vingerafdrukken die bij de aanvraag van een paspoort worden gemaakt. :tooth: Kortom. Selectieve verontwaardiging.
Hoe lang zullen we een QR-code nodig hebben om binnen te kunnen in de horeca, het theater en bij popconcerten? "Dat durf ik echt niet te zeggen", antwoordde Rutte. "Ik hoop zo kort mogelijk. Het is niet de bedoeling dat het coronatoegangsbewijs, net als de anderhalvemeter-maatregel, een eigen pagina op Wikipedia krijgt."
Ofschoon ik totaal geen moeite heb mt de corona qr code is het verzamelen van info door overheid wel een serieuze zorg. Steeds meer systemen worden aan elkaar geknoopt. Waarom? Omdat het kan. Vroeger kon men dit soort bakken data niet verwerken, nu wel.

Dat heeft z’n voordelen hoor. In Estland lopen ze ontzettend voor. Kan je al digitaal stemmen. Via je id log je in bij de bank maar start ook een bedrijf. Super makkelijk. Maar de overheid is gek op data verzamelen.

Zolang je een overheid die met die data alleen criminaliteit / terrorisme wil voorkomen of oplossen en verder dingen makkelijker maakt voor de burger is er niet zoveel aan de hand. Maar de zeer bijgehouden archieven in Nederland over joden toont ook aan hie gevaarlijk dit soort data is. En of onze overheid goede intenties heeft of niet kunnen we uren discussiëren maar wat als er een ander land toegang krijgt tot deze info?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door tomgtr » 03 okt 2021, 16:20

JP schreef: 03 okt 2021, 16:16
535d schreef: 03 okt 2021, 14:18 (...)Hebben jullie ook problemen dat je een paspoort nodig hebt om te reizen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en je nummer wordt ingetikt in allerlei overheidssystemen? Om nog maar niet te beginnen over vingerafdrukken die bij de aanvraag van een paspoort worden gemaakt. :tooth: Kortom. Selectieve verontwaardiging.
Ik vind het nog al een verschil, dat ik de grens over ga en de douane kijkt even of ik niet illegaal ben, of dat ik na het toilet wil en ik mij moet laten registreren. Over appel en peer gesproken dus.
Je registreert je dus niet. Het restaurant checkt alleen iets maar registreert niets.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 03 okt 2021, 16:24

tomgtr schreef: 03 okt 2021, 16:20
JP schreef: 03 okt 2021, 16:16
535d schreef: 03 okt 2021, 14:18 (...)Hebben jullie ook problemen dat je een paspoort nodig hebt om te reizen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en je nummer wordt ingetikt in allerlei overheidssystemen? Om nog maar niet te beginnen over vingerafdrukken die bij de aanvraag van een paspoort worden gemaakt. :tooth: Kortom. Selectieve verontwaardiging.
Ik vind het nog al een verschil, dat ik de grens over ga en de douane kijkt even of ik niet illegaal ben, of dat ik na het toilet wil en ik mij moet laten registreren. Over appel en peer gesproken dus.
Je registreert je dus niet. Het restaurant checkt alleen iets maar registreert niets.
Ok, ze checken dus in de database van de overheid. Die zal moeten goedkeuren of je bespoten bent. Maar dan ziet diezelfde database toch ook dat je aan de deur van restaurant WakuWaku staat ?

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door DF-user-278 » 03 okt 2021, 16:28

TLRS schreef: 03 okt 2021, 16:11 ^^ Waarom denk je dat het tijdelijk is?
Waarom denk je dat het niet tijdelijk is?

We hebben te maken met een pandemie. Daarvoor zijn dit soort maatregelen noodzakelijk. Of draag een oplossing voor die beter is en geen registratie omvat.
Laatst gewijzigd door DF-user-278 op 03 okt 2021, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door tomgtr » 03 okt 2021, 16:29

Nee ook niet waar. Lees het bericht van Tom nog eens. Daar staat het redelijk duidelijk uitgelegd vind ik

Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Eric Z » 03 okt 2021, 16:32

JP schreef: 03 okt 2021, 16:24
tomgtr schreef: 03 okt 2021, 16:20
JP schreef: 03 okt 2021, 16:16

Ik vind het nog al een verschil, dat ik de grens over ga en de douane kijkt even of ik niet illegaal ben, of dat ik na het toilet wil en ik mij moet laten registreren. Over appel en peer gesproken dus.
Je registreert je dus niet. Het restaurant checkt alleen iets maar registreert niets.
Ok, ze checken dus in de database van de overheid. Die zal moeten goedkeuren of je bespoten bent. Maar dan ziet diezelfde database toch ook dat je aan de deur van restaurant WakuWaku staat ?
Je kan zelf gewoon die scanner app downloaden, het is niet zo dat je met die app moet aangeven waar je portier aan het spelen bent.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door smiley » 03 okt 2021, 16:35

Misschien wel een leuke om na je scan tegen die serveerster te zeggen "en nu ga ik jou scannen".

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 03 okt 2021, 16:39

Eric Z schreef: 03 okt 2021, 16:32 (...)
Je kan zelf gewoon die scanner app downloaden, het is niet zo dat je met die app moet aangeven waar je portier aan het spelen bent.
Dat is wel handig als er weer jehova voor de deur staat :thumbup:

Online
vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door vester86 » 03 okt 2021, 16:47

de scanner app haalt zn gegevens puur uit de QR code. zelfs offline, vliegtuigstand, zonder wifi en/of zonder mobiel netwerk doet de scan-app het gewoon.
de verval-datum (een jaar voor vaccinatie, een dag voor de test) staat gewoon in de QR code opgeslagen. is de datum (nog) geldig dan scant de scanner groen, is de datum vervallen, dan rood.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door DF-user-278 » 03 okt 2021, 17:28

vester86 schreef: 03 okt 2021, 16:47 de scanner app haalt zn gegevens puur uit de QR code. zelfs offline, vliegtuigstand, zonder wifi en/of zonder mobiel netwerk doet de scan-app het gewoon.
de verval-datum (een jaar voor vaccinatie, een dag voor de test) staat gewoon in de QR code opgeslagen. is de datum (nog) geldig dan scant de scanner groen, is de datum vervallen, dan rood.
Dit. :thumbup:

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Tom » 03 okt 2021, 20:16

535d schreef: 03 okt 2021, 14:18 Hebben jullie ook problemen dat je een paspoort nodig hebt om te reizen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, en je nummer wordt ingetikt in allerlei overheidssystemen? Om nog maar niet te beginnen over vingerafdrukken die bij de aanvraag van een paspoort worden gemaakt.
Maar die controles beperken zich tot zaken waar de douane zich mee bezig moet houden: het controleren van de geldigheid van je paspoort, of je niet op een internationale opsporingslijst staat en of je geen belastingschuld open hebt staan. Buiten dat worden mensen op gelijke manier behandeld. In de USA gaan ze alweer een stap verder, daar wordt behoorlijk gedetailleerde informatie over jou geregistreerd die in tientallen overheidssystemen terecht komen. Er wordt een risicoprofiel gemaakt en als dat voor jou verkeerd uitvalt dan zit je een uur in een hokje je onschuld te bewijzen aan een overheidsmedewerker die er heilig van overtuigd is dat jij fout bent, want het staat in zijn systeem en dat liegt niet. Nog een groot risico zijn de gekoppelde systemen binnen de overheid. Als er een fout in sloopt kost het je erg veel moeite om dat te laten corrigeren, als dat al lukt want gegevens worden uitgewisseld. Er zijn voorbeelden van mensen die onterecht op een lijst zijn gekomen en jarenlang Amerika niet in konden komen. Dat zal hier niet gebeuren? Wat dacht je van de toeslagenaffaire, en dat was nota bene bij één overheidsinstantie waarbij er foutief een vinkje achter je naam was gezet.

Dan heb je nog te maken met veranderende politiek en maatschappij. Te boek staan als Joods was ooit minder fijn. Homorechten klinkt alsof we het al een lange tijd hebben, maar in bijvoorbeeld Engeland was het pas in 1967 niet meer strafbaar (mensen werden na WW2 nog chemisch gecastreerd, bekendste voorbeeld is Alan Turing). Als je ergens in de systemen bekend staat als homo zou ik anno 2021 niet graag naar landen als Rusland reizen. Ruimte voor pedofiele gedachten was hier in de jaren '70 en zelfs '80 meer aanwezig, ik denk dat sommige mensen blij mogen zijn dat we toen nog op papier werkten (of: "ik heb niks te verbergen" zoals ik nu vaak hoor). Nog een recent voorbeeld is Oost Duitsland en de Stasi. Ooit opgezet als social gedachtengoed maar vanwege missende tegenmacht nestelde de overheid zich steeds dieper in mensen hun levens. Luisterde je westerse muziek dan riskeerde je je leven. Een revolutie was nodig om dat te doorbreken. Dat is pas 32 jaar geleden. Of wat dacht je van de Hong Kong protesten vanwege toenemende invloed van de Chinese overheid? Allemaal mensen die vertrouwen hadden in hun overheid maar door veranderende politiek in de problemen kwamen.

Die QR-code zit in de basis goed in elkaar. En de reden van invoering is uit te leggen. Maar blijf wel kritisch: het moet tijdelijk zijn en niet voor andere zaken gebruikt worden. Met 100% zekerheid roepen dat het zo is is onzin, veel van de voorbeelden uit m'n tweede alinea waren in het begin ook tijdelijk of geleidelijk of gewoon zonder kwaad in de zin ingevoerd.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door TLRS » 04 okt 2021, 00:12

Bedankt Tom, zo zijn er in de geschiedenis genoeg voorbeelden. Zonder geschiedenis zijn er ook abstracte principes waaruit je op kunt maken dat we heel voorzichtig moeten zijn met dit soort zaken.

Ich habe es nicht gewusst is nog altijd actueel. We kunnen niet verwachten dat iedereen gevoelig is voor de signalen bij dit onderwerp.. En al die mensen die erop vertrouwen dat het goed is, ik beneid ze. Maar als zo‘n soort ‚geloof‘ er is, dan is dat simpelweg vatbaar voor misbruik. Voor zolang dat geloof achterloopt op de werkelijkheid.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 19 okt 2021, 13:43

Ik vond die nieuwe scanners wel erg hip….

https://www.nu.nl/tech/6163053/albert-h ... redirect=1

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door JP » 31 okt 2022, 10:13

Nederland wil alle betalingen vanaf 100 euro monitoren: “Opent deur naar ongekende massasurveillance”
https://businessam.be/nederland-betalin ... monitoren/?

:coffee:

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Crookie » 31 okt 2022, 10:38

Dat wordt gezellig.

“Global tax governance” i.e bij de mensen hard schrapen om de steunpakketten terug te verdienen.

En totale 24/7 inzicht in je financiën :duh: (met algoritmes AI etc…)

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: welke politieke partij redt onze privacy?

Bericht door Richardt. » 31 okt 2022, 10:55

Nu durf ik te zeggen dat ik verre van een alu-hoedje persoon ben, maar ik ga binnenkort denk ik toch even een rolletje alufolie kopen en op YouTube zoeken hoe je het beste zo'n hoedje vouwt :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], sitechris, vigilante en 404 gasten