In het kader van "wat zijn nu eigenlijk alternatieven voor een Hybrid?" heb ik vandaag maar eens een proefrit gemaakt in een Alfa MiTo 1.4 MultiAir S&S. Motor met 135pk, gekoppeld aan een 5-bak. Deze auto heeft een B-label en is met een vanafprijs van €21.950 voor de Distinctive niet echt een slechte aanbieding te noemen. Met een in dit geval letterlijk
tutti lampioni outfit ben je dan ongeveer €26K kwijt. En dan zit er dus echt
alles op.
Vandaag bij Fivan in Rotterdam de auto opgehaald. Het weer was niet echt ideaal en het was ook behoorlijk druk. Zodoende dus niet echt een uitgebreide probeersessie gehad, maar wel even een gevoel gekregen hoe de auto aanvoelt en rijdt. MiTo is uiteraard weer een stukje kleiner dan een hybrid, maar daar heb ik zelf niet zo'n problemen mee. Ik ben zelf geen fan van grote auto's en ik ben zelf ook niet echt groot. Zodoende is er dan nog wel wat ruimte op de achterbank over meestal.
Interieur ziet er wel netjes uit. Op het dashboard zat een soort carbon weave motief. Wel grappig om te zien.
De klokkenwinkel is volgens mij verder gelijksoortig ingericht als o.a. de Alfa 147 en 156 zo'n beetje. Die heb ik beide wel eens eerder gereden en de vormtaal is aardig overeenkomstig.
Kwaliteit lijkt me wel redelijk OK. Geen topmateriaal en constructie, maar dat is ook navenant naar de prijs. Ik zeg niet dat het slecht is, helemaal niet zelfs. Het is gewoon goed en goed is vaak ook goed genoeg
Het ging hier dus om een Start&Stop versie. Grappige en typische was dat het Start&Stop-systeem de hele rit niet heeft gewerkt. Levert de auto alsnog wel een B-label in 2010 op. Tot en met morgenavond 12 uur heeft hij nog een A-label trouwens, wat bij mij dan ook weer vraagtekens oproept. In het kader van de overheid weet altijd waar ze mee bezig zijn.
Dan het rijden zelf, waar het mij voornamelijk om ging. Wat ik zelf altijd belangrijk vind is hoe de positie achter het stuur is. Voelt dat goed aan? In dit geval was dat zo.
Spiegels, stoel en stuur afgesteld en daarna gaan rijden. Bij het wegrijden vond ik dat je net even een tikje gas meer moest geven om netjes weg te komen. Beetje trage response als het ware.
Stelde verder niet zo veel voor, is altijd als je voor het eerst in een auto weg rijdt.
Rustig even een stukje binnendoor gereden en het voelt allemaal goed aan. Hij gaat ook echt wel vlot van zijn plek. Dat verbaasde mij positief. Is ook niet echt een zware auto natuurlijk.
Dan heeft de auto ook nog zo'n DNA knop waarmee je de gasrespons kunt regelen. Ben zelf niet zo'n fan van dat soort gadgets eigenlijk. Net zoals de optionele rode remklauwen. Dat hoeft van mij ook allemaal niet zo.
Maar goed, dat DNA is wel apart. ook. In N rijdt hij gewoon redelijk rustig en neutraal. Bovenin als je wat meer gas geeft merk je wel dat er wat gebeurt. Als je hem dan op D(ynamic) zet hangt hij ineens als een dolle puppy aan het gas. Verschil is wel duidelijk te merken in ieder geval.
Dan de wegligging en het weggedrag. Zeker met die knop in D en poging tot vlot accelereren heb je stuiterende voorwielen. Daar heb je dan dus weinig aan. Gewoon door de toeren heen trekt hij gewoon behoorlijk vlot door. Heb op de snelweg een paar langere doordraai-bochten geprobeerd en ondanks het weer viel me dat aardig mee. Denk dat het onderstel wel aardig goed is. Voelde ook wel redelijk 'sportief' aan als in redelijk stug, zoals de autojournalisten dat altijd plegen te noemen.
Dus, ja. En dan? Wat vind ik er van? Ik vind het een hele leuke auto en hij rijdt ook echt prima. Kostentechnisch zou hij me bijvoorbeeld ook maar €75 per maand meer kosten ten opzichte van de Civic. Dat is natuurlijk niets. Dus wat dat betreft zeker een goed alternatief voor een Civic, Insight of een Prius.
Maar niet voor mij.
Nog even los van het feit dat er volgens mij geen automaat leverbaar is, merk ik aan mij zelf dat zo'n auto toch heel gemakkelijk weer verleidt tot te snel rijden. Als een jonge hond die wil spelen. Dat is aan mij nu even niet besteed. Met de Civic heb ik welgeteld één bekeuring gekregen het afgelopen jaar en dat vind ik eigenlijk wel meer dan genoeg. En daarnaast vind ik het eigenlijk wel prima zo relaxed cruisen met een Hybrid, al dan niet soms een beetje minder langzaam maar dan nog steeds buiten de gevarenzone. Dus ik blijf lekker in mijn Hybrid rond rijden voor de dagelijkse kilometers.
Maar het is wel een leuke auto, zo'n MiTo. Dat zeker
